ELOKUUN ELOHIIRET

Hei!!

Itse olen jo toista viikkoa saikulla. En niinkään raskauden takia, mutta poskiontelotulehduksen takia. Ei ole mitenkään mieluisa olotila. Saa koko ajan olla niistämässä ja muutenkin kamala olotila. Kaiken kamalinta on käydä lääkärissä, kun lääkäri katsoo samantien pitkin nenänvartta, kun kertoo oireista ja samaan hengenvetoon raskaudesta. Lääkäri alkaa sanomaan että se on suht normaali tämmönen oire raskaudessa ym. Ihan kiva siinä kuunnella, kun tietää mitä tuntee ja on oikeasti kipeä. Onneksi sitten on myös toisenlaisia lääkäreitä, jotka ottavat tosissaan ja yrittävät auttaa toden teolla. Ja jälleen kerran hieman rasismia. Naislääkärit ovat ainakin tähän mennssä olleet paljon ymmärtäväisempiä minua kohtaan. 

Onneksi viikon päästä on np-ultra. Koko ajan vaan enemmän odottaa sitä. 

 
Lunahi: lääkäri passitti minut verenvuodon takia papa-kokeeseen, sanoi että olisi mahdollista että siinä on jotain. Laittoi lähetteen myös klamydia-testiin, voisi kuulemma johtua siitäkin, mutta sitä minulla ei oikein ole mahdollisuutta olla (tai sitten alkaa avioero olla lähellä). Ja sanoi sitten myös, että on kyllä muutenkin vaan mahdollista, että on raskauden takia limakalvot niin herkässä, että vuotavat tosi pienestäkin ärsykkeestä. En ole vielä käynyt testeissä, kun ajattelin odotella ensi perjantain ultraa ja mennä sitten ensi viikolla. En kyllä yhtään tiedä, mitä sitten tehtäisiin, jos papa-kokeessa olisijotain, eli voisiko asialle tehdä jotain vai todettaisiinko vain, että johtuu siitä, eikä mitään voi tehdä?

Hammastahnaa kammoksuville: kannattaa kokeilla apteekista saatavaa suomalaista Salutem-tahnaa. Siinä on vain fluoria, ksylitolia ja b-vitamiinia, mutta ei haju-, maku- tai vaahtoaineita, eli on tosi neutraalia, mutta saisivat hampaat sen tärkeän fluoriannoksensa. Me käytämme sitä tahnaa muutenkin, kun ovat nuo kaupan tahnat niin täynnä jos jonkinlaisia myrkkyjä. Maksaa noin vitosen tuubi, että hiukan kalliimpaa kuin kaupassa, mutta eipä sitä nyt niin kovin usein tarvitse hammastahnaa ostella.
 
Oon huomannut, että oma olotila alkaa olla jo parempi. Ei enää jatkuvaa ällötystä. Mikä on ihanaa!!! Tosin tilalle on tullut loputon nälkä, joka tuntuu olevan usein. Aattelin, että oon varmaan lihonut kun oon monta päivää syöny vaan. Mutta onnekseni paino oli laskenut pari kiloa, jee!! Tokikaan kaikki ruoat ei maistu ja ällötys tulee silloin kun maha on tyhjänä.

 Lilams. Noista Seinäjoen ultrista on todellakin kuullut monenlaista. Meillä oli np-ultrassa kaks kivaa tätiä, toinen harjoitteli ultraamista. Saatiin silloin 3 kuvaa. Ja ru-ultras oli tosi tympee täti ei puhunut juuri mitään. Mutta anto se kumminkin muistaakseni kans kolme kuvaa. Kaverillakin oli vipas ultras ollu varmaan sama tympee täti. Se on tosi inhottavaa kun ite meet aivan intopiukeena sinne ja sit joku työhönsä tympääntynyt lehmä sielä murjottaa.

Ja vielä Lilams. Sullahan nyt oli aikaseen jo neuvola lääkäri. Esikoisesta olin Seinäjoella, jossa on kaikkien asuinalueiden neuvolat  13 viikolla ekan kerran + 2 muuta lisäksi. Ja nyt asutaan eri neuvolan alueella ja täälä on eka lekuri vasta puolessa välissä raskautta tois synnyttäjillä. Jotenkin olis ollu kiva. (tai no eihän se haarojen levittely kivaa ole) käydä kuiteskin tarkistuttamassa paikat. Viimeksi niin oon tehny jälkitarkastuksessa. Mutta ei voi mitään.
 
