elokuun vaavit 09

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja caania
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hih! Kiitos Orionille löpinöistä!
Mä kans pikkutyttönä olin kova touhuamaan ja leikin kotileikkejä. Äidin ompelukone oli tietty kielletty leikkikalu eikä siihen saanu edes koskea, joten löin äidille nyrkkiä pöytään ja sanoin: "No sit mä ainakin saan ton ompelukoneen kun sä kuolet!"
Ajatella mihin kaikkeen mekin tuevat äidit vielä joudutaan kun kuullaan niitä elämän totuuksia omien lapsostemme suusta![X(]
Mulla selkäsäryt paheni eilen sietämättömäksi. Paiskin aamulla tallihommia ja siihen päälle tein piiiiiiitkän työpäivän ja se sitten kostautui. Kaikki meni hyvin niin kauan kun tein töitä mutta kun hommat loppui niin siitä alkoi kipu ja vihlonta. Ei tiedä pitäiskö tässä itkeä vai nauraa. Tuska on ainakin niin hirveä että koko eilinen ilta meni ulistessa ja vedet valu silmistä silkasta kivusta. Kun tulin töistä, ajoin autoa ihan väänbtyneessä ajoasennossa moottoritiellä ja vaan huusin kivun takia koko matkan yhtä kurkkua, sitten mies auttoi mut kotipihassa ylös autosta ja sitten konttasin piharappuset ylös kotiovelle. Konttasin myös raput yläkertaan että pääsen suihkuun ja vaatteidenvaihtoon ja mies työnsi kontatessa käsillä peffasta. Häntäluusta kipu säteilee vuoronperään molempien jalkojen lonkkiin ja välillä pohkeisiin asti. Suomi-Canada matsi meni sohvalla kipristellessä mutta mobilat-voide ja panadol lopulta auttoivat vähäsen että pystyin jotenkin olemaan. Mies rasvasi mun pyllyn ja lonkat mobilatilla ja puki mut lämpimästi. [:)] Oli kyl ihan invaliidi olo. Sitte yöllä heräsin taas, kipu oli vaihtanu puolta toisen jalan lonkkaan! Nyt on hermoradat kovilla, kohdun kasvu ottaa mulla näin pahasti ristiselkään. Kai varmaan kun suvussa on selkärankareumaa ja mulla kanssa kudostesti positiivinen vaikka tähän mennessä ei oo ollu mitään pahempaa vaivaa. Raskaus ottaa koville, kova rasitus ainakin mun selälle. Nyt onneksi saan käyttöön raskausvyön, toivottavasti siitä olis apua.
Vielä vähän valitusta: Muutama päivä sitten sain sängyssä itseäni venytellessä jalkakrampin(suonenveto?) ja koko pohjelihas oli sen jälkeen kipeä ja turta monta päivää. Ostin magnesiumia, Emgesan-purkin, ja musta tuntuu että se auttaa. Enää ei oo suonta vetäny. Nyt huomaan myös että jalat alkaa turpoamaan jos on vähänkin ylimääräistä rasitusta. Alkaa näyttää siltä että mä alan pikkuhiljaa olemaan työkyvytön, pitäis jossain vaiheessa lähteä lekuriin hakemaan sairaslomaa. Ajattelin olla töissä 15.6 asti, että pitäisin siitä lähtien mun neljän viikon kesäloman ja sitte lennossa heti perään äitiysloman 30 päivää ennen laskettua aikaa. Mutta saas nähä tuleeko tästä suunnitelmasta mitään. Nyt ainakin tuntuu etten pysty enää tekemään töitä päivääkään!
Mun pikku kullannuppu tuolla masussa oli eilisestä rääkistä ihan järkyttyny ja kun ulina loppui ja asetuin unten maille, Nyyti hillu koko yön. Ihan mahdottomia potkusarjoja ja muljahteluja.

Nyt muuten kun vatsanahkaa seuraa niin kaksi jalkaahan siinä potkii ihan näkyvästi, voi kun söpöä!

Onko teillä tullu yhtään raskausarpia? Mulla ei ainuttakaan, ainakaan vielä. Vatsanahka on kuin vauvanpeppu.

Minkämuotoisia masuja teiltä muilta löytyy? Mulla eteenpäin terhakkaasti pystyssä, vain aavistuksen sivuille levenee. Mutta takaapäin katsoessa ei näy että olisin raskaana, näin ainakin mies väittää.

Kirjoitelkaahan kuulumisia ja tsemppiä teille kaikille!

Tellervo ja Nyyti, LA 11.8.

Tervehdys mammat!

Ihana lukea muiden hyviä kuulumisia, itse oon vaan hiukan laiskempi kirjoittelija! Toivottavasti Tellervo selkäsi tulee parempaan kuntoon, ettei tarttis kaikkia hommia lopettaa loppuodotuksen ajaksi. Kuulostaa kyllä aika surkealta tuo eilinen ohjelmasi, onneksi oli kuitenkin mies auttamassa!

