Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Me yritettiin exän kans ensimmäistä vuos ja kävin gynellä joka määräs jotain hormonia tukeen ovulaatiota tai jotain. En muista ku siitä aikaa yliv10v. Gyne sano etten ovuloi joka kk. No ennen ku ehdin aloittaa lääkkeen olinki raskaana. Ja kaks muutakin lähteny luomusti. Nyt uus mies ja toiveissa yhteinen lapsi. Kävin nyt gynellä ja sano et kaikki näyttää ok. Myös miehen simpat tutkittiin ja tulos normaali. Tää ikä vaan nyt mietityttää. Ja nyt yritystä yli puoli vuotta takana.

Ootteko te huomannu mitään iän tuomia muutoksia? Mulla viime kierrossa oletetun ovulaation jälkeen nännipihat laajeni tosi isoiks ja tummuivat vähän. Ajattelin jo tärpänneen. Nännit edelleen valtavat et mietin mistä moinen johtuu...Niin ja menkat kesti nyt vain 2pvää ku yleensä 4pvää...

Last edited by a moderator:
Muska, mulla on iän myötä kierto lyhentynyt. Esikoista kun yritettiin kierto oli aina 28 päivää, ovis kp 14. Nykyään luomuna ovis saattaa tulla jo kp 8 eli ihan liian aikaisin. Liikkeelle lähtee siis munasolu, joka ei pysty hedelmöittymään. Ja tietty iän myötä niiden laatukin heikkenee.

Hei kanssaletroilijat, yritin tässä valaa itseeni vähän uskoa lääketieteeseen ja löysin tällasen ketjun: http://community.babycenter.com/post/a32751333/femara_bfp_reporting_thread?cpg=1 Luo ainakin mulla vähän uskoa tulevaan, toivotaan ja jännitetään dpo11 ei tuhrua, mutta munasarjoissa tuntemuksia ja pieniä kramppeja on :rolleyes:

Yritin tänään kommentoida puhelimella vaikka kenelle, mutta bittiavaruuteen katosi ja nyt en muista enää mitään :shifty: mutta iästä keskustelitte ja minä olen 29 ja mies 30.

Mrsc kp25/27 dpo11

Kiva tietää että täällä on muitakin reilusti yli kolmekymppisiä ja nelikymppisiä. Epäilemättä suurimmalla osalla meistä ikä on iso tekijä siinä, ettei raskaus ala. Itse söin e-pillereitä yli kaksikymmentä vuotta, enkä ole koskaan aiemmin yrittänyt tulla raskaaksi. Pillereiden takia on mahdoton sanoa onko mikään muuttunut, mutta sen tiedän että ennen pillereiden aloitusta mun kierrot oli 26 päivän luokkaa, eli aika lyhyet silloinkin. Nyt kohta nelikymppisenä kierto on luomuna 21-22 päivää, eli minulla ikä on tuonut selvän kierron lyhenemisen. Mites muut? Katjusha, sulla on ainakin lyhyt kierto, mutta onko ollut aina? Entä Mimmu ja Muska? Ja Mimmu just kirjoittikin, että ovis on aikaistunut, mutta mites kierto? Lisäys: Ja joo, pillereiden lopettamisen jälkeen myös kuukautiset ovat olleet selkeästi niukemmat.

Dolcetti, luteaali on pysynyt samana mutta kun oviskin tulee aikaisemmin niin kiertokin on sitten lyhyempi.

Kierron lyheneminen on siis tosiaan ihan yleistä iän karttuessa... Minulla, Mimmulla ja Katjushalla ainakin vain hitusen yli 20 päivän kiertoja. Kun lopetin pillerit, niin tajusin luomukierron lyhyyden takia heti, että raskaaksi tulemisessa tulisi olemaan ongelmia. Siksi hakeuduimme tutkimuksiin ja hoitoihin lähes välittömästi. Minulla ovis KP 11-16 välillä, mutta luomuna luteaalivaihe on vain 10-11 päivää. Luteaalituen avulla kierto on venynyt 26-29 päivään.

Mariska, ihana kun oot jo noin pitkällä! :)

Katjusha, pahoittelut liian aikaisesta ovulaatiosta. :sad001

Mimmu, toivottavasti saisit jarrupiikin ja/tai inssin. Luulisi ainakin että jos inssi tehdään, katsotaan myös follin koko kunnolla.

Muurahainen no hyvä jos miehes oli ylpeä tuloksesta. :grin Ehkä sitten jos joskus tarvitseekin antaa virallinen näyte se ei tunnu hänestä enää niin kummoiselta. Toivottavasti saisit aukkarin, kuulostaa ihan perustellulta jos viimeksi oli toinen putki tukossa.

