Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Voi nennaa kun pidät meitä jännityksessä! Niiiiiin lupaavalta kuulostaa... :)

Minni reklamoihan ihmeessä nuo ovisliuskat! Mutta pääasia toki, että se ovis siellä on/oli kuitenkin. Jospa siellä juurikin parasta aikaa tapahtuisi solutason kohtaaminen... :wink

Inja, ihan samaa olen ajatellut kun olen taustalla tätä ketjua kesän aikana lueskellut. Täällä on niin mahtava porukka ja pikkuhiljaa sitä oppii jotenkin tuntemaan toiset. Tuolla Raskaaksi 2015 -ketjussa vaihtuvuus on niin valtava kun siellä pyörähtää paljon nopeasti plussaavia, että ei ehdi tutustua ja jututkin jää enemmän yksipuolisiksi. Toki toivoisi, että kaikilla olisi pikainen visiitti ja nopea plussa, mutta kun niin ei kuitenkaan ole niin hyvä että on tämmöinen paikka missä ehtii vähän porukkaan tutustua ja saa sitä kullanarvoista vertaistukea :Heartred

Beisla tuo entsyymilääke eli aromataasin estäjä on juurikin letrozoli. Aromataasi on entsyymi, joka muodostaa estrogeenia ja kun sen toiminta estetään lääkkeellä, aivolisäke luulee että kroppa tuottaa liian vähän estrogeenia ja alkaa piiskaamaan munasarjoja toimimaan tehokkaammin. Ymmärtääkseni nykyään suositaan letroja clomien sijaan juuri siksi, että clomeilla on enemmän haittavaikutuksia eli letrot on turvallisempia käyttää. Ja käsittääkseni kyllä myös tehokkaampia.
Tuosta alkon käytöstä... Jos alkoholi olisi alkuraskaudessa kovinkin haitallinen, niin suomalaiset olisivat kyllä kuolleet sukupuuttoon jo aikaa sitten. Kun se istukan verenkierto ei vielä toimi ja alkio saa ravintonsa ruskuaispussista, niin sitä alkoholia ei siihen alkioon pääse mitenkään. Itse uskon myös, että pieni määrä alkoholia muutenkaan raskausaikana ei voi olla haitallista. Perustelut: Jos oma veren alkoholipitoisuus ei nouse, ei se silloin nouse istukassakaan. Tarkoitan tällä siis jotain muutamaa senttiä viiniä ruualla tms. Sitäpaitsi keski- ja eteläeuroopan viinimaissa viini kuuluu ruokajuomana pöytään aina, myös raskaana olevilla. Ihan hyvin lisääntyvät sielläkin. Alkoholin haitat tulevat liiaallisesta ja toistuvasta käytöstä. En missään tapauksessa kehoita ketään juopottelemaan raskausaikana, mutta ei myöskään kannata ruoskia itseään liikoja, jos alkuraskaudesta on sattunut muutaman lasillisen ottamaan :)

Lumihiutale kumpa teillä nyt vaan olisi se ylämäkivaihe suhteessa, kun niitäkin toki väistämättä joskus tulee, ja saisitte asiat keskustelulla ja pienellä panostamisella paranemaan! Hyvä että saitte jo puhuttua, siitä se lähtee :)

Jospa Larissa tuo disperiini olisi jo ehtiny tehdä temppunsa! Kaikin puolin kuulostaa kyllä hyvältä sun asenne tähän kiertoon... :) Plussaa odotellessa... :wink

Maggie hyviä keskusteluja miehen kanssa toivottelen! Meillä oli kyllä jo esikon yritys alusta asti yritystä molemmilla. Tulihan siitä toki paineitakin, mutta satun olemaan tämmöinen luonne että mitään ei tehdä puoliteholla :p Siitä on se etu, että kaikista piinailuista ja vitutuksista aiheeseen liittyen voi kotonakin puhua suoraan. Se puolison tuki on loppupeleissä korvaamaton, vaikka tällainen huippu vertaistukiryhmäkin on olemassa. Ja mies kyllä tietää että roikuskelen täällä foorumilla. Tosin kesäloma loppuu huomenna, että töiden lomassa ei ehdi kyllä samaa tahtia seurailla :sad001

Tintille myös pikaista plussaa uudella asenteella :wink

On. Saatiin sitten illalla vielä dpo 0 tallettelut tehtyä :wink Nyt vaan jännäämään miten kävi. Kivutkin on helpottaneet, joten nyt vain odottelemaan alkaako se tuhru vai ei ja mitä sitten... :woot:
 
