Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Upeaa Mariska! Nyt voit mennä nukkumaan rauhassa ja hyvillä mielin :)

Pitää varmaan ilmoittautua tähän sirojen ja pienten joukkoon. Pituutta 160 cm ja paino on noussut vasta salitreenin aloittamisen jälkeen yli 50 kilon (nyt 54 kg).

Mutta semmosta sitten, että ekat piikit piikitetty. Mies etätukena puhelimitse, vaikka siellä kello onkin jo pitkälle aamuyön puolella. Orgalutra-pistoksen puolella näkyy pientä punoitusta ja tunnen pistoksen, mutta Ovitrelle-pistoksen puoli on rauhallinen. Ei kai ne noita piikkejä tumpeloille antaisi, jos niissä olisi iso riski?

Mimmu ja muut aiheesta kiinnostuneet: lääkäri kertoi, että LH-piikki antaa viestin munarakkuloille (ovuloikaa!) ja kohdun limakalvolle (valmistaudu vastaanottamaan hedelmöitynyt munasolu!). Joillakin naisilla tuo LH-huippu alkaa liian aikaisin kohdun kannalta ja kohtu ottaa ikäänkuin varaslähdön. Ultrassa voi silloin näkyä hyvä ja paksu limakalvo, ja hyvänkokoinen munarakkula (joka ei tietenkään takaa, että siellä sisällä on laadukas munasolu tai munasolua ollenkaan) mutta koska kohtu on jo mennyt "kiinni" ennenaikaisen luteinisaation takia, ei kiinnittyminen silloin tietenkään onnistu.

Munasoluhan hedelmöityy munatorvessa ja alkaa jakautumaan. Viidentenä päivänä siitä on tullut blastokysti ja se on valmis kiinnittymään (munasolun solut ovat alkaneet silloin erikoistumaan ja toisista tulee sikiö ja toisista istukka). Kohdun pitää olla siinä vaiheessa valmis ja yhä auki. Joskus munasolulla menee kuitenkin 6. tai 7. päivää ennen kuin se on blastokysti ja silloin kohtu voi olla jo kiinni. Tätä tietoa hyödynnetään IVF:ssä, jonka onnistumisprosentti paranee huomattavasti jos nuo kuuden ja seitsemän päivän blastokystit pakastetaan odottamaan seuraavaa kiertoa ja parempaa kohdun vaihetta.

Nyt mulle määrätty lääke (Orgalutran) estää spontaanin LH-huipun ja tuota istukkahormonia otan todella pienen määrän eli se ei käynnistä ovulaatioa. Ilmeisesti ottaisin sitten isomman annoksen Ovitrellea perjantaina tai lauantaina, jos perjantain ultra näyttää hyvältä (limakalvo hyvä ja munarakkula yhä yhdessä koossa).

Vähän kyllä pelottaa vieläkin sivuvaikutukset ja allergiset reaktiot... mutta olen kyllä ylpeä itsestäni!
 
Muokattu viimeksi:
Ps. Toi Gonal F on ilmeisesti tarkoitettu tehostamaan munarakkuloiden kehittymistä? Käytetäänkö sitä silloin jos ovulaatiota ei luomuna tapahdu? Mulla näyi luomunakin se suurentunut munarakkula, joten siksi mulle annettiin vain pieni annos Letroja (ettei kypsyisi usea samaan aikaan). Mutta Gonal F on siis ymmärtääkseni ihan eri lääke kuin Orgalutra. Oonkohan ymmärtänyt oikein...
 
Mielenkiintoista että noin eri käytännöt kyselylomakkeissa. Nää seksikerrat ja yrityksen kesto kysyttiin siis miehen perustietolomakkeissa. Lisäksi kysyttiin myös, onko esim. sisaruksia tai heillä lapsia. Ja naisen lomakkeessa taas kysyttiin kaikki lääkitykset, alakerran hoitotoimenpiteet ja mahdolliset plussat, km:t ja keskeytykset. Ja tiedusteltiin esim. lääkeallergioita ja sietoa nukutus- tai puudutusaineille. Kaikkea perus shaibaa.
 
