Elokuun höpinät

Toisaalta jos käynnistetään, niin sittenhän sitä on jo valmiiksi sairaalassa, eikä tarvi miettiä mitään siirtymisiä ja apukin on lähellä :)
 
Tuosta käynnistämisestä en tiedä mutta mulla laitettiin supistuksia vauhdittavaa lääkettä niin alkoi supistuksia tulla liian kovalla tahdilla että sitä lääkkeen vaikutusta yritettiin jotenkin kumota. :gen113
 
Kuulostaa hurjalta.... :O mä en tollasesta tiennytkään, ollu nyt niin leipiintynyt tähän oloon että riemusta kiljuen jotain käynnistystabuja ottaisin mut ei, ei sittenkään... :)
 
Se oksitosiini on kyllä tosi hurja, miten se pistää vauhtia supistuksiin. Mulla se kyllä tuli tarpeeseen siinä vaiheessa kun se laitettiin :) Toisaalta se tekee sitten ponnistusvaiheesta maratonin sijaan pikapuolimaratonin :laughing002 Ponnistusvaihetta voi kyllä kotona harjoitella "isolla hädällä" ollessa, koska juuri siltä se tuntui o_O
 
Mulla käynnistettiin esikoinen alakautta laitettavilla tableteilla, niistä ei ainakaan tullut mitään kauhukokemusta :) mutta en haluaisi kyllä kuitenkaan osaston kautta synnyttämään, kun siellä on sitten VIERAILUAJAT, ja niiden puitteissa vain sai mies olla paikalla tukena. Vasta synnytyssaliin pääsi sitten taas mukaan.. Kaikessa siis puolensa!
 
Vähiin käy tää kuukausi... Synnytys pyörii mielessä, tänäänkin heräsin 6 tunnin yöunilta vessakäynnin jälkeen, kun vaan meni sängyssä pyörimiseks ja synnytystä miettiessä. Viime vloppuna tuli aavistus että vauva syntyy tällä viikolla. Samaa sano mies tietämättä mun aavistuksista. Ja kun neuvolassa epäiltiin että ei näillä oireilla välttämättä pysy laskettuun päivään, ni ny tietty jänskättää :) Sellasta kairaamista pikkanen pitää, että en ihmettelis vaikka se joku ilta kurkkais jalkovälistä... Ois kiva tietää onko saanu muutoksia aikaan, lääkäriin on vielä 1.5 vkoo. Tänään loppuja hankintoja, varmaan pinnasängyn petaaminen ja tuttipullojen pesua.
 
Mua supisteli eilen illalla/yöllä yli kaks tuntia säännöllisesti, kauhee paine alapäässä, Olin jo melkein varma että lähtö taitaa tulla, mutta ei, rauhottui kuitenkin. Tänä aamuna on suppaillu harvakseltaan ja alavatsa kipeä. 39vk täyttyy sunnuntaina. Mulla on kyllä tosi supisteluherkkä tuo kohtu, ollut jo raskauden puolivälistä. Nyt on kyllä selkeesti voimistunut rytmi. Toki kaksi lasta jo synnyttäneenä tiedän suunnilleen, koska polttelee siihen malliin, että se on menoa:excited001. On tää vaan joka kerta yhtä jännää tää loppuaika...meinaa paniikki iskeä...
 
Täällä on tullut joku käsityöinnostus päälle. Kävin eilen sellasessa kankaiden tehdasmyynnissä/ystävämyynnissä ja ostin sieltä söpöä kalakangasta, josta heti tänään piti ommella pienelle pussilakana. Ostin myös palan kangasta, josta ajattelin tehdä imetystyynyyn päällisen. Imetystyynyn sisäkangas löytyikin kaapista valmiiksi, jämälakanakangasta. Kalakangastakin jäi yli, että siitä voisi tehdä vaihtopäällisen. Jäin vielä miettimään, pitäiskö jommassa kummassa tai molemmissa päällisissä olla toinen puoli fleeceä tai jotain muuta pehmeää kangasta... Jos vaikka viikonloppuna saisi käytyä ostamassa styroxpalloja imetystyynyn täytteeksi ja tehtyä nämä kriittiset päätökset muutenkin, että millaset päälliset haluan :)

Olen myös kutonut vauvanuttua urakalla, kun haluaisin sen päälle kotiintulovaatteeksi. Tässähän voi mulla hyvin mennä vielä yli kuukausi ennen kuin synnytän, mutta olisi se kiva saada valmiiksi piakkoin, kaiken varalta :)

Ja minä luulin että mulle iskee äitiyslomalla leivontainnostus... Sitäkin ajatuksen tasolla haluaisin tehdä, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.
 
Rakkaat syysmammat, kaipaan hieman neuvoja. :smiley-ashamed005 Eli siis kun ottaa tutit, tuttipullot, sun muut käyttöön niin voiko ne aluksi käyttää vaikka astianpesukoneessa, vai keitetäänkö ne ihan suosiolla. Hommasin myös AVENTIN mikrosteriloijan, mutta käsittääkseni uuslle jutuille pitää tehdä jotain silti ensin. On vähän pöljä olo kun tällaisiin asioihin tarvii neuvoa kysyä. Vai eikö se niin ole ettei tyhmiä kysymyksiä olekkaan?
 
