Voi että ko munki äiti sanois edes jotain tähän mun raskauteen liittyvää!
Mun äiti on sellainen vähän hiljainen ja monesti jos selitän hänelle jotain asiaa, tämä ei yleensä kommentoi mitenkään asiaani tai saattaa yllättäen ruveta puhumaan jostain ihan muusta.
Kun aloin esikoista odottamaan ja kerroin heille ilo uutisen, oltiinhan vauvaa yritetty kuitenkin 3 vuotta. Ei kummaltakaan, ei isältä eikä äidiltä tullut onnitteluja. Ei mitään kommenttia.
Lähettelin ultra-reissujen jälkeen anopilleni ja äidilleni tekstiviestit, mitä siellä sanottiin ja JOS äidiltä tuli vastaus, niin se oli tosi lyhyt. Monesti ei tullut mitään.
Anoppi halusi aina neuvolareissujen jälkeen nähdä pitkät viivat ja monesti vertailtiinkin hänen neuvolakorttejaan minun korttiini. Onneksi edes anoppi oli kiinnostunut...
Kysyin innoissani äidiltäni, haluaisiko tämä katsoa neuvola korttia. "No EN!" oli vastaus. Näytin ultrakuviakin, tämä tuumasi: "Jaa" ja lykäsi kuvat samantien pois. Meinasi siinä itku tulla.
Joskus puolen välin jälkeen, äiti yllättäen alkoi puhumaan, että voisi ommella vauvalle lakanoita yms yms. Olin ihan ihmeissäni... Neuvolassakin monesti kysyttiin, miten äidilläni oli synnytykset menneet ja neuvolan täti oli ihan ihmeissään, että miten en voi asiasta kysyä äidiltäni. Mutta kun en vain voi.
Nyt viime kevät-talvella kun sain tietää olevani raskaana, kerrottiin aika pian molempien vanhemmille raskaudesta. Olisinkohan ollut rv 9. Meidän kotiväki oli tulossa käymään viikonloppuna ja heille myös oli tarkoitus kertoa toisesta vauvasta. Jännitin kumminkin asiaa, kun esikoisen kohdalla ei tullut mitään hyvää vastaanottoa vauvauutiselle...
Heillä olikin sitten minun mummu ja vaari mukana, ja ajattelin, etten viitsi vielä heidän kuullen asiasta kertoa.
Lähetin äidilleni tekstiviestin sitten vähän illemmalla, kun he olivat lähteneet. Kerroin lasketun ajan yms yms ja jäin jännittyneenä odottamaan, mitä äitini vastaa. Koko illan odotin turhaan.
Seuraavana päivänä töissä vilkuilin puhelintani koko ajan, että jos äiti olisi jotain vastannut.
Mutta ei. Sitten illalla tuli viesti:
"Olin töissä ja kävin töitten jälkeen lenkillä, niin en kerennyt vastata. Sehän on mukava uutinen. Joo..."
Niin, äitihän oli ollut edellis illan kotona, että olisi kerennyt varmasti kerennyt vasta heti kun sai viestini. Seuraavana päivänä päässyt töistä 2:lta ja oli varmasti 5:een mennessä tullut lenkiltä, niin miten viesti tuli vasta 9:ltä illalla...?
Kertaakaan koko raskauteni aikana äiti ei ole kysynyt vointiani, ei vauvasta mitään, ei siis yhtään mitään. Kun olin saanut äitiyspakkauksen ja vanhempani tulivat meillä käymään, niin sanoin äidille, että siinä olisi uusi äitiyspakkaus jos se haluaa katsoa. Äiti ei vastannut mitään ja eikä edes avannut laatikkoa, vaikka istui sen vieressä. Hetkeä myöhemmin anoppi tuli käymään ja huomasi heti äitiyspakkauksen ja kysyi heti äidiltäni, onko tämä jo katsonnut minkälaisia vaatteita siellä oli... Anoppi kyllä ihaili vaatteet läpi.
