Elokuiset odottajat 2011

Mursku Mullakaan ei ole ollut pahoinvointia, ja toivotaan että ei tulekaan... Lauantaina kaupungilla ollessa, kun ei muistanut syödä pitkään aikaan mitään, niin meinas tulla huono olo... 

Mulla oli lämmöt koholla noin 37,6 silloin kun en vielä edes tiennyt raskaudesta, eli noin kaksi viikkoa oviksen jälkeen. Nyt on ollut lämmöt vähän yli 37... kun normaalisti on 36-36,5 niin sen kyllä huomaa.. Väsyttää ja paleltaa... tänäänkin töissä sanoin vaan, että onpas täällä kylmä... muut vaan että ei tällä ole... Jaa, se olen minä vain... :) Vielä kun tämmöiset pakkaset on, ja paleltaa jo sisälläkin pyjama päällä ja viltin alla...

Mulla on tänään tuntunut kummallista kipua / tuntemusta keskellä vatsaa... aiemmin on nippaillut alavatsasta... Ihan niinkuin kipu tulisi vatsalihaksista?! Tai sitten oon vaan syönyt jotain sopimatonta.. tänään oli töissä jouluateria... ehkäpä tuli syötyä liikaa. :)

Välillä tulee aina semmoinen olo, että mitähän kaikkea sitä saikaan syödä... ei meinaa muistaaa... pitäis varmaan tulostaa lappu mukaan... :)
 
Minäkin liityn elokuisiin odottajiin. Eli plussa bongattu lauantaina 11.12 ja jo ensimmäinen neuvolakäynti varattu... Sain sen 4.1.2011 jotenka... olen kai tuolloin 8+ viikolla? Olen 28 vuotias, samoin kuin miehenikin. Olemme yrittäneet lasta kaksi kuukautta ennen ja nyt siis kolmannella tärppäsi. :)
 
Tervetuloa Liina82!

Täällä on huono-olo ilmaantunut kuvioihin. Aamu ja aamupäivä menee ok kun on töissä ja napostelee potilaitten ja omaisten tuomia suklaita emoticon Toivottavasti paino ei ihan karkaa käsistä. Kotona on muutaman kerran täytynyt juosta vessaan yökkäilemään kun ei ole tajunnut ajoissa napostella. Nyt on varauduttu hedelmillä yms. nopeilla (ja terveellisillä!) herkuilla.

Väsy ei ole pahasti vaivannut, eilen tosin laitoin ajoissa nukkumaan (20.30) ja yhdellä vessareissulla selvisin puoli seiskaan asti. Olipas kerrankin levännyt olo aamulla!

Ruuista en jaksa hirveästi hermoilla, lohen graavaan itse jouluksi ja aion todellakin syödä niin paljon kuin napa vetää.

Toksoplasmoosin vaaran vuoksi edellisessä raskaudessa otettiin vasta-aine testi, joka näytti negaa. Tosin kissat olivat silloin pelkästään sisällä, joten toksoplasmoosin  vaara oli muutenkin pieni. Mies putsasi laatikot useimmiten.

Neuvolaan en ole vielä ehtinyt soittaa, torstaina on vapaapäivä, joten silloin ajattelin kokeilla. Töistä ei sattuneesta syystä viitsi keskellä päivää taukohuoneesta soitella...
 
Tää ei taaskaan muista, että kuka kirjoitti mitäki, mutta ehkä aiheet kolahtaa kumminki. Tämä vaihto uudelle sivulle, niin ei pääse skrollailemaan.

Täällä ei kanskaan ole mitenkään erityisen huono olo. Masua nippailee välillä, väsyttää ja palelee ihan julmetusti, muttei okseta eikä kuvota, eikä muutenkaan ole pahoinvoiva olo. Ihan ok. Siedettävästi jaksaa töissä olla. Rinnat on kyllä todella kipeät, mulla on jo normaalisti E-kuppi (ja tähän aina pakko mainita, että EI ROIKU, KYNÄ EI PYSY TISSIN ALLA :DDDDD). Joten se kipu ei oo mitään pientä vihlontaa, vaan tuntuu, että mulla ois semmoset kivenlohkareet rintakehällä. Kamalan tuntoista. Näppylöitä on tullut ja tässä eräs päivä nännipihat oli oranssinkirjavat :DD!

