Elokuun jutustelut

K_repolainen, Helmi2012 ja Piiku82: Täällä myös yli 30-vuotias ensikertalainen Helsingistä :)

Valitsin synnäriksi Kättärin vaikka Naistenklinikka on lähempänä, saa nähdä muuttuuko mieli vielä... Kenties törmätään =)
 
Pikkus, mulla oli edellisessä raskaudessa ihan hirvee närästys alusta loppuun. Tiheät syömiset auttoi vähän, rennie enemmän, lopuksi jouduin käyttään omepratsolia. 
 
Mulla oli viimeaskaudessa hurveetä närästystä, rennie auttoi, loppuraskaudessa ei sekää juurikaa tehonnut..
 
Närästys tuntuu kyl olevan tosi inhottavaa.. Mä oon koittanu syödä kerrala vähemmän ja juoda paljon mut ei auta. Ja sit ku tuntuu et pitäs koko aika syödä kun muuten tulee huono olo. Huomenna ostan kyl rennietä ja testaan.
 
piiku82: onpa kiva kuulla että voit jo paremmin. on se sellasta tuskaa vaan mitä moni ei uskoisi. mä muistan kun ihan loukkasi kun itse kuulin joskus ekassa raskaudessa sellasta että "se on vaan psyykkistä" tai "et sä nyt noin huonossa kunnossa voi olla"...äh. eilen itse asiassa juttelin yhden työäkaverin kanssa pahoinvoinnista. tällä työkaverilla oli kans ollut ihan hirvee olo ja oksentelu jatkunut päivittäisenä koko raskauden. se ei ollut uskaltanut enää lähteä uuteen raskauteen....enkä ihmettele yhtään. mutta,,on se kyllä jotenkin lohduttavaa että saa jakaa kiduttavaa kokemustaan jonkun toisensamassa tilanteessa olleen kanssa...

ja joo, hajut on kamalia, mä en oo pessyt hampaita melkein kolmeen viikkoon,,ihanaa.......

itse sain varattua np-ultran syyskuun loppuun,jipii, enää 3,5viikkoa niin pääsee selville siitä päästäänkö pikkusen uuden tulokkaan kanssa "turvallisten" viikkojen puolelle.

närästyksestä:viime raskaudessa käytin Gavisconia, se on joku sellanen mitä lapset käyttää, ihan sellasta makeaa litkua...meijän tyttökin sitä ihan vauvana käytti pulautteluun, joten varmaan turvallinen... tässä raskaudessa enemmän on ummetus kaverina, huoh.

onneksi lopussa palkinto on ihana!
 
Hei loistavaa että niin monta odottajaa täältä päin Piiku82, halaus ja repolainen :) Ehdottomasti yhteistapaaminen sitten jossain vaiheessa ku tää kökkö alku selätetään :)

Eikös kättäri ole se missä on lasten teho? Minä mene siihen vaihtoehtoon ehdottomasti...aika kauhea kokemus takana hyvän ystävän puolesta kun menetti lapsen ja sen jälkeen päätin että hoito oltava lähellä (Vaikka tiedän että muutkin sairaalat ihan yhtä hyviä), se on vaan periaate...

Mukavaa viikkoa ja toivon mukaa niillä joilla pahaa oloa se helpottais ja meille joilla ei oo mitään tulis jotain oireita niin tulis levollisempi mieli :DD hehee
 
Piiku, olipa huojentavaa kuulla, että vointi on edes vähän helpompi! Jos pystyy käymään sienimetsällä, poimimaan ne sienet, valmistamaan ja vielä syömään oksentamatta, on asiat jo edes kohtalaisesti ;) Aika samanlaisia ajatuksia minulla on ollut raskauden suhteen, vaikka kyse on ollut lähinnä ympärivuorokautisesta ällötyksestä eikä niinkään oksentelusta. Olen miettinyt, että miksi ihmeessä lähdettiin tähän TAAS???! Netissä on sivusto http://www.lopujo.fi, jossa käsitellään raskauspahoinvointia ja keinoja sen helpottamiseksi. En muista nyt tarkemmin ja jostain syystä ei koneella aukea. Kannattaa käydä katsomassa vinkkejä, jos tuntuu olevan tarvetta :)

