Elokuu :)

Okei.. soittelen tänään puhelintunnilla terveydenhoitajalle. Selkähän mulla on ollu eniten kipee varmaan jo viikost 16 lähtien, ja nyt kiinnitin vaan huomiota toho vatsasärkyynki ja aattelin sen olevan vaan niitä kasvukipuja/liitoskipuja.. mut sit mietin just kaverille sitä inhottavaa/epämiellyttävää tunnetta alamahalla, ni se sano et ne on suppareita :D EI mullakaan oo kipeitä, vaan semmosia tosi epämiellyttäviä ja sit ku niitä tulee työpäivän aikana vähintän kerran tunnis ellei tiheämminki (illalla kotona ei kyllä enää niinkään ollenkaa). Ni ehkä sit parempi soittaa ja kysyä neuvolan kantaa kantsiiko tarkastaa.. mullaki on se neuvolalääkäriaika 3 viikon päästä et katotaan käskevätkö sinne saakka munki seurailla vai pitääks käydä tarkastuksessa ennen sitä :)
 
Eikä tosiaan ite kannata ainakaan huolestua, mulla tuntuu olevan vaan vähän ylihuolehtiva th... ;) Mäkin oletin, että se ois vaan sanonu "ootetaan nyt sinne lääkärineuvolaan, mut jos pahenee ni soita sit"... Kaipa pitää olla tyytyväinen, että ottaa ainakin kaikki asiat heti hoitaakseen eikä oo semmonen th niinku jotkut valittaa, että sanois vaan kaikkeen jotain "jaa-a, katsellaan, enpä tiiä" tms. :) Ja supistuksethan, siis etenkin nää ns. ennenaikaiset supistukset (vai millä nimellä niitä kutsutaankaan), tuntuu semmoselta että vatsa menee yhtäkkiä ihan kireeks ja pinkeeks. Tai en mä ainakaan sitä itse kiristymistä välttämättä ees huomaa, huomaa vaan yhtäkkiä et vatsa on taas kivikova ja olo "ahdistava". Ja toiset kuvailee näitä supistuksia vähän samanlaisiks ku menkkakivut (kramppaa tms.) ilman että maha niin hirveen kovaks menee. Ja mulla oli kans vatsa vähän sekasin sillon ku niitä supistuksia tuli jatkuvaan tahtiin, sama vika aina menkkojenkin aikaan, suolisto ilmeisesti siihen kramppailuun sitten reagoi...
 
Mul tuntuu semmonen kova alamahalla ja sit tuonne rakkoon/alapäähän painaa ja se tunne on niiin epämiellyttämä, ku ahistaa niin paljon et saa kiemurrella. Luulin et se vauva siellä vaan venyttelee ittiään virtsarakkoa kohti, mut kaveri sano et noi on kyllä suppareita.. varasin tälle päivälle työterveyteen ajan, ni saan sitä kautta nopeemmin lähetteen pissatulehdus testiin, ku tuntuu tuolla rakossa epämiellyttävältä mm. kävellessäki, ettei sit ois mitää pissatulehusta tms.. Ei kyllä kirvele tai mitään, mut semmonen ikävä paine tuntuu koko aja ja mahaa särkee. Mulle ei oo tuo kunnallinen terveydenhuolto yhtään tuttua täällä, enkä ees tiiä missä mun terveyskeskus on, ku en oo kunnallisia palveluja tässä kaupungissa käyttäny (muutako nyt nuo neuvolakäynnit, ku oon/asun tässä kaupungissa "vaan töissä"), ni koen helpoimmatks mennä toho viereen työterveysvastaanotolle. Pitää sit soitella neuvolaanki tänään et tehääks joku ylimääränen lääkäritarkastus sit viel lisäks :)
 
Pitää vähän avautua kanssa noista terkkareista. Mun oma terkka on ollu nyt lomalla, oon viimeksi jutellut sen kanssa kesäkuussa kun sain tietää että vauvalla on vikaa munuaisessa, ja odottelin tuloksia lapsivesipunktiosta yms yms. Neuvolaan on toimitettu paperit siitä, että mun raskaudessa on erityisseuranta. Mietin kovasti mitä se tarkottaa käytännössä. Neuvola-ajat on ihan normisti n. kuukauden välein.  Tuntuu että meidän neuvolassa sitä, että kaikkeen mitä kysyn, vastataan että "kysy sitten siellä naistenklinikalla" Mulla on tulossa siis yksi seurantaultra rv 30 jälkeen naistenklinikalle. Mulla oli pari viikkoa sitten neuvolalääkäri. tuntu että se lääkäri ihan pelästy mun tilannetta, sano ihan kaikkeen ton "kysyppä sitten naistenklinikalta". Siis ihan kaikkeen. Ja kun ultrasi, ei ottanu esim mitään mittoja, esitteli vaan vauvan pippelin. Katoin esikoisen ajalta äitiyskorttia, ja siihen on merkattu vaikka ja mitä tolta 26 viikon lääkärikäynniltä; kokoarvio sun muuta. Musta outoa, että tervettä vauvaa on seurattu tarkemmin. Onneksi mun oma terkkari palaa lomalta ja elokuun lopussa on hänelle aika. Voin vähän avautua. Jotenkin mua ärsyttää kun kyllä mua mietityttää koko ajan että onko vauvalla kaikki hyvin, kun on riski ettei ole. Vai ylireagoinkohan mä nyt vaan tässä asiassa.
 
