Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos Jolanda. Meillä käy samalla lailla, nukahdellaan tissille. Olen vissiin vaihtanut liian pian toiselle tissille.

Taitaa sitten johtua mahanpuruista, korviketta en ole muutamaan päivään antanut.

ääh, jostain syystä pari päivää olla käyty nukkuu puolen tunnin-tunnin huudoilla. Tissi ei kelpaa eikä mahaaka väännä. Oon jotenki tulkinnu, että olisi väsy mutta ei osaa nukahtaa tai taistelee unta vastaa. Meinaa nukahtaa ni huuto yltyy. Onko muilla samaa? Päivisin vauva nukkuu tosi lyhyitä ja katkonaisia unia, mutta heti ku ollaa jossain ni nukkua posottaa ja silloin huomattavasti iloisempi. Ajattelinki ruveta kokeilee jonkinnäköistä rytmittämistä. Päivällä jos ollaa kotona pääsee vauva vaunuissa parvekkeelle nukkuu, josko se auttais nukahtamaan lempeämmin ja ei olla niin naatti katkonaisista unista..

Nytkin siis vasta nukahti, ku ensin oli 3h hereillä epätyytyväisenä j sinnitteli nukahtamista vastaa vaikka näin että on väsynyt. Sitten huudettii vähän hiljempaa ja vähän kovempaa vaihtelevasti 45min kunnes nukahti vällyjen välii.. Aamulla pitää nousta seiskakta päivän touhuihin, voi vähän väsyttää varsinki kun nyt ei saa itse unta...

Meillä alkanut sana.. Päivät katkonaisia unia ja illalla huutaa väsymystään! On tosi vaikea saada vauva nukkumaan kunnon pitkät päikkärit.. Eilen tuli ensimmäiset kunnon rintaraivarit ja meinas iskee epätoivo.. :( olen niin saanu tähän saakka iloita siitä kun imetys sujuu, mut eihän mikään kestä ikuisesti.. :P luin babyidean imetystuki sivuilta, että se on kuulemma tyypillistä että tässä kuuden viikon paikkeilla tulee sellaista iltakitinää ja mikään ei ole hyvin, mut pitäs kuulemma helpottaa kolmen kk kohdalla.. Onko muilla kokemusta?

@sukki myös allergia voi muuttaa kakan värin vihertäväksi. Näin ainakin kävi serkkuni vauvalla, jolla oli maitoallergia.

Iltakiukku on meilläkin tuttu homma. Vauva vaan huutaa ja kitisee eikä huoli rintaa eikä vaipassa ole mitään. Välillä on huutanu 1/2 h putkeen ja eihän siinä auta kun pidellä vaan itkevää vauvaa. Eipä siinä muuta voi tehdä.

Hei vielä tuosta kakan väristä, varmaan siihen on monia syitä, mutta tuossa linkissä maininta vihreään kakkaan viitaten. http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=1142 . Meillä vauva on saanut vain rintamaitoa eikä allergian oireita ole havaittavissa, joten yhdistän meillä vihreän kakan tuohon etumaitoon. Tuon jälkeen olen pitänyt vauvaa samalla rinnalla pitempään niin on kakkakin taas ollut normi sinapinkeltaista.

Vauvan kanssa on käynyt muutaman kerran siten, että kun hän viihtyy yleensä vain sylissä ja aina kun käsistä laskee alkaa kitinä. No olen sitten laittanut vauvan sänkyyn niin hän on pikkuisen jatkanut kitinää ja sitten nukahtanut. Olen laittanut kitinän väsymyksen piikkiin. Reissussa vauva nukkuu meilläkin monta tuntia varsinkin jos on puheensorinaa ympärillä. Pitkät unet vauva on nukkunut, kun on nukahtanut kantoliinaan ja siitä sänkyyn kun olen siirtänyt ei ole herännyt, jos on tarpeeksi syvässä unessa. Ulkona olen myös ajatellut ruveta nukuttamaan, jos nukkuisi pitempiä pätkiä. Kotona ne unet ovat muuttuneet aika lyhyiksi, tosin yöunet ovat pitkiä.