Jollaki oli ollu keskeltä mahaa maha kipeä! MULLA OLI KANS TÄNÄÄN. Oltiin kaupungilla jouluostoksilla ja just lähössä kotiin. Tuli ihan hirveä keskimahakipu. Tulin siihen tulokseen, että se ei ollut vauvamasukipuilua, koska se oli ihan väärässä paikassa. Todennäköisesti housut olivat puristaneet koko päivän ja toisaalta kipu tuntui laktoosi-intoleranssi mahakivulta.

Oletteko harrastaneet seksiä alkuraskaudessa? Onko joku aivan pidättäytynyt? Itse en tiedä, miten suhtautua. Olen kyllä mieheni pitänyt tyytyväisenä käsin ja harrastanut ihan sitä itseänsäkin muutamia kertoja, mutta jotenkin ei uskalla rentoutua, vaikka se hyvälle tuntuukin. Koko ajan pelottaa, että jos tämän takia tapahtuu jotain... Neuvoja siis kaivataan.

Leluponille isot peukut! Hyvä siitä tullee! Monet pärjää noin nuorena lapsen kanssa. Ja minusta suomalaiset naiset on kauhean kypsiä jo 16 v, kun vertaa esim. musiikki tv:llä tulevaan 16 and pregnant ohjelmaan...
 
Tervetuloa Liina82 ja onnea plussasta!!

Töissä tällä hetkellä. Ja on semmoinen juttu, että tämä neiti hakee aamulla sairaslomaa.. Ei tästä valvomisesta vaan tule mitään. Oksettaa ja väsyttää...emoticon  Voipi olla, että täytyy nyt infota tilanteen oikea laita esimiehelle.. Josko nyt ainakin aluksi ottais multa nämä yövuorot pois. Tä on ihan hirveetä!! Ja ku meiän yövuorois pitäis jopa tehä jotain.. Siivota yms.. Mietityttää vaan ku ennenkin kaikki tehny vuoronsa vaiks on ollu pahoinvointia.. Näin meidän töissä.. Mut mä en aio olla mikään sankari ja koittaa väkisten.. No joo.. Hiukan katkeran kuuluinen viesti..emoticon

Nyt tuli tämmönen omaanapaaviesti. Oli pakko tulla purkautumaan. Kait sitä on tästä pakko mennä nuokkumaan tohon pöydän ääreen.. Mitään ku ei voi tehä..
 
idaho Eiköhän se oo enemmän ku ok pyytää saikkua, jos ei pysty töissä käymään. Mies täällä jo ehdotteli mulle samaa, vaikka ihan päivätöissä käynkin, mutta sen verran kamala olo oli eilen koko päivän. Tänään oksettava olo alkoi jo heti aamusta, aikasempina päivinä on sentään aamun voinu keskittyä oikeestikin muuhun.. Jaksuja!!

Haastavaa kommentoida aikasempia, kun ei näe kuin taustalta nuo viimeisimmät. Ainakin rokotuksista ja eläimistä oli vissiin puhetta - mulla on viime talvena otettu sikainfluenssarokotus, en aikonu ottaa uudestaan. Saas nyt vielä nähdä, mitä ne on neuvolassa mieltä - pitäisköhän tehdä lista kaikista mun kysymyksistä, etten unohda kysellä mitään.. miten niin hieman huolestunu ja utelias kaiken suhteen?? :D

Meillä on kans koira, se on ollu paljon pienten kanssa tekemisissä eli melko lunkisti voi sen suhteen ottaa. Ainoo, mistä se voi ja varmaan saakin jonkulaisen reaktion on se, ettei sylipaikka ole tulevaisuudessa aina itsestäänselvästi sen ;) Tosin siihenkin tosiasiaan sitä ehtii vielä totuttaa ihan hyvin :)
 
