Elokuiset odottajat 2011

Tervehdys.
Täällä toinen tulossa.  Aloin epäilemään kun menkkoja ei kuulunut vaikka mahaa jomotti.  Yhtä jos toista "oiretta" on ollu ilmassa (kuumaa aaltoa, pahoinvointia, päänsärkyä, voimakasta janotusta ja vessassa juoksemista kuten ekassa raskaudessakin) mutta en ole niihin uskaltanu niin epäilyä perustaa kun mulla oireita tulee jo menkoista + tässä on näitä imetyksen lopettamisesta johtuvia hormoniheilahteluja muutenkin.

Mutta joo, 16.8. ois laskujen mukaan the päivä.
 
Voi ei Mörkö1!  Voimia sinulle!

Juttelin tänään äidin kanssa raskausasioista ja hän sanoi, että eihän välttämättä olo mene huonoksi. Mutta kun lukee täällä ja kuuntelee lähiaikoina raskaana olleiden kokemuksia, kaikilla tuntuu olevan enemmän tai vähemmän huono olo.
Itselläni on ihan järkky ruokahalu ja jo pienen lenkin jälkeen tuntuu, että vatsa kurnii. Saattaa kohta näkyä lisäkiloja muuallakin kuin rinnoissa emoticon . Ilmeisesti olen niin alkuvaiheessa, että paha olo tekee vasta tuloaan...
 
Heips kaikille!

Nyt viitsii taas kirjoitella kun sivut tuntuvat toimivan vähän paremmin. Enemmän kuin kerran oon täällä kiukkusena ärhennellyt kun ei ole pystynyt viestiä lähettämään.

Me ollaan kerrottu mun siskolle ja muutamalle läheiselle ystävävälle. Aikaisemman raskauden myötä mä kuulun myös sellaseen mamma-porukkaan..heille olen myös kertonut.

Tuntemuksia ei edelleenkään kovasti ole..rinnat hellät, ei niinkään kipeät. Vatsassa nippailee välillä ja sellasta painon tunnetta. Vatsa myös mulla kurisee mukamas nälästä ihan koko ajan..ja itkettää..vähänkin herkempi mainos, biisi, leffa..mä itkeä pillitän koko ajan. Eilen ja tänään on ollut hetkittäin pahoinvointia.

Mulla on toi kotidoppler..angel sound -merkkinen..hyvin pelitti ensimmäisen kohdalla. Kivahan sillä on kuunnella, mutta sillä saa itsensä myös hulluuden partaalle jos ei heti mitään kuulukaan..on nimittäin pari kertaa tullu itkettyä sen takia jos en olekaan ääniä löytäny...

Pitäis sen munkin varmaan neuvolaa varata. Ärsyttää vaan, kun mulla on aika reilusti ylipainoa ja joka ikinen kerta joka ikisessä paikassa ne jaksaa siitä marmattaa. Kyllähän mä itekin tiedän, että sitä on.

Noihin raskausoireisiin vielä..kaikki tuntuu olevan väsyneitä..onko kellään sitä, ettei meinaa öisin saada unta? Mulla on...Saatan pyöriä ja hikoilla jonnekin yli puolen yön ja sitten herätä uudestaan pyörimään joskus neljän-viiden maissa. Onneksi tuo esikoinen nukkuu 2 tunnin päiväunet joka päivä.

Jahas, jos sitä taas menis tonne sängyn puolelle odottamaan nukkumasaa.

Ihanaa odotuksen alkua kaikille!
 
Ou nou Mörkö!!!!!! Ei oo kyllä yhtään kiva homma toi. emoticon
Lisää tsemppejä lähetän! Koita kestää!! Ja kerro heti jos helpottaa tai jos pahenee tai muuten vaan, joohan?!

Mursku, tervetuloa mukaan ja ihana että kuplit iloa!
Työelämään liittyvät huolet/pelot ovat varmasti todella yleisiä raskaana olevien keskuudessa (itsellekin hyvin tuttuja). Lohdutuksen sanoina: vuosi on loppujen lopuksi lyhyt aika olla pois työelämästä. (Tai ainakin musta tuntui siltä kun mun yks kollega oli vuoden äitiyslomalla. Kaikki oli ihan ennallaan kun hän palasi takaisin. Itse oli varmasti muuttunut enemmän kuin työyhteisömme.)

Tökkönen
, mäkin painoin sitä nappia tänään kerran (tietysti kun yritin lähettää tuota toista, pidempää viestiä...)... se on jotenkin tossa niin hollilla eikä oo ees punanen tms.! Valituksia kehiin vaan!

