Elokuu :)

rosebud mulla kans alko ällöttämään ja ahistamaan ajatus imettämisestä, ku katoin rintapumpun mainosta ja siin näytettiin sitä normi imetystä ja sit sillä rintapumpulla pumppaamista :D
 
Espoossa perhevalmennus muuttui viime vuonna ja tällä hetkellä aluekohtaista valmennusta ei enää järjestetä vaan eri kaupunginosat tekee yhteistyötä yhdessä. Esim. me asutaan Mankkaalla ja täällä oli vielä oma valmennus viime vuonna, mutta tänä vuonna yhdessä Tapiolan, Westendin yms. kanssa.

Ja Rosebud, me oltiin mukana siinä imetysvideolla. :D Moni muukin teistä tulee näkemään sen videon, koska se on päätynyt myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle perhevalmennuksiin. :)

Mansikkainen
 
Asiasta kukkaruukkuun... onko teillä ollut supistuksia?

Itsellä alko eilen illalla menkkamaiset kivut ja vatsa meni aivan kovaksi n. puolen minuutin ajaksi. Tämä toistui 1-2min välein. Ei nyt hirmu kipeitä ollu mut selkeesti tuntu puristavalta! Tätä kesti reilu 2h, jonka aikana soitin kerran paikalliseen päivystykseen. Sieltä lääkäri sanoi että kotona vaan seurailua jos selviät kipujen kanssa.

Seurailin taas tunnin jonka jälk. soitin synnärille, ja sieltä kätilö ohjeisti ottamaan 1g Panadolia ja vähän aikaa kuulostelemaan tilannetta. Edelleen supistukset jatkuivat jonkin aikaa, mutta sitten nukahdin.

Nyt aamulla kävin työterv.huollossa, josta sain sairaslomaa viikon ja pyynnöstä lääkäri tarkisti kohdunsuun tilanteen. Vaikkei mitään vuotoja olekaan ollut.

Aiemmin päivällä olin kyllä kävellyt 2x2km lenkin, voiko se aiheuttaa? Väliä lenkin ja tuntemusten välillä oli kuitenkin useampi tunti. Viikkoja nyt 24+6..
 
Onpas täällä tosiaan kirjottelu hiljentyny. Joko meidän raskaudet alkaa muuttua niin arkiseksi, ettei mitään ihmettelemisen aihetta enää oo? :D

Mie en ole vielä supistuksia tunnistanut. Paitsi kävellessä miehen ja koiran kanssa tulee semmosta "paineen tunnetta" ja sit pitää höllätä vauhtia. Nyt on kyllä tehty monesti niin, että mies kävelee koiran kaa ja mie otan pyörän ja ajelen sillä hissukseen. Tuleepahan kuitenkin ulkoiltua ja koira saa reippaan lenkin ja mieskin viittii kävellä pitemmän matkan, kun on seuraa :D Mut muuten kotona ei oo tuntunu mitään. Voi toki liittyä myös siihen, että oon ollu lomalla heinakuun alusta asti ja ollut siis aika rennosti. :) Mut monihan täällä on niitä harjotussupistuksia kirjoitellut tunteneensa, ne kai on just tommosia ei kivuliaita. Kyllä ne oikeet supistukset varmaan sit ihan epäilemättä tunnistaa, toki kai se on parempi höllätä joka tapauksessa tahtia, jos minkäänlaisia supistuksia alkaa tuntua ja ottaa hetki levon kannalta.

No heitänpä nyt kysymyksen semmosesta, kun monessa paikkaa lukee, että kynsien ja hiusten kasvu yltyy raskauden aikana. Niin joo, oon tuon huomannu, ainakin kynsiä saa saksia jokatoinen päivä. Mut onko teillä muilla muuten karvan kasvu lisääntyny? Siis kun mulla on ainakin mahaan ja rintoihin tullu selvästi enemmän semmosta vaaleeta untuvaa ja sit nyt on alkanu puskee tuonne pulisonkien jatkoksi leuan juureen semmosta vaaleeta hahtuvaa. Että partako tässä kasvaa? :D Ja kun se karva ei oo ihan lyhyttäkään... Mut en taida uskaltaa leikata pois, sithän se vasta yltyy ja kohta oikeesti näytän joulupukilta :D Mut liittyykö tuokin kaikenlaiseen hormonitasapainon heittelyyn, vai mikä siihen on syynä?
 
