Elokuun hölinät

Mähän just eilen tajusin että taivas varjele verokorttia pitää muuttaa kun alunperin se oli tehty niin että olisin 1/2 v hoitorahalla ja loput töissä. No, tuolla perusteella mun veroprosentti oli 10 % mikä maistui ihan hyvin. Nyt sitten laskin uuden että ei työtuloa, vain hoitorahaa ja äitiysrahaa niin prosentti pomppas 23,5 :sad001 olin niin hajalla kun näin sen laskelman
 
Niiinu, Olikohan mulla se 18%.. vai jopa 16%. Täytyy tarkistaa. Laskettiin se yhdessä verotoimiston tädin kanssa mutta kyllä hitusen epäilyttää kun tällekin vuodelle osui mätkyjä. :inpain:
 
Mulla on se 25 %.. En kyllä tiedä uskallanko mitään muutosta hakea ettei tulis mätkyjä :sad001
 
Mä taidan pitää sen veroprosentin mikä on ollu nyt töissä ollessakin, tais olla mullakin 25%. Saan alkuun melkein 3 kk palkkaa, niin päivärahat juoksee kunnolla vasta ensi vuonna. Eipä tuu sit mätkyjäkään.
 
Mä pidän kans vero% 25 mikä on ollut nyt kht asti ko noista tuista saa helposti mätkyjä varsinki jos on kotona ollu pidempään eikä oo työtuloja..
 
En kerinnykää mennä töihin niin mulla on vaan 13% etuuksille. Viime vuonna maksoin paaaljon veroja niin joulukuun alussa tuleekin sit 2000e palautuksia :D
 
Itsekin normaalisti pidän veroprosentin korkealla jotta saa sitten "säästettyä" palautusten muodossa.
Mutta nyt mun kotona olon aikana me tarvittiin aikalailla kaikki liikenevä, kun sen verran tiukkaa ollut.

Ihanat palautukset Tania! :wink
 
Niin joo veroprosentti! Itse alkuvuodesta laskeskelin, että pienempi veroprosentti riittää, mutta nyt kun saanki 2 kk palkan töistä niin pitääkin tarkistaa mitä ne ehdottaa veroprosentiksi. Viime vuonna, kun odotin esikoista laskin kans prosenttia, mutta onneksi tein tarkistuslaskelman joskus vuoden puolivälissä ja huomasin, että oli ollut aivan liian pieni prosentti! Loppuvuoden maksoinki veroja n. 35%. Pikkasen väärin laskenu ensin, raskaushuurujen piikkiin :rolleyes: no, nyt tuleeki palautusta huimat pari euroa :grin
 
Mä en jaksanu tälläkään kertaa miettiä veroasioita, joten jätän muutosverokortin hakematta. Tuskin haen ens vuodellekaan, aion olla hoitovapaalla.
 
Joo, siis mulla oli kotihoidontukea varten laskettu ihan tosi pieni prosentti, olisko ollut 16% niin itse myös viime tingassa tajusin soittaa ja muuttaa prosentin ylöspäin. Ihan Kelan sivuilta katsoin ja luettelin verovirkailijalle tarkat summat (ennen veroja) mitä tulen saamaan ja niiden perusteella hän laittoi prosentiksi 21%. Eli perjaatteessa ei pitäisi tulla mätkyjä mutta tiedä tätä järjestelmää.... Viimeksi äitiyslomalla minulla meni se 25% veroja ja tuli silti mätkyjä reilu sata euroa, vaikka täysin heidän asettamilla prosenteillaan menin... :banghead:
 
Tuota minäkin Niiinu epäilen, että silti joutuu jälkiverolle, vaikka Kelan prosentilla menisikin. Mieskin on miltei joka vuosi joutunut maksamaan lisää veroja, kun Kelan veroprosentti lienee liian pieni sitten kuitenkin! Vaikeuksia mulla tuottaa ymmärtää yleensäkin noita veroasioita, niin nyt kun saan tänä vuonna palkkaa miltei koko vuoden vielä, joulukuussa vasta saan virallisesti äitiysrahan itselleni, ja sitten taas ensi vuonna olen loppuvuoden todennäköisesti töissä, niin miten ihmeessä nuo verojutut sitten menee. Sen verran kai tajusin, että jos en toimita Kelaan minkäänlaista verokorttia, mun tapauksessa veroprosentti etuudesta on 25%, se 20% taisi mennä, jos on minimituella? Enhän mä maksa palkastakaan noin isolla veroprosentilla (25%) veroja :sad001

Palkkatulosta menee kai sitten sen työnantajalle toimitetun verokortin mukaan verot, ensi vuonna tulee kuitenkin tulospalkkio ja lomarahojen rippeet vanhempainvapaan aikana. Ne eivät kuulemma vaikuta vanhempainpäivärahoihin mitenkään, koska niitä ei ole tienattu sen vanhempainvapaan aikana. Toivottavasti tällä kertaa Kelan asiakaspalvelija tiesi, mistä puhuu, ettei taas tulis jotain jälkipuinteja noistakin rahoista :sad001
 