Pikkus, suuren suuret onnittelut hienoista ultrakuulumisista!! Ihanaa :) Mulla on ultra ylihuomenna. Olin ekaksi ihan rentona asian suhteen (varasin jo ehkä kolme viikkoa sitten), mutta nyt on alkanut jännittää sitä enemmän mitä lähemmäksi ajankohta on tullut. Nämä ehdotetut närästyslääkkeet ovat minustakin hyviä, ja tosiaan turvallisesti voi käyttää myös tiettyjä reseptivalmisteita, jotka ovat tietysti jossain määrin tehokkaampia.

Täällä maha on muuttunut (todennäköisesti pahoinvoinnista johtuvasta jatkuvasta syömisestä...). Lisäksi oksensin toissayönä eka kertaa ja toivottavasti viimeistä. Mulla on suurimpana ongelmana se, ettei mulle maistu mikään neste. Viikolle 6 saakka oli aivan hillitön vedenjuonnin tarve, ja joinkin sitä varmaan 2 litraa päivässä. Mutta nyt vesi, maito, vishy, mehu, limsa, kaikki ällöttää. Mitä te juotte??????? Tämä juomattomuus on johtanut siihen, että mulle ei tule päivän aikana pisahätä, vaikka viimeisimmästä wc-käynnistä olis yli 8 tuntia aikaa. Ja se ei ole varmaankaan ihan hyvä merkki...
 


vitsukka830 kirjoitti:
ja joo, hajut on kamalia, mä en oo pessyt hampaita melkein kolmeen viikkoon,,ihanaa.......

Ootko tosissas?! Kannattais ehkä pikku hiljaa alkaa pesemään. emoticon

Merihevonen: Minä juon enimmäkseen vissyä ja tuoremehuja (appelsiini ja greippi). Illalla menee vettä ja ruuan kans maitoa :)
 


Aamu81 kirjoitti:


vitsukka830 kirjoitti:
ja joo, hajut on kamalia, mä en oo pessyt hampaita melkein kolmeen viikkoon,,ihanaa.......

Ootko tosissas?! Kannattais ehkä pikku hiljaa alkaa pesemään. emoticon

Merihevonen: Minä juon enimmäkseen vissyä ja tuoremehuja (appelsiini ja greippi). Illalla menee vettä ja ruuan kans maitoa :)


Eikö sitä nimoneomaan painoteta, että raskaana olevien tulisi huolehtia hampaistaa todella hyvin?! Raskaana ollessa tulee helpommin reikiä hampaisiin ja muutenkin hampaiden kunto huonenee herkemmin raskauden aikana.   Mua itseäni ainakin henkilkohtaisesti ällöttää, jos en ole pessyt hampaita  emoticon
 
Heissan! Täällä edelleen painiskellaan mahakiujen kanssa. Perjantain alko kivut ja maanantain pääsin onneks ultraan silloin sydämen syke näky oikein hyvin... Keskenmeno ollu viime kuussa ja nyt neuvola vast 6.9... Kylläpäs pelottaa ettei vaa ala vuoto tai muuta... onko kui monella ollut alkuraskaudessa vatsa ja selkäkipuja onko ollut kuinka kovia ja kauan kestänyt...? esikoisen kanssa ei ollut minkäänlaisia kipuja :/
 


Muikkis kirjoitti:


Aamu81 kirjoitti:


vitsukka830 kirjoitti:
ja joo, hajut on kamalia, mä en oo pessyt hampaita melkein kolmeen viikkoon,,ihanaa.......

