Elokuu!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja LauraElina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voihan huh ja haukotus.

Viikonloppu meni jotenki sumussa ja surussa. Ei jaksanu tehä oikeen mitään. Kävin siis torstaina äitipolilla KTG-käyrällä ja ultrassa sikiön korkean sykkeen takia, siitä ei ole vielä vastausta tullut mutta sykkeet kävi siellä 130-140 välillä joten ei pitäisi olla huolta. Vastaus saadaan varmaan tämän viikon neuvolakäynnin yhteydessä.

Siellä kun oli kandikin opettelemassa hommia niin sain sitten kolme sisätutkimusta viime viikolla, onpa kumma että torstain ja perjantain supisteli (siis nyt uskoakseni niitä ihan oikeita supistuksia joita ei aiemmin ole ollutkaan...) Sitä ollaan kuulemma myös sormelle auki. Eli pitänee alkaa ottaa vähän rauhallisemmin :)

Onnistuttiin virittämään kevyt perheriita kun imuroitiin autoa ja asennettiin turvakaukaloa. Mää joskus niin en jaksa tuota miestä kun tuntuu ettei se ei osaa yhtään nuita miehisiä hommia. Esim. minä käytän aina auton huollossa / katsastuksessa / käyn rautakaupassa / kokoan huonekalut / viritän telkkarin / korjaan imurin jne jne. Sama homma tuon turvakaukalon kanssa, ei se nyt NIIN vaikea ole asentaa... vastaavasti hän kyllä imuroi. Paitti nyt ei oo koko kesänä tehny sitäkään ku minä oon ollu niin paljo lomilla että oon tuiskanu menemään täällä kämpillä ihan innoissaan pesänrakennusvietin alla.

Mutta olo on tyhjä. Tahtois jo vauvan syliin. Harrastuskaveri sai perjantaina tyttären, onnistui pakertamaan sen ulos itsestään kolmessa tunnissa (!) Tällä viikolla on kaikkia kesänpäätöstapahtumia ja oon lupaillu talkoolaiseksi myymään lippuja ym. Pitää nyt keksiä kaikkee tekemistä kun laskettuun aikaan on kuitenki vielä yli kolme viikkoa. Samaan aikaan ei kuitenkaan tee mieli lähteä ihmisten pariin. Onneksi tulee kaveri eri paikkakunnalta kylään torstaina niin voi olla sosiaalisesti vaikkei haluaiskaan lähtä kaupungille riehumaan.

Iloista viikkoa kaikille.
Hele+Rimpula 36+5

Hola mammat ! :)

hohhoijaa.. vois olla tän aamun teema. Piti nousta aikaseen neuvolaan ja ei millään olis jaksanu nousta .. !
Ei tänne kuulumisien suhteen mitään erikoista.. ODOTTELUA :D pelottavaa mutta ihanaa että ens viikolla on laskettuaika!

tuosta nukkumisesta niin me asutaan kaksiossa ja tuo nyyttinen nukkuu pinniksessä meiän kans yhteisessä makkarissa. Pinnis on mun puolella kun minä kuiteski pompin yösyöttöihin.

hele81: täällä suunnalla ei jaksa myöskään olla kovin sosiaalinen.. jotenki kaipaa sitä omaa aikaa ja rauhaa. Ei tee mieli hyrräillä kaupungilla.

satu84: mä olin myös ihan varma että oot synnyttämässä! no mutta näin tällä kertaa,kyllä se sieltä vielä tulee :) hyvä jos vähäsen vielä masussa kasvelee!

hemmis: se on todellakin raivostuttavaa kun vaihtuu neuvolassa terkka jatkuvasti! mulla on myöski ollu 6 eri naikkosta raskauden aikana.. hohhoijaa !!

lauraElina: ihan kuvatus ! niin sulonen  <3

Mua muuten mietityttää ihan hirmusti että mikä on valkovuotoa ja mikä lapsivettä..
On ollu nyt välillä tosi runsasta tuo valkovuoto loppuraskauden aikana ja mietin et mitäs sit jos oiski lapsivettä... mistä sen tunnistan.. yöllä heräsin siihen ku vaivas tuo asia..
Eilenkin tuli muutaman kerran sellanen  pieni "lorahdus" ku oltii kaupoilla.. pikkuhousunsuojaa käytän koko ajan..

no muttas tää nyt laiskottelee kotosalla ja aikoo leffoja kattella :)

Muksua maanantaita kaikille mammoille ! :)

Kerrankin pyyhkii hyvin. Riemuitaan siitä. Siis jos nukkumisen ongelmia ei lasketa. Viime yönä nukuin muutaman hassun tunnin ja pyörein sängyssä suurimman osan yötä. Mutta kävin siellä lääkärissä tänään. Jännitin sinne menoa aivan hirveästi! Siis en muista koska olisi viimeksi jännittänyt lääkäriä yhtä paljon.

