Elokuiset sadot

Haha, olen oikea ämmä. Tuli taas laitettua miehelle kiukkuista tekstaria töihin koiran takia. Savolainen kun olen, sanavarasto kiukustuessani on myös sen mukainen. Etelän serkku joskus ihmettelikin miten onnistun tunkemaan niin paljon kirosanoja savon murteella samaan lauseeseen. Heti kun selkänsä kääntää on joko paskat tai kuset lattialla vaikka vasta olisi käytetty ulkona. Minulla on joku yliluonnollinen super hajuaisti, haistan makkariin asti jos olkkarissa on koiran jättämä "yllätys".

Mutta sepä jurputuksesta. Loppuviikosta oli puhetta isäsuhteista. Noh, minä reippaana tyttösenä otin puhelimen käteen toissapäivänä ja soitin isälleni [:D] Ihan mukavaa oli hurpatella pitkästä aikaa, puhelimessa vierähti tunti. Kovasti ilahtuneelta hän vaikutti kun kerrankin MINÄ otin yhteyttä enkä ollut edes rahaa vailla [:D] Ja isä jopa kyseli kaikenlaista raskaudestani ja voinnistani! Ja muisteli niitä aikoja kun äiti odotti minua ja vetäisi yliannostuksen geishasuklaata. Ei kuulemma suklaa maistunut sen jälkeen vuosiin [:D] Nyt on hyvä mieli kun sain isän kanssa juteltua.

Heh, tänään pitäisi lähteä vierailemaan sukulaismummun ja papan luona. Järkytän varmaan heitäkin kun he eivät tiedä vielä mitään raskaudestani [:D] Veikkaan, että jos olisin muutaman vuoden vanhempi, perheenlisäys otettaisiin ilolla vastaan. En ymmärrä mikä tässä on niin ihmeellistä, olenhan jo 19 ja miehen kanssa ollaan oltu yhdessä jo pitkään. Kukaan ei ole suoraan sanonut varsinaisesti mitään pahaa, mutta rivien välistä ja naaman venähtämisestä voi päätellä paljonkin. Plääh... Äitiäni taisi eniten kypsyttää asiassa se, että hän itse haluaisi vielä iltatähden uuden miehensä kanssa mutta minä ehdin ensin. Meidän äiskä on muuten ginessan ikäinen [:D]

Oikein hyvää sunnuntaita kaikille!

Nyt on kotiuduttu vapun vietosta ja tylsä vappu oli! Tosin musta on kyllä tullut sellainen syöppö nyt, että jos seuraavassa neuvolassa ei ole painoa tullut kiloja lisää niin ihmettelen ja paljon[:D] Vois ehkä hieman rajoittaa syömistä, mutta kun oli miehen pikkuveljen synttärit ja kaikki herkut on vaan niin hyviä..

Vähän meinaa ärsyttää ja kiukustuttaa, kun nyt viikonloppuna sain sellaista kommenttia, että "et kyllä mitenkään voi elokuussa synnyttää kun mahas on noin pieni!" No anteeks vaan, jos kaikille ei kasva jumbomahaa[:@] En nyt itse voi kuitenkaan siihen mahan kokoon vaikuttaa. Ei kasva niin ei kasva[:(] Ja tärkeintähän on, että vauva kasvaa! Se sentään on kyllä ihan normaalin kokoinen viikkoihin nähden.

Huh, tuntuu, että mulla on vielä ikuisuus, että pääsen kirjoittelemaan tuonne viimeiseen kolmannekseen. No reippaat 3 viikkoa[:D]

No vastaavasti "huikeeta" on kun muut sanoo että sulla on vielä piiiiitkä kuuma kesä edessä
kuinkakohan isoksi toi sun maha oikeen venyy,joko sulla on raskausarpia tullu jne.
Huoh.Tiiän että oon saatanan iso jo, mutta kaipa se tästä...[;)]

Isosta mahastahan pitää olla ylpeä![;)] Jotenkin tuntuu, että pientä mahaa pitäis hävetä...
Mutta luultavasti olis tuntemukset päinvastaiset jos olis iso maha. Elättelen silti toiveita, että tää tästä edes vähän kasvais[8D]

