Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä vauva nukahti äsken itsekseen yöunille! Esikoisen kanssa sen suhteen harjoiteltiin pitkään ja hartaasti, ja tämä neiti on nyt kolme kertaa nukahtanut itsekseen alle kaksikuisena. Pitänee laittaa useammin jo yöunille itsekseen, kun kerta tuntuu sujuvan, niin oppisikin siihen, eikä tissille nukahtamiseen. Olisi tulevaisuudessa yksi murhe vähemmän. Se edellyttää vaan sitä, että pitää laittaa vauva nukkumaan aikaisemmin, kuin itse menee. Muutenhan se nukahtaa siihen viereen vaikkei tissille nukahtaisikaan.

Meillä on miehen kanssa sovittu, että hän voisi parina iltana viikossa pelata kavereidensa kanssa, kun minäkin saan kerta pari kertaa viikossa viettää muutaman tunnin tallilla. Mutta siihen sopimukseen kuuluu, että hänen pitää sitten minulle kertoa, kun aikoo pelata. Mieluusti tietysti etukäteen, mutta viimeistään silloin, kun on menossa pelaamaan. Usein kun hänkin tietää, että voi pelata, vasta sitten, kun ovat ryhtymässä pelaamaan. Mutta nyt on pari kertaa sitten jättänyt kokonaan kertomatta, olen vaan 30 min - 1 h päästä huomannut, että jaa, sitä pelataan. >:( Kiva, kun sitten joudun yllättäen laittamaan esim. esikoiselle iltapalaa, kun toinen tulee sanomaan, että nälkä on, eikä isi laita. Meillä kun on vuorot noiden suhteen. Eihän se iso homma ole, mutta esikoisen puolesta harmittaa, kun joutuu pyytelemään iltapalaa, kun enhän minä osaa laittaa, jos en tiedä, että minun pitää laittaa. Miehet. Muuten mies osallistuu kyllä ihan ok, nuo pelit vaan tuntuvat menevän ihan kaiken edelle. :(

Tarkoitatteko peleillä siis tietokonetta, Ps:ä ym.? :eek:
Ostin miehelleni 2007 hänen ihan ensimmäisen pelikonsolinsa ja sitä sitten pelattiin yhdessä ja erikseen, mutta kun esikoinen syntyi 2009 syksyllä, niin kone jäi omaan arvoonsa eli sillä katselemme vain yhdessä leffoja. Kyllä mies on välillä meinannut, mutta on kuitenkin jäänyt ja jopa minä yritin isyyslomalla patistaa pelaamaan, kun oli hyvä hetki, mutta ei.. Ja kuitenkin sitä ikäluokkaa olemme joiden kaverit pelailevat päivittäin :D

Onneksi me ei edes omisteta mitään pelikonetta. Mulla palais käämit kyllä heti jos aikaa kulutettais pelaamiseen. Mä olenkin kyllä aika tiukkapipo:P. Meillä mies käy joka sunnuntai kyllä bändireeneissä ja viipyy siellä viitisen tuntia. Mun täytyisi vissiin kokeilla josko sitä voisi palata satulaan, jotta tulisi itsekin lähdettyä hetkeksi pois kotoa. Olenkin viimeksi ratsastanut noin vuosi sitten, kun oma suokki myytiin pitkäaikaiselle vuokralaiselle. Onneksi saadaan vielä käydä hoitamassa ja ratsastamassa kun siltä tuntuu :D.

meil on ps3, mutta onneks mies ei yksin pelaile.. ainaku sen veli tulee nii silloin ne tahtoo aina pelata, mut mullaki on seuraa niin ei se haittaa ja ku se ei oo kuitenkaa ees jokaviikkosta.

Meilläkään ei (onneksi) ole mitään pelivehkeitä vaikka on siitä ollut haaveita. Ei mulla siis :D Tietokoneella ukko on joskus pelannut räiskintäpelejä, tosin hyvin harvoin. Täälläkin ne harrastukset onkin sitten musiikin parissa, mies soittaa kahdessa eri bändissä. Niillä asuu pojat eri paikkakunnilla, joten treenatessa mies on tosi kiinni siinä hommassa. Eli päivät menee töissä ja illat treeneissä. Onneksi näitä rupeamia on vain noin kerran kuukaudessa. Ajateltiin muuten yhdessä tehdä miehen kanssa biisi nimiäisiin. Idea hyvä, käytännössä varmaan pyörryn kun pitää laulaa porukan edessä.

