Elokuiset odottajat 2011

uusi odottaja ilmoittautuu :) tein viime torstaina testin, kun menkat olivat viikon myöhässä, ja plussaahan se näytti. nyt sitten vähän pelonsekaisissa tunnelmissa ollaan, koska ikää löytyy vasta 16 vuotta. olemme kuitenkin poikaystäväni kanssa päättäneet pitää lapsen. nyt toivotaan vaan että kaikki menee hyvin :)
rv 5+5, kannattaisiko soittaa neuvolaan? ja voisiko joku vielä tarkemmin kertoa mitä siellä tehdään, itse kun olen nuori ja kokematon :) siskolta ajattelin pyytää apua, koska hänellä on jonkin verran kokemusta(sai keskenmenon rv 9)...
 
Eilen  testi näytti punertavaa viivaa, mutta todella haaleaa sellaista. 4kk ''yritelty'' ja odoteltu, ja nyt sitten kun ei oviksen aikaan seksiä harrastettu, vaan pari päivää ennen, niin on menkat myöhässä ja plussasin. Eli laskettu aika täältä katottuna menis 23.8.11 :) Jännittää ja pelottaa että vieläkö ne kuukautiset alkaakin, ja toive ja innostuminen oli turhaa.. toivon kovasti että ei. Minulla siis 1 lapsi ennestään ( 2 v tyttö),
ja miehelläni edellisistä suhteista kaksi, 9v tyttö ja 3v poika. Oireet olleet tähän mennessä seuraavat:

Rinnat kivestää ja tuntuu oudoilta
Näppylöitä tullut naamaan ja rintakehään
Yöheräilyä ja levottomuutta, ei saa yöllä herätessä unta uudestaan
Eilen autossa istuessa tuli huomattua että kuvottaa,
eli kuvotuksia silloin tällöin päivän mittaan
alavatsa pistelee ja paineentunnetta, niinkun kuukautiset
olisi alkamassa (alkanut jo 2 pv ennen kk normaalia alkamispv)
Pissalla käyntiä kokoaikaisesti
Hikoilu lisääntynyt ja hiukset rasvoittuvat päivässä niinkun
olisi rasvapannuun hypännyt :D

Nämä päällimmäisiä, välillä jotain muitakin jota ei tule kokoaikaisesti
tai edes päivänmittaan. :)

Mahtaako täällä olla muita HELSINGISSÄ asuvia toista lasta odottavia
mammoja? Olisi kivaa törmätä ja tutustua, vaihtaa sp ja ehkä myöhemmin numerotkin :)
Ollaan miehen ja lasten kanssa vasta muutettu hki ja ainot kaveri
joka suht lähellä asuu on vanha lapsuuden ystävä. Uusia tuttavia
siis etsimässä ollaan. Olen tässä kuussa siis 20v :)

Saa laittaa sp jos joku muukin seuraa ja höpötys kavereita kaipailee
nippi-nappi@hotmail.com

PS. Onnea kaikille muillekin plussanneille!
 
Täällä kovasti on keskusteltu kissoista ja muistakin lemmikeistä. Meillä on maakilpikonna, jonka normaaliin bakteerikantaan kuuluu salmonella, jonka voi saada ulosteen mukana. Kyselin asiasta neuvolasta viimeksi kun olin raskaana ja sanoi, että sama homma kun kissojenkin kanssa. Eli riittävä käsihygienia ja mies hommiin siivouksessa!

Itsekin olen täällä kovan flunssan kourissa.. Toivottavasti menisi pian ohi.. On muutenkin niin väsynyt ja oireinen, että tämä tuntuu aika ikävältä.. Onko teillä lämmöt nousseet kuinka paljon??  Mietin vaan, että kuinka paljon johtuu lämpöily raskaudesta ja kuinka paljon flunssasta?? No vielä huominen sairaslomalla ja sitten taas töiden ääreen..