Kirmiina, joo tuo on kyllä kummallista miten olin näin aikasin jo lääkärillä, mutta toisaalta, näinpä ainaki kaverin että sielä se touhus :) Näis on niin eri meininkejä näköjään eri neuvolois. Ja tuo ultra, vitsit että mä kyllä sanon sitte jos se on se sama akka sielä taas joka ei puhu mitää, olis ollu sillon ekalla kerralla ihan kivaa että olis kerrottu enemmän, perus täs on pää ja jalat ja kädet ja heippa ja ovi kiinni. Mut mun mielestä täälä Seinäjoella on muutenki TOSI tympeitä lääkäreitä ja semmosia "ammattitaidottomia" puheidensa kans ym. Jos rikas olisin, hoitaisin koko homman yksityisellä :D Mutta siitä ei tarvi ku haaveilla :D

Onko täälä muuten kukaa suunnitellu menevänsä siihen 4D-ultraan jonneki yksityiselle? Me meinattiin tän ekan kans mennä mutta Tampereella oli lähin ja mies ei millää saanu vapaata arkipäivälle, ku se oli vaan pari päivää viikos että oli lääkäri joka oli erikoistunu näihin. Nyt mies puhui jos käytäis siinä.. Saa nähdä. Olis se hieno saada se video :) Mutta ennemmin mä olisin sen tosta ekasta ottanu ku tää toinen raskaus on jo "tuttua" hommaa..
 
Lisah ja Jennivee: Mä kävin varhaisraskauden ultrassa 12.1 ja lääkäri mittas päiviä  rv7+3 ja mittaa 1,25cm! Sanoi kyllä, että se vähän riippuu mistä kohti mittaa, mutta tod näk tuo on oikein (tiedän kuitenkin ovispäivän tarkasti, niin tuo 7+3 istuu siihen just eikä melkein). On kiva kattoa tuosta Jennin tickeristä tuota kehitystä, kun me ollaan täysin samoilla päivillä :) Sillähän alkaa jo olla pikku kätöset!

Maikkuli: Pikaista paranemista! Toivottavasti tulehdus helpottaa pian. Itse kärsin tosi pitkään poskiontelotulehduksista, kunnen nenän "ilmanvaihtoa" parannettiin suurentamalla reikiä onteloihin ja "hiomalla" nenän väliseinä suoraksi ;) Sen jälkeen (eli 4 vuoteen), ei oo tarvinu poskiontelotulehduksista kärsiä!

Lunahi: Mulla oli silloin viime raskaudessa veristä vuotoa sekstailun jälkeen ja huomaa nyt kyllä, että kyseinen toiminta on jääny tooooooosi vähälle. Ehkä sitä on joku pelko kuitenkin, vaikka terkka mulle yritti takoa päähän että keskenmenoa ei sillä aikaiseksi saa!

Kirmiina: Mulla on kans ällötys helpottanut vähäsen. Edelleen joutuu kyllä syödä usein, ettei tula paha olo, mutta selvästi jo vähän helpompi olla.

Mulle tuli eka neuvolalääkäri rv10+2.

Kyllä mua ainakin kiinnostaisi ainakin 3D-ultra (jos se nyt on se "moniulotteinen kuva"), jossei ei sitten jopa se 4D-ultrakin. Oishan se aika mahtava nähdä pikkuinen jo niin tarkasti. Pitääkin selvitellä missä on lähin mahdollisuus tuohon 3D-ultraan.
 
Elmerinna- Mulla on kanssa vuorotyö koska hoitoalalla olen. Yöt itse asiassa on mulle aina olleet helpoimpia, koska ei tarvi pää kolmantena jalkana viilettää koko ajan ja saa todellakin pitää taukoja ja enemmän istua sekä tehdä paperihommia. Päivävuorot oli mulle niin rankkoja loppuraskaudessa, että alkoi helposti pyörryttämään ja vaihdoinkin lähes kaikki päivävuorot öiksi jos vain oli mahdollista. Nyt ei vielä sellaista tietenkään ole ja pahan olon saa menemään ohi aika helposti kun vaan syö jotain, ja siihen meillä kuitenkin on mahdollisuus aika vapaasti.
Työssä olo on kyllä haastavaa raskaana ollessa, mutta saapahan sitten nauttia pitkästä vapaasta vauvan kanssa!