Noista ravintolisistä: mun piti samaisesta kysellä, mut just silloin tää foorumi ei toiminut (#"¤%&#%)! Säikähdin niin sitä vaun uutiskirjettä (foolihappo sulkee selkäydinkanavan tms.), että ryntäsin lähes itkien apteekkiin hakemaan foolihappoa (kiroilin samalla, että miten niin kukaan ei oo kertonut tästä aikaisemmin jos kerran on niin tärkeetä?! ja että sitä olis pitänyt jo syödä lasta yrittäessä? mitä helv?). Olin kotonakin ihan paineissa ja mun mies oli vaan, että kulta, etköhän sä oo saanut sitä ihan riittävästi normaalista ruoasta ja mä vaan että "voi ei jos saan keskenmenon sen takia, etten tiennyt". Paniikkia siis oli vähän ilmassa... Apteekissa päädyin apteekkarin neuvolla Multivitan "raskaus ja imetys" -tabletteihin, joita oon nyt syönyt yhden per päivä (niissä foolihappoa suosituksen mukainen 400ug). Henkinen vointi parani heti kummasti.
emoticon

Moon, tervetuloa mukaan myös! Sä voit varmaan rauhoitella meitä hermoheikkoja ensikertalaisia, kun on edellinen raskaus vielä tuoreessa muistissa, vai? ;)


 
Terhituuli, pitikin heti kommentoida, että itseasiassa viime aamuyönä pyöriskelin sängyssä ja heräsin neljän maissa vähän pidemmäksikin toviksi. Tää oli kyllä eka kerta, joten en vielä pistänyt raskauden piikkiin? Nukkumaanmenon kanssa ei ongelmia kyllä ole. Kun painan pääni tyynyyn, niin ei kyllä montaa sekuntia mene, että uni tulee. Nyt oon kyllä yllättävän virkkuna, vaikka kello on jo puoli yksitoista! Johtuu varmaan siitä, että kävin illalla urheilemassa...?

Toivottavasti nukkumatti tulee tänään kylään ja saat nukuttua paremmin!
 
Tervetuloa Moon! Mörkö, sympatiat lähtee myös täältä sulle! Ei muuta kuin saikkua vaan, jos ei pysty olemaan töissä. Ja sitä lepoa!

Mulla on nyt kans alkanut tulla sellaisia kuvotusaaltoja, yksi tuli viime yönä kun olin käynyt vessassa. Outoa. Terhituuliko se oli joka kyseli valvomisista, mullakin on ollut sama ongelma viimeisen kahden viikon ajan. Kirjoitinkin siitä jossain viestissä joka pyyhkiytyi tonne bittiavaruuteen... En kyllä tiedä, voiko johtua raskaudesta vai jostain stressistä? Illalla saan kyllä unta, olen tosi väsynytkin mutta sitten herään tikkana kolmen-viiden aikaan aamuyöstä ja valvon pari tuntia. Tästä johtuen aamulla olen sitten taas kuolemanväsynyt ja tarviin päikkärit töiden jälkeen. Tätä ei tapahdu ihan joka yö, mutta ainakin pari-kolme kertaa viikossa.

Maa, mäkin oon hermoillut siitä hiton foolihaposta, koska aloin syömään niitä vitamiineja vasta viikko sitten. Ja tuolla sanotaan että kuudennella viikolla se vaikuttaa jotenkin olennaisesti vauvan kehitykseen. Oon miettinyt, että ehtiikö ne nyt sit vielä vaikuttaa... Mutta tosiaan, kai normiravinnostakin saa riittävän määrän, jos vaan terveellisesti syö.

Yksi asia, joka mua ärsyttää tässä uudistetussa foorumissa on se, että vastattaessa viestiin ei saa tätä ikkunaa suljettua tonne alas, että voisi välissä lukea viestejä. En muista, mihin kaikkeen halusin kommentoida... Ja toinen on se, että enää ei tuu sitä "olet raskaana niin ja niin monta päivää ja nyt kehittyy tämä ja tämä..." kun kirjautuu sisään vai tuleeko teillä?
 
Moi kaikille elokuisille! Ilmoittaudun mukaan varovaisesti, mutta innokkaasti! Keskiviikkona plussasin ja kovasti olen täällä surfaillut jo ennen sitäkin!