Tuo ruokalista oli hyvä! Mulle neuvolassa lisäsivät tuohon vielä majoneesit ja kaikki raakaa kanamunaa sisältävät tuotteet. Esim. perunasalaatti ja punajuurisalaatti. Oletteko kuulleet muualta näistä??

Ja syömään se täytyy taas mennä, ettei tunnin päästä vessa kutsu.. Olen jo aika hyvä tässä ennakoinnissa!! Yrittää vaan pitää kohtuu pienissä annoksissa, kun alkaa jo vaatteet kiristääemoticon ja se ei kyllä johdu raskaudesta, vaikka kuinka haluisinkin.. syöminen vaan on niin ihanaa!!

Mukavaa pakkaspäivää kaikille!
 
Leluponi: Hatunnosto päätöksellesi ja onneksi olkoon!  Itse en olisi moiseen 16-vuotiaana kyennyt mutta moni on, joten eiköhän sullakin mene kaikki hyvin.  Toivottavasti saat myös tukea ja apua!
Soita ihmeessä sinne neuvolaan ja varaa aika.  Ekalla käynnillä tehdään ihan perushaastattelut ja testit (virtsa, hemoglobiini, verenpaine, paino).  Siinä ensimmäisessä käynnissä menee reippaasti aikaa mutta jatkossa käynnit kestävät vähemmän aikaa.  Neuvolasta saat varmasti myös tukea tilanteessasi.  Ekalla kerralla saa myös valtavasti kaikkea materiaalia mukaan.  Saat myös ohjeet ultran varaamiseen.

Se vielä noihin kissoihin liittyen että kun sitä laatikkoa siivoaa niin pyrkii välttämään sitä pölyn hengittämistä.  Paras on tietenkin laittaa siippa asialle jos sellainen löytyy.  Muutenkin kannattaa hyväksikäyttää miestä niin paljon kuin mahdollista, esim. laittaa se lumitöihin ja kantamaan kauppakassit (voi itse nauttia passattavana olemisesta vaikka kyseisiin hommiin itse pystyykin).  Me muutettiin kun olin viimeksi raskaana ja vältyin kaikelta huonekalujen raahaamiselta ja olin vain työnjohtajana kertomassa mihin mikäkin kaappi pannaan :D  Olin kyllä astiat, vaatteet, kirjat yms. sälän ihan omin pikku kätösin raahannut uuteen kämppään ja laittanut paikoilleen - painavia nekin laatikot olivat.  Mutta joo, sitten kun se lapsi syntyy joutuu ite kuitenkin kovemmalle joten ei kun juoksuttamaan miestä kun se vielä suostuu :D
 
Jahas...kirjotin äsken pitkän viestin ja hävis kuin taivaan tuulin. Ärsyttävää...

Palaan paremmalla ajalla...höh!!!!
 
Kcatri: Huomasin saman. Joku on Lilypiella mennyt laskuissa sekaisin emoticon .

Täällä maataan nyt kuumeen kourissa sohvan pohjalla. Äärettömän tylsää! Olen katsonut varmaan 5 jaksoa Greyn anatomiaa. Sitten neloselta tuli parikin jaksoa vauvaohjelmia, missä näytettiin aika tuskaisia synnytyksiä... Ei ehkä pitäisi katsoa moista emoticon Ehtii niitä asioita miettimään sitten myöhemmin.

Onko kellään kokemuksia aurinkolomista raskausaikana? Mitä ihmettä uskaltaa suuhunsa laittaa?

Nenä valuu niin valtoimenaan, että täytynee lähteä etsimään Nessuja...
 
Onneksi olkoon Marzi, leluponi ja Nenuska!

Leluponille isot tsempit ja toivotaan, että saat lähipiiriltä paljon tukea päätökseesi!

Ajattelin laittaa tähän yhden linkin ajatellen lähinnä siis leluponia / Nenuskaa, jotka ainoina sopivat ikähaarukkaan, eli pääkaupunkiseudulla toimivan "Nuoret äidit"-ryhmän.
http://www.tyttojentalo.fi/fi/yleista/nuoret+aidit/
Omaa kokemusta tuosta ei ole, mutta serkun vaimo osallistui aikoinaan (kun odotti kaksosia 18-vuotiaana) ja kehui kovasti.

