elokuun vaavit 09

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja caania
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heidinen ja Sanski; meilläkin oli melkein 4 kuukauden "hiljaiselo", nyt on ollut vähän vireämpi olo ja on pari kertaa "oltu sillain" [;)] Mutta jotenkin se ei....tunnu oikein miltään ja omaa kehoa on jotenkin vaikea "hallita"...en oikein osaa selittää, mutta kuten heidinen sanoi..miestä voi miellyttää monella tavalla. [8|]

Meilläkin on kauan odotettu rakenne ultra perjantaina, en jaksaisi odottaa [:D]

Heipähei,

muutaman kerran olen käynyt seuraamassa muiden kirjoituksia ja päätinpä että kyllä varmasti olisi itsekin aika liittyä joukkoon. Meillä odotellaan mieheni kanssa esikoistamme, LA 30.8 (ekan ultran mukaan 28.8) mutta eivät sitä lähteneet sitten muuttamaan. Masunkasvatuksen lisäksi aloitellaan juuri talonrakentamista ja aika hurjaltahan se tuntuu hetkittäin että miten sitä kaikesta selviää. Onneksi kuitenkin tulevalla pienokaisellamme, empulla, on kaikenkaikkiaan 10 tulevaa isovanhempaa ja muutenkin isot suvut ympärillä, joten eiköhän kaikesta silti selvitä.

Kateellisena vähän lueskelin noita muiden tuntemuksia liikkeistä, kun itse en oikein ole vielä osannut sellaisia erottaa. Kyllähän masussa kaikenlaista erikoista tuntuu, mutta on niin vaikea eritellä sitä että mikä sitten on mitäkin. on kuiteknin aika helpottavaa lukea, että monilla tuntuu olevan samanlaisia tuntemuksia ja ajatuksia, joten eiköhän nämä kaikki kuulu asiaan.

Neuvolantädeistä ootte aiemmin jonkunverran puhelleet ja mua on kyllä kanssa harmistuttanut se, että tähän mennessä on joka kerta ollut eri täti neuvolassa, vaikka pieni neuvola onkin. siellä vaan juuri nyt vaihtuu henkilökunta ja on sijaisia ja mitä millonkin. Olisi paljon mukavampaa, että saisi aina käydä samalla ihmisellä eikä tarvitsisi kaikkea joka kerta uudelleen kertoa. Meilläkin kun vielä on suvussa ollut rasitteena tota raskausmyrkytystä, niin senkin takia tahtoisin että sama ihminen aina seuraisi tilannetta ja osaisi heti reagoida, jos jotain huolestuttavia merkkejä on tiedossa.

Ihana kuitenkin kuulla samassa vaiheessa olevien tilanteista!
Onnellista odotuksta kaikille!!

Terkuin Píupau ja Emppu 17+3 LA 30.8.

Heips!

Ajattelinpas liittyä elokuun vaavien joukkoon. [:)] Mukava huomata miten paljon meitä on! Itsellä on LA 18.8. ja kaikki on mennyt hyvin.

Itsellä toinen kolmannes on onneksi tuonut paremman olon. Toki massu alkaa olla tiellä ja hidastaa liikkeitä.. Niin ja sitten on normaalia väsyneempi olo, mut pitää välillä levähtää niin taas jaksaa! [:D]

Neuvolantäteistä teillä oli kans keskustelua.. Itsellä on käynyt sen suhteen kyllä hyvä tuuri. Joka kerta on ollut sama täti ja hän on todella ihana ja auttavainen. Lääkäri oli aika katastrooffi... Oli varmaan valmistunut edellisellä viikolla... Hän oli todella epävarma ja kaiken lisäksi meinasi unohtaa kuunnella sikiön sydänäänet! Itselle jäi kamalan epävarma olo käynnistä. No ajattelin pyytää toista lääkäriä seuraavalle kerralle, jos vaan se olisi mahdollista.

Rakenneultra on tulevana maanantaina ja hieman kyllä jännittää [:)]

Hiphei vaan kaikille!

