Elokuiset sadot

Iloittaudun että "hengissä"ollaa vaikken tänne oo kerinnyt[&o]

Ultraan 6 päivää[:)]

Nokka tukossa täälläkin ja limakalvot turvoksissa ja rikki[:@]Sarvikuonoa käytän ahkeraan,toivottua tulosta en oo vielä saanut.
Apteekista sais A-vitamiini nenäsuihketta just rikkoutuneihin limakalvoihin,voiko raskausaikana käyttää,onko kellään kokemusta???
Kun kuitenkin toi A-vit on vältettävien listalla.....

Lidia10, Ei se vauva sielä mahassa ihan pienestä rikki mene.. [:)]
Turhaan stressaat ja panikoit koko ajan. On toki hyvä miettiä mitä syöt jne.. mutta muista että myös mielialat ja stressi välittyy lapselle, joten yritäs nauttia enemmän kuin huolehtia ja stressaa koko ajan [:)]

Yhtyy josefiinan kommenttiin Lidia10:lle. Vauva on todellakin suojassa masussasi eikä pienet muksaukset sille mitään pahaa tee. Mä olen enemmänkin sitä mieltä noista kaikkien mahdollisten pöpöjen välttelyistä et nykymaailma on liian puhdas ja siitä johtuu kaikenmaailman lisääntyneet allergiat ym. Ei sitä ny ehdoin tahdoin tartte lapselleen likasta ruokaa syöttää tai kuralätäköissä uittaa mut turha ressaaminen tekee vain aikuiset ja lapset sairaiksi. Ennen vanhaan ei ollu mitään rajoituksia raskaana olevien syömisiin ynnä muihin ja pääasiassa terveitä lapsia syntyi silloinkin. Et ota Lidia ihan rauhassa. Kyllä se lapsi kasvaa ja kehittyy aivan turvallisesti siellä masussa vaikka et sitä ihan joka käänteessä ajattelisikaan.

Kiva Elysee et olet hengissä[:D].

Toivottavasti toi niin monilla pitkään jatkunut flunssakausi helpottaisi. Tätä ei kyl pitäs mennä sanomaan mut en viime raskaudessa enkä tässäkään tähän mennessä ole sairasta päivää nähnyt. Siis jotain muuta kuin itse raskaudesta johtuvaa vaivaa. Kopuuttaa puuta ja kovaa[;)].

Terveuloa uusille ja tsemppiä flunssaisille. Itsekin olen sairastellut nyt raskauden aikana selvästi herkemmin flunssaa kuin aikaisemmin... nyt onneksi ei ole muuta kuin ihan järkyttävä pääkipu koko ajan. Tänään jo mietinkin, pitäisikö jäädä kotiin, mutta toimistolla ollaan...

Palailin reissusta tuossa sunnuntai-maanantain vastaisena yönä, ja hyvin meni. Jaksoin hyvin kävellä koko päivän kaupungilla. Nyt tuo tirppana tuolla masussa on alkanut pitää melkoista meteliä ja meininkiä, eikä eilenkään töiden teosta meinannut tulla mitään, kun huvitti kovasti - ihana fiilis [:)]. Harmittaa vaan kun mies ei niitä vielä ole kunnolla onnistunut tuntemaan, vaikka kovasti olemme yrittäneetkin.

Lidialle vielä terveiset, että ymmärrän täysin tuon stressaamisen. Itse olen vähän rauhoittunut, mutta kyllä vähän väliä on pelko, että tuliko syötyä jotakin sopimatonta tms., mutta tiedän kyllä, että sressaaminen on ihan turhaa.

Ihanaa keskiviikkoa kaikille [:)]

Täältä löytyy yks oksennustautilainen, huoh...
Yö meni pitkälti valvoessa, kun oli etovaolo. Ajattelin, et en saa nukuttua ku jännitän ultraa, mut aamulla sitten piti halailla pönttöä. Naureskelin vaan, et tää aamupahoinvointi tuli nyt vähän turhan myöhään[:D] Mutta ultrassa sain just käytyä ja kun kotiin pääsin niin pönttö kutsui taas. Ajatttelin tämän ja huomisen päivän lepäillä, jos perjantaina jaksais töihin jo takas, ku sillon työpäivä vaan n.4h.