Hmm jaa siis supparit voi tuntua menkkamaisina tuntemuksina kanssa? Mä kun oon miettiny, et ei oo supistanu kun enhän mä tiedä miltä niiden kuuluis tuntua, mut ilmeisesti on sit mulla kans ollu vähän supistuksia.

Ihan pakko oli tarkistaa toi äitiyskortti ja ei mullakaan mitään vauvan kokoarviota ole siihen merkitty viime viikon lääkärikäynniltä. Kai se sen merkkaa seuraavalla käynnillä? En kyllä tiedä millä viikoilla se toka lääkäri on. Pitää kysyä syyskuun alussa terkkarilta. Mut kummalta kyllä kuulostaa toi erityisseruranta kun on vaan extraultra-aika annettu.
 
Eivät taida pepi haluta ottaa mitään vastuuta ja kantaa kun on tuommonen erikoistilanne.. Helpompaa vaan sysätä vastuu naistenklinikalle. Mulla ainakin esim. neuvolalääkäri on semmonen nuori mies, yleislääkäri "vaan", niin en usko että sekään uskaltas mihinkään erikoisempiin juttuihin ottaa kantaa, vaikka tuntuu olevan kyllä tosi tietävä ja oon siitä tykänny (oli esikoisen kanssa sama lääkäri), että ei se mikään huono lääkäri kylläkään ole. Mutta nyt kun menen supistusten takia extrakäynnille, ni sen ajan th varasi sitten ihan naistentautien erikoislääkärille, joka on toinen lääkäri meilläpäin joka hoitaa myös neuvola-asiakkaita. Jos se on joku ohjeistettu käytäntö, ettei neuvolat ota erikoisjuttuihin kantaa, vaan vastuu siirretään sairaalalle=äitiyspolille tai ylipäänsä asiaan erikoistuneille lääkäreille/hoitajille... Mut luulis että voisivat jotain rohkaisevaa kuitenkin sanoa, tuskin kuitenkaan niin erikoinen juttu sunkaan kohdalla kyseessä ole, ettei neuvolan th:t ja lääkärit nyt jotain asiasta tietäisi... Ja mulle on th nyt pari kertaa jo hokenu sitä miten nyt kuulun jo ns. virallisesti myös äitiyspolin asiakkaaksi(varmaan on joku vkoraja siinäkin), eli sinne voin myös ottaa yhteyttä jos ongelmia ilmenee. Että jos sulla tulee jotain akuuttia kysyttävää ni sen kun soitat vaan suoraan sinne naistenklinikalle ni ei jää vaivaamaan mieltä :)
 
Niin ja ddrops, mulla on myös ollu paineen tunnetta alapäässä ja en oikein tiedä liittyykö supistuksiin vai onko vaan vauva siellä alhaalla pää edellä painamassa paikkoja...

Ja tosiaan noista supistuksista vielä, niin sehän on kovin yksilöllistä miten ja missä kukin supistuksia tuntee, olkoon sitten näitä keskiraskauden tai synnytystä ennakoivia supistuksia. Kun synnytys alkoi niin itellä tuli ekaks juurikin semmosia lieviä menkkamaisia kipuja, polttoja ja kramppeja - siis ennenkuin kipu yltyi ja muuttui semmoseksi 1000x kuukautiskipuhin verrattavaksi ;) Että miksei myös keskiraskauden supparit voisi olla samankaltaisia. Useimmat vaan ehkä tunnistaa ton kovan mahan ennemmin, se kun on kovinkin tuntuva ja näkyvä oire. Ja supistus voi tuntua myös selässä poltteluna, että ei se pelkästään mahassa aina tunnu.
 
Juu yksilöllisiähän ne supistustuntemukset tosiaan on ja riippuu kuulema myös ruumiinrakenteesta miten ne tuntee. Sellasta kovaa mahaa mulla ei oo kyllä ollu.
 