Meillä ei vielä mitään uusia tuloksia ole tullut, labroissa on käyty useamman kerran raskaushormoonin seurannassa ja ensi viikon tiistaina on sitten ultra taas...niin nyt vaan rukoilen ja toivon että kaikki olisi hyvin. Rasittaa vaan kun joutuu odottamaan, mutta toisaalta on aika rauhallinen olo koska raskausoireet on edelleen vahvat eikä minkäänlaista vuotoa tai kramppausta ole tullut. 
 
Täällä olis 17.8. laskettu aika :) ensiviikolla mennää niskatuvotusultraan, ihan kiva nähdä onko siellä ketään :) Mulla on ollu todella vähäiset oireet mistä tavallaan olen kiitollinenkin.. Nyt toivotaan et kaikki menee hyvin!
 
Täällä odotetaan ensi viikon ultraa kuin kuuta nousevaa. Käytiin jo yhdessä, mutta siellä selvisi vain että oltiinkin luultua pienempiä, 10 päivän heitto tekee paljon tässä vaiheessa..
Joka tapauksessa oli mahtavaa nähdä että siellä joku on.

Ensi viikon jälkeen jo sitten uskaltanee alkaa kertoa muillekin kuin vanhemmille.. Kunhan vain kaikki on niskaturvotusta myöden kunnossa.

Täällä on myös ällötys oikeastaan poistunut. Tilalla Nälkä.
 
Minäkään en ole kertonut muille kuin siskoilleni, odotan ultraan saakka ja kun kaikki on hyvin uskaltaa kertoa muillekin. Onko muilla ollut kipua vasemmalla puolella alavatsaa? minulla ollut jonkun aikaa.. en tiedä mistä johtuisi kun mitään vuotoa ei ole ollut.
 
nallukka-90 - on ollut vasemmalla puolella vatsakipua (tuntui kuulemma samalta kuin kysta). ultra yksityisellä rv 8 antoi ihan normaalisti etenevän raskauden, tiedä sitten mistä kipu johtui. soita lekurillesi niin saat mielenrauhan
 
Hei!

Täällä uusi Elokuun elohiiri. Laskettuaika 7.8. Esikoista odotellaan. Ei käyty varhaisultrassa,  neljän päivän päästä ois np-ultra, jospa sitte uskaltais jo opiskelukavereillekkin kertoa emoticon

Jo viikon verran luulin, että nyt se lievä kuvotuksen tunne mitä oli pitkin päivää ois jo loppunu, mutta mitä vielä. On tullut entistä pahempana takasin. Ja ruokaa tuntuis menevän todella suuria määriä, kun aikasemmin pysty syömään vaan nokareellisen jotain ennen kuin tuli ähky. Mieskin jo totes, että ompa sulle tullu ruokahalu... Sinänsä painoa ennen raskauta 48 kg, joten kai sitä vähä saa tullakkin.

Onko muille tullu uniongelmia? Itte pystyin ennen nukkumaan melkein missä vain milloin vain, mutta nykyään uni on todella huonolaatuista ja herään aina vähintään kerran yössä. Ja sitte kuitenki aina väsyttää.

Mukava lukea muidenkin samassa tilassa olevien tuntoja, ei tässä ollakkaan ihan yksin...
 
Tervetuloa Nenuka ja muut jos on tullut Kävimme varhaisajan ultrassa niin laskettu aika tulikin ihan reippaasti etiäpäin.. Uusi LA onkin 10.8 eli tää syntyy todennäköisesti 3.8 tai sinne suuntaan kun kolmas niin sille tehdään sitten taas Suunniteltu sektio kun kaksi edellistäkin tuli. Hei naiset! Onko ollut vielä kenelläkään mitään ruokahaluja? Mulla on Cokis... :D
 
Tulenpa minäkin kertomaan kuulumisia tänne, olen tosin heinäkuisista, mutta la 31.7, joten vakaasti uskon että pääsen elokuisiin, edellinen syntyi 40+6, esikoinen 39+5.