Tänään oli neuvola ja nyt sitten sain vihdoin minäkin Kela-paperit käsiini. Tarvii illalla siihen sitten vielä hiukan perehtyä ja sitten kaiketi toimittaa tuonne palkkahallintoon.
Neuvolassa kaikki vaikutti olevan melko ok. Emppu potkiskeli kovasti kun otettiin sf-mittaa ja kuunneltiin sydänääniä ja jotenkin villiintyi siitä hommasta niin että jatkoi varsinaista sambarumbaa pari tuntia jälkeenkin [:)]
Verenpaine ja Hb oli ihan hyvät, mutta pissassa oli valkuaiset kahdella plussalla. Neuvolatäti pisti sen sitten viljelyyn ja täytyy ylihuomenna kysellä oliko siinä jotain mistä pitäis huolestua. Heti kyllä alkoi vähän kauhistuttaa, varsinkin kun kuulun ilmeisesti jonkinlaiseen riskiryhmään raskausmyrkytyksen suhteen. Sitten kun vielä on ollut iltaisin välillä nilkat aikalailla limppuosastoa, vaikka se taitaa ollakin melko normaalia. Sitä kyllä osaa säikähtää niin kaikesta...
Onko teillä kellään kokemuksia tuosta raskausmyrkytyksestä?

Masuni mallista voisin sanoa, että on aikamoinen etureppu kyllä tuo mun vattakumpu. Pääasiassa kyllä kasvaa eteenpäin, mutta ei mitenkään kovin pystyssä vaan ikäänkuin roikkuu tuolla alhaalla... Kaipa tuokin hiukan vaikuttaa kun kuitenkin oli jo valmiiksi jonkun verran tuota vattaa ennen odotusta!

Kevätaurinkoisia odotuspäiviä!

Terkuin Piupau ja Emppu 23+2

Aurinkoisia päiville kaikille [:)]

Täällä maha kasvaa nätisti eteenpäin, sivuille en ole levinnyt yhtään, ja muutama vaalea raskausarpi mitä oli leikkausarpien kohdalle tullut vuosi sitten on suurentunut ja punakoitunut, mutta uusia ei ole masuun tullut yhtään, mutta reisiin senkin edestä [&:] mulla kun aina paino tuppaa tulemaan juuri lantioon ja reisiin ja raskauslihominen ei näytä olevan poikkeus [:)]

Huomenna olisi aika neuvolan lääkärille ja omalle neuvolla tädille... Kuulen sokerirasituksen tulokset, vähän jänskättää. Mutta saa taas kuulla ihanat sydänäänet [:)] puntari sen sijaan hirvittää [&:]

Tuosta raskausmyrkytyksestä... mulla onneksi joka kerta ollut pissanäytteet puhtaat ja verenpaine ja hb normaalit. Ja ihme kyllä turvotukselta olen säästynyt myös, välillä iltaisin jalkoja väsyttää ja pakottaa(varsinkin päivän jälkeen jos joutunut seisomaan koko ajan), mut miehen hellä hierontaa auttaa heti [:)]

Miehelle välillä nauranut, että ei tässä aina edes tunne olevansa raskaana, että muuten vaan on maha pyöristynyt, mutta pikkuisen potkut kyllä ilmoittavat heti että täällä ollaan [:D] Sen olen huomannut, että pikkuinen tykkää olla poikittain masussa, eli jalat toisella puolella masua ja kädet toisella puolella. Eli säästynyt potkuilta alapäähän ja virtsarakkoon [:)]

Mutta nauttikaa lämmöstä ja auringosta [8D][:D]

Heipä hei pitkästä aikaa [:)]
Ahkerasti olen kyllä täällä lukemassa käynyt, mutta jostain kumman syystä kirjoitukset jääneet vähemmälle.

Meillä voidaan yllättävän hyvästi, ei kolotuksia, ei turvotusta, ei uusia arpia ei kerrassaan mitään! Ihan ihmettelen miten helppoa tämä odottaminen onkaan [:D] Tänään käytiin neuvolassa ja sielläkään ei mitään kummoisia juttuja vastaan tullut, paitsi tietty sain ajan sokerirasitukseen [:'(] 

Mulla kans vatsa kasvaa eteenpäin, takaata ei näy yhtään että olisin raskaana, vaikka sf-mitta onkin jo yli ylärajan. Painoa tullut vaihdellen 300g-500g vko, joten aika tyytyväinen olen tähän kasvuvauhtiin.

Pööpötin on erittäin aktiivinen kaveri, selkeä päivärytmi löytyy ja nyt on parina päivänä ollut normaaliakin aktiivisempi. Rakko tuntuu olevan kiva pomppualusta, ainakin iltaisin kun mamma yrittää käydä nukkumaan [;)]

Ihanaa odotusta kaikille.
Katja Ja Pööpötin, 24+2, LA 22.8

p.s. Ei kannata hyppiä tuulettamaan maaleja lätkämatsia katsellessa, tuntuu hivenen ikävältä nivusissa [:D]

Heipä hei vaan kaikille Elomammoille! Täällä voidaan hyvin ja maha senkun kasvaa.. Tänään (5.5) On menossa rv 24+4 Laskettuaika 21.8 Toisaalta ei mene enää pitkään siihen H hetkeen[:)] mutta toisaalta tuntuu ikuisuudelta..Vappu meni munkkeja syödessä ja simaa juodessa.. ja tottakai Suomi pelejä seuratessa.. Perjantaina ois tarkotus mennä sokerirasitukseen..[:@] Mut kyl mie siitä selviin,ku kaikki muutkin on selvinneet.. Kasvatellaan mahoja ja voidaan hyvin[:)] Lämmintä kevättä ja alkavaa kesää kaikille toivoo.Ninni ja pikku-prinsessa