Ja ei niitä supistuksia tosiaankaan aina ite huomaa, lieviähän ne useimmiten on. Esikoisen aikana mulla ei omasta mielestä supistanu ku vasta synnärillä, mut kerranki neuvolakäynnillä th, kun mittaili masua, sanoi "ai nyt se supistaakin, tunnetko?" ja minä olin vaan "ööööööö, en" :)
 
Mää käyn antaan pissanäytteen iltapäivällä ni kuulen kohta melkein sen jälkeen et onko tulehusta.

Neuvolaan soitin, ni se sano et hyvä et käyn antaan näytteen, et raskausaikana pissatulehus voi olla myös oireeton, eli siis varsinaista kirvelyy ei oo, mut se epämääränen tunne/paine alavatsalla/virtsarakossa/emättimes, voi olla merkki pissatulehuksesta ja siitä syystä niitä supistuksia voi tulla tiheestikki.
Se neuvo, että jäisin loppuviikoks sairaslomalle, ku kuulostaa siltä et töissä olles ku niitä suppareit tulee tiheästi (pelkästään tän aamupäivän aikana oon tuntenu jo 4 supistusta 8-12 välillä) ja lisääntyy/tihentyy iltapäivää kohti, et ois rasituksesta johtuvaa. Eli pitää jäädä kotiin ja kuulostella tuleeko niitä ku lepäilee. Jos niit ei kotona olles tule, ni kertoo siitä, et johtuu rasituksesta nimenomaan... Ja kai sitä sairaslomalle sit joutuu.. Lääkäri ajat on tuolla neuvolas kuulemma tosi tiukilla, et neuvo menee työtervesylääkärille hakemaan sairaslomaa ens viikolla, jos tuntuu siltä.. Jäi kyl semmonen kuva, et oli niin tai näin, ni se katto et lääkäriin ois mentävä hakemaan sairaslomaa .. Omailmotuksella voin olal loppuviikon sairaslomalla, mut meinasin tän päivän kuitenki vielä tehä ja aamulla soittaa pomolle etten tuu loppuviiksota enää töihi... Neuvolalääkäriaika (kontrolli) mulla on n. 3 viikon päästä, jossa on sit se sisätutkimus.. pitää siel sit varmaan enemmän jutella asiasta.
 
Ja mulle th vielä sanoi, että otetaan 2 eri näytettä kun pitää katsoa klamydiakin.. Vähän huvittaa kun tietää 110% varmasti ettei sitä voi olla ja juurihan sekin raskauden alussa katottiin, mut ymmärrettävästi on varmasti tapauksia, että joko mies tai tuleva äiti itse on käynyt "vieraissa lakanoissa" niin on voinut tartunnan saada. Th tuntui jotenkin itsekin nolostuvan kun piti testauksesta kertoa ja kovin yritti selitellä, että kuuluu rutiinikäytäntöön ja on siis samat testit kuin raskauden alussa. Eipä mua hetkauta mitä testaavat niin en mä siitä loukkaantunu, mut jotenki se th:n selittely kuulosti siltä että ehkä joku tuleva äiti on joskus sille asiasta skitsahtanut..! ;) :D
 
Itselläni ne kipeät supistukset ajoittuivat juurikin siihen aikaan, kun minulla oli vti-oireita. Vessassa sai ravata väh. 20min välein, tosin öisin vain 2h välein. Oli pistävä tunne rakon alueella ja tuntui, että rakko on täysi koko ajan, vaikka oikeasti näin ei ollut. Lisäksi oli toisen munuaisen kohdalla erittäin kovaa kipua, jonka vuoksi epäiltiin, että tulehdus olisi levinnyt munuaisiin. Mutta eipä sitten muuta kokeissa näkynyt kuin, että leukkarit olivat hieman koholla. Viljelyssä ei näkynyt mitään ja tulehdusarvot olivat normaalit. Ajattelin jo, että mitä tästä tulee, jos niiden kipujen kanssa pitää elää. Kyllä se siitä sitten kuukaudessa taisi ohi mennä. Silloin tällöin tulee harjoitussupistuksen aikana pistävää tunnetta, mutta ei tarvitse heti vessaan juosta :D Mutta eipä tämä tästä kuitenkaan taida enää helpottaa, kun kohtu ja lapsi kasvavat koko ajan enemmän.