Varhaisultrassa ei käyty, mutta ensiviikolla olisikin np-ultra, raskaudesta en ole kertonut kuin parille kaverille, äitini on niin skeptinen asian suhteen ja ymmärrän toisaalta, emme ole nykyisen miehen kanssa olleet yhdessä, kuin puoli vuotta, vaikka tunteneet jo yli 2v, tämä oli ns. vahinko, mutta iloinen sellainen :) Sain aivoinfarktin 1.11 ja lääkärin käskystä en saa syödä enää pillereitä, tässä on tulos :D Alkuun mietin keskeytystä, mutta ei minusta sellaiseen ole, koska olen aina haaveillut isosta perheestä... Ja saanpahan olla kotona, kun esikoinen menee kouluun.

Nyt onkin muuten mieleeni tullut että millaiset kulkupelit sitä hommaa kun nuorimmille tulee ikäeroa tasan 2v, mietin kaksosten vaunuja, että pääsisin lenkillekin yksin, mietin myös sisaristuinta vaunuihin, mutta en tiedä, kuinka 2v siinä viihtyy...
 
Iltaa!

Täälä on vihdoin ja viimein ylihuomenna eka neuvola. Mä niin odotan niitä sydänääniä. Jotenkin oon alkanut pelkäämään, onko tuola mahassa kaikki hyvin, kun oireet on aikalailla hävinneet viikon sisään. No se selviää pian. Ja toivon, että olis kiva tätikin sielä ja menis nopeesti se tunnin opetustuokio. plääh. Se ei kiinnosta nyt toisella kertaa yhtään.

Lilamsillahan on kans se ultra ihan just. Tuu sit kertomaan millanen täti sielä oli ja saikko monta kuvaa.
Tohon 4d olis kyllä tosi kiva mennä ja oltais esikoisen aikanakin menty, mutta matkat tekee sen niin hankalaksi, että se jäi viimeks väliin ja niin jää nytkin.

Elmerinna. Mä oon kans kolmivuorotyössä, tai siis esikoisella olin, nyt siis hoitovapaalla. Mulle oli tosi rankkoja yövuorot, sydän hakkas ja palautuminen kesti, oli monta päivää aivan takussa. Hain silloin lääkäriltä todistuksen, ettei pysty tekeen yövuoroja, Kun pomolle ei omat sanat riittäneet. Lääkärikin oli hiukan nihkee sitä kirjotttamaan, kun raskaus ei ole sairaus. Mutta sain sen kuitenkin. joskus puolen välin tienoissa sen hain.

Basin. Mä oon kyllä kans ajatellut hommata tuplarattaat. Ikäeroksi tulee 2,2v. Kun on ne tuplat pääsee kätevästi lenkille/ puistoon tenavien kanssa ja jossain kaupoilla ja kirppiksillä on kätevää kun molemmilla on istumapaikka. Ja samalla saa vauvan nukkumaan. En usko, että 2 vee jaksaa kovin pitkiä aikoja esim. seisomalaudalla seistä. Sekin kyllä varmaan hommataan.
 
Tervehdys kaikille!
Taas kulunu pitkä aika ku kerinny tänne, lueskelemassa oon käyny mut en oo ehtiny kirjotteleen.
Tuo facebookki on kyllä kiva, sielä tulee käytyä useemmin...miten pääsen liittymään sinne? :o

Täällä siis menossa jo viikot 11+3! Aikasemmin ei olla päästykkään näin pitkälle, ja on kyllä ollu "mukava" seurailla mitä kaikkia se tuokaan tullessaan.
Mulla on ollu viikosta 9 lähtien ihan hirveet pahoinvoinnit, aamuin illoin oksentelen. Tomaattia ja tuorekurkkua en tosiaankaan saata/voi syödä, heti tullee kaikki muukin pihalle...Ja mies sanoiki yks päivä et sulla on varmaan bulimia ku syöt ja oksennat!;)
Läheisille kavereille oon kertonu ja osa perheen jäsenistä arvas jo joulun aikoihin.
Omasta mielestä mulla ei oo maha kasvanu, mut yks kaveri sano ku kävi kattomassa et jos joku asiakas tulis tuollain vastaan ni kyllä näkis että oottaa muttei kehtais kysyä. Ni kai mulla sit vähän masua jo pömpöttää!
Neuvolassa en oo vielä käyny enkä aikaa varannu, oon niin luulotautinen ku kaikki aikasemmat tuli kesken heti seuraavana päivänä ku sain ajan varattua...Kai sen jo ens viikolla uskaltaa soittaa ja varata!:) Mut siltikin pelottaa, et mitä jos sielä ei enää sydän sykikkään...?!?!? Sekavia tuntemuksia!!!

