elokuun vaavit 09

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja caania
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
 Onkos täällä jyväskyläläisiä jotka ois ollu 4d ultrassa ? mitäs hinta luokkaa on suurin piirtein ollu?

Caania; ite kävin rakenneultrassa Jyväskylässä ja se oli halvin puistoklinikalla, maksettavaksi jäi 70e (ja oli siis reilusti halvempi kuin muualla, muut taisi olla alkaen 120 ja kallein oli lähellä paria sataa) joten voisin olettaa, että sieltä saisi 4d:n halvimmalla jos siellä sellasia otetaan. Muistaakseni mehiläisestä sanoivat 4 D:n hinnaksi reilun pari sataa kelan korvauksien jälkeen, muualta en edes sen hintaa kysynyt.. Koska tosiaan ei ole tarkoitus mennä siihen, meille riittää tieto, että vauva oikein kehittynyt, eikä ole mitään epämuodostumia tms. Ja kaikki oli kunnossa! [:)]
Sukupuolta ei sitten haluttu kysyä, vaikka olin aivan varma ultraan mennessä, että haluan sen selville.. mutta sitten kun lääkäri oli sitä sanomassa, tuli ahaa-elämys, että enpäs haluakaan tietää! Ja nyt olen tyytyväinen, etten ottanut selville, kyllä se kuitenkin aikanaan selviää [:D]!

Tänään oli neuvola kuuden viikon tauon jälkeen ja kovasti mylläsi kaveri masussa, normaalisti oli kasvanut ja sydänäänetkin saatiin kulumaan kun reilu kymmenen minuuttia yritti täti saada sykettä kohdalle. (Nauroikin jo välillä, ettei epäilystä, etteikö ne äänet ole olemassa, sen verran mytkyää vauva masussa, mutta kun ei hetkeä pysy paikallaan [:D]) Ei tainnu pikkunen tykätä kun häirittiin mahaa tökkimällä, koko päivän on protestoinu sitä, että aamulla kiusattiin, nyt on äitin turha itekään levätä, kun potkuja satelee heti kun hieman pysähtyy... no jospa pikkukaveri sitten yöllä nukkuis kun koko päivän reuhannu.. toivottavasti [;)].

Hemoglobiini oli mullakin laskenu, normaalilla tasolla ollaan vielä, mutta suosittelivat jo neuvolasta jotain vitamiinilisää mikä sisältää vähän rautaa.. olin muuten jonkun tekstissä huomaavinani, että sai neuvolasta rautapurkin.. Missä on noin hyvä neuvola? Ei ainakaan uudessa isossa Jyväskylässä [>:]!

ei meillä kyl ois ees varaa 4d ultraa. mutta aateltiin että kahtellaa josko mieli sitte tekis vielä myohemmin ja ois sitä rahaa.
Viimisimmällä äitipoli käynnillä sanottii että kaikki on kunnossa ja siellä missä pitää =) onneksi =)
nyt vaa riittää noi neuvolakäynnit ja lisätki poistettii. ei tartte foolihappoja sun muita juttuja syyä.
 rv 23+4

Huomenia kaikille ja viikonopun alkua [:)]

Meillä myös se 4D-ultra kaatui rahanpuutteeseen... mutta säilyypä jännitys viimeiseen asti [:D]

Eilen meillä maha hytkyi illalla kovasti ja mieskin näki ne kohoumat ja saipa tuntumaa myös potkusta [:D] Ja sen olen huomannut, että päivisin töissä ollessa, Kaveri on kovasti hengessä mukana, potkii ja pyöri menemään, ja sitten kun kotiin päästään, liikkeet loppuvat(liekö pikkuinen ottaa päikkärit rankan työpäivän päätteeksi [;)]) ja illalla alkaa taas jammailut [:D] Öisin en ole vielä tuntenut liikkeitä, liekö Kaveri sitten nukkuu kiltisti [:)] Ja joka yö herään kolmen aikoihin, vaikka ei mitää vessahätää olekkaan. Aamulla kun on töihin herätys jo ennen viittä, niin siitä hetki eteenpäin, alkaa mahassa aamuvenyttelyt [:D] Ties vaikka sama rytmi jatkuisi sitten syntymän jälkeenkin [:D]

Mutta takaisin töiden pariin [:)]

Heidi+pikku-Kaveri [:)]

Aurinkoista perjantaita!

Eppu, meillä on vähän samanlaista noiden öiden kanssa. Muutenkin saan hetkittäin vähän huonosti nukuttua, kun en oikein osaa kyljelläni nukkua ja muut asennot ei oikein tunnu hyviltä. Sitten joskus välillä 3-5 on ihan pakko nousta vessaan. Sen jälkeen ei sitten enää yhtään väsytäkään. Viime yönäkin pyörin ja pörräsin niin että mieskin heräs ja kysyi että eikö uni tuu. Sitten sillon oli niin kova nälkäkin, että päätin loppujen lopuks käydä juomassa lasin vettä ja kyllä se unikin siitä sitten jossain vaiheessa tuli. Tuo meidän Emppu taitaa vaan olla äitinsä sorttinen ja ei jaksa aamuisin paljon jumppailla. Muutaman kerran saattaa pyörähtää ja taitaa sitten jatkaa uniaan...

Lisäks oon huomannut myös sen, että aamuisin ei enää vaan osaa nukkua pitkään viikonloppuisinkaan vaikka ois mahdollisuus. Tietysti tuo kevät ja valoisammat aamutkin varmaan vaikuttaa, mutta aattelin että jos myös kroppa valmistautuu siihen että vaavin kanssa sitten saattaapi joutua heräilemään aiemmin.

