Elokuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraElina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ite tykkäsin kantoliinasta nuorimmaisen kohdalla. Esikoisella meillä oli vain se kantoreppu (?) Mut tuo liina oli mun mielestä huomattavasti parempi tälle mun huonolle selälle. Tosin mun kaverin piti käydä kädestä pitäen näyttämässä miten moinen kapistus sidotaan, ohjeet tuntu NIIN vaikeata käsittää :)

Se mun on myös pitäny kirjottaa ku jossain oli sillon keskustelua mitä synnärille ottaa mukaan, niin esikoisesta mulla ei niitä perinteisiä tarpeita kummempaa ollut mukana, mut viimeksi otin mukaan omat pesu-aineet, mulla oli läjä kaikkia dermoshopista tulleita näytteitä. Ja se mikä oli ehdoton, mitä otan taas mukaan oli omat sukat ! Ne sairaalan putkisukat on mun mielestä niin ärsyttäviä, että edellisellä kerralla myös synnytin omat sukat jalassa (niistä sai paljon paremman otteen, ku sairaalan venyvistä ja paukkuvista sukista)

Äippäloma päätöstä ei ole vielä tullut tännekkään, eikä näkynyt netissäkään vielä mitään, mut perjantaina se vissiin sit virallisesti alkaa :D Esikoisella alkaa koulu ja nuorempikin menee viikon päästä päiväkotiin (hän jää 10päiväseksi, koska viihtyy siellä niin saa sit ikäistään leikkikaveria välistä), minä siis pääsen purkaan tätä nyt iskenyttä pesänrakennus viettiäni, joka on purkautunut siis miltei koko asuntoa käsittävänä pintaremonttia !

Ja imetyksestä pitimäni vielä mainita että ajattelin kokeilla Rominna sitä sun vinkkiä ja ottaa sen satukirjan käteen sit, että kiitos loistavan kuuloisesta vinkistä !

Synnärille meiltä on matkaa ehkä se 10min, mut lastenhoito apu joutuu kyl ajaan tunnin verta tänne, mut olen kyllä asennoitunut siihen että saatan mennä yksinkin synnyttämään, vaikka se puolison tuki siinä tilanteessa onkin ihan korvaamaton ! Jos näin käy niin täytyy yrittää kärvistellä kotosalla viime tippaan, edellisellä kerralla menin 1,5 tuntia ennen synnytystä sairaalaan, toivottavasti nyt päästään vähän lyhyemmällä ajalla :D

Jaksuja !

Nyt mulla kilahti tohon Kelan toimintaan. Sain jo päätöksen äippärahasta siis viime viikolla. Saan palkkaa kolme ekaa kuukautta joten työnantajallehan se menee. Mutta se mihin kilahdin on se että olen töissä ns. matalapalkka-alalla eikä mun palkka nyt niin kauhean loistava ole. Olen käynyt koulua, ja taidan olla yrityksen toimitusjohtajan kanssa ainoita joilla on ammattikorkean tutkinto, molemmat luemme yliopistossa jatkoa. Mutta olen ollut varsinaisen päätyöni lisäksi sivutyössä josta saan pienen mutta meidän perheessä tuntuvan korvauksen kuukausittain, maksan tästä verot yms. joten tulot ovat virallisia palkkatuloja. Äippärahani koostuu sekä päätyön että sivutyön tuloista, mutta ne maksetaan ensimmäisen kolmen kuukauden ajan kokonaisuudessaan päätyönantajalle, kun sivutyönantaja ei maksa palkaa ekan 3 kuukauden aikana. Olen itse hommannut tuuraajan siksi ajaksi! ARGH kyse ei ole kuin noin 70 kuukaudessa, mutta kyllä se mulle olisi kelvannut! Kun päiväraha on päätyönpalkkaa pienempi niin kokonaispäiväraha ei ylitä päätyön palkkaa! Inhottavinta on että olen tarkistanut asiaa Kelasta jo aiemmin, ja olen saanut kahdesti eri vastauksen kun tänään puhelimessa. Anteeksi nyt mut mun on pakko huutaa ääneen, mä olen tosi kiukkunen heidän toiminnastaan. Eli päätyönantajani saa päivärahani myös sivutulosta, mihin tästä valitetaan? Kuluttaja-asiamiehellekkö?