Hoitaja joka otti minut vastaan ennen lääkäriä puheli vielä että aika helpolla aletaan tyrkyttämään insuliinia, mutta yleensä siitä päästään synnytyksessä eroon, mutta ongelmat palaavat yleensä kun vanhenee ja sitten ne ovat pysyviä. Siis minulle. Voi kun lohduttavaa!

Lääkäri oli nuori (about 30) naislääkäri. Mutta tosi asiallinen. Hän tutki rauhallisesti ja keskusteli koko ajan. Kyseli vointia yms. Näytti että vaavi on nyt näin päin että kasvoja hän ei saa näkyviin mutta veikkaus sukupuolesta pysyy samana. Vettä on normaalisti. Koko vastaa hyvin viikkoja, eikä napanuora ole mitenkään ihmeellisesti. Meillä esikoisella napanuorassa oli solmu ja kuopuksella se oli jalan ympäri, molemmista sydänäänet meinasi laskea synnytyksessä, ja tästä syystä en ole päässyt kummaltakaan altaaseen, joten sekin on iso juttu. Eihän hän voi tietää miten se kierähtää vielä mutta virtaukset oli niin kuin pitääkin ja istukka siisti. Paikat oli täysin kiinni ja kaulaakin vielä 3 cm, vaikka on vähän supistanutkin. Mutta lääkäri sanoi että ei sinne synnytysosastolle tule lähdettyä liian aikaisin, että hyvä on käydä tarkistamassa tilanne kuitenki jos siltä tuntuu ja sieltä saa lääkettä. Jos olo käy oikein tukalaksi niin viikon 38 jälkeen voidaan harkita käynnistelyä. Mutta ennen 41+3 viikkoa ei käynnistetä jos ei ole tarvetta, tai epäilystä että vaavi kasvaa reippaammin kuin nyt oletetaan. Hän kyseli että onko mielessä jotain synnytykseen liittyvää tai odotuksen loppuun, jota haluisin kuulla tai kysyä. Voi kaikille tälläset lääkärit! Vielä kun saisi vähän unta, mutta noi lapsukaiset on alkaneet palata jo koulusta ja illalla on vanhempain ilta. Isäntä aloitti työt tänään kesäloman jälkeen, ja työpaikalla oli vuorolista odottamassa. Hänellä on vielä 4 päivää ennen laskettua aikaa yövuoro! Yksi mutta kuitenkin.

mulle on tullut uusi hyvin ikävä vaiva :( mun on nivelet aivan ylikipeet! varsinki sormissa! niiden lisäks vaivaa ranteita ja kyynärpäitäki. mut noi sormet on tosi kipeet! aamusin herään siihen kipuun kun on niin tuskasta! :( toivon mukaan sit synnytys auttaa..jos meinaan jatkuu topi kipu synnytyksen jälkeen niin täytyy tutkia et onko siell'ä mahdollisesti tulehdus vai nivelreuma :(

Maanantaita täältäkin kaikille mammoille ja masuille :)

Rominna: oispa mullakin ollut tuollainen lääkäri viimeksi! :)

Xiina85: mulla on myös sormet todella kipeät, yöllä ja myös päivisin niitä pistelee ja menevät tunnottomiksi. Ikävä vaiva, joka toivottavasti menee synnytyksen myötä pois. Neuvolassa asiaa viimeksi kyselin niin kuulemma kiusallinen vaiva raskaana olevilla. Suositteli nukkumaan (jos vaan mahdollista) että kädet roikkuisivat reunan yli. Että koita nyt sitten nukkua niin että molemmat kädet roikkuu, hassun näköistä ja kuuloista :) Laittaa veren paremmin liikkeelle. Itsellä tämä kyllä toimii, hetken aikaa. Mutta ei koko yötä niinkään voi nukkua!

Viime yö oli taas yhtä miettimistä ja kääntyilyä puolelta toiselle, masussa ainakin taidettiin nukkua hyvin kun oli niin hiljaista. Oudon hiljaista, kun on tottunut että yöllä se viilliintyy.
Mies lähti jo aamutuimaan töihin ja kun sain vallata koko sängyn niin uni maistui taukoomatta muutaman tunnin.