Hmm... meidän ekasta käynnistä on jo aikaa (6/2013) joten voi olla toki jotain jo unohduksissa, mutta väittäisin että ihan noin yksityiskohtainen ei kyllä ollut esitietojen kalastelu. Varmaankin lisääntymiseen vaikuttavat sairaudet ja historia kyseltiin ja lääkitykset toki.
 
Maggie meidän pitää täyttää esitietolomake kun ollaan ens kuussa menossa sinne polille ja sielä oli kyllä kans kaikkia kysymyksiä... Just seksikerrat ja jos ollaan avoliitossa niin eihän olla kenenkään muun kanssa avioliitossa.. :DD

Mariska ihanaa että kaikki hyvin <3!!
 
Jos Orgalutra on jarru niin sitten on tosiaan ihan eri lääke kuin gonal.

Mulla kyllä ovis tulee luomuna mutta ennen clomien aloitusta ihan liian aikaisin (kp 8). Viimeisessä kierrossa clomit toimi tosiaan liiankin hyvin, kasvatti 4 follia ja kun niitä ei voi käyttää kovin pitkään niin päätettiin siirtyä gonaliin. Se kasvattaa myös folleja mutta on armollisempi limakalvolle.
 
Mimmu: Jännää kun on ihan eri hoidot... mietin vaan, että miksköhän sulle ei annettu tota Orgalutrania viivästyttämään ovulaatiota? Että olisi ehtinyt munasolu kypsytellä rauhassa limakalvon kanssa samaan aikaan? Tai miksi mulle ei annettu Gonalia? Vai puhkeaako sun munarakkula liian pienenä? Vai kasvaako se oikeaan mittaan jo 8 päivässä?
 
Ei kasva oikeaan mittaan vaan lähtee liikkeelle liian aikaisin. Meillä vaikuttaa hoitoihin myös se, että ei olla vielä klinikalla vaan mun hoidoista vastaa mun gyne eli lähdettiin liikkeelle ns helpoilla hoidoilla. Ja käytännöt voi olla vähän erit, kun en asu Suomessa.
 
Ok Mimmu! Oletkin varmaan jossain kertonut, että asut ulkomailla, mutta on mennyt ohi tai en ollut vielä silloin mukana :) Kyllä nämä Orgalutranitkin on kai ns. helppoja hoitoja, mutta käytännöt varmasti vaihtelee. Mulla on lapsettomuushoitoihin erikoistunut lääkäri vastaamassa hoidoista. Minähän en tiedä tuota, että minkä kokoisena minun follikkelit puhkeaa, mutta kun sanoit, että sulla ei kasva oikeaan mittaan, niin tiedätkö yhtään minkä kokoisena ne puhkeaa ja onko toi todettu ultralla?
 
Ihan hullut pari päivää, puhelimenkaan netti ei toimi, kun vaihdoin liittymää tai siis otin toisen liittymän rinnalle ja uusi ei oo viel avautunut. mut nyt nopeeta luin viestit läpi joita oli miljoona, ja muutamille nopee kommaus ja kelle ei kommentteja heru, ootte silti ihania! :Heartpink

hileinen, tayssiin ivf jono on vuosi, ainakin meille niin sanottiin viikko sitten :) Meille annettiin muisti lappu et meidän pitää varata ensi kesänä aika ensikäynille ivf hoitoihin ensi syksylle, eli ei tuu mitään kutsua vaan ite pitää huolehtia. Itse en ihan hirveesti stressannu tosta ajasta koska sovittiin miehen kanssa et joka tapauksessa yritetään vielä vuosi luomusti kun saan nyt ne kilpparilääkkeet.

maggie, olipas hurjia uutisia! Nyt vähän aikaa totutte noihin ajatuksiin ja sit vaan testejä kohti, pienen saatte syliin kyllä varmasti tavalla tai toisella

Mariska, huippua et äänet löytyi! JEZ!!