Ja tervetuloa uudet elomammat.[:)]

Tänään lähti uusi rv käyntiin ja viikonloppuna erotin selvästi ekat vaavin liikkeet, jihuu![:D] Sen jälkeen niitä onkin sitten kuulosteltu ja tunnusteltu ahkeraan, mutta toistaiseksi vaan miä tunnen ne. Mieheke vielä ootostelee, että josko hänkin pian tuntisi. Ko. ajan on kyllä vaavi liikkeessä enemmän ja enemmän ja hyvä niin, ettei tarvi olla huolissaan. Perjantaina on viimein pitkään odotettu neuvola aika ja ensi viikon keskiviikkona rakenneultra. Ollaan sitten päätetty olla kysymättä vauvelin sukupuolta ja jännitellä loppuun asti, vaikka kyllä miulla vahvasti tyttö-olo on ko. ajan ollut.[;)]

Selkäsärkyä on välillä ollut, mutta se on miulle arkipv:ää muutenkin, että en usko vielä mahasta johtuvan. Nukkuminen on sujuillut muuten hyvin, mutta painajaisia näyttää joka yö.[&:] Supistuksia ei ainakaan oletettavasti oo ollu vielä. Närästystä tosin oli viime perjantaina. Ilmaantui ihan tyhjästä ja ei meinannut lähteä pois sitten millään![:@] Ko. pv:n kärvistelin, kun ruokatorvea ja mahaa poltteli ennen kun meni yön aikana ohite.. Nyt ei oo onneksi uusiutunut, ostelin kyllä varuilta rennietä. Onkos muut kärsineet närästyksestä?

Siinä kai ne tärkeimmät kuulumiset. Neuvolan jälkeen sitten lisää. Oi, nyt Nasu taas liikahteli.[:)]

Terv. Tinskuli ja Nasu rv 19, la 19.8

hieman jälkijunassa tullaan joukkoon
viikkoja 19+6 ja kaksosten laskettu aika on 20.8-2009
ennalta on kohta 5 vuotias tyttö ja kolme vuotias poika
itselläni ikää on 23 vuotta ja yksinhuoltaja olen

Heipä hei taas kaikille!

Ihanaa, kun aurinko paistaa [:)] Olo on todella energinen, vaikka iltaa kohti meno aina hyytyykin [;)].
Neuvolassa käytiin tiistaina ja kaikki oli hyvin. Sydänäänet kuultiin, vaikka Late yrittikin aina alta pois. Tällä viikolla liikkeitä on tuntunut joka päivä ja nyt jo muussakin asennossa kuin makuulla. Eilen olin koulutuksessa ja olin välillä hymy huulilla, kun Late kolkutteli masussa kesken esityksien...Sivulliset saattoi katsoa vähän ihmeissään, että mikähän meininki tolla oikein on, kun hymyilee niin kuin vähä-älyinen.
Masu on kasvanut nyt muutamassa päivässä sellaiseksi, että enää ei mene ne niin sanotut omat housut mukavasti jalkaan. Onneksi mulla on hankittuna nyt kahdet äitiyshousut, niin voin siirtyä niihin: ne on hiton paljon mukavammat jalassa kun ei purista! Lauantaina ollaan lähdössä miehen kanssa lomamatkalle ulkomaille viikoksi, joten lentokoneessa istumista ajatellenkin on ne äitiyshousut erittäin tervetulleet [8D] Viikon poissaolon jälkeen varmasti loputkin töissä huomaa raskauteni, kun nyt on jo pari ihmistä uskaltautunut asiasta kysymään...Mahaa on siis tullut, mutta minusta se on kiva [;)]

Oikein aurinkoisia ja hyviä vointeja kaikille!
Eppu&Late, rv 18+0, LA 27.8.

Hyvää ja rentouttava matkaa EPPU
 [:)]
Me oltii miehen kans varattu matka Kreetalle toukokuun loppuun ja pari viikkoa varauksesta saatiinkin ietää että olen raskaana. Pitkän mietiskelyn jalkeen päädyttiin(tai siis minä päätin), että en lähde matkalle mukaan(mulla juuri silloin menossa RV 28), ottakoot mies veljensä mukaan ja viettäkööt kunnon rentoutumisloman. Mä en uskaltan ottaa sitä riskiä, että siellä olisikin jotain sattunut, eikä yhtä hyvää apua kuitenkaan tarjolla kuin Suomessa. Ja ikinä en oo lentokoneessa ollut, ni ajatuskin lentämisestä pelottaa ja saati sit iso maha pystyssä istua ahtaassa koneessa paikat turvonneena, ei kiitos [:)] Mutta onneksi sinne pääsee lähtemään myöhemminkin [:)]

Mulla Kaveri pitänyt taas hiljaiseloa, mutta eiköhän tästä ala vilkastumaan [:D]

Hei!