Millaisia ohjeita olette saaneet tavaroiden kantamisesta? Siis, että kuinka raskaita voi nostella jne? Itseä välillä mietityttää kun raahaan lähikaupasta kauppakasseja tai nostelen lapsia syliin, että mikä on "raskas"? Siis, että voinko nostaa tai kantaa jos ei tunnu mitenkään pahalta? Jeps, mietityttää välillä noi jutut ja kaipaisin selkeitä ohjeita. Edellisestä neuvolasta ei ollut oikein mitään hyötyä sijaisen takia. [8|]

Toinen juttu mikä välillä mietityttää tai harmittaa, on, kun luin raskauden alussa ohjeet liikunnan suhteen ainoastaan helsingin terveyspalveluiden sivuilta. Siellä kerrotaan vältettävät lajit ja että raskauden puolilväliin asti terve odottava äiti voi jatkaa totuttuja liikuntamuotoja ja sen jälkeen kevennettyä liikuntaa. Toki muutakin kerrotaan, mutta ei mitään sykerajoista jne. Ärsytti sitten jälkikäteen lukea muilta sivuilta noista sykerajoista ja miettiä että kuinkahan korkealla sykkeet on silloin ja silloin huidelleet, en nyt ole mitään rääkkiliikuntaa harrastanut, mutta kuitenkin. Nyt kun kävin kävelylenkillä niin sykkeet oli 120 (mittasin ihan tarkoituksella), joten aika helposti noi taitaa nousta. [8|] Ärsyttää kaikki yleisluonteiset ohjeet "mikä hyvältä tuntuu", kun on tottunut siihen, että kyllä liikunta joskus tuntuu ihan tosissaan, ei tietenkään niin, että tulisi huono olo, mutta että kunnolla hengästyy ja tuntuu raskaalta jossain vaiheessa. Jees, kait sitä ei sitten osata varmaksi sanoa mikä on hyvästä. Varmuuden vuoksi taidan vain köpötellä rauhakseltaan. Ärsyttää kun toisessa lauseessa painotetaan liikunnan tärkeyttä ja seuraavassa varoitellaan. [&:] Mieluummin sitä vain ottaisi selvät ja suorat ohjeet kuin tuommoisen "hyvältä tuntuu" kaartelun. [:@]

Miten muuten juoksu? välillä pyrähtelen bussipysäkille jne. eikä tunnu missään, mutta onko tollaisestakin hölskymisestä jo jotain haittaa? Pitäis kysellä neuvolasta, mutta kun on niin pahuksen huonoon aikaan se soittoaika aina, ettei mitään mahdollisuutta soittaa.

Tulipas nyt omaa jaaritusta.

Uskallankohan Lidia vastata sulle et se todella se asia on niin et mitä sä ite tunnet voivas tehä niin on se mitä voit tehä. Me ollaan kaikki niin erilaisia ja jokainen raskaus on niin erilainen et noihin ei ole olemassa tarkkoja vastauksia. Oletko käynyt nyt tässä lähiaikoina neuvolalääkärin tarkastuksessa? Mä sanoisin et jos siinä tarkastuksessa ku lekuri kattoo kohdunkaulan tilanteen ym. ja kaikki on hyvin voit olla varma, että et ole tähän asti ainakaan tehnyt mitään liikaa.

Mä kans kova tekemään kaikenlaista hommaa ja sitä vähän miettiny et onko jo jokin liikaa. Mut sit olen ajatellu et ku ei tunnu missään niin teen. Ja jos teen jotain uutta juttua niin kokeilen ensin varovasti et sanooko masu vastalausetta ja jos ei sano niin siitä vaan. Mä kävin siellä lekurin tarkastuksessa viime viikon tiistaina ja kohdun kaula oli kaikkinensa jäljellä, kiinteä ja kiinni, joten siitä ajattelin et voin jatkossakin tehä samoja juttuja kun tähänkin asti. Tietty jos alkaa jossain tuntumaan masun kasvun myötä niin sit pitää höllätä.

Madie! Sä olet niin pitkään kärsiny pahoinvoinnista et jos sun nyt on hyvä olla ja ruoka maistuu niin anna mennä[:D]. Mun mielestä sulla on sihen lupa[;)].