Meillä pelaa mies välillä pokeria netissä. Joskus pelasi paljonkin ja rahasta, mutta nykyään on varmaan saanut siitä hommasta yliannostuksen tai kyllästynyt mun mäkätyksiini kun on "harrastus" huomattavasti vähentynyt :) Se on siitä ärsyttävää, että silloin mies suurinpiirtein kasvaa koneeseen kiinni eikä hänestä saa mitään apua lasten hoidossa kun koko ajan pitää seurata pelitilannetta. Lisäksi vaikka muuten on kiltti kuin nallekarhu, saa huono onni pelissä isot rypyt otsalle ;) Muuten osallistuu kyllä lasten kanssa ja eipä pitäisi valittaa kun itsekkin pääsen harrastelemaan paljon :)

Jonnukka: Me toivottiin nimiäisiin mun veljiä soittamaan ja laulamaan kappaleen Meidän uusi vauva. Oli kyllä ihanaa, kun molemmat innostuivat :) Vielä upeampaa on toi, jos itse saa tehdä kokonaisen kappaleen eli toivottavasti ramppikuumeesi häipyy juhliin mennessä ;)

Kuinka paljon teidän pikkuiset nukkuvat päivän aikana? Olen ihmetellyt kun meillä unta riittää päivällä vaunulenkin verran ja lisäksi noin1-1 1/2 h päivässä. Lisäksi täällä otetaan 15 min microunia imetyksen jälkeen.

Meidän vauva nukkuu sisällä juurikin noita lyhyitä pätkiä imetyksen jälkeen suurin piirtein kerran päivässä n.3h unet, muuten aika pirteä on. Ulos, jos mennään vaunuilemaan ja ollaan liikkeessä nukkuu vauva lähes koko sen ajan, eilenkin 3,5h. Äsken oltiin kaupoilla niin reilu tunti. Kotona sitten nukuttaa yleensä silloin kun tulee vieraita ja on mukavaa puheensorinaa :) Olen ajatellut ruveta vauvaa nukuttamaan vaunuissa ulkona, jos nukkuis siellä pitempään, mutta en ole vielä siihen ryhtynyt. Yöunetkin ovat pidentyneet ja nukkuu yhden 4-6h pätkän ja sitten lyhyempiä muutaman.

Meidän vauva täytti tänään kuukauden. Hänhän syntyi tätinsä 23 v. synttäreinä ja tänään juhli toinen täti 21 v. synttäreitä :D
Meillä nukutaan miten sattuu päivisin, mutta yhdet pitemmät tulee kyllä nukuttua pätkien lisäksi. Yöllä on nyt ruvettu nukkumaan aluksi reilun 3 tunnin pätkää ja sen jälkeen 2h-30min pätkiä.
En silti kamalasti valita, kun tällä kertaa otan hormonikierukan ehkäisyksi, jos mahdollista ja koitetaan pitää taukoa se 5 vuotta. Mies nyt sanoo, että tässä oli kaikki, mutta itse haluan ehdottomasti vielä tulevaisuudessa pitää mahdollisuutena yrittää sitä 4 lasta, jos meille sellainen suotaisi ennen 40 vuoden ikää :)

Meillä taitaa asustella aika uninen kaveri. Tosin oon huomannut, että jos yhtenä päivänä poika on hereillä ja virkeä normaalia enemmän niin seuraavana päivänä nukutaan senki eestä. Tänään poika on syönyt noin 3h välein. Aamulla oli hereillä ehkä noin puolisen tuntia ja päivällä pari tuntia ja tuossa iltasella 1,5h. Ja yöunille taisi käydä tuossa puol tuntia sitte. Poika kyllä nukkuu heti jos jossain liikkeessä ollaan, esim aamulla/päivällä kaupoilla vajaa 4h ja nukkui koko ajan ja iltapäivällä tunti ulkona, josta unet jatkuikin reippaasti 3 tuntia :) Saas nähdä miten yö menee, viime yönä harvinaisesti halusi ruokaa 2h välein jonka aamulla huomasi omasta virkeydestä. Ja meillä poika helposti saattaa herätä syömään ja syö masun täytee ja jatkaa unia ihan lahjakkaasti. Iltasella oon pyrkiny pitää hereillä jonkun aikaa ettei ala sitte yöllä ihmetellä maailman menoa :) Mutta kaippa se on aika väsyttävää lattialla jumppailla, niinkuin tänää :D