Joo täällä on tosi hiljasta nykysin.

Mä en nyt oikeastaan tiedä onko supistanu ollenkaan vaiko eikö. Viime viikolla epäilin, et olis ihan pientä ollu, mut en oo 100% varma. Vähän menkkamaista tunnetta oli alavatsassa, mut ei mitään kipua eikä vatsa päällisin puolin mitenkään kovaks menny. Todennäkösemmin mun tuntemukset liitty kodun kasvuun tai jotain.

Mulla alkaa muuten myös kävellessä välillä tuntumaan alavatsassa pieni paine/kipu. Menee kyllä ohi kun jatkaa kävelyä ja kun ei liian vauhdikkaasti liiku. Jotenkin alkaa tää kroppa tuntumaan vähän vieraalta. Ihmeellisiä tuntemuksia alkanu olemaan nyt tuolla vatsan seudulla ja maha on kasvanu vauhdilla lähiaikoina! Nyt se alkaa vähän olemaan tiellä, mut ei vielä niin pahasti. Onneks, kun onhan tässä se n.3kkjäljellä vielä.

Nyt kun mainitsit, niin kynnet on tainneet kyl kasvaa vähän vauhdikkaammin! Hiuksissa en oo huomannu kyllä minkäänlaista muutosta koko raskausaikana. Mahassa on vähän sellasta vaaleeta haituvaa, mut ei kovin paljon eikä ne oikeastaan näy ellei tiiraile ihan läheltä. Mulla on niin vaalea iho, et "maastoutuu" ne haituvat hyvin :)
 
Mimmi1986 Mullaki oli viimeviikolla tiheitä supistuksia ja jäin neuvolan ohjeitten mukaan loppuviikoks (to-pe) sairaslomalle. Tiheillä tarkotan et niitä tuli pitkin päivää monta kertaa tunnin aikana.. Neuvolan täti käski levätä ja kuulostella tuleeko supistukset rasituksen yhteydessä, eli esim. töissä, lenkillä tms. Siihen ei auta sit muu kuin lepo. Mutta sit kävin myös työterveydessä antamassa pissanäytteen, ja selvis et siel on pieni tulehdus, ja pissatulehdus voi oireilla just supistuksilla vaik ei muita oireita olekaan. Nyt oon taas töissä ja antibioottikuuri loppuu tänään, niin pitää tämä viikko taas kuulostella tuleeko niitä supistuksia edelleen ja jos tulee ni pitää hakee sairaslomaa lisää ja lepäillä vaan. Myös kivuttomat supistukset voi aukoa paikkoja, jos niitä tulee tiheästi. Hyvä et sait sairaslomaa! :)
 
Voihan se olla hormonaalista se "parrankasvu". Ite oon huomannu et mul taas tippuu karvat kasvoilta tai siis kulmakarvat esim on vaalentunu ja mietin et millo oon viimeks nyppiny ja sit katoin peiliin ja olin :O ku ei oo kasvanu ja ne mitä on ollu nii neki vaalentunu ja ohentunu. Samaten ripset. Aina ollu pitkät ja tuuheet mut nyt tuntuu et alan näyttää syöpäpotilaalta(koskaanenliioittele).   Kiinnitin kyl jossai vaihees huomioo ku tuntu et oli kokoaja ripsiä poskilla mutten sit katellu tarkemmi ku meikkaaminen mul jäi jo alkuraskaudest ku jos laitto vähänki jotai nii sain monta finniä kaveriks.

Karvat on kyl sit löytäny muut paikat mihinkä kasvaa senki eestä mm. kainalot , maha, jalat ja alapää. Toi maha nyt onneks on tota vaaleet untuvaa mut nuo muut ärsyttää ku sais olla aamuin illoin ajelemassa ku jo parin tunnin päästä on sänkee puskemas ja en mä nyt jaksa kokoaja olla ajeleen.. Nyt kyl pitkästä aikaa mun hiukset on vahvistunu taas mut se hilse mua vieläki vaivaa :/

Ja sit vielä se ihana ongelma ku ei hiusväri tartu hiuksii.... Näytän ihan kauheelta ku hiukset iha laikukkaat ku oon koittanu jos täl väril toimis nii ei. Pari päivää pysyy ja sit taas haalentuu ja on ku ei ois värjänny ollenkaa monee kuukautee.

