Elokuun elämöinnit

Nielet kiukkusi hetkeksi ja pistät isännän liikenteeseen sitten aikanaan muutaman kerran muksujen kanssa, johan alkaa käytäntö avata silmät. Ehkä [;)]

Miehet on kyllä välillä vaikeita. Järki ja logiikka menee joskus liian pitkälle, vaikka ehkä tässä sun tapauksessa taita järkikin olla jo aika kaukana... Klassinen esimerkki: Nyt on tosi kuuma täällä sisällä, ihan tuskasta. Laitan ilmalämpöpumpun päälle hetkeks. Miehen vastaus: Ei voi olla kuuma, mittari näyttää xx.

Eihän sitä kaukaloa tarvitse köyttää vöillä vaan isofix-turvakaukalo jalustan saa pelkästään vyöllä laitettua penkkiin eikä sitä tarvii irrottaa

^niin tai siis on olemassa erikseen jalustoja, jotka kiinnitetään turvavöillä. Isofixjalustaa ei voi kiinnittää turvavyöllä... Tokihan Isofix-kiinnitys on huomattavasti turvallisempi lapselle, mutta vöidenkin kanssa pärjää.

Just palasin neuvolasta Kelan paperit mukana. Oli kaiken kaikkiaan tosi mukava käynti. Sydänäänet kuului hienosti ja kaikki arvot kunnossa. Päänsärystä puhuttiin ja hoitaja neuvoi edelleen "pommittamaan" terveyskeskusta. Hoitaja antoi mulle myös numeron neuvolapsykologille jos haluaisin käydä juttelemassa. Ei varmaan ollenkaan huono idea.

Mun päänsärky on kyllä alkaa olla jo aika ahdistavaa. Päätä on nyt särkenyt melkein 2 kk putkeen. Mikään ei auta, eikä syytä tiedetä. Se väsyttää hirveästi kun sattuu koko ajan, vaikkei kipu olekaan mitään hirmu kovaa.

Koulussa edelleen mukavaa. On kiva anatomian tunneilla kuunnella kun opettaja kertoo sikiön kehityksestä yms. Sosiaalipuolen tunneilla taas käsitellään nyt lapsiperheiden arkea jne. Motivoivaa. [:)]

Joo kyllähän niiden vöiden kanssa pärjää, mutta se pari kertaa mitä piti esikoisen kanssa niitä räplätä ei oikein vakuuttanut. Mielestäni ne vyöt ovat vähemmän turvalliset.

Isäntä jäi nyt pähkäilemään, että hakeeko uuden auton vai mitä, kun minä olen niin hankala ja haluan liikkua lasten kanssa. Kysymyshän oli taas siitä, että mihin ihmeeseen minun on edes päästävä täältä. Eihän sitä kukaan kaipaa sosiaalista elämää, kun hoitaa kahta lasta. Olen vain menossa tuhlaamaan bensaa...[:@]

Ihanaa kun jollakin kuten Meemillä on neuvolatäti, joka ottaa todesta kivut. Meidän täti ilmoitti ensimmäisellä kerralla, että raskausaikana pitää vaan kestää. Hän oli iloinen, etten ollut "kävelevä sairaskertomus", mutta samaan hengenvetoon kertoi minulla olevan vaikka mitä tauteja. Käytä Meemi ihmeessä kaikki palvelut mitä tarjotaan. Tappele, jotta saat selvyyden päänsärkyyn.

Voe mahoton näitä öitä!

Olen tässä jo neljättä kertaa vessassa rampannut, ja selkä on niin mahottoman kipee ettei kunnolla saa nukuttua, MUR.
Noi vessassa ramppaamiset kyllä johtuu ihan siitä että olen tässä illan / yön aikana juonut aika paljon vettä, k un kävi ruuan kanssa pikku vahinko .. minä + keittokattila + suolapurkki = katastrofi! [:D]
Ei se silloin syödessä tuntunut pahalle, mutta .. Voin vain ootella sitä turvotuksen määrää mikä tästäkin vielä koittaa!

