Elokuun elämöinnit

Joo siinä menee aina jotenkin 2 viikkoa..Mulla kanssa postin kuljetettavaksi pistetty 9.8 ja nyt tuli..

Pesen jo ihan sen takia nyt jo kaikki, kun saa ulos kuivumaan. Tykkään pyykkäämisestä tosi paljon ja mulle nä kesäpesut on parasta ikinä. Siinä on jotain ihanan rentouttavaa ripustaa vaatteita ulos. *friikki* Ja meillä tuskin on ongelmaa tosta hipelöintiasiasta, ei ketään kiinnosta [:D]

Kyl mä ainakin pesen kaikki valmiiks kuhan saan ensin sen hoitopöydän nyt sieltä liikkeestä[:D]
Meillä nuo kaikki sukulaiset hipelöi varmaan kaupassa niitä vaatteita eikä yksikään ole ilmoittanut tulevansa tänne hipelöimään pakkauksen  vaatteita

Pääskynen sama vika mulla, odotan aina jo kevättalvesta että koska saa vaatteet ulos kuivumaan tai tuulettumaan [:D]

Mulla olis jo tulijoita katsomaan ja oon sitten vaan antanut osotetta kelan sivuille että menkää ny sieltä kattoon, että samanlaisia rättejä ne oli jo silloin teidän aikaan [:D]

Mä en laita pyykkiä ulos kuivumaan, kuin tosi harvoin. Nyt siellä kukkii pujo, joka aivastuttaa ja niiskututtaa mua muutenkin saati sitten, että kulkisin vaatteissa tai nukkuisin lakanoissa, jotka olisi kyllästetty pujopölyllä. Keväällä koivut ja etenkin kuuset sotkevat kaiken kamalalla siitepölykerroksella. Kuusista lentää oikein keltaisia pilviä, kun on oikein hyvä tuulinen (pyykinkuivatus)sää.

Mä en o päässy vielä ees hakemaan koko äippä-pakkausta vaikka kovasti jo haluaisin. Kysyin pomolta et miten niiden päivärahojen kanssa tehdään, ohjataanko ne suoraan mulle vai kierrätetäänkö pomon kautta, että hän maksais mulle "täyden" palkan ja saa sit sen korvauksen, ja kaikki on nyt levällään kun hän ei ole saanu aikaseks otettuu yhteyttä tilitoimistoon. Koska jos tilitsto velottaa jotain ekstraa numeroiden pyörittelystä ni sit tulee päiväraha suoraan mulle... Ärsyttävää kun minä kaikkien kärsimättömien ihmisten isä ja äiti nyt joudun muiden armoilla odotteleen tietoo et pääsis tilaamaan sen paketin [:D] [:D]
Muuten kaikki menee suht ok vaikkakin oon ollu tän viikkoo saikulla selän takii, ja saa nähä joudunko masennuksen takii saikulle sit loppu-kuukausiks ennen äippäloman alkuu. [&o] Luultavimmin joudun, siihen malliin neuvolan täti puhu et hän ei anna mulle edes sitä valinnan vaihtoehtoo, koska tietää etten mä suostu saikulle niin pitkäks aikaa jäämään jos saan ite päättää... Mikä on kyl ihan totta...[8|]
Mut onneks meidän nappula antaa kuulua (ja näkyä [:D] ) itestään säännöllisesti, ei tarvii enää siitä asiasta huolehtia kaiken muun lisäks.

Tsemppiä kaikille, lueskelin tos kaikki uudet kommentit kun en ole jaksanu tääläkään niin ahkeraan viime aikoina käydä, ja kyllä oli melkosen ikäviä juttuja sattunu. Toivon kovasti et asiat selkeis pikapuoliin et pääsisitte taas nauttimaan odotuksesta [:)] [:)]

Minäkin sitten tällä kertaa päätin ottaa äitiyspakkauksen - lähinnä vaippojen takia, joista olen kuullut hyvää. Toistan jälleen sen, mitä jo muutaman kerran olen sanonut, JOS joku jo tietää ettei tule tarvitsemaan äp:n kestoja niin olen halukas noita ostamaan vähän enemmänkin, eli laittakaa viestiä! Kelan paperit sain neuvolasta jo viime viikolla, mutta tuossa ne odottavat edelleen, että otan ne mukaan, kun pikapuolin tästä lähden nuorimpien kanssa perhekerhoon (toivottavasti Kela on tänään auki, kun täällä se on muistaakseni peräti kahtena päivänä viikossa avoinna tätä nykyä...)

