Elokuun eloisat keskustelut! :)

Aibhlin, TSEMPPIÄ! Tilanteesi kuulostaa kyllä aika vaikealta yhtälöltä mutta kuten itse sanoit, asioilla on taipumus aina järjestyä parhain päin. :) Itsestäkin  tuntuu että tää kesä on jotenkin aina niin vauhdikasta, ulkohommia jne.. Miehellä töiden lisäksi kaikki kaverit yms.. Ja se aikahan on vaan multa ja pojalta pois mitä mies viettää muiden kanssa. Tottakai hän saa kavereitaan nähdä mut välillä toivoo todella että tulisi jo talvi niin ei tarvitsisi iltaa myöten olla menossa jossain.
´Kesässä on omat hyvät puolensa mutta itse tykkään syksystä ja alkavasta talvesta pimeiden iltojen takia, sillon voi ilman mitään syytä käpertyä sohvalle katsomaan tv:tä. :)
Jospa siis teilläkin syksy ja talvi tuovat enemmän aikaa yhdessä ja keskittyä vain toisiinne.

Dialia, todella hyvä kyllä että tutkiivat tarkasti ja pitävät huolen että vauvalla ja sinulla on kaikki hyvin myös loppuraskaudessa. Itselläni lääkäri tekee rakenneultran rv 20+0, koska mulla perussairaus (nivelreuma) ja siihen syön lääkettä luultavasti joulukuun alkuun ja sit se jätetään tauolle. Mut aina jos on joku pysyvä lääkitys, lääkäri tekee ultran.

Tsemppiä myös Amali @lle ja Nella81:lle!

Tänne ei uutta. Eilen siivoiltiin pihaa äidin ja anopin kanssa. Mies oli pojan kanssa. Oli kiva välillä itsekin olla apuna tuolla pihalla, ne hommat kun eivät lopu koskaan. Tänään pitäis sit ajaa nurmikko, tiiä sit haluaako mies ajaa. Siivotakkin pitäs. Mut nyt kattomaan jotain ruokaa esikoisen suuhun ja omaankin. Hyvää alkanutta keskiviikkoa!
 
En nyt viittinyt uutta tommost ihan keskustelua alottaa mutta..
Mulla on aivan järkyttävää päänsärkyä lähes viikottain ja inhottaa ottaa siihen särkylääkkeitä. No meninpä sit maanantaina hierojalle ja nyt kolmatta päivää migreeni ja para tabsit ei auta mihkää ja oon nyt eilen ottanu viissatasen niinku tänääki ja ei mitää vaikutusta. Ennen autto burana en edes parasetamolia syö ja nyt ei buranakaa auta ku ei saa ottaa. Ens viikolla siis vielä hieroja ja akupunktioita varailen huomenna jos auttais. Mulla siis niskat niin juntturassa ja se vetää pään kipeeks ja sit migreenin.. Noo sitte olen kokeillu ulkoilua ja kaikkea niska jumppaa ym joka päivä ja ei vaikutusta. Onko kellään mitään viksuja vinkkejä miten tämmönen vähä helpottas ? :/ ei meinaan kovin mukavaa ole kun koko aika jyskytää.......
 
heidh: neuvoja ei ikävä kyllä ole mutta otan itekki vastaan jos joltain löytyy.
Ite sain lekurilta panacodeja joka on just pilipalilääke näille kivuille.
Fysioterapeutti teippaili mua kasaan mut ainakin alustavasti ei auta ku pitäis töihinki mennä missä vaiva vaan pahenee :( (näin saikulla se pysyy jotenki aisoissa)
 
Kurjaa tuo päänsärky! Mullakin päiviä jolloin koskee päähän ilman mitään syytä! Ja siihen ei auta mikään. Koko päivä pitää maata sängyssä. Ei oo migreeniä vaan ihan tavallista pääkipua. Niin inhottavaa. Itse olen joskus kastellut pyyhkeen ihan jääkylmällä vedellä ja sen laittanut otsaan, se joskus helpottaa. Nyt en oo kokeillu.
 