Jotain itsestäni! Olen 27-vuotias ensimmäisen lapsen hermostunut odottaja! Erityistä pelkoa ja jännitystä aiheuttaa takana olevat keskenmeno ja kohdun ulkoinen raskaus. Kaikki tämä yhden vuoden sisällä, joten aikamoista tunnekuohua aiheuttaa tämä plussa! Monta asiaa mielessä pyörii ja toivo ja odotus suuri! Nyt siis juuri alkoi viikko 5 ja varhaisultran olen varannut 5.1. silloin on 7+5 menossa! Pitkä aika kun tietää kokemuksesta jo niin paljon.. mutta uskoa tähän onnistumiseen löytyy, vaikka välillä pelko nostaa päätään! Minun kohdalla tuo varhaisultra on ehdoton, koska kohdunulkoisen riski on suurempi.

Kovasti on mullakin noita oireita! kohdun ulkoisen raskauden aikana niitä ei mulla juuri ollut, joten se tuo luottamusta aikalailla! Rinnat on kipeät, huonovointisuutta, etenkin öisin, limakalvojen kuivumista, janon tunnetta, hajujen voimistumista, hiusten rasvoittumista ja ruokahalun kasvua. Turvonnut olo ja väsymys ehkä vie voiton kaikista!

Mä olen kertonut siskolle, äidille ja muutamalle ystävälle! Oikeastaan niille vain, jotka tietää historiaani raskauksien osalta muutenkin! Tuki on kuitenkin tärkeää ja itse olen sellainen hölösuu, etten olisi voinut näille ihmisille olla kertomattakaan!

Positiivinen mieli vie meitä paljon pidemmälle kuin pahimman pelkääminen, joten yritän myös itse uskaltaa iloita enemmän kuin murehtia! Tehkää te siskot myös samoin!

Toivottavasti meillä kaikilla on onnea matkassa ja saadaan elokuussa onnitella toisiamme! Täältä saa kyllä kovasti tukea ja apua moneen asiaan!
 
Moi vaan kaikille!
Noista foolihapoista sun muista...  Mulla oli ekassa raskaudessa vasta rv10 ensimmäinen neuvola (sain terveyskeskuksesta ohjeet soitella neuvolaan vasta silloin mitä neuvolassa taas ihmeteltiin...).  Enpä ollu foolihaposta kuullukaan ja ottamatta jäi siis koko raskausajan.  Raskaus-monivitamiinitabletteja söin silloin ja aloitin taas.  Lapsihan ottaa kehittyessään kaikki tarvittavat ainekset - äiti on se joka kärsii puutostiloista jos ei ylimääräisiä aineksia saa!  Älkää siis panikoiko, mitään peruuttamatonta kamalaa ei ole tapahtunut ;)

Noi yövalvomiset voi johtua hormoneista, mäkin herään hikoilemaan öisin.  Ja tottakai valvottaa myös kun pyörii päässä kaikki lapsen tuloon liittyvät jutut.

Mun oli tarkoitus palata päivätöihin maaliskuussa.  Nyt täytynee ilmoittaa pomolle että tuli muutoksia suunnitelmiin.  Ei olis mitään järkeä laittaa lasta muutamaksi kuukaudeksi päivähoitoon kun on kuitenkin sitten heinäkuussa jäämässä äitiyslomalle.

Me kerrottiin edellisellä kerralla raskaudesta pääasiassa ekan ultran jälkeen.  Parille ihmiselle kerrottiin toki ennenkin.  Varmaan sama linja tälläkin kertaa.

Jotenkin ekalla kertaa koko raskaus tuntui ihan epätodelliselta kunnes sen sikiön siellä ultrassa näki.  Tai oikeastaan siihen asti kunnes alko tuntea liikkeet.  Nyt taas raskaus tuntuu todella konkreettiselta vaikka ihan alkumetreillä ollaankin.
 
onnea vaan kaikille plussanneille... :)

täällä meillä odotellaan toista palleroa, viikkoja vasta 5+1... elikkäs LA olisi 11.8...

kotona taapertaa 1 v 3 kk ikäinen poika, että vauhtia piisaa :) itsellä ikää 22 v. ja miehellä 24 v. satakunnassa päin asustellaan...

meillä ei edes ollut yritys päällä, ehkäsyä ei olla silti käytetty kuukauteen... miehellä oli kolme kertaa puolen vuoden sisällä tulehdus alakerrassa ja lääkärit sanoi että noin 90 % mahdollisuus ettei voi enään saada lapsia, mutta heti sitten tärppäsi ja todella onnellisia ollaan :)
 
Heips! Täällä uusi odottaja ilmottautuu mukaan jutustelemaan. Pari viikkoa sitten on plussattu ja laskettu aika olisi varmaankin 7.8. Esikoinen on tulollaan ja ensi yrittämältä tärppäsi. emoticon

Itse olen 27-vuotias nyt, lasketun ajan aikaan likemmäs 28v.