Mun kuulumisiin nopeeta, myös meidän esitietolomakkeissa kysyttiin noi kaikki outoudet ja mun mies vastasi niinhin..öh, toivottavasti lukija on huumorin tajuinen eikä meitä heitetä pois ivf jonosta :grin
Mua nyt niin hävettää, meillä oli seksiä ovisplus päivänä eili dpo-1 ja sit tänään, oisko tänään dpo3. Ovista ennen oli varmaan pari viikkoa aiemmin! :grin Mä oon ollu ihan hullun väsynyt ja kiireinen niin en minä oo mitään jaksanu enkä oo kyllä koko asiaa oikein miettinytkään. Kauheen pitkiä päivää ollut, omat työt ja uuden työntekijän koulutukset ja kaiken maailman kamojen tilauksen ja kaikki hässäkät. Ovis kivut oli kyllä kovemmat kuin ikinä, silloin dpo0 aamulla koska ihan hulluna alavatsaan, en tiiä johtuko siitä että kun viikkoa aiemmin sörkittiin ja oli se aukkari. Mut ei oo ennen noin kovaa ottanu. Joten edellisenä iltana tehty talletus ehkä nyt sit sattui hyvään kohtaan mikäli sikäli siellä oli ketään elossa enää niin raukat ovat niin pitkään joutuneet olemaan säilössä. Mene ja tiiä.

Tänään on kait kp20/32.. en jaksa mennä tarkistaa :grin
 
Mariska huh, hyvä että löytyivät :Heartred Nyt rauhaa vain sinne ja tsemppiä!

Maggie joo oli jo gynellä käydessä koomista vastata kaikkiin kysymyksiin mm. kuvaile miehesi kiveksiä... "No niitä on kaksi ja ne on siinä peniksen takana vähän siinä alapuolella öö ihan kai normaalit." :laughing021 Ei olla vielä täytetty papereita mutta kohta se olisi tehtävä. Toisaalta musta on kiva vastailla kysymyksiin - toki alkoholin käytön saa tosi herkästi näyttämään paperilla jotenkin runsaalta vaikka se ei sitä olisikaan. Meillä nyt lähinnä viikonloppuisin saunassa olutta + ruoan kanssa viiniä. Ja no okei tänään kyllä otin lasillisen ku viikonlopun tonkasta jäi yli.

Kaakao meille tuli nippu papereita samassa kuoressa missä oli kutsu tutkimuksiin. Ne pitää täyttää ja ottaa mukaan vastaanotolle ja niissä kysellään kyllä tosi tarjasti kaikki mahdollinen. Miehelle oli oma nivaska.
 
mariska onnea sydänäänistä. alhamdulillah löyty heti kotona :) kuule se eka kolmannes on kyl iha järkyttävää aikaa kuule mä muistan ku tyttöä ootin ja mullaha ei ollu dopleria ees. ite aloin tuntee tytöst rv 10-11 liikkeet ekan kerran kuten esikostaki.

anteeksi etten mainitse nimimerkkiä ku alko lyömää tyhjää mut joku toivotti hyvää Eidia mulle ja perheelle, kiitos :)
 
Mariska, Hyvä että kotona löytyi taas äänet! Meillä ei neuvolassa edes yritetä ennen nt-ultraa kun neuvolan dopplerit ei ole kovin hyviä. Mullakin kuunneltiin ekan kerran vasta rv 15+ lääkärineuvolassa ja nyt 22+ toisen kerran.. Tsemppiä raskauteen!

Ja kaikille muille puhaltelen tässä työmatkakiireessä hurjia plussatuulia ja tsemppiä hoitoihin!
 
