Elokuun jutustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja zibbh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niina88: pahoittelut sinulle! onneksi sulla on jo yksi päivänsäde piristämässä, ja varmasti pikkukakkonen vielä joskus löytää tiensä teidän luo!

Muikkis: mulla on kyllä tukkoisuutta ja välillä nenä vuotaa. silti haistan ihan liikaa hajuja. kaikki voimakkaat hajut käy nenään ja inhottaa: kahvi, hajuvedet, ruoka, pesuaineet, tupakka, jopa oma vartalorasva... ja aamut on kyllä aamupalan syönnin jälkeen aikamoista ällötystä. kuljen työmatkat julkisilla ja ne on alkaneet olla vähän kauhunsekaisia tilanteita kun alkaa tuntua, että ykä nostaa päätään junassa. olen myös alkanut katsella, missä on kävelyreitin varrella hyviä oksennuspusikoita. aika ällöä, mutta toisaalta olen edelleen tyytyväinen siitä, että oireita on.

Kävin lukemassa erinäisiä sivustoja & keskustelupalstoja tuosta, että aleneeko tuo keskenmenon todennäköisyys miten paljon, jos varhaisultrassa kaikki näyttää olevan hyvin. tosiaan joku amerikkalaistutkimus antoi hyvinkin pienen prosentin, mutta vaikutti todenmukaisemmalta, että riski alenee kyllä hieman, mutta ei älyttömästi.
keskustelupalstoilta löysin myös niin paljon esimerkkejä, kenellä oli mennyt kesken vaikka au:ssa kaikki ok, että nyt olen itse ihan paniikissa! en todellakaan uskalla edes miettiä mitään sukupuolia, nimiä, äitiysvaatteita tai mitään muutakaan......... olisi ollut varmaan parempi pysyä poissa noilta sivuilta. vaikka eipä mun ajatukset mitään mihinkään vaikuta, mutta sitä on vaan niin taikauskoinen. oma varhaisultrani on siis ylihuomenna.

k_repolainen nyt unohdat ne kaikki kamalat tarinat. Muista se että ihmiset yleensä aina kertovat ne ikävät jutut koska niillä joilla kaikki on mennyt hyvin ei ole samalla tavalla tarvetta niitä käsitellä. Itse pelkäsin ultraan asti tuulimunaa koska foorumeiden perusteella olin varma että joka toinen raskaus on sellainen. Onneksi kaveri jolle asiaa stressasin kertoi kysyneensä tuota aikanaan neuvolassa ja terveydenhoitaja oli todennut että kyllähän niitä tapahtuu mutta heidän neuvolassa edellisestä tapauksestakin on jo pari vuotta.

Neuvolasta itse tarkistin että jos ar-ultrassa löytyy sydämen syke ja alkio on oikeassa paikassa, on siinä 7+0 paikkeilla enää noin 1.5% keskenmenoriski, eli ei enää paljoa matalampi kuin mitä koko loppuraskaudenkin. Tuo on itselle ainakin jo riittävän pieni prosentti että tuudittaudun siihen että todennäköisesti kaikki menee ihan hyvin. Varsinkin kun jokainen päivä on taas pari promillea pienempi riski.

tyttö/poika-olosta Mulla ei itsellä ole vielä mitään oloa, pari unta oon nähnyt ja kaikissa niissä on ollut poika, mutta en jaksa ottaa tässä vaiheessa vielä noita vakavasti. Itsehän olen salaa sillä linjalla että sukupuolella ei ole väliä kunhan tyttö on terve. ;)

Mulla kyllä lähti kivi harteilta tuon varhaisultran myötä.
Olo on todella helpottunut!

Mä en oikeesti tiedä mitä mä teen tämän jatkuvan päänsäryn kanssa!
Ei sitä Panadoliakaan viitsi määränsä enempää popsia.
Ja tuo nenän tukkoisuus, kun tuntuu ettei saa happea! Kohta varmaan mieskin hermostuu,
kun valitan koko ajan. Juuri mitään ei kykene tekemään, kun vuoron oksettaa, vuoroin särkee päätä tai sitten on nenä tukossa tai kaikki yhtäaikaa! emoticon

Sukupuolesta. En usko, että kykenisin odottamaan synnytykseen asti. Ja haluaisinkin tietää etukäteen, että kun hankkii vauvalle tavaroita, niin tietää vähän väriskaalaa. Sillehän ei voi mitään, jos lapsi ei suostu yhteistyöhön, mutta toivottavasti saisi tietää etukäteen. En myöskään usko, että pystyisin pitämään tiedon vain itselläni/lähipiirissä, jos saisin sukupuolen selville, vaan luulen aika avoimesti kertovani, mikä on lapsen ainakin ennustettu sukupuoli.