Nia: Seksiä on ihan täysin turvallista harrastaa, siitä ei ole haittaa.  Kaikkea mikä vaan hyvältä tuntuu voi tehdä.  Yhdynnän jälkeen saattaa tulla vähän verta mikä ei ole vaarallista mutta siitä voi mainita neuvolassa (kohtu on sangen verevässä kunnossa raskausaikaan ja uudet pienet verisuonet saattavat nirhautua helposti ja vuotaa vähän).  Raskaus tosin saattaa kuivattaa limakalvoja joten liukkaria tarvittaessa.
Leine: Suosittelen tosissaan että kirjoitat kysymykset neuvolaa varten ylös.  Mä en ainakaan ikinä pystynyt muistamaan niin omassa kuin lapsenkaan neuvolassa mitä piti kysyä ellen ollut listaa laittanu neuvolakortin väliin :D
SITTEN VINKKI:
Jossain muussa keskustelussa oli joku käyttäjä keksinyt keinon selata muiden kirjoituksia samalla kun itse kirjoittaa vastausta.  Eli avaa selaimeen uuden välilehden josta lukee niitä kirjoituksia kun toisessa välilehdessä on tämä vastauslaatikko.
Mulla ei oo vielä todenteolla käynnistyny pahoinvointi.  Välillä etoo kyllä mutta ei mitään isompaa.  Edellisessä raskaudessa teki todella huonoa moni asia, esim. kaupassakäynti oli tuskaa kun oksetti kaikki lihat ja kalat ja muut, kauppajonossa meinasi taju lähteä ja auta armias jos kerkesi nälkä tulemaan.  Mitään raskasta ruokaa ei pystynyt ajattelemaankaan ja esim. jauhelihan ja sipulin paistaminen oli mahdoton tehtävä.  Silloinkin taisi olla että pahoinvointi voimistui rv7 kun alku oli helpompaa.
Sain aikanaan neuvolassa ohjeen että pahoinvoinnin aikana on "luvallista" syödä sitä mitä tekee mieli (vaikka olisi pelkkää jäätelöä tms) koska pääasia on se että saa jotain alas.  Kun se pahoinvointi ensimmäisen kolmanneksen jälkeen helpottaa, on hyvin aikaa ruveta syömään terveellisesti.
Tänään pitäis kaiketi soittaa esimiehelle että enpäs tulekaan maaliskuussa töihin.  Vähän inhottaa että joutuu jo tässä vaiheessa kertomaan kun mitä vaan saattaa tapahtua mutta kun kaksi kuukautta aikaisemmin täytyy muutoksista ilmoittaa.  Ja ai niin, täytyy myös peruuttaa pojan päivähoitohakemus.
Mieli on kyllä herkässä nyt, hirveen helpolla liikuttuu kyyneliin.  Kun tässä katsoo tota lattialla konttaavaa vauvaa niin äkkiä joutuu silmää pyyhkimään kun miettii että siitä tulee isoveli :') 
 
Kiitos kaikille tuesta! emoticon 
Pitänee ottaa siskoon yhteyttä ja kysyä mihin niistä numeroista kannattaisi soittaa... Kun kaupungin sivuilta löytyi miljoona eri numeroa. Vai eikö sillä ole väliä? emoticon Itselläni ei ole ollut kovin kummoisia oireita vielä, vatsaa turvottaa ja ennen niin löysät farkut tuntuvat varsinkin syömisen jälkeen kireiltä. Aamuisin mulla ei vielä (onneksi) ole ollut huono olo, mutta päiväunien jälkeen vähän kuvottaa. Alavatsa on välillä kipeä, sitä kivistää aina pienen hetken. Muuten on oikeastaan normaali olo :)
 
Heip!!

Nyt on täälläkin ensimäinen neuvola varattu. Sain jo ensi viikon tiistaiksi. Hyvä homma, miehellä koko viikko vapaata joten pääsen ilman tyttöä sinne.

Oloista..kuvotusta on silloin tällöin..ei sillai häiritsevästi vielä ainakaan. Kovasti tsemppiä niille joilla pahaolo jyllää tauotta..se on kauheeta.
Unettomuus vaivaa ihan älynä..yöunet on ollut sellaista 3-4 tuntia per yö. Rankaksi käy päivät ton lapsen kanssa. Pitäs vielä sunnuntaiksi 1-vuotis synttäritkin jaksaa järjestää.