Melko oireetonta on täällä ollut odotus. Silloin heti aluksi oli omituinen paine ja turvotus jo ennen kuin oli kuukautisten aika, niinpä testasin plussan jo kp 25. Mutta se meni ohi. Rinnat on vähän paisunut ja kipeät ne on välillä ihan niin, että pienikin tärähdys laittaa irvistämään. Ja nyt viime päivinä on ollut ilmassa aivan ihmeellistä herkistelyä etenkin aamuisin. Alkaa vissiin hormoonit pistää päätä pyörälle. emoticon

Parille ystävälle olemme kertoneet, mutta perheelle aikomus kertoa jouluna. Varhaisraskauden ultra sekä eka neuvolakäynti ohjelmassa jouluviikolla.
 
Tervetuloa kaikille uusille..

Yyh Mörkö. Taidan tietää milt toi tuntuu. Tosin ite en oo viel kertaakaan oksentanu, mut huono olo ihan koko ajan.emoticon Sillon vaan parempi olo ku syö. Ja ihan vaan sen ajan ku syö. Heti ku lopettaa ni taas huono olo.. Tosi inhottavaa olla töissä ku ei mitään oikeen jaksais/pystyis tekeen. Ja silti on pakko ne tehä... Nyt just syön tommosii läkerol pastillei.. Helpottaa kummasti..

Mullakin oli ekasta raskaudesta tommosii työhuolia, ku murskulla. Mun työsopimus loppui kesken äitiysloman ja pelkäsin, ettei sitä uusita. Kun tätä asiaa kysyin pomolta ni ilmoitti, että ei hätää. Sain siinä sitten vakinaisen paikan.. Kerrankin näin päin.. Nii ja ei sitä huonoa oloa aina tule. Viime raskaus mulla muistaakseni paljon helpomp tän äklötyksen osalta. Että uskoisin ettei ole mitään hätää sinulla..emoticon

Mä en oo syöny muutaku kalsiumia. Ja rautaa viime raskaudessa..

Mistä ostit sen dobblerin Terhituuli ja kuinka paljon maksoi? Mä kans pelkään et tulisin hulluks ku jos ei niit kuulis..

Charlottez: Aika raskas vuosi teillä siis ollut. Toivottavasti nyt menee kaikki hyvin.. Ja hyvä että aattelette positiivisesti..

Mulla oli se viime yövuoro aikast hirvee.. Huono olo ja väsymys oli suuri.. Ens viikol ois kolme yötä putkeen. Nyt jo kauhistuttaa ajatus..

Pitäis mennä vähän syömään jotain.. Hitsi pelkään tulevia kiloja..emoticon
 
Hitsi, mää en saa tuota tickeriä toimiin en sitte millään. Tosin koitin sillon ku oli nämä ihme päivitykset menossa ja sillon ei tainnut mikään toimia. Pitänee vielä uudestaan testata.

Joku tuossa aikaisemmin kertoili ahdistuksestaan ylipainoa kohtaan ja siitä miten terkat marmattaa. Mua pelottaa ihan sama juttu. Itsellä painoa jotain päälle 100kg. En ole lihonut syömällä vaan minulla on kaksi sairautta joiden takia olen lihonut eli PCO ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Haluan lihoa mahdollisimman vähän nyt raskausaikana ja toivottavasti imetys sitten pistäisi aineenvaihduntaa liikkeelle. Olen tuolla kuumeilijoissa monesti kriiseillyt tätä paino asiaa, mutta ei sille mahda mitään. Syön erittäin terveellisesti ja liikun, olen myös syönyt laihdutuslääkkeitä. Eli tämän kanssa on vain tultava toimeen.

Täällä ei oo kunnon kuvottavaa oloa oikeastaan ollutkaan. Siksi tämä raskaus tuntuu epätodelliselta. Rinnat on kyllä helkkarin kipeä, enkä pysty nukkumaan mahallaan. Koko ajan väsyttää ja meinaan nukahtaa töissäkin pystyyn. Samoin minulla on tuota valvomista. Hirveästi väsyttäisi, mutten saa unta. Jotenkin koko ajan sellainen jännittynyt olo. 