Äskön aikana kuluksi vietin aikaa vauvan omassa pikku sopessa ja hypistelin hänen tavaroitaan.
Ei sitä millään meinaa uskoa että yli puolenvälin "vedellään" jo. Äskönhän mä viel kärsin ylipahoistaoloista ja oli voimat pois helteiden takia! Ja massu, se jos joku on kasvanut tässä lähiviikkoina hurjana!
Tuli vaan jotenkin rauhallinen ja seesteinen olo katellessa tavaroita ja mietiskellä että kohta täällä tuhisee pieni <3
Sulosia pikkuisia tutteja on lapset ostaneet vauvalle omilla viikkorahoillaan, siellä ne lipaston päällä osottavat käyttäjäänsä [:)].
Ompelukonekkin on löytänyt kaapista itsensä ulos, ja harsokangas odottaa vuoroaan.
Tekis niin mieli alkaa hurruuttamaan "puklirättejä" valmiiksi, mutta ehkä mä annan muulle perheelle yörauhan ..

Reilun parin tunnin päästä esikoinenkin jo heräilee aamupuuhiinsa .. Pitäis sitä varmaan yrittää vähän ees nukuttua, tai edes levätä sängynpohjalla ennen kuin uusi aamu kukoistaa tässä torpassa.

Huh helpotusta..... Näyttäisi siltä, että tällä kertaa saa olla aika huoleti tämän raskauden kanssa, kaikki näyttää sujuvan hyvin myös kohdunkaulan osalta. Eilen oli lääkärintarkistus tuon tilanteesta ja kiinni olivat sekä sisä- että ulkosuut ja kaula oli täysimittainen, eikä ollut edes pehmentymistä vielä aloittanut. JOSPA nyt sitten miehellänikin olisi kerrankin tilaisuus nähdä normiraskaus, johon ei kuulu keskossynnytyksiä tai jatkuvaa jännitystä ja vuodelepojaksoja. Hieman oudoltahan tämä tuntuu, että ei tarvitse ainakaan vielä hermoilla, kun olin varautunut siihen, että jotain rajoituksia tulee. Mutta huoleti voin jatkaa normaalieloa ja viettää sen totutun 4-5 tuntia päivässä koirien ja tenavien kanssa ulkona riehumassa ja lenkeillä.

Hienoa, että sait tättärä hyviä uutisia. Sokerirasitustesti meni minulla tulosten valossa hienosti vaikkakin kokemuksena se ei ollut ollenkaan mukava. Kaikki näytteet alittivat hyvin raja-arvot. Olo palautui normaaliksi kuitenkin vasta testi päivän iltana...

Nukahtaminen on vaikeaa. Ei löydy hyvää asentoa ja asioita (lähinnä työjuttuja) pyörittää päässään uudestaan ja uudestaan... Eikä vessassa juokseminenkaan helpota asiaa ollenkaan. Vaikka kuinka yrittäisi rentoutua niin ei meinaa millään tulla uni silmään. Viime yönä onneksi satoi jossain vaiheessa ja taisin sen rummutukseen sitten lopulta nukahtaa.

Noni. Nyt on pakko avautua vähän.
Viime viikolla kävin siinä toisessa sokerirasitustestissä ja tänään aamulla oli sitten neuvola, jossa tulokset kerrottiin. Mulla on sitten kans se raskausdiabetes. [:(]

Ei tässä muuten mitään, kun eihän sille itse mitään mahda, eikä se ole itse aiheutettua eikä mitään, mutta en vielä saanut lapsen isää kiinni puhelimella ja sille pitäis nyt siis kertoa. Muuten sekään ei ois mikään juttu, mutta kun mun pitää olla se, joka ei voi olla paniikissa eikä saa kuulostaa hermostuneelta, kun se mies on semmonen, että kaikki maailman taudit (siis ihan tavis-flunssasta lähtien) on mukamas jotenki KAUHEEN ylipelottavia sille ja se on ihan varma että se tai joku muu sit kuolee johonki sairauteen tms...