Siivosin äsken kämpän ja pesin pyykkiä, hiki virtas niin että paita märkänä vaikka ulkona on aika viilee, nähden siihen millaisia helteitä on ollut. On ainakin siistiä taas hetken :)

Täällä odotellaan kovin jos se posti toisi tällä viikolla sen ylimääräisen ultra kutsun, saisi sen pois tuolta päästä kun mietityttää niin kovasti se viime perjantain lääkäri ja mikä torvelo se oli! Että onko se poika siellä miten päin! Kun ei tämä "lääkäri" osannut sitä kertoa..huoh!

Ajattelin heittää itseni sohvalle ja odotella miestä kotiin, suuntana olisi ikea vielä tänään. Saas nähdä mitä sieltä mukaan lähtee!

Maukasta maanantain jatkoa :)

Oon yrittäny lueke mitä muut on kirjotellu, mut en vaa pysty keskittyy. Oon nyt tullu nimittäi kipeeks ja tää on iahn perseest :( mulla on lauantaina muuttto. Seiniä oon maalannu ja ovia korjaillut ja tänään pitäis taas yksi ekrros enänä maalai ja se on sitte siinä ja sit yrittää tota yhtä ovea, mikä ei varmasti mee asuntotarkastajalta läpi ku se on vähän koholla se riekä kohta, vaikka sitä ei näe sen tuntee kun kämmenel siitä vetää.. nää on viel tälläsiä vanhoja ovia mitä ei myydä missää.. vittu.. no mies sen saa maksaa ku on hajottanutki! mä oon iha tosi vihanen sille ku mä joudun sen rikkomia asioita täälä asunnossa stressaa.. se on suutuspäissää nimittäi lyönyt ton oven täysii tossa takana olevaa ovee ja kahva mennyt melkee läpi koko ovesta.. idiootti.. ja suihkukaapin ovenkis e o suutuspäissää joskus hajottanut ja minä jouduin mennä tilaamaan uduen ja maksaakki sen ku ei tolla ollut yhtää rahaa!! ärsyttää!! mut en voi vaa odotella et se hoitaa nää asiat ku muuten se ei olis tehnyt mitään vieläkään ja mä olisin tässä iha pulassa. Onneks mun äiti tuli eilen tänne maalaamaan yhden seinän. mä maalasin sit sen toisee ekrtaa ku se lähti kotii, mut totesin et se pitää viel yhe kerra maalaa ku jääny epätasaseks. Nyt mnu täytyy lähtee hakee motonetistä osia autoon ja tänään viedä se katsastukseen.. ei varmaa sekää mee vieläkää läpi. Mun puol faia veti nimittäi iha viimetippaa to auto korjauksen ja korjas sen eile ja tänään on vika katsastus päivä.. sieltä jä'i yks merkitty panta ainaki hitsaamatta.. perkele.. 
Sori oikeesti et tuli vähä purettua, mut helposti vaa alkaa kirjottaa kaikkee ahdistuksiaan.

Näin muuten taas unta että meiä vauva synty. Mä sanoin siinä uenssa "nyt mun painajainen toteutu, vauva synty enkä musita mitään synnytyksestä enkä siitä ku oon ees tullut sairaalaan". En nimittäin muistanut lapsen syntymästä mitään, mutta huomasin että mun maha oli tyhjä ja löysä pussi :( sit mä kysyins ii unes mu mutsi kaverilta et enhän mä joutunut leikkaukseen, se sano mulle siinä että kyllä jouduit. ja mä vaa aloin vollottaa iha täysii ku oli joutunu sektioo.. mua nimittäi oikeesti pelottaa kauheesti et joudun sektioo, meiän suvussa on joutunut mun mutsi kaikista lapsista ja samoni myös mun mummi, mua pelottaa et sama kohtalo mullekki tulee vastaan.. 

Huh joo nyt koirat ulos ja nokkakohti motonettiä->

Eevi: Pura vaan ahistusta, kun siihen on aihettakin :/ Kuulostaa kyllä epäreilulta, että joudut stressaamaan miehesi tekemistä vahingoista. Ihan kuin sulla ei olisi jo muutenkin olisi huolia ja stressiä tarpeeksi. Tsemppiä kovasti, onneksi äitisi on päässy auttamaan sua.

Mäkin olen ajatellu pitää vauvan pinnasängyn meidän makkarissa näin alkuun ainakin öisin, että on helpompaa ruokkia pikkuinen öisin. Jossain vaiheessa neiti voi sitten siirtyä omaan huoneeseensa. Meidän pinniksessä on pyörät alla, joten sitä on sitten helppo siirrelläkin.

