Elokuun kuulumiset

Mulla on rv 36+1 ultra jolloin näkee onko vauva vielä perätilassa. Kova luotto on että kääntyisi :) Koetan liikaa olla pohtimatta asiaa etukäteen. Katsotaan sitten tuon perusteella onko aihetta. Mä ekana mietin että ei todellakaan sektiota ja voidaan kääntää. Nyt kuitenkin oon jäänyt miettimään että joku syyhän siihen on miksi vauva olisi perätilassa. Mulla kun kaksi aiempaa lasta on jo näillä viikoilla ollut RT....
Niin moni asia kun vaikuttaa, niin tosiaan ootan tuonne, mitä mieltä sitten ammattilaiset jne. Jos edes on aihetta silloin enää perätilaa pohtia, toivotaan että ei :)

Niin ja mulla siis rv 33+6 viimeksi todettu perätila. Nyt menossa rv 34+3 :)

Huomenta kaikille? Vai hyvää yötä?

Pakko oli herätä katsomaan yleisurheilua kun aamulla pitää mennä neuvolalääkäriin eikä ehdi katsomaan uusintaa aamulla. Muutenkin ollut unet niin epärytmissä että oikeastaan ihan sama mihin aikaan näitä kisoja katsoo :-)

Lääkäri heti aamusta siis, ihan peruskäynti. Tuskin mitään kovin tärkeää asiaa tulee, ehkä paikat olis lähteny pehmentymään jo? :p

Samalla reissulla ajattelin käydä ostamassa imetysliivit ja vähän apteekkitavaraa vauvalle, esim. D-vitamiinitipat. Mulla alkaa käymään aika jo vähän pitkäksi kun ensin oli lomaa 4 viikkoa ja pe alkoi äitiysloma. Kotona kaikki jo valmiina ja vauvan pyykit pesty. Onneksi on nää olympialaiset, joita voi tuijottaa koko päivän :happy:

Mä olen ihan yllättynyt, kun 6 viikon loman aikana oon tylsistynyt vain yhtenä päivänä! Tosin ei se tekeminen aina niin mielekästä ole, olympialaisia oon mäkin tuijottanut joka päivä.

Näin viime yönä aivan ihanaa unta, missä vauva oli syntynyt ja oltiin ekaa päivää kotona. Samaan aikaan tiedostin vauvan potkivan tässä todellisuudessa. Ei tullu nukkumisesta sen jälkeen enää mitään, kun mietin vaan, miltä vauva näytti ja miltä tuntui imettää jne. Tuntui, kun oisin näin jo tavannut hänet :Heartred Mies vähän pyöritteli silmiään, kun sängystä aamulla mongersin sille tästä unesta :joyful:

Mantunen, ihana uni! Tuollaseen on varmasti ihan mukava herätä. :)

Mulla on yhä sellanen lomalaisen rytmi. Menen myöhään nukkumaan ja herään aamulla joskus 9.30-11.00. Nukahtaminen on välillä tosi vaikeeta, koska se on sitä aikaa, kun alan pohtimaan innostuneena ja vähän kauhistuneenakin ihan pian tapahtuvia asioita. Nukun tosi hyvin edelleen, en käy joka yö ees vessassa! Mietin tässä, et pitäiskö mun yrittää tuota rytmiä johonkin suuntaan kääntää, mutta sit taas toisaalta en näe siihen syytä. Vauva mullistaa rytmin varmasti johonkin suuntaan tai jopa kadotuttaa sen joka tapauksesa, joten oon nyt yrittäny tässä ajatella eloni niin, et nautin vielä siitä omasta ajasta myöhään iltaisin, mihin mulla nyt on mahdollisuus. Mihkäs tässä kiirus aamullakaan olis, tv:sta Rio päälle ja myöhästä aamupalaa nauttimaan. :D