Täällä sitä jälleen ollaan!
Ihana lomaviikko meneillään ja saanut puuhastella kaikkea omaan tahtiin. Latellakin tuntuu olevan oma tahti ja melkoisen järjestäytynyt päivärytmi myöskin. Ainakin minusta tuntuu, että hän on aktiivinen suht samoihin aikoihin päivästä.
Meilläkin oli tänään keskiraskauden neuvolalääkäri. Paino nousee tasaisesti 0,5 kg viikossa, mikä on ilmeisen hyvä ja normaali, vaikka edelleen itsestä tuntuu jotenkin pelottavalta. Nyt on siis painoa tullut yhteensä sellaiset 6 kg ja rapiat päälle [:)] Masu kasvaa suoraan eteenpäin, melkoisen terävänä jos niin voi sanoa. Musta paita päällä ei huomaa edestäpäinkään raskautta ollenkaan musta hämätessä, mutta sivuprofiilista kylläkin [:D] Sivulle ei ole siis vielä levinnyt, sitä odotellessa. Olen rasvannut masuani urakalla, eikä raskausarpiakaan siis vielä ole tullut. Nyt huomaan, että tuo 6 kg näkyy mahan ja rintojen lisäksi myös reisissä ja pyllyssä [:)] Tarvinnee vahviketta sinnekin, että tasapaino pysyy.....
Meillä olisi alunperin ollut tuo tämänpäiväinen lääkäri vasta kahden viikon päästä, mutta sain aikaistettua sitä hermoilullani. Kävi nimittäin sellainen pieni onnettomuus tuossa viikonlopun aikana, että kaaduin kävelylenkillä melko voimakkaasti selälleni (koira juoksi suoraan päin alamäkeen, meni jalat alta ja ilmat pihalle) ja säikähdin siitä melkoisesti. Mitään kipua tai vuotoja ei tullut, mutta tietenkin alitajuisesti kuvittelee vaikka mitä. Late myös liikkui sen jälkeen (ilmeisen normaalisti vielä), mutta kuvittelin että liikkeitä tuntui paljon vähemmän. Niinpä siis kävimme tänään lääkärissä ja kaikki oli juuri niin pitikin. Sydänäänet kuului normaalisti ja kohdussa kaikki muutenkin normaalia. Lääkäri sanoikin, että vauva on kyllä erittäin hyvin suojassa kohdussa näillä raskausviikoilla, kaatumisen riskit liittyvät yleensä loppuraskauteen. Elokuvissa käy aina huonosti, jos odottava äiti kaatuu [;)] 
Pääasia siis kuitenkin, että kaikki on hyvin ja nyt myös sain ne pienetkin epäilyksen ajatukset pois päästäni häiritsemästä.
Aika tuntuu menevät kyllä tosi nopeasti; olen jäämässä juhannuksesta kesälomalle ja siitä sitten suoraan äitiyslomalle. No, kauhukseni huomasin ettei töitä ole ennen juhannusta enään kuin 6 viikkoa!!!! Se tuntuu kyllä tosi lyhyeltä ajalta... Tietty, ihanaa et saa sitten olla kotona tekemässä vauvalle kotia ja nauttia kesästä ilman työhuolia. Olen varannut paljon kaikkea ompelemista (pinnasängyn pinnasuojuksia, lakanoita, verhot jne.) sitten kesälomalle. En nimittäin osaa olla tekemättä mitään ja paikallaan, niin on sitten puhdetta. Heinäkuussa laitetaan kyllä muuten vauvanhuone kuntoon, että on sitten valmiina. Ihania kaikkia lastenkankaita nuo kangaskaupat pullollaan, menee ihminen ihan sekaisin siellä [:)]

Eppu&Late, rv 23+6, LA 27.8.

Päiviä kaikille [:)]

Tänään oli mulla myös tuo keskiraskauden lääkäri ja kaikki aivan loistavasti, mitä nyt sokeriarvot oli yhdessä verikokeessa hyvin vähän kohollaan, niin huomenna haen kotimittarin ja sitten alkaa akaa joka päiväinen neularumba(ja mä inhoan ja pelkään neuloja) [&:]

Mutta pääasia että pikkuisella kaikki hyvin, kova jyske kävi taas sydänääniä kuunnellessa, on se joka kerta yhtä ihanaa kuunneltavaa [:D] Kovasti lääkäri veikkaili, että poika olisi tulossa, kun masuun ilmestynyt untuvainen karvoitus ja naamaan tullut näppyjä... kun poikavauvan lisäämä testosteroni kuulemma saattaa aiheuttaa juuri noita "oireita" [:)] mutta varmuudellahan se selviää sitten vasta laitoksella [:D]

Puntariin nousu oli taas hermoja raastavaa, mutta todella positiivinen yllätys oli, kun 3viikossa ei painoa ole tullut kuin vähän päälle 300g [:D]

Mulla töitä olisi 3,5viikkoa edessä ennen kesälomaa ja kesäloman jälkeen olisi vielä 2viikkoa, mutta taitaa ne kaks viimeistä viikkoa mennä kotona, kun siihen mennessä maha kasvanut jo niihin mittoihin, ettei töistä tulisi yhtään mitään, tiellä täällä tehtaalla vain pyörisin(kirjaimellisesti [;)]).