Mä en noista syömisistä raskausaikana niin panikoi. Tuorejuustoja ja fetaa syön jos on avaamaton purkki. Pihvit vedän mediumina..
Ainakin kuumennettuna tuorejuustoa voi hyvin mielin syödä..listeriahan tuhoutuu kuumennettaessa. Myös ulkomaalaiset pakkasmarjat kannattaa hyvin kuumentaa. Kotimaisia marjoja pakkasesta oon syöny ihan ilman kuumentamisia. Menee sillai maalaisjärjellä niin pärjää pitkälle :)

idaho, kyselit siitä dobblerista..mä ostin sen uutena huutonetistä..oisko ollu hintaa 30e. Se on kiva vempele kun saa kahdet kuulokkeet kiinni..voi miehen kanssa yhdessä kuunnella sydänääniä.

Ja joku kyseli Helsinkiläisiä toistaan odottavia äitejä..täällä ois ainakin yksi!

leluponi, oot nuori, mutta varmasti pärjäät loistavasti. Onneksi on tällasia palstoja joissa voi kysellä mieltä askarruttavia asioita. Mistäs päin sä olitkaan?

Jaa, noihin raskausoireisiin..mulla raskauden aikana hiki alkaa haista paljon pistävämmin..eilen huomasin, että hirmunen löyhkä nousee kainaloista..yleensä mun hiki ei haise miltään. Näitä ihania raskauden aikaisia iloja. Ollaan mukamas hehkeimmillään..pyh!

Ens viikolla ois sitten jo joulu...vielä ois lahjoja ostamatta...

Voikaa hyvin!!!
 
terhituuli kyseli mistä päin olen: Itä-Uusimaalta, tarkemmin sanottuna Porvoosta :)
Niin, ja oireista unohdin tosiaan mainita että rinnat ovat kosketusarat.
 
Moikka

Kaitpa minäkin sitten uskallan tänne jo kirjoittaa enkä vaan vakoilla muiden tekstejä. Eilen plussasin ja kuluva vuorokausi onkin ollut yhtä hämmennyksen/hullaantumisen pyörremyrskyä.

Jätettiin ehkäisy pois reilu kuukausi sitten. Ajateltiin että tuskin se nyt kuitenkaan heti tärppää, vaan toisin kävi. :)

Tämä on ensimmäinen raskauteni ja jo nyt mielentila alkaa hipoman hysteriaa hetkittäin. Koko ajan yritän kuulostella tuntuuko siellä masun pohjassa se hassu painon tunne, onko se pala edelleen kurkussa.. Kaikki on vaan niin uutta ja ihmeellistä ja kauhistuttaa että entäs jos tämä meneekin kesken.

Tällä hetkellä viikkoja siis 4+6. 
 
Mulla on aikalailla samallainen ajatus noiden syömisien kannalta kun terhituulilla. Turha niistä on mitää hirveetä paniikkia ottaa. Ne on kumminkin ruoka-aine suosituksia, ei määräyksiä :D . Ja neuvolasta saadun paperuksenkin perusteella pehmeitä- ja tuorejuustoja voi syödä jos ne on jonkun  Suomalaisen, tunnetun ja suuren valmistajan tuotteita (esim.valio). Eli kyllä aikoo tämäkin mami jouluna tunkea jos jonninmoista juustoa kitusista alas.

Tsemppiä sinne synttärijärkkäilyihin!!

Täällä kanssa miltein kaikki joululahjat ostamatta. Joka vuos sanon että ostan niitä pitkin vuotta ettei tule kiire ja miten käy, joka ikuinen vuos viime tingassa, pääkolmantena jalkana mylvimään ostoskeskuksia läpi. Onneksi joka kerta on löytyny jotakin sopivaa. 
 
... jatkoa aikaisempaan, melko kiireellä kirjoitettuun viestiin. Tälleen jälkikäteen luettuna en sitten kauheesti kertonut yhtään mitään. :)

Elikkäs itse siis olen tällä hetkellä 23 v. Pikkuinen masuasukki on minulle ja miehelleni ensimmäinen lapsi.
 Hyvällä säkällä tulevalla pikku ihmisellä ja mulla on suunnilleen sama syntymäpäivä. Laskureiden mukaan la olisi noin 25.8. (mulla synttärit 24.8.)
Mies on 28 v. Asustellaan Helsingissä kahden koiran kanssa.