Sitte vielä supistuksista... Mulla alko viime viikolla supistelee töissä ja pistää lujaa kylkee ku oli kova kiire ja kerenny istuu tai hengähtää ja eile sitte mun kroppa sano et riittää ja mulla meni kerralla voimat jaloista ja mahaan alko kivistään enkä jaksanu enää nousta ylös ja pillahin siinä sit itkuun ku säikähin et mitä tapahtuu. Tänää kävin lääkäris ja sisäsel tutkimuksel oli kaikki ok mut käski ottaa nyt iisisti et oon saikul 13.8-15.8 ja sit on 15.8 viel uus aika lääkärille et katotaa miten voin et jatkuuko saikku vai saanko palata töihin.
 
Hei mulla on kanssa kulmakarvat kadonneet melkeen kokonaan! oon miettiny onko se tästä johtuvaa vai mitä, kun en ihan varmasti osaa ajottaa niiden katoamista ja raskauden alkua lähekkäin. Pitää oikeastaan kysyä muistaako mies millon pisti merkille noi karvat. Tai niiden olemattomuuden :D ja on myös vaalentuneet entisestään.
 
Mä oon tunnistanut pari kertaa takuu varmasti supistuksen, kun maha on ollut ihan kova ja kohdun rajat tunnistettavissa, ja sitten on ollut useamminkin sellaista kireyttä, mistä en oo ihan varma, mutta luulen, että nekin on supistuksia olleet. Oon ollut sellaisessa paikassa, etten oo kehdannut niin ruveta mahaani tarkastelemaan.

Kynnet tuntuu ehkä normaalia vahvemmilta, hiuksissa en oo eroa huomannut. Mullakin on vatsassa sellaista untuvaa. Mites sitten säärikarvat? Mä tajusin yhtäkkiä etten oo ajanut pitkään aikaan, että siellä on kyllä tainnut kasvu hyytyä. Oon kyllä sen verran vaaleakin, ettei nuo nyt niin pistä silmään.
 
Mulla on toi karvankasvu aika laiskaa, niin en oo säärissäkään mitään eroa huomannu. Ihan yhtä harvoin niitä oon nyt sheivaillu, eli just sillon kun ite jaksaa kiinnostaa se tehdä. Tietty nyt vielä kun maha antaa myöten, niin vois yrittää panostaa niidenkin sheivaukseen tai oikeestaan epilaattorilla vetämiseen.
 
Ei ole jaksanu paljoa kirjotella ko tuntuu ettei ole ko valittamista :D. Luin eilen lantion löystymisestä, ja tajusin että sehän se mulla pistää jalat, selän ja alapään kippeeksi. Siihen päälle harjotussupistukset, lähinnä niitä tulee jos rehkii, mutta myös autoa ajaessa :/.

Yöt on myös aika pyllystä, varsinki ko nukkumaan yrittää alkaa; levottomat jalat vaivaa ja välilä tuntuu, ettei ees icepower auta. Jalkojen ylösnostaminenkaan ei auta, ei ainakaan yksinään. Oisko vinkkejä? Pissalla en sentään yöllä käy ko pari kertaa.. vielä.

Kävin tänään ekaa kertaa lääkärineuvolassa. Paikat oli onneksi kiinni, ja kohdunkaulaa 3cm. Joku tulehus tuola alapäässä on, mahollisesti hiiva, huomenna täytyy soitella ja varmistaa. Toivottavasti pääsis eroon ja nopsaa, tekis jo mieli pitkästä aikaa sänkyhommiin ;D. 

Proteiini oli heikolla plussalla, mutta en tosin ollu kauheita juonu aamulla ennen käyntiä. Verenpaine kumminki ihan ok, ja turvotusta ei ole. Painoa oli tullu kaks kiloa kuukauden takaiseen. Neuvolatäti ei siihen puuttunu, mutta lääkäri alko mäkättään minun painosta jo ennen raskautta.. Ihan kun en tietäis olevani ylipainonen. Painoa tullu nyt ekaan neuvolaan 7kg.