TeSu82: Kirjan lukemista helpottaa paljon se että lapsi pitää sitä kirjaa sylissään. Muuten se menee todella vaikeeksi. Se sitoo muuten samalla sen vähän isomman paikalleen, kun ei itse pääse perään.

Voi tuo lukemis-juttu onkin hyvä! Vaikka vielä ei ollakkaan esikoisen kanssa luettu kirjoja, muuta kuin silloin tällöin katseltu kuvia, niin voisihan tuota alkaa nyt "treenaamaan" että esikoinen malttaisi pysyä aloillaan imetyksen ajan.

Harkitsen myös tuota kantoliinaa... Mutta kun noita tuntuu olevan tosi monenlaisia. Meille hommasin kantorepun, johon sai 3-4kk ikäisen laittaa, mutta esikoinen ei kyllä yhtään viihtynyt siellä. Joten ajattelin tuota kantoliinaa. Aluksi ajattelin, että jos äitini tekisi sen, kun on muutenkin semmoinen ompelu-höperö, mutta sitten ajattelin, että viitsiikö tuota edes kysyä, kun tämä ei ole milläänlailla kysellyt tai ollut raskaudestani kiinnostunut. Ei nyt, eikä kyllä ollut esikoisenkaan kohdalla...
Taidan tutkailla vielä niitä netistä ja katsoa vaikka käytettyjä. Haluaisin kuitenkin sellaisen yksinkertaisen liinan, jossa vauva on semmoisessa asennossa kuin olisi sylissä. Enkä sellaista joka moneen kertaan kieputetaan äidin ympäri ja vauva sitten survotaan sinne jonnekin väliin pystyasentoon. Ja liina näyttää siltä kuin olisi hihaton paita päällä ja vauva siellä sisällä. En edes tiedä onko sellaisia yksinkertaisia, vai onko kaikki sellaisia kieputettavia...?

Äh, täällä välillä kyllä tuntuu että kun saisi tämän mahan jo pois... Tai jos sen voisi jättää hetkeksi kotia ja käydä kärryjen kanssa juoksemassa. Minua niin ällöttää nämä minun selkämakkarat ja höllyvät käsivarret, että haluasin NIIIIN kovasti päästä juoksemaan ja hikilenkeille... Varsinkin nyt kun esikoinen malttaisi istua vaikka koko päivän rattaitten kyydissä, niin olisi tosi ihanaa juosta pitkin teitä. Viime kesänä piti lenkit valita sillälailla, että oli helppo kääntyä tai oikaista jostain kotiin, kun poika hermostui...

Onhan tämä raskaana olokin ihanaa, mutta olo alkaa tuntua norsumaiselta.
Ja nyt tämä makeanhimokin on jotain ihan kamalaa, pitäisi koko ajan saada jotain mässyä... Ja varsinkin öisin...

Silti olen päässyt tosi helpolla tämän raskauden kanssa, ei ole ollut mitään vaivoja ja tuo lenkkeilykin onnistuu vielä ihan ongelmitta.

Rominna; sun tarvii tehdä kelaan se valitus/selvityspyyntö joka toimitetaan siinä päätöksen liitteenä, siihen riittää ihan vapaasti kirjoitettu ja allekirjoitettu kirje missä selvität heille tämän tapahtuneen epäkohdan ja vaadit siihen siis muutosta.

Itse olen sairaspäivärahojen kanssa joutunut tappelemaan selvityspyyntöjen kautta kelan kanssa kahteen kertaan ja molemmilla kerroilla olen itse ollut oikeassa, olen saanut uudet päätökset suoraan lautakunnista ja pahoittelut virkailijan mokasta. Siellä yleensä kuitenkin on vaan yks ihminen jokaista päätöstä tekemässä ja aika usein niilläkin sattuu mokia, tarvii vaan jaksaa "taistella" vastaan kun itse tietää että asia on hoidettu väärin.