Näin just yhtä tuttavamammaa kaupungilla, sain häneltä kestovaippoja ja vastasyntyneen vaatteita lainaan. Hänellä oli sellainen parin kuukauden ikäinen tyttövauva, ja itselle tuli hirveä hinku saada oma pötkö syliin... Toisaalta haluaisin, että oma tyttö kasvaisi vielä hetken masussa, kun on vielä pieni viikkoihin nähden. Pakkasin nyt sairaalakassinkin valmiiksi, mikä on mun mielestä paras tapa varmistaa se, että lapsi syntyy vasta lasketun ajan jälkeen :D Sama juttu kuin sateenvarjon kanssa: kun sen ottaa mukaan, ei varmasti sada.

Muuten mulle ei kuulu oikein mitään erikoista. Olo on kyllä uskomattoman hyvä ja niin tuntuu olevan vauvallakin, kun mekastaa masussa yöt päivät. Nukkuminen sujuu hyvin eikä tarvitse laukata vessassa koko ajan. Vaikea kuvitella, että tässä muka ollaan viimeisillään. Ehkä synnytys on sitten ihan superrankka kokemus, mene ja tiedä. Sittenpähän tuon näkköö.

Hyvää syksyistä viikkoa muille syysmasuille!

Olikohan sulla Rominna sama lääkäri kuin mullakin? Jos kävit äippäpolilla? Neuvolakortista kun tiirasin, niin nimikirjaimet oli PN, semmoinen vaalea tukkainen nuori lääkäri, taisi olla silmälasitkin... Tämä lääkäri oli ainakin tosi ihana.
En kyllä olisi löytänyt sinne "uuteen" äitipoliin, jos kaverini ei olisi piirtänyt mulle karttaa...
Ja meille oli povattu aikalailla samankokoiset vauvat, tämän pitäisi olla 3,6kg.

Tilasin sitten 200€:lla ihtelleni tavaraa... Bravadon imetysliivit 50€, Hotslings säädettävä kantopussi 60€, Fancy MoM imetyspaita 34€ ja Hot Milk imetysyöpaita 45€...
Saa nähdä onko tuo kantopussi minkälainen käytössä, halusin semmoisen yksinkertasen, minkä saa vain laittaa päälle ja vauva kyytille.

Huomenna olisi taas neuvola. Aika menee kyllä tosi äkkiä! Sairaalakassi on aikalailla pakattu, sieltä enää puuttuu mun kotiintulo kamppeet, tai oikeastaan vain päälyvaatteet. Aluvaatteet olen sinne jo pakannut. Vauvalle on kotiintulo vaatteet laitettu, turvakaukalonkin saisi varmaan hakea jo vintiltä tänne alas. Ja esikoiselle on mummula-reppu aikalailla laitettu.

Kyllä meillä taisi olla sama lääkäri. Aivan ihana tapaus! Täytyy hehkuttaa, että muutkin kuulee ettei kaikki ole ikäviä (siis lääkärit). Mutta täytyy myöntää että löytämisen kanssa oli ongelmia. Tarkistin mieheltä vielä lähtiessä että olen menossa oikeaan taloon, ja sittenkin näytin varmasti turistilta. Ja kamalat portaat! Olisi pitänyt ottaa hissi, mutten jaksanut enää etsiä kun löysin oven ja meinasi olla kiire. Mulla on suurin piirtein kaikki muut mutta omat vaatteet ylläri ylläri on laittamatta. Kun mulla ne ei juuri kaappiin ehdi, saati sitten kuukaudeksi johonkin kassiin. Vaavin vaatteet laitoin kaukaloon valmiiksi. Mutta sen verran auttakaa. Meillä on tarkoitus ruveta kestoilemaan. Tai siis ruvetaan, siten että hätävarana kylä yms reissuja varten on kertakäyttöiset. Mutta en haluaisi ostaa isoa pakettia kertakäyttövaippoja, ja ne ekat jäivät aika pian pieneksi. Siitä on jo aikaa kun olen vaippojen kanssa pelleillyt. Onko teillä tiedossa jotain jolla olisi pieniä paketteja pienistä vaipoista. Mulla on mielessä esim 10 kpl paketteja. Onko sellaisia?

Mä olen kotona seuraillut verenpainetta raskausmyrkytys oireiden (näköhäiriöt jne) vuoksi ja eilen lukemat meni sitten mulle annetun rajan yli ja soitin Jorviin. Käskivät tulemaan näytille ja ottivat siellä verikokeet, käyrät ja muut tarpeelliset kokeet. Kaikki oli onneksi sen osalta hyvin, mutta aikamoinen yllätys koettiin kun lääkäri tuli ultraamaan ennen kotiin pääsyä. Meidän vauva on perätilassa! Kesäkuusta lähtien on terkkarit, kaksi eri neuvolalääkäriä ja vielä eilinen Jorvin kätilökin sanonut, että lapsi on pää alaspäin.