Hommaa riittäs taas kotona tälleki päivälle. Ajattelin pyyhkästä vauvalle tulevan, ikivanhan mummolta saadun lipaston puhtaaksi ja vähän tuuletella sitä. Sit vois viikkailla vaatteet paikoilleen. Samalla vois tsekkailla, et tarviiko vielä tehdä viime hetken täydennystä vaatekasoihin. Mullakaan ei periaatteessa ehdi aika käydä pitkäks, kun jokaiselle päivälle on jotain pientä projektia kotona tehtäväks. Lisäks oon treffaillu kavereita tai huidellu kaupungilla. Nyt vaan näyttäs tämä päivä tuoneen mukanaan alaselän kivut eilisistä venyttelyistä huolimatta. Kaupunkiin ois ollu tänään myöskin asiaa, mut se suunnitelma vaihtuu nyt hissutteluun kotona, kun en jaksa kaupungilla kävellä peläten jalan putoamista matkan varrelle.

Missä on muuten ne kauniit aurinkoiset elokuun päivät? Tympäsee tuo jatkuva harmaan sateinen sää!

täällä oulussa oli eilen ihana ilma ja niinpä vietinkin päivän pihalla. Aika alkaa täälläkin käydä pitkäksi.. pikkuvaatteet on lipastossa pestynä, vaipat ja pesuvermeet aikalailla paikoillaan.. ja hankinnat hyvin pitkälle tehtynä, ja loput oi tehdä vaikka kun vauva on tullut. Olen yllättynyt kuinka vähän ressaan vauvan tuloa tai mietin/jännitän synnytystä. Aina kun joku kysyy olenko miettinyt synnytystä tai jännittääkö se, alan miettimään asiaa, mutta vastaus on aina: mennään sen mukaan miltä sillon tuntuu. En osaa miettiä mitä kivunlievitystä haluaisin tai mitään synnytysasentoa tms. :oops: Joko te olette pähkäillyt näitä asioita?

Toivottavasti lämpimät säät tulevat koko suomeen tällä viikolla, niinkun lupailivat. Saataisiin nauttia auringosta. Sitten alkaakin kaappien siivous ja syys- ja talvivaatteiden perkkaaminen. Sitten voiski poitsu jo tulla :grin

Mukavaa alkanutta viikkoa :happy:

En mäkään synnytystä osaa miettiä. Toki jotain yleisellä tasolla esim. kivunlievityksen suhteen kirjotin esitietoihin synnärille. Mut synnytysasennot yms. on ihan hakusessa. Toki toivoisin voivani liikkua mahdollisimman paljon, en tahtois sänkyyn jämähtää siinä kohtaa. Vaikee silti miettiä näin ennakkoon, kun ei tiedä yhtään, millaiseksi synnytys sit lopulta osoittautuu. Enemmän oon ihmetelly sitä, että miten se koko touhu sit käynnistyy. Ois tietyllä tapaa mukava, kun tietäis ennakkoon, millon homma tapahtuu ja miten se kaikki tehdään. Nyt on ihan pimennossa kaikki. Meneekö vedet ja mihin aikaan vuorokaudesta se vois tapahtua, tunnistanko supistukset jne. Kai se vaan on luotettava siihen, että kaikki selviää aikanaan. Malttamaton on vaan mieli välillä! Mies toivoo, et vauva pysyis vatsassa mahdollisimman pitkään, mut mä alan olla niin kyllästyny omaan olooni, että toivoisin pääseväni hommiin mahdollisimman pian. Oon vähän kateellinen teille, joilla viikot on jo paria pidemmällä!

Mulla on kans tänään edessä apteekkireissu, vauvan vikoja juttuja hakemaan. Ahistaa jo etukäteen lähtee minnekkään kun on taas niin kömpelö ja tönkkö olo :D Onneks sentään on viilee, niin ei tarvii hikoilla bussissa..