Nuo tein 4D-ultra kuulumiset on niiin ihanaa luettavaa että sitä välillä miettii et pitäskö vaan itsekin varata aika sellaseen. Mutta toisaalta en sit kuitenkaan halua. Ja kun en tahtois sukupuoltakaan etukäteen tietää. Rakenneultrassa käydessä me kyllä vähän saatiin tiirata pikkuisen kasvoja 4D-kuvassakin!

Ihanaa että on vihdoinkin lämpimämpää ja kevät tosissaan tekee tuloaan! Aurinkoista viikonloppua ja odotusta kaikille!

T: Piupau ja Emppu 21+5 LA 30.8.

Helou!

Hah! Mun massu on aiva toispuoleinen [:D] Se on kenos oikealle! Ja ku kädellä koittaa painaa, niin vasemmalla puolella on vaan "tyhjä tila" ja oikee puoli on pinkee ku mikä! Välillä se vaihtaa puolta ja massu vaihtaa muotoa siinä mukana. [8D] Mun masulla on aiva oma elämä!

Janse: Juu, minä sain neuvolasta mukaan rautatabuja. Oli varmaan jotain näytteitä saanu ja anto sitte. Samalta tädiltä sain vitamiini purkillisenki muutamia kuukausia sitte. Ja Tampereella on tämä neuvola. [;)]

Orion: Mistä saitte sellasen Libero laukun? Mä oon ruvennu haalimaan kaikkee ilmaisnäytteitä ym joka puolelta, ku on niiiiin kiva hypistellä vauvojen tarvikkeita ja tutustua vähä etukäteen. [;)]

Mulla on sama juttu, ettei viikonloppu aamuisin enää saa nukuttua kovin myöhälle vaikka saiski. Jos 9:ään nukkuu niin se on jo saavutus. Mutta eipä tuo oo menoa haitannu. Ehkä se tosiaan on jotain kehon valmistautumista heräilyyn. [:)]

LA 22.8

Hei vaan kaikille elomammoille! Täällä menossa rv23.. Mukava ois itekki mennä 4D ultraan, mut tuskin ne etes järjestää semmosta täällä päin suomee.. eli pohjois-karjalassa..Ku äitiysvaatteetkin pitää hommata netistä tai ajaa 100km päähän..Joensuuhun.. Me olemme jakselleet hyvin.. neiti on alkanu ilmoittaa itsestään jo enempi ja kun nukkumaan meinaa ruveta..alkaa mahassa neiti liikkumaan niin ettei tarvii haaveilla hetkeen nukkumisesta..[:)]
Keskiviikkona oli neuvola ja meikäläinen on jo lihonnu noin. 6 kg raskauden aikana.. huhuh..  Verenpaineetkin oli laskenu viime kerrasta onneksi..eli en joutunu seurantaan.. Sydänääniä kuunneltiin ja 3 kertaa neiti potkasi siihen anturaan..että antaaka jo olla..hyvin täällä menee..Huojentava oli kuulla et pienokaisella kaikki hyvin..2 viikon päästä pitää mennä sinne sokerirasitukseen...eipä tuo hirveesti houkuttele,mut hyvähän siellä on käydä..
Voikaamme paksusti ja Lämmintä kevättä kaikille tasapuolisesti[:)] toivoo Ninni ja pikku-prinsessa

Heippa kaikille!

Ihanaa kun on tullut kevät! Välillä havahtuu miten pitkällä keväässä ollaan ja samalla havahdun miten raskaus yhtäkkiä etenee niin nopeasti ja aika kuluu. Muistaa miten pitkiä piinaviikkoja ne alkuraskauden ajat olivat kun pelkäsi että meneekö kaikki hyvin. Tuntuu että välillä pitää oikein pysähtyä ja muistaa nautiskella tästä olotilasta. Kaikkine tuntemuksineen... [;)] Ei sikäli, en voi valittaa, hyvin olen voinut. Nyt vaan huomaa jo että masu alkaa painamaan ja tahtia on välillä hidastettava. Vatsa on kasvanut ja raskauskin tuntuu siten konkreettisemmalta. [:)]

Tellervo, olipas kiva lukea noita sinun 4D kuulumisia (kuume aihe tuo 4D näköjään tällä palstalle juuri nyt [;)]). Itsekin kartoitin vaihtoehtoja pääkaupunkiseudulla ja varasin itsekin ajan Mehiläiseen tuolle samalle lääkärille. tai ilmeisesti yksi lääkäri siellä vain tuota ultrausta tekee. Mietityttää vain että aika meni lopulta niinkin pitkälle kun 19.5 jolloin viikkoja on jo 27 ja rapiat. Mahtaako pikkukaveri enää mahtua ruutuun... Samoin piti kysyä siitä hinnasta vielä. Itse kun varasin tuota aikaa niin sanoivat että kelakorvauksen saa vain jos on lähete?? [&:]  Eihän mulla mitään lähetettä ole! Kummastuttaa vähän... Jonkun verran mietittiin että mennäkö 4D ultraan vai ei mutta kyllä Tellervo tuo sinun kertoma vahvistaa että se olisi kokemisen arvoinen juttu.

Nyt alkaa uni painamaan ja unihan maistuu kyllä oikein urakalla. Tänään hain vihdoin apteekista rautatabletteja mitä neuvolassa kehottivat syömään. Vaan kyllä tuo kevät ja valo vähän piristää. [:)]

Aurinkoisia päiviä kaikille elomammoille ja hyvää vointia!

RV 24+2 LA 12.8.

Ultraääni tutkimuksista ja Kelan korvauksista.

Keleasta voi saada korvauksen uä tutkimuksista jos sairausvakuutuslain edellyttämät kriteerit tutkimuksen toteuttamiseksi täyttyvät. Korvaamatta jäävät tutkimukset, jotka eivät ole lääketieteellisesti perusteltuja ja täten kuulu lain nojalla korvattavaksi.