Noroa on vissiin liikkeellä, mut eiks siin tuu tavaraa kokoajan, vai oonko ymmärtäny väärin?

No joo, ehkä ette halua lueskella enempää, mun ja pöntön tapailuista, mut jonneki pitää tulla kertomaan, ku on kurjaa...

Voi Sartzaa!! Oksennustauti on tosi tympee [:'(] Itsellani on ollut jo kolme kertaa talla kaudella..[&o] (Toivottavasti se riitti). Ja kasittaakseni kaikilla se tauti ilmenee vahan eri asteisena. Olet onnekas jos ei koko ajan okseta. Toivottavasti voit jo pian paremmin!!

Mulla tyot kasautuu - kaikki tekee omat hommat valmiiksi paasiaiseksi ja heittavat mulle odottamaan. Aina ei ole kiva olla vika tyojarjestyksessa [8|] - Pian kuitenkin paasiaisloma ja paasiaiskarkkeja ja ihanaa yhdessaoloa miehen ja esikoisen kanssa [:)][:)][:)]. Olen suunnitellut tekevani kotona kaikennakoista, joka normaalisti jaa tekematta. Saas nahda mita saan aikaseksi. Mies ehdotti, etta teen listan ja katson mika on realistista, niin ettei vaan ole koko ajan huono omatunto[8|]. (Ja se onkin ihan viisas idea).

Voi kurjuus Sartza!!![&o]
Paraneppas pian!!

Mä juuri lenkiltä kotiuduin,mielettömän upea ilma!!
Mahassa tuntuu koko ajan kaikenmaailman potkuja sinne tänne[:D]
Suht hyvin voitu,mitä nyt herkästi väsyttää ...
Maanantaina ois vkon 22 neuvola aamusta,
oma neukkutäti lomilla ..siellä on joku tuuraamassa sitä.
Askarruttaa hemoglobiini...

Mutta juu,huomenna ois lähtö ruotsin risteilylle ja sitä ennen tarttis tässä siivoilla.[:-]
Hommiin vaan ruoan jälkeen[;)]

Kaikille ihanan aurinkoista päivää[:D]

Moikka kaikille! Ja pikaiset paranemiset kaikille nuhanenille! Luojan kiitos olen säästynyt flunssilta ja muilta taudeilta melko hyvin [:D]

Poika potkii kauhiasti varsinkin illalla nukkumaan mennessä. Harmi kun isukki ei malta pitää kättään pidempään mahan päällä ja tunnustella potkuja. Väittää, että läskiä on liikaa ettei liikkeet tunnu hänen käteensä asti [:D] Vauvanvaatteita ja tuttipulloja ostin jo ison kassillisen kirpparilta. Kiva kun ei tarvitse etsiä unisex-vaatteita ja voi haalia kaiken sinisen ostoskoriin [:D]

Herkemmät jättäköön lukematta!
En tiedä itkisinkö vai nauraisinko.. Mulle on tullut peräpukamia! Apua hyi yök. Toivottavasti ne häviäisivät mahdollisimman pian itsestään. Miten niitä näin aikaisin voi tulla?!? Tämä tästä vielä puuttui.. Tuntuu, että olen jo kärsinyt kaikki mahdolliset raskausajan vaivat selkäkipuja lukuunottamatta. Mutta katsotaas lähempänä kesää uudelleen, selkäkin varmaan hajoaa. Voisin vaikka lähteä jakamaan ehkäisyneuvontaa "Ei kannata tulla raskaaksi, tulos voi olla tämä" käyttäen itseäni elävänä esimerkkinä [:D] Hitsi oishan se ärsytysketjukin ollut olemassa, noh ihan sama.

Ihanaa, yo-kirjoitukset olis nyt meikäläisen osalta ohi! Nyt vaan tuloksia jännäilemään ja suunnitelemaan lakkiaisia [;)] ginessalle mukavaa reissua!