Itse hoidin äitiysraha-asiat kaiken varmuuden vuoksi niin, että hain kaikki rahat itselleni, toimitin työpaikkani palkanlaskijalle yhteenvedon siitä paljonko saan ensimmäisen kolmen kuukauden aikana kelalta äitiyslomarahaa ja palkanlaskija vain vähensi tämän summan minulle maksettavasta palkasta joten työnantajani ei periaatteessa saanut kelalta yhtään mitään mutta hyötyi kuitenkin kelan tuen verran koska vähensi sen palkastani.

Annemarille: Voi kun olisin huomannut että noinkin voi tehdä, että ottaa päivärahan koko ajalta itselle ja työnantaja maksaa vain erotuksen. Mutta tämä virkailija esitti asian niin että siihen päivärahan maksumäärään ja osoitteeseen on suotta hakea muutosta. Toisaalta saan koko tulosta päivärahan, eli en siinä mielessä häviä, mutta mua kismittää että miksi päätyönantajani hyötyy siitä että olen ottanut lisätyön lisäansioksi. Saan koulutukseeni nähden liian pientä palkaa. Kun kysyin vielä että miten sitten valtakunnan neuvonta ja paikkakunnan oman toimiston neuvonta antoivat väärää tietoa. Hän pahoitteli asiaa. Mutta eihän kaikki voi mennä *"oikein" sillain kun normaali-ihminen sen tajuaa. Eihän?

Olisin valmis heittämään tämän vatsan hetkeksi nurkkaan ja vaikka venytellä, ja tehdä kunnon kävelylenkin, juoksulenkistä en edes haaveile! Täytyy kyllä myöntää että viikon sisällä aloitan lenkkeilyn joka tapauksessa, ihan pienillä lenkeillä. Mutta 36. viikko alkaa, viikkoja on kasassa 34+0 huomenna! Jos synnytys vähän edistyy se ei ole vaarallista, mutta tätä päätä tarvii tuulettaa, se ummehtuu muuten!

Hiphei, se oli tänään viimeinen työpäivä-mä selvisin vaikka tiukkaa teki! Kyllä huomaa kun on melkein 5 vkoa lomaillut, suurimmaksi osaksi vain löhönnyt ja lepuutellut itseään ja masuaan. Selkäkipu helvetillinen ensimmäisen tunnin jälkeen, jalat huusi armoa ja nilkkoja ei päivän päätteeksi enää ollutkaan :) Kun kotio pääsi niin huokas helpotuksesta, se on ohi nyt! Nyt saa vain olla ja valmistautua pojan syntymään!

Olisi kiva tietää mitä te muut syysmasut teette työksenne jos olette työelämässä? Tai jos opiskelette niin mitä? :) Itse olen ravintolakokki ja siis köökissä työskentelen vakituiseen :)

Huomenna neuvola, mukavaa kun mieskin nyt parilla vapaalla niin pääsee mun mukaan.
Voisin itsekin laittaa tuonne neuvolakuulumisiin niitä tietoja, aina ne jää ja sitten niitä ei muista enää laittaa. Se on tää pääkoppa! ;)

Mulle ei edelleenkään ole tullut päätöstä kelalta, katoin myös netistä ni ei!!! Äippäloma kummiskin (kai) alkoi 6.8... Toivottavasti ny jotain maksavat... Täytyy varmaan huomenna vierailla paikallisessa toimistossa, kun on neuvolan vieressä!

Mä oon/olin ennen äippälomaa ostajana + asiakaspalvelussa töissä isossa puusepaänteollisuuden alalle kuuluvassa tehtaassa. Työnkuva tulee tehtaanjohtajan mukaan muuttumaan ensikesänä kun töihin palaan, joten saapa nähdä mitä mun pään menoksi tälläkertaa keksivät...

