Ensimmäinen neuvolalääkäri

Sisätutkimusta ei nykyään tehdä enää paitsi jos on erityinen syy (supistukset tms) tai jos tuleva äiti sen haluaa. Ylimääräisen ronkkimisen on katsottu lisäävän keskenmenon riskiä (varmaan olemattomalla prosentilla :eek: )

Kävin tänään neuvolassa, puhdas pissa ja sydänäänet kuulin kunnolla ekan kerran (ultrassa kuului ääniä ehkä 5sek, en edes ehtinyt tajuta siinä tunnekuohussa) :) kaikki ok, hemoglobiini tosin laskee aikamoista vauhtia (ennen raskautta 145, eka käynnillä 123 ja nyt 109) mutta ei tuokaan vielä LIIAN alhainen ole.

Neuvolalääkäri tulee olemaan rv 24 - 26 , eipä tarvi näin alkuun rampata jatkuvalla syötöllä neuvolassa/lääkärissä kun ei mitään huolenaiheita (vuotoja , kamalia kipuja tms) ole :) :) en malttais millään odottaa vauvan jälleen näkemistä rakenneultrassa ja tietoa että onko se tyttö vai poika! (Mummot pääsee ostoksille sit :P )
 
En oo kuullutkaan tollasta, et ylimääräiset sisätutkimukset voi aiheuttaa keskenmenon riskiä :nailbiting::eek:. Itsellä kun ei oo ihan helpoimman kautta menny tää raskaus ja on joutunu useammankin kerran päivystyksessä käymään, nii miulle on ehditty tehdä jo kolme ns ylimääräistä sisätutkimusta ja ultraa ja nyt siis rv 17+5. Ja tietysti viel se ekalla neuvolalääkärillä tehtävä, joka tehtiin sekin Kätilöopiston päivystyksessä.
 
Onhan siinä sina tulehdusriski kun sinne mennään sorkkimaan. :) tietysti jos on aihetta tehdä niitä tutkimuksia niin sillonhan niitä tehdään riskistä viis.
 
Emmä yhtään usko tommoseen että aiheuttais jos ei se lääkäri tuikkaa sormiaan kohtuun asti. :) Järjellä miettii kyllähän sitä seksiäkin harrastetaan ahkeraan tässä raskausaikana ja sen sanotaan olevan hyväksi :P
 
Joo vaikea kuvitella että tulehdusriski kovin suuri on, kun lääkäri katsoo steriileillä välineillä ja puhtailla hanskoilla - versus se kun harrastetaan seksiä (todennäköisesti vielä ilman sitä kondomia :grin)
 
Juu ite oon kans ihmetelly sitä että seksiä voi harrastaa niin paljo ku haluaa mut sisätuykimuksesta voi saada tulehuksen :D näin on kuitenki sanonu sekä neuvolalääkäri että kätilö :)
 
täällä ihan kaikille sisätutkimus kuuluu siihen lääkäriin.. ja oom vielä ensisynnyttäjä ja en ikinä käyny gynekologilla joten hyvä kattoo onko kaikki kunnosda : D
 
Täälläki eka neuvolalääkäri just takana :) tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin mahan päältä. Ennen sitä oli verenpainemittaus jne :) hemoglobiinia ei kyllä otettu :eek:
 
Kyllä meilläkin päin sisätutkimus kuuluu lääkärinkäyntiin.
Paljon muuta ei olekaan.
Hoitaja ultraa ja kuuntelee sydänäänet.
Lääkärikäynti n. raskauden puolen välin paikkeilla.
 
Höpö höpö, riittää että neuvolassa on käyty ja ultrattu. En miekää oo käyny ja nyt rv 17+5 :) enkä käyny esikoisestakaa ku vasta rv 28 :)
Onpas taas paikkakuntakohtaisia eroja! Täällä pitää olla juuri lääkärikäynti ennen rv17, jotta saa todistuksen. Ja siksi eka neuvolalääkäri onkin siihen mennessä, joskus jopa rv9-10 paikkeilla :)
 
Täälläki eka neuvolalääkäri just takana :) tehtiin sisätutkimus ja ultrattiin mahan päältä. Ennen sitä oli verenpainemittaus jne :) hemoglobiinia ei kyllä otettu :eek:


Pyysin itse hemoglobiinin mittauksen neuvolakäynnin lopussa :)
 
Mäkin pyysin, että mitataan hemppa. Oon ollu niin väsyny, mutta ihan hyvä 121 se oli (mulla on normaalistikin melko alhainen, alle 140). Nykyään ei täällä enää joka käynnillä kuulemma mitata, säästetään :taunt008
 
Mulle sanoi lääkäri varhaisultrassa yksityisessä äitiysneuvolassa, että mun "ei tarvitsisi mennä tuolle alkuraskauden lääkärikäynnille koska ei tarvitse tehdä sisätutkimusta jotka turhaan ja usein tehtynä altistavat keskenmenoille". Enhän mä tietenkään tiedä voiko sillä aiheuttaa keskenmenon, mutta kyllä mä ihan synnytysten ja naistentautien erikoislääkäriä uskon (silti kyllä kävin sillä lääkärikäynnillä ja sisätutkimus tehtiin), ettei se mitään huuhaata levittele. Ja sanotaanhan tossa Yomandan linkissäkin, ettei sisätutkimusta aina tehdä ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Syystä siinä ei tosin sanota mitään, kuten ei keskenmenojen ja sisätutkimusten yhteydestäkään.
 
Minäkin uskon että tämä viime lokakuussa julkaistu tieto naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriltä pitää paikkansa. Toki varmaan eroja on paikkakuntakohtaisesti (kuten on käyntimäärilläkin) mutta eiköhän suurimmaksi osaksi tutkimus tehdä eikä niin että joku täällä sanoo ettei niitä tehdä enää ollenkaan keskenmenoriskin takia ja nyt kaikki ovat täällä paniikissa että tuleeko keskenmeno kun on tutkimus tehty. Jos se niin olisi niin sitten alkuraskauden ultraakaan ei tehtäisi sisäisesti eikä totisesti sitä peenistä sinne voisi myöskään laittaa.
 
Ei tehty ekaa ultraakaan sisäkautta o.O hyvin näkyi vaikka on mahaa omastakin takaa :)
 
THL:n sivuilta, julkaistu 23.11.14

Sisätutkimuksen avulla seurataan kohdunsuun tilaa ja pyritään löytämään ne raskaudet, joissa on riski käynnistyä ennenaikaisesti ennen rv.37+0. Sisätutkimusta edeltää aina ulkotutkimus eli kohdun palpaatio. Rutiininomainen sisätutkimus ei ole välttämätön terveelle ja oireettomalle raskaana olevalle, jos ennen aikaisen synnytyksen riskitekijöitä ei ole.

Relax everybody :P
 
Sisätutkimus tehtiin eka neuvolalääkärissä :) Ja esikoisen kohdalla monta kertaa sen jälkeenkin.
 
Minuu kun on nyt täs jo useemman kerran tutkittu, nii Onnee miusta vaan hyvä kun sit tietää ettei oo mikää vikana kun on täs kaikenlaista ollu. Enemmän sitä ois varmaan huolesta sekasin, jos ei tietäis.
 
Takaisin
Top