Molemmat meistä halusi lapsia ja päätettiin sitten tosiaan lokakuun lopussa että lopetetaan ehkäisyn käyttö meneillään olevan e-pillerilevyn jälkeen. Niinhän siinä sitten kävi, että viimeiset menkat alkoi 18.11. ja koko tämän viikon on ollut enemmän ja vähemmän outo olo.
Alavatsassa on omituinen painon tunne, väsyttää koko ajan, kiukuttaa, ällöttää...

Varsinaisesti mun menkkojen ois pitänyt alkaa vasta huomenna, mutta enhän mie malttanut olla testaamatta jo eilen että voisko se olla... ja olihan se! :) Varhainen Clearblue testi piti lupauksensa ja laatikkoon tuli sininen plussa! :)
Alkushokista on jo melkolailla ehditty selviämään, mutta edelleen on melko hämmentynyt olo ja millään ei meinaa uskoa että se olisi totta.

Varasin päivällä ajan lääkärille ja varhaisultra on 4.1.2011. Kaameeta oottamista vielä monta viikkoa!!!
Tulin siihen tulokseen, että haluan käydä neuvolakäynnit ja lääkärit yksityisellä vastaanotolla. En oikein tykkää julkisen terveydenhuollon tasosta.

Kovasti tekisi mieli kertoa läheisille, ainakin omalle äidille mutta raskaus on vielä niin alussa että mahdollinen keskenmeno harmittaisi sitten muitakin kuin itseään.. Saas nyt sitten nähdä maltetaanko jouluna pitää asia salaisuutena kun ollaan vanhempien luona kylässä.

Minusta on ihanaa jutella tästä mieheni kanssa ja vielä ihanampaa on kuin mies on vähintään yhtä innoissaan pikkuisesta kuin itse olen. Nyt jo kovasti mietitään miten kaikilla tavoilla pitää valmistautua ja mitä pitää ottaa huomioon jo odotusaikana. Ollaan ehkäpä hieman hassuja ja yli-innokkaita tässä :D

Ruuan kanssa olen välittömästi ruvennut neuroottiseksi.. Kauppalistaan tungin tänään kaikenmaailman vihannekset ja parsakaalit ja tuoremehut ja ja ja ja....

Ihanaa kun saa täällä purkaa omaa päänsisäistä maailmaansa teidän kanssa!! emoticon

Jos tässä nyt olisi vähän tarkempi selonteko tämän odottajan tilanteesta.
 
Kävin surffailemassa sivustoja ja törmäsin suositun NOVA-tiedesarjan dokumenttiin raskaudesta.  Oli kyllä aika mielenkiintoinen, vaikkakin aika lailla syvälle luotaava ja lääketiedettä pursuileva, mutta uskomatonta kuvaa kohdusta ja raskauden alusta loppuun saakka.

Laitan linkin, niin voitte halukkaat käydä tsekkaamassa! Viimeinen, eli 8 chapter oli synnytyksestä , joten älkää katsoko sitä, jos ette vielä halua sitä miettiä. Oli lyhyt, mutta ytimekäs kuvaus syntymisen ihmeestä! Englannin kielinen on dokkari, joten kielipäätäkin tarvitaan.. sanasto on hiukan hukassa.. hih!

Mutta joo, se linkki:

http://www.pbs.org/wgbh/nova/miracle/program.html
 
 Tää otti nyt saikkua. Eilen illalla tuli ihan hirveä olo. Rupes huimaamaan ja oksettamaan. Tänä aamuna sitten heräsin huonosti nukutun yön jälkeen ja oli ihan flunssanen olo. Kurkku kipeä, räkää tulee joka rööristä ja kuumeinen olo. Siihen päälle vielä tämä raskausolotila, niin soppa on valmis. En olisi mitenkään pystynyt menemään töihin. Soitin sitten neuvolaan ja terkkari sieltä soittaa mulle tässä tämän päivän aikana ja kirjoittaa sairaslomaa.

Töihin kun soitin niin vastaus oli: "voi helvetti, mää joudun nyt olemaan yksin töissä. kauanko meinaat nyt sitte olla pois ja mikä sua oikeen vaivaa" Menin ihan paniikkiin ja selitin epätoivoisesti ja erittäin epäuskottavasti kuumeesta tai mahdollisesta influenssasta. Onhan tässä flunssaaki, mutta enemmän matalaksi mut vie nuo raskausoireet.