Charlottez, mulla oli ihan kunnolla kuumetta 3+2 lähtien noin viikon ja senkin jälkeen ollut lämpö koholla koko ajan. Olen kyllä säästynyt flussaoireilta eli tämä lämpö on liittynyt ainoastaan raskauteen.

Mursku, jaan huolesi! Ollaan lähdössä Aasiaan reppureissaamaan kolmeksi viikoksi ja mietin ihan samaa asiaa. Mulla vielä hankaloittaa vähän se, että olen kasvissyöjä ja proteiineihin pitää kiinnittää ekstra huomiota. Malaria-lääkityskin on ongelma, sillä raskaana oleva ei saisi mielellään ottaa... Ollaan mietitty vakavissaan koko häämatkan perumista, mutta lääkärit, joita olen tähän mennessä puhelimessa konsultoinut, ovat olleet yllättävän positiivisin mielin. Katotaan mitä neuvolassa sanotaan ensi viikolla. Vähän jänskää sekin!

Oletteko muuten mitä miettineet sen influenssa/sikapiikin osalta? Kun siitä on kamalan ristiriitaista tietoa liikkeellä?
Osa sanoo, että ensimmäisellä kolmanneksella otettuna tulee keskenemeno ja osa taas, että jos raskaana ollessa sairastuu itse tautiin, niin sikiö kuolee, eli että ehdottomasti pitäisi ottaa, vaikkei "normaalisti" tarvitsisikaan. Pitäisi varmaan muodostaa joku kanta aikas pian. apuaaaa
 
Rokoteasia on kyllä hankala.. Viimeksi päätin, etten ota, vaikka kuulunkin riskiryhmään.. En taida ottaa nytkään. Mulla on sellanen erikoinen immuniteettisairaus, jonka takia mulla ei ole rokotteet voimassa ollenkaan.. Saan taudit rokotteista tosi voimakkaasti, eikä elimistö tee niitä vastaan mitään.. Äiti parka joutui viettämään sairaalassa useita viikkoja rokotteiden vuoksi. Silti lääkärit olisi sitä mieltä, että voisin sikarokotteen ottaa.. Joudun sailaalaan siitäkin, jos saan angiinan!! Huvittava elimistö.. ehkä yritän vaan pitää hygieniasta kiinni ja yrittää pysyä terveenä!

Mursku ja maa: Ihanalta kuulostaa nuo teidän matkat! Ei ole kyllä mitään neuvoja teille, muuta kuin, että pitäkää tosi kivaa!!!
 
Rokotuksesta
Mä otin edellisellä kerralla sen sikapiikin.  Taisin olla toisella kolmanneksella silloin (ekan aikanahan eivät edes rokota).  Otin lähinnä sen takia että töissäni jouduin tekemään näitä sikainfluenssadesinfiointeja ja suojatakseni sikiötä (sairastamisessa se keskenmenoriski+vaaraksi myös omalle hengelle raskausaikana).  Tälle talvelle ei ollut tarkoitus ottaa, mutta luultavasti sitten 2.kolmanneksella otan.  Lastani en rokotuttanut vaikka alle 3-vuotiaana onkin "riskiryhmää".  Poika on kuitenkin ihan terve.  Eri asia olisi jos sillä joku perussairaus olisi.

Matkustamisen suhteen varmaan kannattaa muistaa ihan samat peruskuviot kuin muutenkin eli tuoreet vihannekset pestävä huolellisesti ja kun välttelee helposti pilaantuvia tuotteita niin eiköhän sillä jo pärjää.  Ja jos ei tiedä mistä joku ruoka on tehty niin jättää syömättä.  Näin luulisin.  Kokemusta ei ole.