meillä viime yönä sit nukuttii eka 4 tuntii tyytyväisenä ja kahden jälkee sit ku vauva söi nii rupes kitisee mahaansa.... välillä nukuttii joskus ehk 2 tuntii mutta yhtäkkii aina kauhee kitinä. kiva miehellekki ku joutuu yöl herää 2 aikaa ku ei pysty nukkuu ja aamulla virkeenä töihin.. Ei oo viel tottunu ihan, mut sellasta se on .. pakko jaksaa ja eiköhä se joskus osaa olla "välittämättä" jos vauva huutaa.. minähän se joudun heräämään ja katsomaan.. :D Mutta aina ei voi olla hyvä yö.. Ehkä ens yönä sitte nukutaan paremmin... :D

Jolanda: En vielä vauvalle mitään shampoita käyttäisi, kun ei nämä oikeasti tarvitse. Ennemmin käyttää vaikka sitä vauvaöljyä pesemiseen. Shampoot saa jättää paljon myöhemmälle. Meillä ei ainakaan taidettu mitään pesuaineita (satunnaista öljyä lukuunottamatta) käyttää esikoisella ennen vuoden ikää.

Kakan väristä: Kannattaa varmaan ensin nuo kotikonstit kokeilla (pidempään samalla tissillä yms.), ennen kuin ryhtyy maitoallergiaa tai muuta epäilemään. Jos kakka ei kuitenkaan ole sellaista vesiripulia, että imeytyy saman tien vaippaan, niin ei tarvinne olla huolissaan, varsinkaan, jos ei muita oireita ole.

Meillä on ollut tuosta 6 viikon iästä juuri katkonaisia päikkäreitä ja iltakitinää. Eilen meni nukahtamisen kanssa melkein klo 12 yöllä.

Olipas mielenkiintoinen rumba taas meillä: otettiin pojalta pissanäytteet varmuuden vuoksi. Ei muuten ihan yksinkertasta hommaa :) imutyynyistä pissan saaminen ei ollu ihan helppoa, onneks saatiin hyviä vinkkejä ammattilaisilta :D näytteet kuitenii saatiin ja vielä onnistuneesti!

Meillä on kans iltakiukut tuttua hommaa ainakin sillon jos on nukuttu päivällä huonosti. Meillä ainaki on selkeä yhteys kipujen (mahavaivat ja nyt leikkauskivut) ja päiväunien pituuksissa. Nyt kun vaihdettiin supot mikstuuraan, on poika ollu kivuton ja syönyt ja nukkunut hienosti! Pari päivää suppojen kanssa oli tosi tuskaisia pojalle, ei syöny kunnolla eikä nukkunu. Onneks tajuttiin vaihtaa!

Oisko kellään vinkkiä et miten sais liiman hiuksista ja ihosta? Pojalla oli tippa otsassa ja sen vuoksi on liimaa teippien jäliltä. Miten sais liuotettua ennen ku rapsuttelis pois? Lauantaina ois ristiäiset ja ois kiva saada liimaklöntit pois :)

Meillä aletaan jo kääntää vääntää vatsalleen kun pidetään kovalla alustalla :) apua!! Ikää nyt 1kk ja 3 viikkoo.

Meidän tyttöä vaivaa ilmeisesti silent refluksi :( puklua nousee useitten tuntien päästä ruokailusta ja selvästi tekee myös kipeää kun täällä huudetaan joissain ruokailuissa selkäkaarella ja pää märkänä. Ruoka seilaa kurkussa ja neiti ns. Märehtii tai "jauhaa purkkaa" usein.
Lisäksi hän on flunssassa nyt. :(
Käytiin maanantaina päivystyksessä ja mitään apuja ei saatu. "Kasvaa hyvin" oli arvauskeskuksen rouvan kommentti.
Varaan lastenlääkärille ajan.
Huoh :(

Jolanda me ollaan käytetty nyt kahdesti shampoota, sellasta Natusan Baby pesuainetta jolla voi sit tulevaisuudessa pestä koko vauvan. Meidän tytöllä on niin älyttömästi tukkaa, pisimmät hiukset melkeen 5cm ja pitkälle niskaan menee, niin selällään tai sitterissa puklauksen jälkeen on tytsyllä niska ja takaraivolta ja niskasta hiukset ihan puklussa. Jää pelkän vesipesun jälkeen tosi niljakkeeksi. Ei olla käytetty joka pesulla, suunnilleen kerran viikossa on shampoolla pesty ja ihan kevyesti vaan sieltä pään takapuolelta. Muutoin ei vauvaa pesuaineilla olla pesty, puklu iholta lähtee niin hyvin ihan vedelläkin, mut toi meidän neidin hulmutukka onkii sit toinen juttu..