Nyt alkaaki sitte neuvolakäynnit olla joka toinen viikko, ihan hyvä kai niin. 
 
Täällä ei ole nyt ollut kuin harjoitussupistuksia. Välillä eivät tunnu lähes miltään, mutta useimmiten ovat epämukavia. En ole laskeskellut kuinka monta päivässä tulee, mutta monta, ja joka päivä niitä tulee. 

Hiuksissa en ole huomannut raskauden aikana muutosta suuntaan tai toiseen. Kynnet kyllä kasvaa vähän liiankin nopeasti, sillä itse tykkään, että ne ovat lyhyet. Karvaakin kasvaa iholle hieman enemmän (juurikin sellaista ihan ohutta ja vaaleaa), mutta säärikarvojen kasvu on reippaasti hitaampaa kuin ennen. Onneksi :D

Huomenna alkaakin sitten taas koulu. Saa jotain ohjelmaa päiviin, niin kuluu se aikakin nopeammin. Kauhulla odotan sitä äitiyslomaa... Pitää kaiketi siivota päivittäin, että saa ajan kulumaan. Etenkin jos pikkuinen päättää tulla vielä kaksi viikkoa LA:n jälkeen :D Ja torstaina on neuvolalääkäri. Ei tässä nyt mitään ongelmia ole ollut, mutta ihan kiva kuitenkin nähdä, että onko kaikki varmasti kunnossa. :)
 
Karvan kasvua on ilmestynyt uusiin paikkoihin kans. Just toi maha ja rintojen väli on täynnä tummaa untuvaa. Oliskin vaaleaa, niinkuin muilla, niin ei niin näkyis :). Hiukset kasvaa vauhdilla, koko ajan saa käydä leikkuuttamas.
Supistuksia on kans jo jonkun viikon tullut, mutta onneksi ei ole kivuliaita. Kävelyllä niitä tulee eniten ja töissä (hoitoalalla kun joutuu nostelemaan vanhuksia yhtenään). Torstaina kans nvllääkärin tarkastus, toivotaan, et kaikki hyvin.
Sitten nää ihme mielialavaihtelut... Aika kiukkunen olen nykyään, tai paremminkin ärsyynnyn nopiaa, jos asiat ei mee putkeen. Aika nopiaa tulee töiskin sanottua mitä mielen päällä on, mutta onneksi työkaverit laittaa raskauden piikkiin, ettei tarvi jokapäivä selitellä. Ja itkeminen... Ei oo menny viime viikolla päivääkään, etten ois jostain itkenyt ja kunnolla. Ja vaikka pariinkiin otteeseen. Sille ei vain voi mitään. Vähänkin jokin on poikkiteloin tai sanoo (ei tarvi niin pahastikaan) poikkipuoli niin itkuhan siitä tulee.. Ihan hirveää. Pääkin kipeytyy kaikesta itkusta :) Toivottavasti tämä vaiva loppuu kohta!
 
Meillä oli tänää se laaja terveydentarkastus, mihin miehenkin kuului osallistua. Vielä viimeiseen asti hän yritti luistaa, mutta tuli sit kuitenkin mukaan, etten suutu :D Yli 2 tuntia istuttiin neuvolassa. Keskusteltiin meidän parishteeta ja aikalailla keskityttiin miehen elintapoihin, kun munhan se täti jo tietää.

Mulle on tullu napatyrä :( Välilä se äityy kipeäksi, mutta nyt ei vaivaa mitenkään. Toivottavasti katoaa synnytyksen jälkeen, kun vatsa palautuu ennalleen. Painoa ei ole vielä koko raskauden akana tullut kun 3 kiloa, mikä on suuri helpotus. Viimeks sitä saarnaa sai kuulla ihan omiin tarpeisiin.

Sokerirasitustestissä paastoarvo oli viimeksi (rv16+) 5,2 kun se saisi olla 5,3. Muut arvot oli hyvät. Nyt pitäisikin varata aika toiseen sokeritestiin. Kohdun korkeus oli 25cm nyt kun rv on 26+1, eli se on jo melko yläkanttiin, mutta esikoisella ne mitat ei mahtunu koko taulukkoon välillä, vaan huiteli ylimmän sallitun arvon yläpuolella.