Tänään päästään hakemaan matkahuollosta huuto.netin kautta hankittu pinnasänky [:D] Täytyy heti kasata se ja laittaa omalle paikalleen makuuhuoneeseen. Patja ja petivaatteet saa odottaa vaatehuoneessa vielä hetken kuitenkin [:)] Niin se alkaa koti valmistumaan vauvalle pikkuhiljaa [:D]

Täällä neuvolassa käynti takana ja aika jännäksi meni.. mie ku en mikään käyrien tuijottelija ole koskaan ollut mutta nyt sai miunkin hieman huolestumaan ja odotan nyt sitä keskiraskauden lääkäriä (25.5) todella paljon. Painoa oli tullut ihan maltillisesti sen 590g/viikko mutta sf-mitta jää reilusti alle käyrien. Täti sitten rauhoitteli että voi olla ihan pienestäki kiinni et jos toukka vaan vähän huonossa asennossa mutta kun viime mittauksellakin oltiin alapuolella niin jatkossa sitten seurataan ja jos ei nyt sit seuraavalle käynnille päästä lähemmäs sitä alakäyrää niin sitten lääkärin kanssa pitää ottaa puheeksi seuranta ja jatkotoimenpiteet, tuleeko ylimääräinen ultra että vauvalla on kaikki hyvin ja toimiiko istukka oikein. Säikäytti kyllä sen verran että aloin manata jo kaikkea kun kuitenkin jo viides niin ei se tuo kroppa/istukka ole niin toimiva kuin ekoilla kerroilla että jos nyt tuleekin jotain pahempaa vielä eteen. Pojilla ei moista vaivaa ollut. Kolme ekaa meni hiukan alakäyrän yläpuolella tasaisesti ja neljäs meni taas viuhuen yli käyrien niin nyt onkin taas ihan ääripää.. mutta pitää nyt koittaa vaan rauhoittua ja odottaa että näkee taas lääkärin niin saa sit jotain helpotusta tähän. [&:]
Verenpaine on vaan jatkanu laskua ja oli nyt enää vaivaiset 88/54. Aina se on ollu tosi matala ja sillä mie en helpolla siitä mitenkään kärsi mutta tuo on nyt alimmalla tasolla verrattuna jopa muiden poikien odotusaikoihin saati kun ei raskaana ole ollut. Miulla olikin aika heikko olo eilen ja illalla pukkasi päänsärkyäkin, eikä ihme. No nyt saan luvan kanssa vetää salmiakkia ja lakuja niin paljon kuin napa vetää niin jos sillä edes hieman saisi kohotusta aikaan edes omaan olotilaan. Se ei kyllä haittaa mua ollenkaan kun niihin molempiin on ihan kauhea himo vieläki. [:D]
Sykkeitä ei tahdottu saada millään. Tämä neitokainen nimittäin tuppaa säikkymään todella herkästi ja säpsähtää erilaisia paukauksia tai uusia ääniä (pojat muuten vaan inhos sitä kuuntelua ja potkivat vimmattuna että pois niiden reviiriltä [:)]). No tälläkin kertaa säikähti ääntä kun oli isolla ja kun vielä joku törkkii jollain vehkeellä niin sai ihan kauheat pömöt. Jo alkoi jalkaa ja kättä heilua, maha velloi ja hyllyi kuin myrskyssä oleva laiva. Alkoi se tätikin nauraa ihan kauheana et ei hänen työuran aikaan oo moista vellontaa nähny (sekin jo 50 paremmalla puolella oleva nainen) ku ei tienny mihkä sen laitteen enää tökkää ja ku neiti vaan pyöri ja hyöri alta pois. Oli kyllä koomisen näköinen tapahtuma!! Peräti 3 sekunttia sai pysymään paikoillaan että lonkalta sai taas heittää arviota että siinä 150-160 menee ku vielä noin riehuu. [:D] Että tällaista tällä kertaa..

Maha on täälläkin aika siro pallero kuten miulla joka kerta ollutkin.. ihan hieman on lantiolle tullu jenkkakahvaa ja housuista huomaa että peppuun on kertynyt jotain lisää. [X(] Tosin kun hoikka ja tosi lyhytkin olen niin mihinkäs se muualle pullahtais ku terävänä eteen, ei ole paljon venymisen varaa kyljille. [;)]
Nukkaa on tullu myös tänne mahaan (sitäkin ollut joka kerta) mutta finnit on miulle uusi oire raskausaikana. Pojilla iho oikein hehkui ja hiukset kiilsivät mutta nyt kyllä tuntuu että on rumempi kuin koskaan kun finniä pukkaa ja tukka ei sen ihanammalle näytä kuin normaalistikkaan, siis aika pehko. Mutta tytöstähän sanotaan että se tekee rumaksi (en kyllä tiedä että miksi) mutta sataprosenttisen varmuuden sit synnärillä vasta saa että ei vaan ois kelekset tullu jalkojen väliin, tehny neiti temput. [;)]
Ai ja sehän on kans ku pojilla mie sen linea negran sain aika aikaisessa vaiheessa ja se meni koko mahan poikki.. nyt sitä ei vielä ole tullut esille ollenkaan. Harmi kun en mihkään kirjoittanut ylös että millä viikoille se on kaikilla tullu mut sitä nyt odottelen että tuleeko tällä kertaa ja jos tulee niin onko yhtään erilainen vaikka eipä se sekään kyllä ole mikään varma merkki sukupuolesta sen kummemmin, omaa huvia vain. [:D]

