Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Kirjottelen täällä yöllä kun odotan taas että panadol vaikuttaa endokipuun.

Haikara, mulle määrättiin luget kun terot ei vaikuttaneet mitenkään tiputteluun. Eli kuten sanoit luget on luonnollista ja terot synteettistä hormonia, mun mielestä luget on myös vähän tujumpaa tavaraa. En olisi varmaan saanut lugeja ellen olisi niitä itse pyytänyt.

Teroja ei yleensä määrätä niin että niitä käytettäisiin alkuraskaudessa. Ei niistä haittaa ole raskaanakaan, mutta jos on tuelle tarvetta niin luget vaan ajaa asian paremmin.

Luget/terot ei juuri kasvata limistä, sillä limishän kasvaa suurimmaksi osaksi ennen ovista jo. Luget vaan estää vuodon alkamista liian aikaisin eli auttaa jos on tiputtelua kierron lopussa tai liian lyhyt luteaalivaihe. Antaa siis paremmat mahikset kiinnittymiselle näissä tilanteissa. Jos sulla ei ole tiputtelua ja lutis on ok niin periaatteessa ei ole syytä määrätä sulle lugeja, kun oma keltarauhashormoni tekee tehtävänsä.

Luget aloitetaan kierron lopussa oviksen jälkeen ja niitä käytetään noin 14 pv. Eli aloitus esim. dpo 3 ja lopetus jos r-testi näyttää negaa vielä dpo 16. Jos r-testi on plussa niin lugeja jatketaan rv 9-12 asti lääkärin ohjeen mukaan. Luget voi ottaa suun kautta, mutta alakautta teho on paikallisempi ja näin parempi, sivuoireet on myös vähäisemmät.

Toivottavasti auttoi :)

Lucky, en usko tulehdukseen, kun kp 2 päivältä asti oon pystynyt nyt kuppia käyttämään. Luulen et Larissan veikkaus Lugejen vaikutuksesta aiheuttaa kp 1:n kivut. Mut siis ohi ne meni jo. :)

Larissa: voi kiitos sie oot täällä kyllä jaksanu kirjottaa <3 no miulla ollu vasta se ensimmäinen ovis ja se oli kp 18 ja menkat alko kp 33 eli oliko miul tarpeeks pitkä luteaalivaihe ? Vai liian pitkä?
Ja tiputtelua ei oo ollu :)

Ko 41

Larissa, hyvä jos kaksi panadolia auttaa, mutta kannattaa mennä heti kerjäämään parempia jos ei toimikaan. Mäkin olin kuullut nimenomaan siitä, että burana vaikeuttaa ovulaatiota. Mulla on kyllä yksi särkylääke, Ketesse, joka menee Buranan kanssa samaan kastiin eli ei saa käyttää raskautta yrittäessä. Mutta tarvitsen lähes aina vain yhden kuussa, joten se nyt ei varmaan vielä vaikuta.
Huh sentään, en mäkään tiennyt että sisätutkimuksen voi tehdä kakkosen kautta! o_O Mahtaa olla melkoinen yllätys.
Ai niin ja mulle lääkäri tosiaan sanoi että letroilla follit kasvavat vähän suuremmiksi kuin luomuna, joten voi ilmeisesti olla ettei lähde liikeelle heti 20-millisenä.

Minni, poikkeava kipu voi olla ihan lupaavaa. Tosiaan kiinnittyminen ja (lopulta) istukan kasvattelu vie paljon aikaa. Tsemppiä testausmalttiin, jos haluat odotella. :)

Mimmu tsemppiä testiin, kumpa siellä olisi yllättäjä.

Junttura, toivottavasti luomukierrot ei venyisi. Ainoa hyvä on, että ei se IVF-jono pitene vaikka kierto pitkittyisi, ja jos puoleen vuoteen (oliko se niin) mahtuu kolme letrokiertoa vielä, ei kai siinä kovin montaa venähtänyttä kiertoa ehdi tulla?

Muska, kannattaa ehkä kysellä ovulaation tuesta. Tosiaan clomit on hormonia mutta letrot (jotka on Femarin halvempi rinnakkaisvalmiste) eivät ole hormonilääke, vaan toimivat toisella tapaa.