Pyykkiä pestään ahkerasti - pakko, mitään lempipuuhaa se ei ole. Kuivaan kesällä ulkona allergioista huolimatta, kun olen huomannut, että jos allergikkojen vaatteita vähän painelee silitysraudalla niin ei tule pahemmin oireita. Ja ulkonakuivaaminen on tällä pyykkimäärällä muutenkin niin paljon helpompaa kuin sisällä (kestovaipatkin kuivuvat päivässä, talvella eivät tahdo sisällä kuivua edes kahdessa... Kuivaus kaappi on, mutta se on rikki ja vain minun rojukaappinani - lähinnä akvaariotarvikkeita sisältää tällä hetkellä...)

Olen päätynyt ottaamaan pakkauksen, kun myin aikas pian ensimmäisen (nyt 2 v) jälkeen noita pienempiä vaatteita ja kestovaippoja. Meillä oli tilan ahtaus ja muutto, joten oli vähän puoli pakkokin päästä jostakin eroon. Jostain syystä molemmat suvut ja kaikki tuttavat innostuivat ostelemaan etu- ja jälkikäteen kaikenlaista...[:D]

Nyt pitäisi haalia niitä vaippoja ainakin. Ne vaatteet mitä olen säilönyt ovat lähes kaikki molemille sopivia, kun ei tosta esikoisestakaan tiedetty kumpi tulossa.

Eikös äitiysavustusta voi hakea pelkästäänkin ja rahoja sitten kun asiat selviää? Täyttää paperilomakkeesta vain henkilötiedot ja äitiysavustuskohdan tai tekee netissä saman homman. Neuvolan todistus raskaudestahan kuuluu liitteenä kaikkiin hakemuksiin, joten ei kai sillä ole merkitystä milloin sen sinne lähettää kunhan toimittaa. Itse täytin netissä kaikki kolme hakemusta (avustus, rahat ja lapsilisä) ja pistin neuvolan todistuksen postiin. Avustuksesta olen saanut päätöksen tänään, tarkistin juuri ja rahoista odotellaan vielä työnantajan palkkatodistusta (täyttävät netissä heti kun on mahdollista). Päädyin hakemaan rahoja viimeisten kuuden kuukauden tulojen perusteella, joten palkkatodistusta ei pystytä vielä toimittamaan kelaan. Mutta se ei ole ongelma, pääasia että hakemus on sisässä ja asiat selvitettynä.

Minulle sanottiin Kelassa, että kaikki paperit pistetään eteenpäin kerralla, eli äitiyspakkauksen saa vasta kun on tehty päätös äitiysrahasta. Eli jonkin aikaa saan tässä itse odotella, ennen kuin pääsen vaatteita hipelöimään, odottaahan tuo hakemuskin vielä tuossa pöydällä.

Kela on pistänyt minun äitiyspakkauksen jo tulemaan vaikka päätös päivärahoista tulee vasta lähempänä äitiysvapaalle jäämistä.

Tietääkö kukaan, että missä vaiheessa KELA alkaa käyttää vuoden 2009 verotusta tulojen perustana? Mulla on huomattavasti paremmat tulot olleet vuonna 2009 kuin vuonna 2008 (puhumattakaan edeltäneestä puolesta vuodesta). Eli olisi huippuhyvä jos saisin äippärahan 2009 tulojen mukaan...