Nyt tilanne sitten muuttukin olleellisesti. Keskiviikkona on uusi aika ja sillon mahdollisesti yrittävät kääntää lasta. Lapsivetta oli vaan sen verran vähän ainakin eilen, että sillä määrällä kääntämistä ei yritetä. Antoivat mukaan nipun papereita ja pyysivät pohtimaan toivettani leikkauksen ja perätilasynntyksen välillä. Kätilö ja lääkäri kertoivat kyllä hyvin, että moni kriteeri pitää täyttyä, että ylipäätänsä päästävät minut yrittämään perätilasynnytystä. Näkivät varmaan mun ilmeestä, että olin vähän kauhuissani tilanteesta. Vaikka suunniteltu sektio ei kuulosta hyvältä, pelottaa perätilasynnytys vielä enemmän. Etenkin kun siinä on suurempi riski, että kesken synnytyksen tehdään kuitenkin nopea sektio päätös. Jotenkin se suunniteltu sektio tuntuu vaan niin raukkaumaiselta vaihtoehdolta.

Pää on tietysti nyt ihan pyörällä ja kovasti pohdin mikä olisi meille paras ratkasu. Mies on sektion kannalla ja siihen olen itsekin kallistumassa. Onhan tässä vielä mahdollisuus, että tilanne muuttuu, mutta jännitystä näihin viimesiin viikkoihin ainakin tuli reilusti lisää.

Huomaa hyvin, että syyskuiset on äitiyslomalla kun palsta on aktivoitunut oikein kunnolla. Kiva, että ihmiset jaksavat kirjoitella kuulumisia, oli sitten hyvä tai huono päivä menossa. Mäkin olen käynyt vakoilemassa elokuisten palstaa ja synnytyskertomuksia. Kohta niitä tarinoita alkaa ropisemaan meillekin! :)

T77, tosi ikävää että et ehkä saa mahdollisuutta toivomaasi ja suunnittelemaasi alatiesynnytykseen, mutta sen verran sihahti korvaan että tarvii kommentoida; ei se suunniteltu sektio ole mitenkään raukkamainen vaihtoehto, se kannattaa ehdottomasti valita sun ja vauvan terveyden kannalta jos lääkärit niin suosittelevat. Nim. oma lehmä ojassa :)

Hyvä huomio Annemari. Ei ollut missään nimessä tarkoitus tuoda sellasta mielipidettä, että ajattelisin kaikkia suunnitellun sektion valinneita ihmisiä raukkamaisiksi. Kommentti koski vain itseäni ja varmasti johtuu nyt suurimmaksi osaksi tästä tämän hetken pettymyksen tunteesta. Viikon kuluttua olen jo varmasti sinut asian kanssa ja tilanne rauhottunut. Hauskaa, että en muista ajattele niin, mutta itsestäni kyllä. Naisen logiikka on ihmeellistä... Ei ihme, että miehet on meidän kanssa välillä pulassa. ;)

Toivottavasti kukaan suunniteltuun sektioon päätynyt ei siis ottanut kommentistani nokkiinsa, se ei ollut missään nimessä tarkoitus. Jokainen tietää kyllä itse mikä on omalla kohdalla paras vaihtoehto synnyttää, mikäli edes on siinä tilanteessa, että vaihtoehtoja on.

Huomenia :)

T77: hyvä ettei ollu raskausmyrkytystä! ja onneksi menit sinne tarkastukseen jotta selvis et pikkunen onki perätilassa :o. Hullua että niin moni ihminen sanonu että on kääntyny jo ...
nyt vaan tosiaan sulattelet asiaa rauhassa ja teet päätöksen sitten :)

mulla on oikeasti semmonen olo että tää vauva ei aio pitää mitään kiirettä ulos tulossa...
oon jo nyt maailman tylsistynein odottamiseen... odottamiseen.. odottamiseen... pitäis keksii jotain tekemistä ittelleen ku tuntuu et päivät menee jotenki ihan hukkaan..
Toisaalta eilenki tein kaikkee. Oli neuvolakäyntiä, kotona puuhailin kaikkee ja sitte illalla oltiin futispelissä ja kastuttiin aevan niin totaalisen litimäräks ku tuli kaamee kaatosade :D

mun pitäis nyt vaan muuttaa omaa asennetta ja lopettaa tuon lasketunajan yltiöpäinen tuijottaminen ja päivien laskeminen... pikkanen tulee ku on tullakseen <3 kai.

jännä homma et toi tickeri näyttää taas väärin.. joka toisel kerral näyttää oikein mut nyt taas ei.. no yhen päivän heitto mut silti... tuakin pikku asia ärsyttää!!! taisin nousta väärällä jalalla sängystä... ärripurrin!!