Mulla kans tuo työ stressaa. Mulla määräaikainen sopimus loppuu 31.1.2011. Ja työnantaja on jo ilmoittanut haluavansa jatkaa sopimustani toisella vuoden määräaikaisella. Otan toki työn vastaan, mutta tuntuu kusettamiseltä, kun joudun sitte huhtikuussa ilmoittamaan, että jäänpä äippälomalle sorry. Ei varmasti ole töihin takaisin tulemista sitten kun äippäloma loppuu. Haluaisin kyllä toisaalta jäädä tammikuun lopussa kotiin ja vain keskittyä tähän raskauteen, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista, koska minä olen tällä hetkellä meidän perheen "elättäjät", koska mies on pitkäaikais sairauslomalla... En tiedä... Vaikeaa.

Nia ja Tyyppi rv 5+6
 
Täällä ilmoittautuu mukaan uusi odottaja! Plussasin perjantaina 10.12. kp 37/31-40. Takana meillä oli vauvan yritystä elokuusta 2009 ja pikkuhiljaa oli alkanut jo tuntua siltä, että tuleekohan tästä mitään. Keväällä mulla jäi menkat pois, vaikka en ollut raskaana. Kierrot oli jo 106 päivässä ennenkuin menkat alkoi uudestaan Terolutin voimalla. Gyneltä sain 6 kk reseptin ja ohjeen jos ei näillä tärppää tule uudestaan. Söin 3 kk teroja, ja kun tärppiä ei kuulunut niin pidin niistä 3 kk taukoa. Sitten aloitin ne uudestaan. Tuskailin kuitenkin koko ajan sitä, että kerkeäisi ovuloida ennenkuin joutuisin ottamaan ensimmäisen tabletin 15. kiertopäivänä. 4.11. alkoi sitten menkat, jolloin päätin että otan tässä kierrossa terot vasta oviksen jälkeen... Ja niin hyvin sitten sattui, että kun ovuloin 21.11. niin oltiin keretty heilutella peittoja just edellisenä iltana. :) Odottelin viikko sitten menkkoja alkavaksi, mutta niitä ei kuulunut. Tämän viikon alussa alkoi rinnat olla kipeinä, jotka laitoin vielä teroista johtuviksi oireiksi. Tosissani aloin ihmetellä tiistai/keskiviikko seutuvilla, kun alavatsassa nippaili ja tuntui menkkamaisia kipuja... eikä "tätiä" näkynyt missään...

Mulla oli eilen 11.12. tiedossa pikkujoulut, jonka vuoksi tein testin perjantaina 10.12. ja silloin testiin tuli heti kaksi vahvaa viivaa! Skeptisenä tein vielä digitaalisen viikkonäytöllisen testin, johon tulikin kohta teksti Raskaana 2-3. Kai se on pakko uskoa!!

Todella onnellinen, mutta epäluuloinen olo. Toivottavasti siellä on oikeasti joku ja se pysyy siellä kyydissä mukana!! <3

Eilen oli sitten ne pikkujoulut, parin kaverin kesken täällä meillä. Ostin kaksi alkoholitonta siideriä (Rekordeligin mansikka-lime, ihan yhtä hyvää kuin oikeakin) ja meinasin ensin että kertoisi mitään, huomaisivat jos huomaisivat. Mutta enhän minä sitten malttanut pitää suutani kiinni, vaan kerroin heti kun pääsivät ovesta sisään. :)

Baariin lähdin käymään kaverin kanssa oikeastaan sen takia, että kun siellä ei nykyään saa sisällä polttaa, niin ei altistu tupakansavulle. Ja pääsi sitten tanssimaan, kun ei sitten varmaan pääsekään pitkään aikaan. Yritin myös "imeä" sitä fiilistä itseeni, kun jos oikeasti ei pääse pitkään aikaa baariin... onhan tuota tullut siellä käytyä jonkun verran... :) Tilasin sitten tiskiltä aina jotain alkoholitonta drinksua, mikä maistuisi omenalta/ limeltä... yks tuttu tuli ihmettelemään, että mitä sä oikein juot niin pakkohan sille oli kertoa. :) Näiden lisäksi on kerrottu miehen vanhemmille, minun äidille ja siskolle (isä on kuollut), ja muutamille läheisille ystäville sekä läheisimmille työkavereille. Otin sellaisen kannan, että kerron niille joille voisin kertoa myös silloin, jos jotain menee vikaan...

