Elämää Vauvan kanssa

Minäkin odotan sitä, että jalat löytyis. Nyrkit on koko ajan suussa, ni on se varmaan söpöä sitte ku varpaat löytyy ja ne laitetaan suuhun :)
 
Kaikki lapset kehittyy omaan tahtiin ja ei pitäis verrata toisiin lapsiin, mut se on tosi vaikeeta :D itse olen ajatellut että Natalie kasvaa ja kehittyy niin nopeasti siitä syystä että hän syntyi viikko + 4 päivää lasketun ajan jälkeen. Meillä on muuten 4kk neuvolalääkäri huomenna vaikka Nataliellä on ikää vasta 3kk +1 viikko kun neuvolatäti oli sitä mieltä että hän on niin kehittynyt että voi tehdä sitä jo.. Mua se mietityttää kun se tehdään näin varhain että mitä jos hän ei vielä osaa niitä juttuja mitä lääkäri vaatii..
 
sofiaelisabeth, tiedätkö mitä siellä 4kk lääkärineuvolassa tapahtuu ja vauvan pitäis osata? Tai tuutko kertomaan sitten, kun ootte ollu, että miten meni? Eiköhän lääkärikin ota huomioon, että teidän tyttö on nuorempi.. :)
 
Meillä 4kk neuvolassa lääkäri teki ne omat tutkimuksensa, lonkat, keuhkot, silmät jne. Neukkutäti otti pituuden, painon ja py:n. Sitte kyselivät mitä lapsi osaa ja miten syö ja nukkuu. Itte sai kertoa huolet ja murheet jos oli. Jotain parisuhde lappujakin oli täytteväks mut unohdettiin ne kotiin ni ympäripyöreesti niistä juteltiin.
Tiettu tapansa joka kunnalla, mut 3kk neuvolassa täti sano että 4kk neuvolassa on laaja terveystarkastus vauvalla, mut min mielestä tää ei poikennu muista lääkäritarkastuksista mitenkää..
 
Sandy83lle, kait se täti mua sillä nukkumisasialla lohdutti, kun poika heräili tuolloin useammin yössä. Hyvähän se on kun nukkuu ja tosiaan merkki siitä, että saa ruokaa riittävästi. Meilläkin on huomenna tuo 4kk neuvola, enkä ole pätkääkään huolissani siitä, mitä siellä nyt vauvan "tulisi jo osata tehdä". Kahden lapsen kokemuksella voin sanoa, että kaiken ovat oppineet tekemään omaan tahtiinsa kumpikin.
 
En tiedä mitä lääkäri tutkii mutta ymmärsin että se on laaja lääkäritarkistus niin kun Kattis sanoi. Kerron sitten huomenna mitä siellä tapahtui :)
 
Meillä on 4kk lääkäri vasta 5-kuisena :D Eli 21.1.. ei ollut vapaita aikoja ennen tuota :)
 
Ei kääntyillä meilläkään vielä :) Ei oo edes mitään yritystä. Sängyllä voi kiepsahtaa kyljeltä mahalleen mutta meiän patja on niin lössö et eiköhän painovoima vaan vedä vauvan mun tekemään kuoppaan :D Mahallaan koittaa jo kovasti päästä eteenpäin ja kädet ja jalat ilmassa huitoo minkä kerkiää ja onnistuu pyöriin jonkun verran ympäri niin että kattookin kohta ihan eri suuntaan. Ja selällään potkii lattiasta/mun jaloista vauhtia ja pääsee vähän eteenpäin. Näköjään eteneminen kiinnostais enemmän kun kääntyily.

Mä en oo enää ees lukenu mitä missäkin iässä pitäis osata niin en ota niistä stressiä :) Oppii kun on valmis. Mikäs kiire sitä on kääntyillä kun vähän kitisee ja äiti tulee ja kääntää :p

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Nataliellä oli siis tänään 4kk neuvola + lääkärikäynti ja mitat oli 7,960kg ja 68,3cm!! Hän sai kovasti kehua lääkäriltä että hän on kehittynyt tosi hyvin :) ja nyt tuli käsky että pitää antaa enemmän kiinteää ruokaa (on saanut maistella vähän joka päivä) koska hän on niin iso että ei enää pärjää pelkällä maidolla.. Äidin pikku tyttö ei enää oo niin pikkuinen.. :Heartred ja lääkärikäynnissä ne vaan katsoi ne tavalliset jutut; lonkat, vatsa, selkäranka, sydän, että pystyy seisomaan jaloilla ja että pystyy pitää pää ylhällä kun hänet nostetaan käsistä ylös. Eli ei ois tarvinnut olla huolissaan kun kaikki meni hyvin :)
 
Voi vitsi McGonnor, harmi että sulla oli semmonen fiilis. :sad001 Mää niin tykkään susta. :))
Itsekin sitä vertaa jatkuvasti alitajuisestikin omaa lastaan muiden lapsiin, ja esim. jossain vaiheessa fb-ryhmässä alettiin hehkuttaan, kun vauvat kääntyilevät masulleen jo jne, ja mä aloin paniikissa miettiin, että en oo edes pitänyt vatsallaan, oonko nyt pilannut jotakin infernaalisesti?!?