Siis kamalan vaikee näin kirjallisesti selittää, mutta se siis panikoi ihan turhaan jostain tavallisista asioistaki (niinku siitä että sillä todettiin just koivun siitepölyallergia...), niin nyt kun sille tämän yritän esittää jotenki normaalissa valossa, niin se tietty alkaa panikoimaan. Ja jos se panikoi, niin sit alan minäki panikoimaan... [:(] Tarvitsisin nyt sitä tukea ja rauhallisuutta, en panikointia (ja syyllistämistä, niinku omalta isältäni saisin osakseni, jos hänelle tästä kertoisin).

Äidille ja siskolle jo kerroin ja ne oli ihan normaaleja. Siis kommentoi tietty, että onpa harmi, mutta että eihän elämä tähän lopu. Ja töissä tietty pomolle ja lähimmille työkavereille kerroin juuri, koska niitten pitää tietää, miks mä juoksen jatkuvasti syömässä jotain välipaloja... Osaan ja pystyn kyllä ihan ite hoitamaan tän raskausdiabeteksen ruokavaliolla, että ei siinä mitään ihmeellistä oo. Pitää vaan muistaa ja aina muistuttaa itteään, että menee useammin syömään. :)

Mut nyt on kyllä melko masentunu olo, ei pelkästään tämän takia, vaan kaiken muunki stressin vuoksi. Itseni tunnen, joten tää ei oo mikään pysyvä tai syvempi masennus, vaan ihan tämmöstä stressioireilua. Töissä on hillitön kiire, pitäis löytää uus asunto, yliopistolla alkaa kohta opinnot, aina on hiki tai jotain paikkaa kolottaa, nukkuminen on vähän niin ja näin ja muutenki vaan ärsyttää...

Anteeksi purkautuminen. Kyllä tää olo varmaan tästä paranee...

Uuh... Ihania tuntemuksia kaikilla ja hyvä tietää etten ole ainoa joka painiskelee kasvavan kokonsa kanssa. No joo, maha nyt ei vielä näy, mutta olen ihmisenä lattialla makaavaa sorttia, ja nyt on alkanut tulla seinä vastaan mahalla makuulla. Vauva potkii masussa ja tuntuu, että ruttaan koko pikkuisen... [:o] Tyynyjen kanssa olen telminyt aina, kun haluan makuulleni, mutta alan käsittää, että ne päivät ovat takana jolloin sai mielensä mukaan vaihtaa asentoa...

Niin ja muuta elokuun aikana tapahtunutta. Ollaan otettu yhteen miehen kanssa ihan typerimmistä pikku jutuista. En ole ikinä tiennyt, että minä, joka olen niin myötäilevä ihminen onkin saanut naarasleijonan voimat puolustaessani asemaani ja lastani. Aivan omituisia tunnelmia. Olen äyskinyt esimiehelleni ja pomolleni... Pyydellyt anteeksi ja selitellyt ja sitten taas on alkanut jokin asia jurppia ja tulee sanottua asioita TODELLA rakentavaan sävyyn, siis NOT! [8D] Apua! Toivottavasti en ole ainoa hullu raskaana oleva hormonikimppu!!!
" target="_blank">Pikkaraisen matka

Me oltiin tänään vihdoin siinä 4D ultrassa. Harmiksemme se ei ollut ihan sellainen elokuva näytös kun oltiin odotettu mutta kyllä se niin paljon paremmin näkyi kuin se aiempi rakenneultra.
Me saatiin ihania uutisia, siitä että kaikki on tosi hyvin. Siellä se lapsonen kasvaa hyvää vauhtia [:)]
Mutta tulipahan siinä sitten huonojakin uutisia, tai hämmentäviä ja pelottavia lähinnä. Eli mulla on kohdunkaula alkanut lyhentyä ja se on nyt sentin lyhyempi mitä pitäisi olla. 5-6 viikon päästä pitäisi mennä taasen kontrolliultraan sen takia.
Se myös tarkoittaa sitä että todennäköisesti heti kun mulla supparit alkaa tuntua kunnolla niin sairaslomalle [:(]

Isofix-jalustan kyllä saa turvavyöllä kiinni vaikka niitä isofix-kiinnikkeitä autosta ei löytyisi..Ainakin tossa jalustassa niin näytetään..