Ootko tosissas?! Kannattais ehkä pikku hiljaa alkaa pesemään. emoticon

Merihevonen: Minä juon enimmäkseen vissyä ja tuoremehuja (appelsiini ja greippi). Illalla menee vettä ja ruuan kans maitoa :)


Eikö sitä nimoneomaan painoteta, että raskaana olevien tulisi huolehtia hampaistaa todella hyvin?! Raskaana ollessa tulee helpommin reikiä hampaisiin ja muutenkin hampaiden kunto huonenee herkemmin raskauden aikana.   Mua itseäni ainakin henkilkohtaisesti ällöttää, jos en ole pessyt hampaita  emoticon



Joo hampaista pitäis huolehtia etenki raskausaikana, reikiintyvät raskausaikana herkemmin. Mua kyllä kans ällöttää jos en pese hampaita, pesen 2 kertaa päivässä
 
merihevonen Mulla kanssa nyt mehut vähän ällöttäneet mutta vesi + maitolinjalla menty. Jostain syystä nuo homogenoimattomat maidot tuntuvat itsellä helpottavan huonoon oloon paljon paremmin kuin normaalit, voi kyllä olla plasebo-efekti. Ihan miedosti käytetty mehutiiviste on myös itsellä jotenkin uponnut, normaalisti juon hyvinkin vahvana mutta nyt siitä tulee lähinnä väriä vain mukaan. :)
Kannattaa koittaa jotain keittoja yms syödä jos sitä kautta saisit nesteytystä.
 
Hei kiva, että meitä vanhuksia on enemmänkin. :)
Piiku82
, sun pahoinvointi kuulostaa kyllä tosi hc:lle, onneksi helpotti!!
helmi2012
joo kättärillä on teho-osasto, ja myös naistenklinikka on lastenklinikan vieressä, eli tehohoito on myös siellä käden ulottuvilla. itse asiassa luin, että lastenklinikka vastaa koko Suomen vaativimmasta vauvojen tehohoidosta, ja kaikki riskisynnyttäjät hoidetaan naistenklinikalla. mutta sekä nkl että kättäri ovat kuitenkin Suomessa niitä paikkoja, joissa on se paras huippuosaaminen ja eniten mahdollisuuksia tehohoitoon, joten hienoa päästä synnyttämään sellaiseen paikkaan, jos nyt sinne asti päästään!
Halaus
itse meinasin valita naistenklinikan, vaikka itse asiassa jorvi olisi lähimpänä, mutta nkl:kään ei liian kaukana.
Tellu_
mulla on kyllä vatsakipuja ihan päivittäin, mutta ei ne ole olleet niin pahoja, että olisin hirveästi huolestunut. hyvä kuitenkin, että ultrassa sulla kaikki oli ok! kyllä se varmasti lähiviikkoina helpottaa!
 
Plussatestin jälkeen musta tuntuu, että aika on alkanut matelemaan. Toivoisin, että pahin riskiaika olisi ohi. Ajattelin mennä varhaisultraan viikolla 37.
Onko muilla tällaista ajan matelun tunnetta? Mulla ollut töistä vapaata ja osittain aika matelee varmaan siksikin. Töissä ei ehdi pyöritelä raskautta koko aika mielessä. Tää on jotenkin ahdistavaa aikaa, kun mistään ei voi olla varma. Tekisi mieli hihkua ja kertoa kaikille, mutta kauhea pelko on persiissä.
 
Aika matelee täälläkin ja etenkin rupes ärsyttää, ku soitin äitiysneuvolaan ja kysyin että onko se ultra samalla käynnillä ens maanantaina, niin ei kuulema oo, pelkkää höpöttämistä vaan :( ja eka ultra on sit sillo viikolla 12 ja sinne vielä vajaat 4vk aikaa!! huh huh, en jaksa oottaa!! kävinkin jo kattoo mitä maksais käydä varhaisultrassa, niin oli jotain 75e kieppeillä.. mies ei vaan innostunu oikeen siitä. Mut pakkokai se on jaksaa oottaa, niin täällä oottaa jotkut muutkin, joten joukossa mennään emoticon  ja pakko vielä sanoa että ärsyttää tuo naapureiden remontti ihan sikana, ku esikoinen nukkuu nyt niin huonosti päikkäreitä, ku kuuluu melua, aargh emoticon  ja meillähän on vielä muuttokin edessä ennen ku pikkuinen syntyy, en vaan vielä tiiä minne, mut maantasalle asumaan ainakin kiitos! emoticon
 
