Elokuiset sadot

Toi sme:n kommentti mitä oottaa mieheltä koko synnytyksestä toi mieleen keskustelun, minkä me kävimme ennen ekan syntymää..

Eli mun yks peloista ennen ensimmäistä synnytystä oli, että mies asettuisi myötäilemään lääkärin tai kätilön mielipiteitä mua vastaan.

Mä vannotin sille, että sen on pidettävä mun puolia ja tukemalla mun vaatimuksia oli ne sitten h-hetkellä miten idiootteja tahansa. Mun oli pakko tietää, että mulla on ees yks liittolainen sairaalahenkilökuntaa vastaan[:D][:D] Tää on tätä samaa sarjaa et mä pelkään mennä taysiin kun se on niin iso paikka, en sitä kipua ja synnytystä.

Lopputulos on että mieheni on paras tuki ja turva synnytyksen aikana ja ehkäpä hänen kanssaan uskallan nyt sitten taysiin hipsiä...

Tsemppiä Eemi03 ja maisan ja kaikki muutkin masuroudarit! Kesä/äitiysloma tulee varmemmin kuin juna asemalle, kyllä me jaksetaan-muutama viikko!

Välillä tulee epätoivon notkahdus-usein yöllä jos nukkuu huonosti eikä saa unta; kuin mä oikeen selviän lapsien ja töiden ja opiskelujeni kanssa, muutaman tunnin kuluttua aamulla sitä ihmettelee rämpimäänsä oravanpyörää- ja epäilee vakaasti hulluuden kolkuttelevan ovia...

Mun mies kysyi viimeksi, etta onko sen pakko katsoa sinne jalkovaliin kun se lapsi tulee. Sanoin, etta ma en ainakaan ajatellut katsella, ei sunkaan tarvii - oot vaan mun vieressa. Ymmarran kylla etta sita ahdisti - aina se hipsi kaytavaan kun tuli joku laakari katselemaan haaruksia. En makaan haluais katsella kuinka joku urologi kaivelis sen kikkeleita..

Mä olen kieltänyt katsomasta alapäähän.. En halua että mies saa ikuiset traumat mun repeävästä toosasta, (siihen se seksielämä vasta tyssäisikin..) enkä itse halua joutua ajattelemaan siinä ähkimisen keskellä että miltä mun toosa näyttää miehen mielestä ja kuvottaako sitä.. Eipä tuo kauheesti häntä haitannut että kielsin. Taisi olla helpottunut [;)]

Haniliini... minä ainakin olen huomannut selvästi kun tulehdus on poissa ja emätinpuikko sulaa sinne.. :D

Toivottavasti pian helpottaa [:D]

Kävin siellä sokrurasitustestissä aamulla:

Arvot oli aamulla 4.8 -loistava
(raja on 5.3)

sitten ekan tunnin jälkeen 8.1 -loistava siis sekin
raja arvo on 10

ja

2 tunnin kohdalla 7.1
ja raja arvo 8.6
-eli sekin loistava

Eli tässä ei oo syy miksi tyttönen on suurehko [:D]

Mä varasin aamulla kans ajan sokerirasitukseen, mutta menee 25.5 asti aika.

Epikriisi tuli tayssista tänään ja kaikki ok vaavilla, mutta AC-mitta kuulemma sirohko ja painoarvio oli tosiaan vain 550g. No, perjantaina uudestaan kontrolliin.

Mä oon onyt 5 päivää pitäny ruokapäiväkirjaa ja mittaillu sokereita ja onneks ne on ollu ok. Sokerithan mul meni rasitukses niin, et kaks ekaa arvoa oli niil raja-arvoilla ja vika oli sit jo alle eli hyvä. On ollu aika mielenkiintosta mittailla ja kattoo, et miten pienet asiat ruokavaliossa voi vaikuttaa mihinkin. Onneks noi liuskat on lopussa niin en saa enää montaa kertaa mitattua. Tästä meinaa meinaan tulla pakkomielle!!! Huomenna soitto neuvolaan, että arvot on kohdillaan=)

Jee, kävin ostamassa tänään muutaman orvokin tuohon pihalle. Eikä ollu edes kalliita. Kauniita kukkia. Toivottavasti ei tuu enää yöpakkasia ettei saman tien kuole noi kukkaset.

