Elokuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sama juttu täällö. Pari viimistä lääkäriä ollu tooosi kovakouraisia ja toinen näistä oli synnytystapa-arvio. Mut mitään merkkejä ei ole :) ei edes supistuksia juuri mitään vaikka tänään jo 38+0.

Ääh, mua tympii. Kivaa olla joo kotona eikä sairaalassa osastolla makaamassa, mutta kun ei pysty/jaksa mitään tehdä. Lääkäri sanoi, että olon mukaan saan vähän puuhastella, mutta heti jos paineet nousee tai olo muuten muuttuu, niin lepoa. No, paineet pysyy lääkityksellä hyvänä, kunhan vain lepään. Eli makaan vuoroon sohvalla tuijottamassa tv:tä ja tietokonetta ja kun tämä alkaa särkeä päätä, niin menen pimeään makkariin päiväunille. En oikeasti voi mennä minnekään kävelylle tai edes leipoa mitään. :/ Tylsää ja tympeää. Alkaa pikkuhiljaa pää puuroutua.

Toivon vaan, että alkaisi mystisesti supistelemaan tai tapahtuisi edes jotain, että kohdunkaula kypsyisi, jos on tässä jossain kohtaa tarve käynnistää, niin onnistuisi helpommin... Mutta ei. Ei niin mitään! Tai kipuja on. Varmaan kaikkea muuta kuin supistuskipuja. Itku melkein pääsee kylkeä kääntäessä ja jalkaa nostaessa, kun on lantionseutu ja alaselkä ja alavatsa ihan arkana. -.-'' Eikä tää makaaminen ja lepääminen hirveesti auta asiaa. Vauvakin niin ylhäällä, että voisi luulla, että se kuvittelee pääsevänsä yläkautta tuolta pois sitten joskus...

Huomenna sitten taas tosiaan tuolla osastolla käymään ja katsotaan taas pissat, verikokeet, käyrät, paineet ja muut mahdolliset. Näen myös lääkäriä ja vissiin ultrataan, että onko virtaukset ok. Mies tulee mukaan ja kysellään vielä siitä tiiviistä suolesta minkä viimeksi bongasi ja muutenkin taas sitten arvioidaan jatkoa. Päivä kerrallaan ja silleen. Ei tässä voi enää muuta kuin olla kotona ja odottaa, että pääsee käymään sairaalassa ja saa ehkä taas lisätietoa jatkosta, tai sitten vaan seuraavan ajan, ja sit taas odotellaan...

Anteeksi avautuminen, mutta nyt on jokseenki vaan niin täynnä tätä odottamista. Rv 36+2, että joo vauvan kannalta hyvä, jos vielä hetki mennään eteenpäin, mutta pärjäisi se jo nytkin, jos vaan haluaisi pois. Ei vaan murunen halua ja äitin pää lahoaa. :D Mutta nauttikaa te, ketkä voitte jotain tehdäkin! :)

Mulla ei ollut mitään erilaista tuntumaa, enkä kävellyt oudosti, eikä vesimeloneja, vaikka vauva oli jo tulossa hyvää vauhtia, että ei se vauvan laskeutuminen välttämättä tunnu missään tai aiheuta pingviinikävelyä :biggrin Ehkä jos olisin tiennyt sen silloin, olisikohan vauva masussa vielä? Kun sekin oli yksi syy miksen osannut olla yhtään huolissani..,

No turha jossitella! Tässä tää nyt roikkuu kantoliinassa kun masu niin kipeä ja ilmava ettei vaakatasossa viihdy yhtään! Pahuksen rautalääke! Ja sanoivat vielä osastolla ettei sen pitäisi kovin pahoja vatsavaivoja aiheuttaa? Hahhah, jos menee jo aikuisiltakin mahat sekaisin raudasta, ni miksei pienokaisella menisi? Netti täynnä rautalääke-tarinoita että miten se pistää mahat sekaisin. Mie oon jo yhdet suihkukakatkin päälleni saanut :sick009 Noooh.... Oli se kyllä hauska tilanne :laughing002

Tsemppiä Milelle, ei kuulosta yhtään kivalta :( Toivottavasti pikapuoliin saisit jo vauvan syliin.

Ei mullakaan ollut vauva vielä kiinnittynyt... on tietty kiva kun on hyvä vointi nyt. Toivottavasti silti ei tarvis sitä neljää viikkoa enää odotella.

Voimia Mile! Tuo makaaminen on aivan kamalaa varsinkin, kun ei tiedä tuomionsa pituutta.