Btw, ajattelin taas ett sitten jos tulee "pakko testata" -fiilis niin testaan ekana ovisliuskalla ja jos siinä näkyy jotain niin sitten r-testillä, toivottavasti maltan kuitenkin odottaa ensviikon loppuun testaamisen kanssa niin pääsen suoraan r-testin tekemään! :P
 
Nennaa, et oota noin pitkään! Viikonloppuna testaat! Miksi ihmeessä oottelisit ensi viikon loppuun, jos nyt viikonloppuna dpo:t paukkuu yli 20 limojen perusteella? ÄÄÄÄ mie en kestä tätä sun kidutusta :grin Tuskin on nyt noin himopitkää kiertoa tulossa, koska OOT RASKAANA :wink
 
Muokattu viimeksi:
Mimmu kuulostaa nuo luteaalivaiheen oireet kyllä niin tutuilta. Hiivaa tosin ei ole ollut. Mulla tosiaan ekassa letrokierrossa kypsyi se neljä follia ja seksikielto saatiin silloin myös. Ihan järkyt ovisoireet ja myös loppukierron tuntemukset oli silloin! Ja silloin muuten oli ainoa kierto synnytyksen jälkeen, kun ei ole ollut loppukierrossa tuhruvuotoa. Varmaan useampi keltarauhanen toimi sitten tehokkaammin. Sen kierron jälkeen tosiaan letroannos laskettiin, mutta ultraa ei ole tehty kun tuli kesäsulut väliin, eli tuurilla ollaan sitten menty sen pienemmän annoksen kanssa eikä oireetkaan ole olleet parissa viime kierrossa samanlaiset. Nyt taas samanmoiset megaovisoireet kuin silloin ekassa kierrossa, siksi vähän epäilen että useampi folli nytkin olisi, mutta ultrattu siis ei ole. Toivottavasti sun hiiva liittyy tosiaan clomeihin ja jää myös niiden myötä pois!
 
Larissa, ittensä kiduttamista on nimenomaan se negan testaaminen! :P

Kaakao, yhdyn kyllä tuohon siun alkoholipolitiikkaasi! Jossain oli tehty tutkimus raskaanaolevilla naisilla, joka kesti n. 10v. Osalle annettiin alkuraskaudessa säännöllisesti muutama alkoholiannos viikossa ja osalle ei yhtään. Lapsia tutkittiin alakouluikään asti ja tulokset oli miun mielestä yllättävät;
Alkoholiryhmän lapsien tasapaino oli parempi ku verrokkiryhmän lasten.
Tästä oli juttu siis joskus jossain suomalaisessa lehdessä, mutten muista missä/mikä taho tutkimuksen oli tehnyt jne.
Loppu päätelmäni siis on raskauden ja alkoholin suhteen, etten aio totaalikieltäytyä maistamasta jotain uutta alkoholijuomaa vaan raskauden takia :)
Enkä tarkoita loukata tällä ketään, etenkään kenen kanta on täysin kielteinen, tämä on vain oma näkemykseni!
 
Nennaa älä pidä jännitystä enää vaa testaa, oot niin raskaana ;)!

Kaakao toivotaan että nyt tärppäisi ;)!

Larissa toivotaan että disperiinistä olisi ollut hyötyäkin ;)

Minni kylläpäs sulla on nyt sattunu huonoja testejä!

Ja taas napailua.. Soitin tänään lääkäriin kun piti. Lapsettomuuden syynä ilmeisesti ovuloimattomuus koska progesteroni arvo alle1 kp21. Miehen simppatuloksissa oli 15% normaaleita ja se kuulemma on riittävän hyvä. Nyt odotetaan 1-3kk että pääsee ultraan ja aukkariin ja sitten ehkä aloitetaan piiskaan munasarjoja clomeilla tai jollain, siirrytään nyt erikoissairaanhoidon puolella. Ja mies lupasi yrittää alkaa ottaa mua enemmän huomioon koska ei halua erota.
 