Kaveri on ollu melkein koko viikon täällä soittamassa kitaraa. Kivan kuulosta ku se osaa soittaa ihan älyttömän hyvin. Kysyn aina välillä et osaatko soittaa sitä tai tätä kappaletta, yleensä vastaus on et juu osaan :)

Tänään voisi katsoa yhden elokuvan. Kohta pitäs mennä tekeen ukolle ruokaa kun tulee tuossa tunnin päästä kotia käymään syömässä. Meni aamulla moottoripyörällä töihin. Hassu ukko, unohti kännykkänsä kotia nii piti käydä viemässä se, mut saipahan palkaksi pusun [:)]

Viikonlopuksi on luvattu kivoja ilmoja. Kuusamoonki melkein 25astetta lämmintä.

Voi perse... Mun 5 päivän sokerimittauksissa oli 2 heittoa rajan yli ja sen takia joudun nyt 5 päivää mittaan lisää. En mä ajatellu, et se sentään ihan noin pienestä olis kii. Varsinkin, ku sanoin terkalle heti, että toinen johtuu siitä, etten muistanu muttausta ja söin mynthonin just ennen sitä ja toinen, ku oltiin kylässä ja pakko oli jotain aamupalaks syödä (=vaaleeta leipää voilla ja rasvasella juustolla).
Tällasestako mua nyt sit rangaistaan, prkl. Kyllä oikeesti ottaa nyt päähän aika huolella...
No, kai se on mun parhaaks, mut epäilen, et jokaisella ne sokerit joskus on koholla oli ne sokerirasituksessa sanonu mitä tahansa. siis et jos vetää kasan karkkia tms. ni nouseehan ne. Ja mulla tosiaan sok.rasituksessa tää oli kiinni 0,1:stä...
Oliskohan pitäny kirjottaa jurputus-osioon.. No tulipa nyt kuitenki tänne...

siel on muuten ihanan lämiin, ku lähetin lapset kotiin ni oli pakko jäädä hetkeks istuskelemaan ulos. Mutta kohta tulee jo seuraava porukka niin voidaan mädäntyä sisällä, plääh...

Mäkin eilen kävin sokerinrasituksessa ja kaikki oli hyvin. [:)]

Paastoarvo oli 4,3
1 tunnin arvo 7,3
2 tunnin arvo 5,7

Sartza Se valitettavasti on niin et raskauden aikana se sokeri homma on ihan todella tarkkaa. Siitä ei jousteta yhtään. Ne rajat on justiinsa eikä melkein ja syömiset pitää laskea ja katsoa täydellisiksi. Siksi kun mä tiesin mitä se olis nii mä ite pelkäsin sitä sokerirasitusta ihan hirveesti. Toivottavasti pääset vielä pälkähästä. Mut edessä on kova parin kuukauden urakka syömisten kanssa jos joudut koko loppuajan seurantaan. KAikki mitä suuhus pistät pitää laskea.[&:] Eikä se ole kivaa.

No onneks toi neuvolatäti sano kyl, et jos arvot on kohdillaan viikon ajna niin sit lopetetaan mittaus. Ittee vaan rupee varmaan sit aina mietityttämään, et syönköhän oikein jne. ja sit jos ei saa "varmistusta" asiaan.
Huoh, no kai se tästä...
Tekis mieli menä sinne rasitukseen uudelleen niin, et olisin saanu oikeet ohjeet paaston ajasta...[:@]

huomenta!!!
mun sokerirasitusarvot oli
0 h: 4,6
1 h: 7,2
2 h: 6,6

hyvä homma!!! pikkumimmi täällä potkii ja pörisee, ihanaa!!!!
mahtavaa "kesäpäivää" kaikille, täällä ainakin paistaa aurinko ihanasti!
Ja hyvää viikonloppua!!!!!

ALKUPERÄINEN: Sartza

No onneks toi neuvolatäti sano kyl, et jos arvot on kohdillaan viikon ajna niin sit lopetetaan mittaus.