T77 olipas ikävä yllätys. :/ mä myös oon jännittänyt, että jos vauva onkin perätilassa, koska jotenkin ahdistaa ajatus sektiosta. haluan nimenomaan synnyttää normaalisti alateitse. oma äitini synnytti minut perätilasta huolimatta alakautta, koska kätilö oli sitä mieltä, että se on paras tapa. äitini on minulle jo aika monta kertaa kertonut, kuinka kamalaa se oli ja sen takia kärsinkin hapenpuutteesta synnytyksestä. hän on myös vannottanut, että minä menen sektioon siinä tilanteessa.. anoppini taas on myös synnyttänyt mieheni perätilasta huolimatta normaalisti ja hän ei kokenut sitä millään tavalla erityisen vaikeaksi. ei voi siis todellakaan sanoa, mikä olisi paras ratkaisu, mutta itse kyllä kaikesta huolimatta valitsisin sektion. vaikkei minulla olekaan sellaista tilannetta, vauva nätisti raivotarjonnassa.

Täällä kanssa välillä raivostuttaa tuo mies ihan kunnolla. sit kun puran häneen pahaa mieltä, niin ei voi lohduttaa vaan pitää alkaa itsekin sit kiukuttelee ja riitahan siitä sitten tulee. nyt päätin, että minä en tasan muistuta mistään hänen asioistaa esim. auton katsastuksesta. olin ihan varma, että on unohtanut sen täysin, mutta eilen alkoi miettimään, että milloin sen sinne veisi.
toinen asia, meillä on todella rahasta ollut nyt pulaa ja tiukkaa ollut kun heinäkuu elettiin vähän leveemmin. mietin siis kaikki päivät, että millä ostan loput tarvittavat tavarat vauvalle ja itselleni. ja miten maksetaan laskut ja ym. ja stressaan oikeasti siitä aika kovasti. eli mua todellakin raivostuttaa, kun mies alkaa sitten höpistä että hän ostaa uuden kännykän ja pitää ostaa joku uusi vitun peli, ja valittaa, että kun pitäisi ostaa sitä ja tätä ja tota ja hän haluaa kaikkea turhaa! mä annoin periksi tuossa kännykkäasiassa. sanoin vain, että mä en halua kuulla siitä kännykästä yhtään ainutta huonoa  asiaa ja se kännykkä tulee olemaan sitten useamman vuoden, eikä kinuta uutta "parempaa". tuolla ukolla kun on ollut nyt varmaan neljä eri kännykkää reilun kolmen vuoden aikana. jokainen kännykkä on ollut niin perkeleen hyviä, että on ollut pakko saada, sit ei kulu montaa kuukautta kun se alkaa valittaa, että ihan paska puhelin... huoh.
anteeksi tämä vuodatus. innostuin hieman...
onhan tuo mies kuitenkin siivonnut ja tehnyt vaikka mitä kotitöitäkin.. ja paiskii ylitöitä, että saatais vähän ylimääräistä rahaa.

T77
ymmärrän hyvin tuon sinun sektiokammon,koska itelläni on se myös. Mullakaan ei oo siis mitään pahaa sanottavaa siitä että jos joku muu päätyy sektioon! mutta itse en henk.koht. haluaisi siihen joutua ja se ajatuksena pelottaa suunnattomasti. Tottakai minäkin sektioon päätyisin jos jostain syystä synnytys olis alakautta vaarallisempi lapselle. Mutt toivon etten ikinä joudu siihen tilanteeseen :) eli mun säkällä joudun hätäsektioon...Nyt minull on viell suurempi kammo sitä sektioo kohtaan kun oon jo yhden lapsen alakautta onnistuneesti saanut ja se kokemus oli upea :) ja nyt ei tarvii kenenkään ymmärtää tätä väärin että en pitäis sektiosynnytystä upeana kokemuksena! mut itselläni sitä kokemusta ei ole ja omat toivoni pohjautuu omiin kokemuksiini :) Toivottavasti saavat sinulla vielä pienen kääntymään!