Tässäpä meidän neuvolakuulumiset :D
 
Joku kirjoittikin siitä, että hiusväri ei meinaa tarttua. Näin kävi mullekin ekassa raskaudessa ja taas on alkanut ilmaantua samanlaisia merkkejä. Ja kauhulla odotan taas imetysaikaa, jolloin menetin todella paljon hiuksia. Multa lähti tukottain hiuksia joka päivä ja ohimot oli ihan paljaana, mutta hiukset on kasvaneet takaisin ja mulla on nykyään "otsatukka", Kampaajani sanoi, että 74%:lla naisista lähtee hiuksia joko imetysaikana tai sitten sen jälkeen ja toisessa raskaudessa määrä kuulemma vähenee. Jos synnytyksen jälkeen alkaa vähänkin näyttää siltä, että hiukset tippuu, aloitan heti syömään taas Priorin-kapseleita. Ne ainakin vahvistavat hiusjuurta.

Mansikkainen
 
Niin on hyvä et saa huilia kotona. Hoitoalalla olen itekin, en kuitenkaan osastotyössä.. Sen tiesinkin et harjotussupistuksia voi tullansilloin tällöin, mutta mulla ne tuli niin tiheään, about 2,min välein parin tunnin ajan melko puristavina niin lähdin sitten puhelimitse vinkkiä kyselemään :) jännä oli se, ettei työterv. Lääkäri olis tarkistanut kohdunsuun tilannetta ellen itse olisi sitä pyytänyt. Tänään ollu vähän rauhallisempi päivä kaikinpuolin :)
 
Supistuksia tulee täälläkin aika ajoin, varsinkin rasituksen yhteydessä tai sit illalla jos on ollu kovin kiireinen päivä. Ei oo onneksi kivuliaita, toki hyvinkin epämiellyttäviä. Ei se kiva oo kun maha pamahtaa ihan kovaksi :/ Supistelut on kyllä helpottaneet huomattavasti, kun ensinnäkin on vaan tottunu pakosta ottamaan vähän löysemmin. Alkuun se oli vaikeaa ja supistelut alkoi käydä tosi kivuliaiksi niin eipä siinä paljon vaihtoehtoja ollu, kun vähän höllätä. Viime neuvolakäynnillä th taas kokeili kohtua ja kun kohtuun tulee vähänkin painetta se käy supistelemaan helposti. Eli kaikki housut ja sellaiset vaatteen mitkä puristaa kohdun kohdalta on jätettävä kaappiin. Onneksi sain ystävältä niin paljon mammavaatteita, että ei tarvinnu lähteä ostoksille.  Myös autossa jos joutuu menemään pidemmän matkan käy supistelemaan ja th oli sitä mieltä, että se ottaa sen paineen turvavyöstä.

Sokerirasituskokeen tuloksetkin soittelin neuvolasta ja ihan hyvät oli. Paastoarvo oli 4,0, tunnin jälkeen 4,9 ja kahden tunnin jälkeen 4,3. Ei  siis lähelläkään rajoja. Onneksi, pelkäsin ihan kauheesti sitä, että joudun vielä itse seuraamaan arvoja ja ottamaan verikokeita, kun pelkään niin kovin neuloja. No nyt ei sitä huolta ole :)

Karvankasvua en oo huomannu, mut ripset tuntuu tippuvan vähän turhankin nopeaan. Siis minulla on ollu nuo ripsien pidennykset ja huoltovälinä on ollu 3 viikkoa. Ennen ne on pysyneet todella hyvinä ja siisteinä, niin nyt jo reilun viikon jälkeen alkaa olla aukkoja. Mietinkin jo, että onkohan niitä enää järkeä pitää jos eivät pysy hyvänä edes tuota kolmea viikkoa. Omat ripsetkin tuntuu nimittäin katkeavan tai lähtevän irti, niin sit on vaan semmoset tyngät jäljellä. On kyllä aika orpo olo, kun on niin kauan ollu nuo pidennykset ja ei oo tarvinnu huolehtia ripsiväristä yhtään.