Senkin olen huomannut että supistuksiakin on ehkä vähemmän kuin mitä verraten poikiin ja edelleen saatan hetkeksi unohtaa että olen raskaana. Taipuu jotenkin paljon paremmin, mistä lie sekin sitten johtuu.. sattumien summaa, vauvan erilainen asento vai joku muu. tietty pojilla se maha nousi hyvin pian aika ylös ja pään kiinnittyminen tapahtui tavallista aikaisemmin kuin mitä ylleensä, mikä vaikeutti oloa ja puristi sekä kylkiluita että alapäätä ja hermoja alakropassa. Liekkö sitten kun tämä on niin tuolla alhaalla että ei niin ole tiellä kuin muiden kanssa. Ehtiipäs se sieltä vielä nousta ja tehdä olon taas hyvin tukalaksi ja voin nauraa näillekkin sanoille kuin helpolla tällä hetkellä pääsee.. taidanpa nauttia siis ihan näistä "hyvistä" oloista vielä. [:D]
Äippäpakkauskin tuli maanantaina ja sain nekin vaatteet pestyä ja lajiteltua laatikkoihin koon mukaan. Helppo sit vaan nostaa ne kaappiin kesällä kun alan laittaa kaiken valmiiksi. Puku ja se lakki ei kyllä miellyttänyt yhtään mutta tukin sen yläkaappiin varapuvun varapuvuksi odottamaan. [;)]
Nyt enää vain viimeset hankinnat tekemään ja odottamaan tulokasta. Sain tehtyä listankin mitä pitää ostaa vielä (tutteja, vaippoja,paremmat kynsileikkurit,oikeita terveyssiteitä, maitosuojia, yms yms). Ja sitten sairalakassinkin luetteloin valmiiksi niin ei tartte ku sit pakata heinäkuun alussa viimeistään ja jos tulisi äkkilähtö sitä ennen niin äkkiä vaan kerää sitten tarpeellisia matkaan mitä listassa on. [:D]
Mutta ei se auta kuin lähtä jatkamaan huoneiden uudelleen järkkäystä ja kaappien muokkausta niin saadaan vauvan tarpeet mahtumaan jossain välissä ja saadaan poikein huoneet vaihdettua kun vielä voi kantaa jotain raskaampaakin. [8|]

Hei!

Marjuska, eikö olekin huimaa huomata kuinka erilaisia odotukset voikaan olla!?
Hymyilytti kirjoituksesi uudesta finniaallosta ja hiusongelmista. Mulla oli ihan samaa settiä kun odotin esikoista (tyttöä), naama kukki ja tukka oli rasvainen, levisin kuin pulla (tätä ei siis ongelmana sulla), olin siis varmaan kuin alias ryhävalaamme?
Nyt tässä odotuksessa (poika, selvisi viimeisessä ultrassa) olen pysynyt tosi pienenä ja "söpönä", mahareppu on aika alapainoinen, mutta normi sf-käyrillä. Iho ja hiukset on hyvässä kunnossa ja työkaverit sanoo että säteilen. Pelkäsinkin jo etukäteen sitä että tässä odotuksessa levähdän samoin kuin ensimmäisellä kierroksella ;)
Mutta oletteko mamit kuulleet vanhan kansan sanonta, joka menee jotenkin sisällöllisesti näin:
"tyttölapsi äidin kauneuden vie ja poikalapsi sitä antaa"
Jos tähän on uskominen niin sitten taitaa mulla ja Marjuskalla pitää paikkaansa; ainakin finni- ja hiuspulmien kohdalla. Pahoinvoinnista ei voine mitää päätellä, koska molemmat merkit ovat antaneet samanlaiset ykäilyt osakseen.

Oletteko vaunuja hankkineet?
Meille ostettiin vappuviikonloppuna kärryt. Teutonia Fun merkkiset/malliset, kantokopalla. Piti antaa periksi tästä ideaalista ajatuksesta jota aluksi halusin, eli alkuun makuuvaunut ja sitten myöhemmin matalat rattaat esim Brio Racet tai vastaavat. Vaunujen kohdalla pulmaksi muodostui meidän hissin pieni koko. Asutaan 5kerroksessa, vanhassa talossa ja halusin kuitenkin kärryt joilla pääsee kotiin saakka ja parvekkeelle (lasitettu). Max pituus kärryillä sai olla sellaiset hurjat 95cm! Näillä Funeilla pääsee hissiin. Näppärät citykärryt, pääsee vanhan malliseen ratikkaankin ja kulkusuunta on muutettavissa. Huimaa oli myös huomata kun kärryjen makuutiloja vertailtiin, että kovan ja pehmeän kantokopan sisämitat olivat samat! Kovalla erillisellä kopallakaan ei siis olisi saanut enempää nukkumatilaa vaaville (tämäkin vaihtoehto olisi ollut muutaman satasen lisäkululla). Näihin saa myös sisaruksen seisomalaudan jos tarvetta joskus ilmenee.. Mutta ollaan nyt onnellisia ja toiveikkaita tästä lapsesta ja että kaikki menisi loppuun saakka hyvin! Nyt näyttää jo aurinkoisemmalta, vointini on pysynyt hyvänä (ei siis toistaiseksi komplikaatioita) ja kaverilla oli viimeviikolla kokoa jo 750g, että mahdollisuudet elämään kasvaa joka päivä.

Kesäloma alkaisi 1.7. ja siitä sitten äipille. Mä pidän nyt kesälomaa vain 8päivää ja siirrän loput vuoden 2010 vanhempainvapaan päätteeksi. Kelan laput olis voinut laittaa jo aikaa sitten, mutta vielä tässä ehtii..

Ihanaa päivää kaikille!