Minä haluun nyt tästä nivelsärystä eroon kyllä! tää on ihan kauheeta :( viime yönäki itkua tuhrusin sängyssä ku teki niin kipeetä sormiin :/ ajattelin että joo,jospa vaikka vähä "tekisin" tätä lasta pihalle ja pesin sitte kontillani maton kylppärin lattialla.ja arvakkaa mitä, ei sitte supistuksen supistusta koko hommasta :DDD kädet vaa kipeyty entistä pahemmin -.-

Heippa vaan kaikille!

Olen pysynyt hiljaisena, seuraillut olen kyllä joka päivä palstaa, mutta en vaan ole saanut aikaiseksi kirjoitella. Pistää laiskotuttamaan tämä kotona makoilu...emoticon . Tietokone myös hukkasi mun salasanan tänne ja onhan se niiiiiin vaikeeta hommata uusi...

Aikas jännää, kun ekat jo melkein on lähtenyt synnyttämään. Omaan laskettuun on vielä kolmisen viikkoa aikaa. Reilusti kävellessä alkaa supistaa, mutta muuten on kyllä niin rauhallista, että taatusti ei ainakaan etuajassa ole tulossa. Henkisesti oon kokoajan varautunutkin yliajalle menoon. Ehkei sitten käy niin kärsimättömäski heti lasketun ajan jälkeen...Joojoo.

Tavallaan mun on vieläkin vähän vaikea hahmottaa, että muutaman viikon päästä tässä voi jo olla pienen nyytin kanssa. Tuntuu, että odottaminen on vienyt jo sen verran aikaa, että tästä raskaana olemisesta on tullut sellainen normaali olotila, johon en enää edes odota muutosta. Mutta on se vaan kiva kun pystyy joskus taas selällään nukkumaan (ennen raskautta en ole muissa asennoissa paljon nukkunutkaan ja on ollut hiukan totuttelua) ja laittamaan kengät jalkaa ilman ähinää. Ja että jaksais lenkillä taas ylämäen...Kumman nopeasti tähän rajoittuneisuuteen on kumminkin tottunut.

Viimoinen neuvolalääkärikäyntikin oli viime viikolla. Sitä edeltävällä terkkakäynnillä olin itse AIVAN varma, että vauva on perätilassa, potkut tuntui jotenkin niin alas ja oikeassa kyljessä seilasi aivan pääksi sopiva pallo... Terkalle sitten sanoin siitä ja se tunnusteli ja oli samaa mieltä. Siinä sitten mietittiin ja sovittiin että tarvittaessa ultrataan. Mähän sitten jo seuraavaksi päiväski varasin yksityisen ultra-ajan, kun kammoksuin koko ajatusta niin urakalla ja suureksi helpotukseksi vauva oli raivotarjonnassa. On siis vissiin luiseva pylly vielä pojalla, kun niin päältä tuntui. Helpotti kovasti. Mitään en ole niin kammonnut, kuin ajatusta sektiosta, mutta tulin siihen tulokseen, että esikoista en ainakaan perätilasta lähde yrittämään alakautta vaikka kuinka antaisivat luvan. Ymmärtääkseni ainakin Taysissa kovasti kannustetaan perätiloja normaalisti synnyttämään, mutta itseäni kammottaa se ajatus, että jos ponnistusvaihe pitkittyy ja vauva jää ahdinkoon, niin siinä ei sitten kukaan auta, kun ei paljoa imukupit ym muut auta. Että yhtään ei mun mielestä pidä "hävetä", jos perätilatapauksessa päätyy elektiiviseen sektioon...

Ehkä tuli hätiköityä tuon ultraan menon kanssa, hintansa silläkin. Tiedän vaan kuinka hemmetin vaikeeta sen vauvan asennon kokeileminen on. Vaikka sinänsä luotankin terkkoihin ja lääkäreihin, niin ihmisiä nekin vaan on ja se on vaikeeta, varsinkin jos on yhtään kokemattomampi. Ultra on kuitenkin niin näppärä laite, ei tarvi sitten jossitella. Ihmisilla on ollut täällä monia huonoja kokemuksia lääkäreistä ja terkoista ja se on kyllä inhottavaa, varsinkin kun tässä on niin iloinen mutta silti monesti huolestuttava tapahtuma menossa. Itselläni on ollut kolme eri terkkaa, kesälomien aikana väkisin vaihtuu ja oon tykännyt kaikista, omastani eniten. Lääkäreitä on ollut kaksi, ensikäynnillä nuori, luultavasti vastavalmistunut nuori nainen, joka selkeästi oli epävarma, hoisi kuitenkin hommansa. VAkilääkäri on sitten jo varmaotteisempi ja vähän vanhempi nainen ja tosi mukava. Lääkärikäynnit toki täälläkin kestää noin kymmenen minuuttia, eli "miten menee-vaatteet pois-juu täällä kaikki hyvin" linjalla mennään, mutta ymmärrän sen, koska lääkärien aikataulut tehdään niin tiukoiksi, että siinä ei oikeasti jää aikaa ylimääräiseen. Nuoren aloittelijan epävarmuutta ymmärrän myös, koska tiedän, että oikeasti neuvolajuttuja ei lääkiksessä juuri opeteta joten on se vähän hankala heti olla kokenut ja varma itsestään...Pieni epävarmuus on vaan terveen merkki nuorilla lääkäreillä...