Mikä tuo laaja terveystarkastus on? Minulle ei oo ainakaan puhuttu tuollaisesta mitään ja et onko se vain tietyillä paikkakunnilla vai kuuluuko kaikille?
 
Taitaa olla nii uus juttu koko laaja terveystarkastus, kun ei täällä paikkakunnalla ainakaan juuri kukan oo käyny siinä. Mies kuuluu ottaa mukaan neuvolaan. Meillä ainakin satiin jo aiemmin lappuja missä oli kysymyksiä parisuhteesta, omasta lapsuudesta, terveydentilasta, miltä lapsen tulo tuntuu jne. Ne piti täyttää etukäteen ja niiden pohjlta keskusteltiin. Mies myös mitattiin ja punnittiin ja tarkasteltiin hänen terveyttään ja elämäntapojaan, kun aina vaan äitejä tarkkaillaan. Serkkuni osasi kertoa, että näitä laajoja terveydentarkastuksia tulee myös lapsen 0,5v, 1,5v ja 4v neuvolassa.
 
Mullakin oli toissa iltana eka semmonen harjoitus supistus, että itsekin tunnistin. Epämukava olo tuli, kun olin nukahtamassa silleen puolimahalleen ja sit kun käännyin selälleen niin tajusin, että maha on ihan kova eikä se puristus halpottanukaan ihan heti. Mut ei se sit varmaan kestäny kun sen jotain 30sek. Saa nähdä alkaako nyt sitten lisääntyä nuo... Lomalla tässä kyllä edelleen ollaan, ei mitenkään hirveessä rasituksessa. Toki rasittuuhan sitä kotitöissäkin, jos oikein huhkii. Siivouspäivää oottelen kyllä nyt silleen, että saa mies hoitaa mattojen ulosviennin ja tamppauksen, otti viimeks niin kovin voimille, etten taida enää uskaltaa täällä yksin alkaa touhuta.

Vauva kyllä liikkuu nyt tosi paljon. Ja aika pitkiä aikoja kerrallaan. Hassua seurata, kun toinen niin tormakasti siellä myllää. Tosin välillä alkaa jo ihan pahalta tuntua, kun potkii tuonne sisuskaluihin ja myllää vaan ympäriinsä. Ihan tuntuu, että suolet menee iteltä solmuun. :D Mut mies on ilonen, kun sekin nyt tuntee ja näkee niin paljon vauvan liikkeitä ja aina, kun korvan laittaa mahalle, niin kyllä se siellä sen verran liikahtaa, että tuntee. On se kyllä alkanu kysellä, että eikö jo ärsytä, kun vauva siellä mahassa liikkuu...? Hyvähän sen on kysellä, etenkin kun illalla nukkusin itekin ihan mielellään ja aamulla... Mut onneks en yöllä sentään liikkeisiin herää.
 
Tässä yksi päivä kun puin normaalisti vaatteita ylleni, niin selkälihashan (lapaluun vierestä) se paukahti mukavasti jumiin. Ihan mukavasti meni, kun pää ei enää kääntynyt toiselle puolelle ollenkaan ja jalat meinasivat mennä alta. Saikkuahan siitä piti hakia, niin ette usko kuin outo lääkäri oli vastassa. Ihan eka sanoin vo:lla, et oon sitten raskaana, enkä ota mitään riskejä minkäänlaisten hoitomuotojen kanssa, jotta ihan turhaa on ees sitä panadolia kirjoitella,kun en sitä halua ottaa. (Tiedän et se on turvallista jne.. mut en vaan halua). No se sanoi et voi olla lihakses, mut kun mun käsi oli koko ajan puuduksis ja kyynärniveles oli painetta, niin epäili et niskassa nikama on voinut luiskahtaa. No ei siinäkään mitään ajattelin, et sitten on ei voi mitään. Ja mitä lääkäri tekee: varaa ajan mulle röntgeniin! Kyllä vaan on hyvä pitää ite huolta, eikä vaan mennä 'sokeesti' kun lääkäri käskee. No lopulta sanoi, et jos ei mee paris päiväs ohi, niin sit seuraa lähete neurolle ja magneettikuvaukseen. Mutta onneksi lihashan se vaan oli joka paukahti.
 
Takaisin
Top