Tein tuohon aikaa kesätöitä vaikeasti liikuntarajoitteisten asumispalvelussa, josta jouduin jäämään sairaslomalle supistusten takia. Rasitus sai aikaan supistuksia, ja etenkin kivuliaita. Kyllä se lepo helpotti oloa huomattavasti, vaikka tylsää olikin. :) 
 
Pakko vähän avautua, kun ärsyttäääääää... Mun ois pitänyt tänään osallistua perhevalmennukseen klo 13. Jostain syystä olin siinä uskossa, että se on klo 13.30 ja kun sitten olin lähdössä ja kaivoin sitä lappua, missä se osoite on niin siinähän sitten lukikin, että se on klo 13. En sitten menny... Onneks noita on kerran kuussa, mutta en kyllä meinaa työajalla syyskuussa mennä, että taidan mennä sit mammalomalla. Ärsyttää, kun en mä tapaa sekoilla tämmösissä jutuissa, ilmeisesti mulla on pää pehmenny. Hyvä, että ens viikolla pitää töihin, jos taas asettuis arki uomiinsa ja osais olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
 
Minul onki vaan kusitulehus!!! :D siitä ne tiheet supparit ilmeisesti nyt johtuu!! :D Sain huomiselle työterveyteen lääkäriajan ni saan antibioottikuurin ni eiköhän tää ny tästä :)
 
ddrops: Hyvä, että asia selvisi :) Toivottavasti hoituu kuntoon yhdellä kuurilla.
 
Minulla oli kans kipeitä supisteluja ennen kesälomaa ja olinkin sit saikulla sen takia. Ne johtui ihan rasituksesta ja meni ohi levolla. Nyt loman jälkeen oli ihan ok olla ensimmäiset vuorot töissä, mut nyt on taas iltasin alkanu supistelemaan. Vielä ei oo töissä supistellu ja oon yrittäny ottaa mahdollisimman rennosti ja pitää taukoa joka välissä, että pystyis nyt käymään töissä ihan normaalisti. Minulla on nyt se sokerirasitustesti meneillään, puolet takana ja nälkä on sanoinkuvaamaton :D Ei se juoma nyt niin pahaa ollut, kuin mitä tutut kertoili. Minusta se maistui ihan laimentamattomalle ja sokeroidulle vadelmamehulle. Onkohan minun makuaistissa jotain vikaa o.O
 
Koita kestää nälän kanssa! Mulla vähän unohtu nälkä siellä labrassa makoillessa, kun tuli paha olo. Ja mun litku maistu vaan paksulle sokerivedelle ja tokan mukin aikana alko potkii takasinpäin aika pahasti. Hyh.

Mulla on nyt selän kanssa näköjään ongelmia ihan kivasti.. Läksin eilen taas vähän aiemmin töistä, kun en vaan pystyny istumaan ihan loppuun asti. Illalla päätin olla tulematta töihin loppuviikosta, mut täällä ollaan... Ei ollu hyvä idea! En istu koko päivää vaan lähden kotiin ja pysyn siellä. Saavat pärjätä loppuviikon ilman mua. Ja ens viikolla yritän ensin saada työterveyden kautta fysioterapiaa ja jos ei irtoo, niin sit soitan neuvolaan.
 
Mä sain vaan yhen lasin sitä sokerilitkua siellä labrassa. Eikä ollut kyllä mitenkään maukasta, ei ollut maustetta millään marjalla tms... Tänään sitten neuvolalääkäri, katsotaan saisko siellä tietää siitä sokerituloksesta... Saan varmaan kuulla tuosta painon noususta, ainakin itseä jo hirvittää tää +10kg! Oon muuten tosi hyvin säästynyt kaikilta vaivoilta (lukuunottamatta jotain pientä), mutta nyt oon pari päivää ollut kaameessa flunssassa, niin on kyl ollut kaamea olo. Onneksi on loppuviikko vapaata töistä :)
 
Me taidettiin Vilukissa  molemmat käydä Espoossa litkimässä sitä maustamatonta sokerilitkua ;) mut mulle sitä kyllä juotettiin se 2mukillista.
Mä en nyt oo niin stressannu kiloista, niitä on tullu vaan 3,5 lisää. Mulla kyllä siis oli niitä ihan tarpeeks jo alkujaan, mut hyvin pysyny aisoissa ettei tuu paljon lisää pudotettavaa sit raskauden jälkeen. Mies on ihana ja nyt jo potkimassa mua treenaamaan sit vauvan syntymän jälkeen, niin saa olla vauvan kanssa kaksin ja mä pääsen tuulettamaan päätä ja kohottamaan kuntoa :) nyt on pahasti jääny treenaaminen alun väsymyksen takia ja sit oli lomat ja kaikkea ja nt on taas väsymys. Ärsyttävää! Pitää vähän yrittää nyt kyllä vielä saada jumppailtua ihan selänkin takia.
 
Takaisin
Top