Kurjaa tuo päänsärky! Mullakin päiviä jolloin koskee päähän ilman mitään syytä! Ja siihen ei auta mikään. Koko päivä pitää maata sängyssä. Ei oo migreeniä vaan ihan tavallista pääkipua. Niin inhottavaa. Itse olen joskus kastellut pyyhkeen ihan jääkylmällä vedellä ja sen laittanut otsaan, se joskus helpottaa. Nyt en oo kokeillu.
 
Eilen lääkärillä kävin ja sanovat ettei mitää voi tehä muutaku ottaa parasetamolia ja levätä, sain sitte kaks päivää saikkua siitä.. Nyt vähän helpottanu mutta koko aika jyllää päässä. Ja kun en viitsis hirveesti noita lääkkeitä syödä...
 
Heidh: 
sitä paracetamolia pitää aikuisen ottaa 1000mg kerralla. ei se muuten toimi.
(siis mulla on normisti krooninen päänsärky joten nää särkylääkkeet on tulleet valitettavan tutuiksi. Tosin onneksi plussauksen jälkeen kaikki kivut hävis ku taikaiskusta! kiva näin sillä kolmatta odottaessa jouduin jatkuvasti popsimaan särkylääkkeitä)

Mä myöskin kokeilisin tota panacodia jos pelkkä paracetamol ei auta. Siinähän on codeiina, joka on vahva särkylääke (kolmiolääke) eli ainakin mulle tulee siitä vähän huono olo, ja väsy, mutta kovat kivut se vie nopeesti.

 
Toi on just paha noissa särkylääkkeissä, kun ne ei kaikille kaikki tsydeemit tehoa. Olen ollu täs siitä onnellinen, et ei oo päätä särkeny. Viime viikonloppuna särki ekan kerran raskauden aikana ja koskikin pahasti. Sit kokeilin sitä paracetamolia tosin vaan just jonkun 500 mg, kun oli vika tabu, jonka kaverilta sain. Ehkä puolen tunnin päästä oli vähentyny kipu, en oo kyl varma kun rupesin siinä just nukkumaan ja sain hyvin onneks unesta kiinni, et en tiiä vaikuttiko se kipulääke ees. Sit aamulla kun heräsin niin vieläkin päätä jomotti. No onneks meni kuitenkin lopulta ohi aamupäivällä jo.

Kun mullahan on normaalisti kipulääkkeissä just se, että esim burana, jossa on se ibuprofeeni tai vastaavat särkylääkkeet eivät tepsi läheskään yhtä hyvin kun toi ketoprofeeni eli esim ketoriini. Menkkakivut on ollut jo alusta alkaen julman kovat ja ryömiä olen saanut joka paikkaan jos ei olis sitä ketoprofeenia käytössä. Yks mikä on aika outo, niin sellanen lääke kun Orudis on Suomessa poistettu myyntilistalta. Äitini sano, et hän käytti tätä lääkettä ite menkkalääkkeenä ja sen vaikutus on ainakin vuorokauden ympäri. Nykysinhän myydään vaan sitä ketoriinia ja vaikutus tosiaan vaan pari tuntia kerrallaan, et niitähän saa napsia alvariinsa. No sain sit tädiltä Ruotsista ison purkin Orudista, kun hän ei sitä tarvinnut ja tuo purkki onkin pelastanut sit päälle 3 vuoden menkkakivuilta.

Joka tapauksessa ois se kiva kun ois raskaana olevillekin toimivia särkylääkkeitä.. hmph.
 
Kivuista puheenollen; heräsin klo 3 yöllä supistusmaiseen kipuun. Kipu oli suurin vatsan vasemmalla puolella ja vasemmassa kyljessä. Kipu säteili alaselkään ja reisiin (aivan kuin supistukset). Ainoana erona oli ettei ne olleet aaltomaisia vaan kipu oli jatkuvaa. Noh suihku auttoi ja sain 2h nukuttua.