Tässä kopio mm Kelan kirjeestä palveluntuottajille, joka on jokaisen luettavissa kelan sivuilla:

Kansaneläkelaitos Tiedote
Terveysosasto
18.2.2009 Dnro 2/322/2009
Postiosoite Käyntiosoite 1 (1)
PL 78 Höyläämötie 1a B
00381 Helsinki 00380 Helsinki
Puhelin 020 634 11
Faksi 020 634 3829 etunimi.sukunimi@kela.fi www.kela.fi
Gynekologeille, obstetrikoille ja sikiön ultraäänitutkimuksia tekeville palvelujen tuottajille
Sikiölle tehtävien ultraäänitutkimusten ajankohdat ja sairausvakuutuskorvaukset
Kansaneläkelaitos on 8.2.2007 lähettänyt ohjekirjeen sikiölle tehtävien ultraäänitutkimusten
sairausvakuutuskorvattavuudesta (www.kela.fi >Yhteistyökumppanit > Lääkärit
ja terveydenhuoltohenkilöstö > Sairaanhoitokorvaukset > Kirjeet). Ohjekirjeessä todettiin
muun muassa, että sikiölle tehtävien ultraäänitutkimusten korvattavuutta harkitessaan
Kansaneläkelaitos pitää lähtökohtina hoitosuosituksia ja terveydenhuollossa vakiintuneita
hyviä tutkimus- ja hoitokäytäntöjä.
On osoittautunut tarpeelliseksi tarkentaa korvattavuuden edellytyksiä tutkimusten
ajankohtien ja indikaatioiden osalta. Tavanomaiseen raskaudentilan seurantaan kuuluvat
varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus viikoilla 10 - 14 ja ultraäänitutkimus
vaikeiden rakennepoikkeavuuksien selvittämiseksi pääsääntöisesti viikoilla 18 - 21.
Nämä tutkimukset järjestetään useimmiten julkisen terveydenhuollon palveluina ja
kuntien velvollisuus asetuksen mukaan on tarjota ne 1.1.2010 alkaen. Jos kyseiset
tutkimukset tehdään julkisen terveydenhuollon sijasta yksityisesti, korvattavuus edellyttää
tietoa raskauden kestosta tutkimuksen ajankohtana. Tämän johdosta tutkimuksen
tekevän tai siihen lähettävän yksityislääkärin tulee merkitä lääkärinpalkkio- tai määräyslomakkeeseen
raskausviikko, jona tutkimus tehdään.
Mikäli kyseessä on muu kuin jompikumpi tavanomaiseen raskaudentilan seurantaan
kuuluvista tutkimuksista, tulee tutkimusindikaatio merkitä näkyviin. Perusedellytyksenä
useampien tai muina ajankohtina tehtävien sikiön ultraäänitutkimusten sairausvakuutuskorvattavuudelle
on epäily sikiön sairaudesta tai muusta poikkeavuudesta raskauden
kulussa. Palvelujen tuottajan hakiessa korvausta atk-suorakorvausmenettelyllä on vastaavat
tiedot toimitettava Kansaneläkelaitokseen konekielisessä muodossa.
Sairausvakuutuslaista johtuvana korvattavuuden edellytyksenä on, että tutkimukseen
on yksityislääkärin antama tutkimusmääräys. Lisäksi edellytetään, että tutkimuksesta on
laadittu lausunto. Korvattavuuden ratkaisemiseksi Kansaneläkelaitos hankkii tarvittaessa
potilasasiakirjoista jäljennöksen.
Kari Vilkama Heikki Palomäki
Etuuspäällikkö Asiantuntijalääkäri

Itse kävimme tuon I seulan ja ultran (eli verinäyte ja sikiön rakenne uä) yksityisellä, koska tämä alkuodotuksemme oli niin konstikas. Kyseessä ei ollut edes 4D ultra ja hintaa kertyi.... Hinta muodostuu lääkärin vastaanottopalkkiosta, joka vaihtelee sen mukaan kestääkö tutkimus 20-60min, itse toimenpidepalkkiosta eli tutkimuksesta, sekä toimistopalkkiosta, sekä mahdollisesta lausuntopalkkiosta, jos sellaisen tarvitsee mm Kelaa varten ja mahdollisesta materiaalikulusta (cd). Yksityisellä sektorilla em hinnat voi vaihdella palveluntarjoajasta riippuen paljonkin ja joku saattaa jonkin osan "tarjota" sitä laskuttamatta, esim lausunto tai cd.

Sellainen ultraäänitutkimuksessa käytetty laite maksaa pienen mersun verran, että jollain se laitteen hankintakin katetaan. Laitteesta riippuenkin on tutkimuksissa laadullisia eroja (siis yleensäkin ultralaitteet).

Muistakaa mamit että tutkimuksia tehdään, jos niille on jokin lääketieteellinen peruste. Jos haluaa itse tutustua omaan tulevaan lapseensa ja kokee sen tärkeäksi niin sitten siitä vaan pitää pulittaa euroja..

Me emme ole menossa 4D kuviin vaikka hienoahan se olisikin. Mutta onneksi raskauttani seurataan, jo ihan tämän lääketieteellisen pulmamme vuoksi, vaikkakin sitten ihan tavallisella ultratutkimuksella.

Inna

Moikka taas!