Minäkin pääsen tavallaan varhaisultraan, niinkuin neuvolakuulumisiin kirjoittelin. En siis ole menossa erikseen, mutta eilen neuvolassa sain lähetteen perjantaiaamulle ultraan kun on ollut sitä hyvin hennon vaaleanpunaista valkovuotoa ja keskenmeno takana viime keväältä. Terveydenhoitaja sanoikin, että antoi lähetteen lähinnä antamaan minulle sielunrauhan, että kaikki on pienellä niinkuin näillä viikoilla pitääkin olla. Joten pääsen kurkistamaan mahan alle ihan kunnallisin varoin.

Oireista. Mua janottaa ihan jatkuvasti. Loogisena jatkumona ramppaan myös pissalla todella usein. Eilen neuvolassa sanottiinkin, että kuuluu ihan klassisiin oireisiin molemmat. En tiedä onko tähän olotilaan liittyvää, mutta tänään on ollut nälkä ihan koko ajan. Hetken pysyy poissa kun jotain syö, mutta tulee ihan hetken päästä takaisin. Ei varsinaisesti tule huono olo nälästä, mutta maha vain kurnii. 

Huhhu, täällä on kans jatkuvasti pää kipeenä ja tosi äklö olo ja sitten kun pitäis tuon esikon kanssa jaksaa touhuta. Ja väsyttäis vaan koko ajan. Mulla olis maanantaina eka neuvola, mikä tuntuu kyllä niin turhauttavalta, kun tietää ettei siellä tapahdu mitään ihmeellistä.

pakko kommentoida vielä keskenmenojutuista (aika paljon oon keskustellut näistä jutuista eri ammattilaisten kanssa) niin joka kymmenes (todettu) raskaushan päättyy keskenmenoon, eli onhan ne aika yleisiä. mutta sitten todennäkösyys kahdelle peräkkäiselle keskenmenolle on n.5% (riippuen tietty onko jotain sairauksia tms jotka suurentaa riskiä)...
ja sitten vielä sitä että jos mietityttää keskenmenoriskit, niin googlettakaa sitä Aidin Tekayn sivuja siellä on keskenmenoriskit jos on nähty sydämen syke. muistaakseni kasi viikolla ois se 1,5% enää kun syke nähty. ja huom. jos keskenmeno todeteaan joskus 10-12 viikolla np-ultrassa, niin sehän on todennäkösestikin mennyt jo paljon aiemmin kesken. esim itelläni se viime keskenmeno todettiin joskus 8+ viikoilla, vaikka oli jo keskeytynyt 6+.

syöttötuoliasiasta: mä en oo tajunnutkaan että mehän voitais ihan hyvin  ottaa jo toi tukikaari pois syöttäristä meijän tytöltä:) enkä oo kuullutkaan sellasista korkeemista lasten istuimista joita joku kirjoitti että ikeasta saa (anteeksi kun en muista kuka kommentoi mitäkin)!

aamu: varmaan tosiaan kun puhe kehittyy niin pystyy paremmin perustelemaan mitä ei saa tehdä ja mitä saa, josko se uhma ei ois ihan hirvee kun vauveli syntyy ;) tosi moni sanoo että uhmaikä ei lopu koskaan, kuulostaapa hurjalta. jännä muuten että täällä on aika paljon toisen/useamman lapsen odottajia kun muistelen että esikoisen aikoihin kirjoitteli lähinnä esikoista odottavat..

nimistä:meillä on ollu jo melkein vuoden tytön etunimi selvänä. ja niin kuin joku sanoikin, meidänkin on jostain syystä helpompi keksiä tytölle kuin pojalle nimeä:) jollain tavalla haluaa sellasen nimen et sopii meijän tytön nimen kanssa myös, mut ei sellasta tyyliin Aino ja Eino tarvi olla (vaikka nuokin ihan kivoja nimiä). Joskus luin jostain keskustelupalstalla et oli poikaparvi, jotka oli saaneet nimensä seitsemästä veljeksestä, eli jotain Tuomas,  Timo, Lauri, Eero jne mutta sitten viimeinen poika oli joku Petri niminen :D no, kaikki tyylillään. hyv ähän tuokin.

tosiaan se eka neuvolakäynti tuntui tooosi pitkältä ja vähän turhalta, mutta saipahan sieltä lappusia ja lähetteen labraan jne, kiva kun konkretisoituu vähän tää, kun on ollut niin epätodellinen olo tän raskauden kanssa :)

pahoinvointi on välillä, yleensä illat ja aamut ihan hirvee, aina mietin et kuinka pitkään sitä pitää töissä sinnitellä! onko kukaan sairaslomalla ollut?

