Ensimmäinen neuvolalääkäri

Annnika

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2016
Marrasmammat 2018
onko kenelläkään muulla vielä varattuna ensimmäistä neuvolalääkäriä? Miulla se aika on 16.1.
Kenellä on aikasempaa kokemusta, nii mitä siellä tehdään? Ja saako noita käydä työajalle, kun tonne ei ainakaan saa muuta kun aamuaikoja ja silloin olen aina töissä. Miten teidän työpaikalla on suhtauduttu neuvolakäynneistä johtuviin poissaoloihin?
 
Perus neuvolakäynti+sisätutkimus melkeinpä. Lääkityksiä jos on, niin tarvittaessa säädetään. Meillä lääkäri myös ultraa, koska ei jaksa dopplerilla etsiä sydänääniä :grin
Tessistä kai riippuu saako käydä työajalla. Kaupan alalla saa ainakin. Eipä siihen voi esimies oikeen mitään sanoa, mulla on esimiehet olleet naisia ja heilläkin lapsia, niin ovat täysin ymmärtäneet :)
 
Lueskelin muuten uutta äitiysneuvolakäsikirjaa tuossa (löytyy netistä THL:än sivuilta) ja sisätutkimuksia ei enää suositella rutiinisti lääkärintarkastuksissa, mikäli ei ole syytä epäillä esim. tulehduksia tai kohdunkaulan- ja syyn kypsymistä.

Jäi vaan mieleen, kun mietin, että eipä sitten lääkärillä taida paljoa tekemistä sillä käynnillä ollakaan enää!
 
Mulla oli siellä lääkärissä sisätutkimus + ultra. Ja sit juteltiin lääkityksestä ja sit tosta synnytystavasta ym. Ihan kiva lääkäri meillä, niin mieluusti sinne meen.
 
Mulla on varattuna 23. 12, silloin on 12+1. Ei muuten hajua mitä tehdään, mutta neuvolassa sanoi että sisätutkimus. Ei ultrata, mutta siihen mulla on samana päivänä aika erikseen.
 
Onpa teillä noi ekat lääkärineuvolat myöhään. Minulla on jo huomenna ja viikkoja siis tänään 8+5. Vähän jänskättää kun ei tiedä mitä tuolla tekevät, mutta kai ne ultraa kun viikkojen tarkistus muistaakseni terkkarin mukaan.
 
Yleensä ensmmäinen neuvolalääkäri on nimenomaan vähän myöhempään. Tuo aikaisempi aika annetaan (ainakin meidän neuvolan mukaan) vain silloin, kun on tarve tarkistaa viikkoja. :)
 
No täällä se anto sen suoraan ku soitin sinne neuvolaan ekan puhelun eikä oikeastaan ole edes epäilyjä itsellä ollu viikoista.
 
Meillä kans eka lääkäri vasta tammikuun lopulla, ei oo kuulemma niin akuutti kun käyty ar-ultrassa. Näin tais olla ekassa raskaudessakin, silloin oli viikkoja melkein 18 kun eka lääkäriaika oli :)
 
Mistään tarkistamatta oon sitä mieltä, että raskauteen liittyvät käynnit ei määräydy tessin mukaan, vaan ois lain mukaan kaikille sallittuja työajalla. Mutta tää nyt ei 100% faktaa ole.

Täällä eka lääkärikäynti on joskus puolen välin jälkeen ja toinen sitten loppuraskaudessa, jos ei tarvetta ylimääräisille tutkimuksille ole.
 
Tässä väestöliiton sivuilta kopsattu
"Lääkärintarkastukset ja neuvolakäynnit työaikana

Poissaolojen ehdot löytyvät eri alojen työehtosopimuksista. Yleinen käytäntö työpaikoilla on, että odottava äiti saa käydä raskauden normaaliin seurantaan kuuluvilla lääkäri- ja neuvolakäynneillä työajallaan. Kyse on silloin palkallisesta poissaolosta.

Puolison mukanaoloa neuvolassa ja lääkärintarkastuksissa yhdessä odottavan äidin kanssa ei ole pääsääntöisesti sovittu palkallisiksi. Joillakin työpaikoilla ja työehtosopimuksissa voi olla asiasta erityismainintoja. Jos mainintoja ei vielä ole, ne kannattaa kirjata työpaikan omiin ohjeistuksiin." (http://www.vaestoliitto.fi/perhe-ja-tyo/lapsiperheet/lapsi-tulossa/)
Eli tarkasta tes :)
 
Täytyypi tarkastaa heti huomenna töissä :). Kiitos vastauksista!
 
