Elokuun jutustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja zibbh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Paljon haleja ja jaksamisia keskenmenon kokeneille. Muistakaa antaa surulle aikaa. <3

Täällä ihmetellään mahan kokoa! Viikkoja tosiaan vasta 4+5, mut maha on samankokonen kun viimeraskaudessa oli n. rv 10! Aivan käsittämätöntä... Onkos muilla uudelleen synnyttäjillä vastaavia kessejä? Mites löytyykö ketään muita, ketkä vielä imettää? Itse imetän vielä 4-5 kertaa päivässä. Tyttö (9kk) ei suostu mihinkään pulloon eikä nokkamukiin, valikoimaa löytyy rutkasti, eikä mikään kelpaa. Hanakasti tarjoon kyllä pulloo joka ruuan päätteeks ja annan mukia käteen. Saa nähä auttaako mitää.

Suklaasydän, liityn tohon ajan valumiseen! Just ennen plussaa aika senku juos, koko aika tuntu et viikko meni hujauksessa! Plussan jälkeen on aika madellu ennätyshitaasti... Raskaudella on ilmeisesti aikaa hidastava/ajan pysäyttävä vaikutus. Noh, ehkä pysytään nuorena näin! :)

Jättäydyn täältä pois. Kävin tänään maanantain neuvolasta saadulla lähetteellä ultrassa pienen tiputteluvuodon takia ja kohdussa näkyi pelkkä tyhjä pussi. Kaikki tuntuu vielä vain pahalta unelta, vaikka itku onkin herkässä, mutta kyllä se varmaan konkretisoituu kun ensi viikolla ilmeisesti menen lääkkeelliseen tyhjennykseen.

Pitää hetki miettiä milloin jaksaa alkaa uudestaan yrittämään, kahden keskenmenon jälkeen. Mutta toivottavasti meidänkin syliin nyytti vielä suotaisiin. Toivottavasti teidän muiden raskaudet jatkuu hyvin eteenpäin.

Pahoittelut ja voimia kaikille keskenmenon saaneille!

Eleanora en tiedä onko tästä nyt apua mutta muistaisin lukeneeni jostain että on erittäin epätoden näköistä että kukaan saisi 3. keskenmenon putkeen, toivotaan todellakin että 3 kerta toden sanoisi! Ja voimia paljon.

Mä oon itse tällänen hölösuu että on tullut kerrottua parhaimmille ystäville ja omilel vanhemmille + isosvanhemmille, miehen vanhemmat ja muuutama ystävä tiestä myös.

Ja sukupuolesta, eihän sille väliä ole kunhan terve poika tulee :D Ei vais pääasia on että on terve... tiestyti siinä tytössä voi ola hieman "sulattelemista"... Miehelle on ihan sama kumpi tulee :D Ja joku kyseli onko jotain poika/tyttö oloa, mulla on ainakin niin poika olo.

Nimistä sen verran että pojalle on mies etunimen jo päättänyt eikä pää käänny, no ehkä pääsen sitten vaikuttamaan toisella nimellä :D Ja tytön nimistäkin ollaan juteltu. Mun nimiehdotukset on kuulemma "epänormeeleja" eikä "tarkoita" mitään... Mieheni on outo.

P.s Ostin tänään vahingossa turvakaukalon, maxi cosin caprion fixin... Ups. Mutta se oli juurikin se kaukalo väriltään + malliltaan minkä oon päättänyt hankkivani jo silloin kun itse myin ko. kaukaloita. Eli 7 +3 ja meijän pienellä on jo turvakaukalo...

Moikka kaikille, milloin varasitte ekka ajan neuvolaan? Mä en ole vielä kerennyt varata ja viikkoja ollis tänään 5+5. Onkohan ekka neukki joskus rv 7 paikkeilla? Ainaki edellisessa raskaudessa tais olla neukkikortin mukaan joskus rv 7-8...

Hirvee pesänrakennusvietti jo alkanut.. Tilasin meille jo uudet matot jne semmosta, onko teillä muilla tullu vielä? Mä ajattelin alkaa tekeen jonkun perusteellisen siivouksen heti ens viikon alussa, kun miehellä vapaata, niin saa katsoa tuota meiän neitokaista niin pääsee ite kunnolla ahertaan... Ja vaikka raskaus onkin alussa eikä tiiä mitä vielä tapahtuu niin eipä tuo siivousvimma haittaa, kun saapahan ainaski puhtaan kodin... (:

Ja osanotot heille, joilla on mennyt kesken :( Tiedän itse tunteen miltä se tuntuu, tai itseasiassa ehkä pahempaa, kun jouduin itse tekemään päätöksen keskeytyksestä, kun vauvalla ei ollut enään mahdollisuuksia selvitä ja viikkojakin oli jo 18+2. Mut lohdutukseksi, nyt olen uudestaan raskaana ja edellisen menetyksestä ei ole, kun parisen kuukautta, että voihan sitä vielä raskaaksi tulla uudelleen, jos jaksaa yrittää. Tietenkin ihmiset on kaikki yksilöitä, mutta täällä yksi esimerkki, että kannattaa yrittää (:

moikka

Tää voi ol ihan tyhmä kysymys mut vaivaa mua. mulla on 13.9 äitiysneuvola aika ja lääkäri aika ni tekeekö se lääkäri mulle ultran vai tehdäänkö se vaan sie sairaalas mis o se niskapoimu ultra.sitä aikaa mul ei vie postissa oo tullu.Kävin neuvolas  20.8 mut unohdin kysyy siit lääkäri tutkimuksest.

Nazutus, mä lopetin imetyksen, kun meidän neidille kelpasi pullokin niin hyvin. Meidän esikoinen on 8kk ja mulla viikkoja pian 8 ja mun maha on järkyttävän iso! Hirvee turvotus ja nälkä ja kuvottaa ja ainut mikä siihen tehoaa on syöminen, eli kiloja on tullut jo 2 plussaamisesta. Edellisessä raskaudessa kiloja tuli yli 20 ja niin toivoisin ettei tässä ihan niin paljon tulisi (vaikkakin onneksi lähtivätkin imettämällä pois).. Mutta siis tämä maha ei kauaa pysy salassa. 
loora84, jos neuvolassa uä-laite löytyy niin yleensä lääkäri ekalla neuvolakäynnillä tekee tutkimuksen, vatsan päältä ei vain välttämättä pienillä viikoilla saa kunnon näkyvyyttä.

Voimia Eleanora!

Liina85: Täällä ihan samat mietteen esikoisen suhteen. Tuntuu, että vaatii kauheasti tekemistä ja ulkoilua, ja itse ei millään jaksaisi lähteä puistoon yms. joka päivä. Usein se kuitenkin piristää, kun saa itsensä sinne raahattua. Minulla tyttö kohta 2v. Samoin olen miettinyt tuota päiväkotiasiaa :D En kuitenkaan raaski pientä viedä, kun ei pakko ole :)

loora84: Minulla ei ainakaan ollut ekalla lääkäri+neuvola käynnillä ultraa. En tiedä onko käytäntö eri jossain muualla, mutta täällä päin ei ainakaan. Ensimmäinen ultra oli se np-ulta rv 11-12 paikkeilla.

loora84: ainaki papan se lääkäri mun käsittääkseni ottaa ekalla kerralla...
Pitää varmaan alkaa itsekki kirjotteleen ylös nuita kysymyksiä mitä pitää muistaa kysyä, ku eihän niitä sitte neuvolassa/lääkärissä enää muista siinä tohkeissaan :)

Nazutus, täällä myös masu jo turvottelee niin että kyllä joku vois jo epäillä mun olevan raskaana, mulla viikkoja 5+4 tänään. Viimeks raskaus alkoi näkyä muille viikolla 10 (pukuhuoneessa työkaverit huomas), mutta nyt varmaan tulee näkymään aikasemmin. Oon ainakin kuullu niin että seuraavissa raskauksissa kroppa leviää nopeemmin kuin ensimmäisen kohdalla. Mä en enää imetä, imettäminen loppu meillä 8kk iässä kun poika lähti isänsä kanssa vajaaksi kuukaudeksi 600 kilsan päähän mummolaan isäkuukautta viettämään. Mutta meilläkin oli niiden tuttipullojen ja nokkamukien kanssa ongelmia. Sitten vaan jossain vaiheessa se loksahti ja poika oppi juomaan nokkamukista (meillä taika-mukit käytössä). Aika monta erilaista mukia ja tuttipulloa ehdittiin ostaa. Hirmu tärkeää oli että maito oli sopivan lämpöstä kun sitä mukista tarjottiin.