Mut ilmotelkaa miten sinne faceen pääsee liittymään ni liityn sinne ku sielä tulee useemmin käytyä!
 
Jennivee: 0,87cm mittasi pituudeksi, mutta sain ultrakuvan, eikä ole mitta kyllä ihan kohdallaan mielestäni, eikä voi kyllä raskaustestin mukaan ultranviikot pitää paikkaansa, näin sanoi neuvolatätikin :) Neuvolan mukaan la on nyt 7.8 ja ultran 4.9 :D Pieni heitto vaan ja oikeasti veikkaisin että noin 28.8. Tarkistuu np-ultrassa sitten.

3D/4D-ultrasta, me oltiin esikoisesta Hämeenlinnan lääkärikulmassa ja voin suositella erittäin lämpimästi kaikille kiinnostuneille ja lähellä asuville. Tutki todella tarkaan ja huolellisesti ja oli edullisin, verrattaen Turkuun, Kaarinaan ja Tampereelle. Ainakin siis vuoden 2010 lopulla.

Omaa: Vähäisetkin oireet ovat kadonneet täysin, mutta vatsa on sen verran kasvanut, että lähes kaikissa housuissa nappi alkaa puristaa. Viime viikolla siis varhaisultrassa näkyi kuitenkin elävä alkio oikeassa paikassa :)
 
Seisomalaudasta: Meillä ainakin silloin oli nää sisarusrattaat ihan täysi pelastus kun esikko oli 2,4v ja pikkuveli tykkäsi nukkua aina rattaissa ulkona. Seisomalauta hommattiin myös mutta siitä olikin sitten hyötyä myöhemmin kun pikkuveli ei nukkunut enää kaiken aikaa. Ja olihan se kaupassakin helpompi pyörähtää kun ei ollut hyökkäysvaunut käytössä :D Aika leveät ne oli mutta käytännölliset. Nyt ei ole edes niitä yksiä vaunuja kun ehdittiin jo myymään kaikki vehkeet pikkuveikun jäljiltä kun oli tarkoitus jäädä viimeiseksi.. Tämä mummukka päätti sitten toisin
 
Käytiin tänään np-ultrassa. Siellähän se oli ja kovasti heilutteli käsiä ja jalkojaan. Oli kyllä hienoa nähdä pieni asukki siellä. Valitettavasti sydänääniä ei kuultu, kun eivät siellä (Kätilöopisto) niitä kuuntele. Vissiin riittää vaan, että saadaan mitattua. Pää-perämitta oli 53mm, LA pysyy siis samana.

Neljäs kuukausi alkoi, ehkäpä nyt siitä uskaltaa jo ääneen iloita.
 
Mäkin kovasti odotan jo np-ultraa. Tänään oli eka neuvola ja sieltä laittoivat lähetteen sairaalaan, joten aika tulee sitten kotiin. Verikokeissa kävin samalla reissulla.

Jännä juttu muuten toi np-ultran ajankohta. Esikoisen sikiöseulonta esitteessä oli toi np-ultran viimmenen rv viikko 12+6 viikkoilla, siis jolloin sen voi luotettavasti tehdä. Niin, ja nyt sai uuden esitteen ja siinä oli viimonen rv ultraa varten 13+6. Outoa kun ajat on noin paljon vaihtuneet.

Hammashoitajallekin pitäis varata aika. täälä pääsee hoitajalle raskaana olevat.

Ja laskettu aika oli neuvolan mukaan 19.8. vaun sivujen mukaan se on 20. päivä, mutta eipä tuolla nyt suurta väliä oon.

Ja unohdin kirjoittaa tonne neuvola kuulumisille nukkaposkelle, että tulehan heti kertomaan, onko sun odotus jo pidemmällä.

Ja merzi86 soita nyt vain heti neuvolaan saat itelles mielenrauhan. Ja just terkka tänään sanoi ennen sydänäänien kuuntelua, että isoin osa keskenmenoista tapahtuu rv 6-7eli sydän ei edes aloita lyömistä, jollei oo tuulimuna. Tsempit ja tervetuloa!!

 
Takaisin
Top