Mä olen joutunut mittaamaan koko ajan sokerirasituksesta lähtien (jossa siis paastoarvo oli raja-arvo 5,3), ensin neljä kertaa viikossa 4krt/pvä ja nyt lääkärineuvolan jälkeen kahdesti viikossa. ja mulla ei tosiaan ole KERTAAKAAN ole noissa kotimittauksissa ollut rajat edes lähellä..

Seuraavaksi katsotaan jos tiputetaan kertaan/viikko, mutta mä olen ymmärtänyt että loppuraskautta kohden tää voi 'pahentua' ja siksi yleensä kyllä joutuu mittailemaan loppuun asti? Korjatkaa toki jos olen väärässä?

Mua ei tuo mittailu ahdista yhtään.

Mikä taas ahdistaa, niin edessä oleva 12 tuntinen työpäivä.. [&:] No, TJ 12

Mä kävin taas lääkärissä, tuo korvatulehdus on joko uusinut, tai ei parantunut ollenkaan, sain TAAS antibiootit.

Mika toi sokerirasitustesti oikein on? Ketka sita joutuu tekemaan? Kaikkiko? Taalla ei oo mitaan sellaista, yllattean...

Jos äidille tulee raskausajandiabetes, nii vauva saattaapi kasvaa liian suureksi kohdussa kun saa liikaa sokeria äidin ravinnosta. Se aiheuttaa aika paljon ongelmia synnytyksessä kun lapsi on iso kokoinen. Joku viisaampi saa kertoa paremmin. [:)]

Täällä Kouvolan seudulla kaikki yli 25 vuotiaat joutuvat sokerinrasitustestiin, joissain kaupungeissa ikäraja on ilmeisesti ylempänä ja joissain vain riskiryhmään kuuluvat (ylipaino, diabetes yms.) joutuvat testiin.
Eli paljolti riippuu missä asuu.

Hei Aamu81, taalla Norjassa ei kanssa turhia testailla. Viime neuvolassa tiukkasin, etta miksei mun sokereita ole mitattu, vaikka olen yli 25 JA mulla on PCO. Tati sanoi, etta on kuulemma erilaisia suosituksia eri maissa - ei ollut juuri naista suosituksista kuullutkaan, mutta lupasi viela laakarilta kysya.

Sanoi, etta kun tutkitaan pissanayte joka kerta, niin se sitten kylla nayttaa, etta pitaako sokeritkin tutkia.

Mulla on ensi viikolla neuvola, voisin kysaista mita se laakari sanoi.. Mua ei kylla viimeksikaan sokeritestattu ja hyvin meni, joten en ole kovin huolissani.

Tietty kuulemma, jos on paljon ylipainoa niin pitaisi kai seurata ekstraa, mutta sun masukuvista paatellen et ole siina riskiryhmassa..

Aamu: Olen itsekin lukenut sokerirasitustesteistä vain tältä palstalta. Olen 25 v. ja varmaan sitä painoa on sitten tähän mennessä kertynyt sallituissa rajoissa tai jotain, enkä sitten kuulu testattavaan ryhmään täällä Helsingissä.

Täällä neuvolantäti sanoi perusteeksi, että saadaan selville onko riski 2-tyypin diabetekseen kun tehdään tuo sokerirasitus. Ilmeisesti riski saada myös 2-tyypin diabetes suurenee, jos on raskausdiabetes, ja terkan mukaan, taas jos aloittaa heti korjaavat liikkeet ruokavalioon, niin tuota varsinaista diabetesta ei välttämättä tule. Ja tosiaan vauvoista tulee helpommin isoja jos on raskausdiabetes (ystäväni sai lähes 4-kiloisen viikolla 36), mikä sitten saattaa vaikeuttaa synnytystä ja myös vauvan sokereita pitää seurata syntymän jälkeen.

Veikkaan että riippuu vähän terveydenhoitajastakin että kuinka hanakasti pistää noihin testeihin, mulla sijainen ihmetteli, että minkä ihmeen takia mulle oli laitettu testit, ainoa syy on että olen yli 25-vuotias, ja sille se sitten hymähteli.

Takaisin