Ihan kummalista kun tällä viikolla nuo Möykkyläisen potkut on alkanu tuntua jo niin tosi ylhäällä. Reilusti navan yläpuolella ja jos sattuu istumaan selkä vähän köyryssä niin ihan palleassa tuntuu. Tosin paljoa ei enään pysty köyryssä istumaankaan ku alkaa ahistamaan. Kohdun korkein kohta ulospäin on edelleen navan tasolla mut jossain tuolla sisällä se tuntuisi olevan jo paljon korkeammalla. Mä jotenkin en odotanu sen olevan ihan näin korkealla vielä? Mites muilla elokuun alkupuolen odottajilla? Eilen se venyttelikin itseään taas oikein kunnolla ja ekaa kertaa todella ainakin 5cm navan yläpuolella oli iso muhkura.

Emilia. valitettavasti noi peräpukamat ei todennäkösesti häviä ennen lapsen syntymää mihinkään. Eikä sittenkään itsestään häviä mutta ne saattavat pienentyä huomattavasti ja tulla aikalailla oireettomiksi. Kannattaa pitää uloste löysänä jos vaan pystyt. Se auttaa pitämään tilanteen rauhallisenpana. Vaikka ortopedian puolen hoitaja olenkin joudun ajoin tuuraamaan gastrologian puolellakin. JA siellä aina silloin tällöin näkee naisia, joille raskauden aikana on kehittynyt pukamat mutta useimmiten vaikka ne on ollu raskauden aikana kuinka isot ja häiritsevät ne rauhoittuvat kun paine vatsassa lakkaa. Ei aina mutta usein. ja niiden tilanne vaihtelee raskaudenkin aikana. Jos saat vaan tilanteen rauhoitettua niin se saattaa toisessa hetkessä taas olla tosi ärsyttävä. Inhottva vaiva mutta ei vaarallinen yleensä.

Kaikille sairastelijoille parenpaa vointia.

Yäääh heräsin taas kuuden maissa kun isäntä nousi töihin. Kaikki äänet naapurien puolelta kuuluu sisälle enkä varmasti saa nukuttua kun havahdun joka ikiseen pieneenkin ääneen. Minusta on tullut kauhian herkkäuninen, ennen raskautta nukuin kaikessa rauhassa vaikka pommi olisi räjähtänyt vieressä. Ihan "kiva" unirytmi kun ottaa huomioon, että olen lomalla ja voisin nukkua pitempäänkin.. [&o]

Haniliini, tänks :) Eiköhän ensi kuussa ala jo selvitä miten meni [;)]
Lasken muuten ajan mahdollisiin lakkiaisiin raskausviikkoina, alkaa paniikki iskeä pikku hiljaa kun viikkoja on enää kymmenen! Onneksi empire-linjaiset mekot on (tai ainakin oli joskus?) muotia, että löydän sopivan mekon eikä tarvitse ahtautua nakinkuoreen lakkiaisissa. Voi jestas, tiedän jo nyt millaisia katseita tulen saamaan kun lyllerrän maha pystyssä todistusta hakemaan.. [:D]

Eemi03, kiitoksia tiedosta [&:] Juu yritän syödä paljon kuituja ja luumuja, vettäkin juon litratolkulla päivittäin. Ennen mahan toimimiseen riitti kupillinen kahvia ja sain juosta vessaan. Nyt voin olla ummella kolmekin päivää, ellen vedä puurosatsia. Hih, vähän helpottaa kun tiedän, etten todellakaan ole ainoa pukamista kärsivä nainen. Eiköhän niitä tähänkin ketjuun ala ilmestyä vielä lisää [:D] Osaatko Eemi yhtään sanoa, missä vaiheessa niitä voidaan hirttää pois? Tehdäänkö sellaista toimenpidettä jos pukamat eivät varsinaisesti vaivaa tai vuoda?