Jennie, musta tuo on ovisplussa, etenkin jos on selkeästi tummemmat kuin sun aiemmat testit. :)

Ilpuri joo en todellakaan tarkoittanut ettei muut pystyisi samaistumaan siihen biisin. Mua vaan ilahdutti, kun todella harvoin on samaa sukupuolta oleva pari "muuten vaan" kuvattuna vaan lähes aina pitää olla joku nimenomaan homoudesta kertova biisi.
Sun kavereista, jatkuva säälin hakeminen ei varmaan tunnu kivalta. Mua ärsytti jo ala-asteella ne tyypit jotka piirsi todella hyvin, ja aina sanoi omaa kuvaansa huonoksi ihan vain siksi että muut olisi kehuneet. Totta kai hänen tilanne on todella rankka, mutta toivoisi ihmisen itsensä puolesta että voisi jossain vaiheessa päästää asiasta irti. Ja toisaalta lapsettomuus ja siitä kertominen on melko harvinaista vielä, joten hyvä että joku uskaltaa jakaa siitäkin tietoa. Voisi kuitenkin miettiä millä tavalla kertoo.
Siitä toisesta en osaa sanoa. Itsekin tuntuu että varmaan olen kaikkea muuta kuin ylisuojeleva (vaikka eihän sitä tiedä ennen kuin lapsi tulee). Takapenkillä istumisen kyllä ymmärrän jos vaikka lapsella on tylsää jos ei osaa puhua vielä, ja vaikea rauhoittaa huutavaa lasta etupenkiltä.
Meillä on kyllä yksi kaveri joka on vasta raskaana, mutta jännityksellä odotetaan saako se lapsi tehdä yhtään mitään kasvaessan... Nyt pitää jo miehensä erittäin tiukassa nuorassa ja raskaana ollessaan on keksinyt thl:n suositusten lisäksi (joita noudattaa tiukemmin kuin thl käskee, esim. jos suositus on vähennys niin hän ei syö ollenkaan) kaiken maailman omia ruokarajoituksia. Esim. kanelia ei voi syödä eikä granaattiomenoita, ja viimeksi ei suostunut juomaan glögitiivistettä joka oli avattu pari viikkoa sitten, vaikka juoma olisi keitetty. o_O Tekis mieli sanoa että pysy poissa sieltä magneettimedian sivuilta, tulee parempi mieli. :rolleyes: En siis tiedä mistä hän on nämä keksinyt, mutta netistä varmasti.

kaakao toi on hyvä pointti että tilanteen mukaan pitää valita suojelevuus. Lapsen on pakko oppia mitä kaatuminen ja putoaminen on, mutta eri asia onko alla kivilattia vai paksu matto. Eikä sitä osaa arvioida tilanteita ennen kuin on se lapsi edessä, hyvä tässä arvailla mitä tulee tekemään.

Haikara, mullekaan ei ole määrätty lugeja (tai teroja) vaikka olen yrittänyt kysellä.
Mäkin tungen nyt lusikkani soppaan tässä sun letropohdinnassa. Mulla on kaksi ehdotusta, tosin molemmat vaatii ehkä vähän tuuria/säätöä joten en tiedä onko hyviä ehdotuksia.
a) Sä sanoit että sulla jää varmaan kaksi kiertoa välistä? Jos et ottaisi mitään teroja etkä letroja, ja seuraavakin luomukierto venyisi pitkäksi, ehtisitkö kotiin jo kahden kierron päähän eli jäisi hyvällä tuurilla vain yksi kierto väliin? Tarvittaessa voisi käyttää teroja katkaisemaan kierron jos meneekin liian pitkäksi.
b) Muistanko oikein että olit menossa ulkomaille? Jos selvittäisit, mitä siellä maksaa yksityisellä ultra, niin voisitko syödä letroja 2kpl per päivä kp 3-7 ja siellä ollessa saada ultran kp10 (+/- päivä)? Sittenhän kierto ei menisi sikäli täysin hukkaan, että saisit arvokasta tietoa onko annos sulle sopiva. Kahta per päivä suosittelen siksi, että jos annos on liian pieni, voit nostaa sitä sitten kun olette taas miehesi kanssa samassa paikassa. Jos taas söisit kolme per päivä ja annos olisi liian iso, olisi sulla mennyt hukkaan viisi ylimääräistä letroa.