Hui kun pitkä teksti!! sori..

Moikka.

Mulla ollu tänään aivan kauhee päivä kaikki on kiukuttanu ja huono olokin pukkaa.oksentanu en onneks oo.Jotenkin vaan kaikki kiukuttaa,toivottavasti menee ohi. Muuten mulla ollu oireena vaan kipeet rinnat ja kerran kaks päivässä vatsa vihlontaa.

oon miettiny tota varhaisultraa et meniskö vai ei.en osaa oikeen päättää.. :) jotenkin sekin jännittää mitä sanotaan. :(

Vaikka mulla raskaustakana en musita että mulla olis ollut alavatsassa vihlontaa. Onko se siis ihan normaali raskausoire? mul tuli alavatsaa oikeelle puolelle sellasta pientä jomotus vihlontaa hetkeks. mä pelästyin että kohta tulee veret, että onko se nty iha normii? 

Mulla muuten oireina, rinnat arat ja turvoksissa, muutenki turvoksissa oleva olo vähän ja huono vointisuutta, ja enemmän väsymystä

Moi

Kävin eilen äitiysneuvolassa ja sanoin mun oireet eikä mulle sanottu et noi mun oireet ois mitenkään erikoisia eli siis noi vihlonnat. mulla myös muuten aikas kova turvotus.näyttää ku olis jo pidemmälläki. 

ai ei oo erikoisia, okei ku en mä musita un viime raskaudesta :D nyt sillee oudosti vihloo/jomottelee välillä ei mtinekää erityisen kovaa kutienkaa.  en itse ole vielä neuvolassa kyänt ja meinasin että menisin vasta 27.9 kun mun esikoisella on 1v neuvola sillon

no siis en voi mitenkään varmaks sanoo mut ei neuvolas ainakaa ihmetelty tai ehdotettu varhaisultraa. mulla ollu noita vatsa kipuja siis ei mitään kovia eikä kestä kauaa koskaan ni ihan heinäkuusta saakka ja ei niitä oo ku yks kaks päiväs.ja tulee yleensä mul ain samoihin aikoihin ilal tai yöl. mulla on seuraava aika 13.9 sillo o se normi lääkäri käynti ja neuvola. ultraan haluisin kyl mut entie meniskö tohon varhaisultraan et onko turhaa hössötystä mut tuntuu et se normi ultra käynti on niin kaukana.... :)

Puhuni frendinkaa jolla 3 lasta siit ekasta lapsesta ei ollu mitää vihlomsiia, mutta kus e odotti kaksosia niin se snao että sillon oli kyllä. Kylläs e varmasti iah normaalia :)

Uusille tervetuloa!! emoticon

Eevi taisi kysellä vihlomisista ja mulla vihloo myös silloin tällöin, viimeksi tänään tuossa illalla telkun ääressä. Oon lukenut että pikkuiset vihlomiset ois ihan normaaleja kohdun kasvukipuja. Itse en ole niistä huolestunut, vaikka olenkin varsinainen stressaaja!

Kyseltiin tyttö/poikaoloja ja mulla on vahvasti sellainen fiilis että tyttö tulee. Sukupuolella ei ole mulle merkitystä, vaikka joskus ajattelin että ihanteellinen järjestys olisi ensin poika ja sitten tyttö. Koska tytöllä olis sitten suojeleva isoveli. Mutta, esikoista siis odottelen ja luulen että pikkuinen prinsessa olisi tulossa.

Stressaaja kun olen yritän olla liikaa pyörimässä netissä juuri sen takia että mäkin ehdin ennen varhaisultraa olla vakuuttunut että tää ois tuulimuna etc... Sekä mutsi että aviomies mulle sit sanoikin että älä lue niitä juttuja sieltä. Varhaisultraan pääsin siksi, että tein toisen raskaustestin 2vkoa ensimmäisen jälkeen (ostin tuplapakkauksen) ja sain paljon haaleamman plussaviivan, ja samana aamuna valkovuoto oli aavistuksen punertavaa. Neuvolantäti ei ollut huolissaan kun sitten paniikissa soitin, mutta ystävällisyydessään varasi ajan lääkärille ja kaikki oli onneksi hyvin. Nyt olen koittanut sen jälkeen enemmän nauttia tästä raskaanaolosta ja ostin kaupasta tänään vauvalehdenkin kun sattui olemaan tarjouksessa. emoticon