Anastasia: Hienoa, onnea matkaan! Kirjottelehan sitten kuulumisia että miten se 4D meni ja miten vaikutti[:)]
Käsittääkseni vko 27 on ihan ok, ja jos näkyvyys on hyvä niin saatte ainakin nähdä pullean palleron siellä.
Kela korvaa lääkärinpalkkiosta mutta ei 4D-kuvauksesta. Syy: Aivan oikein, kun kunta antaa odottaville äideille kokonaiset kaksi ultraa niin ylimääräiset tutkimukset jos sellaisia haluaa saa maksaa omasta pussista. Mutta varautukaa siis että noin 200 euroa se maksaa about. Jos näkyvyys on huono eikä 4D onnistu kunnolla esim.kasvokuva niin lasku on pienempi(näin hän sanoi ainakin meille). Sirkka Liukkonen on persoonallisuus, ja oikein mukava sellainen, vauhdikas mamma. Kova puhumaan niin ettei meinaa puheenvuoroa saada. Kertoo kyllä aika yksityiskohtaisesti kaikkea samalla kun tekee tutkimusta. Ja kun menette odotushuoneeseen niin tohtoritäti saattaapi olla myöhässä, itse odotimme puolisen tuntia. Mutta asiantunteva hän on, ensimmäisiä lääkäreitä Suomessa jotka alkoivat tekemään 4D-ultrauksia, 80-luvulla oli sihteerinä Finlandiatalolla konferenssissa jossa ensimmäisen kerran 4D-laite esiteltiin lääkäriyleisölle. ja pitkän liuskan saatte kuvia mukaan + sen dvd:n. Mä olen jo esitellyt meidän pikku kultaa läheisille sukulaisille ja ystäville ja kyllä on kaikki ihmeissään että miten onkaan tekniikka kehittynyt ja että miten ihmeellistä se on että tuo tirvelö tuossa kuvassa on mun sisällä!!! [:)]

Orion: Tulen aina hyvälle tuulelle noista sun kuulumisista, kiitos taas![:D] Tsemppiä sinne teitin valasperheelle, kohta pääsette aalloille kaikki vieretysten pulikoimaan. [:D] [:D][:D]

Ja mukava kuulla myös sinun kuulumisia, Anastasia, että voit hyvin!

Kivaa myös lukea teidän kaikkien kuulumisia ja vointeja, niiden avulla pystyy peilaamaan omia olotiloja ja ymmärtämään että kai tää on ihan normaalia kaikki mikä kuuluu odotusaikaan.

Mullakin on väsymyksen rinnalle tullut ihan semmonen outo ylivirittyneisyys. Herään aamulla aikaisin (kukkuu![&:]) ja vaikka olisin kuinka väsynyt(tuntuu että silmät kirjaimellisesti roikkuu poskilla) niin ylös vaan sängystä ja touhuamaan. Hyvä ajatus se jonkun teidän kommenteista että mieli jo totuttelee heräämisiin aikaisin aamulla ja myös öisin kun kohtahan se vauvan huuto kutsuu meitä kaikkia. niin se varmasti on. Esim. mä herään joka yö jos Nyyti potkii tai vaihtaa asentoa. Sit mun pulssi hakkaa ja olisin valmis tekemään vaikka mitä toimenpiteitä mut sitte tajuankin että ainiin sehän on vielä tuolla masussa, vaikerran ja vaihdan kylkeä ja yritän saada takas unen päästä kiinni. Te jotka meette 4D ultraan - varautukaa että vauvan kasvot alkaa tulemaan öisin vierailulle uniin ja pääsette hänen kanssa vaikka mihin seikkailuihin. Mulle ainakin kävi niin, mun lapsen piirteet ja ilmeet on lähtemättömästi piirtyneet muistisopukoihini ja ajattelen häntä koko ajan, yötä päivää, herkkä kun olen.[;)] Kasvokuvien myötä sisällä oleva elämä ei ole enää vain masuasukki vaan hänestä on muotoutunut todellinen persoona joka jo kuuluu perheeseen ja alitajunta käsittelee koko ajan tätä ekaa kohtaamista. Tää oli todella koko mun odotuksen kohokohta! Ja mun miehelle se oli tärkee juttu koska nyt hänkin on entistä enemmän tässä odotuksessa mukana kun tietää mikä tyyppi täällä masun sisässä on.(Ei meilläkään muuten olis ollu varaa siihen mennä mut mun isä makso viulut!) Musta tuntuu että Nyyti jo asuu meillä ja odottaa mua tuolla pinnasängyssä.[:)] En malta odottaa että saan puristaa hänet syliini. Tahtoo heti!!!

Mun masu on kans jo valtava ja kaikki tutut ihailee sitä, on kuulemma kauniin muotoinen pallo. Kovasti tulee joka suunnasta silitteleviä käsiä. Ihan hassua tämä kaikki. Sanoisin että viikossa parissa on Nyyti ottanu ihan hurjan kasvuspurtin, ja kohtu myös. Se on menoo ny!!!

Hyviä vointeja teille kaikille muumimammoille, kesää ja helteitä kohti mennään. Jos tulee hellekesä niin se jo hirvittää, mä oon ainakin valmiiks hengästynyt jo nyt![:-]

Terveisin Tellervo&Nyyti [:)][&:]

Heippa Hei!

Olipa taas ihanaa lueskella teidän kuulumisia, etenkin Tellervon 4D ultrasta![:)] Kyllä tuo ultra kovasti houkuttelisi itseäkin, mutta kun se hinta.. ja ei haluta vielä tietää sukupuolta. (Vaikka eihän se varmaksi siitä selviäkään.)

Meillä oli perjantaina neuvola. Huojentavaa oli taas kuulla pienen sydänäänet ja kaiken olevan hyvin.[:)] Tympeää puolestaan on, että joudun sokerirasitukseen[:'(] pitää kyllä myöntää, että suklaa ja etenkin jäätelö on maistunut viime aikoina turhankin usein, mutta mtn ylisuuria määriä en ole kuitenkaan ahminut.. Ymmärsin kuitenkin, että tuohon rasitukseen joutuu yleensä aika helpostikin. Ja monesti on aiheetontakin. Painokin mulla on noussut ko. raskaus aikana vaan vähän reilut 3 kg. Eli mtn "ylimääräisiä" ei ole ainakaan vielä tullut. Hirvittää vaan se, että siinä rasituksessa pitää olla niin kauan syömätä..[&o]
Mulla kun on aina tapana syödä kunnon aamupala, niin pelkään että tulee sitten heikko olo..

