Ensimmäinen neuvolalääkäri

Täällä on koko arvio vielä uudelleensynnytäjillekki, onneks. Saapi ees vähä vihiä minkä kokosta mahollisesti synnytät sitte. :D
 
Mä haluaisin kans tietää kokoarvioo vähän.. Mutta tosiaan en tiedä onko sellasta palvelua täällä..
 
Mä pääsin alkuraskaudesta neuvolalääkörille, mun lääkityksen takia, joka ohjasi meidät lopulta äitiyspoliklinikkalle. Nyt kaikki ok. Rakenneultran tekee lääkäri kun joudun kumminkin syömään lääkkeitä.
 
Mulla oli tänään neuvolalääkäri. Kaikki hyvin, lääkäri ultrasi ja hyvin voiva ja reippaasti touhuava pätkylä se siellä touhusi :) Istukka menossa ilmeisesti takaseinälle, on nyt ylhäällä viistosti taaksepäin tms. Ja ne pari liikettäkin, mitä tunsin joitakin päiviä sitten, varmasti siis liikkeitä, ultratessa tuntui samalla tavalla :)
Lääkäri oli huolissaan mun jaksamisesta kun on näin monta pientä pienillä ikäeroilla ja kehotti hänkin helposti soittamaan kotiapua. Pitää varmaan sitten perjantaina soitella ja tiedustella. Onneksi meidän kunnassa saa helposti vielä lapsiperheetkin apua :Heartred
 
Täällä myös tänään ensimmäinen neuvolalääkäri. Oli kyllä pienoinen pettymys :sad001 Tuli tosi hätiköity olo koko käynnistä, llin siellä lääkärin vastaanotolla ehkä max. 10 minuuttia. Kyllä kai se kaiken oleellisen tutki, mutta silti ei jäänyt kovin kiva fiilis. Sydänäänet saatiin pienen (joka tuntui tunnilta!) etsiskelyn jälkeen kuulumaan, mutta niitäkään ei kuunneltu kuin ihan hetki, kun taas terveydenhoitajan luona viimeksi sai kuunnella niitä hyvän tovin. Lisäksi lääkäri sanoi laittavansa lähetteen labraan epäillyn hiivatulehduksen takia, mutta iltapäivällä kun sinne soitin, niin ei lähetettä vielä ollut tiedostoihin tullut... No, varasin sitten parin viikon päähän ajan yksityiseltä, jospa siellä saisi parempaa palvelua!
 
Mulla oli neuvolalääkäri tänään ja kirjoitanpa tähän saman, mitä tuohon "liikkeet"-ketjuun. Ennen lääkäriä stiksasin huvikseni myös leukkarit ja nitriitit (gluk. ja prot. lisäksi) ja selvää pissatulehdusta osoitti. Aika yllätys, kun ei mitään oireita ole ollut. Lisäksi alatutkimuksessa limakalvot olivat niin herkillä, että varmaan sielläkin joku tulehdus :sad001. Oireina on ollut vaan jotain kirvelyä seksin yhteydessä, mutta ei muuta. Onneksi tajusin stiksata laajemmin ja suosittelen samaa teille muillekin! Luotin ennen siihen, että pissatulehdus oireilee aina jotenkin, mutta ilmeisesti täysin oireettomiakin on. Huomenna vielä bakteeriviljelyyn, mutta tikkutesti oli niin selvä, että sain lääkereseptin jo nyt.

No, mutta onneksi kaikki muu on kunnossa! Vauvalla hyvä tasainen syke ja kohtu kasvanut oikeaoppisesti :). Itselläni verenpaine laskenut ja pyörrytystä onkin ollut nyt enemmän kuin aiemmin. En millään malttais odottaa rakenneultraa :rolleyes:!
 
Mul ei ole puhuttu neuvolalääkärist mtn o_O (eikä sokerirasituksest). Kyselen ens kerral neuvolas joka maaliskuun alussa.
 
Mun seuraava neuvolakäynti on lääkärille, 19.2. Viikot silloin 18+2.

jenzku92, jos olet normaalipainoinen ja alle 25-vuotias niin ei sokerirasitusta automaattisesti tehdäkään. Vasta sitten, jos neuvolan virtsatesteissä huomataan poikkeavia sokeriarvoja.
 
Kyl mä jenzku92 sinuna soittaisin aiemmin neuvolaan ja kysyisin siitä ekasta neuvolalääkäristä... Ensisynnyttäjillä se kai kuitenkin normaalisti on joskus ennen 20 raskausviikkoa tms.
 
Kyl mä jenzku92 sinuna soittaisin aiemmin neuvolaan ja kysyisin siitä ekasta neuvolalääkäristä... Ensisynnyttäjillä se kai kuitenkin normaalisti on joskus ennen 20 raskausviikkoa tms.
Joo ja eka neuvolalääkäri pitäs olla käytynä rv16 mennessä, jotta saa sitten Kelaa varten sen todistuksen raskaudesta!
 
Öö, mulla oli jo 17+4 kun eka neuvolalääkäri oli, ja muutenkin ymmärsin että kunhan neuvolassa on käynyt ennen rv 16 niin saapi tuet.. Korjatkaa jos olen väärässä :O
 
Höpö höpö, riittää että neuvolassa on käyty ja ultrattu. En miekää oo käyny ja nyt rv 17+5 :) enkä käyny esikoisestakaa ku vasta rv 28 :)
 
Joo ei tarvii neuvolalääkärii niihin todistuksiin vaan neuvolassa käynnin yleensä mutta kyllä ite ainaki oon tyytyväinen et lääkäri ei ole myöhemmin vaan kuuluu ohjelmaan tässä vaiheessa. On se kumminki eri asia kuin terkkarin keskusteluhetket
 
Espoossa suositus (tai ainakin näin th sanoi, tiiä sitten, näissä tuntuu olevan jopa saman kaupungin eri terveydenhoitopiirien sisällä eroja! :D) oli joko rv 16 tai 17, en nyt ees muista, mutta siihen mullekin laitettiin. Eka oli ollut toinen aika annettuna, mutta ultrassa kun la siirtyi neljä päivää myöhäisemmäksi, niin th kysyi, että vaihdettaisiinko kuitenkin se lääkäriaikakin sinne "oikealle" viikolle. Ei kuulemma ois ollut katastrofi, jos ei ois vaihto onnistunut, mutta sattui sekin sopimaan kalenteriin, niin ei ollut niin väliä mulle :)
 
Mulla on torstaina eka lääkärikäynti nyt uuden synnytyslääkärin kanssa. (Siis kun yksityiselle pitää mennä, eihän täällä mitään neuvoloita.) odotan vain kovasti, että saisin kuunnella sydänääniä taas. On niin oireeton olo, että ei aina edes tunnu kuin olisi raskaana, refluksiyskäkin kun menisi ihan tavallisen yskän piikkiin.
 
Ihmetyttää kyllä ne kenellä sitä ei ole suunnitellusti ennen puolta väliä että tosi pitkällä on tuo 28 viikolla ollut. Lääkäri kuitenkin tekee sisätutkimuksen sekä tunnustelee kohdun paikan ja kuuntelee ne sydänäänet. Sekä hirveen tarkasti kyseli muutenkin ja pystyy tietenkin antamaan laajempaa terveydellistä tietoa ja apua kuin terveydenhoitaja.

Edit miulla myöskin olis varmaan ollu pari viikkoo myöhemmin (viikoil 17-18) mutta kun tuo la siirty kaks viikkoo taaksepäin ja ajat oli jo varattu ni ei käyty siirtelee niitä
 
Takaisin
Top