Yosa. Kiehautavaan, niin ei ainakaan jää mitään pesuaine jäämiä. Muistaakseni se aika oli joku 5min. Mutta siihenkin varmaa löytyy ohjeistuksia :)
 
Rakkaat syysmammat, kaipaan hieman neuvoja. :smiley-ashamed005 Eli siis kun ottaa tutit, tuttipullot, sun muut käyttöön niin voiko ne aluksi käyttää vaikka astianpesukoneessa, vai keitetäänkö ne ihan suosiolla. Hommasin myös AVENTIN mikrosteriloijan, mutta käsittääkseni uuslle jutuille pitää tehdä jotain silti ensin. On vähän pöljä olo kun tällaisiin asioihin tarvii neuvoa kysyä. Vai eikö se niin ole ettei tyhmiä kysymyksiä olekkaan?


Mie pesen pullot joko pesukoneessa ja huuhdon pesun jälkeen, ja jos on muutama niin käsin ja mikrotoosaan lopuksi. Pikkuosat pesen käsin ja mikrotoosaan.

Pullonpyörittäjän oppaassa (http://vaestoliitto-fi-bin.directo....ation/pdf/816691/PULLONPYORITTAJAT-2010-2.pdf) kerrotaan että voi pestä pesukoneessa kunhan muistaa huuhdella pesun jälkeen kylmällä vedellä.

Kannattaa huomioida että maidon rasva jää niihin kauhean helposti kiinni, ja muistaa aina lopuksi huuhdella kylmällä vedellä (kuuma vesi tulee aina säiliöstä ja voi sisältää pöpöjä)
 
Eevei, mullakin oli alkuun ongelmia imetyksen suhteen kun mulla ei tullut yhtään maitoa rinnoista :sad001 Sit itkin siellä sairaalassa kun tuntui että kaikki painosti imettämään ja se oli ihan hirveetä kun vauva turhautui rinnalla ja itki naama punaisena ja hakkasi tissejä! Menikös siinä neljä päivää että alkoi tulla maitoa kunnolla, ja on ollut aika työlästä opetella tuon pikkulikan kanssa imetystä, mutta nyt se on vasta alkanut sujumaan :) Asiaa ei vielä auttanut kun tuntui että kaikki muut siinä neljän hengen huoneessa imettivät ympärillä ja jauhoivat kuinka paljon sitä maitoa tuleekaan :D
 
Mä oon imettäny ihan ekoista päivistä lähtien pari kertaa päivässä rintakumilla, kun vaavin imuote on vähän lipsuva. Onneksi ei ole ainakaan maidon nousua estänyt tai hidastanut ja pari kertaa oon pumpannu kun rinnat on niin piukeena.
 
Noh, hyvä että nyt kuukauden ikäisenä jo sai ensimmäiset edes jonkinlaiset sessiot pidettyä, vaikka pulloa piti antaa perään kun ei tainnut saada kuin sitä roskalaatuista esimaitoa o_O Musta tuntuu nyt ettei olisi silloin aluksi edes kannattanut yrittää kun vaavi nyt vasta on selkeästi valmiimpi aloittamaan. Turhaa turhauttamista. Ja se painostus oli ihan karseaa mullakin :sad001 Tuntuu että oon turhaan tän kuukauden kärvistellyt kun hän nyt ihan yhtäkkiä tuntuu heränneen että tissistä saa kanssa ruokaa, mutta ilman rintakumia ei edelleen hajuakaan miten tissi toimii.
 
Ihana Eevei kuulla, että näinkin voi onnistua vielä! Muistan itse, miten vielä 4kk:n iässä (mikäli nyt muistan iän oikein!) oli ote toisesta rinnasta huono ja teki kipeää, yritin eri asentoja mut aina jossain vaiheessa jouduin väkisin irrottamaan ja vaihtaa toiselle rinnalle kun teki liian kipeää. Jossain vaiheessa vauva sitten oppi! Ja seuraava hankaluus oli sitten kun sai hampaita.. Pelkäsin jo että joudun sen takia lopettamaan kun pelotti alkaa imettämään, jos jälleen purisi, mutta joka kerta ei purrut. Parin päivän (? Ehkä..) kuluttua ei enää jatkanut puremista (olin aina kieltänyt ja irrottanut otteen, tiedä kuinka paljon siitä sitten ymmärsi). Ja taas jatkettiin huojentuneena..
 
Heh, niin paljon luettavaa että, mulla tuli mieleen kaikkia kommentteja kyllä mutta en enää muista niitä. :D
Toi on tosi mälsää miten sairaalassa eri hoitaja voi suhtautuu niin eri tavalla tohon imettämiseen. Kyllä se itelläki lähti sit sujumaan vasta kotona kun sai rauhassa olla ja kokeilla ja tutustuu jne.
 
Takaisin
Top