Emilia: Kyllä pukamia voidaan hirttää missä vaiheessa vain jos on vaivoja. Kaikki terkkarit ei vain niitä tee ja erikoissairaanhoitoon on aina jono. Yksityisellä niitä voi hirttää koska tahansa. Ulkoisia pukamia ei yleensä paljoa hirtellä, ainoastaan sisäisiä. Eipä siitä haittaa ole niitä käydä näyttämässä jos paljon vaivaavat. Ehkä suosittelisin yksityistä juuri tuon takia et ei tartte käydä monessa paikassa pyllistelemässä. Sais koko hoidon kerralla. Ei ole niin iso toimenpide et ei varmaankaan maksa paljoa ja ihan tavallisella lääkärikäynnillä voidaan tehdä. Varmistaa vain kun varaa aikaa et varaa sellaiselle, joka tosiaan voi samalla hirttää jos siihen tarve on.

Tervetuloa uusille mukaan [:)]

En oo vähään aikaan tänne kirjotellu kun oon reissussa joten nyt ei niin kauheesti tuu koneella oltua [:)]

pikaisia paranemisia kaikille sairastaville [:)]

emilia: onnittelut kirjotusten loppumisesta [:)] ja tsempit pukamien kanssa toivottavasti lähtisivät pois ne on kuulemma todella ilkeet ja kipeet.. Itselläni ei ole ollut mutta yhdellä tutulla oli ja sillä ne oli niin kipeet että ei pystyny ees istumaan :(

Eemi kyseli noista liikkeitten tuntemisesta ylhäällä.. Mä kanssa tunnen jotkut liikkeet jo selvästi navan ylä puolella ja muutamaan otteeseen tuntunut kyljessäkin semmonen hento mutta sinne se on varmaan vaan heijastunu [:)] Mullakin kohdun korkein kohta näyttäs aika lailla olevan siinä navan kohdalla tällä hetkellä..Vaikee sanoo kuuluuko tässä vaiheessa vielä liikkeet tuntua jo navan yläpuolella kun odotan esikoista niin ei voi vertailla muihin raskauksiin ja muutenki kaikki uutta.. Voihan se tietenki olla että nämä navan yläpuolella tuntuvat liikkeet heijastuvat sinne tai joain [:D]

Meijän poitsu on kansa kova liikkumaan ja potkimaan[:D] eilen ja toissa päivänä se kans venytteli ja työnsi joko pyllyänsä tai päätänsä oikein kovasti navan oikeelta puolelta! Oli koomisen näkönen kun yhtäkkiä maha siirtyy keskeltä tonne navan oikeelle puolelle ja vasen oli littana [:D] Taputtelin siitä sitten ja pieni vaihtoi asentoa[:)]

Miu82 Mulla on samanlainen tunne aamuisin..Mut flunssan lisäksi johtuu siitä et kun nykyisin nukun joko kyljelläni tai selälläni niin selällä ollessa kuulemma hengitän suu auki..mies vaan kertoi..[:D]

Miu82, ole onnellinen ettet tiedä pukamista vielä mitään [:D][:D] Juu olen samoilla linjoilla Sme:n kanssa, ehkä sinäkin nukut monttu auki? Minä ainakin nukun suu auki ja kuorsaan. Joskus korisen niin pahasti että herään siihen itsekin. Tosi naisellista [:D] Aamulla sitten kurkku on ihan rutikuiva ja kipeähkö. Juominen auttaa [:)]

Eemi, minullakin kohtu tuntuu olevan ylhäällä. Tai siis se kohdun pohja mitä ne neuvolassakin myöhemmin mittailevat. Kova köllykkä on noussut jo reilusti navan yläpuolelle. Wihii, jokohan vauvamasu alkais kohta tosissaan näkyä [:)]

Menin sitten käymään koululla pitkästä aikaa ja arvaatte varmaan että mahaan taputtelijoita riitti..Siis mulla toi maha pullottaa jo ihan selkeesti ja osa sieltä tiesikin..Paljastui siis vähän vahingossa kun oltiin menossa syömään koulun ruokalaan ja mulle tuli oksetus olo paistetun sipulin tuoksusta niin menin kalpeeksi ja nieleskelin..Porukka säikähti et oonks mä sikainfluenssassa ni oli pakko sanoo et paha olo menee kyllä ohi kun sipulin käry häviää..Olin silloin jotain rv8..Toisaalta ärsyttää noi taputtelijat, mutta suurin osa niistä on tosi välittömiä tunteissaan/teoissaan..Joten..

