Ei tää voi olla näin vaikeeta!

ImageUploadedByVau Foorumi1453022810.919846.jpg

Jee! Oiskohan kohta ovis :) mun silmiin toi alin (jonka tein äsken) on melkein O-plussa. Illalla varmaan ois jo + eli ehkä huomenna ovis..

Larissa kp 12, letro-kierto 1

Larissa, tuohan kuulostaa hienolta, että lievässä endossa letroilla raskauden mahdollisuus jopa 6-kertaistuu! Oli mukavaa myös lukea miehesi positiivisesta suhtautumisesta myös mahdolliseen ivf-hoitoon, kun kuitenkin vei aika pitkän ajan, että hän oli valmis antamaan oman näytteen. Toivottavasti saatte nyt kuitenkin omin toimin letrojen avulla pysyvän plussan kyytiin! :)

Seurailen tätä ketjua taustalta ja tykkäilen ja symppailen teidän jutuista. Ihan liian moni niistä, jotka kirjoittelivat omanakin yritysaikana, edelleen joutuvat yrittämään. Se harmittaa ja toivon kovasti kevään tuovan jokaiselle teille plussan. Murkunkin nega harmitti niin... :sad001

Beisla, kiitos kysymästä, viimeisiä viikkoja täällä viedään. :) Raskaus on alkuraskauden vuotojen ja niistä ja tätä raskautta edeltäneestä keskenmenon johtuneiden pelkojen jälkeen sujunut hyvin. Olen voinut hyvin. Ennakoivia, kipeitä supistuksia on ollut ehkä jostain rv. 32+ alkaen, ja nyt viimeisinä viikkoina jo selvästi enemmän, mutta veikkaan vauvan pysyvän silti yksiössään vielä jonkin aikaa. Synnytys jännittää luonnollisesti, mutta toisaalta odotan myös jo kovasti, että saan vauvan syliin. Tsemppiä teille tulevaan ivf-hoitoon! Toivottavasti tämä ensimmäinen hoitokierros jo toisi teillekin pienen matkalaisen kyytiin! :)

38+3

Esikko, oon kuullu et kunnallisella voidaan joskus laskea yritys alkaneeksi vasta imetyksen lopetuksesta.. Jos siulla on vasta nyt kierto startannut, niin ostaisin kasan halpoja ovistestejä ja seuraisin tuleeko ovulaatio, ja kuin pitkä luteaalivaihe on. Jos ollaan normaalin rajoissa kierto alle 35 päivää ja luteaali 12 päivää tai yli, raskaus on hyvinkin mahdollinen :)
Meillä alko yritys 5/15, kierto starttas 6/15 ja kahden kemiallisen jälkeen plussa yk6 (vai 7, en muista :o). Mutta 8kk meni kuitenkin pillereiden lopetuksesta :/ en koe että imetys on vaikuttanut kun kierto ollut koko ajan normaalin rajoissa, mitä nyt ainakin jälkimmäisen kemiallisen takia venähti 6vkon pituiseksi :rolleyes:

Larissa toivotaan o+ tänään :)

Starling, hienoa että raskaus on sujunut hyvin :) ja musta on ihanaa että te plussanneet jaksatte täällä tsempata ja elää mukana :) olette meille kullanarvoisia!

Näemmä mulla on tuo lh-piikki aika äkillinen, kun vertaa viivan vahvuutta muihin tikkuihin. Sen ovista edeltävän estrogeenipiikin tunsin kyllä eilen ja yöllä tän endon takia.