Muutenkin huomaan koko ajan jossittelevani, jos kaikki menee hyvin, jos siellä on joku, jos laskettuaika on elokuussa... Jouduimme kuitenkin pettymään joka kuukausi yli vuoden ajan, niin onko tämä nyt oikeasti totta?! Saanko minä nyt oikeasti olla onnellinen?!

Pahoittelen tässä välissä jo, että tästä taitaa tulla romaani. :) On niin paljon asiaa... mies on työmatkalla niin ei ole kelle purkautua kuin tänne...

Oireita, jotka olen huomannut:
* ajoittaisia menkkamaisia kipuja ja nipistelyä
* väsymystä ja haukottelua
* jatkuvaa näläntunnetta
* huono olo, jos ei muista syödä heti kun tulee nälkä (verensokeri?)
* rinnat hellät ja ehkä aavistuksen turvonneet?
* turvotus (voi johtua myös ärtyneen paksusuolen oireyhtymästä)
* ummetus, joka laukaisee minulla ajoittain ilmenevän ikävän vaivan: vatsan ollessa kovana, kakkaa änkäessä peräaukon suulta repeää laskimo, mikä aiheuttaa verenvuotoa ulosteeseen sekä ihan tiputtelevaa vuotoa... Aiemmin vaivannut suunnilleen 1 pv /2 kk, mutta nyt on ollut jo kolmena peräkkäisenä päivänä, joten liittyy  varmasti raskauteen. Onneksi tähän asiaan saan lisätietoa huomenna, kun on lääkärin soittoaika.

Noihin työjuttuihin on mullakin huolta: ensi viikolla on työhaastattelu tiedossa. Olen lastenhoitaja ja 5 kk sijaisuus olisi tarjolla pienten ryhmään. Olen miettinyt viikonlopun ajan kerronko haastattelussa tilanteestani vai en. Yllättävän monet ystäväni ovat sitä mieltä, että ei kannattaisi kertoa... Mutta äitini, työkavereideni ja omani mielipide on että kerron. Tulee semmonen valehtelija-olo, jos jättää noin ison asian kertomatta... Ihan sama asia olisi, jos tietäisi vaikka joutuvansa johonkin isoon toimenpiteeseen, ja jättäisi sen kertomatta... Se vaikuttaisi työhön , mutta jos kaikki menee hyvin niin raskauden ei pitäisi vaikuttaa tai ainakaan vaikeuttaa mitään.... Saa nähdä sitten miten käy... nykyisessä paikassa on kuitenkin töitä vielä tammikuun loppuun, että jos ei nyt tärppää niin katsellaan sitten mitä keksii...

Hyvä juttu, että täällä pääsee jakamaan tunteita ja ajatuksia teidän muiden kanssa. Täällä on tosiaan 26- vuotias (mies on 29v) ensimmäisen lapsen odottaja pohjois-savosta. emoticon
 
Ja lisäyksenä vielä äskeiseen romaaniin, niin laskureiden mukaan laskettuaikani olisi 14.8.2011. Miehellä oliskin siinä parin päivän päästä 30 v synttärit, niin aika hyvä synttärilahja olisi. emoticon

Oireisiin vielä lisäyksenä hajuaistin herkentyminen, haistan jo kaukaa hyvän ruoan tuoksun, toisaalta eilen baarissa viinan haju keskustelukumppaneilla haisi tosi pahalta...

Sitten piti vielä kysyä, että onko totta että alkuraskaudessa ei saisi nostella mitään painavia?? Ystäväni (yhden lapsen äiti) sanoi, että siinä olisi korkea keskenmenon riski... että esim. kuntosalillakaan ei saisi käydä..?! Minä luin juuri viime Vauva- lehdestä että kuntosali olisi juuri hyvä alkuraskaudessa (itse en ole mikään voimannostaja, vaan ihan kevyttä lihaskuntoliikettä teen). Mutta miten tuon nostelun kanssa? Mietin, että uskaltaako sitten töissä nostella lapsia jne?? Tietysti neuvolahoitaja /- lääkäri tietäisi, mutta hoitajan aika on vasta 30.12. ja lääkäri 4.1. Apuva!
 