Inna

Heissan kaikille! [:)]

Tänään kävin neuvolasta hakemassa kotimittarin verensokerin mittausta varten... Huomisesta alkaen joudun 4-6kertaa päivässä mittaamaan sokeriarvot [&:] ja vain sen takia kun sokerirastuksen paastosokeri arvo oli 0,2 yli sallitun arvon!!! Mutta ei auta. Piikitystä tiedossa siis koko loppuraskauden ajan, mutta enköhän mä hengissä selviä, ei se pistäminen onneksi kun vähän vaan nippaise [:)]

Todella hyvähän se on että seuraavat ja tarkkailevat tilannetta ja voivat puuttua heti jos jotain ilmenisi, mutta luulisin kyllä että arvot tulee olemaan normaalit. Onneksi jos arvot pysyvät seuraavan 6päivän ajan normaaleina, niin sen jälkeen ei tarvitse mitata arvoja enään kuin 2kertaa viikossa [:)]

Huomista odotellessa, saa nähdä kuinka jänskättää pistää heti aamusta [:)]

Heipä hei!

Me ostettiin eilen vaunut! [:D] Firkon F7 malliset yhdistelmät ja turkoosi/tummanharmaa värisenä! IHANAT! Tekis niin mieli mennä kärryttelemään, mutta ehkä maltan ny vielä mieleni. Niitä on nyt sitte kasattu ja koitettu vaunuksi ja rattaiksi tämän tästä. Ei millään malttaisi oottaa et saa oman palleron sinne laittaa <3

Mulla olis ens viikolla eka aika uuteen neuvolaan. En tiä kyllä et koska mulla on se lääkäri käynti tai koska(ja onkokaa) alkaa valmennus. Eiköhän keskiviikon jälkeen oo taas viisaampi. Mulla ei oo mitattu sitä sf-mittaa vielä kertaakaa ja joillain ilmeisesti jo muutamanki kerran..Että en tiä yhtää et "minkä kokoinen" massu tos on. Omasta mielestä kasvanu yhtäkkiä valtavaksi [8|]

Mulla masu on kans tossa edessä alhaalla. Ja suurin osa potkuista sijoittuu tonne rakon tietämille. Vessassa "saa" ravata muutenki koko ajan.. [&o] Raskaus arpia ei oo vielä ainakaa ilmestyny. Oon myös ahkerasti yrittäny rasvata, mutta eiköhän ne vaan ilmesty jos on tullakseen..

Mutta nyt on pakko mennä ulos ku on niiiiin ihana ilma!

Sateinen tervehdys kaikille..[:)]
Taukoa taas tullut kirjoittamiseen mutta yrittänyt käydä lueskelemassa teidän kuulumiset kuitenkin..
Elämä täällä mallillaan, maha kasvaa hyvin ja tasaisesti- etupainotteinen pallo..[:D]
Valmennuksia ollut muutamaan kertaan ja viime kerralla saatiin tavata tuore vauvaperhe ja kuulla heidän kokemuksiaan syntymän jälkeen ja kotona olon alkumetreillä.. Mukavasti oli heillä mennyt ja suuremmitta ongelmitta.. Imetys oli ollut hieman haastellinen, mutta sekin kotona sitten päässyt vauhtiin kunnolla. Itsekin tietysti toivoo että kaikki olis sujuvaa alusta asti, jotenkin tuota imettämistä tunnutaan kovasti korostettavan ja painotettavan... Siitä se varmaan suurin stressi tulee jos jostakin..
Mitä muut olette pohtineet tuohon liittyen?
Poju on kovin aktiivinen edelleen ja selkeä rytmi on löytynyt meillä ainakin. Yöt alkaa olla haasteellisia, mukavan asennon löytyminen on kiven alla.. Kaipauksella niitä aikoja muistelen kun pystyi makaamaan mahallaan[:)].. Kellon tarkkaa on yölläkin pojan elämä.. kolmen ja neljän väliin on takuuvarma potkusessio ja pakko käydä wc:ssä... ja seuraava herätys noin klo 7.. Mutta hyvä jos tämä ennakoi tulevaa, olis edes noin kolmen tunnin mittaisia unia tiedossa[;)]..
Mukavaa viikonloppua ja äitienpäivää kaikille mammoille!

Heissan kaikille!
Pitkästä aikaa täällä taas. Välillä käyn kaikkien kuulumisia lukemassa mutta täytyyhän tässä joskus itsekin päivittää kuulumisia.

Tänään kävin neuvolalääkärillä tavallaan ylimääräisen käynnin (varsinainen lääkäriaika on kahden viikon päästä) koska viime aikoina on ollu supistuksia ja vihlontaakin [:(], neuvolassa oltiin sitä mieltä että hyvä tarkistaa että kaikki kunnossa. Ihan kunnossa siellä oli paikat ja vauva, suuri helpotus. [:)] Vauvan sydänääniä saatiin etsiä tovi mutta sieltä ne sitten kuuluivat ihan hyvällä sykkeellä. Sain samalla tulokset sokerirasitustestistä joka oli perjantaina, nekin olivat ihan kunnossa. En kokenut että testi omalta osaltani olisi ollut paha. Sokerilitkun juominen ei toki ollut herkkua mutta turhaan jännitin etukäteen koko hommaa. [:)]
Muuten vointi on ollut hyvä, mitä nyt selkä meinaa reistailla mutta sen kanssa vielä tullaan hyvin toimeen. Tartuntataudeilta en ole minäkään välttynyt, viikonloppuna oli melkoisen raju vatsatauti [:'(], sai vauvakin hurjaa kyytiä ympäri vuorokauden. Itse vähän säikähdin kun supistelujakin tuli mutta kuulemma ihan normaalia. Vaan eipä ne ole mukavia tauteja, on sitten raskaana tai ei.
Ottivat tänään neuvolassa sf-mittaa ja ihan käyrien mukaan mennään mutta itsestäni tuntuu että vatsa on aivan valtava!! Eilen katsoin peilistä ja tuumin että jos tämä tästä vielä kolme kuukautta kasvaa niin huhhuh. Mutta ihanaahan se kuitenkin on, kyllä itse ainakin olen ylpeä vatsasta. Naureskelinkin miehelle että pitkään aikaa ei olekaan minun vatsa ollut näin kiinteässä ja timmissä kunnossa! [:D]  Olen myös huomannut samaa kun Heidinen, että vastaantulijat usein katsovat vatsaa. Toisaalta se tuntuu vähän oudolta mutta niinkai sitä itsekin katse huomaamatta kääntyy raskausmahoihin, en tiedä.