Sain äsken ihanan puhelun. Elikkäs lapsivesitutkimuksen tulokset oli valmistunu ja kaikki oli kunnossa ja poika meille olisi tulossa [:)] Huh! Jos nyt sitte jo pääsis vähän nauttimaan tästä odotuksesta, kun tietää että kaikki on hyvin. Nyt saa mennä hyvillä mielin parin viikon päästä rakenneultraanki, eikä tarvi jännitellä että mitä löytyy [:)] Salaa hieman tyttöä toivoin, mutta poika on aivan yhtä tervetullut <3 Jos nyt viikonloppuna tekisi ensimmäiset vauvanvaate ostoksetki [;)] Oi että kun on nyt niiiiiiin onnellinen olo [8D]

Moro taas kaikille uusille + vahoille valaille :D

Tellervo: Näitkö viime sunnuntaina ryhävalas dokumentin missä seurattiin emovalaan ja poikasen ekaa vuotta? Oli hauska dokkari meijän laijitovereista ;)

Mutru: Paljon onnea hyvistä uutisista!!! Tuli tosi hyvä mieli sun puolesta koska tiedän miten hermoja raastavaa on parikin päivän odotus tämän asian tiimoilta. Nyt iso kivi tipahti sun sydämeltä ja voit taas jatkaa onnellisilla mielin odotusta [:)]

Tinskuli: Tosi kivaa että teillä on sama periaate ton vauvan sukupuolen kanssa kun meilläkin eli jännätään loppuun saakka. Minusta on alkanut tuntumaan että jotkut pitää rakenneultran tärkempänä antina sitä että saa tietää kumpi on tulossa.

Me käytiin eilen innoissamme työntelemässä meijän uusia vaunuja tyhjillään [:D] Pakko oli ottaa ne mukaan kun mies kerran väenvängälle niin halusi. Vähä mua jännitti että joku vastaantulija haluaa kurkata vaunuihin mutta onneksi täällä landella ei paljon noita vastaatulijoita ole.

Mä oon alkanut miettimään noita mun jatkuvia vatsakipuja että voikohan ne olla supistuksia? Hitsi kun ei yhtään tiiä miltä ne tuntuu mut ehkä tää selviää kun mennään äitiyspolille siihen ultraa niin voi kysellä samalla. Saattahan tää liittyä siihen lapsivesipuntioonkin kun nämä kivut alkoi sen jälkeen ja just oikealla puolella mistä näyte otetiin. Mulla oli taas tänä aamuna herätessä toi vatsankumpu vähän kovan tuntuinen, onko muut huomannut samaa? Sitten se siitä pehmenee heti kun herää. Mieleen hiippaili taas pelko onko kaikki kunnossa [&:] on tää odottaminen hermoja raastavaa puuhaa!

Meillä on aina sama neuvolan täti joka käynnillä. Viimeksi sai huomautuksen mun napakorusta, pitäs kuulemma jo kohta ottaa pois. Ärsytti koska napakoru on ainut koru jota käytän ja nyt kun masu pyöristyy on koru siinä erityisen söpö. Aloin sitte katteleemaan korua jossa olisi vähän enemmän kasvunvaraan ja löysinkin nimenomaan äitiysnapakorun. Nyt ei napa ihan vähällä repeä vaikka masu ottais kunnon kasvaspurtin :)

Heipä hei jälleen!