Muurahainen,jos ei nyt raskaudeksi muutu ni vaikuttaa ovuloimattomalta kierrolta. Voi kun selviäis pian!! Ja plussaa toivotaan. Mutta kummalta vaikuttaatuo kierto. Tiedoksi sulle ja muillekin jotka epäilee toisinaan ovuloimattomia kiertoja, mä vähän lueskelin ku muahan toi asia koskee ja on koskenu koko elämän, ni mietin sitä et miten ne menkat sitten ikinä tulee ku ei oo ovista tai keltarauhashormonia käskyttämässä. Löyty sellainen tieto, että kun kohdun limakalvo vaan jatkaa paksuuntumistaan niin lopulta se hajoaa omaan painoonsa ja tulee menkkoina ulos. Siihen voi mennä 40-100 päivää. Että semmosta tähän aamuun.

Ilpuri, tiiän ton tunteen et välillä voi mennä viikko pari ilman petipuuhia ja sit just jotenkin hävettää vaik ei siinä mitään hävettävää oo! :) Mut nappiinhan teillä osu tallettelut. Nyt vaan piinaamaan! Mulla tulee kans se aukkari sitten lähitulevaisuudessa. Hui, jos se sattuu vielä viikkojenkin päästä, tai pistää tolleen paikat aroiks. Jaiks! Plussapuhureita! :)

Gatusa, hyvää eidiä! Vähän vieras juhla mulle, tai en tiedä siitä juuri mitään. Onko teille tulossa paljonkin väkeä juhlimaan? :)

Hyvää huomenta kaikille muillekin ja plussatuulia!! :) Puuuuuuuuuuuh!

On. Täällä ei vielä tätiä näy. Odottelinkin aikasintaan huomiselle. Ehkä sit lauantaina testiä jos ei vieläkään kuulu. Alavatsan ja nivusten seudulla pientä kipuilua edelleen. Ei oo kyllä kovinkaan korkeet odotukset ton tylyn ultran jälkeen... :( Onko kellään ollu niin että ultrassa ei ovista näy mutta onkin ollut? Tästä on varman ollu puhetta mut nyt en muista oisko jopa tässä ketjussa ollu?

Nyt sit oottelua max kp 40 ja uutta primolut-kuuria naamaan jos ei kierto käynnisty.

Maggie kp 32
 
Muokattu viimeksi:
kiitos dolcetti :)

kiitos mariska. meille ei tule ketään tietääkseni. käydää anopilla ku ukko teurastaa hein lampaan siel ku miehen on tehtävä se, sit tullaa mein lampaan kans kotii ja sil on ees sama kohtalo ja sit pitää alkaa kuivattaa lihoi ku ei ol jääkaappia eikä anopille mahu.
 
Aika paljon ja tarkasti joutuu täyttämään niitä esitietokaavakkeita! :D en oo ees ajatellu et saattais tommosia olla....

Ilpuri, kyllä täälläki välillä on selkeesti hiljasempaa makkarissa. Ja sit on taas kausia et ihan hirveesti :P paperilla ei ehkä niin hyvältä näyttäis :P

Gatusa, mukavaa päivää sinne! Kuulostaa mielenkiintoiselta!

Maggie, jänskät paikat sielläki! Eihän sitä ikinä tiedä vaikka plussa tuliskin ;)

On. Täälläki tätiä odotellaan. Alapää on kyl ihan kosteenmärkänä ollu jo pari päivää... vähän outoa mut muuten ei mitään tuntemuksia esim. rinnoissa.
Nukuttaa kamalasti mut se on vaan tää syksy :D menkkajomoi ollu jo sillon tällön parin päivän ajan.

Meritähti kp26/28(-34)
 
Maggie, Mä kans alan kääntymään tohon ovuloimattomuuteen. No tänään jos ei tätiä kuulu, niin huomen aamulla verikokeisiin.

Muurahainen kp 50/35, yk20
 
Takaisin
Top