Ensi viikolla on se kauan odotettu 4D. Kiitos Tellervo ja muut jotka kommentoitte sitä kelakorvausasiaa. Onhan se ihan loogista ettei siitä korvausta tule ellei tutkimukselle ole jotain erityistä tarvetta. Jotenkin olin vain itse ymmärtänyt toisin.

Hyvää vointia kaikille ja aurinkoisia kevätpäiviä. Ja vaikka välillä vähän sataakin niin se tekee vain kesää. Niin ja tervetuloa Tessa ja muutkin uudet!! [:)]

RV 27 LA 12.8.

Hello taas piiiitkästä aikaan!

Täällä on aloitettu jo kesälomailu ja aika näyttää tarviiko tässä mennä enään töihin ennen äippälomaa. Meillä oli tossa viime viikolla keskiraskauden lääkäri tuolla neuvolassa. Kaikki on ihan normaalisti, ihmetystä aiheutti mun 149 hemoglobiini joka on ihan ilman mitään tabletteja hankittu :) Supistuksia tuntuu mullakin jo sillon tällön mutta ne ei haittaa elämää sen kummenmin, mutta toi selkä!!! Se on vihlonut vähän jo pitkään mut nyt menee välillä aika tuskaiseksi olo :( Kipu tuntuu vain oikealla puolella ja yleensä aina levossa. Ei nukkuessa mutta toi sohva on kirottu, aina kun pistän siihen maate niin selkää alkaa kolottaa. Mies on sitä kärsivällisesti hieronut ja siitä on apua mutta olen ottanut siihen myös panadolia. Nyt on meneillään toka päivä tukivyön kanssa. Toivottavasti vyöstä on todella apua, ei ole kivaa jos loppu raskaus on tällästä tuskaa.
Sitte mulla on sellanen pienempi kosmeettinen vaiva alkanut kiusaamaan auringon myötä, maksaläiskät! Ekana alkoin näkymään tumma läntti keskellä otsaa ja tarkemmin katsottuna minusta vaikutti siltä että koko naamasta tulee laikukas jos en pikaisesti tee jotain. Hankin pigmenttiä hajoittavan voiteen ja 30 kertoimella olevan aurinkosuoja. Läntit on ehkä hieman vaalentuneet mutta kaunis rusketus jää kyllä haaveeksi tältä kesältä.
Mut on passitettu myös sinne sokerirasitukseen muuta unohdin taas koko homman tällä viikolla. Unohdin myös viimeeksi viedä neuvolaan edelliskerralla saadun mielialakysely lapun enkä muistanut olimmeko saaneet kutsun perhevalmennukseen. Sitä tämä raskausdemetia teettää ;)
Nyt pitäs oikeen tehdä lista kaikesta tarvittavasta vauvakamasta ja alkaa ihan tosissaan hankkimaan kaikkea mitä vielä puuttuu. Meillä ei ole oikestaa muuta kun vaunut, vähä vaateita ja kestovaippoja. Osaako muuten kukaan sanoa kuinka kauan menee ton äippäpakkausen saamiseen siitä kun laput on kiikutettu kelaan? Sen hommakin kanssa vitkuttelin aikani kun koitin varmistaa saavani sen tämän vuoden paketin.
Maha alkoo todella olla niiiiin iso ettei mulle kyllä mene mun normaali vaateista enää mitkään. Tai no joo... sukat kengät ja alushousut vielä passaa. Eli pitää nyt sitte hankkia koko kesäkarderoobi uusiksi. Postissa onneksi odottakin jo kaksi paketillista huuto.netistä ostettuja vaatteita. Yritän selvitä näistä omista hankinnoista vähän halvemmalla jotta vauvan juttuhin jäisi sitten enemmän rahaa. Tosin tänään tuli postissa kutsu kesäjuhliin eli pakko ostaa vielä joku juhlavaatekin peittämään tämä valtaisa maha... siinä tulee varmasti olemaan haastetta!

Kesäisiä odotuspäiviä kaikille elomammoille!

terv. Sunny rv 27+1 LA 13.8.

Moi kaikille!

Oltiin reissussa Varsovassa ja pikku kaupunkiloma teki terää. On kyllä ihan aliarvostettu kaupunkikohde. Vanhan kaupungin kävelykujat ja rakennukset oli ihania, ruoka oli hyvää ja hotellikin just mun makuuni! Ja mikä parasta, Nyytin kanssa nukuttiin yöt kellon ympäri ja vikana yönä 14 tuntia! [:)][&:] Isikin nukkui hyvin.[:D]

Selkäsäryt mulla vähän helpottanu niin että sentään pystyy ulvomatta olemaan ja toi magnesium on todella auttanu jalkojen lihaskramppeihin. Ruokavalio ja vitamiinilitkut auttoi hemoglobiiniinkin joka viime neuvolakäynnillä oli noussut 118:sta takaisin 130:een.