Muska mä oon 31 ja vaimo pari vuotta nuorempi. Ensimmäistä yritetään. Luovuttajan ikää en nyt yksityisyyssyistä kerro, kun luulen että mut olis aika helppo tunnistaa täältä.

Hileinen höh, mutta luulisi että limakalvo on ainakin ollut tarpeeksi paksu, jos menkat on runsaat.

MrsC, mielenkiintoinen linkki! Huh, joku oli saanut plussan vasta 15. letrokierto, mutta useimmilla oli kyllä maks kolme mitä ekaa sivua luin. Joillakin oli näköjään tosin myös yhdistettynä inseminaatioon (IUI).

On. Ei tuhrua vielä, tosin todennäköisempää onkin että se alkaa vasta huomenna.

Gatusa: Ei valitettavasti. Tein testejä ku olin jonku päivän myöhässä ja negoja olivat. Ja vuosi kunnolla sen 2 päivää mitä menkat kesti.
Kierto ollu nuorempana n. 30. Nyt minipillereitten lopetuksen jälkeen 27-29. Viimeksi 33 ja sitä edellinen 30. Et aika vaihtelevaa.

Ostin tänään muuten sitä vehnäalkioöljyä ja greippimehua. Ajatuksella eipä ainakaan haittaa ole. Ja kun täällä oli lapsettomuudesta aiemmin puhetta onko samanlaista vai erilaista onko ennestään jo lapsia niin mielestäni on. Kyllä mulla oli eri fiilikset silloin ku esikoista yritettiin kun mielessä kävi jos en saakaan ollenkaan. Ja nyt sikäli eri tilanne kun lapsia jo on. Mutta surulliselta tää nytkin tuntuu. Varsinkin ku menkat jo oli myöhässä ja ehdin vahvasti jo epäillä olevani raskaana ja sit menkat alkokin. Ja nyt tuntuu ikäisilläni vanhoilla luokkakavereillavolevan vauvabuumi. Naamakirjassa näkyy näitä ihania vastasyntyneitä ja ihan sattuu niitä katsella.

Beiska: Miten teitte vaimosi kanssa päätöksen kumpi? Siis yrittää raskautta. Ja mietin että ymmärtääkö vaimosi tätä hommaa paremmin kun on nainen kuin miehet ehkä.

Tuossa juuri kiertoni mietin, että 15-18 -vuotiaana kierto oli 23-25 päivää, sitte aloitin muutamaksi vuodeksi pillerit. Lopetin 24-vuotiaana ja sen jälkeen kierto on ollut 26-28 päivää yleensä, joku yksittäinen pidempi välissä. Syksyllä tuli ovikset joskus kp 13-16, mutta nyt toinen superlyhyt kierto käsillä.
Meillä ei ollut romantiikan häivääkään tässä päivässä, joten lähin koirien kanssa ulos ja ukko veti satsit kuukuppiin. Että sitä tässä nyt sitten haudon....
Katjusha kp 10 / 22?-30

Muska, kummallakin oli kyllä halua kokeilla raskaana oloa, mutta mulla se halu on suurempi. Ja koska olen muutaman vuoden vanhempi (ja kuitenkin yli 30) niin oli järkevää aloittaa minusta. Ennen yrityksen alkua myös vaikutti siltä, että minä todennäköisemmin tulisin helposti raskaaksi: mun kierto oli 28-32 päivää ja tiputtelua 2-3 päivää ennen menkkoja. Vaimolla taas on lyhyt kierto, epäilty endoa, tiputtelee pitkään ja mitä vielä. Mutta enpä sitten minäkään tullut helposti raskaaksi, 13. kierto meneillään.
Ja joo, vaimo on kyllä perillä ja haluaakin olla kaikesta ovulaatiotestauksesta, oireista, ajoituksesta sun muusta. Totta kai on tietoa jo omasta takaa miten naisen kroppa toimii. Ollaan myös alusta asti oltu samaa mieltä tutkimuksiin ja hoitoon menosta, ja siitä että kokeillaan myös IVF minulle ennen kuin vaihdetaan raskautumisen yrittäjää. Mahdollisesti kokeillaan vielä vaimon munasoluja minuun jos osoittautuu että omieni laatu on surkea. Haluaisin niin kovasti kokea raskauden. :sad001 Sillä ei ole niin väliä saanko geneettisesti oman.

Ikäkysymykseen, mä oon 28 ja mies 30..

On täällä tylsää, kovasti toivon että menkat alkaa tällä viikolla, eikä kierto veny..