Muoks: Musta tuntuu, että hetikun sai sen sektiopäivän tietoon alkoi aika matelemaan. Tuntuu ykskin päivä ikuisuudelta näissä oloissa ja välillä toivon, että käynnistyis itestään. Mut sit herään todellisuuteen ja totean että en halua päivystysleikkaukseen. Mieskin totesi, että ei sovi syntyä ennen 25.8 koska hän on henkisesti valmistautunut siihen päivään :D Ja viikonloppuna tulee kuulemma hyviä fudispelejä joita ei voi missata :D Onneks meillä ei oo tablettia, niin hän ei voi sit sairaalassa ollessa tuijottaa valioliigaa. :D

Muokattu viimeksi:
Täälläkin alkaa olla vauvan pyykit ja imetyspaidat pestyinä, viimeiset imetyspaidat ovat kuivumassa. Kamalasti niitä onkin kertynyt esikoisen ajoilta. Suunnittelen myös apteekkireissua, tosin en ole ihan varma mitä sieltä ostaisin. Ainakin suolavesisuihketta ja d-vitamiinin toi neuvolan täti esikoiselle. Sitähän muistaakseni aletaan antaa 2-vkoisesta. Mitä haette apteekista? Ehkä siitä on jo kirjoiteltukin jossain, mutta on mennyt sitten ohi.

Vähän täytyisi tehdä järjestelyjä vielä. Uuden vaatekaapin hankintaa varten.

Mulla on apteekkiostoslistalla ainoastaan Bepanthen.. Täälläkin neuvolantäti toi kotikäynnillä d-tipat esikoisen aikaan ja muutenkin niitä aletaan antamaan vasta pariviikkoiselle, joten en itse siksi vielä osta.

Meillä oli listalla vauvaa varten bebanthen ja d-vitamini tipat. Mulle sit synnytyksen jälkeiseen aikaan microlax ja panadol. Mä ennemmin ostin kaiken nyt, kun ei oo apteekkia enään tässä holleilla kun menivät lähiapteekin kesäkuussa sulkemaan. Kävin myös hakemassa pari purkkia äidinmaidonkorviketta (varmuuden vuoksi) ja siteitä. Eksyin myös kappahaliin ja ostin ensimmäiset uutena ostetut vaatteet bebelle, kaks kappaletta yöpukuja. Enään kahdeksan kokonaista päivää, niin meidän vauva syntyy! <3

Vähän täs alkaa ajatukset juoksemaan ja yöllä ei meinaa saada unta, kun alkaa miettimään tulevaa ja sitä miten elämä muuttuu.. Ei millään enään jaksais odottaa! :D Ja korjaan: Yhdeksän päivää! Raskausaivot taas pisti laskut sekasin.... :"D

Mä en hae apteekista valmiiks mitään muuta kuin särkylääkettä. Mulla on molemmat lapsetr huutaneet vatsaansa D-vitamiinista ja oon alkanut antaa sitä vasta paljon myöhemmin.

Ihan vinkkinä sektion jälkeiseen vatsantoimintaan, pidä ulostemassa pehmeenä eli jotain sellasta valmistetta, joka lisää veden määrää kakkamassassa. Microlax ei tee mitään muuta kuin lamaa sulkijalihaksen toimintaa, jolloin uloste tulee helpommin ulos, mutta sillonkin sen tarttee jo olla ihan siellä paksusuolen lopussa muuten on ihan hyödytöntä sitä laittaa.
Itse söin sektion jälkeen laxoperonia. Pääasia on et massa on pehmeetä jottei sitä juurikaan tartte ponnistaa kovasti pihalle.

Mä en hae apteekista valmiiks mitään muuta kuin särkylääkettä. Mulla on molemmat lapsetr huutaneet vatsaansa D-vitamiinista ja oon alkanut antaa sitä vasta paljon myöhemmin.

Ihan vinkkinä sektion jälkeiseen vatsantoimintaan, pidä ulostemassa pehmeenä eli jotain sellasta valmistetta, joka lisää veden määrää kakkamassassa. Microlax ei tee mitään muuta kuin lamaa sulkijalihaksen toimintaa, jolloin uloste tulee helpommin ulos, mutta sillonkin sen tarttee jo olla ihan siellä paksusuolen lopussa muuten on ihan hyödytöntä sitä laittaa.
Itse söin sektion jälkeen laxoperonia. Pääasia on et massa on pehmeetä jottei sitä juurikaan tartte ponnistaa kovasti pihalle.
Mulla ei toimi ummetukseen mikään muu kuin microlax. Koko raskauden oon kamppaillut todella vaikean ummetuksen kanssa ja kaikki muu on kokeiltu. Mulla microlax toimii kyllä hyvin ja tyhjentää suolen kunnolla :)

Itse hamstrannut liberon tarvikkeita hoitopöytää varten, mutta mietin että ostaisiko nyt sit sitä bebanthenia... mutta rasvaista vai emulsiota?