Mua on alkanut nyt ahdistaa. Tuntuu että mitään ei saa aikaiseksi, mikään ei ole valmiina, aika loppuu. Mulla on hirveä lista asioita mitä pitäis vielä tehdä, mutta en saa edes kirjoitettua niitä ylös kun jo unohdan koko asian. Aivot alkaa vissiin olla jo ihan mössöä eikä pysy menossa mukana yhtään :nailbiting:

En mä jotenkin sitä epäile etteikö asiat lutviutus sitten lopulta kun aika on vaikka jotain kesken jäisikin, mutta se keskeneräisyyden tunne, mielenpäälle poukkoilevat tehtävät asiat ja se lista mihin niitä ei muista laittaa velloo koko ajan tuolla taustalla. Ja mies ei tietysti ymmärrä mitään koko tuskasta :sad001

Ei ollut tämmöstäkään tunnetta viime keralla. Silloin olin oikein levollisuuden perikuva.
 
Mua on alkanut myös ahdistamaan.. Oon aivan varma että nää tunteet kyllä hälvenee, mutta tällä hetkellä tuntuu aika kurjalta.

Harmittaa juurikin ettei meillä oo kaikki valmiina tiptop vauvaa varten (rahatilanteen takia)
Enkä oo hirveästi uudelle vauvalle mitään ostellutkaan. (Aivan kuin en häntä odottaisi yhtä innolla kuin esikoista.) Mies sanoi ettei se tavara mitään merkitsekään.
En osaa vielä käsittää että mun sisällä kasvaa pieni ihminen. Pelkään että mitä jos en tunne mitään häntä kohtaan? On ollut jotenkin vaikea luoda "suhdetta". Miten tulen riittämään kahdelle lapselle? Tehtiinkö väärin kun hankittiin toinen näin pian? Miten selviän arjesta pienen vauvan ja uhmakkaan taaperon kanssa..
 
Mulla on ihan samanlaisia tuntemuksia, siis kun kaikki on jotenkin kesken kotona vauvaa ajatellen, ja ihan todella mullakin on sellainen tunne, että aivot on pehmenneet aivan tyystin! Asioita unohtuu helpommin kuin normaalisti, vaikka melkoisen hajamielinen olen kyllä muutenkin. Hankintalistalla on vielä vaikka mitä tarpeellista, ja perjaintaina tullut tili oli ja menikin jo melkein :sad001 Välillä rahaa jää hyvin, sitten puskee taas vakuutus- ja vesimaksuja niin että hyvä kun tili riittää. Nyt oli just taas sellainen kuukausi, että tuli ns. ylimääräisiä laskuja.

Eilen just mietin, että mitä ihmeen vaatetta osaan ottaa vauvan kotimatkaa varten mukaan, kun en yhtään tiedä herran kokoa :O Ajattelin ensin, että heitän kaikki talossa olevat vauvanvaatteet jätesäkkiin ja otetaan se auton peräluukkuun jo hyvissä ajoin, on sitten kaikki koot mukana :D Mutta ehkä sekin asia sitten selkenee kun aika on.

Itsellä on myös tuo suhteen luominen vauvaan aivan hakusessa. Olen jotenkin ollut hirveän varautunut katastrofiin koko raskausajan, enkä ole ehkä uskaltanut antaa itselleni lupaa kiintyä millään lailla tähän uuteen pieneen elämään, joka kasvaa mun sisällä. Pieniä hetkiä on ollut, jolloin vauvan liikkuessa on ailahtanut lämmin tunne omassa sydämessä. Mutta suurimman osan ajasta tuntuu kuin se olis vaan joku ulkopuolinen, joka tullessaan ulos häviää johonkin. Tietenkin toivon, että kaikki menee hyvin ja rakkaus pieneen syttyy, jos nyt ei aivan samalla sekunnilla synnytyksen jälkeen, niin piakkoin kuitenkin.

Omaa jaksamista mietin kyllä usein, kun olen jo kuitenkin sen verran iäkäs ensisynnyttäjä. Sitten kuitenkin ajattelen asiaa niinkin, että muu elämänkokemus auttaa varmaan monessa asiassa. Harmittaa vaan oma kokemattomuus, mutta toisaalta luotan siihen, että tuleva lapsi opettaa mua matkan varrella toimimaan toivottavasti parhaalla tavalla.

Miitu, mä olen aivan varma, että pärjäät mainiosti :Heartred
 
Mua on alkanut myös ahdistamaan.. Oon aivan varma että nää tunteet kyllä hälvenee, mutta tällä hetkellä tuntuu aika kurjalta.