Kiitti heidinen [:D] Meillä jää nyt väliin se synnytysvalmennukseen liittyvä ensimmäinen parisuhdetunti, mutta meidän tulee varmasti hoidettua parisuhdetta tuola viikon matkalla sen edestä [;)]
Kyllä mäkin vähän ensin mietin tuota matkalle lähtöä, mutta tulin siihen tulokseen, että jos jotain sattuu niin se voi tapahtua missä vain. Eurooppaan ollaan kuitenkin menossa, niin jonkinlainen terveydenhuolto on saatavissa. Ja tällä hetkellä mulla on vielä NIIN loistava olo sekä vatsakumpu sen verran pieni ettei vaikeuta tuollaista muutaman tunnin istumista koneessa. Pystyn varmasti täysin rinnoin nauttimaan matkasta ja rentoutumaan [:)]
Onko muilla ongelmia matalan verenpaineen kanssa? Mulla on melkoisen matalalla paineet (neuvolassa mitattiin 96/63) ja ärsyttää tuo huimaus. Koirallekin pantaa laittaessa pitää varovasti nousta ylös ettei ala keinua. Muuten menee ok, mutta kaikki äkkinäiset ylösnousut aiheuttaa huimausta. Neuvolassa jopa suositteli lakritsin syömistä kohtuumäärissä ja välillä hieman enemmän suolaa. Liikuntakin on hyvästä, koska se nostaa painetta. Liikunkin kyllä onnekseni paljon, joten sitä ei tarvitse erikseen miettiä.

Oikein ihania kevätpäiviä kaikille vatsakummun kasvattajille! Ja onnea Mutrulle sekä Sunnylle hyvistä uutisista [:)]
Eppu&Late rv 18+1, LA 27.8.

Eppu: Oliko se ensimmäinen kerta nyt 1.4, vai muistanko ihan väärin? Jonnekin hyvään talteen sen lappusen laittanut, kun vastaan ei ole enää tullut [&:] Täytyy vissiin pyytää uusi paperi seuraavalla neuvolakäynnillä ja laittaa taas varmaan talteen [:D] Nauttikaa tosiaa lomasta, ei enää montaa kuukautta ni "lomailut" loppuu meiltä elo-äipiltä. Mutta onneksi kesäaikana saamme nauttia pienistä nyyteistämme ja harrastaa paljon ulkoilua, kun kerran nyt lupailevat kunnon intiaani-kesää tulevaksi [:)]

Mulla onneksi ollut verenpaineet hyvät, joka kerta ollut melkein identtiset (122/75), ei paljon ole ollut heittoa suuntaan tai toiseen.
Ja neuvolassa meillä aina sama täti ja todellakin hyvä niin. Nastolassa kun ei montaa kätilöä taida olla neuvolassa töissä [:)]

Ja todellakin Mutrulle ja Sunnylle oikein paljon onnea hyvitä uutisista. Tulee itsellekin hyvä mieli kun muidenkin raskaus sujuu hyvin.

Sunny ja Tinskuli, musta on kans kiva kuulla, että on vielä muitakin sellaisia, jotka tahtoo odottaa sukupuolen kanssa loppuun asti. Kun kyllä sen tosiaan näkee sitten synnärillä, että mitä sukupuolta ihana pikkuisemme edustaa. Eikä se tosiaan asiaa paranna eikä pahenna, olkoon siellä sitten kumpi tahansa [:)] Terveyshän se isoimpana toiveena kuitenkin on.

Rakenneultraa mäkin silti odotan kovasti, enemmänkin sen takia, että näkee kaiken olevan kunnossa. Kuitenkin sitä jotenkin jatkuvasti miettiikin, että mitä jos jotain onkin vialla, vaikkei mitään syytä siihen olekaan. En varmaankaan ole ainoa, joka murehtii jatkuvasti ikäänkuin hiukan turhaan. Ja toisaalta eihän sekään hyväksi mein emppuselle ole.

Sunny, mä oon kanssa huomannut tota, että toi kumpu on aamuisin sellainen kova, kun sitä sängyssä silittelee ja sitten se siitä pehmenee ja tuntuu että pikkusen pieneneekin kun nousee. Oon kyllä vähän epäillyt sitä, että voisko selitys siihen olla ihan niinkin yksinkertainen, että se kummun kovuus häviää sitten kun on käynyt pissalla... [:D] Toisaalta mä kyllä käyn öisinkin vähintään sen yhden kerran, mutta silti.

Aurinkoisia odotuspäiviä!

T:Piupau&Emppu 17+5, la 30.8.

PS. Nythän se ruotsalainen säämies ennusti lämmintä ja aurinkoista kesää, joten saattaa olla, että tulee vielä tukalat oltavat ennen elokuun loppua... [;)]

Hei!

