Elokuun elämöinnit

Mun äitiysloma alkaa 23.1., joten saanko mä 2014 verotuksen mukaan? Se on luultavasti parempi kuin edellinen koska olin hoitovapaalla tammi-maaliskuu 2013. Meidän kuopus täyttää jo 4v joulukuussa niin en voi saada samaa kuin hänestä.
Ootteko kaikki tietoisia että äitiys/vanhempainvapaalla saa tehdä töitäkin? Pyhäpäivinä kun ei makseta äippälomarahaa joten ne päivät saa tehdä töitä niin paljon kuin sielu sietää, muinakin päivinä saa olla töissä mutta sitten pitää Kelalle ilmoittaa jolloin maksetaan siitä päivästä minimi. Tällaisilla vuorotyöläisillä tuo on loistava mahdollisuus, jos haluaa lisätienistejä.
Meillä ei maksa työnantaja palkkaa äitiyslomalta vaan koko aika tulee Kelasta. Esikoista odottaessa olin ihmeissäni kun Kelassa kysyttiin tuota mutta ne selvensi että useimmiten kaupungilla ja valtiolla töissä ollessa maksetaan. Harva yksityinen firma haluaa maksaa kun se kerran on vapaaehtoinen maksu.

Ymmärsin lasanna sun tekstistä että äippäloma alkaa 23.1 eli la on helmikuun lopulla? Tällöin saat 2014 verotuksen tai viim 6kk mukaan.

Eikun niin näköjään jos opettelis lukemaan että äippäloman alusta puhuttiin eikä lasketusta :D nannanna on siis oikeassa, kyllä 2014 vuoden tulojen mukaan. :D

Onko teistä kukaan vielä miettinyt terveysvakuutusta lapselle? Tai en tiiä mikä sen oikee nimi on, kun en oo ite siihen vielä perehtynyt., mutta se on siis se vakuutus, jolla voi mennä esim. yksityiselle hoitoon ja sitten saa siitä vakuutuksesta rahoja takaisin. Jossain mainoksessa vaan luki, että se olis hyvä ottaa viimeistään 3kk ennen laskettua aikaa.

Meillä on esikoiselle hoitokuluvakuutus. Tosin IFistä, mikä ei oo paras mahdollinen.. mutta on tullut kyllä tarpeeseen! Poika oli elämänsä ensimmäiset 9pv lastenosastolla sokeri- ja antibioottitipassa ja sieltä tuli mukavan kokoinen lasku jonka vakuutus sitte korvas. Nyt puolen vuoden sisään ollu kolme korvatulehdusta ja lääkärikäynnit jälkitarkastuksineen ja lääkkeineen hoitunut yksityisellä ja kaikki vakuutuksesta takasin. Nyt mietitään korvien putkittamista ja sekin hoituu yksityisen kautta nopeesti, kun kunnalliseen on pitkät jonot. Ilman vakuutusta ei pystyttäis yksityisellä käymään. Suosittelen! Oman "tutkimuksen" mukaan LähiTapiolassa paras.

Esikoisen kanssa vakuutuksen hankkiminen jäi syntymän jälkeen radin takia. Onneksi on ollut terve. Nyt ajattelin olla ajoissa liikenteessä ja hakea ennen sokerirasitusta.

Hm.. tässähän tulee kiire, jos pitää ennen sokerirasitusta, kun mulle on se jo ensi viikolla...

No mä kyl sain radista huolimatta viime raskaudessa ihan tavallisesti vakuutuksen, ei se ainakaan mun kohdalla vaikuttanut mitenkään...

Katsoin huvikseen äsken Pohjolan sivuilta, niin ne ei ainakaan verkkokaupassa myy hoitokuluvakuutusta ennen rakenneultraa. Mulle herjas sitä, kun yritin katsoa sieltä hintaa.

Mun käsittääkseni ennen rakenneultraa ei voi saada sitä vakuutusta lapselle. Mut se kannattaa ehdottomasti ottaa ennen syntymää, niin korvaa sit jos tosiaan heti syntymän jälkeen tulee jotain sairaalakuluja yms.

Olen selvittänyt LähiTapiolasta, sieltä vakuutuksen otankin. Siellä anomuksen saa tehdä nt-ultran jälkeen, ja se pitää tehdä viimeistään 3kk ennen syntymää. Jos äidillä on radi, pitää siitä laittaa kaikki tiedot hakemukseen mukaan. Ei siellä mitään outoja vaatimuksia ollut, esim äidin painoindeksi pitää olla alle 40 (en ihmettele yhtään), ja mitähän muuta. Tuolla on kyllä suolainen hinta, alkuun 500 euroa vuodessa + 100 omavastuuta ja jokin prosentti maksuista vuodessa, mutta kyllä minä tuon mieluummin maksan, ja sitten käyn huoletta yksityisellä lastenlääkärillä aina kun tarve tulee. Julkisella puolella lapsetkin jonottavat tuntikausia.