MUTTA: Väsymys ja pahoinvointi tulivat takaisin ja olen ihan sumussa. Esim. tankkasin miehen dieselkäyttöiseen autoon 95 bensaa(sitä sitten imettiin koko seuraava yö että saatiin tankki tyhjäksi ja auto pelastettua) ja leipoessa yritin käyttää sähkövatkainta ilman virtaa ym ihan sekoa meininkiä. Kaikki vaan putoo käsistä ja lentää pitkin lattioita. Ja hajut etoo taas, yökkäilen vanhaan totunnaiseen tapaan.

Nyyti riehuu tätä nykyä ihan tajuttomia potkuharjoituksia. Varsovassa laskin yhtenä yönä 16 sarjapotkua jotka tuli täydellisen tasaisisessa tahdissa. Siellä oli todella lihasryhmäharjoitukset käynnissä. Nyyti oli ihan fiilareissa kun otin monta päivää niin rauhallisesti ja otti tilanteesta kaikki hyödyt irti. Jotkut potkusarjat jo sattuu ja vaikeroin puoliunisena :"Pliis älä enää...au auuuu!!!" Varsinkin ne jotka hän tähtää vatsan sisältä suoraan mun napaan. Tai virtsarakkoa vasten. Se sattuu. Nyyti viihtyy masussa vinottain; nyrkit viuhtoo alavatsassa alavasempaan ja jalat lyö ylävatsassa yläoikeaan. Välillä vaihtaa pystyasentoon mutta pääsääntöisesti on aina pää alaspäin.

Mä sain tutuilta lisää vauvakamaa esim. imetystyynyn, mobiilin, pinnasängyn reunapehmusteen ja vaatteita. Lastenhuone jo pursuaa vauvahömppää.

Ja mitähän vielä. Niin, masu alkaa herättämään ympäristössä reaktioita, missä kuljenkin. Aina joku hymyilee. Varsovassa tuli kadulla vastaan pari odottavaa äitiä joiden masuista päättelin että ollaan suht samoilla viikoilla ja vaihdoimme hymyjä. Se tuntui kivalta! [:)]

Kivoja kesäpäiviä teille kaikille, toivoopi

Tellervo&Nyyti la 11.8

Hei taas!

Oi voi, kyllä täälläkin välillä tulee sellasiaki sarjapotkuja että oksat pois. Välillä oikeen sattuu ku rytisee niin kovin [&o]

Ja nyt on sitte alkanu supistelemaanki.. Varsinki, jos on ollu pitkällä lenkillä ja huomaamatta kävelly hieman liian lujaa, niin illalla sen huomaa. Neuvolassa kysyinki, että pitääkö lenkkeily lopettaa, mutta sanoi että toki saa ja pitääki lenkkeillä, mutta vauhtia pitää hidastaa ja jos supparit jatkuu, niin käydä tarkastamas kohdunsuu sitte. [8|]

Meillä alkais tiistaina synnytysvalmennuskin [:)] kiva päästä kattelemaan muitten odottajien masuja. Mies kuulemma vähä jännittää sitä synnytysvideota. Eiköhän siitä selvitä.

Sitä mun piti vielä kysyä, että ootteko hommannu tai meinaatteko hommata vauvalle mitää vakuutusta? Mistä sais parhaimman jne..? [:)]

Hyvää maanantaita!

Sunny, oon sun kanssa kohtalotoveri noiden vaatteiden suhteen. Vanhoista paidoista toki osa vielä menee ja en olekaan ostanut muutakuin pari äitiystoppia, mutta housut onkin sitten jo ihan toinen juttu... Ja lisäks on kesän ensimmäiset juhlat tulossa puolentoista viikon päästä ja juhlamekosta ei ole vielä tietoakaan... Täällä päin ainoa äitiysvaatteita myyvä liike on H&M ja sieltä ei ole mekkoa mulle löytynyt. Huomenna on vapaapäivä tiedossa ja pitääkin varmaan lähteä katselemaan josko ns. tavallisista vaatekaupoista löytyis jotain sellasta sopivasti alaspäin levenevää/joustavaa mekkoa, jota voisin tämän kesän juhlissa pitää. Ainakin kolmet juhlat on tiedossa. Kevään juhlista selvisin vielä vanhoilla mekoilla kun on koko vuosien varrella vaihdellut sen verran!

Mutru, meillä on paperit toimitettu Pohjolaan vauvavakuutusta varten. Me päätettiin jo raskauden alussa että hankitaan vauvalle ennen syntymää hoitokuluvakuutus, joka kattaa sitten kaikenlaista jos jotain tulee. Toisaalta ehkä ihan varmuuden vuoksi, mutta ei ainakaan sitten jälkeen päin tarvii katua ettei tullut otettua, jos lapsi vaikka sairastelee paljon.

Vointi on täälläkin ollut ihan ok. Väsymystä on koko ajan edelleen. Kävely on jonkinsortin vaappumista ja mitään kovin pitkiä spurtteja ei voi tehdä vaan pitää ihan rauhassa kävellä. Närästystä on ihan riittävästi ja supistuksiakin jonkun verran, ovat kylläkin pääosin kivuttomia. Neuvolalääkäri on ens viikolla, ihan hyvä päästä tarkistuttamaan että paikat on kunnossa. Allergialääkkeitä on kans tarvinnut sillon tällön käyttää, muuten on niin tukala olla.

Nauttikaa aurinogsta!

Terkuin Piupau ja Emppu 25+1

Takaisin