Beisla, uskon että tää mun kaveri joka hakee huomiota niin on tuota piirustus-tyyppiä. Mä jotenkin ymmärtäisin et se olis tehnyt noin kerran mut jotenkin tuntuu että tulee vähän väliä. Itse olen ollut ihan tosi avoin tästä asiasta monille ja usein mutta en mielestäni ole sääliä hakenut.
Mä olin aiemmin viime kesään asti ihan hullun supertarkka ovulaation jälkeen mitä söin ja join, ja se varmasti ärsytti ihmisiä, erityisesti mun miestä mut sit kun tuli nuo kilppari jutut niin mä ajattelin et no ihan sama, enkä oo sen jälkeen sit enää syömisiä miettinyt, toivottavasti osaan sit raskaana ottaa syömisenkin rennommin. Se jotenkin tuntu niin kauheen isolta vastuulta et kun vauva on minun sisällä niin pitää huolehtia itsestä ihan eri tavalla. Tottakai vastuu on suuri kun vauva on ulkona mutta jotenkin sit on helpompi järkeitää juttuja. Tai nythän musta siltä tuntuu:grin
Ja tuosta mitä kirjoitit myöhemmin, että varmasti jos minäkin olisin raskaana nuo asiat ei ärsyttäisi :)

BTW, Mun äiti muuten sanoi ensin että mun pitää lopettaa stressaaminen ja sit seuraavassa lauseessa että "niin.. tottakaihan voi myös miettiä et kannattaako lapsia tehdä tähän maailmaan kun tämä on niin paha paikka" :laughing001 Mun äiti on aika vanha, ei periaatteessa höperö mut ei kovin fiksukaan, se välillä aina väläyttää jotain tyhmiä juttuja kuten tämän enkä siitä mitenkään loukaantunut, huvitti vain. sanoin sille et äiti, ensinnäkin, jos voisin lopettaa asian ajattelut, olisin lopettanut sen jo 23 kiertoa sitten ja toisekseen, "paha maailma"-vertaus on vapaaehtoisesti lapsettomien yksi yleisimmistä syistä miksi ne ei halua lapsia. Isi kyllä tajusi mun pointin, mut siis mua niin huvittaa äiti välillä, se on jotenkin vähän jumittunut jonnekin. Mun mies just sanoi et onko kaikkien tarinoiden pakko alkaa "silloin kun minä olin karjakkona.." :laughing021

esikko, tervetuloa, harmi kun jouduit littymään vaikka täällä ihania tyyppejä onkin. vuoden verran ne kunnallisella ainakin vaatii yritystä ennen tutkimuksia ja uskon et ne alkaa laskemaan ekoista menkoista

Katjusha, kauniisti kirjoitit. Ja olen niin paljon samaa mieltä kanssasi. jotenkin ajattelen että jos me jäädään lapsettomiksi aion tehdä kaikkeni että se ei jää minuun minua määrittäväksi asiaksi. Tietenkään ei voi tietää miten reagoi mutta toivon näin.

Larissa, hienot viivat! Varmasti on ovis huomenna tai ylihuomenna!

Miustakin esikolla o+ ollut kp 16. Nyt varmaan viikon vielä joudut jännää.. :)

Letroista on täällä keskusteltu ja Beisla, Mrsc ym. ovat kirjoittaneet tänne jo paljon tietoa. Lisään vielä sen verran, että:
  • Letroja voidaan määrätä myös säännöllisesti luomusti ovuloiville, kuten nyt vaikkapa minulle. Näin siksi, että tutkimusten mukaan letroilla saadaan monesti aikaan laadukkaampi ovulaatio, eli jostain syystä letrot pyrkivät kasvattamaan isoimman follin juuri siitä laadukkaimman munasolun sisältävästä. Syytä tähän ei oikein tiedetä. Tästä syystä letroilla raskaus alkaa monesti ensimmäisen neljän kuukauden aikana (jos on alkaakseen), kun taas luomusti tärppi jakautuu tasaisemmin esim. vuoden mittaan.
  • Letroillakin on monikkoriski, joskaan ei niin suuri kuin clomeilla. Minulla pyrki kasvamaan kaksi isoa follia annoksella 1 tabletti päivässä viitenä päivänä, joten minulle sopivaksi annokseksi on katsottu 1 tabletti päivässä joka toinen päivä (KP 2, KP 4 ja KP 6).
  • Lyhytkiertolaisilla, kuten myös minulla, ovulaatio on myöhemmin letrokierrossa. Eroa on pari päivää, mutta aina tämä ei pidä paikkaansa, vaan ovulaatiopäivä vaihtelee myös letrokierroissa.
  • Omin päin en minäkään lähtisi annosta suuresti nostamaan, varsinkin jos munarakkuloita on tarjolla iso määrä joka kuukausi tai jos on epäilys PCOSstä.