Koko päivän kipuili enemmän ja vähemmän. Äippäpolilla epäilivat kiinnikkeitä ja kohdunkasvukivuista aiheutuvia supistuksia/kramppeja. Nice.

Kävin lääkärissäkin eikä mitään löytynyt... Kivut on ja pysyy.
Tulee vaan niin mieleeni viime vuosi jolloin samaisista kivuista mulle sanottiin että: joo, sulla on virtsatietulehdus ja seuraavana aamuna käynnistyi synnytys, 2kk liian aikaisin. Poika saatiin tuolloin pidettyä masussa kuitenkin LA asti.

Omaa napaa nyt tällä kertaa. Meen pötköttämään, kipu on vähäisintä makuulla.
 
Heippa :)

Meilläkin tuo hoitopöytä on vielä kokonaan hankkimatta. Itse olen katsellut sellaista mallia, joka laitetaan pinnasängyn päälle kun meillä on niin vähän tilaa. On meillä toki sellainen ohut hoitoalusta, joka on varmasti kätevä sijoittaa myös pesukoneen päälle jos ei muuta paikkaa löydy. Lipasto on vielä hakusessa, kun ikea on niin kaukana ja ei oikein huonekaluliikkeistäkään löydy sopivia kun ovat niin pieniä. Lipastoon olisi niin kiva laittaa vaipat, vaatteet ja muut tarpeelliset tarvikkeet lähelle sitä paikkaa jossa niitä tarvitaan :)

Täällä mennään raskausviikkoa 16+1 ja esikoista odotellaan :) Kaikki tarvikkeet on pääasiassa jo hankittu pikkuhiljaa keräillen, kun on saatu edullisesti :) Vaatteita alkaa olla jo ihan liiankin kanssa, mutta kun ne ovat niin ihania :) Ja tuleehan äitiyspakkauksessakin aika paljon vaatteita.

Täällä masu on kasvanut jo jonkin verran, mutta odottelen sitä oikein pulleaa vatsaa :) Ja pian olisi jo kiva tietää onko tulossa pieni tyttö vai poika :) Suurin osa tutuista ennustaa poikaa ja niin sanoo tämä kiinalainenkin raskauslaskuri, jos siihen on luottamista :)

Heidi-81 Miten olet jaksanut töissä raskausaikana? Itsellä alkuajan kova väsymys ei ollut mukavaa, kun piti jaksaa tehdä kiireisiäkin päiviä töissä.

Onnellista raskausaikaa kaikille

 
Just_pam kurja jos sun supparit alkaa jo nyt! Ja kipeinä. Mulla itseasiassa tulee harjotussuppareita pitkin päivää mut maha ei onneks kovetu kovinkaan paljoo, sanoin tästä neuvolassa ja sanoi että se on ihan normaalia. Mut jos kipujen kanssa tulee nii sit pissanäytettä! Kannattasko sunkin käydä labrassa antaa pissanäyte jos on kerta viimekin raskaudessa ollu tulehdus. Saisit siihen kuurin.

Täälläpä ei nyt uutta. Aamun oon  siivonnu mustikoita ja iltapäivällä oli kampaaja! :) Kohta pihalle pojan kanssa kun mies leikkaa nurmikkoa. Päästään "uudelle" nurtsille talsimaan. ;D
 
Hemppa: viimeksi EI ollut virtsatietulehdusta, ne vaan oletti niin... Mä koitin sanoa että ei mulla ole koskaan ollut tämmöisiä kipuja niin vastaus oli aina: sulla on virtsatietulehdus. Aha. Tulehdusta ei siis ollut kun synnärillä tarkistettiin ja kivut oli supistuksia. Eikä nytkään ole, otettiin virtsanäyte ja tulehdusarvot. Kaikki OK.