Mursku: Sitä synnytystä ei ihan hirveesti kannata vielä ainakaan stressata.  Ja voin melkein luvata että vaikka kuinka pelottaisi tai hirvittäisi niin kun se laskettu aika alkaa olla käsillä on aivan sama miten se lapsi tulee ulos KUNHAN se vain tulee ja pian ;D 
 
Hitsi ku on tullut paljon tekstiä. Täytyykin usseemmin käydä lukemassa. Katotaas kuinka pystyn kommentoimaan muiden kirjotuksiin, ku ei enää voi samalla tavalla selailla kirjotuksia ku ite kirjottaa..

Tervetuloa kaikille uusille ja onnea plussasta!!emoticon

Mulle ei oo tullut ainakaan huomattavaa lämmönnousua.. Koko ajan kyllä palelee, mutta lämpöä en oo mitannu.. Tsemmpiä charlottez flunssaan ja toivottavasti paranet pian. Mullakin on nyt ollut reilun viikon flunssaa ja pojalla kans.. Mies on säästynyt.. Munki pitäis vähän kattoo tota mun syömistä. Tänäänkin vedin ihan hirveen annoksen nuudeleita.. Tulee olo vaan niin pal paremmaks ku syö enemmän..emoticon Oon muuten huomannu, et näkkileipä on hyvä.. Luulis ettei oo lihottavaa..

En nyt muista kuka ehdotti mustikkasoppaa, mutta heti meni ostoslistaan..emoticon

Mullakin ihan hirveet bussimatkat. Koko ajan oksettaa ja oonkin ottanu muovipussin aina mukaan varmuudeksi.. Ku rattaiden kanssa ei oikeen nopeesti sieltä bussista poistuta.. Tsemppiä matkoihin maa...

Minäkin nostan hattua leluponi. Mulla muutama ystävä jotka saivat lapsensa nuorena. Hyvin heillä menee tällä hetkellä.. Tsemppiä raskauteen ja soita ihmeessä neuvolaan..

Mursku: Netistä ja jostain vauvakirjoista (kirjastosta) oon mielestäni löytänyt mainintaa aurinkolomista ja raskaudesta.. Ainakin muistan jostain lukeneeni.. Nyt en muista mitä kannatti syödä ja mitä ei. Ihanaa ku pääset lomailemaan.. Niin ja se synnytys.. Jokaisella tietenkin erilainen.. Itsellä alku oli hirmuista, mutta kun epiduraalin sai.. Kaikki meni hyvin. Ja sen kivun unohtaa.. Ei kannata vielä sitä miettiä... Tuli itsellekin olo, että iiks..

Maa: Mietin tota sikapiikkiä.. Oon sen jo kerran ottanut.. En tie kuinka kauan vaikutus kestää.. Sehän on mukana siinä uudessa influenssa rokotteessa.. Mielestäni jokainen tekee oman päätöksensä ja se on se oikea.. Itse en jaksa uskoa, että rokotteella olis keskenmenoon kannalta mitään vaikutusta.. Mutta tästä ollaan eri mieltä..

Mutta hei... Missä on LauraElina????!!! Onko jäänyt uudistuksen myötä pois vai onko jotain tapahtunut??emoticon


Tänään yövuoroon.. HUOOOOH!! Oksettaa jo valmiiksi..



 
Ensimmäinen neuvola - Checked. LA siirtyi 28.7. mutta kumminkin syntyy myöhässä niinkui esikoinenkin joten elokuulle menee ;) eli roikun teidän mukana. Avaan sen neuvola/ultra keskustelun kanssa. 

Rokotteesta, en ole ottanut (en kausi enkä sikaa) enkä luultavasti ota nytkään. Myöskään esikoista ei ole rokotettu. Emme kuulu riskiryhmään enkä jotenki koe että miksi ottaisimme rokotteen jota ei ole tarkoin tutkittu. Ymmärrän kyllä jos muksu olisi esim. tarhassa jossa tartuntariski kasvaa, että silloin ottaa. Mutta meidän vellihousu pyörii vielä kotosalla niin en koe sitä tarpeelliseksi. 
 