"Karjakkona" laughing7

Larissa näyttää et ovis tulossa. Ootte varmaan jo aloittaneet talletukset?
Esikko 1 16 näyttää et olis ollu...

Mistä ostatte edullisesti noita ovistestejä? Voisin mäkin nyt tilata ku tuli tämmönen ihme kierto. Ja juttelen miehen kans miten on jatketaanko sen puolesta yritystä... Mä en taida ihan vielä haluta luovuttaa :wideyed:

Kiitos tiedoista noista letroista ja muista...

Dolcetti, meillä on siis samasta syystä letrot :) onko sulla ollut miten pitkään tabut käytössä? Onko ollut sivuoireita?

Muska, juu talleteltu on ja jatketaan toki vielä :) itse tilasin nämä käytössä olevat O-testit eBaysta (David-merkkisiä). Suomen nettikaupoistakin saa edullisesti o-testejä, myyjiä mm. kotitesti, vauvala, Mammaksi, raskauskeiju

Viipsukka, toi on niin hullua että usein kuulee clomeja annettavan ilman seurantaa! Eihän sun kaverin tapauksessakaan tiedä, että onko annos sopiva ja kypsyykö siellä yhtään follia vai liikaa!

Muokattu viimeksi:
Larissa, mulla on menossa viides ja tällä erää myös viimeinen letrokierros (menossa KP 22 DPO 8). Mitään sivuoireita en ole kokenut. Mones letrokierto sinulla on menossa? Minulla tämä viides letrokierto jää tosiaan viimeiseksi, sillä seuraavassa kierrossa (jonka en tietenkään toivo alkavan monestakin syystä...) odottaa IVF. Ollaan ihmesamiksia Beislan kanssa, sillä meillä on takana samanpituinen matka, sama määrä letrokiertoja ja ensi kierrossa IVF (sormet ristissä, ettei kummankaan tartte sinne asti mennä Beisla!). Seuraavaa kiertoa odotetellaan vielä alkavaksi samana päivänä! :)

Teroista vielä sen verran, että minä olen käyttänyt sekä niitä että Lutinuksia (alakautta) tukemaan lyhyttä luteaalivaihetta. Minulle ei ole siis ovulaatio taannut tarpeeksi isoa keltarauhashormonin määrää.

Dolcetti, mulla on nyt eka letro-kierto. Jotain sivuoireita oli mutta ei mitään isompaa. Mulla on ollut loppukierron tiputteluvuotoa (pahimmillaan jo oviksesta alkaen) ja luteaalivaihe on liian lyhyt. Ensin kokeiltiin terot (ei vaikutusta) ja sitten luget (pidensi luteaalivaihetta ja ehkäisi tiputtelua), mutta ei ole raskautta kuulunut silti. Toivon, että letroilla saadaan nyt laadukkaampi ovis ja siten myös pidettyä tiputtelu poissa sekä tietty plussa tikkuun!

Toivotaan että tämä olisi the kierto sekä sulle että Beislalle eikä ivf-hoitoa tarvita! Mielenkiinnolla seuraan teidän kummankin taivalta, sillä meidätkin laitettiin juuri ivf-jonoon.

Viipsukka, toi on kyllä ihan uskomatonta, että annetaan clomit vähän niinkuin karkiksi ja ei edes katsota reagoiko munasarjat niihin oikein :eek:

Larissa jee, o+ sieltä on tulossa, kovaa meininkiä sitten vaan :wink

Dolcetti, mullahan on hyvin pco tyyppiset munasarjat (mutta ovuloin silti käytänössä joka kuukausi)ja silloin esim. tuo hyperstimulaation riski väärällä annoksella on kohonnut. Lääkäri laski aukkarin yhteydessä tehdyssä munasarjaultrassa mulla toiselta puolelta 20 ja toiselta 22 antraalifollia. Silloin ei löytynyt oikein kunnon johtofollia, kp10 suurin oli 12mm. Mutta ovuloin kyllä silloinkin, eli mulla ongelma liittyy todennäköisesti enemmän ovuloinnin laatuun. Toivotaan, että letrot nyt auttaisi. Lääkäri oli kyllä tosi optimistinen. Nyt vasteultrassa oli molemmilla puolilla 16 mm follit ja tämä oli lääkärin mielestä juuri oikea vaste, eli mulla mennään ns. superovulaatiolla missä tähdätään kahteen folliin.Toivon niin, että sun ja Beislan vikat letrokierot tuottaisi tulosta ja mielenkiinnolla seurailen teitä, kun hoitopolku vaikutaa aika samalta kuin mitä itselle on puhuttu.

Mrsc

Larissa, sillä on pco. On nyt toiselle yksityiselle menossa, siellä on mun lapsettomuuslääkäri julkiselta. Pyytää ajan sinne.

Beisla : Kyllä mulla luomusti aina jossai vaiheessa menkat mutt venyy tosiaan pitkälle jos en ota mitään hormoonia. Ennen koko terolutia oli kierto säännöllinen vaikka en ovuloinu. Tuo suunnitelma B kuulostaa todella hyvältä itseasiassa jos vaan löydän jonkun klinikan ja kielitaito riittää :D mutta ei oikeesti huonommat ideat, kiitos :)
En itse lähe käynnistelemään tätä kiertoa nyt koska ei ole sinänsä mikään kiirre alkaa tässä ku hyödyntää ei ehdi joten olkoon myöhässä ja tosiaan hyvällä säkällä ei jä ku kierto välistä ;) kuha ei va loppunu kokonaan. Tänään kun palaan kotiin voisin pissiä tikkuun.

Mrsc: Eiköhän tuo nyt ihan oikea ole mutta ne nyt vaihtuu melkein joka kerta :D No minun kohdalla kun kroppa ei tee mitään en menisi sanomaan että 3tab 3-7 on hengenvaarallinen? :o miten niin hengenvaarallinen? Syöhän monet joilla ona kroppa potkii 2 tab.
Tiedän sen että uusi letro annos vaatii aina uuden ultran mutta kun ei vaan anna kaikessa säästetään ei annettu clomien kaa myös ja siitä tuli kysta ja vastetta ei ollut missään vaiheessa.
Ei tarvii säikähtää ja en minä omin päin ole niitä ottamassa vaan tuo oli lääkärin määräämä annos. Sanoi että joko toi tai voin myös syödä vähemmän. Mutta vaste ei välttämättä pienemmällä ole riittävä. Luettelo te edes mitä kirjoitan? -> eli tämä oli LÄÄKÄRIN MÄÄRÄYS :)

Ja soitan maanantaina polille.

Sä olit Haikara kirjoittanut, että lääkäri oli sulle sanonut, että syö ihan miten vaan? Siitä säikähdin ja siitä kun kauheen vilkas keskustelu oli täällä menossa miten söisit letroja. Nuo vasteet on tosi yksilöllisiä joten määriä ei kauheasti kannata muiden määriin verrata. Mutta lääkärin määräämä 3tbl kp3-7 on ihan normaaliannos. Ja niitä syödään sitten maksimissaan tuo määrä ja vain kp3-7, ei muuhun aikaan kierrosta. On kyllä tosi outoa, että sulle ei muka ultraa tehtäsi, mutta kai lääkäri on sitten aika varma, että et tuolla annoksella ylireagoi. Se vaarallisuus liittyy siihen hyperstimulaation riskiin, silloin jos munasarjat kasvattaa hirmumäärän folleja niin joillain se laukaisee tuon nesteen kertymisen, ei kaikilla ja ei aina, mutta siksi siis annosta nostettaessa vastetta olisi syytä seurata. Mutta hyvä ettet ole ominpäin ottamassa, sun viesteistä vaan sai sellaisen kuvan. :shy:

Mrsc

Takaisin