En osaa muuta sanoa, kun tuosta nostelusta vähän. Viime viikolla lääkärissä käydessä lääkäri sanoi, että jos ei ole kipuja tai supistuksia (eli tuntuu hyvältä) niin saa nostella normaaleja asioita kuten noita kauppakasseja ja lapsia. Itse oon päiväkodissa töissä niin sen takia tää tulikin puheeksi, kun en tiennyt saanko kanniskella lapsia sylissä. Ilmeisesti ei pitäis olla mitään haittaa siis[:)] itseäkin on mietityttänyt noi painorajat, mutta kai sen voi maalaisjärjellä päätellä. Eli ei ehkä kannata yksin esim. pesukonetta yrittää nostaa[:D]

Kiitti Eemi03, ajattelin myös, että mitä sitä nyt säännöstelemään kun kerrankin menee ruoka alas[:D] Seuraavaan neuvolaan asti ainakin syön mitä ikinä mieli tekee ja sitten vähän rajoituksia jos täti valittaa. Mitä ei luultavasti tee kun paino edelleen miinuksella.

No oonhan mä ihan tyytyväinen tähän masuun,ainakin tällähetkellä[:D]
Tää on oikee vaavimasu mulle, en oo kuitenkaan levinnyt (vielä) pahasti muuten.
Mutta joskus ihmiset ei ajattele mitä suustaan päästävät..,muhun se ei liiaksi vaikuta mutta herkempi vetäis pahasti palollisen herneitä nenäänsä..[:D]

Kyllä se varmasti siitä kasvaa, ihan yhtäkkiä Madie [:D][;)]

Olipa hauska kuulla Emilia, jos napinani isäsuhteesta sai jonkun pitämään huolta omastaan[:D][:D]

Itseasiassa käytiin koko perhe isällä eilen kun he vaimonsa kanssa kutsuivat syömään, ihan mukavaa oli, kun vain asennoituu niin, ettei vain kuvittele, että tämän jälkeen nyt sitten nähtäisiin taas jotenkin useammin[;)] oonkin aatellu, että tämä laiha sopu on aina paree kuin lihava riita[:)]

Selvästi jotenkin nyt tää munkin masu on kasvanut kun tulee 28. vkoa täyteen ja sen huomaa myös siitä, että eilen etin kaapista jotain töihin laitettavaa, niin tuntu ettei missään vaatteessa oikein näyttänyt hyvältä, samat farkut menee yhä, mutta rinnat on muhkeet ja täyttää noi paidat turhan täyteen[:D] olo on vähän kuin yläasteella-rinnat tunkee rintsikoista ja paitapuserot ei mee kii tai istu hyvin[;)]

Musta kans tuntuu et masu alkaa nyt ahistamaan. Vk 27+1 nyt menossa ja täs töissä kun istun koneella ja odotan ortopedin ilmaantumista vastaanotolle niin tuntuu et tuo kohtu täyttää mut kokonaan[:-]. Varsinkin näin pystyasennossa istualtaan. Makullaan tilaa on vielä vähän mut istumisen kanssa tulee olemaan kovaa tekemistä nämä viimeiset 4 vk mitä vielä töissä olen.

Joo Tipi olen kans huomannu et tekee mieli vetää topin reunoja ylemmäs et ei tissit pursua ulos[:D]. On se kiva ku ihmisellä joskus on tissit[:D]. Pitää nyt nauttia, ne häviää yhtä varmasti kun ne tulikin[:(].

pikkukommentti: naurattaa kun yläreunasta näkee paikallaolijat... määrä kasvaa jatkuvasti, vaikka onkin virallinen "työaika" [:D] Missäköhän meidän kaikkien ajatukset on??? [;)]

Miu, tuli mieleen et voisiko tuo vaikuttaa isyysloman saamiseen? Tosin en ole ihan varma vaadittiinko siihen myös yhteisasumista.

Täälläkin masu on kasvanut melkoisesti, pitäisi mitata ympärys, veikkaan että yli metrissä mennään (lähtötilanne 80cm kieppeillä)  - tosin mun masu on lähes pelkästään eteenpäin.

Mulla on huomenna lääkärineuvola, saa nähdä mitä on sf-mitta, viimeksi oli vielä niin pienet viikot ettei sen mittaamisella oikein ollut merkitystä.