Maa: Hitsi, että reppureissu kuulostaa hienolta! Itse olen menossa turistirysään viikoksi makoilemaan... Oletko ennen syönyt malarialääkettä? Me syötiin miehen kanssa pari vuotta sitten kuurit Afrikan matkan takia. Mulla oli joku kalliimpi kuuri. Mies halusi säästää, osti halvemman kuurin ja oli huonovointinen koko reissun ja sen jälkeenkin lääkkeen takia. Eli niissä taitaa olla paljon eroja... Mutta varmasti lääkärit tietää mitä kannattaa tehdä. Mutta ilmeisesti ei kannata ainakaan säästää kuurin ostamisessa emoticon . Voihan olla, että reppureissulle ei ihan heti pääse pienen nyytin kanssa, joten nauti matkasta! emoticon

Hyvä, että otitte sikapiikkiasian esille! Olen työpaikassa, jossa on kamalasti ihmisiä ja varmaan kaikki maailman pöpöt liikenteessä. En ole rokotusta ottanut enkä mielellään ottaisikaan sivuvaikutusten pelossa... Kiva kuulla teidän mielipiteitä asiaan!

Onko teillä kaikilla huono ja oksettava olo? Minua alkaa pelottaa, kun sellaista ei ole... Rinnat ovat kasvaneet yhden kuppikoon ja vatsaa nipistää, mutta yhtään ei yökötä eikä edes turvota! Aihetta pelätä?
 
Mursku: Mulla ei oo mitään oireita! Tai no, saatan olla ehkä hieman normaalia väsyneempi muttei sekään mitään ihan mahdotonta ole. Mullakin tissit hieman turvonnu, ja nännipihat laajentunu sekä niihi tullu niitä nypyköitä. Sama mulla oli esikoisen kanssa ja ihan terve poika sieltä putkahti :) Eli ei syytä huoleen.
 
Mursku: Mulla ei oo mitään oireita! Tai no, saatan olla ehkä hieman normaalia väsyneempi muttei sekään mitään ihan mahdotonta ole. Mullakin tissit hieman turvonnu, ja nännipihat laajentunu sekä niihi tullu niitä nypyköitä. Sama mulla oli esikoisen kanssa ja ihan terve poika sieltä putkahti :) Eli ei syytä huoleen.
 
Mursku: Mulla ei oo mitään oireita! Tai no, saatan olla ehkä hieman normaalia väsyneempi muttei sekään mitään ihan mahdotonta ole. Mullakin tissit hieman turvonnu, ja nännipihat laajentunu sekä niihi tullu niitä nypyköitä. Sama mulla oli esikoisen kanssa ja ihan terve poika sieltä putkahti :) Eli ei syytä huoleen.
 
Mursku: Mulla ei oo mitään oireita! Tai no, saatan olla ehkä hieman normaalia väsyneempi muttei sekään mitään ihan mahdotonta ole. Mullakin tissit hieman turvonnu, ja nännipihat laajentunu sekä niihi tullu niitä nypyköitä. Sama mulla oli esikoisen kanssa ja ihan terve poika sieltä putkahti :) Eli ei syytä huoleen.
 
Mursku: Mulla ei oo mitään oireita! Tai no, saatan olla ehkä hieman normaalia väsyneempi muttei sekään mitään ihan mahdotonta ole. Mullakin tissit hieman turvonnu, ja nännipihat laajentunu sekä niihi tullu niitä nypyköitä. Sama mulla oli esikoisen kanssa ja ihan terve poika sieltä putkahti :) Eli ei syytä huoleen.
 
Mursku: Mulla ei oo mitään oireita! Tai no, saatan olla ehkä hieman normaalia väsyneempi muttei sekään mitään ihan mahdotonta ole. Mullakin tissit hieman turvonnu, ja nännipihat laajentunu sekä niihi tullu niitä nypyköitä. Sama mulla oli esikoisen kanssa ja ihan terve poika sieltä putkahti :) Eli ei syytä huoleen.
 
Takaisin
Top