Ja Eevei - minäkin vihasin sitä rautaa jota vedettiin vuoden ikään asti. Tahrat vaatteissa ja harsoissa eivät lähde millään, ja vauva huutaa mahanpuruja..
Jaoin sen annoksen pienempiin, ja se auttoi vähän. Yhden illalla ja yhden aamulla. Välillä pidin vähän taukoa, että annoin vain puolikkaan annoksen viikon verran katsoakseni miten tyttö siihen reagoisi. Lääkärin luvalla siis sain kokeilla aina välillä vähän heikompaa annosta kun tyttö oli muutaman kuukauden ikäinen ja rauta-arvot normaalissa lukemissa.

Milelle jaksamisia! Ei varmasti oo kivaa ja pää varmasti puuroutuu. Lonkat on varmasti kipeet iha vaan sen makaamisenkin takia. Mulla ainakin tulee tosi helposti lonkat kipeeks, jos joutuu pitkää makoileen. Välillä pelkkät yöunet riittää siihen, että lonkat on kipeet.

Itsellä tänään ihan hyvä päivä. Ei pahemmin mitää kolotteluja tai särkyjä, Sinänsä ihan kiva, niin jaksaa tän loppu odottamisen paremmin :)

Pumpulipallo, joo, se auttaa tosi paljon kun antaa 2-3 osassa sen annoksen. Yhtenä päivänä ollaan pidetty ihan kokonaan raudaton päivä, ja ero oli ihan uskomaton, ei mitään mahaoireita ja nukkui tosi hyvin 4 tuntiakin kerrallaan!

Ei kyllä tällä hetkellä uskalleta kuitenkaan antaa pienempiä kokonaismääriä, kun hemppa oli laskenut 150->115 :confused2 Eli pakko tämä on nyt kestää! Pinnasängyn lakanassa on ruskea rautaläikkä mikä näyttää ihan siltä kuin olis vaippa vuotanut ja huono äiti ei vaihda puhtaaseen. :biggrin Jostain luin että sitruunalla lähtee vanhatkin, muttei viitsi alkaa vielä puhdistamaan ku uusia tulee kuitenkin.

Mutta suoraan sanottuna, rautalääke VITUTTAA äitiä, isää, ja lasta.

Mile, i feel you! Mulla on kanssa tällä hetkellä meininki varmaan ihan yhtä syvältä kun sulla! Tosin mulla ei ole mitään ylimääräisiä lääkärikäyntejä tai muita vastaavia nyt. Ja mulla rv 36+4, joten samoilla viikoilla mennään :)

Mulla ollut pari päivää ihan hirveet turvotukset, jo aamulla herätessä jalat on kun norsulla. Crocsit on tällä hetkellä ainoot kengät jotka saan jalkaan ja nekin runnomalla. En siis ole lähdössä mihinkään "ihmisten ilmoille" tässä loppuajassa varmaan. Ranteet ja sormet on niin helvetin kipeet että ihan kun joku olis hakannut mun kädet, en pysty laittamaan pyykkejä - äsken huomasin että en myöskään nähtävästi kattilasta ruokaakaan saa otettua kun särkee niin sairaasti. Eilen olin kaverin kanssa kauppakeskuksessa ja piti vähän väliä päästä istumaan, alaselkä ei kestä sitten enää nähtävästi yhtään mitään!! Koiran kanssa ulkoilu pidemmälle kun tohon nurkan taakse - ei toivoa! Oon siis koko aamun maannut sängyssä ja vollottanut tätä mun kohtaloa - ei tässä kai passaa mitään tehä kun noi koivet turpoo heti :(

Ja sit vielä kaikenlisäks kun maanantaina kävin siellä Jorvissa ja lääkäri sanoi että tää baby on ihan valmista kauraa tulemaan ulos, niin en sitten enää yhtään jaksais odottaa! Suppareista ei juurikaan ole tietoa, sellasia harkkasuppareita on kun toi maha menee kivikovaks ja jotain menkkakipujen tapasta kipua, mutta ei mitään sen kummallisempaa. Mulla kuulemma kohdunsuu takana, oli vaikee tutkia, onko kellään muulla vastaavaa? KVG ties kertoa että se kohdunsuu kai siirtyy edemmäs kun synnytys alkaa lähestymään että enkö mä nyt yhtään sitten voi elätellä toiveita että tää tulis ajoissa... :)

Jokohan se Kunusiini on päässyt tositoimiin? Jänskää:)!!