Potkuja tuntuu mulla ainoastaan ihan alamahassa karvoituksen rajalla..[;)] yks päivä alkoi kyllä ahistaa ihan hirveesti palleasta ja tuntui etten saa henkeä..Oli pakko mennä etukumaraan istuen(löhösin sohvalla sitä ennen)sohvalla..jo helpotti..Vissiin tiitiäinen päätti et pallea on hyvä paikka nyrkkeilysäkiksi..[;)]

Potkut alkaa jo tuntua hieman ulkopuolellekin..Ainakin omaan käteen tuntuu..Mies ei malta pitää kättään mahalla riittävän pitkään..no joo..

Ei muuta kuin Oikein hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti ja nauttikaa auringonpaisteesta jos sitä vielä on..Meillä on..[:D]

Mulla kohtu tuntuu just tossa navan kohdilla[:)]Anoppi eilen tokas että"oletko raskaana ollenkaan,kun ei mitään näy..."[8|]
Mutta kyllä se näkyy ja tuntuu,vaikka aika pieni onkin ja pienempi kuin aiemmista....
Ja potkii[:D]

Puolivälikin ylitetty,tikkerin mukaan viikkoja vähempi edessä kuin takana[:)]Ja maanantaina on ultra,kauan odotettu...Jännittää taas kamalasti!!!!!!

Onko teillä tullut joku ajatus tai tuntuma,koska vauva syntyy?

-Itse veikkaan että tulis jo heinäkuun puolella,jossain takaraivossa takoo ja väittää sellaista[:)]
Ja sit kuitenkin täällä reilusti yli elokuun puolivälin valittelen kun ei vauvaa kuulu......[:@]

Nyt kun on ollut vkl aikaa rauhassa makoilla ja tutkiskella missä asti se kohtu jo menee nii olen todennu se olevan jo pitkästi navan yläpuolella. Seisten ja pystyasennossa se ulospäin korkeis kohta on tossa navan tasolla tai vähän alle mut kyllä se ylettyy tuolla sisemmällä korkeammalle..

Elysee: mä olen ajatellu vauvan syntyvän aika tarkkaan lasketun ajan paikkeilla. Tai ehkä pari päivää ennen tai jälkeen. Mut siinä viikon sisään molenpiin suuntiin. Mun eka lapsi syntyi viikoilla 40+1. Se yksi syy miksi uskon näin. Toinen on se, että mulla vauvat on tehty lääkityksen avustuksella ja siksi tiedän tarkat päivät, koska munasolu on irronnut ym. ja hedelmöitys tapahtunut. Ei ole sitä ns. normaalia pientä vaihtelua/ heittelyä kun taas ihan täysin luomuna. Ultrat ekassa näyttivät aina lapsen kokoa juuri sitä oikeaa päivää tai 1 päivä vanhenpaa ja nyt ne ovat näyttäneet molemmilla kerroilla 2-3 pvä vanhenpaa. Vaikka eihän sitä voi koskaan varmasti sanoa, mut sellanen tunne on.

Uskomatonta et tänään alkoi jo viikko 22. Ku sitä puoliväliä tuli odotettua ku kuuta nousevaa nii nyt on jättäny sen miettimisen vähä vähemmälle ja yht äkkiä onkin jo kaks viikkoa lisää plakkarissa.[:D]

Jospa itsekin lakkais miettimästä niitä viikkoja, kun tuntuu ettei puoliväli tule ikinä[8|]

Huh, olipa hirveästi lukemista kun en ole jaksanut käydä koneella moneen päivään kun keskiviikkoaamun jälkeen ei taaskaan pysynyt mikään sisällä ennen tätä aamua. Siinä alkaa jo vähän nälkä tulla[:D]

Hirveä stressi päällä kun ei ikinä tiedä pärjääkö töissä vai ei. Nyt laskenkin päiviä toukokuun loppuun, jonka jälkeen voikin rauhassa oksennella tai makoilla selkäkivuissa tai missälie, koska silloin alkaa mun mammaloma hieman etuajassa[:)]
eihän se 9 viikkoa ole aika eikä mikään, eihän?

Takaisin