Nennaa niinhän se on virallisesti, että Suomessa suositellaan ettei alkoa ottaisi raskausaikana ollenkaan. Suositus johtuu siitä, että ei tiedetä mikä määrä olisi turvallinen. Ja luulen että aika iso tekijä on myös se, että kun me suomalaiset ollaan niin huonoja ottamaan kohtuudella niin on helpompi kieltää kokonaan kuin antaa joku turvaraja, jota varmasti monet sitten ylittäisi kun ei maltakaan olla ottamatta enempää. Mutta samoin, ei ole tarkoitus ketään loukata tai arvostella. Jokainen tyylillään :) Täydellisestä alkottomuudesta nyt ainakaan ei mitään haittaa ole!
 
Lumihiutale onpa hienoa että mies ymmärsi tilanteen ja että simppanäyte on kunnossa! Tsemppiä tutkimuksiin ja hoitoihin. Onneksi ovuloimattomuuteen on hyvät ja tehokkaat hoidot. Eiköhän se plussa teillekin sitten ole tuloillaan sieltä kunhan ovis saadaan aikaan :)
 
Lumihiutale, toivottavasti pääsette pian kokeilemaan clomeja tai letroja ja sitten plussan!! :)
Ainakin on hyvä merkki kun mies ei halua erota, toivottavasti ymmärsi ett se vaatii panostusta molemmilta ett parisuhde ja osapuolet voi hyvin.

Kaakao, tietenkään täydestä kieltäytymisestä ei ole haittaa, parashan se niin taatusti on!
Ajattelinkin vain yrittää luoda keskustelua aiheesta tuolla pitkällä sepustuksellani, tiedän ett tämä aihe omaa mielipiteitä kumpaankin suuntaan, tosin on hyvä ett suomessa se on yleisesti melko kielteinen, toisin kuin mainitsemissasi viinimaissa joissa ruokajuomaksi kuuluu viini, myös alaikäisille (ainakin silloin kun itse vielä matkustelin paljon, todennäköisesti EU on muuttanut jo tämän käytännön) ja raskaanaoleville :)
 
Koentsyymi Q10 eli ubikinon on tärkeä solujen energian tuotannossa. Sen tuotanto alkaa kuitenkin heikkenemään 20v kieppeillä. Lisäravinteena sen pitäisi parantaa niin sperman kuin munasolujenkin laatua.
Jos kiinnostaa enempi niin täällä on englanniksi selitetty tosi simppelisti miten se voi auttaa raskaaksitulemista:
http://www.paleo-mama.com/improve-egg-quality-supplements/coq10-egg-quality/
 
Alkoholilinjasta, oon mä periaatteessa samoilla linjoilla, että yksi lasillinen ei vielä vaikuta. Voisin kyllä ehkä raskaanakin maistaa suullisen alkoholia, tosin yhteiskunnan paine tässä asiassa on aika kova. (Mut mitä jos muut juo tosi hyvää viiniä? :wink) Parempi nollalinja kuin yliarviointi siitä, kuinka paljon voisi turvallisesti ottaa. Muistelen myös muutaman kuukauden takaista artikkelia Hesarissa, jossa hiirikokeessa osa hiiriemoista oli ollut ihan "ympäripäissään" alkuraskauden, jolloin istukka ei vielä ole kehittynyt. Sillä oli silti vaikutusta poikasiin. Mutta en tosiaan usko että muutamalla lasillisiella on väliä, ihan eri asia onko kaatokännissä kaiken aikaa vai ottaako ruokajuoman tai pari. Jos en testaa plussaa lauantaina, niin en aio ottaa tästä stressiä.

Kyfi, kiitos tsempeistä. :) Harmi jos tuntuu ettet kuulu joukkoon. Ei kaikilla tosiaan ole niin aikaa kommentoida, eihän sille mitään voi. Ja kompaan Larissaa, onhan täällä monilla jo lapsi/a ennestään, ymmärrän hyvin sisaruksen kaipuun. Mullekin sisko on hyvin tärkeä.

Lucky, tarkoititko Letroja eikä Lugeja? Muistelen, että sanoit että saat niitä käyttöösi. Mulla pysyi ovis letroilla normaalin puitteissa. Lääkäri kyllä ennakoi, että ovis voi olla jo aiemmin. Yleensä oon aloittanut tikutuksen vasta kp12, nyt sain käskyn aloittaa jo kp10, ultran perusteella. Pistin kuitenkin irrotuspiikin kp12, joten en tiedä milloin ovis olisi ollut ilman sitä.

lumihiutale, hyvä että saitte edes vähän puhuttua, vaikka töitä selvästi vielä riittää. Toivon kovasti, että sun mies nyt yrittää tosissaan parantaa tapansa eikä jää vaan puheeksi.