Sinun kannattaa hakea päivärahoja muuttuneiden palkkatulojen perusteella eli kuusi kuukautta ennen äitiysvapaan alkamista edeltävillä tuloilla. Silloin työnantaja täyttää kelan lomakkeen Y17 eli antaa palkkatodistuksen kyseiseltä ajalta. Minäkään en varmuudella tiedä ovatko tuloni kasvaneet vaaditut 20% viimeisestä vahvistetusta verotuksesta mutta toivon niin, joten hain päivärahoja muuttuneiden palkkatulojen perusteella. Työnantaja ei kovinkaan usein tietenkään vielä pysty palkkatodistusta antamaan kovinkaan aikaisessa vaiheessa, joten kelasta vakuutettiin että riittää kun hakemus on sisässä ja palkkatodistus tulee heti kun se vain on mahdollista antaa.

Tyhmä minä... niin edellinen tietysti siinä tapauksessa, että olet vielä töissä ja tulosi ovat edelleen paremmat kuin 2008. Eiköhän 2009 vuoden verotusta aleta käyttämään ensi vuoden puolella.

Kaikista etuuksista saa päätöksen erikseen. Eli äitiyspakkauksen saa kyllä sen kahen viikon sisällä siitä kun hakemus on käsitelty ja pakkaus tilattu riippumatta siitä, onko päätöstä päivärahoista tehty vai ei. Kannattaa myös kaikkia hakea kerralla, että on sitten hakemukset sisässä. Itellä just toi sama tilanne kuin muutamilla muillakin, että haen tän viimisen puolen vuoden tulojen perusteella. Mutta silti olin jo saanut päätöksen päivärahasta sen 2008 verotuksen perusteella ja pitääkin soittaa huomenna kelaan ja kysyä, että onhan se vaan ns. varmuuden vuoksi. Että jos nä nykyset tulot ei ookaan tarpeeks isot ni sitten saan ton määrän. Niin ja vuoden 2009 verotuksen perusteella päivärahaa voi hakea vain ne, joiden äitiysrahakausi alkaa ensi vuoden puolella, eli kannattaa hakea just sillä "viimeisen kuuden kuukauden tulot" perusteella. Kuten jo joku sanoikin :) Sit on harmi jos tulot on taas tälle vuodelle laskenu :)

Joo no mulla viimeisen puolen vuoden tulot on olleet pelkkä työttömyyskorvaus ja sitäkään ei kaikilta kuukausilta maksettu. Tylsää jos se menee niin, että 2009 verotusta voi käyttää vasta jos päivärahakausi alkaa ensi vuonna... On mulla sentään 2008 paremmat tulot kuin viimeiset puoli vuotta, mutta ero 2009 vuoden tuloihin on silti 20 000 e. Joten ottaa päähän...

Tässä se taas nähdään, että Kelassa vastaus riippuu täysin siitä, kuka virkailija vastaa tai missä toimistossa asiaa selvittää!
Merkillistä! No toisaalta hyvä, jos äitiyspakkaus tuleekin aiemmin, pääsen hipelöimään vaatteita [:)]

Aijai, tulin jakamaan oman yksinkertaisuuteni teidän kanssa [:D] Äitiyspakkauksen hipelöinti jatkui tänään ja äsken oli käsittelyssä se liukuvoide. Lueskelin ajankuluksi sitä putkiloa ja siellä oli käyttökohteet eritelty jotenkin näin: "yhdyntöihin kondomin kanssa tai ilman sekä muihinkin tilanteisiin lisäämään luistoa" [:D] Mua niin nauratti toi, että sehän on kuin jeesusteippiä ja mieskin totesi, että se kannattaa sitten säilyttää, voi sipasta suksiin talvella ennen ku lähtee hiihtää! Toisia ihmisiä on vain helpompi viihdyttää kuin toisia [:D]

Mä annoin miehen avata sen pussin missä oli kortsut ja liukkari ja se onnessaan auko sitä pussia ku joku pikku poika[:D] Sit se katto sitä liukkaria ja kysy et mitä tää on ja mihin tätä käytetään[:D] Käskin lukea siitä purkista..
Annoin sille sit sen liukkarin ja kortsut ja ukko siihen vaan et: Noin paljon kaikkee tavaraa ja mä sain vaan nää kaks[:D]

Takaisin