Sunny, toivottavasti sun vatsakivut on ihan "normaaleja".
Mulla on kans eilisestä asti jännästi ollu vatta kipeä alhaalta ja oikealta puolelta. Aina ku joutuu vähä vattalihaksia jännittää niin tuntuu. Mutta jouduin eilen istua autossa monta tuntia peräkkäin niin ajattelin mun kipuilun johtuvan siitä..[8|] ku ei kuitenkaa oo kovaa eikä jatkuvaa.

Joo ei mullekkaa tietenkää se vauvan sukupuoli ollu tärkeintä vaan että on terve. Mutta en kyllä kadu, että tiedän [:)] saa ostella kaikkea pikku prinssille sopivaa[;)]

Verenpaineista oli myös puhetta. Mulla ollu aina lievästi korkeat paineet, mutta nyt raskauden aikana tipahtanu normaaleiksi. Neuvolassa ku mitataan niin on kyllä korkeat, en tiä miksi, mutta mulla on kotona oma mittari niin oon sitte kiikutellu niitä tuloksia neuvolantädille [;)]

Hei taas!

Eilen oltiin rakenneultrassa. Kyyneleet siinä vaan valui pitkin poskia kun saimme katsoa lapsemme liikehdintää. On se niin ihmeellistä, ei sitä vaan vieläkään meinaa tajuta että tuolla mun sisällä on toinen ihminen![;)]
Kaikki oli hyvin, lapsi kehittynyt normaalisti. Sydän, aivot, luusto, virtsarakko, sisäelimet, kaikki täysin kunnossa. Niskan ja pään koko niinkuin pitääkin. On suurensuuri helpotus nähdä että kaikki on hyvin, lapsi on terve. Eli voin lakata ajattelemasta sitä "teidän kannattaa varautua että se voi olla Down-lapsi". [:@]
Nyyti möllötti pää alaspäin ja potki koko toimituksen ajan kohdun kattoon, tunsin potkut voimakkaina. Kai se Nyyti hiffas että nyt on jotain tärkeetä meneillään. Istukka on raskauden alussa ollut ihan kohdun suulla mutta nyt se nousee pikkuhiljaa ylöspäin kohdun etuseinään. Siltä osin kuulemma kaikki hyvin. Onneksi ei jää kohdun suulle, synnytyksen kannalta se olis aika hankala juttu se.
Ultran täti uumoili sukupuolta, veikkaili meille poikaa. Mutta sanoi ettei näistä ultrakuvista tietenkään voi olla tässä vaiheessa 100% varma. Aika jännää. Että jos mun masussa on POIKA. Ihan uusi ja ihmeellinen ajatus mulle. Että musta tuleekin pojan äiti. Mä oon aina kuvitellut itselleni tyttöä, ja koko raskauden ajan olen ajatellut saparopäätä. Mutta elämä on täynnä yllätyksiä. Tässä onkin sulattelemista![:)] Me vaan istuttiin ukkelin kanssa eilinen ilta vastatusten ja hymyiltiin hiljaisina. Katteltiin niitä ultrakuvia, uudelleen ja uudelleen. Yksi kuva on aivan ihana, pienet jalkapohjat, varpaatkin näkyy selvästi... Sitten on sivuprofiilikuva ja kasvot suoraan kameraan kohti-kuva, ja neljäs kuva selällään. Onnellisia ollaan mutta ihan pöllämystyneitä. Jotenkin ihan sumussa. Mutta kolmen viikon päästä on se 4D ultra, sittenhän me sitten saadaan tietää kumpi se on 100% varmuudella. Ja sitten näemme hänen kasvonpiirteet ja ilmeet. Kivaa päästä urkkimaan! [:D] Me ollaan tämmöösii hätähousuja!!! [8|][8|]

Sunny: Voi harmi kun missasin sen valas-dokkarin! Voi että, olisin todella halunnu nähdä sen...

Mutru: Paljon onnea hyvistä uutisista ja iloista mieltä odotukseen!

Tinskuli: Ihania hetkiä potkujen parissa!

Anastasia: Missä olet? Toivottavasti voit hyvin. Olisi kiva kuulla miten sulla on mennyt.