Ang1: Tuo kohdunkaulan lyheneminen ja pehmeneminenhän + suiden avautuminen on juuri se ongelma, jota minulla on ollut useammassa raskaudessa, nyt tässä näyttää kuitenkin hyvältä, eli kerrankin tilanteeni on normaali. Todella hyvä sinun kannaltasi, että tilanne on nyt havaittu ja pääset seurantaan. Minullakin seuraava kontrolli asian tiimoilta on rv30 - toistaiseksi olen valoisalla mielellä ja uskon, että tällä kertaa pääsisin ilman vuodelepoja, mutta tiedän, että viikkojen kuluessa varmasti taas alan enempi tai vähempi jännittää. Kokeneena makoilijana (kahdessa raskaudessa viikkokausia joko osittaisessa tai täydellisessä vuodelevossa olleena) antaisin vinkiksi, että jo nyt alat ottaa rauhallisesti - kauppakassien ym kanto ja kaikki vähänkin rankemmat kotityöt miehen tehtäväksi - ei siksi että olisit laiska vaan lapsen parhaaksi! Meillä mies on tällä kertaa (taas) pitänyt minulle useammin kuin kerran saarnaa siitä, miten en saisi edes tuota nuorinta lasta kanniskella, mutta vaikeaa se välillä on olla kantamattakaan, kun ei tuo puolitoistavuotias oikein käsitä miksei pääse äidin syliin entiseen malliin kyydittäväksi.

Kerronpa hieman eräästä raskaudestani, tästä tarinasta voi saada uskoa siihen, että paljon viikkoja sinullekin vielä kertyy ennen synnytystä. Tosin edessä saattaa olla lepoa, mutta itse sanon aina, että mieluummin makaan vaikka päälläni muutaman kuukauden kuin jännitän keskolassa olevan lapsen puolesta. Kolmosta odottaessani olin seurannassa sen takia, että kakkonen syntyi yllättäen rv31+1 - kohdun kaula oli lyhennyt ja pehmennyt ilman supistuksia - ensimmäiset tuntemani supistukset olivatkin sitten synnytyssupistuksia... Kolmosesta ensimmäinen kontrolli oli rv23+0 ja siellä havaittiin kohdunkaulan jo pehmenneen ja hieman lyhenneenkin. Supistuksia ei ollut ollut tuolloinkaan... No, kun olin uudelleensynnyttäjä ja seuraava raskaus alkoi tuolloin n.1,5 edellisen (keskos)synnytyksen jälkeen niin tuo vielä meni jotakuinkin normaalin piikkiin ja seuraava kontrolli määrättiin rv 28+5... Siellä sitten huomattiin tilanteen edenneen vain hiukan, mutta koska edellinen synnytys oli ollut rv31+1 niin seuraava kontrolli määrättiin jo kahden viikon päähän - ja kun aiemmin ei ollut tapahtunut kummempia niin minähän ajattelin ettei sitä kahdessa viikossakaan mitään kummia tapahdu. No, silloin rv 30+6 menin kontrolliin ja kuvittelin lähteväni sieltä kotiin, mutta mutta....... Kahdessa viikossa kohdun kaula oli muuttunut niin, että sisäsuu ja ulkosuu olivat molemmat auki ja välissä suljettua kanavaa n.1,5cm - seurauksena passitus osastolle makaamaan seuraaviksi viikoiksi... Osastolla sitten alkoivat supistukset ja muutamaan kertaan olin ihan varma, että sekin lapsi tulee syntymään keskosena. Mutta supistuksenestolääkkeellä ja levolla saatiin tilannetta korjaantumaan, sisäsuu muistaakseni jopa sulkeutui hiukan seuraavien viikkojen aikana... Rv34+0 sairaalassa ei enää oltaisi estelty, jos lapsi olisi alkanut syntyä vaan kotiuduin sairaalasta ja olin varma, että joudun pikaisesti sinne palaamaan...... Kuitenkin kävi niin, että kun lapsi sai luvan tulla maailmaan ei enää ollutkaan kiirettä vaan kun otin rennosti lepäillen kotona kaikki meni hyvin seuraavina viikkoina ja kun taas palasin sairaalaan kontrolliin rv 36+5 minut otettiin sisälle hieman toisenlaisten ongelmien takia *(sydänkäyrä oli epänormaali, mikä jälkikäteen tulkittiin johtuvaksi minulla silloin olleesta flunssasta, nimittäin osastolla se palautui nopeasti normaaliksi)* Jäin sitten sairaalaan ja koska raskaus oli ollut rankka sekä minulle että vauvalle niin rv 38 pyörähdettyä käyntiin alettiin miettiä olisiko aiheellista käynnistää synnytys. Ja päädyttiin käynnistykseen, ensimmäiset cytotec-tabletit sain rv37+2 aamulla ja seuraavana päivänä tyttö sitten rynni parissa tunnissa maailmaan. Sain lapsen syliin ja vierihoitoon ja se koettelemus päättyi onnellisesti.