Anna_, nuo turvotukset... Oon kuluttanut jo parit crocsit tässä kesällä, ku meni pohja puhki. Muut kengät ahdistanut. :P Viime viikolla menin osastolle torstaina ja sunnuntaina, kun pääsin kotilomille lähtemään, niin eipä meinannut mennä nuokaan jalkaan enää. Ja jos sairaalassa piti crocseja vessareissun ajan, niin jäi kivasti jäljet niistäkin turvonneisiin koipiin. Makuuasennossa ja levossa pysyessä ihan siedettävää turvotusta (niin jaloissa ku käsissäki), mutta ei parane mitään tehdä.

Uhmasinpa tässä olotilaani ja olin keittiössä 15min leipomassa pikaista kakkua miehen iloksi, kun pääsee töistä. Niinkin rankkaa siis että seisoin ja vatkasin sähkövatkaimella. No... päässä paineentuntu ja lievää särkyä ja kroppa käskee lepoasentoon. Paineet ei sentään nousseet tässä "urakassa"! :D

Ideoita miten houkutella vauva laskeutumaan ja tulemaan pois? :)

Mile, oho, sähän villiks ryhdyit kun kehtasit alkaa leipomaan :D! Toisinaan tää on niin surkuhupaisaa ja toisinaan niin turhauttavaa ja tahtoo itku tulla.

Mä kävin eilen punnitse&säästä kaupassa kyselemässä vadelmanlehtiteetä - oli yllättäen loppu! Totesin vaan myyjille että nähtävästi muutkin haluaa synnyttää kun sen kuulemma pitäs jotenkin tehostaa supistuksia ja auttaa synnytyksessä jne. :D Jäi sitten vadelmanlehtiteet ostamatta :D Näytin niille tytöille nilkkojani ja totesin että mäkin niin kovasti toivoisin tän tulevan ulos täältä ja kai se on niin että melkein kaikki keinot on sallittuja?! Ne oli ihan "kauhuissaan" mun jaloista ja toivottelivat tsemppiä loppuraskauteen:) että semmosta...

Googlettelin myös jotain akupisteistä mikä vois vauhdittaa supistuksia, mutta mitenpä tällä turvonneella ruholla mitään painelet ittees ollenkaan:D Mun mies painaa pitkää päivää töissä, tuntuu että hajoo pää täällä kotona yksin ollessa... Että "nauti nyt niistä viimesistä päivistä kun saat olla ihan itekses!" - hei! enkä nauti! mulle on täysin yhdentekevää syntyykö se vauva nyt vai neljän viikon päästä. Mun tietääkseni tää raskaus on nyt tällä hetkellä aika täysin peruuttamaton juttu (enkä sitä tietenkään halua, oon maailman onnellisin että oon raskautunut, koska se ei oikeesti ole ihan päivänselvä juttu kaikille) ja se on mulla edessä kuitenkin. Ihan sama onko se edessä nyt vai viikkojen päästä, kuitenkin on! Ja nyt jos se lähtis syntymään niin se saattais vielä mahtua. Muutaman viikon päästä voi olla että ei enää mahdu :(((

Mä kuljen crockseissa kanssa, tai sitten ihan tavallisissa urheilusandaaleissa. Muita kenkiä ei kannata edes haaveilla jalkaansa. Niin, ja noistakin jää sitten jäljet jalkapöytiin, eli turvotusta tosi kovasti täälläkin! Aiheuttaa siis myös kipua, varsinkin levon jälkeen, mutta kun hetken liikkuu niin helpottaa. Nyt tulleet nuo sormien ja ranteiden kivut kuviin myös, turvotuksesta johtuen. Ei kiva, mutta kyllä mä vielä kohtuullisen "toimiva" olen.
Vaan menee ne päivät enimmäkseen sängynpohjalla täälläkin, kun ei vaan jaksa.... Jonkun 10-15minuuttia kerrallaan voi tehdä tai touhuta ja sitten on levättävä taas...

Mä hain muuten tuota vadelmanlehtiteetä, olikos eilen? Kolme euroa taisi maksaa, oliskos ollut 20 pussia tuossa pakkauksessa? Ei kamalan pahaa edes, vaikka en siis ole teenjuoja normaalisti. Illalla ja nyt aamulla mukilliset juonut. Ei vaikutusta :laughing8 mutta niin mä isännälle eilen sanoinkin, että tää on tällaista pientä hassuttelua tän odottelun kanssa, Monsteri syntyy sitten kun katsoo sen aiheelliseksi. Ja sais siis meidän molempien puolesta jo tullakin!