Nasu on alkanut potkia hassusti miua alamahaan[:D] Alkuun vähän ihmettelin, että mitä moinen on ja vähän säikähdinkin, mutta ilmeisesti se on ihan normaalia. Kovasti on muutenkin Nasu liikkuvainen ja liikkeet vaihtelee vuoroin myös molempiin kylkiin.

Miäkään en enää osaa nukkua pitkään aamuisin, vaikka ei olisikaan takana lyhyet yöunet. Liekkö sitten osasyynä valoisuus ja tosiaan tämä tuleva äitiys, joka valmistaa heräämään aikaisin, vaikkakin toisinaan väsyneenä [:)] Minäkin olen heräillyt yöllä herkästi Nasun liikkeisiin ja samaisia tunteita siitä, että saisipa jo oman pienen syliinsä, on ollut yhä enemmän. <3
Toisaalta taas tuntuu, että kylläpä aika on kulunut nopeaan ja jo puoliväli ylitetty! Huh huh! Silti synnytys tuntuu vielä kovin kaukaiselle eikä sitä ei osaa vielä sen kummemmin jännittää.
Eilen kävin odottaja tuttavani kanssa ihastelemassa vauvaliikkeen valikoimaa[;)] Kovasti taas tekisi mieli vaikka mitä ihanuuksia sieltä, mutta yritän ootella että ensin äitiyspakkaus ja sitten kaikki täydennysostokset mitä tuntee vielä tarvitsevansa.[:)]

Nyt lähden Nasun kanssa virkistelemään auringon paisteeseen[:)] Mukavia kevät päiviä kaikille masun kasvattajille!!

terv. Tinskuli ja Nasu 23+4 LA 19.8

Aurinkoista viikon alkua [:)]

Tuli lauantaina kierreltyä kaikki Lahden kirpparit, kovin on kortilla kaikki pinnasängyt ja varsinkin hoitopöydät, mutta vauvanvaatteita löytyisi sitäkin enemmän. Onneksi huuto.netistä onnistuttiin saamaan 55eurolla todella laadukas ja juuri oikean värinen(mies kovin tarkka värien suhteen) pinnasänky [:)] ja hoitopöydän kohtalo selviää ensi viikolla. Ne kun on saatu hankittua, niin turvaistuimen jälkeen ei onneksi muuta isoa tarvitse enää hankkia, kun anoppi lupasi, että he hankkivat meille yhdistelmävaunut [:)] Kyllä se nyt alkaa tosiaan olemaan koko aika vaan konkreettisempaa, että meille on tosiaan tulossa pieni, suloinen, viaton vauva [:D] Ja tosiaan, vielä ei osaa niin jännittää synnytystä, vaikka siihen ei kuitenkaan ole kuin nelisen kuukautta. MTV3 Faktalta tulee katseltua Synnytyssairaala ohjelmaa, niin yrittää siitä vähän saada käsitystä, että mitä on tiedossa.

Eilen illalla pikku-Kaveri heitteli kovasti kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä juuri ennen nukkumaan menoa, niin ei meinannut uni kyllä tulla, kun koko aika mahassa kävi kova pyöriminen [:)] onneksi öisin oon saannut nukuttua, mutta kummasti aina samalla kellon lyömällä(03.05) herään hetkellisesti. Vime viikkona on mahassa alkanut pikku-Kaverin elämä tuntumaan paljon selkeämmin, kun potkuja ja iskuja satelee samaan aikaan mahan molemmille puolille ja tosiaan noita kuperkeikka-harjoituksia alkanut olemaan useammin [:D]
Työkaveri juuri sanoi, että vauvan liikkeet, on juuri se mitä entinen jää kaipaamaan raskausajasta. Mutta mikään ei tietenkään ikinä vie voittoa, siitä kun vihdoin saa oman pienen tuhisevan paketin syliin [:)]

Heidi+pikku-Kaveri

Aurinkoista päivää minunkin puolesta!

Kyllä on ilmoilla hellitty viikonloppuna ja näyttää jatkuvan tämä ihanuus. Ei millään malta pysyä poissa pihalta ja kukkapenkeistä, kun on ollut niin ihanat ilmat. Vaikka iltapäivisin väsymys painaakin, niin kyllä tällaisista lämpimistä ja aurinkoisista päivistä saa energiaa ihan hirveästi! Rakastan lämmintä ja aurinkoa, joten tänne vaan kiitos [:D]

Heidinen: mä olen käynyt ahkerasti vierailemassa sielä Lastentori Viikarissa Lahdessa. Olen töissä Lahdessa, joten on helppo sielä piipahtaa. Samaisesta paikasta olemme ostaneet jo pinnasängyn ja ne vaunut sekä itelleni olen sieltä löytänyt melkein kaikki äitiysvaatteet. Toki sielä huomaa, että vaihtopäivänä tiistaina on kaikkein paras tarjonta, mutta sen näyttää tietävän aika moni sillä ihmisiä silloin ihan hirveesti..[:)] 

Mulla menee iltaisin nykyisin helposti vartti viettäessä "laatuaikaa" yhdessä Laten kanssa [:D] Makoilen puoliksi selällään, nostan paidan ylös ja silittelen palloani, niin Late alkaa potkimaan kovasti. Tämä aktiivinen aika on yleensä samoihin aikoihin ja ilmeisesti oma paikallaan oloni ja rauhoittumiseni herättää hänet jumppailemaan. Niitä kohoumia eripuolilla vatsaa on niin kiva katsella, että ei siihenkään kyllä väsy. Sit on kiva miettiä miltä hän mahtaa sielä näyttää ja kumpikohan on; tyttö, vai poika? Meistä ei kumpikaan erityisesti toivo tyttöä tai poikaa, mutta mulla on sellainen tunne, että on poika ja mies taas uskoo et tyttö [;)] Molempi parempi.

