Elokuun kuulumiset

Oho no jopas. Se sitten vaihtelee paljon. Täällä käyty tosiaan rv 30 lähtien kahen viikon välein.

Mä oon käyny neuvolassa viimeks rv 31+0 ja seuraavan kerran vasta rv 37+0. Lääkärille toki aika jo ens viikolle eli 36+0. En koe, että ois ollu useemmin tarvettakaan, kun liikkeet tuntuu säännöllisesti eikä tässä oo ollu mitään muutakaan maailmaa mullistavaa tai huolestuttavaa (onneks!), vaikka ekaa odotan ja kaikki on uutta :)

Mä oon niiiin fiilareissa pitkästä aikaa! Eilen saatiin viimeinenkin huonekalu hankittua vauvan huoneeseen ja sain kartotettua, mitä kaikkee pitäs vielä hankkia. Kaikkien hankintojen kanssa päästy todella halvalla, muuttaminen tais olla pahempi lommo lompakolle. Niin ja tj 2 työpäivää ja sit alkaa äitiysloma! :D

Ei meillä oo koko raskaudessa kuin yks lääkärineuvola, rv 30.. neuvolakäyntejä on miulla täs lopussa viikon välein, normaalisti kahen viikon välein. Äitipolilla oon käyny sikiön kasvukontrolleissa, joista saa painoarviot..

Meillä sama. Vain yksi lääkärineuvola koko raskauden aikana, mutta oon kyllä joutunut mm. Supistuksien takia juoksemaan äippäpolilla lääkärintarkastuksissa useammin.

Meillä on kaks lääkäri neuvolaa, rv 10-12 ja rv 36.. kävin eilen (36+5) tuolla toisella käynnillä ja se lääkäri osuus oli kyllä turha.. ei tsekannu mikä on tilanne alhaalla ja mun käsistä, jotka on siis kipeet, kommentoi vaan jaa..:rolleyes:
Muuten koko raskaudessa nla käynnit on ollu 4viikon välein, nyt on sitte viikon välein

Täällä on normaalistikin näillä viikoilla lääkärikäynti kahden viikon välein. En usko, että yleensä on tapana joka kerta ultrata, mutta perätilan vuoksi mut on ultrattu.

5 viikkoa laskettuun aikaan... Hassua ajatella, että vauva on luultavasti mahassa vielä niin kauan, tai jopa kauemminkin. Maha tuntuu nyt jo niin raskaalta! Uimassa on ihana käydä, kun vesi kannattelee mahaa. Altaasta nouseminen onkin sitten inhottavampaa :bored: Eilen olin piiitkästä aikaa raskausjoogassa ja olipa kyllä kiva käydä venyttelemässä ja hengittelemässä :happy:

Mä en jaksais enää millään oottaa pienen miehen syntymää! Makoilen tässä sängyllä ja kattelen, ku vatsassa käy myllerrys. Voi sentään toista siellä! :) Miten tässä malttaa näitä tulevia viikkoja, kun kovasti jo toivois saavansa vauvan omaan syliin. Odottavan aika on niin pitkä...

Meidän poju rv 32+4 2,076kg pituudesta eivät oo missään ultrissa mainunnu mitä oon vähän ihmetelly, aina tuon painon kirjannu äitiyskorttiin. Meillä siis ultrattu useemmin ennakkoon syntyvyyden riskin takia. Poika selkeesti laskeutunu kun on helpompi hengittää ja samalla tuntuu kun ois joku pallo haaroissa, tekee mieli kävellä mahdollisimman leveessä haara-asennossa :D

Täällä muu perhe nukkuu ja meikä valvoo. Onneksi ei oo ihan joka öistä ainakaan vielä. Eilen kävin ylimääräisessä ultrassa sen vasta aineen takia. Näytti kaikki hyvältä vaikka mieleen jäi kun kätilö kertoi että olo ollut rytmihäiriöitä siinä syke käyrällä missä ennen ultraa olin.En nyt tiedä mistä nuo rytmihäiriöt sit johtuu vai onko normaalia. Niin ja viikot nyt 33+6 ja paino arvio 2490 grammaa.

Eilen oli ylimääräinen neuvola ja edelleen kasvetaan yläkäyrän yläpuolella. Nyt vaan odotellaan kutsua äitipolille painoarvioon, jännittää!

Nukkumisen kanssa edelleen haasteita, lähinnä yöllä kun unet ei riitä. Onneksi voin nukkua pitkin päivää. Ja huomenna alkaa virallisesti äitiysloma :happy:

Jahas, ja nyt tuli vauvalle hikka... Hyvä, että harjoittelee :joyful: Ei kyllä jaksaisi enää odottaa!

Mulla oli alkuviikosta neuvolalääkäri, kyselin radin takia että tehäänkö missän vaiheessa kokoarvioo niin lääkärin mukaan ei tehdä, jos verensokeriarvot kotimittauksilla kunnossa. Mahakin kasvanu keskikäyrän alapuolella, nyt tosin unohin kysyä sf mittaa, lääkäri vaan sano ettei mikään suuri maha edes ole. Jotenki pelko jääny vaa diagnoosista kun toivois ettei vauvasta tulis mitään jättiä. Tosin itsehän sillä ruokavaliolla voi paljon vaikuttaa. Välillä kyllä tulee herkuteltua... Mut vauveli olis lääkärin mukaan lähtökuopissa ja siltä se on pitkään jo tuntunutkin, kauheesti painaa tuol alhaal ja kävelyki on semmost lyllerrystä, vihlontaakin alkanu tulla :rolleyes: Kuiteski paikat viel kiinni ja kiinteät, et tuskin ihan lähipäivinä ulos tulee... ei kyllä millää meinais jaksaa oottaa, huh jos menee yli :D nyt menos 35+5..