Minni, oon vahvasti sitä mieltä että sun kannattais lähettää kuvat sinne mistä testit tilasit. Yksi testi voi olla viallinen, mutta noin moni on jo outoa. Jompi kumpi näyttää väärin.

Larissa, hyvä että tuhru loppui disperiinin lopetukseen. Mulla on ihan sama fiilis tuhrusta, parempi että pysyy vaan poissa.
Vähänkö repesin sun kommentille nennan testauksesta, samaa mieltä olen. :wink "Älä pidä hulluja jännityksessä" :laughing002

Maggie, kannattaa varmasti puhua miehen kanssa, ei se asioiden hautominenkaan tee hyvää parisuhteelle. Mun vaimo on tiennyt alusta asti että kirjoitan tänne. On se kuulemma käynyt myös pari kertaa lukemassa juttuja, mutta ei usein.

Nenna, ymmärrän mä kyllä oikeasti sunkin kannan, se nega on niin masentava näky. Mutta ai että sun oireita, aivan herkullista luettavaa! :grin Mutta silti, ens viikon lopulle...! o_O

Mimmu pahoittelut hiivasta, inhottava vaiva. Mutta hyvä jos clomit on tosiaan sen aiheuttaja, niin ongelma poistuu pian.

Äh nyt on ruoka valmista, pitää jatkaa kommentointia hetken päästä.
 
On muuten minusta aika yllättävää, että alkon käytöstä raskauden aikana ja mm. tuosta turvallisesta määrästä tiedetään niin vähän. Kuitenkin sekä raskaus että alkon käyttö ovat aika yleisiä - luulisi että sitä olisi tutkittu paljon ja jotain tietoakin saatu. Mielenkiintoinen tuo nennaan mainitsema tutkimus! Itse muuten esikoista odottaessa myönnän ottaneeni silloin tällöin vähän saunasiideriä tai viinitilkan ruuan kanssa... ehkä max kerran kuussa. Eipä tuossa pikkuneidissä vielä ole mitään kovin huolestuttavaa ilmennyt :)

Muoks. Totta muuten tuo mitä Beisla kirjoitteli yhteiskunnan paineesta. Muistan aika vasta lukeneeni sellaisen lehtijutun, missä raskaanaoleva toimittaja kävi testaamassa ihmisten reaktioita kaverinsa kanssa pubikierroksella. Tämä raskaana oleva siis otti aina tuopin alkoholitonta olutta/siideriä. Ihmiset oli mulkoillu tosi pahasti ja monet kommentoineetkin ikävästi. Eihän sitä oikeasti voi tietää mitä siinä toisen ihmisen lasissa on! Itse esikoista odottaessa olin kosteammissa firman pippaloissa ja kävin tilailemassa aina alkoholittomia drinkkejä. Porukalle meni ihan täydestä että ryyppään samaa tahtia muiden kanssa :grin
 
Muokattu viimeksi:
Junttura: viinirypäle mikä? :wideyed: Neva höörd. Täytyypä kuuklettaa

Nennaa: pitääkö sulle lähtee tuomaan niitä liuskoja! Nyt kookauppaan hakemaan sellanen parin euron pregcheck päkki, ei kestä täällä pää jännitystä.

Lumihiutale: ihania uutisia! Kyllä ne asiat järjestyy jos molemmat puhaltaa yhteen hiileen <3

Niin paljon kommentoitavaa -niin vähän aikaa...

Te kenellä on ollut km ja korkeet hcg:t, millon ne raskausoireet: jäätävä väsymys, turvotus, tissinipistelyt ja huonovointisuus on hävinneet km jälkeen, mulla nää vaan lisääntyy.
 
KreisiKät, kyllä mulla hävisi kaikki oireet viikossa. Kaavinnan jälkeen hcg lasku oli niin raju, että päänsärky ja huonovointisuus oli poissa jo seuraavaana aamuna, turvotus parissa päivässä.

Eikö se hoitsu sanonut mitään tosta hcg:stä?
 
Mimmu, jos ei ala lähikierroissa tärppiä kuulua niin toi Q10 liittyy mun muiden poppaskonstien joukkoon :wink Tosi mielenkiintoinen tuo sun laittama linkki!