Tarkoitus olisi hakea ensikevään haussa opiskelemaan kone- ja tuotanto tekniikkaa ammattikorkeeseen, työn ohessa tosin... Töistä tukevat todella hyvin... Oon aikoinani käynyt kone- ja metalli puolen amiksessa ja koulutukselta olen levyseppähitsaaja... =D Ei ihan tuo koulutus vastaa työtä, mut en valita!!! Varsinkin kun muut ostajat on ammattikorkean käyneitä insinöörejä tai juuri valmistumassa olevia...

Noniin neuvolassa käyty ja tiedot lisätty neuvola osioon. Sain lähetteen kättärille koska tää tyyppi on iha jossai ihme poikkitila asennossa. Kyselin tota paino arviooki, mutta ei ne neuvolassa sano ei ainaskaan tää ketä nyt sijaisti mun omaa neukkua.Sanoin että lääkäriltä voit sitte kysyä, noh mutta nyt joudun sinne kättärille ja sielä ultraavat niin saan kuulemma sielä tietää tyypin kokoa :P 

ME SAATIIN SE ASUNTO!

nyt vaan on se ongelma että mtien helevtissä me maksetana 2 vuokraa samaa aikaa, siihen toisee ausntoo pitää alotata vuokrasopimus jo 1.9 ja täst nyksyest kämpästä pitää amksaa viel koko syyskuu vuokra :S
sossunkaa oon puhunut ja ei oikee lämmennyt mut soitan sinne uudestaa huomenna niinku käskivät ja jso ei onnsitu nini eiköhän kaikki viel järjesty, jos vaikka mies sais sen työpaikan missä kävi haastattelussa..

noh asioilla on tapana järjestyä aj me päästään pois kerrostalosta!

eevi- voi mite hienoa!!!!! :) kylhän sossun on pakko periaatteessa maksaa jos ei teill oo rahaa. tiesitkö muuten että kun ette ole töissä niin voitte saada sossusta takuuvuokran? minä sain sossust takuuvuokran joskus vuonna nakki ja käpy ku muutin yksikseni enkä ollu töissä :)

Eevi: onnea paljon! Me ollaan nyt eilen käyty kattomassa omakotitaloa ja tänään pitäis mennä kattelee yhtä paritaloa.. Asunnot vaan on nii kauheen hintasia ja ne mitä ollaan kateltu ei oo ees keskustassa..

Mullakaan ei oo tullu kelasta niitä päätöksiä vielä mut luulen et ne tulee vasta syyskuussa koska mä saan palkan vielä viiminen päivä elokuuta ja palkanlaskija laittaa senkin menemään kelaan että ne saa tarkan summan mitä mulle maksetaan.. neuvolatätikin sano että kannattaa varautuu siihen että tulee tosi viiveellä.

Itse oon sairaanhoitaja. Valmistuin vasta huhtikuussa joten ei oo vielä mitään vakkari paikkaa. Enkä kyllä välttämättä ees vielä haluaiskaan ku töitä kuitenkin riittää tällähetkellä ni kattoo sit vuoden päästä jonkun kivan paikan missä viihtyy töissä. Oon kyllä nii tyytyväinen et sain ton koulun käytyy ennen ku tää muksu tulee.

Miten mun raskauslaskuri sanoo muuten et enää 9 päivää laskettuun aikaan :D meneeköhän se sit ihan sekasin ku se umpeutuu :D Viikot kuitenkin täsmää.. outoa!

Onnea Eeville tuosta kämpästä! :) Ihanaa. Kyllä niillä raha-asioilla on tapana järjestyä, eiköhän tuohon vuokrakuvioonkin jokin ratkaisu löydy. Tsemppiä vain muuttoon, koeta jaksaa, vaikka viimeistä viedään!