Isäntä keksi ratkaisun miten saa isofixit autoon ilman penkkien "pilaamista". Se tosin tapahtui sen jälkeen, kun sanoin, että hän saa sitten hoidella kaikki kaupassa ym käynnit. Hän on tottunut täysi hoitoon äidin ja isänsä taholta. Kauhistus jos joutuu hoitamaan jotain.

Meidän jalustaa ei saa muilla kuin niillä kinnikkeillä, eikä viitsi ostaa toista kaukaloa. Lisää näitä lapsiakaan ei enää tehdä, että jossain vaiheessa sitä pitää yrittää hankkiutua eroon.

Piti jo aikaisemmin kysellä, että kuinkas usein olette saaneet/joutuneet käymään neuvolassa jos ei ole ollut mitään ongelmia? Olen  epäillyt, että täällä ei neuvolan tädillä ole tarpeeksi töitä, kun olen joutunut käymään siellä viikosta 8 lähtien 2-3 viikon välein. Siis tässä rakaudessa ei ole ollut mitään ongelmia.

^no oho! Kylläpäs on todellakin usein, vieläpä uudelleensynnyttäjällä... Mulla ensisynnyttäjänä on neuvolakäynnit olleet n. 6 viikon välein ja nyt seuraava varsinainen neuvola on 8 viikon päästä. Neuvolalääkäri tosin on siinä välissä... On hiukkasen näköjään eroja...

Mä jouduin siinä yhessä vaiheessa kun oli niitä kaikkia epämääräisyyksiä niin äitillä kuin vauvallakin niin käymään viikon välein ja millon missäkin tutkimuksissa.. Mutta nyt luojan kiitos viime neuvolakäynnillä oli ensimmäistä kertaa puhdas pissa, verenpaineet yms kunnossa ja vauvalla hyvät sydänäänet ja liikkuu paljon niin sain seuraavan käynnin vasta kuukauden päähän..sanoi kyllä että heti jos ilmenee mitään oireita niin tulla aikasemmin..

Noin kuukauden välein (alkuun vähän reilun kuukauden) olen käynyt neuvolassa, tänään viimeksi. Seuraava on taas kuukauden päästä ja sen jälkeen kuulemma 2 viikon välein. Olen ymmärtänyt, että tuo on normaali tahti. Kaikkiaan olen siis käynyt neuvolassa tähän mennessä 5 kertaa. Siihen päälle tietysti ne kaksi ultraa. Neuvolalääkärillä olen käynyt kahdesti (ja ne lasketaan siis mukaan noihin kaikkiin neuvolakäynteihin) ja kolmas on 36. viikolla.

Kaikki on onneksi ollut hyvin joka kerta. Nyt vähän jännitin miltä paikat näyttää, kun supistuksia on viime aikoina ollut jonkin verran, mutta lääkärin mukaan kaikki on kunnossa. Jotenkin on niin helposti mennyt tämä odotus, varsinkin verrattuna monen muun odotukseen, että pelottaa, vieläkö jotain ikävää ilmaantuu. Toivottavasti ei!