Aurinkoista viikkoa ja aurinkoista mieltä kaikille elokuisille!
Eppu&Late, rv 22+4, LA 27.8.

Uuh.[X(]

Täytyy suojautua. Kaiken maailman flunssaa siis liikkeellä. Ja nyt toi sika-lintu-influenssaviruskin riehuu...pelottavaa. Toivottavasti, Orion, olet jo paranemaan päin, ja varmaan uudesta asunnostakin saat ylimääräisiä voimia - mutta muistahan myös nukkua univelkoja kiinni vaikka mammavalasmatkalla oletkin, että kroppa palautuu. Muuten, missä päin asustelet? (Atlantilla? Vai Tyynellä merellä? [:D])

Mä olen ollut kuluneen viikon ihan TAJUTTOMAN VÄSYNYT. Tuntuu että raskauden alkuaikojen väsymys on palannut korkojen kanssa. Onks teillä muilla samaa? Energiaa ei tunnu riittävän mihinkään, ei töihin eikä pihan haravointiin, ei ikkunanpesuun, ei edes jääkiekon kattomiseen. Unohtelen asioita ja sopimuksia ja kävelen ihan sumussa. Mä pelkään että jos hemoglobiini on laskenu entisestään, heikottaa niin hirveästi,no, parin viikon päästä neuvolassa se selviää. Täytyy nyt vaan ottaa rauhallisemmin ja mennä voimien mukaan.

Ihanaa, eilen tuli postissa rytmipupulakanat ja pinnasängyn patjat sun muut(mm.Ensityynyt!). Avasin heti paketin kun postimies vasta oli peruuttamassa pois pihasta ja mieskin tuli just sopivasti sillä minuutilla kotiin ja päästiin hääräämään Nyytille pesää. Tuli ihan semmonen peippoperheolo, naaras ja uros pesäntekopuuhissa. [:)][:)] Mun mies halusi ehdottomasti laittaa reunapehmusteen ja pedata lakanat ja peitot ja teki sitä niiiiiiin hartaasti ja voi...enää vauva puuttuu!!!![:(] Istuttiin pitkä tovi vieretysten ja ihailtiin pikkukanin sänkyä(mun mies on kans kani), mieskin oli ihan liikuttunut.

Tiedoksi muuten että mun mies on ruvennut lukemaan tätä meidän elokuulaisten palstaa ja aina kun meen koneelle se kysyy että mites Orionilla menee...entäs Anastasia, onks kuulunu mitään...joo mä luin jo... HIH! Ja tietysti mun kirjoitelmia hän lukee mielellään, on kuulkaas ihan täysillä tässä vauvakuumeessa mukana. Aika kiva![:D]

Tänäaamuna kun heräsin, havahduin että Nyytillä on hikka! Se kesti muutaman minuutin ja siellä se pikkunen masussa hikotteli tasaseen tahtiin. Pikkuinen.

Uusia sapuskahimoja on ilmaantunut - hedelmävoittoista. Parin hampurilaispäivän jälkeen nyt mieli tekee viinirypäleitä, ja tietysti edelleen appelsiineja every day, mansikoita, persikoita, banaaneja, ja vesimeloonia. Valion Tiikerijäätelön kera, tietty. HERKULLISTA!!! Mä suorastaan AHMIN. Nyytikin alottaa heti mellastuksen kun vitamiinit alkaa imeytymään ja kulkee kohti Nyytiä ja hän on ihan innoissaan. Sima tuntuu maistuvan myös.

Mulla on voimakkaita tuntemuksia että jos Nyyti sittenkin on tyttö...ja synnytyspäivänä saapuukin yllätys. Mutta ihan täysillä odotamme myös pientä poikaa, se on ihan sama koska vauva on joka tapauksessa AIVAN IHANA. [:)] Elloksen kevätkuvastosta löysin tarjouksesta ihania potkupukuja, pikkukokoa, ja bodeja, taidan tilata jotain.

Iloisia kevätpäiviä teille kaikille, toivottavat Tellervo ja Nyyti!

Heippatihei taas kaikille masun kasvattajille.
En ole ehtinytkään kirjoitella pitkään aikaan mutta lukemassa on pitänyt käydä päivittäin. Meillä olikin nyt toooosi pitkä väli että ei sairastettu edes flunssaa ja se onkin aika saavutus 4 lapsen kans. Nyt sit me saatiinkin kaikki kiertolaiset mitä koulussa ollut. Ensin oksennus- ja mahatauti, sitten uusi oksennustauti ja vielä sen kylkisinä tuli kuumetta ja ihan kauhea flunssa. Onneks hyvän hygienian avulla vain pari perheen jäsentä sairastu noihin (tietty koululaiset ja mie). Miehän tietty sain kaikkein pahiten sen oksetaudin ja flunssan kun muutenkin vastustuskyky niin alhaalla tälleen raskaana. Nyt oon potenu tätä räkätautia ainaki 2vko. ja ottaa kyllä hermolle kun unikin niin huonoa kun nokka tukossa. Ja juuri niin mun tuurilla tämäkin tuli koivun alkavaan pölystysaikaan ja kun katupölykin pölisee pahiten niin nyt sekin vielä ärsyttää hengitysteitä. Ollaan siis räitty toiseksi nuorimman pojan kanssa (jolla voimakas koivu- ja pölyallergia) yhdessä tässä muutaman viikon.. saa nähdä, tää jatkuu varmaan sinne syksyyn asti taas tai ainaki siihen et koivun kukinta loppuu. [&:]