Viimeisellä lääkärikäynnillä sanoi, että kanava on lähtenyt lyhentymään, 2 senttiä oli kuitenkin vielä ja pehmennyt entisestään. Kiinni visusti kuitenkin. Joten odotellaan. Muuten on kaikki arvot kohdillaan. Sf-mitta menee hiukan alakäyrän päällä, mutta olen aivan satavarma, että paljoa ei neljästä kilosta tämä nyytti jää...

Aikaisemmin juteltiin ehkäisystä ja itse olen ajatellut alkuun mennä ihan kumilla ja sitten kun imetys vähenee/loppuu siirtyä e-pillereihin. Minipillereitä vähän vierastan. Kierukan tuun varmasti laittamaan sitten joskus kun lapsiluku on täynnä, mutta nyt ajatuksissa olisi toinen lapsonen varsin lähitulevaisuudessa. Josko nyt ei ihan perään kuitenkaan .

Sattuuko kenelläkään teistä jo lapsia omaavista olla kokemuksia Britaxin b-mobile matkarattaista? Mietin olisiko sellaiset kivemmat kauppareissuille Britaxin baby safe -kaukalon kanssa, kuin rahdata noita meidän yhdistelmiä... Ne kun sais niin näppärästi kliksautettua toisiinsa kiinni ja varmaan muutenkin olisivat huomattavasti kevyemmät.

Tulipahan tekstiä, ehkä voisin aktivoitua jorinoimaan vähän useammin ettei tulis tällaisia maratoneja. Jaksamista odotukseen kaikille!!!

Tänään on hyvä aamu, ensimmäisten, "kunnon" (12,5h, hih!) yöunien jälkeen pitkään aikaan. Kyllä huomaa miten uni vaikuttaa yleiseen mielitilaan. Ajattelin kohta lähteä metsästämään niitä imetysliivejä, mutta luultavasti tulen pettymään. No, onpahan jotain tekemistä tälle päivälle (muuta kuin siivoomista). Hyvää päivänjatkoa kaikille ja tsemppiä T77:lle ratkaisun tekoon.

Mullakin on epäilyksenä, että vauva ois lähtenyt vielä pyörähtelemään masussa johonkin muuhun kuin raivotarjontaan. Eilen ja tänään on oikeassa kyljessä tuntunut joku "pallo" ja välillä kovastikin koittaa sieltä puskea läpi. Toivottavasti olisi kuitenkin pysynyt raivotarjonnassa. Torstaina terkka tulee kotikäynnille ja saa sitten kopeloida, missä asennossa vauva mahtaa olla. Vauvan hikka tuntuu kyllä edelleen tosi alhaalla, joten jospa se pää olisi pysynyt siellä. 

Ja mulla on tullut myös epäilys, että onkohan täällä tyttö kasvamassa sittenkään, kun jo pari tyyppiä on sanonut, että mahan muodon perusteella poika olisi tulossa ja muutenkin kun olen erilaisia juttuja lukenut netistä, ni epäilykset on heränneet :D Enpä mä sinällään hirveästi edes usko, että sukupuolen voisi määritellä ainoastaan mahan muodosta tms.
Noo, meillä on hirmuinen kasa tytön vaatteita (vaikka toki niistä sopii osa myös pojalle) ja oonkin naureskellu, et jos täältä sittenkin poika pullahtaa pihalle, ni se sitten puetaan hyvin tyttömäisesti. Kerran on siis ultrassa päästy sukupuoli näkemään ja lääkäri oli hyvin varma, että tyttö se on. Mutta asia varmistuu sitten viimeistään lapsen synnyttyä :) 

Neljä viikkoa olisi laskettuun aikaan. Mun yks kaveri jännittää ihan kamalasti ja ilmeisesti jännittää myös mun puolesta, koska mua itseäni ei jännitä yhtään :D Oon ihmeen rento asian suhteen, mut mitäpä sitä turhaan etukäteen jännittämäänkään. 

Takaisin