Lähetin viime viikkoisen painoarvion jälkeen äidilleni ja anopilleni viestit, mitä siellä sanottiin. Anopiltani tuli heti vastaus, vaikka tämä oli jo mieheltäni kuullut kuulumiset. Mutta äiti ei vastannut mitään. Ei samana päivänä, ei seuraavana, ei ollenkaan.
Joka ultrareissun jälkeen olen laittanut viestin äidillenikin, mitä siellä sanottiin ja kun vastausta ei ole tullut, niin olen aina ajatellut, että nyt en enää tälle lähetä tai sano yhtään mitään, kun tuntuu ettei asia tätä oikeasti kiinnosta. Mutta kuitenkin aina sitten ajattelen, että onhan se MINUN ÄITI, että pakkohan sitä on kiinnostaa. Vai? Mutta aina saan sitten pettyä.
Pari päivää painoarvion jälkeen äiti tuli meillä käymään ja tämä ei kysellyt mitään reissustani tai sanonut miksei "kerennyt" vastata viestiini. Näytin äidille ostamaani vauvan haalaria. Äiti hieman käpli sitä, muttei tuumannut mitään...
Siis mua niin tympii!!!
Ja monesti kun vanhempani käyvät meillä, niin saattaa olla etteivät he puhu minulle oikeastaan mitään, vain esikoiselle ja sen kanssa värkkäävät.
En sitten tiedä mikä äidillä on. Tai en nyt tiedä onko sillä nyt niin mikään, ainahan se on ollut tuommoinen. Isä on vähän samanlainen, mutta puhuu kyllä huomattavasti enempi. En sitten tiedä kaiveleeko äitiä vieläkin, kun olen alkanut seurustelemaan jo 15 vuotiaana mieheni kanssa ja tämä ei oikein tykännyt asiasta. Kumminkin siitäkin on jo 10 vuotta ja meillä on oma talo, vakituiset työt ja toinen lapsi tulossa, että tuntuisi että tämä olisi jo asian sulattanut. Asumme kuitenkin melko lähellä heitä, 15km päässä, vaikkakin toisella paikkakunnalla.
Äiti kyllä itse on ollut 17 vuotias, kun on alkanut minua odottamaan ja 18 vuotiaana sitten saanut minut. Olen aina ajatellut, että olen ollut vahinko lapsi, kun äidillä oli vielä koulu kesken ja he eivät isän kanssa asuneet edes yhdessä. Ja pikku-veljeni syntyi 7 vuotta myöhemmin...
Ensin ajattelin, että jos äitini ajatteli, että on "liian nuori" mummuksi, tämä oli 41 vuotias kun esikoisemme syntyi. Mutta tiedän monta vielä nuorempaa mummua. Ja jos meillä olisi heti tärpännyt, kun vauvasta aloimme haaveilla, niin äiti olisi ollut 38 vuotias...
Ihmettelen tuota äitini käytöstä. Minua ei yhtään huvita käydä kotonani, kun siellä saa katsoa kelloa ja ajatella, joko kehtaa lähteä. Monesti minä vain puhun kuulumisia tms, mutta kukaan ei oikein kommentoi mitenkään. Ehkä isä, joskus.
Anteeksi, tuli tosi pitkä kirjoitus. Mutta mua vaan niin ärsyttää, vihastuttaa, tympäsee mun äidin käytös. Onneksi appi-vanhempani ovat aivan ihania ja kyselevät vointiani ja ottavat AINA esikoisemme hoitoon, jos meillä on jotain semmoista menoa ettemme voi ottaa poikaa mukaan. Vanhempani eivät ole edes sanoneet, että he voisivat ottaa pojan hoitoon jos tarvii. Mieheni kotona poika on ollut monta kertaa nyt kesän aikana yökylässä, he ovat itse kysyneet tai vain sanoneet, että Tatu jää meille nyt yöksi.
En voisi edes kuvitella jättäväni meille kotiin Tatua yökylään...