Mieki juoksin pää kolmantena jalkana tuohon meän lähelle kirpparille kun Martat järjesti lasten vaate- ja tarvike kirpparin ja teinkin löytöjä. kassillinen pikku prinsessan vaatteita lähti mukaan ja vielä nuorimmalle ihan uuden karhean reiman puvun kakkos puvuksi ja maksoivat vain 22€ siis tosi hyvä saldo. [:D]
Siellä olis ollu kaukaloa ja yhdellä oli pahvilaatikoillinen tuttipullojaki myynnissä.. siis laidasta laitaan kaikkea ihanaa ja kivaa vauvoille ja vielä isommillekkin lapsille. Harmi kun en löytäny vanhimmalle pojalle pihapukua tai muutakaan vaatetta, oli ne just ehtiny mennä. Pitää katella sit kaupasta samalla ku käy ostaan uuden kurikset jos löytys jotain kivaa ja käytännöllistä. [&o]

Meilläki toukka liikkuu ihan koko ajan. Vielä pari viikkoa sitten oli päiviä että liikkui tuskin ollenkaan ja sitten taas toisena päivänä jylläs ja hyöri koko ajan. Hikkaa tämä masukki potee kuten veljensäkkin aikoinaan melkein päivittäin.. mitä lie hotkijoita koko lapsikatras. [;)]
Sen eron olen huomannu poikien aikoja verratessa että tämän liikkeet on jotenkin paljon sulavampia. Poikien potkut oli tosi teräviä ja napakoita, että ihan sattui, heti siitä kun liikkeet alkoi tuntua. Mutta tämä ehkä enemmän tönii ja pukkailee jaloilla ja käsillä. Sitten pojat pyörivät paljon ja sen myös tunsi mutta tämä viihtyy aika pitkälle tuossa vasempaan kylkeen nojaillen ja siitä sitten heiluttelee käsiä ja törkkii jaloilla oikealle kylkeen. Tai uusin juttu on ollut että istuu selin tuossa "mahakummun/häpyluun päällä" ja jalat on sit tuolla meitin alapäässä. Ei muuten tunnu kivalle kun joku tuota alapäätä talloskelee sisältä päin.. aika tympee tunne. Odottelen vain innolla terävöityykö liikkeet vielä kun kasvaa isommaksi ja tila alkaa loppua vai jatkaako tällä pehmeämmällä linjalla. Äiti kyllä kiitäis ja kumartaisi jos välttäisi ne julmat kylkiluiden välien kiillotukset kantapäillä ja muutenkin kylkiluiden murjomiset että ovat vielä hellät kuukausia synnytyksenkin jälkeen. [;)][:D]
Lapset innokkaana kokeilee aina kun vauva potkii ja kun sen tärinä uloskin päin näkyy niin on saatu paljon hilpeitä hetkiä.. etenkin sen hikan aikaan kun koko maha aina hyllähtää sen tahdissa. Kyllä pojat kikattaa.. [:D]

Nyt on kuvotuskin takana päin (tietty jotku hajut vielä aika pahoja, esim.kahvi). Olen saattanut herkutellakin jo vähän. Paljoa ei tietty vieläkään saata mut kuitenkin saa jotain namuakin suuhun laittaa. Sen kunniaksi leivoin eilen juustokakkua ja rahkapiirakkaa kun kaveri tuli kylään ja se ei ehkä ollut hyvä idis.. koska me sit syötiin se rahkakakkuki puoleksi kahdestaan ja sitten juustokakkuakin ahdettiin vielä myöhemmin melkein yhtä hyvällä maulla. En edes uskaltanut puntarilla käydä nyt aamulla kun sen verran tuli namitettua. Saa nähdä kuin sen viisari heilahtaa plussaa tiistaina neuvolassa. Ihan pelottaa.. [X(]
Nyt on tiistaina tuo käynti ja sitten onkin se viimeinen lääkärineuvola seuraavalla kerralla. Siitä ne käynnit sit alkaaki tiuheta koko ajan neuvolassa, muistaakseeni.. Miten äkkiä tämä aika meneekin. Äkkiä se on jo heinäkuun loppukin ja saa alkaa ihan tosissaan odotella nyyttiä jo kotiin. [:)]

Ihanaa kun isot pojat on viettämässä vappuriehaa koulussa ja toiseksi nuorimmainen meni naapuriin kaverin luo juhlimaan ja nuorin lähti isännän kanssa auton katsastukseen niin oikeen ajan kanssa sain istahtaa koneelle ja kuunnella musiikkia isolla. Aamusta aloittelin jo kodin koristelua serpenttiineillä ja palloilla joten kai se pitää jatkaa että ehtii ennen kun isommat tulee, saavat sitten omat huoneet koristella mieleisiksi ja jää tänne muuallekki asuntoon joku pallero roikkumaan. [:D]
Mutta tosi ihanaa ja (näköjään) ihan mielettömän lämmintä vappua kaikille elokuisille..  