Toivottavasti pian olisi parempi olo.
 
Tänään on toinen päivä kun on ollut hieman kuvottava olo. Ehdin vissiin liian aikaisin julistamaan oireetonta raskautta. Eikä tätä olo yhtään paranna se kun meidän naapurilla näyttää olevan remonttiseinä jota se remontoi joka arkipäivä (nyt kolmatta viikkoa). Tasan klo 8 aamulla alkaa poraaminen tai piikkaaminen, luulis ettei koko asunnon seinistä ole enää mitään jäljellä! 

Sitten siitä seksistä, ollaan muutaman kerran oltu plussan jälkeen, joka on todella vähän verrattavissa siihen mitä oltiin ennen plussaa. Mulla ei tee erityisemmin mieli? Voikohan noi hormoonit sitten jotenki vaikuttaa libidoon? Sitten kun pääsee itse aktiin asti niin hyvälle tuntuu ja sitä hetken miettii että miksikäs tätä ei tekisi useammin. 


Nia: Pikaista paranemista!  
 
rokkimami: Mulla oli ainakin esikoista odottaessa se tilanne että ei pahoinvoinnilta ja väsymykseltä tehny mieli.  Kaverilla taas kuopusta odottaessa sama juttu.  Arvaa vaan oliko meillä mies ensin sitä mieltä että lapsia ei sitten tehdä enempää ;)  Vaan onneksi sillä mieli muuttui.
 
Ei mullakaan oo pahemmin tehnyt mieli huonon olon takia..

Täällä siis huono olo jatkuu ja jatkuu..emoticon

Kiitos vinkistä moon. Täytyykin seuraavaksi kokeilla sitä.. Mäkin jouduin nyt sit kertomaan esimiehelle, että olen raskaana. Ettei laittais mulle yövuoroja.. Harmittaa, ku en ois halunnu viel kertoo. Nyt tullut semmonen olo, ettei kaikki mee hyvin.. Ihan mielettömän iso pelko koko ajan päällä. Kaikenlisäks nyt on muutaman päivät vihlonut vatsasta todella ikävästi.. Maanantaina ois se varhaisultra... Hetkeksi rauhoittaa jos siellä kaikki hyvin.. Mutta silti senkin jälkeen saa jännätä vielä ainakin sen neljä viikkoa.. Ei kestä..emoticon

Säpäs sait nopeesti neuvolasta ajan terhituuli..

Tervetuloa wilperi.

Nialle pikaista paranemista!!
 
Hiton hiiren sivunäppäimet!! Kirjoitin pitkän tekstin ja sitten se vaan katosi... Voi prkl... mitähän mä äsken kirjoitinkaan...
Noh, kävin tänään siellä työhaastattelussa. Kerroin raskaudesta, koska haastattelija on entinen esimieheni ja tuttuni. En saanut paikkaa, mutta se ei johtunut siitä asiasta. Toinen hakija oli parempi. Ei haittaa, koska olisin joutunut olemaan ennen sijaisuuden alkua 3 viikkoa työttömänä. Ja nyt mulla on töitä tiedossa jokatapauksessa tammikuun loppuun asti.

Me ollaan miehen kanssa sekstailtu kerran plussan jälkeen... hyvää oli ja hyvää teki. Ei pitäisi olla huolta mihinkään, jostain palstalta luin että vibraattoreiden käyttökin on täysin sallittua raskauden aikana... Mikä vaan itsestä hyvälle tuntuu...

Väsymystä on ollut, sessyäkään ei tee mieli niin usein kuin mies haluaisi. Siivotakaan ei jaksa, tekis mieli nukkua päiväunet, mutta koira ei anna. :) Hirveesti on tekemistä vailla, kun tulee töistä kotiin... Ja näin pakkasilla se ei suostu edes lenkille....

Neuvola-asiaa oon alkanut miettiä, kun eka käynti on tasan kahden viikon päästä. Ootteko käyneet ekalla hoitajakäynnillä yksin vai miehen kanssa? Kun  mä mietin, että jos se on lähinnä noita testejä ja keskusteluja, niin menisin yksin ja sitten sinne ekaan ultraan mentäis yhdessä... Mies on jo kysellyt että milloin hän pääsee mukaan... :)
 
Takaisin
Top