Sitä en yhtään tiedä, voiko letrojen avulla "opettaa" kroppaa ovuloimaan.

Hmmmm... Kait munkin pitää tänne jo ilmoittautua kun nyt yk6 pärähtää käyntiin :( ens viikolla pitäs menkat alkaa että vielä toivoa on:D mutta mutta esikoista kun tehtiin meni siihenkin tasan puoli vuotta. Silloin oli hyvin epäsäännöllinen kierto 30-60pv. Milloinhan pääsis jonkin sortin tutkimuksiin mistä tää johtuu :( terveydenhoitaja pojan neuvolassa sano että pitää varata aika gynelle mutta kun soitin kunnalliseen nii sano vaan että ei mitään kiirettä että sit vasta kun imetys loppuu pääsee ees ultraan... Musta vähän outoa kun th painotti just siks kun kierto oli ennenkin mitä sattuu nii ois hyvä tarkistaa...

Ilpurin kommentista jakaa lapsettomuusasiaa ilmeisesti ihan yltiöpäisesti tuli jotain taas itelleni mieleen: En usko, että ihminen pyytää rankkoja vastoinkäymisiä kohdalleen. Niitä vain tulee jos tulee. Itse ajattelen todella arvokkaana oman elämäni tällaisena kuin se on, enkä haluaisi suruani vahvistaa korostamalla pettymystä. Tällä naisella lapsettomuus tai ainakin synnyttömättömyys on absoluuttista. Sitä suuremmalla syyllä, itseään kohtaan kunnioittavaa ja tervettä on rakentaa itsetuntonsa ja hyvinvointinsa niille runsaille rakennuspalikoille, mitä vielä varmasti meillä jokaisella on. Tämä päivä ja hetki on täydellinen ja ainoa, mitä meillä on nyt.
Baby dust to all!!
Katjusha kp 7 / 23-30

Mitä lääkkeitä käytetään ovulaation tukemiseen ja kuinka se toimii? Aikoinaan, yli 10v sitten, kun oli yritetty esikoista vuosi, kävin gynellä, joka sanoi etten ovuloi joka kk niin määräsi muistaakseni jotain hormonia. En kuitenkaan ehtiny sitä käyttää ku huomasin olevani raskaana.

Mietin pitäiskö käydä taas gynellä vai jatkaa vielä itekseen. Ovulaatiotikkuja oon välillä käyttänyt ja monesti tikuista bongannutkin sen. Viime kiertoon testailin viitenä päivänä jolloin se oletetusti olisi (noi 5 tikkua oli jääny kaappiin) mutta nyt ei tullu selvää tummaa viivaa. Osassa yk oon jättäny testaamatta ku mies on hommassa mukana ja haluaa talletella joka päivä. Olin jo aika rentona asian suhteen ennen näitä r.oireita jolloin toivo heräs.

Nyt kp2 ja ottaa pattiin...

Esikko, vuosihan on vielä vauvanteossa normaali aika. Elä vielä lannistu sulla on todiste, että pystyt kuitenkin raskautumaan! :) Tervetuloa ja toivottavasti saat täältä ryhmästä apua millon mihinkäkin! Ja harmi, että tänne jouduit tulemaan. Pikaista plussaa :)

Esikko, tervetuloa ja harmi että teillä ei ole tärpännyt. Tosiaan kunnalliselle pääsyyn vaaditaan vuosi yritystä, vaikka joskus voi päästä aiemmin jos on selkeä syy. Nuo heittelevät kierrot voivat olla sitä. Th:lla ja kunnallisella oli varmaan vain eri tulkinta, sen takia antoivat ristiriitaista tietoa. Oletettavasti sulla on kierto kuitenkin ollut jo pitkään käynnissä imetyksestä huolimatta, jos yk6 jo käynnistyi?