Mäkin haluaisin eroon jo masusta. Haluan lenkille ja kidutusjumppiin. Vaikkei mulle ole paljon painoa tullutkaan, niin mun jalat on kuin norsulla ja raskausarpia niihin ilmestyy viikottain. No, on tämä kaiken kärsimyksen arvoista :)

Aloitin sen välilihan hieronnan nytten, ostin apteekista Ceridal-öljyä. Ensikertalaisena tuntui vähän kummalliselta, kun ei tiedä, teenkö sitä nyt oikein vai en. :P Näkeepä sitten synnytyksessä, onko tuolla ollut mitään vaikutusta.

Mä valmistuin viime vuonna yliopistosta, pääaine oli kääntäminen. Nyt oon sitten vuoden päivät suomentanut englanninkielisiä tv-ohjelmia ja leffoja freelancerina, eli pääasiassa tehnyt tekstityksiä. Ihan hauskaa ja rentoa puuhaa, ainoa ongelma on vain se, että välistä töitä on aivan pirusti ja välistä taas vähemmän. Joskus saa pakertaa pitkin yötäkin, kun samalle päivälle osuu puolikymmentä dedistä. Raskauden kannalta tää on kätevä homma, kun ei tarvitse muuta tehdä kuin koneella istua, ja vieläpä kotona. En tiedä, miten tässä olisi kestänyt jossain fyysisemmässä työssä. Pitkät seisomisrupeamatkin tuntuvat ottavan koville. Ei auta kuin nostaa hattua teille, jotka ootte pakertaneet hoitotöissä!

Tänään on neuvolassa synnytysvalmennusta. Kiva päästä näkemään muita masuja :)

Onnea Eevi asunnosta. Jos sossun kanssa on ongelmia, niin koita nimitakausta. Se käy ainakin täällä aika moneen paikkaan. Periaatteessa se menee niin, että yksi tai kaksi luotettavaksi katsottua (usein esim. vanhemmat) takaavat nimellään siitä että te hoidatte vuokrat ja vuokrasopimuksen päättyessä mahdolliset korjaukset niin kuin pitäisi. Kysy tältä mummilta joka auttoi teidät tähän asuntoon? Nimitakauksessa maksetaan vasta kun tarvitaan oikeasti rahaa. Kannattaa ensin kysyä että onko tämä mahdollista, ja sitten että millä ehdoilla. Mutta kun teette papereita, katso että taattavaksi summaksi tulee enintään se määrä  joka olisi takuuvuokranakin. Summalla pitää olla yläraja, ja takauksen ei tarvi olla takuuvuokraa suurempi. Olen itse ollut nimellä taatussa asunnossa useampaankin kertaan.

Joku niitä ammatteja ja kouluja kyseli. Olen insinööri koulutukseltani, ja työskentelen siivousalan yrityksessä sisäilmantutkijana, siivoustyönohjaajana ja tarvittaessa siivoan, näin lyhykäisesti. Olen ollut saikulla koko kesän, ja ensi kesänä työt kutsuvat jälleen.

Työhommista: myyjänä sitä ollaan. Hyllytän vähän isommassa kaupassa kuivaelintarvikkeita (karkkeja, pakasteita, keksejä, mehuja...). Ja olen valmistunut 2005 keväällä parturi-kampaajaksi.

En ole tehnyt kampaamoalan töitä ollenkaan. Toki välillä olen laittanut kavereiden ja sukulaisten hiuksia, että taito vähän pysyy. Mutta nekin suurimmaksi osaksi jäivät, kun aloitin esikoista odottamaan. Nyt enää leikkaan oikeastaan mieheni ja molempien kotiväkien hiukset. Ja toki omani. Viimeksi joku muu on leikannut/värjännyt minun hiukseni silloin kuin olin vielä koulussa, eli 6 vuotta sitten... Olisi kyllä ihan kiva välistä päästä itse rentoutumaan ja joku muu leikkaisi ja värjäisi hiukset.