Meikällä on muuten yhä pakkaamatta sairaalakassi ja 37+0 alkaa häämöttää jo! :happy093. mitä kaikkea eväitä aiotte pakata mukaan? Täällä niin paljon tekemistä päivisin, että alkaa jännittää jo ehditäänkö kaikki saada valmiiksi :o itsekin syntynyt etuajassa, joten mietin, tuleeko omakin pikkuinen sit mahdollisesti...

On tää kyl jännä ilmiö, kun kaikki puhutaan asioiden valmiiks saamisesta kotona. Ite just eilen illalla pohdiskelin tätä päässäni, et mistä se vimma saada kaikki kuntoon ennen vauvan tuloa oikein tulee? Eihän se aika kuitenkaan siihen pysähdy, vaikka arjesta erilaista toki tuleekin. Tuntuu vähän hölmöltäkin, et miks mun yhtäkkiä pitäis saada kaikki kaapit puunattua ja raivattua tai laittaa vauvan tavarat viimesen päälle järjestykseen, kun ne siitä kuitenkin pian leviää käsiin. Voihan niitä vauvan syntymänki jälkeen järjestellä. Ihme juttu, mutta silti niin tärkee tässä kohtaa! :D

Itse hamstrannut liberon tarvikkeita hoitopöytää varten, mutta mietin että ostaisiko nyt sit sitä bebanthenia... mutta rasvaista vai emulsiota?

Meikällä on muuten yhä pakkaamatta sairaalakassi ja 37+0 alkaa häämöttää jo! :happy093. mitä kaikkea eväitä aiotte pakata mukaan? Täällä niin paljon tekemistä päivisin, että alkaa jännittää jo ehditäänkö kaikki saada valmiiksi :eek: itsekin syntynyt etuajassa, joten mietin, tuleeko omakin pikkuinen sit mahdollisesti...

Mä olen käyttänyt sitä Bebathenia, missä lukee voide ja on vaaleanpunainen raita paketissa, oisko se tota rasvaista sit.. :grin

Sairaalakassin eväistä ei kannata ihan hirmu paineita ottaa, mun piti ne viimeks lisätä (trip-mehua, suolakeksejä, taateleita), mut lähtö tulikin niin yllättäen ja aiemmin ku olin mielessäni aatellu, et ne jäi ostamattakin:hilarious: Synnytyssalissa sai juoda mehua talon puolesta ja sit synnyttämisen jälkeen ja ruoka-aikojen välissäkin sai hakea yhteisestä jääkaapista välipalaa.. Et kyllä äitien ravinnonsaannista huolehditaan ihan hyvin, vaikka omat eväät puuttuis... Mies toi mulle sit synnytyksen jälkeen karkkia, muuta en enää kaivannut:joyful::cool:

Mä ajattelin ottaa paljon juotavaa mukaan. Olin viimeksi niin kipeänä synnytyksen jälkeen, että juotavan hakeminen parin metrin päästä oli liian tuskaista. Muutenkin kun se maito nousee, niin jano vaan yltyy. Varsinkin öisin oli mukava, kun oli juotavaa sängyn vieressä. Ei kaksi pillimehua oikein riittänyt kolmeksi päiväksi. Mies toi mehua sit kaupasta litran tölkeissä lisää :D

Ompas mukavaa tänään pitkään odotettu luento synnytys sairaalassa :rolleyes:
Pääsee kuulemaan uusimmista puudutuksista ym.. Viime kerrasta onkin jo 7 vuotta aikaa!
Myös mies tulee mukaan jospa hääki heräilis,että kyllä se sieltä vaan tulee eikä oo enää niin kauankaa :)

Takaisin