Katjusha niinhän se on että jokainen käsittelee surun tavallaan, vaikea sanoa miten itse toimisi samassa tilanteessa.

Muska, kopioin vielä yhden lapsettomuusklinikan sivuilta:
"Jos munasolun kypsyminen ja irtoaminen (ovulaatio) ei tapahdu itsestään, voidaan kypsymistä edesauttaa lääkehoidoilla.
Helpoin vaihtoehto on tabletteina annettava hormonihoito (klomifeeni) tai entsyymilääke (aromataasin estäjä). Dextra Lapsettomuusklinikalla käytetään pääasiassa entsyymilääkitystä, koska se on turvallisempi ja tehokkaampi valmiste kuin klomifeeni."
Letrozolit ja Femarit ovat noita aromataasin estäjiä. Öh, unohdin taas miten se toimii mutta joku täällä osaa selittää paremmin. :)
Letrot ovat clomeja uudempi lääke (ja alunperin kehitetty muuhun tarkoitukseen) joten julkisella puolella määrätään usein edelleen clomeja kun taas yksityisellä letroja. Clomeillakin voi hyvin saada toivotun lopputuloksen, tosin niistä ilmeisesti saa useammin sivuoireita ja niitä ei voi syödä kovin monta kiertoa putkeen kun kertyvät elimistöön.

Mietin vielä sitä meidän kaveria ja miksi sen ärsyttää, kun väliäkö sillä mulle on mitä toinen syö. Ehkä se on siinä kun ollaan luettu thl:n raskausajan ruokasuositukset ja niitä noudetetaan kun tarjotaan raskaana oleville ruokaa, ja toinen sitten ilmoittaa ilman mitään järkevää perustetta että ei nyt voi syödä tätäkään. Tuntuu jotenkin että tekee itsestään numeroa. Myönnän kyllä että on hyvin mahdollista että ärsyttäisi vähemmän, jos olisin itsekin onnistunut tulemaan raskaaksi.

Larissa, jos yhtään lohduttaa, niin mun sukulaisella on ollut endo jo pitkään ja hänellä on kolme pientä lasta tiheään tahtiin tehtynä. Enää ei kyllä voi saada lapsia, kun ilmeisesti endo leikattiin pois ja siinä samalla paljon muutakin.

Haikaranyytti, raskauskeijun sivuilta se halvin tilattiin. :)

Mun serkku kans pelkäs lapsettomuutta ku endo ja löysi sielunkumppaninsa (uudelleen) yli kolmekymppisenä. Kaksi lasta, mutta en tiedä tulivatko luomusti.

Esikko, tervetuloa mukaan ja olkoon visiittsi lyhyt!

Beisla, kiitos infosta :) itsekin luin jotain amerikkalaista tutkimusta eilen, jossa oli huomattu että niiden letrojen/Clomien käyttäjillä joilla folli oli oviksen hetkellä 23-28 mm oli myös raskauden todennäköisyys suurempi :)

Diabolicat, kiitos sullekin :) minä en näemmä luomusti ainakaan tule raskaaksi mutta ehkäpä pienellä avulla... Mitä sinne kuuluu?

Haikara, nyt rauhotut ja mietit ihan kunnolla tuon lääkeasian. Mitään lääkkeitä et saa mennä syömään turhaan ja ilman lääkärin ohjeita! Ja rehellisesti sanottuna sun lääkärin ohjeet letroihin on hengenvaaralliset, onko se ihan oikea lapsettomuuslääkäri?

1. Terot, jos kierto venyy ylipitkäksi niin teroilla voit katkaista kierron. Niiden aloitus on aina oletetun oviksen jälkeen, mutta esim. kp 40 on jo oviksen jälkeen tai ovista ei tullut, jos vain r-testi on negatiivinen.

2. Letrot, niitä syödään aina ennen ovista ja aloituspäivä on aina kp 2 tai kp3. Tämä siksi, että letroilla halutaan vaikuttaa alkukierron hormoneihin erityisesti estrogeeniin ja FSH:hon.