Anna_ Mennään ihan selvästi niin samoilla linjoilla: Mies haki eilen kotiin vadelmanlehtiteetä (sekin olisi ihan valmis, että vauva tulisi ja mä saisin taas järkeni takaisin edes jossain muodossa!). :D En tosin usko, että sekään mitään tekee, kun ei oikeasti ole mitään merkkejä mistään. Tekis mieli kans yrittää ihan kaikkea mahdollista, että jotain tapahtuisi. Toisaalta sekin arveluttaa, vaikka lääkäri todennut, että pieni pärjää kyllä jo jos syntyy ja toivotaankin, että alkaisi tulla supistuksia itsekseen... Pelottaa vaan, että jos lääkäri päättää, että käynnistetään ja paikat on vielä ihan kypsymättömät, että se vie sitten aikaa useita päiviä ja sitten on vielä kivuliaampaa mitä luonnollinen käynnistyminen... :/ Toisaalta olotila on sellainen, että jos lääkäri soittais nyt, että verikokeet näyttää siltä, että käynnistetään, nii vissiin juoksisin sairaalaan. Ristiriitaista.

Koko kesänä ei oo mahtunut muut kengät kuin crocsit tai kumisaappaat... eikä mulla ole edes mielestäni kovin pahasti turvotusta :O Ihan mukavaa kun on ollut aika kuivaa. Kumpparit ei oo mikään mukavin vaihtoehto vaikkapa shoppailureissulla...

Osaako kukaan synnyttänyt kertoa että onko teillä ollut jälkisupistuksia? Ihan hirveitä ja tulee kun on imettänyt tai pumpannut maitoa! Kuulemma tulee yleensä uudelleensynnyttäneille, mutta mä näköjään oon joku luonnonoikku kun saan nyt jo nauttia näistä ensimmäisen kanssa :(

Mun mahassa on bileet :cool05

Koko päivän on taas jaksanut melskata. Kiva kun samaan aikaan supistelee ja vihloo, alavatsa ihan hellänä ja yhdellä on niin paaaaljon energiaa. Kaupassa taas ihmiset tuli hedelmäosastolla ihmettemään miten voi maha noin heilua :-) Kaikki on oikeesti ihan järkyttyneitä, harvempi haltioissaan sitä katselee. Outo tyyppi asuu siellä :happy7

Oli jälkisupistuksia kyllä, imetyksen aikana, jossain vaiheessa ne loppui sitten. Ei muistikuvaa tarkemmin kestosta tai voimakkuudesta, silloin vain mietin että Apua jos näitä yleensä uudelleensynnyttäjillä niin mitä sitten kun OLEN uudelleensynnyttäjä.. Pianhan sekin edessä..

Osaako kukaan synnyttänyt kertoa että onko teillä ollut jälkisupistuksia? Ihan hirveitä ja tulee kun on imettänyt tai pumpannut maitoa! Kuulemma tulee yleensä uudelleensynnyttäneille, mutta mä näköjään oon joku luonnonoikku kun saan nyt jo nauttia näistä ensimmäisen kanssa :(

No oli, ja ne oli ihan kauheita! Ihanku alkais koko synnytys alusta :eek: Yritä kestää, ei niitä kauaa tule! Sanotaan että uudelleensynnyttäjillä ne on pahempia, eli huhhuh mitähän on luvassa tulevaisuudessa?

Ai sattuuko se käynnistäminen sit enemmän kun luonnollisesti käyntiin lähtevä? :O Mä kävin terveyskeskuksessa mittaamassa verenpaineet, on niin veemäinen tää päänsärky ja mulla kun ei toi parasetamoli oo koskaan auttanut :/ oli ihan normilukemissa mut mulle kaikkien aikojen korkein, jotain 121/79 se oli ja normisti mulla on ihan tosi alhaalla verenpaine. En tiiä pitäskö huomenna soittaa neuvolaan. En vaan jaksais mennä sinne "turhaan" kun mä en oikein tykkää siitä mun neuvolaterkkarista.... ja jorviin jos soittaa niin ne varmaan pyytää käymään ja kun se ei oo ihan halpaa lystiä siellä käyminen kun oon jo kerran käyny käyrillä ja kerran siinä tapa-arviossa....

Joo mä oon ainakin lueskellut, että jos synnytys joudutaan käynnistämään, niin supistukset voivat olla epäluonnollisen voimakkaita ja mahdollisesti tulevat tiheämmin. Että silloin saattaa tarvita kivunlievitystä nopeammin kuin omia aikojaan alkaneessa synnytyksessä. Sen takia mä ainakin toivoisin, että alkaisi luonnostaan...

Takaisin