joo, en oo pessyt hampaita, oksennan heti siitä. tikuttanut oon. esikoisenkaan raskaudessa en kamalan pahoinvoinnin takia pessyt hampaita moneen kuukauteen, mut ei ollut reikiä tai muuta, hammaskiveä vaan. mä en pysty tekeen sitä et oksennan sit koko ajan. ja joooo-o, tiedän et hampaista pitää pitää huolta erityisesti raskausaikana...mut mulla on ihan kauhee pahoinvointi ollut välillä ja esikosta oli ihan helvettiä.  en myöskään syö vitamiineja kuin silloin kun on kohtuu hyvä olo ja pystyy, koin kauheen huonoa omaatuntoa siitä esikoisen raskaudessa, nyt en enää. ei se jatkuva laattailukaan hampaille hyvää tee ja jos mä hampaiden pesun jälkeen oksentelen ihan hulluna niin en usko et siitä harjaamisestakaan kauheesti on iloa. älkää pliis tuomitko mua, mulla ei oo tästä asiasta hyviä fiiliksiä itellänikään...
 


vitsukka830 kirjoitti:
joo, en oo pessyt hampaita, oksennan heti siitä. tikuttanut oon. esikoisenkaan raskaudessa en kamalan pahoinvoinnin takia pessyt hampaita moneen kuukauteen, mut ei ollut reikiä tai muuta, hammaskiveä vaan. mä en pysty tekeen sitä et oksennan sit koko ajan. ja joooo-o, tiedän et hampaista pitää pitää huolta erityisesti raskausaikana...mut mulla on ihan kauhee pahoinvointi ollut välillä ja esikosta oli ihan helvettiä.  en myöskään syö vitamiineja kuin silloin kun on kohtuu hyvä olo ja pystyy, koin kauheen huonoa omaatuntoa siitä esikoisen raskaudessa, nyt en enää. ei se jatkuva laattailukaan hampaille hyvää tee ja jos mä hampaiden pesun jälkeen oksentelen ihan hulluna niin en usko et siitä harjaamisestakaan kauheesti on iloa. älkää pliis tuomitko mua, mulla ei oo tästä asiasta hyviä fiiliksiä itellänikään...


En mä ainakaan meinannut sua tuomita, en itskekää varmasti harjais hampaita jos koko aika oksentaisin. sanoin vaan että mun on pakko pestä ja että hampaat vaatii enemmän hoitoa raskausaikana :)
 
joo, sori. en mäkään meinannut että sä tai kukaan tuomitsi mua. mulla on nyt vaan tosi paska olo koko pahoinvoinnin ym kanssa tänään et kirjoitin varmaan vähän kärkevästi. mut oikeesti toi harmittaa mua, enkä huvikseni oo pesemättä:D
nyt mummolaan hoitoon tytön kanssa=lepäämään sinne...
 
Itse lueskelen teidän muiden juttuja mielelläni ja jaan kokemuksia, mutta olen vähän "kukin tyylillään"-asenteella. Eli jos ei esimerkiksi pysty/halua pestä hampaita niin sitten se on jokaisen oma asia. =)

Kävin tänään ultrassa ja päivitin kuulumisia tonne ultrapuolella. Oireita ei tällä hetkellä ole muuta kuin turvonneet rinnat. Eli nautitaan nyt siitä ettei ole kertaakaan tarvinut raskauden aikana oksentaa tms. Pahoittelut teille muille joilla ei ole yhtä helppo tilanne.

Onkos jollakin jakaa kokemuksia koti-doplereista? Millainen kannattaisi hankkia, koska sydänäänet kuuluu (tiedän että yksilöllissä mutta noin keskiarvollisesti), onko ollut toimiva hankinta. Ajateltiin dopleri hankkia, mies varsinkin siitä kovin innoissaan =)
 
Takaisin
Top