Täällä kans uus odottaja elokuisiin :)

Muutaman vuoden yli 30v pariskunta ollaan ja esikoista yritetty viime keväästä. Kierrot on vaihdelleet viimesen vuoden ajan 28-37 välillä. Sitten, kun edellinen kierto alkoi vaan venymään ja venymään, testailin jo parit negatkin, kunnes vasta viime viikolla tuli vahva plussa :) Vaun laskurin mukaan LA olisi 7.8. Ensimmäinen neuvola on varattuna ja 22.12. Silloin sitten varmaan ollaan viisaampia ;)

Oireina on lähinnä tällä viikolla ollut tosi kipeet ja arat rinnat, jatkuva jano + vessahätä, turvotus alavatsalla + semmonen kuvottava/etova olo. Oksua ei tosin oo näkyny, eli kaikki hyvin. Unettomuus on vaivannu parina yönä -  herään siinä kolmen pintaan ja valvon pari tuntia ennen kuin taas saan unta.. Toivon tosiaan, ettei tuo yövalvominen jatku, vaan on jotenki väliaikaista! Voi muuten käydä melko raskaaksi työpäivät.

Me ei olla kerrottu vielä kenellekään, vaan pidetään masukas nyt ihan omana salaisuutena. Pelko ja huoli on vähän kaikesta ja halutaan nyt varmistua ensin, että kaikki on ok, ennen kuin kerrotaan. Lisäksi tuntuu aika kivalta, kun on "oma salaisuus" :)
 
Tökkönen, ei näy mullakaan enää ne "olet raskaana viikolla se ja se ja nyt tapahtuu sitä ja sitä" kun kirjautuu, harmi tosiaan. Siitä tuli aina jotenkin tosi kiva fiilis!
En tiedä huomasitko, mut vaikka tämä palsta jääkin "harmaaksi" viestiä kirjoitettaessa, niin sitä pystyy skrollaamaan alaspäin hiirellä tuolta sivusta? (Viestikentti tosin jää tänne ylös ja jos haluaisi katsoa edellisen sivun viestejä, ni se ei tietenkään onnistu.)

Foolihaposta vielä sellaista, että täytyy vaan toivoa parasta sen riittävyyden suhteen ja että viime viikolla aloitettu vitamiinikuuri vielä vahvisti alkion hermostoputken sulkeutumisen! Ni.
Ja kiitos Moon vaan rauhotteluista, tuntuu heti paremmalta. :)

Charlottez, lämpimästi tervetuloa mukaan! Me pidetään peukkua, että kolmas kerta toden sanoisi!!
 emoticon

jm88, ansku, Kcatri & Leine, onnittelut plussistanne ja tervetuloa!

nia, tsemppiä noihin työkuvioihin myös sulle! Toivottavasti järjestyvät parhain päin!

Kcatri, kiva lukea "romaaniasi" ja paistavaa innostusta!
En ole kuullut, ettei alkuraskaudesta saisi käydä salilla tms. nostella painavaa, oikeastaan päinvastoin. Tietoa mulla ei asiasta kuitenkaan ole, joten parempi, että tarkistetaan lääkäriltä! Olen itse käynyt ihan normaalisti urheilemassa, kun tekee kuulemma hyvää vauvallekin? En kyllä mitään kovin jättipainoja nostele, lähinnä body pump -tyylisesti (muutamista kiloista max. 15 kiloon).

Leine, wow, mikä allekirjoitus!! Täytyykin heti vierailla noilla sivuilla... emoticon

Söin lauantaina vahingossa kolme lusikallista juustokakkua, joka oli tehty italialaisesta mascarpone-juustosta (pastöroimaton)! Sain taas tietty kauheet keskenmenopaniikit aikaiseksi...  Onneks mun mies näytti netistä jotain sivuja, joiden mukaan mascarpone olis muka turvallista?! Tästä(kään) asiasta ei löydy yksiselitteistä vastausta, vaan kaikki viranomaiset ja palstat ovat asiasta eri mieltä, great. No, ei auta itku markkinoilla. Täytyy vaan toivoa, ettei listeria muhinut noissa kolmessa lusikallisessa!!
 emoticon

Tattadaa, enää vähän yli viikko varhaisultraan!! emoticon
 
Onpas kiva nähdä, että porukka kasvaa! emoticon
Mulla on joku ihme liikkumisinto päällä. Olen aina harrastanut liikuntaa aika paljon, mutta jostakin syystä tällä hetkellä reipas kävely tuntuu erityisen kivalta (kunhan päällä on tukevat rintsikat...). Olen tänäänkin ollut lenkillä reilut pari tuntia ja huomenna ajattelin hypätä suksille. Suurin huoli liikunnan suhteen on se, että milloin ei enää saa nousta hevosen selkään? Tietääkö joku? Se on rakkaista harrastuksista rakkain ja tulen varmaan sairaaksi, jos en pääse ratsastamaan emoticon

Kcatri
sinulla on laskettu aika samana päivänä kuin minulla ja ilmeisesti asutaan samalla seudulla, kivaa!