Eleanora, pahoitteluni! On se niin väärin :'( Paljon voimia ja sitten kunhan olette taas valmiita yrittämään, plussatuulia ja tuplamäärä tarrasukkia sekä erikoisliimaa mukaan.

bartender, :D ihana kun olet noin luottavaisin mielin että uskalsit jo kaukalonkin ostaa. Asenne kohdillaan ;)

Impula10, tervetuloa. Meillä eka neuvola on 8+. Varasin tosi aikasin neuvolan viikkoihin nähen (rv 4+3) kun peruin esikoisen neuvola-aikaa samalla. Neuvolan täti sanoi mulle että on hyvä että oon aikasin liikenteessä kun ne ajat on aika kortilla.

loora84, meilläpäin ainakin lääkäri vilkaise eka käynnillä ultralla emättimen kautta että raskaus on kohdussa, alkion sykkeen sekä koon (eli vastaako viikkoja). Tosiaan kuten UskoToivo sanoi, niin jos ei ole mahdollista ultraan emättimen kautta, niin masun päältä ei välttämättä näy vielä vähäisillä viikoilla kunnolla. Ja ei jokapaikassa ole edes mahdollisuutta ultraan.

Omaa napaa: Kuvotus on lisääntynyt jonkin verran, edelleenkään sitä ei esiinny paljoa.
Tänään meidän äiti tuijotteli jo mun masua kun siellä esikoisen kanssa käväisin, mutta ei sanonut sitten kuitenkaan mitään. Voi tietenkin olla että kuvittelin, mutta äiti on kyllä ollu aina tosi nopsa huomaamaan jos jollain masu kasvaa (tai jos joku lihoaa).
Musta tuntuu, että mun hiukset ja iho rasvottuu ihan kamalan nopeasti. En tiiä onko jotenkin hormoonit nyt niin sekasin että ois sen seurausta. Mutta sinäänsä hauskaa että mulla on aina ennen ollu tosi helppo ja lähes finnitön iho, vaikka muuten tämä on tosi ärsyttävää kun tuntuu ettei yhtä työpäivää selviä kun jo puolessa välissä tuntuu siltä että voi kun pääsis jo pesemään hiukset. Onko muilla tätä rasvottumisongelmaa?

Nazutus: Kokeile hörppyyttämistä esim. snapsilasista tai tuttipullon korkista tms.

Eleanora: Ei voi olla totta! :( Oon niin pahoillani.

Impula10: Mä en oo vielä varannut neuvola-aikaa. Ajattelin varata varhaisultran jälkeen, jos siellä on kaikki hyvin. Varhaisultra mulla on viikolla 7+5. Viimeksi eka neuvola oli vasta viikolla 10.

loora84: Täällä ei neuvolalääkäri tee ultraa, koska meidän neuvolassa ei taida olla uä-laitetta. Ekassa neuvolalääkärissä taidettiin kuunnella ekaa kertaa sydänäänet ja muistaakseni tehtiin sisätutkimus.

Ok, taidan varata ajan ensiviikon alulla, mikäli taas muistan. On niin paljon ollut hommaa, niin ei ikinä muista varata. Nythän se ei edes ole auki viikonloppuna, kun minulla olisi aikaa sinne soittaa :D Täytynee laittaa itselle monta muistilappua, että muistaa sinne soitella. Tosiaan toivottavasti saan jonkun ajan, että jos siellä on kamalaa ruuhkaa, en tullut ajatelleeksikaan.
Minäkin oon miettinyt sitä varhaisultraa. Täällä Oulussa on tuo Meri-Oulun neuvola, jossa se täti tekee 50 eurolla varhaisraskausultrauksen. Viime raskaudessa kävin ja hyväksi totesin, näki ainakin onko siellä mitään vai ei (: Taidan varata ajan sinnekkin samalla! Saapahan tietää onko kaikki kunnossa (:

Meillä ei ultrata neuvolass atai enuvolalääkärillä. Eka ultraus on sit sairaalalla 12 viikolla. Papa koettakaan ei tehty mulla neuvolaläkäri,  mä jouduin 15 viikolla lähtee viime raskaudes päivystykseen niin sielä ne teki papa kokeen. Mä ajattelin soittaa tos jossai 8 viikolla mun neuvolaa ja kertoa tästä jos se vaikka varais mulle ajan sinne ultraan jo, mä meinasin nimttäi et meen vasta 10+2rv mun neuvolaa ku on ton esikoisen 1v neuvola. Mua jotenki jännittää kauheesti mitä se mun neuvola sanoo.. Hitto on kylä hriveä olo, oon tulossa kipeeks tai vähä tullukki jo, kuvottava olo (pahempi) , kurkku kipeä, flunssaa varmaa pukkaa. Mä toivon et tää nyt menis nopee ohi. Viime raskaudes tulin heti alussa kipeeks ja olin 2kk tosi kipee.. Aina ku tulin raskauden aiakna kipeeks , se kesti tavallista pdiempää ja tuntu pahemmalta, nyt vois jäädä välii nää sairastelut