En tiedä onko nää suppareita mut kipeetä tekee...Ei ole kivaa ei, jospa se on vaan kasvukipuilua.
 
missään ei lue että pitää ottaa grammanen. se on niin ihmisestä kiinni, mulla ei parasetamoli vaikuta vaikka ottaisin sen kolme grammaa sitä mutta taas nelisatanen burana toimii heti. Panacodia en ota kun vetää kuupan ihan sekasin.
 
Just_pam, okei. Mä varmaan käsitin ton sun tekstin väärin mut hyvä siis ettei ole tulehduksia. Toivottavasti ne on vaan kasvukipuja.

Särkylääkkeistä: Kaikille tosiaan ei sovi samat ja  sama määrä. Mulle esim riittää 500mg Panadol ihan reilusti ihan mihin särkyyn vaan. Koskaan ei ole tarvinnut ottaa 1g. Buranaa jos joskus oon syöny, sitä otan 400mg tai siitä puolikkaan ja sekin auttaa. Panacodia mulle lääkäri määräs niskoihin kun olivat pari vuotta sitten jumissa, tekivät vaan "humalaisen" olon mutta kipuja ne ei vieny pois.
 
Kuuku87: Töissä ollut nyt loman jälkeen rankkaa, vasta eka viikko menossa kesäloman jälkeen. Aamulla on väsyttänyt, alaselkää ja kättä hieman särkenyt. Ollut rankkoja päiviä. Onneksi on jo pe ja viikonloppu edessä. Onneksi mies hemmottelee piloille: ostelee mansikoita ja hieroo kättä/selkää.

Mä vielä hillitsen ostoshimoja (mieskin toppuuttelee), jos rakenneultran jälkeen, aletaan tosissaan ostelemaan tavaroita ja sisustelemaan :)
 
Täällä mennään särkylääkkeen voimalla, Paratabs 500mgx2 ja olo on lähes normaali.

Imetyksestä:

Mun on pitänyt kysellä teiltä kakkosen odottajilta että vieläkö imetätte (Hempalla on pikkuinen ja monella muullakin)? Tulitteko raskaaksi kun imetitte? Miten neuvolassa suhtauduttiin raskauteen+imetykseen.

Lopetin kun olin noin rv8:lla kun esikoinen oli melkein vuoden. Tulin siis raskaaksi kun imetin mutta olin kyllä vähentänyt imetystä. Neuvolassa ei kehotettu lopettamaan imetystä raskaudesta huolimatta.

Ja sitten ihan kaikille tammimameille kysymys: oletteko ajatelleet imettää ja kuinka pitkään?
Itse toivon että pystyn imettämään ja varmaan taas noin 1-vuotiaaksi asti. Tosin totutan tulevan vaavin tuttipulloon HETI, esikoinen ei ottanut pullosta eikä syönyt tuttiakaan ja tästä olin tosi sidottu vauvaan.

Me lähdetään ulos laivalle syömään ja siitä mökille. Huomenna sieni- ja mustikka metsään. Jos olo sallii.
 
Reissusta kotiuduttu ja nyt jos ehtis esikon päikkyjen aikana tännekin jotain kirjoitella.. :)

Imetyksestä oli Just_Pam kyselly. Mie imetin esikkoa 3kk täysimetyksellä ja 5kk osittain, sit maito vaan loppu. Siihen astikin se oli hirveetä taistelua joka kerta (paitsi öisin). Tyttö ei huolinu rintaa helpolla, sai kauheita rintaraivareita, kieltäytyi ajoittain rinnasta (etenkin tuosta toisesta ei huolinut millään maitoa, joten loppuajan imetinkin vain toisella rinnalla, kun toisesta maito loppui ensin). Välillä itkettiin sekä mie että tyttö kun yritin saada tuota syömään. Olin jo siinä vaiheessa kun tyttö oli 1kk ihan kypsä imetykseen, kun se oli joka kerta taistelua ja olin todella uupunut koko hommaan, silti vain koitin taistella. Koitettiin eri asentoja ja kaikkea mahdollista, mutta ei vaan sujunut. Osittain sit tein niin, että lypsin rinnoista maidon pulloon ja annoin siitä. Pääsin edes osan kerroista sit vähän hengähtämään kun tyttö söi. Tämän toisen kanssa toivon että se sujuisi edes hieman helpommin, ja toivon että pystyisin imettämään edes saman verran mitä esikon kanssa, mutta koitan olla ottamatta siitä itselleni stressiä. Jos imetys ei suju, niin sit olkoot..