Mielenkiintoista keskustelua alkoholista täällä :) Itse olen kohtuukäyttäjä. Välillä menee viikkoja-kuukausia ilman, mutta yleensä juon 1-2 saunasiideriä viikossa. En edes muista milloin olisin ollut humalassa. Ehkä vappuna, kun join 4 :grin :wacky: En koe, että yritysaikana olisi syytä vetää nollalinjalla ja tuskin ennen plussatestiä on kosteammasta illanvietosta haittaa. Jos raskaudun niin aion olla ilman alkoholia, se on jotenkin itselle helpompaa ettei tarvitse miettiä, että missä se turvallinen raja menee :) Mutta kukin oman harkinnan mukaan!
 
Muokattu viimeksi:
Kaakao, kiitos informaatiosta niistä ovulaatiolääkkeistä. Nyt tajuan paremmin. :) Mahtavaa että saitte vielä tallettelun tehtyä, tuosta on hyvä jatkaa piinapäiviin. Mäkin muistan lukeneeni tuon artikkelin mistä mainitsit. Ihmiset tekee joskus niin hanakasti päätelmiä eikä ajattele yhtään pidemmälle.

lumihiutale, tosi hyvältä kuulostaa, etenkin se että miehes on valmis tosissaan panostamaan suhteeseen. Simppatuloskin ihan hyvä, eiköhän tuolla saa vauvan aikaiseksi. Harmi ettet ovuloi, mutta siihen toisaalta on helppo lääkehoito, uskoisin että saat avun jo siitä.

KresiKät, harmi että sulla vaan oireet jatkuu, ei kuulosta kivalta. Oliko sulla tulossa vielä uusi mittaus?

On. Flunssa vaan jatkaa, tänään ollut enemmän lämpöä kuin parina edellisenä päivänä, nyt 37,5. Mitattu siis vaan korvamittarilla pitkin päivää. Mutta mulla on teille täysin uusi oire! :grin Rintoja aristaa. Mulla siis aristaa aina vaan nännejä, niitä yleensä pari päivää ennen menkkoja. Yrityksen alun jälkeen satunnaisesti muutenkin. Nyt ekaa kertaa on koko rinnat arat. Vain hieman tosin. Ei kramppeja, vaan lievää jomotusta alavatsalla. Ei etovaa oloa. Palelee, mutta viittaan flunssaan. Kp24/29 dpo10
 
Beisla, toivotaan että tissikipu ois sulla hyvää enteilevä oire :wink Mulla on sitä aina oviksen jälkeen, mutta jos mulla sitä vastoin alkaa nännit aristamaan niin se olis jotain uutta :grin
 
Kreisikät, kävin jo aamulla kaupungissa ja täällä tuppukylässä en mitään testejä käy ostelemaan :P sori, mut ette te nyt saa miun päätä kääntymään! :D
Ihana tuo siun profiilikuvasi muuten❤ :)

Miekin siis juon todella harvoin ja viimeksi olen kunnon kaatokännissä ollut alaikäisenä :D nykyään tulee otettua ehkä kerran-kaksi kuussa yksi siideri ja ulkomailla melkein aina tulee juotua ruoan kanssa, jos ei olla autolla. Tosin aika usein mies jos illalla ottaa lonkeron niin otan häneltä hörpyn, mutten avaa omaa :)
 
Uuuu beisla plussaa! Milloins teet testin? Voin ehkä sitten yrittää päästä mukaan plussa-aaltoon ;)

Kaakao, miekin muistan sen jutun muuten! Luin kans kauhuissani kuinka tietämättömät ihmiset kehtaa kohdella, tosin suomalaisilla ei taida yleisesti olla tiedossa ett on olemassa myös alkoholittomia versioita, vaan aina olettaa pahinta. Eri asia olisi jos raskaana oleva käyttäytyisi kuin kännissä oleva tai kuulisi mitä hän tilaa ja voi siten olla varma ett kyseessä on alkoholijuoma. Tietysti itsekin taatusti katsoisin ja toivoisin ett kyseessä olis alkoholiton juoma, mutten kehtais mitään sanoa tai huomauttaa ellei selkeästi näkisi ettei äiti nyt aivan täysissä voimissaan enää ole...
Kyllä se sosiaalinen paine on todella kova täällä, enkä tarkoita edes pelkästään raskaanaolevia,vaan kaikkia odotuksia mitä kehenkin voi kohdistua..
 
Takaisin
Top