Harmittaa juurikin ettei meillä oo kaikki valmiina tiptop vauvaa varten (rahatilanteen takia)
Enkä oo hirveästi uudelle vauvalle mitään ostellutkaan. (Aivan kuin en häntä odottaisi yhtä innolla kuin esikoista.) Mies sanoi ettei se tavara mitään merkitsekään.
En osaa vielä käsittää että mun sisällä kasvaa pieni ihminen. Pelkään että mitä jos en tunne mitään häntä kohtaan? On ollut jotenkin vaikea luoda "suhdetta". Miten tulen riittämään kahdelle lapselle? Tehtiinkö väärin kun hankittiin toinen näin pian? Miten selviän arjesta pienen vauvan ja uhmakkaan taaperon kanssa..

Aivan kuin olisin itse tämän kirjottanut... Alkaa tosiaan ihan pelottamaan elämä tämän lokakuisen syntymän jälkeen... Lisänä vielä nämä muut "vaivat" mitä en tässä sen enempää ala availemaan... Voi kun voiskin nähdä tulevaisuuteen, niin osais vähän varautua mitä on luvassa :D
 
Täällä kans tuo vauvaan tutustuminen jännittää. Oon koko ikäni haaveillut äidiksi tulemisesta, ja nyt tuntuu siltä, että enhän mä siihen pysty enkä tiedä yhtään mitä se vaatii. Erityisesti pelottaa se, että lapsi on jollain tavalla sairas, enkä sitten osaa olla äiti sairaalle lapselle ja lapsi jää vaille sellasta välitöntä äidin rakkautta. :oops:

Raha on tietysti kans mikä huolettaa. Ollaan nyt oltu n.1,5 vuotta molemmat töissä ja miellä on ollut tosi pieni vuokra, eli rahaa on jäänyt oikein hyvin matkusteluun, kodin laittoon ja säästöönkin. Noh, nyt onkin yhtäkkiä asuntolaina ja mulla kohta pienemmät tulot + vauva. Tulot ja menot on kyllä monesti jo laskettu, että ei me mitenkään pulassa olla, mutta muutos aiempaan on niin iso, että oikeasti pitää miettiä kulutustottumuksia ihan tosissaan.

Tuntuu siltä, että vaikka asiat olisi miten järkeistänyt päässään ja tietäisi faktana, että kyllä näistä selvitään, niin silti pää kehittää ties mitä kauhuskenaarioita. :nailbiting:
 
Lohdullista lukea että nää samat tunteet on pinnassa muillakin, ja ihan ymmärrettävää kun la:t lähestyy. Mulla kriittinen hetki oli kun tuo Syntyneet lokakuiset- ketju avattiin, iski sellanen paniikki että ei herranjumala en mä ole vielä yhtään valmis äidiksi ja että mitä me oikein ollaan tekemässä. Vaikka itselläkin perheen perustaminen on aina ollut haaveena ja lapsi enemmän kuin toivottu!

Myös tuo lapseen kiintyminen huolestuttaa, kuten muutkin sanoitte en mä konkreettisella tasolla ymmärrä että vatsassa kasvaa meidän vauva. Monet ystävät on kertoneet kuinka heti synnytyksen jälkeen lapsi tuntui vieraalta ja se kiintymyksen kehittyminen kesti oman aikansa. Toisaalta se tieto helpottaa, toisaalta taas huolettaa.

Sitten kun oon viime aikoina kuullut paljon kun jotain toista äitiä tai vanhempia on kehuttu että ne on niin hyvin kasvattanut lapsensa, lapset on tosi hyvätapaisia, fiksuja, rauhallisia ja kielellisesti lahjakkaita. Alkaa miettimään että mitä jos me ei osata yhtään kasvattaa meidän lapsia, tehdään kaikki väärin ja niistä tulee ihan toivottomia. On kyllä nää kaikki mahdolliset lopunajan skenaariot käyty mielessä läpi, ihmekään että vähän ahdistaa. :)
 
Täälläkin on tuo suhteen luominen vauvaan olut jotenkin todella hankalaa. Pienet tulot vaivaavat myös.. Mutta kai näistä jotenkin selvitään. Mulla taas näyttää olevan sillä tavalla, että tulot kasvavat ainakin vähäksi aikaa äitiysloman myötä, tai riippuu kyllä myös siitä että paljon sitä rahaa jää oikeasti käteen sen veron jälkeen..

Onko täällä kukaan käynyt hierojalla raskauden aikana? Ite oon niin kipeä selästä että sellanen tekis hyvää, mutta en tiedä onko se mahdollista..?
 
Hierojaa olen myös miettinyt, mutta kun mahallani en voi maata, niin en tiedä, miten se onnistuisi. Mutta ei ole nyt rahaakaan sellaiseen :/ Toinen mitä olen miettinyt, on jalkahieronta, tekisiköhän se hyvää näiden turvotusten kanssa. Jalkapöydät ovat tosiaan aika arat ilmeisesti juuri tuon turvotuksen takia.
 
Kaari, itse olen käynyt hierojalla ja hieronta suoritettu kyljellään ollen ja "halailin" sellaista lyhyttä pötkötyynyä :) lisäksi niskan aluetta/ kallonpohjaa, kun hierottiin niin olin hetken selällään, kun itselle ei tuota ongelmaa selällään oleminen.
 
Takaisin
Top