Nyt on sokerirasitustesti takana päin ja ei kyllä ollut mukavaa hommaa... Litku tuli juotua ihan vaivattomasti, mutta sitten kun piti se tunti istua seuraavaa piikitystä odotellessa, tuli ihan "pönttö" olo, huimasi eikä silmät meinanneet tarkentua tekstiin kirjaa lukiessa... Toisen piikityksen jälkeen tuli samat oireet, mutta lisäksi hirveä paha olo[:'(] , hyvä että vessaan ehdin juosta kun oksennus tuli [:'(] onneksi ei tarvinnut keskeyttää testiä ja tehdä sitä joku toinen kerta uudestaan, kun oksu tuli niin loppuvaiheessa. Viimeinen piikitys menikin ihan mukavasti, mutta loppu päivä onkin töistä sairaslomaa, kun ei ole hyvä lähteä rehkimään tuollaisen koitoksen jälkeen. Onneksi ohi [:)]

Meillä pikku-Kaveri alkaa elämään ja potkimaan hirmuisesti aina syömisen jälkeen, huomaa että imee oman osansa ravinnosta ja energiasta hyvin. Ja sit onkin aina melkein ruokalevon aika [:)] Enään ei potkut ole mitään pieniä, kaikki liikkeet näkyvät hyvin mahan päälle ja maha tömpsähtelee ja heittelehtii miten sattuu, kun pikkuinen oikein innostuu [:D]

Oon huomannu, että esim. ruokakaupassa tuntemattomat ihmiset(useasti miehet) ohi kävellessään tuijottavat/yrittävät vaivihkaa sivusilmällä katsella kasvanutta mahaa... Tiedä sitä, että miettivätkö he että "onpas naisella iso maha, taitaa ruoka maistua" vai käykö heillä heti mielessä että tuon naisen täytyy olla raskaana!? Kun nyt jo ihmiset katselevat, mitä se tulee olemaan 3-4kk päästä [:D] Ei niin, ylpeänä vatsani kannan, todellakin. Enkä todellakaan ala sitä peittelemään, päin vastoin [:D]... Rakastan ja olen ylpeä mahastani ja hänestä pikkuisesta kuka siellä asustelee [:D]

Olen alkanut käyttämään miehen boksereita, kun ne ovat älyttömän hyvät jalassa, ei purista eikä kiristä ja tukevat mahaa älyttömän hyvin [:)] Mies aluksi naureskeli kun kuljeksin kotona hänen "ÄIJÄ" boksereissa, mut nyt on kuin olisin aina niitä pitänyt [:D]

EPPU: Tiedoksi sitten seuraavaa lasta odottaessa([;)]), että löysin Lahdesta yksityisen äitiysneuvolan, jossa 4D-ultra maksaa 170euroa, mutta ennen rv 21 tehdystä ultrasta Kela korvaa 77euroa eli maksettavaa itselleen ei jää kuin alle satanen... Soittelin sinne viime viikolla, mut kuukauden liian myöhään, kun viikot ovat jo niin pitkällä, ettei siitä olisi enää Kela korvausta saanut. Mutta tietääpä seuraavalla kerralla [:D]

Mutta kaikille erittäin aurinkoiset vaput ja nauttikaa simasta, munkeista ja tippaleivistä!!! [:D][:D][:D]

Heidi+hurjaa vauhtia kasvava pikku-Kaveri [:)]

Moi kaikille!!! Nyt on hurahtanu niin pitkä aika ilman kirjoittelua, että.. Mutta ahkerasti olen teidän muiden kuulumisia käyny lukemassa. Erityisesti Tellervon 4D-kokemuksista tuli ihan itku. Herkällä tuulella ollaan, raskaus tekee sen. Olisi ihana päästä itsekin 4d-ultraan mutta täälläpäin (Seinäjoella) ei sitä mahollisuutta ole, ja kalliiksi tulis lähteä kauemmas. Täytyy vaan malttaa ootella elokuulle, että näkee pikku kullannuppumme. Rakenneultrassa oli kaikki kunnossa ja vaavilla jalat tiukasti ristissä. Sitten kun tökin mahaan niin sen verran avasi jalkoja, että nähtiin ettei ainakaan mitään ylimääräisiä ulokkeita näkynyt. Saapa nähdä tuleeko tyttönen, itellä on ollut koko ajan ihan "poikaolo". Molemmat toki ovat tervetulleita, rakastan niin kovasti jo komeaa vatsakumpuani ja pikku potkunyrkkeilijää sen sisällä. [:)]

Monet olivat kertoneet heräilevänsä aiemmin nykyään. Samaa täälläkin, milloin herään aamuyöstä vaaveron jumppatuokioon tai pissuhätään, ja sitten ei meinaa uni tulla enää millään. Kaipa se on ihan niin, että me valmistaudumme nyt siihen, että suuri hetki koittaa pian ja sen myötä alkaa valvomiset.

Olin eilen keskiraskauden lääkärineuvolassa. Jännitti etukäteen, kun olen tehnyt opinnäytetyötä viime viikot (sain valmiiksi eilen, onneksi) ja raskaiden ponnistelujen yhteydessä on tullut aina melkoisia suppareita. Pelkäsin kohdunkaulan supistuksista pehmenneen, mutta paikat oli onneksi tiukasti kiinni ja kiinteä kohdunkaula. Kaikki oli muutenki hienosti, pikkuinen potki ja jumppaili tutkimuksien ajan hurjasti, meinasi lääkäritädin dopplerista mennä kaiuttimet rikki kun jysäytti niin lujaa suoraan "mikrofoniin". Niin kovasti teki kuperkeikkojakin, ettei meinannut saada tarjontaa katottua oleenkaan. [:D] Huh, kun helpotti. Onneksi ei enää tarvi maalipönttöjen kanssa kiipeillä ja huhkia, saan keskittyä nauttimaan kevään auringosta ja kasvavasta pikkuisesta aarteestamme. :) Ajattelin alkaa lastenhuonetta jo järjestelemään, on niin ihana nuuhkia ja hipelöidä niitä pieniä vaatteita. Pakkausta odottelen postista saapuvaksi, päästäisiin miehen kanssa penkomaan.

Lisää kuulumisia laittelen taas myöhemmin. Nyt menen ruokkimaan vappupalloani ja pallonsisäistä asukasta!! [:D]
Hauskaa vappua ja aurinkoisia päiviä kaikille elomammoille!
Toivottelee Sanski ja jumppapallomahan asukki, LA 9.8. rv 25+4

Takaisin