Xiina 85: Joo iha sika hyvä juttu et saatiin se asunto! No mä juttelin sen sossunkaa ja snaoi että " me emme suostu maksamaan kahta vuokraa" koska ne maksaa jo mun tän kämpän vuokran. Ja s eoli tosi tyly ja törkee sossu. Huomenna soitan mun sossun sijaiselle joka on mun vanha sossu joka on todella kiva joka varmaa soaa autata mua ees jonki verran. Joo sen tiesinki et sossusta ne maksaa takuuvuokran ja mun oma sossuhan on iha mulkku et se varmaa ei suostuis ees maksamaan mut tää toinen kyllä avrmasti suostuu sen maksamaan edes. Toivottavasti ne maksaa ees sen uuden vuokra asunnon vuokran eikä tän halvemman. Katotaan nyt mitä sanovat ku soitan sinne huomenna aamulla.

Marini_ : kiitos paljon :) Tässäki asunnossa on iha järkyttävä vuokra, mut tää on meille kaikista helpoin ja tässä mun nyksyessä kämpässä nousee vuokra lokakuussa et ei se kämppä oo sit ku 160€ kalliimpi enää ku tää ja se on kuiteski paritalo ja tää kerrostalo. 

Tiikerililja: Kiitos!! :) yritetään jaksella, en edes oikee taida itekkää tajuta et viimesiä viedään ku mulla on vauhti päällä :D kyllä ne raha asiat vielä avrmaa järjestyy :)

Romina: Kiitos! :) Okei pitääpä näistä keskustella sossunkaa, mut nidien pitäis tää takuuvuokra maksaa, soittelen sinne vielä huomenna ja keskustelen asiasta. 

Onnittelut Eeville kämpästä!

Ihanaa kun ei ole enää niin kuuma. Mun puolesta saisi sataa vettä vaikka joka päivä :) Toinen mammalomaviikko menossa, vielä ei ole tylsää kun mieskin on lomalla, mutta en tajua mitä tekemistä keksin tuleville viikoille...

Olen ammatiltani farmaseutti, valmistuin vajaa vuosi sitten. Määräaikainen työsoppari loppui kun mammaloma alkoi, eli ensi keväänä olisi edessä työn metsästys. Toivottavasti pääsen samaan paikkaan.

hui ku säikähin kaupassa O.o
tulio 2 erittäin mräkää lorahdusta housuihin,onneks ei läpi näkyny xD aloin siellä ihan tosissani pelkään et lapsveet tihkuu.mut ei sitä sit oo enää sen jälkeen tullu :O et kai se sit vain oli ERITTÄIN nestemäistä valkkaria,oli meinaan ihan vettä

Eevi: hienoa, niin ne asiat vain järjestyy :)

Tänään oli neuvola ja menenkin nyt heti rustaamaan tuonne neuvolakuulumisiin tietoja kun kerrankin muistan :)

Oho, mun mies tarttui imuriin ja nyt se puunaa tuolla nurkkia! :)

Olipa paljon tekstiä! :)
kaiken kiireen keskellä en ole ehtinyt aikoihin täällä sivulla käymään. jes, enää 3 työpäivää ja sitten alkaa viikon kesäloma ja siitä suoraan mammaloma!!!

IHANAA! <3
niin odotan jo. kotona on vaikka mitä puuhasteltavaa. eka viikko meneekin kirpparikamojen kanssa puuhaillessa, jospa pääsisi vanhoista eroon ja tilaa uusille pienille vaatteille <3

eilen tuli ekaa kertaa kauppareissulla harkkasuppareita jotka kipristelivät masua. aikaisemmin en ole tuntenut mitään kipua. muita vaivoja ei onneksi ole ollut :)

oletteko kuvauttaneet masujanne?
serkkuni kaveri on valokuvaaja ja hän kuvasi minua eilen. ne vähät otokset mitä näin, näyttivät todella hienoilta :)
viikon päästä saan nähdä kaikki kuvat valmiina. ajattelin antaa niistä miehelleni yllätyslahjan <3

joku kyseli täällä ammateista, täällä myös toinen farmaseutti :)

nyt pakko mennä syömään jotain iltapalaa, älytön nälkä, taas!

Takaisin