Eli ei pitäis, ei yhtään. Minun vauvva on just täydellinen mulle tuollaisenaan, ja me opitaan asiat kun opitaan. Emma kääntyy kyljelleen ja on kovasti menossa jo masulleenkin. Masultaan on kerran kääntynyt selälleenkin. Muutoin me ei hirveesti ees treenata, koska ei tarvii vielä kaikkea tehdäkään. Neuvolassa eilen terkkari testasi käsistä istualleen nostoa, ja tyttö otti molemmilla kerroilla jalat alleen. EI TARVIIS VIELÄ! Terkkarikin toppuutteli, että pienen vauvvelin ei vielä tarvitse. :) Mieluummin hitaasti ja varmasti, kuin syöksymällä pää edellä päitsikköön.

Me kasvetaan niillä omilla käyrillä tätä tahtia. :)
 
Haha :D Emt, oli siinä muitakin syitä kun pelkästään se. Mulle se meno siellä fb-ryhmässä muutenkin tuntu vähän oudolta. Ehkä liikaa vauvajuttuja mun makuun. Kun mulle koneella käynti on ns. "pako" ulkomaailmaan ja naamakirjassa on kiva käydä kun siellä ei mitään vauvajuttuja jatkuvasti hypi silmille. ( ja kyllä, yritin peittää ryhmän tapahtumien näkymisen omalla etusivullani mutta jotenkin se hemmetin fb ei suostunut toivettani toteuttamaan!) Täällä voin käydä vapaaehtoisesti lukemassa vauvajuttuja ja muiden kuulumisia jos niin haluan. Tykkään muutenkin käydä enemmän täällä.

Elkäähän nyt ymmärtäkö väärin.. Rakastan vauvan kanssa olemista ja tätä arkea mutta pitäähän tässä nyt herranen aika jotain muutakin elämää olla että jaksaa taas leikkiä, laulaa, hoivata, lässyttää, viihdyttää ja olla parhain äiti mitä vain pystyn tuolle omalle pikkuselleni olemaan :)

Ja loppupa se stressaaminen ainakin, ei oo ollut hetkeäkään sen jälkeen mielessä jahka oma tylleröni olisi jostain jäljestä.. EI OLE :wink :Heartred
 
Minäkin tykkään ihan hirveesti Mcgonnorin jutuista!! Harmi että lähdit fb-ryhmästä, mutta ymmärrän kyllä syysi.

Musta fb-ryhmä on siitä kiva kun sinne saa hehkutella omaa vauvaansa mielinmäärin ja laittaa kuvia. Omalle sivulle en viitsi niin paljon laitella, ettei lapsettomat kaverini poista mua kokonaan kavereista :-)

Musta on kiva seurata kaikkien vauvojen kehitystahtia. Jokainen selkeesti kehittyy erilailla. Toiset lähtee liikkeelle nopeammin ja toisilla on nopeampi kielellinen kehitys.

Oma ameebani on alkanut ihan hirveesti jutella. Hänellä on selkeesti ranskalainen aksentti. Osaa selkeesti sanoa jo ÄITI!! On sanonut niin monta kertaa parin päivän aikana että uskottava se on. Lisäksi kiukkusena sanoo eieiei, en tiedä mistä sen on oppinut, itse en ei sanaa juurikaan käytä. Olisko sisäsyntyistä :-)

Me ollaan otettu käyttöön hyppykiikku. Vitsit on sitten kiva! Vauva pomppii kuin mikäkin kenguru. On lopettanut kaikki maaten kääntyilyt ja varpaiden tutkimisen. Kädet olis suussa KOKO ajan. Annankin hänelle käteen nykyään kurkun tai porkkanan ja järsii niitä tosi mielellään. Maisteli mandariiniakin eikä ilmekään värähtänyt. Hassu apinanpoikanen :-)
 
Mulle sanoi fysioterapeutti, että hyppykiikku, kävelyteline (ei sellainen tuki/kärry) ja bumboistuin on ehdottomasti ei-ei-listalla vauvojen kanssa. Hyppykiikku ja kävelyteline opettavat vauvan varvastamaan, ja pahimmassa tapauksessa se jää päälle eikä kävely koko jalkapohjalla lähde onnistumaan, ja bumbo sitten taas "pakottaa" vauvan istumaan, vaikka valmiuksia siihen ei vielä olekaan. Olen toki nähnyt, miten iloisia vauvoja hyppykiikussa keikkuu, mutta meillä sellaista ei tule olemaan.
 
