Äitiysloma alkoi maanantaina. Sen mukana tuli oikeet raskausvaivat. Mut tulkoot. Kotona on suht koht valmista, vauvan ja mun sairaalakamppeet tarttis vielä hankkia.
Minusta ja lapsesta tehtiin ennakoiva lastensuojeluilmoitus, koska on masennus taustaa ja perhetilanne ei ole ihan ideaali heidän mielestään. Se on painanut paljon mieltä ja saanut ahdistuneeksi ja kokemaan riittämättömyyden tunteita jo nyt. Eilen oli iso palaveri ja se meni ihan hyvin, sain sanoa mielipiteeni koko hommaan. Ne oli kyllä tosi monessa asiassa hakoteillä. Hirvitti että pöydällinen outoja ihmisiä ja heillä on yhtäkkiä valta päättää sun ja vauvan elämästä. :/ sanoivat että raskauden aikainen varhainen vuorovaikutus on jäänyt vauvan kanssa puolitiehen, vaikka kukaan ei ole edes haastatellut minua aiheen tiimoilta. Todella loukkaavaa. Poika on kuitenkin ollut todella läheinen koko raskauden ajan.
Onneksi se on ohi kuitenkin, vaikka ikäviä tapaamisia vielä aiheuttaakin.
Olen hankkinut doulan synnytykseen mukaan ja olo on valmistautunut. Odotan sitä kyllä.
Sellainen elokuun alku.
Siis mitä ihmettä, eikös kaikki me naiset ole erilaisia, ihan omia yksilöitämme? Tai eikös neuvolassa tämä pitäisi tietää? Ei kaikki tulevat äidit tietenkään käyttäydy samalla tavalla raskausaikana, joillekin se on varmasti helppoa puhua masuasukille, toiset taas saavat kunnon yhteyden lapseen, kun se on syntynyt.
Ihan älytöntä, että pystytään väittämään, että tuo olisi ongelma, ja joka voisi olla yksi syy ennakoivaan lastensuojeluilmoitukseen.
Neuvolan työntekijät eivät kuitenkaan pääse asiakkaiden pään sisälle, käyntejä ei ole joka päivä, joten eiköhän äidit itse tiedä paremmin, miten kokevat vauvansa masussa. Esimerkiksi minä itse välitän kohtuni asukista, ostan vauvan tavaroita kotiin ja valmistelen kaiken hänelle valmiiksi, toivon hänen syntyvän terveenä jne. Mutta jos jotkut naiset eivät koe luontevaksi kuvitella lapsen ulkonäköä/luonnetta jne., niin mitä pahaa siinä on? kyllä kaikki me tiedetään, että viimeistään 9kk jälkeen voimme nähdä lapsen ihan omilla silmillämme. Jos haluaa kuvitella lapsen olemusta ja ulkonäköä, niin sekin on täysin ok, mielestäni kaikki tekee niin kun parhaaksi kokee ja kumpikin tapa on oikea.
Inhottavaa, jos neuvolassa katsotaan pahaksi, jos ei tee juuri niin kun he itse kokevat oikeaksi. Väkisinkin lapsi kuulee kohdun läpi äidin äänen ja taustaäänet.
Olen pahoillani, että sinulla on tuommoinen tilanne, voimia paljon ja tsemppiä! Luulen kans, että kyse on vain parista käynnistä syntymän jälkeen ja sitten ottavat teidät pois listoiltaan. Varmasti sosiaalipuolella on vakavampiakin tilanteita, joihin heidän täytyy puuttua, kuten alkoholistivanhemmat/narkkarit jne. Ihan turhaa minun mielestä heiltä keskittyä sinun tilanteeseen, kun en näe lasta mitenkään vaarassa