Niin ja tervetuloa kaikille uusille elokuun valasmamoille!

Mukavaa viikonloppua kaikille, toivottavat Tellervo&Nyytikäinen [;)][&:]

Tellervo: kiitos ihanasta tekstistä ja onnittelut teille [;)] Meilläkin oli tänään rakenneultra ja meitä odottikin hiukan isompi yllätys. Meille on tulossa KAKSOStytöt [:)] Siis oikeasti kaksoset [:D]
Meillä on mennyt päivä todellakin ihmetellessä...enimmäkseen nauraessa itseasiassa

Onpahan selitys isolle vatsalleni [:D]
Yllätys oli kyllä totaalinen, meillä ei ole kummallakaan suvussa kaksosia, ekassa ultrassa näkyi vain 1 vauveli ja aina on puhuttu vain yhden lapsen sydänäänistä....niin eipä tuo vaihtoehto käynyt mielessä.

Näytti ihan uskomattomalta että niitä on kaksi ja varsinkin kun olivat samassa kuvassa, toisen potkiessa toista [:D] apuva [:D]

Onneksi alkoi viikonloppu, ei tarvitse yrittää olla töissä...kokeilin mennä töihin iltapäivällä vielä mutta eihän siitä tullut mitään, nauratti vain [:D]

Heissan vaan kaikille! Täällä päin on menossa rv 19+1 ja laskettuaika olisi 21.8.2009 Viikko vielä niin ois sit rakenneultra ja hyvällä tuurilla saahaan tietää kumpainen sieltä on tulossa? Haaveena olisi terve lapsi.. 

Tuplaonnittelut Lara80!  [:D] Aivan uskomaton yllätys teitä sitten odotti... onneksi noin positiivinen. Käsittämätöntä ettei ollut tullut aijemmin selville tuo tulparaskaus mutta ihana käänne odotukselle. Toivottavasti kaikki menee jatkossakin hienosti.

Heippa taas. Ja isosti onnea Lara80!! Meilläkin sukulaiset uumoili kaksosia, kun on melkoinen tuo sukurasitus, mutta yksi siellä ultrassa (rv 9+5) näkyi, mutta eihän sitä tiedä vaikka meillekin olisi ylläri rakenneultrassa :D Tosin eiköhän sitä ole yhdenkin kanssa näin aloittelijana ihan riittävästi tekemistä [:D]

Olen täällä ihmetellyt järkyttävää väsymystä, joka tuntuu vain oikeastaan koko ajan kasvavan mitä pidemmälle menee, ymmärtäisin kyllä jos olisin jo rv 30 tietämillä, mutta kun ei ole sitä 20 vielä tavoitettu. Harmittaa vietävästi katsoa kuinka kauniita ilmoja ja kun ei jaksa ulos ni ei jaksa. Uuvun jo lyhyellä kauppareissulla, niin menee sitten viikonloppuisin vapaat aika lailla lepäillessä [>:] ja ukolle taas kiukkuan kun olen niin turhautunut kotona olemiseen, mutta liian väsynyt lähtemään mihinkään.. Tuntuu että muut odottajan oikein uhkuu energiaa?!
Aina sanotaan, että lenkille lähtö piristää jne. mutta kun ei jaksa ajatella liikkeelle lähtöä jos ei ole ihan pakko. (kumma kun niitä kiloja tulee ) ..

Miten teillä on paino noussut? Itse täällä kauhistelen kun nyt on tullut painoa n. 4,5 kiloa ja en ole edes puolessa välissä (olen siis aina ollut hoikka ja saanut syödä mitä haluaa ilman lihomisen pelkoa), ottaa varmaan oman aikansa tottua ajatukseen, että se vaa-an lukema tosiaan nousee. Ja tiedän kyllä, että on normaalia että painoa tulee, mutta että näin ajoissa?! ja näin vauhdilla?! Kiloja tulee siis yli se suositeltu puoli kiloa viikossa... :(
No ehkäpä minä kestän! Mutta johan ne neuvolassa huomautti että nopsasti nousee ja voisi katsoa syömisiä.. Mielelläni kuulisin muiden tuntemuksia ja kokemuksia painon noususta ja etenkin neuvolan suhtautumisesta asiaan.

rv 18+5

Takaisin