Joku kyseli nenän tukkoisuudesta ja mulla se on vaivannut jo about viikkoa ennen plussaamista, pahenee öisin.  Itse kyselisin sellaista, että onko kenelläkään muulla tuntunut masennusta oireena?? Mä en ole 24/7 masentunut mutta kun melankolinen fiilis iskee, koko elämä ja maailma saattaa tuntua harmaalta ja surulliselta... Ja sellainen fiilis saattaa iskeä aika usein. Jees, olen tainnut kirjoittaa aika pitkästi niin lopettelen tältä erää. Kauniita unia mammat! emoticon

Jälleen huonosti nukuttu yö takana.
Voiko tän tukkoisemmaksi nenä enää mennä. Ilma ei kulje, eikä niistämällä tule mitään ulos.
Nenäkannu on ihan turha, kun ei se suolalioskaan siellä kulje! emoticon
Kaiken kaikkiaan, mua on alkanut hieman ahdistaa tulevakin.
Siis kyllä, on hienoa kun tulee vauva, mutta kaikki nämä vaivat jo tässä vaiheessa! emoticon
Mulla on niin surkee olo kaiken kaikkiaa, ja väsymys painaa kun öitä ei saa nukuttua emoticon
Kauhea valitusvirsi taas...

Muikkis kirjoitti:
Siis kyllä, on hienoa kun tulee vauva, mutta kaikki nämä vaivat jo tässä vaiheessa! emoticon
Mulla on niin surkee olo kaiken kaikkiaa, ja väsymys painaa kun öitä ei saa nukuttua emoticon

Muikkiksen kohtalotoveri löytyy täältä! Ihan surkee olo. Ja mua vielä kaupanpäälle vähän masentaa, kun en jaksa touhuta ton uhmalaisen kanssa....
Toivottavasti parin kk:npäästä viimeistään helpotais emoticon

:D En tiiä pitääkö itkeä vai nauraa, pari päivää on nyt ns krapulainen olo helpottanut ja muutenkin oireet vähän vähentyneet niin tänään sitten pää vessanpönttöön ja hyvästit aamujogurtille. No, ainakin merkki että masuasukilla menee ihan hyvin.

Hohhoijjaaa!

Kyllä nyt on meinaan sitten niin niin niin väsyny että. Tässä nyt muutamana päivänä pakko ollu nukkua päikkärit kun on vaan nukahtanu suunnilleen pystyyn. Väsymys iskee aina iltapäivällä samaan aikaan ja muutenkin on krapulainen olo välillä..

Muutama myös mainitsi että on aika rikkipoikkiväsyny, mä kyllä uskon että se on ihan ohimenevää. Ehkä jossain vaiheessa oireet katoaa ja sitten vain maha kasvaa ja se alkaa tuottaa ongelmia :)

Joku kyseli sukupuoli asiaa niin kyllä aiotaan ottaa selvää vaikka olis kiva kun se tulis yllätyksenä, mut enhän mä siihen pysty :D Ja mulla o ehkä jollain tapaa tyttö olo mut poikaa toivon, vaikka loppupeleissä sillä ei merkitystä!! Niin ja sitten tuosta tukkoisuudesta niin vielä ei ole kovin häiritsevästi, mutta edellisessä raskaudessa kyllä oli ja ei ollu kyllä mitään kovin mukavaa. Ööö mitäs muuta täällä oli... niin vihlomista on täällä esiintynyt kans jonkun verran.

Mulla alkaa pikkuhiljaa mennä hermo tähän turvotukseen, koskahan se mahtaa alkaa tasaantumaan. Ei oo mitenkään päin hyvä olla ja on niin muumimamma olo :(

Ootteko te jo kertonu joillekkin tulevasta vauvelista? Tai missä vaiheessa aiotte? :) Me ei olla kerrottu vielä kellekkään ja luulen että pidetään salassa niin kauan kun pystyy. Ihan siksi että mä en halua turhia odotuksia ja jatkuvaa kyselyä asiasta. (edellisen raskauden takia)

Mä en kertonut viime raskaudessa kenellekkään ku vasta ku olni käyny ekassa ultrassa kerroin mun siskolle ja parille kaverille. vasta rakenneultran jälkee kerroin porukoille ja kaikille muillekki. Nyt menin möläyttää 3 kaverille, mä oon kauhee taikauskonen ja pelkään et menee joku vikaa ku menin jokertomaan, mut nyt aion pitää visusti suun kii kunnes mennää ultran ja tiedän että kaikki on hyvin :)

Takaisin