Meillä ei ultrata neuvolass atai enuvolalääkärillä. Eka ultraus on sit sairaalalla 12 viikolla. Papa koettakaan ei tehty mulla neuvolaläkäri,  mä jouduin 15 viikolla lähtee viime raskaudes päivystykseen niin sielä ne teki papa kokeen. Mä ajattelin soittaa tos jossai 8 viikolla mun neuvolaa ja kertoa tästä jos se vaikka varais mulle ajan sinne ultraan jo, mä meinasin nimttäi et meen vasta 10+2rv mun neuvolaa ku on ton esikoisen 1v neuvola. Mua jotenki jännittää kauheesti mitä se mun neuvola sanoo.. Hitto on kylä hriveä olo, oon tulossa kipeeks tai vähä tullukki jo, kuvottava olo (pahempi) , kurkku kipeä, flunssaa varmaa pukkaa. Mä toivon et tää nyt menis nopee ohi. Viime raskaudes tulin heti alussa kipeeks ja olin 2kk tosi kipee.. Aina ku tulin raskauden aiakna kipeeks , se kesti tavallista pdiempää ja tuntu pahemmalta, nyt vois jäädä välii nää sairastelut. Mulla on nini vainoharhainen olo.. välillä oireita on ja sillon olo on luotettava raskauden suhteen, välillä taas rintoja ei arista ja ei muutenkaan mitään oireita ja sillo tulee se olo et nyt ei oo kaikki kunnos.. Tätä tapahtuu ptikin päivää, välillä onoireita, välillä ei.. mut niin mulla kyllä oli esikoisenki kohdalla, olin kyllä todella vainoharhanen sillonki, ja mä en oikee tiedä johtuko tää oksetus nyt siitä et on vähä kipee vai raskaudesta. Varhaisultraan en aio mennä, se on niin hirvee hintanen helsingissä ja jos kaikki ei ookkaa kohilla nii sit v*tuttaa vaa ku meni turhaa rahaaki.. äh..

Eevi^ kirjoitti:
Mä ajattelin soittaa tos jossai 8 viikolla mun neuvolaa ja kertoa tästä jos se vaikka varais mulle ajan sinne ultraan jo, mä meinasin nimttäi et meen vasta 10+2rv mun neuvolaa ku on ton esikoisen 1v neuvola.

Kannattaa kyllä kuitenkin soittaa ensin. Siellä on varattu aika 1-vuotistarkastukseen, eikä siinä samalla kyllä ehdi käydä läpi sitä ekaa neuvolakertaa lippuineen ja lappuineen.

Eevi^ kirjoitti:
  Varhaisultraan en aio mennä, se on niin hirvee hintanen helsingissä ja jos kaikki ei ookkaa kohilla nii sit v*tuttaa vaa ku meni turhaa rahaaki.. äh..

Ihan en ymmärrä ajatuksenjuoksuasi.. mutta eikös siellä Hkissä ole se Femida (?), täällä monta kertaa mainittu ja hintaa oli noin 85,-? Toki se voi olla joillekin iso raha ja siihen ei ole varaa, mutta että se menisi turhaan?

Mulla ei kanssa neuvola mennyt kuin Stömsöössä... Neuvolantäti ei löytänyt koko kohtua mistään, minne lie hävinnyt :) Itselle tuli melkein epäusko että olenko ollenkaan raskaana.. pomokin sanoi töissä että pitäisikö sinun tehdä uusi raskaustesti. Jos en nyt kuitenkaan ainakin kaikki merkit ovat ilmassa.. pitää vain jaksaa odottaa 10.9. asti niin olisi lääkärineuvola. Jos sitten löytyisi se kauan kaivattu kohtu. Viikot tuntuvat vain kovin pitkiltä...

Aamu81:juu niin mä soitan mut varmaan vasta siin 7-8 viiko paikkeil, ei mulla hoppu ole, enkä aio kiirehtiä sen suhteen x) ja musta se on aika tyhmää jos samat laput jaetaan ku viime raskaudessaki, voi olla että jää osa lapuista välin.

Sanna77: se 85€ on todella suuri mun kukkarossa. Mä saan tällähetkellä minimi kotihoidontukea ja vuokra on 1076€ kk, asumistukea saan reilu 500, mulla olis korkeintaa varaa johonki 20€ maksavaan, mieski vasta saanut vakkari duunin, ei viel täyttä liksaa tule seuraavaks.ja kyllä mua ottas päähän maksaa siitä että oliskin tyhjää tai kaikki vaa ei olis kunnos , kyllä mau viime raskaudessaki epäilytti mutta kaikki oli silti hyvin, kyllä mä sinne 12 vk saakka jaksan odotella :)

Takaisin