Hyviä bändin nimiä :D Sissis.

Laskettuun aikaan minulla on vielä 4vkoa ja kahden viikon päästä on seuraava neuvola. Viime viikolla oli lääkärineuvola, eilen normineuvola. Lääkärineuvoloita mulla oli kolme, yksi ylimääräinen oli, kun lentoyhtiölle piti toimittaa todistus lennosta, muuten olisikin ollut vain kaksi käyntiä. Ei ole tehty painoarviota kuin noissa perusultrissa, jotka onkin tosi aikaisessa vaiheessa raskautta. Olisi kiva tietää minkä kokoinen tyyppi tuolla majailee, jotenkin tuntuu että saattaisi olla isompi kuin esikoistypy.

Täälläkin kiinnostaisi kovasti tietää minkä kokoinen tyyppi tuolla majailee. :) Jotenkin luulisin olevan samaa kokoluokkaa esikoisen kanssa, eli melko siro. Varsinkin jos kyseessä nyt oikeasti on tällä kertaa tytöstä, niin olisihan se pienempi koko ihan loogista... Seuraava neuvola vasta muutaman viikon päästä 35+ viikoilla, tähän mennessä käyntejä ollut 4-5 viikon välein. Seuraavan kerran jälkeen kai sitten tihenee 1-2 viikon välein.

Täällä perätila on edelleen tosiasia.. :banghead: Ja koska oma sairaala ei salli perätilasynnytyksiä, tänään varattiin sektioaika, 2.9. Eli tasan kolmen viikon päästä, hui! Sitä ennen yritetään kuitenkin vielä kääntää vauva, ensin jumppaliikkeillä, sitten moksauksella ja tiistaihin mennessä pitäisi päättää haluanko kokeilla ulkokäännöstä. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että haluaisin, vaikka aiemmin olen ollut sitä vastaan... Mutta ehkä se olisi kuitenkin omalla kohdalla pienempi paha kuin se sektio... Pohtiiko joku muu täällä samaa? Miulla se käännösyritys tehtäisiin n. kahden viikon päästä eli rv 37+x.

Täällä perätila on edelleen tosiasia.. :banghead: Ja koska oma sairaala ei salli perätilasynnytyksiä, tänään varattiin sektioaika, 2.9. Eli tasan kolmen viikon päästä, hui! Sitä ennen yritetään kuitenkin vielä kääntää vauva, ensin jumppaliikkeillä, sitten moksauksella ja tiistaihin mennessä pitäisi päättää haluanko kokeilla ulkokäännöstä. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että haluaisin, vaikka aiemmin olen ollut sitä vastaan... Mutta ehkä se olisi kuitenkin omalla kohdalla pienempi paha kuin se sektio... Pohtiiko joku muu täällä samaa? Miulla se käännösyritys tehtäisiin n. kahden viikon päästä eli rv 37+x.

Mulla on ilmeisesti edelleen perätilassa myös. Maanantaina varmistetaan ultralla miten päin vatsassa majailee. Nyt menossa rv 34+2. Jos on perätilassa ni ilmeisesti sit yritetään kääntöä ev 37. En haluaisi itse sektiota, mutta en ala synnyttämään perätilalasta. Esikoinenkin syntyi imukupilla 1,5h ponnistamisen jälkeen (ja oli raivotarjonnassa), en edes halua ajatella kuinka monta tuntia pitäs ponnistaa perätilassa olevaa vauvaa :/

Pezi, mulle on varattu ulkokäännös vajaan parin viikon päähän. En näe sen yrittämisessä mitään ongelmaa, niin kauan kuin lääkäritkään eivät näe. Esimerkiksi napanuora ei ilmeisesti vaikuta ongelmalliselta, eikä pieni ole vielä ehtinyt kiinnittyä, mikä estäisi koko yrityksen. Tilanne toki tarkistetaan vielä ennen kuin käännöstä kokeillaan. Voi olla, ettei se onnistu, mutta itselleni pidän sitä todella paljon pienempänä pahana kuin sektiota tai perätilan alatiesynnytystä. Jumppaliikkeitä toki siihen asti.

Mitä on moksaus?

Kaipa miekin siihen ulkokäännösyritykseen sitten suostun, vaikka se ajatuksena tuntuu jotenkin tosi hurjalta... Moksaus on kiinalaisen lääketieteen metodi, vrt. akupunktio. Ns. yrttisikarilla lämmitetään tiettyä pistettä pikkuvarpaasta, jolloin vauvan pitäisi alkaa liikkua ja toivottavasti kääntyä. Kaverini oli tässä samassa tilanteessa pari vuotta sitten ja hänellä vauva oli alkanut kauheasti möyriä mahassa hoidon aikana, vaikka ei sitten lopulta kokonaan kääntynytkään. Itävallassa niitä sikareita saa joistakin apteekeista, maksaakin näköjään vain pari euroa, joten kokeiluun menee :)

Takaisin