En mielellään minäkään mitään ylimääräistä vauvalle käyttäisi, mutta hiukset vauvalla haisee tunkkaiselle niin ajattelin, että voisi jonkun kerran käyttää pesuainetta hiuksiin. Noissa sairaalan näytepakkauksissa taisi olla jotain pesuun tarkoitettua voi sitten miettiä jos jotain niistä käyttäisi. Voikohan hiusten pesusta shampoolla olla jotain haittaa ?

Mä olen kanssa harkinnu shampoota kun pojalla on kans paljon tukkaa ja hiukset on tuosta päältä niljakkaat. Ajattelin et jos kylvyssä tuohon päälaen töyhtöön vähän laittaisi... Ihon kuivuminen se mahdollinen seuraus varmaan on! Ja onhan tuuo hipiä vielä kovin herkkä!

Meillä on alkanu päiväunikiukut! Päivällä ei ole mitään tarkkaa rytmiä, mutta jossain vaiheessa näkee että olisi uniaika... Poika melkein nukahtaa mutta sit alkaakin taistelu unta vastaan! Äskenkin oli sellainen puolen tunnin kitinä ja väliin jopa parku... Muutama kappale Ipanapan iltalauluja äidin kainalossa teki tehtävänsä ja tuossa se nyt tuhisee :)

Keni: Sain itseltä ainakin teipit rapsuteltua helposti kun lampimän suihkun jälkeen hieroin niitä öljyllä. Tai ainakin helpommin kuin ilman :)

Meillä nukuttiin viime yö oikein perhepedissä :) Olipahan mielenkiintoinen kokeilu. Illalla nukahdettiin puol kahdentoista aikoihin ja aamuyö 03 syötin tytön, sen jälkeen nukuttiin miehen kanssa koiranunta. Vauva oli levoton jalat ja kädet viuhtoivat ei rauhoittunut vaikka röyhtäytin vauvaa, yleensä se on merkki siitä, että ilmaa mahassa, mutta liikehdintä vaan jatkui. Silittelin vauvaa ja hetkeksi rauhoittui, mutta jatkui vaan. Jossain vaiheessa sitten uni tuli. Aamulla tuntui, että paikat oli jumissa, kun niin aloillaan nukuin. Olen silti yllättynyt että homma toimi niin hyvin vaikka hieman levoton yö olikin. Mahduttiin kaikki niin hyvin samaan petiin ja sain vauvan sijoitettua niin hyvin omalle paikalleen.

Mäkin oon todennut ton perhepedin erittäin toimivaksi :) Nyt kun ollaan kolmisen viikkoa sillain nukuttu, niin on kyllä ihan erilaiset yöt kun omassa sängyssään. (tietty vauvakin kasvaa koko ajan ja rytmi alkaa hahmottuun) Kahtena viime yönä tytsy on nukkunu 7h putkeen! Olin itekki ihan äimänä kun katoin kelloa (muutamaan otteeseen epäuskoisena!). Ja yöllä ku herää niin nukahtaa hyvin viereen lämpimään, kun ei tarvi imetyksen jälkeen siirtää omaan jo kylmään sänkyyn.

Ainun pesunestettä ollaan meidän vauvan tukkaan käytetty kerran viikossa, eikä oo mitenkään vaikuttanu ihoon, ainakaan se ei oo kuivunut. Ja oon kyllä ihan koko tukan pessy. Tosin ihan pikkiriikkinen tippa riittää xD tuli huomattua kun otin ensin ihan reilun painalluksen pumppupullosta nii oli koko amme vaahdossa :)

Iltaisin meillä ollaan tosi äreitä, liekö yliväsymystä vaiko vatsanpuruja.

Takaisin