Mäki oon sitä pohtinu, että nukkuuko meidän pikkunen tarpeeksi, mutta ilmeisesti sitten nukkuu :) Pisimmillään ne on nyt 3h jaksoja öisin, päivisin ei kyllä koskaan nuku noin kauaa... Muutenkin meillä on vähän se ongelma, että päivisin hän nukahtaa syliin ja kun hänet siirtää johonkin toisaalle nukkuun, hän herää heti ja on ihan virkunen. Autoon hän nukahtaa melko usein, mutta saattaa myös siellä olla tunninkin hereillä ja vain tuijotella suurilla silmillään ulos... hmm.

Meillä oli tänään vauvan kanssa selkeästi uudenlainen keskustelutuokio. Oikein hätkähdin :) vauvan kanssa katseltiin toisiamme silmiin ja "juteltiin" vauva vastaili ja kertoili juttuja hymyillen, kun hänelle höpöttelin :) Aiemmin se on ollut toisenlaista, toisenlaiseksi sen teki varmaan se ihana hymyily ja samanaikainen juttelu, mahtavaa:)On alusta asti ollut hyvä katsekontakti, neuvolan täti mainitsi vauvasta 9pv ikäisenä, että vauvalla on hyvin intensiivinen katse ja oli siitä hämmästynyt. Ihanaa nähdä joka päivä jotain uutta ja toisenlaista niinkuin ääni- ja äännevarasto on tosi paljon kasvanut. Vauva maanantaina siis 6vko.

Meiän tyttö ei vielä juttele, huomen tulee viis viikkoa ikää. Hymyilee kyllä ja katsoo todella tiiviisti silmiin <3 Välillä jopa yrittää matkia (näytän sille kieltä ja se näyttää takas) :) Muutenkin ääntely on melkoista ärinää ja puhinaa, sitä se on ollu alusta asti. Välillä öisin on niin äänekäs ähertäjä et itellä menee siinä yöunet. Vauva itkee vaa silloin ku on nälkä tai vatsanväänteitä tai jos on omasta mielestään liian pitkää yksin. Tuntuu niin helpolta ku vertaa esikkoon, joka itki ekat kolme kuukautta kaiken hereilläoloajan.

Meillä ei näytä kieltä vaikka kuinka olen yrittänyt vauvalle kieltä näyttää, katsoo vain minua että "äiti, mitä sinä oikein yrität" :) Hauska, että siellä toimii. Yritän kuitenkin jatkossakin näytellä kieltä vauvalle :). Meillä oli pitkät yöunet, vauva nukahti tyynylle syötön jälkeen noin 2330, siirsin hänet omaan sänkyynsä ja seuraavan kerran herättiin 0536. Mentiin vaihtamaan vaippa ja sen jälkeen syötin vauvan, jonka jälkeen unta jatkui 09 asti. Voi kun jatkuisi näin hienosti:) Toinen kerta kun näin pitkät unet tuli nukuttua, itselläkin levänneempi olo :)

Onko teille vielä muodostunut mitään iltarutiineja..? Miten saatte vauvan illalla nukahtamaan? Musta jotenkin tuntuu et mulla on vielä tää nukuttaminen aika hukassa ja ilta menee tolskatessa aina tosi myöhäseksi.. Kaveri ei vaan millään nukahda ennen yhtätoista vaikka mitä ollaan koetettu..

Eipä meilläkään nukahdeta ennen kuin masu on saatu täyteen. Iltaisin tyttö on vähän väliä rinnalla ja lopulta nukahtaa vasta yleensä 11 aikoihin. Aikaisemmin sai illalla korviketta ja nukahti heti pullon jälkeen. Nyt olen päättänyt päästä eroon korvikkeesta joten istun vaikka koko illan imettäen jos niikseen tulee. Meillä nukutaan päivälläkin niukasti, joten olisi kiva kuulla vinkkejä nukuttamiseen. Voisin tietty laittaa vaunuihin ja lähteä kävelemään. Silloin tulee uni heti :P.

Takaisin