Meillä nyt sitten tosiaan kehitys on viivästynyt, sanoi fyssari. Johtuen tuosta vauvan ylijäntevyydestä, mistä oon aiemmin täällä maininnut. Kääntyä ei tosiaan vielä tarvitse... mutta meidän mussukka ei oikein osaa olla mahallaan ollenkaan, kun asento on vinksallaan. Ja ei olla sitä pidettykään juuri fyssarin käskystä, vaan harjoitellaan vaan pieniä hetkiä esim äidin mahan päällä mahallaan oloa siten, että vauvan käsiä tuetaan oikeassa asennossa. Selällään taas kädet ei meinaa nousta ylös sieltä korvien vierestä, mikä pitäisi nelikuisella jo tapahtua. Jos ne eivät nouse, niin vauva ei opi tarttumaan leluihin. No, hyvinä hetkinä ne kädetkin onneksi nousee, ja nyt me sitten harjoitellaan tota tarttumista sellasessa pystymmässä asennossa, missä vauvan kädet on luonnostaan alempana eikä korvissa.

Ei se nyt sinänsä niin kamalaa ole, koska vauva ehtii kuulemma oppia asiat myöhemminkin, kunhan vaan tuo liika jäntevyys saataisiin laukeamaan. Mutta sepä onkin ongelma. Fyssari sanoi, että harvoin näkee noin voimakasta ylijäntevyyttä, joka ei meinaa millään helpottaa. Ja tän ongelman hoitaminen on niin kurjaa, kun vauvaa pitäisi siedätyshoitaa asennoissa, jotka aiheuttaa sille huonoa oloa...eli toisin sanoen huudattaa vauvaa... :sad001 Ja miettiä siinä sitten, että mikä on liikaa ja mikä liian vähän tuota hoitoa. Voisi varmaan helpompaakin olla. Fyssari kyllä sanoi, että kaikilla on lauennut tuo jäntevyys. Ellei siinä sitten ole jotain neurologista juttua taustalla, mutta siihen hän ei uskonut.

Eikä tunnu kamalan kivalta, että miks meillä pitää olla näin hankalaa, kun useimmilla muilla tuntuu olevan paljon helpompaa vauvan kanssa. Ko. ongelman lisäksihän meillä on kasvettu hitaasti ja nyt on vielä yörytmikin kadoksissa. Mutta ehkä se täälläkin vielä helpottaa. Toivon, että vauva ainakin on kasvanut nyt tarpeeksi kun korviketta on lisätty, tiistaina taas puntarille.

Siitä huolimatta vauva on kyllä oikein ihana :Heartred
 
Voi kurjuus elenna..... mutta kyllä se teilläkin helpottaa, jossain vaiheessa, ja jo nyt saatte hyvää apua niin fyssarilta kuin neuvolasta tuon kasvamisen kanssa. Tsemppiä ja halit täältä teille!
 
Kiitos puapru... joo onhan neuvolasta tukeakin saanut, tosin välillä tuntuu, että sieltä tulee vaan huonoja neuvoja tuohon lapsen ruokkimiseen (jälkeenpäin ajateltuna), tosin onpahan tullut edes jotain neuvoja. Ja hassua on, kun neuvolatäti yrittää jatkuvasti vakuutella meille, ettei lapsi ole lainkaan liian jäntevä :D Saa nähä, mitä sanoo 4kk-neuvolassa. Mut fyssarilta tulee kyllä hyviä neuvoja. Ja positiivista on myös se, että mun mies on jaksanut tosi hienosti ottaa vauvanhoitovastuuta... :) Niin ne miehetkin näköjään repeää tilanteen mukaan, kun tarvitaan. Yksin ei olisikaan tällaista jaksanut. Mulla on myös yksi ystävä, joka on tukenut tosi paljon :Heartred
 
Mun mies on kieltänyt meiltä noi kävelytelineet sun muut. Sen joku sukulaislapsi oli kävellyt pitkään "varpaillaan" kun oli opetellut kävelemään sellasella kävely/istuin/renkaassa mikälieonkaan.
 
No kuinka vauvat jo kääntyilevät? Meidän pullukka ( vajaa 10 kg) ei vielä käänny, muuten kuin silloin jos laitan kyljelleen, niin punnertaa vaivoin vatsalleen. Silloinkin jää käsi vielä alle ja alkaa kova puhina ja tuhina ja kohta seuraa hermostuminen, jos en auta herraa takaisin selälleen...:wink)
 
Takaisin
Top