Kävin tänään työvoimatoimistossa. Saan ehkä yhden palkkatukityön läheiseltä kirpputorilta. Työaika olisi 4,5tuntia.. Palkka 800e - verot eli noin 600e jäisi käteen joka on paljon parempi kuin tämän hetkinen tuloni eli 200e/kk. Saisin olla siellä vajaa kolme kuukautta ennen kuin jään äitiyslomalle ja vaikuttaahan tuo paljon parantavasti myös äippärahaanikin [:)] Olisin hyvin iloinen jos pääsen tuonne. Kotona ei meinaa aika kulua oikein mitenkään.

Huomenna on aamulla seuraava neuvolakäynti, sitte saan laput et saan hakea äitiysavustuspakkauksen. Jihuu![:D]

Edit. Nyt soitti se nainen jonka luona kävin päivällä haastattelussa.. Oli käyny työvoimatoimistossa, nii siellä oli sanottu jostain ihme jutusta et mulla ei olis semmoista kokonaispalkkatukeen mahdollisuutta vaan osapalkkatuella olen. Joten hän ei sitten voi mua ottaa sinne töihin [:@][:(][:@][:@][:@][:@][:@][:@]

Miksi työkkäri sitten sanoo et kannattaa hakea sinne jos eivät voi kuitenkaan luvata? Ei ole reilua tällainen ihmisten kiusaaminen.

Miu, niin ei minulla todellista tietoa tuosta ollutkaan..  arvailin vain. Mutta luulisi että tuossa tilanteessa voisi jättää tyhjäksi. Itse en ole vielä edes saanut lomakkeita, saan ne varmaan huomisella neuvolakäynnillä..

Kannattaa marssia Kelaan niiden lippulappusten kanssa ja täyttää siellä ne kohdat jotka on epäselviä.. Mä tein niin just tänään ja sain jätettyä hakemukset - toivottavasti saan sen uuden äitiyspaketin [;)] Kelan sivuilla lukee, että äitiyshakemusten käsittelyaika on n. 2viikkoa, mutta yks tuttu oli saanu sen päätöksen viidessä päivässä.

Tuo Kelan äidin vanhempainetuuslappuhan on HELPPO verrattuna Kelan muihin lappuihin[:D] Just viime viikolla sain tuskailla päivärahahakemuksen kanssa ja se vasta hirveä olikin.
Tai ehkä musta vaan alkaa tulla hyvä, kun oon Kelan vakioasiakas[;)]

Argh, tuntuu, että napa ratkee kohta! Tämähän on inhottavimpia tunteina tähän asti raskaudessa. Tai ehkä se pahoinvointi menee sittenkin ykköseks.

Mä oon eläessäni käyny kelassa kolme kertaa ennen viime perjantaita, joka oli siis neljäs käynti (neljä äitiysrahahakemusta).

Ensinnäkin ne kaavakkeet on olleet pirun pahoja täyttää paitsi tänä vuonna, kela on vissiin uudistanut niitä, kun täyttö oli helppoa. No joka tapauksessa ne kolme ekaa kertaa oon saanut todella ynseää palvelua ja tylyjä kommentteja kysyessäni neuvoja kaavakkeisiin.

Eli viime perjantain kaavakkeiden jättöä jännitin, kuvitelkaa[:D] No sillä seurauksella, että onnistuin tiputtaan kaavakkeet lätäkköön ja ulkona satoi kaatamalla. Aattelin, että ei tästä ainakaan palveluinto parane, täti saa halvauksen kun näkee nää[:D]
Ihmeitä näköjään sattuu, täti oli huumorintajuinen ja jopa naurahti kun otin esiin kastuneen, kuraisen paperinipun ja vielä ystävällisesti pyysi täyttämään pari puuttuvaa kohtaa. Olin vaikuttunut palvelusta, ehkä mä olin kokonaisuutena vaan säälittävä[:D][:D]

Mä täytin lomakkeen juuri äsken netissä, ja musta se vaikutti tosi selkeältä. Tosin mulla oli helppoa, kun on ollut sama työnantaja koko ajan, ja haen sen vuoden 2008 verotuksen perusteella.

Äitiyspakettia haen sitten viime tingassa... koska minäkään en sitä joulusukkaa halua [:)]

Takaisin