Mä oon Helsingistä kotosin ja täällä on mun mielestä naurettavan vähän neuvolakäyntejä! Eka neuvola oli siinä viikolla 8, seuraava viikolla 14 ja nyt oli eilen viikolla 22. Seuraavan kerran neuvolaan meen viikolla 30. Ei oo onneks ollu mitään suuria ongelmia raskauden kanssa, mut on vaan vähän orpo olo ku kuitenki esikoista odottelen. Ja neuvolakäynnit on tähän mennessä ollu sellasia 15min mittasia. Otetaan paino ja kuunnellaan sydänäänet ja sit tack och adjö.. Ei siinä kauheesti uskalla ees kysellä mitään ku neuvolatäti näyttää kovasti aina olevan kiireinen. Niin ja eka neuvolalääkäri on viikolla 26. En tiiä onko toi ainoo lääkärikäynti koko raskauden aikana jos kaikki menee hyvin.. Oko muilla helsinkiläisillä ollut näin vähän käyntejä?

Kai kaupunki säästää tässäkin sitte jotain.. Uudelleensynnyttäjät ei varmaan käy kertaakaan neuvolassa tääl hesassa :D

Mut joo, tosiaan aika isoja eroja kuntien välillä noissa neuvolakäytännöissä.

Hei kaikki[:)][:)]
Päätin liittyä teidän keskustelu rinkiin, nopeasti luin muutaman keskustelun niin neuvolasta olette keskustelleet ainaski...
Meillä on kans laskettu aika joulukuussa Rv 25+2 menossa nyt, odotus on mennyt suht hyvin.Meille on tulossa ensimmäinen lapsi[:)]
Pieniä alavatsa kipuja on ollut ja nyt on alkanut harjotus supparit ei onneksi joka päivä ole tullut. Vauva liikkuu aika hyvin masussa ja alan tuntea liikkeet hyvin.
Neuvola täällä Oulussa on toiminut ihan hyvin, vaikea vaan välillä saada omaa "neuvola tätiä" kiinni. Lääkärille täällä pääsee aika huonosti, ollaan jonkin verran jouduttu käyttämään yksityistä tai työpaikkalääkäriä ja sen kautta saatu lähetettä. Onneksi vain muutamia kertoja.
Neuvola käyntejä on tähän asti ollut kerran kuukaudessa ja kerran olen käynyt neuvolalääkärillä(siis neuvolan puolesta). Nyt syyskuussa on seuraava neuvola käynti ja samalla pääsen käymään lääkärin luona[:)]

Kun on ilmeisesti kunnan sisälläkin terkoilla eri käytännöt... Kuulumme Pälkäne ja Kangasala samaan piiriin ja kaikki terveydenhuolto on yhdistetty, mutta kaverini, joka asuu Kangasalla ei käynyt kuin n. 3 kertaa tähän mennessä ja minulle on tullut ennen 20 viikkoa käyntejä jo 6 kun laskee ultran mukaan. Lääkärissä kävin siinä vkon 12 kohdalla ja uudesta käynnistä se jo jutteli...

Eikä siinä, että siellä käytäs kuuntemassa sydän äänet ja sellaiset, mutta jokaisella käynnillä menee n. tunti ja hän käy läpi omat ja muidenkin synnytykset.

Ihan kiva toisaalta, että näin päin, kun Helsingissä ei ilmeisesti pääse kovin hyvin. Kyllä se vaan näin uudelleensynnyttäjänä ärsyttää rampata siellä ilman suurempaa syytä. 

Meillä Vantaalla on juuri sama sykli kuin mamatilda kertoi Helsingissä olevan. Paitsi että ekaan neuvolaan pääsin vasta viikolla 10, seuraava viikolla 16, sitten 22. Seuraava tosiaan viikolla 30 ja ensimmäinen neuvolalääkäri viikolla 26. Näin olisi siis käynnit normaalisti. Kerran olin ylimääräisellä "pikakäynnillä" kun oli ongelmia, niin tarkistettiin tilanne.

Takaisin