Myy, ihana kuulla susta tai ihanaa ainakin et kävit pyörähtämässä! :) kerro ihmeessä ihan omat kuulumiset myös! <3

Pipanat, pahoittelut negasta kyllä sieltä suosta vielä nouset! Tsemppiä tulevaan! <3

Maggie, mäkään en oo tommosesta oireesta kuullu et pissa jäis jumiin.. :D ainahan on vaan puhetta et pissattaa kun on raskaana ja sitte tietty loppuraskautta kohti kuullu sellasia et ei oo vessaan kerenny kun pissat tullu housuun. Mutta kärsisin! :D tsemppiä pissaan :D <3

Mariska, oi sulla viikot vaan menny eteenpäin hurjaa vauhtia! Töyssyiseltä tieltä olet matkannut ja nyt jo pitkällä :) <3

Katjusha, hommiin vaan! ;) onko muuten mahdollista et munasolu on tarpeeksi iso/kypsä raskautumaan kun on noin aikaisin?

Hyvä mimmu! Tsemppiä sinne klinikalle!!! :) meettekö yksityiselle? Eiku te asuitte ulkomailla, eikö? Oliko sulla siis lyhyt kierto jos tollasesta jarrupiikistä haaveilet? :)

Muska, täällä ollaan kohta 25v ja mies 32v. Ensinmäistä ollaan yritetty syyskuusta 2012 lähtien.

Tuli tosta mieleen kun beisla sanoi että olis helppo tunnistaa.
Mun fb etusivulle tuli yksi raskauskuva ja henkilö on raskaaksi 2015 ryhmästä ja meillä on 2yhteistä kaveria. Itse en tunne mutta kuva ja asuin paikka ja rv kertoi + nimi :D no ehkä se ei haittaa..

Mymmelisti, epäilen että ei ole onni myötä. Mutta tiedän tapauksia että voi raskautua myös aikaisilla oviksilla. Ilmoitin klinikalle tästä muutoksesta, että jos saadaan munasolunluovuttaja niin tietävät että nykyinen rytmini on tämä :/...

Sitten omat kuulumiset!

Tänään oli jatkohoidonsuunnitteluaika..
mulla on hyvä limis ja kierto toimii. Kesällä otettu prog. Jotain 39 eli en tarvitse mitää hormoonia tukemaan ovista. Ja se saattais lisätä riskiä endon uusimiseen. Lääkäri olis sitä mieltä et nyt yritetään luomusti (ja puhui tosi positiivisesti ja uskoo tärppiin), mutta jos kesään mennessä ei tärppääkkän niin soitan klinikalle ja pyydän päästä ivf jonoon joka on 6kk. Eli tästä päivästä laskettuna eka ivf olisi vuoden päästä.
Melkeen jo nään sen tapahtuvan vaikka uskon, et nyt on mahikset plussata.
Lääkäri muistutti, et meidän pitää hakea raskaus vitamiinia apteekista jota myös mies alkaa syömään. Siinä on kai kaikki tarvittava. Miehelle vielä sanoi et siinä ei ole naishormoonia, saat syödä. Ovella toivotti myös hedelmällistä kevättä! Ihana nainen oli!! :)
Ai niin ja vähintään joka toinen pvä seksiä kp 12-17 ;) :D
Limis oli hyvä ja muuta en muista :)

Miehen kanssa juttelin ja itellä on aika hyvä fiilis kun on tavote tai siis aika jollon viimeistään jotain tapahtuu. Tietty tuntuu pahalta et vuosi taas lisää jollon aikaa olis mennyt 4,5vuotta.. Se vaan kuulostaa aika hurjalta omiin korviin.
Nyt on vuosi aikaa säästää rahaa ivf:ään tai jos tärppää aikasemmin niin kaikkiin ihaniin lastentarvikkeisiin! :)
Ehkä musta joskus tulee äiti? <3

-Mymmelisti kp10/30 yk42/2

Joo Mymmelisti asutaan ulkomailla ja mennään yksityiselle. Täällä julkisen palvelut loppuu, kun täyttää 40 tai on jo lapsi. Mulla tosiaan lyhyt kierto, kp 8 ollut semmonen 16-17 mm folli.

Mä nyt jäin miettimään Katjushan tilannetta. Miten se siis menee, normaalin oviksen annetaan tulla ja sitten pari päivää sen jälkeen laitetaan lahjasolu matkaan? Vai?

Katjusha, no höh! Käytkö jossain verikokeessa varmentamassa et ovis oli nyt? Toivon tämän teidän tapauksen olevan juuri sellainen missä tärppääkin kun ovis on ajoissa<3

Mimmu, eli onko sullakin ollu ovis siis kp 10 tienoilla? Mikä siihen muuten vaikuttaa et kierto on lyhyt tai et folli kasvaa niin nopeasti?

Mulla saattaa luomuna tulla ovis jo kp 8 eli tosiaan ihan liian aikaisin. Nyt gonal piikityksellä se ollaan saatu sinne kp 10-11 paikkeille. Mun pohdintana vaan oli, että jos klinikalla antaisivat jarrupiikin ja siten munasolu kerkeisi kypsymään paremmin.

Miten sä olet voinut?

Takaisin