Ensimmäinen neuvolalääkäri

Joo itelleki varattu toinen terveydenhoitajan käynti tammikuun alkuun, lääkäri sit sen jälkee joskus, ei tietoa ajankohdasta.
 
Jännää miten noi lääkärille meno aikataulut vaihtelee niin paljon. Tuntui että sain ajan ekaan neuvolaan tosi myöhään, mutta lääkäriin pääsen siitä jo 3vko päästä. Toinen neuvola vasta tammikuun puolessa välissä.
 
Mulla toka neukku käynti loppiaisen jälkeen ja joskus sen jälkeen mahd lääkäri :)
 
Oho, pitäis olla jopa kaksi kotikäyntiä! :eek: Meillä ei ollut yhtäkään, ei raskausaikana eikä vauvan synnyttyä.
 
Tuo ensimmäinen kotikäynti tuli suosituksiin muistaakseni vasta viimevuonna. Tosin ei ole kaikilla paikkakunnilla tosiaan käytössä. Eikä se synnytyksen jälkeinenkään kotikäynti. Meillä olisi ollut se synnytyksen jälkeinen, mutta mentiin mieluummin itse neuvolalle käymään, kun otettiin tätiä tänne. :wink
 
Jaa no ilmankos en ollutkaan koskaan kuullut tosta raskausajan kotikäynnistä. :grin Me tosiaan oltiin sillon pitkä aika Helsingissä ja kun vihdoin päästiin kotiin, niin neuvolan täti vaan passitti suoraan neuvolaan. Olisin kyllä huolinut kotiinkin, koska oltiin melkoisen väsyneitä reissusta. o_O
 
Ai niin, teillä oli se sydänongelma. :sad001 Olisi täti kyllä saanut olla vähän ajattelevaisempi ja kysyä edes asiasta... :sad001
 
Meillä tehtiin esikosta kaks kotikäyntii synnytyksen jälkeen. Suunnitelmana oli et ekassa olis ollu ä-neuvolan täti ja sit lapsen neuvolatäti. Mein käynnin aikaan oli tuo ä-neuvolan työntekijä sairastunut, joten ainoostaan tuo lapsen neuvolantäti tuli kyläileen kahdesti. Mikä sopi kyllä meille hyvin
 
Miulla on eka neuvolalääkäri vasta rv 28+. Täällä ei oo ennen ultraa yhtään, kun se katotaan ns. lääkärikäynniks vaikka ei mitään muuta tehä, ku se ultra.
 
jenni86: Mullakin eka neuvolalääkäri vasta joskus rv20 jälkeen, kun kattovat myös ton ultran lääkäriksi. Tosin pääseehän sinne, jos itellä tulee semmonen olo, että on tarve mennä lääkärille.
 
Niin päässee. Ja täällä on uudelleensynnyttäjille painoarvio loppuraskauvessa, kun ensisynnyttäjille on synnytystapa- ja kokoarvio. Muualla eivät vissiin ollenkkaan tee uudelleensynnyttäjille?
 
Täällä ei ollu esikkoa odottaessa loppuraskaudessa ollenkaan lääkärikäyntiä, eikä näin ollen synnytystapa- tai kokoarviotakaan. Poikkeussyillä ois sellaisen saanu, mutta ei ilman pätevää perustetta.

Nyt on tuo neuvolaohjelma parantunut täälläkin sen verran, että edes se loppuraskauden lääkärikäynti on.
 
Täälläki on loppuraskauden neuvolalääkäri muttei ensisynnyttäjillekkään mitään synnytystapa arviota. Lääkäri antaa kuitenkin jonku suuntaa antavan painoarvion. :)
 
On kyllä jännä, miten nämä käytännöt voi vaihdella niin hirveästi paikkakunnittain. Mulla oli tänään (9+6) eka neuvolalääkäri: sisätutkimus, ultraus ja keskustelua. Seuraava neuvolalääkärikäynti sitten kuulemma vasta loppuraskaudessa.
 
Mulla oli neuvolalääkäri 12+0, tehtiin sisätutkimus ja kuunneltiin sydänäänet. Meni korkeintaan 20min, ihan nopeasti vaan vilkaisi.
 
Miun ei nyt tarvikaan huomenna mennä neuvolalääkäriin, koska kävin tänään Kätilöopiston päivystyksessä lääkärin vastaanotolla. Sielä ultrasivat myös, mikä tietysti hyvä, kun ei se kuulemma muuten olisi siihen ensimmäiseen neuvolalääkäriin kuulunut kun ei siellä edes ole ultraa. Mutta hyvä näin.
 
Mulle tehdään arvio äitiyspolilla, kun on taustalla sektio. En tiiä miten täällä on normaalisti.
 
Mulla ei oo mitään käsitystä onko täälläpäin tarjolla jotain synnytystapa- tai kokoarviojuttua. Seuraavaa ultra 26.2. ja siellä ultraavat ilmeisesti myös.
 
Takaisin
Top