Edelleenkään ei huono olo vaivaa. Toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin... Luin viestejänne vitamiineista ja aion huomenna suunnata apteekkiin.

Hyviä vointeja kaikille! Ja tervetuloa "uudet onnelliset"!
 
Huoh...  Mua ärsyttää tää foorumin uudistus, oon todella kaavoihinkangistuva ihminen ja rassaa kun pitää opetella uutta.  Ja ois ihan mukavaa saada allekirjoitukseen uus tickeri vanhan kaveriksi mutta eipä onnistu.  Vau on päättäny myös että olen vuosimallia 1900.  Jee.  Mutta ei tosissaan onnistu mikään päivittäminen.  Ärs.

Neuvolastahan saa sitten sen vältettävien ruokien listan.  Mä kyllä edellisessä raskaudessa söin ihan tyytyväisenä kylmäsavu- ja graavilohta, tuorejuustoa, silliä ja mätiä.  Nytkin kun varasin neuvola-aikaa niin terkkari muistutti että muistathan joulupöydän vaarat.  Joo, joo.  Mutta aion tänäkin vuonna syödä noita joulukaloja :)  Seisovasta pöydästä en lähtis noita kaloja yms syömään mutta kotioloissa kyllä.  En nyt tarkota että kenenkään tarttis viisveisata noita ruokarajotuksia mutta ei se lista nyt mikään raamattu ole.  Lääkkeiden suhteen olen sitten ollu tarkka etten ota vahingoittavia (tuntuu vaan että ne mitä saa ottaa on tehottomia...).
 
Tervetuloa kaikille uusille! Ja tsemppiä oireiden ja huolien kanssa!


Kcatri:
Alkuraskaudessa ei ole mitään nostorajoitteita, myöhemmin rajoitukset johtuvat mm. pitkien vatsalihasten erkanemisesta ja selän rasittumisesta sekä mahdollisista supistuksista ja kohdunsuun avautumisesta.

Mursku:
Ensimmäisessä raskaudessa lopetin ratsastuksen joskus 14. viikon tienoilla. Laukkaaminen alkoi tuntua ikävältä vatsassa ja putoamisvaara huolestutti. Tässä raskaudessa ratsastus jäi jo 9 kk ennen raskautta polvivamman vuoksi, polvi alkaa olla kunnossa, mutta en taida kuitenkaan aloittaa uudelleen vielä.

Me ollaan kerrottu pikkukakkosesta isovanhemmille ja yhdelle hyvälle ystävälleni sanoin myös. Lähipiirissä on myös henkilöitä, jotka ovat yrittäneet lasta jo useamman vuoden ilman tulosta, joten mieluummin odotamme hetken ennekuin heille asiasta kerromme.

Oireista: Rinnat ovat olleet arat ja vessassa saa juosta pari kertaa yölläkin. Ja uudelleen nukahtaminen ei sitten sujukaan niin helposti emoticon jotan töissä mennään sitten haukotellen. Torstaina meinasin oksentaa lentokoneen laskeutuessa (perheviikonloppu Pohjolan Pariisissa emoticon ), tänään ei onneksi ollut ongelmia. Muuten ei pahaolo ole vaivannut, mutta kaikki ruuat (esim. leipä) ei maistu.

Neuvolaan en ole vielä soitellut, yritän tällä viikolla ehtiä. Ultrasta ei ole tietoa, yritän ainakin NP ultran saada hommattua, rakenneultra kuuluu täällä kunnan tarjoamiin.

Foolihappoa on täällä mainostettu todella paljon, joten aloitin sen syömisen jo kuukausi ennen yrityksen aloitusta, ja yrityksen venyessä on varastot nyt sitten takuulla täynnä. Lisäksi syön Kalsium-valmistetta, jossa on myös Omega-3 ja D-vitamiini.
 
Kiitos tiedosta Wandacat. Pitää ratsastaa nyt vaikka joka päivä, kun se huvi muutaman kuukauden päästä loppuu emoticon  Kestääkö polvesi edes rauhallista ratsastusta? Oletko kokeillut polvitukea?

Onko teillä muilla superenergistä oloa? Tekeekö sen vain tämä ilo raskaudesta vai olenkohan sekoamassa? emoticon
Mutta nyt pitää mennä taas syömään...
 
Takaisin
Top