Hoitopöydästä täällä oli myös ollut puhetta. Me tehtiin esikolle silloin hoitopöytä yhden Sotkan lipaston päälle. Oli meille sopivalla korkeudella, kun ollaan molemman miehen kanssa aika pitkiä. Tehtiin siihen lipaston päälle sellainen iso taso puulevystä ja reunat tietty kanssa. Tasolle mahtui hyvin hoitoalusta ja 2 säilytyskoria. Taso oli irroitettava, joten nyt taso odottaa tuolla varastossa ja lipasto on toiminut esikon rättien ja kestojen säilytyspaikkana. Käytetään siis varmaan samaa hoitopöytää nyt sit kakkosellakin. Hoitopöytä saa varmaan olla yläkerrassa ja sit alakerrassa vaihdan vaipan vaikka sohvan päällä tms. missä se helpoiten onnistuu. :)

Me oltiin tosiaan reissun päällä. Käytiin Ilomantsissa sukujuhlissa ja sit miun veljen luona Kokkolassa katsastamassa asuntomessut ja vierailtiin myös kotieläinpuistossa sekä käytiin Ohtakarissa merenrannalla esikon kanssa polskuttelemassa. Ihana oli olla reissussa, mut ihana olla kyl taas kotonakin.

Mut nyt jos hakis jääkaapista palan suklaata ja sit koittais autella tota miestä rempan kanssa. Täl hetkel oon vaan koittanu pysyä poissa tieltä kun on purkanu paikkoja, etten sotkis noita hommia! :D
 
Imetyksestä: Esikoista imetin 5,5kk. Imetys loppu siihen kun tulin raskaaksi tammikuun lopulla (tuli sit kuitenkin km), esikoinen ei vaan enää huolinut rintaa, kauheita raivareita sai eikä malttanut rueta enää ollenkaan rinnalle. En jaksanut taistella sillon siitä kun ajattelin että poika kyllä olisi itse jatkanut jos olisi halunnut. Sillon oli jo kiinteet hyvästikin mukana touhussa, sekin varmaan vei kiinnostuksen tissistä kokonaan. Nyt toisen kanssa tavoitteena ainakin yhden vuoden ikään. Ekan kanssakin olisin voinut taistella sen jatkumisesta mut hölmö olin kun luovutin helpolla. Nyt siis toivon paljon pidempää imetysaikaa toisen kohdalla. :)
Minä tykkäsin imettää. Pullotouhut ei oo mun suosikkijuttuja. :D

Täällä ei uutta. Masussa on kivasti jo liikkeet voimistunu. :)
 
Jopas.. rv 14+6 menossa. Tässä lähipäivinä on ollu kyllä useemmin pahoinvointia kun aiemmin kun ei oo ollu pahoinvointia paljoo lainkaan. Tänään on ollu huono olo ja tuliki jo ulos sit ekat aamun palat. Koitin vähän tasata oloja juustolla ja maidolla, et helpottas mut taitaa taas olla kohta asiaa tuolle vessan pöntölle.. taas halailemaan tuota uutta tuttavuutta..!?

Argh! Kaitpa se täytyy nääkin olot kärsiä.

Parempia vointeja muille odottajille!
 
DiaLia, toi oksentelu ja paha olo on kyl todella kurjaa ja varsinkin viikkojen 12 jälkeen. Mullakin on vielä (rv 18) päiviä jolloin on todella huono olo, viikkoon en kylläkään ole oksentanut. Mutta edelleen siis täälläkin voidaan pahoin. Jos yhtään lohduttaa. xD

Hyvää harmaata sunnuntaita!
 
Takaisin
Top