Mä edes tiedä onko täällä meidän kylillä enää edes neuvolassa lääkäriä. Piti mun mielestä jossain vaiheessa siirtyä Vammalaan ja mulla olis sinne puolen tunnin ajomatka. Mitähän järkee siinäkin taas olis? :eek: Esikoisen aikaan se lääkäri oli tosi inhottava. Katteli mua tyyliin nenän vartta pitkin, kun olin "niin" nuori ja synnytyksen jälkeen se ei kysellyt yhtään miten mä voin, vaan ainoostaan kuinka meidän poika voi. o_O Jäi vähän kököt fiilikset, mut onneks neuvolan täti on iiihana ihminen!
 
mulla viikon päästä ja sillon viikkoja 11+4 :) mulla käydään läpi verikokeitten tulokset, mahd. sukupuolitaudit, tulehdukset vaikka tauteja ei vois ees olla..sitten mitataan kaikki perus jutut? jja kuunnellaan pikkusen sydäntä:Heartred jos kuuluis :)
 
Mulla varattiin ekassa neukussa toinen aika hoitajalle loppiaisen jälkeen silloin ois viikkoja 14+. Mut ei se viel lääkäriajasta puhunu :eek:
 
ajankohdat
Määräaikaisia terveystarkastuksia järjestetään äitiysneuvolassa raskausaikanaensisynnyttäjälle vähintään yhdeksän ja uudelleensynnyttäjälle vähintään kahdeksan. Näihin raskausaikaisiin käynteihin sisältyy yksi laaja terveystarkastus kaikille perheille ja kaksi lääkärintarkastusta.

Ensisynnyttäjälle tarjotaan kaksi kotikäyntiä, joista toinen on raskausaikana (raskausviikoilla 30–32) ja toinen synnytyksen jälkeen (1–7 vrk kotiutumisesta).Uudelleensynnyttäjälle tarjotaan yksi kotikäynti synnytyksen jälkeen. Synnytyksenjälkitarkastuksen tekee joko lääkäri tai siihen koulutuksen saanut terveydenhoitaja tai kätilö. Yhteensä ensisynnyttäjälle tarjotaan 11 määräaikaista terveystarkastusta ja uudelleensynnyttäjälle 10.

Määräaikaisten käyntien lisäksi raskaana olevalle naiselle ja synnyttäneelle järjestetäänyksilöllisen tarpeen mukaan lisäkäyntejä äitiysneuvolaan. Näihin lisäkäynteihin on varattu aikaa henkilöstömitoituksissa 20 % sekä terveydenhoitajan tai kätilön että lääkärin vastaanottotyöhön käytettävissä olevasta ajasta.

Taulukossa esitellään äitiysneuvolan määräaikaisten terveystarkastusten ajankohdat.



Ajankohta Pariteetti Määräaikainen terveystarkastus ja sen tekijä Aika*
Taulukko 1. Määräaikaisten terveystarkastusten käyntirunko ensi- (E) ja uudelleensynnyttäjälle (U)


6.-8. rvk E, U Ensikontakti: puhelimessa tai tarvittaessa kasvokkain tapahtuva palvelutarpeen arviointi 15 min
8.-10. rvk E, U Ensikäynti terveydenhoitajalle/kätilölle 1 t 30 min
13.-18. rvk E, U Lasta odottavan perheen laaja
terveystarkastus: terveydenhoitajan/kätilön osuus 1 t 30 min
13.-18. rvk E, U Lasta odottavan perheen laaja
terveystarkastus: lääkärin osuus 30 min
22.-24. rvk E, U Terveydenhoitaja/kätilö 30 min
26.-28. rvk E Terveydenhoitaja/kätilö 30 min
30.-32. rvk E, U Terveydenhoitajan/kätilön vastaanottokäynti, tai kotikäynti
ensisynnyttäjälle 30 min tai
2 t 30 min
35.-36. rvk E, U Lääkäri 30 min
37.-41. rvk E, U Terveydenhoitajan/ kätilön
vastaanottokäynti 2 viikon välein,
tarvittaessa tiheämmin 30 min
Synnytys
1.-7. vrk kotiutuksesta E, U Terveydenhoitajan/kätilön vastaanotto tai kotikäynti 60 min
2 t 30 min
5.-12. vk E, U Synnytyksen jälkitarkastus, jonka tekee
lääkäri tai terveydenhoitaja/kätilö 30 min



http://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuo...isten-terveystarkastusten-maara-ja-ajankohdat
 
Takaisin
Top