Annos: Uusi letroannos vaatii aina ultran. Samalla annokselle saman ihmisen vaste on kuulemma lähes aina identtinen ja siksi minä saan nyt 4 kiertoa syödä 2tbl kp2-6 ilman ultraa, kun yhdessä ultrassa on vaste katsottuna. Jos menet ominpäin nostamaan annosta ei monikkoriski ole ainoa (ja monikoilla mä nyt en tarkoita kahta tai edes kolmea, vaan miten olis 6? Ja kysymys on silloin raskauden aikaisien riskien noususta, ei siitä pärjääkö sitten myöhemmin useamman lapsen kanssa) riski. Se toinen riski on hyperstimulaatio, mikä on pahimmillaan hengenvaarallinen tila. Siinä munasarjat ovulaation jälkeen täyttyvät nesteellä ja sitä voi kertyä muuallekin elimistöön. Eli ÄLÄ nosta annosta ilman lääkärin lupaa ja kontrolliultraa!

Kuurin pituus
: Letroja syödään tyypillisesti korkeintaan 5 päivää niin, että lopetuspäivä on viimeistään kp 9 (suomessa yleensä kp 7). Tämä siksi, että letrozolia ei saa olla elimistössä samaan aikaan kuin hedelmöittynyt munasolu. Letrozoli katoaa elimistöstä jo parin päivän aikana kokonaan. Letrojen on raskauden aikana epäilty aiheuttavan sikiövaurioita. Eli ÄLÄ syö letroja mihinkään muuhun aikaan sun kierrosta, kuin minkä lääkäri on määrännyt.

Ei ole nyt Haikara tarkoitus peloitella turhaan, mutta lääkkeet on aina lääkkeitä eikä niihin pidä liian kevyesti suhtautua. Eli nyt keräät itsesi ja soitat klinikalta ohjeet siihen miten toimit. :hug013

Mrsc

P.s kommentoin muille sitten myöhemmin, säikähdin vaan tuota Haikaran pohdintaa lääkkeistä :sad001

Ilpuri, meillä taapero on 2,5v ja jos autossa on useampi kuin 1 aikuinen toinen istuu lapsen seurana takana. Ihan vauvana pyysin Helsingin reissulle kyllä mukaan isäni seuraneidiksi, autossa istumista noin 8 h päivän aikana. Tosin myös lapsen isä oli mukana tapaamassa kirurgia ja kuuntelemassa hoitosuunnitelman. Mut reissuja ei myöskään vekslata jos seuraneitiä ei löydy. Monta kertaa ollaan mm. Pääkaupunkiseudulla käyty kahdestaankin, tosin ollaan pyritty sit jakamaan meno ja tulo eri päiville.

Muokattu viimeksi:
Siis ei ole kierto ollut käynnissä laitoin väärin nyt on eka kierto synnytyksen jälkeen menossa mutta yrittämään alettiin 6kk sitten :/

Mut toisaalta en oo ylisuojelevainen. Ajattelen vähän, ettei opi jos ei satu. Järki toki päähän. Esim. Ratsastamassa ei tarvii enää pitää kiinni, mutta kävelen vieressä valmiina nappaamaan. Ei saa leikata itse omia kynsiään, mut saa esim. Heittää vettä kiukaalle ja just kaato munakkaansa itse opastetusti pannulle.

Just nyt kiipee hoitopöydälle keinutuolin päältä.... osaa kiivetä korkealle satulatuolille ja pois, on oppinut kiipeämään uima-altaasta ilman portaita alle vuoden ikäisenä, mutta ui itsenäisesti noin metrin vesivyöllä vasta 1 viikko sitten. Ollaan siis uitu 3,5 kk ikäisestä.

Muokattu viimeksi:
Esikko, jos sulla vasta nyt käynnistyi kierto synnytyksen jälkeen, niin kunnallisella/tk:ssa eivät varmaan katso tuota 6 kk aikaa yritysajaksi :/ ja sinuna en olisi huolissani sillä nyt teillä vasta on oikeat mahdollisuudet tärppiin kun hormonitoiminta on taas käynnistynyt.

Takaisin