Olen selvittänyt LähiTapiolasta, sieltä vakuutuksen otankin. Siellä anomuksen saa tehdä nt-ultran jälkeen, ja se pitää tehdä viimeistään 3kk ennen syntymää. Jos äidillä on radi, pitää siitä laittaa kaikki tiedot hakemukseen mukaan. Ei siellä mitään outoja vaatimuksia ollut, esim äidin painoindeksi pitää olla alle 40 (en ihmettele yhtään), ja mitähän muuta. Tuolla on kyllä suolainen hinta, alkuun 500 euroa vuodessa + 100 omavastuuta ja jokin prosentti maksuista vuodessa, mutta kyllä minä tuon mieluummin maksan, ja sitten käyn huoletta yksityisellä lastenlääkärillä aina kun tarve tulee. Julkisella puolella lapsetkin jonottavat tuntikausia.

täytyy meidänkin varmaan lähitapiolasta kysellä, mies kun on s-ryhmässä töissä, niin vois jopa saada jotain alennuksia tai ainakin saa bonukset jos ei muuta. + meillä kaikki muutkin vakuutukset lähi-tapiolassa...

Tuo vakuutus on sellainen asia, jonka jokaisen täytyy itse miettiä onko sille tarvetta vai ei. Me ei esikoiselle otettu vakuutusta ennen syntymää, eikä siitä olisi mitään hyötyä ollutkaan. Poika on ollut alusta saakka terve. Korvatulehduksia on neljään ja puoleen ikävuoteen mennessä sairastanut kaksi ja ne on ongelmattomasti hoitunut ihan kunnallisella puolella. Molemmilla kerroilla ollaan päästy samana päivänä lääkärille. Ylipäänsä olen ollut äärettömän tyytyväinen meidän kunnalliseen omalääkäriin. Nyt ollaan otettu pojalle tapaturmavakuutus, mut eipä ollut sitäkään viel tarvetta käyttää.
Nyt harkitaan sitten onko tarpeellista uudelle tulokkaalle tuota vakuutusta hankkia. Voiko toinenkin lapsi olla yhtä terve kuin ensimmäinenkin? Aika suolaisen hintainen on kyllä tuo vastasyntyneen hoitokuluvakuutus, parhaassa tapauksessa se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, mutta huonommassa tapauksessa se on kuin kaataisi rahaa pohjattomaan kaivoon. Kuitenkin aina takaraivossa kummittelee ajatus "entä jos"?

Kiitos suski75 selvennyksestä, se käy kyllä järkeen paljon paremmin ja nyt oon helpottunut :). Meillä molemmat tytöt on ollu terveitä syntymästään lähtien. Otettiin heille kyllä vakuutukset, mutta niillä ei sitten mitään tehty. Sen summan saa kyllä muutettua vauvan terveystiedoilla halvemmaksi, meillä 450€/v.- 130€/v. Mutta varmaan vasta sen ensimmäisen vuoden jälkeen. Otetaan varmaan kolmannellekin, koska siinä oli jotain kohtia että yhtä kattavaa vakuutusta ei sais sitten enää kun vauva on syntynyt?!

Vakuutuksen myyjä sanoi, että jos lapsi esim. vammautuu synnytyksessä, korvaa vakuutus pysyvienkin vammojen hoitoa. Ja jos lapsella havaitaan jokin synnynnäinen sairaus, saa senkin hoitoon korvauksia. Syntymän jälkeen on turha yrittää saada vastaavaa vakuutusta. Tämä on minulle yksi syy, koska syntymä on vaarallisin hetki ihmisen elämässä.

Samasta syystä mäkin suski haluan ehdottomasti sen vakuutuksen! Meilläkin kun on molemmilla esim astma ja allergiat, joten on aika todennäköistä että lapsellakin on jotain...

Se vakuutus on myös ainoa, mikä korvaa matkoilla raskaudesta johtuvat lääkärikäynnit, perus matkavakuutuksesta ne on monessa yhtiössä rajattu pois. Eu-maat on tietysti eri asia, jos on eurooppalainen matkavakuutuskortti.

Noissa on tosiaan paljon eroa yhtiöiden välillä. Esim. IF antaa vakuutuksen jo nt-ultran jälkeen, mutta niillä vakuutukset on määräaikaisia eli aina tietyssä iässä voi niitä rajoituksia tulla. Sitten taas OP:lla vakuutuksen saa vasta rakenneultran jälkeen, mutta se sama vakuutus on sitten voimassa vaikka 100-vuotiaaksi asti ilman rajoituksia...

Täällä ollaan sokerirasituksessa! Litku juotu ja nyt odotellaan... Vitsi kun tän pitää kestää niin kauan..

Mistä nettikaupasta löytyisi hyvä levennyspala housuihin? Sellainen vetoketjun paikalle tuleva?

Takaisin