Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Mulla suurin paino haun lykkäämiselle on, etten alle 1,5v lasta aikoisi viedä päiväkotiin. Olen siellä töissä ja määräaikaisuuksia joten myös työpaikka vaihdoksia tässä ollut. Jos opiskelee tai saa vakkaripaikan asiat hankaloittuu, toisin sanoen liitonrahoja ei sitten näy ja pelkällä hoitotuella ei omakotitalolainaa ja laskuja makseta. Ymmärrän kuitenkin pointin😊 kävin kun aloitimme yrittämisen, ihan toisella alalla työkokeilussa, ja olisin hakenut oppisopimuspaikkaa, se ei kuitenkaan ollut oma ala.
 
@Onnenomena Pahoittelut negasta :Broken Heart: Se kyllä kouraisi kun ei itse ole onnistunut ja raskaampiin hoitoihin piti ilmoittautua.

@Jebatius Ahdistavalta kuulostaa tuo digitestin vanheneminen. Piti mennä omakin tarkistaan, että joko se on kanssa vanhentunut. Taisin tilata sen alkusyksystä. Musta tuntuu että selittämätön on pahin kun se on yhtä kuin että syytä ei ole löytynyt. Puuttuvan ovulaation tai sekaisin olevan kierron voi korjata, kystat poistaa ja huonot simpat voidaan laittaa neulalla munasoluun. Nyt kun syytä ei ole tiedossa niin sitä on vähän niin kuin toivon varassa että joku tuurilla auttaisi. Täällä siis kanssa yksi selittämätön.

Ovistikkusaaga kp 21: Tältä näytti tänään!!
 

Liitteet

  • tikku.jpg
    tikku.jpg
    34.3 KB · Katsottu: 57
Kellään kokemusta AMH arvoista? mulla ikää ihan kohta se 36v ja AMH oli 3.75 ug/l.
Googletteluilla olis ainakin hyvällä tasolla?
Miehen simppanäytteen tulokset ei ole vielä tulleet, kaikki muut ok.

muok. löysinkin täältä ihan oman ketjun tuohon :)
 
Muokattu viimeksi:
@Jebatius ja @Evanel; pakko liittyä mukaan tähän ketjuun ja selittämättömien "piinaan". Jotenkin on tosi turhauttavaa, kun ei löydy mitään selittävää ja silti ei haamun haamua ole tullut ja Ovitrelle oli pakko testata, jotta näki edes joskus kaksi viivaa raskaustestissä... Tuntui niin säälittävältä tehdä se. Itse en jotenkin enää jaksa uskoa, että muulla kuin IVF voisi onnistua, mutta pistetään nyt taas seuraavaan kiertoon 600-700€ inssikokeiluun. Toki ollaan etuoikeutettuja, että ollaan voitu tutkia ja kokeilla hoitoja yksityisellä, mutta kyllä tuo lompakossa tuntuu ja on ihan uhkapelaajaolo, kun heittää tuommoisia rahoja menemään toivoen, että tällä kertaa niillä saisi jotain.
 
Meillä myös tutkimuksia, aukkari ja OI hoidot ja terolut kokeilut oli yksityisellä, insseihin lähdettiin kunnalliselle kun hinta olisi pompsahtanut sen verran reippaasti, inseminaatioon IVFstä puhumattakaan. Aikaa vie enemmän toki, mutta ehkä paremmin oma pääkoppa pysyi mukana näin. 😊 Toki toivoisi jo onnistumista yms. Kuitenkin alle 30v. joten meillä ei hoppu ole ollut, vaikka olenkin melko malttamaton🙈
 
Kellään kokemusta AMH arvoista? mulla ikää ihan kohta se 36v ja AMH oli 3.75 ug/l.
Googletteluilla olis ainakin hyvällä tasolla?
Miehen simppanäytteen tulokset ei ole vielä tulleet, kaikki muut ok.

muok. löysinkin täältä ihan oman ketjun tuohon :)
Joo hyvältä arvolla musta kuulostaa, MUTTA se pelkkä AMH ei yksikseen kerro kaikkea vaan se mitä myös ultraus näyttää. Just kuulin yhdestä jolle ultran perusteella oli ennustettu tosi matalaa AMH arvoa kun niiiin hiljaselta oli näyttänyt mut se olikin ollut ikään nähden normi. Jostain lähteistä oon lukenut että AMH joka on oli 3,5 (toisissa se on 3,8) voi viitata PCOS: iin. Mä oon 33 ja mun arvo on tällä hetkellä 3,51.
 
Joo hyvältä arvolla musta kuulostaa, MUTTA se pelkkä AMH ei yksikseen kerro kaikkea vaan se mitä myös ultraus näyttää. Just kuulin yhdestä jolle ultran perusteella oli ennustettu tosi matalaa AMH arvoa kun niiiin hiljaselta oli näyttänyt mut se olikin ollut ikään nähden normi. Jostain lähteistä oon lukenut että AMH joka on oli 3,5 (toisissa se on 3,8) voi viitata PCOS: iin. Mä oon 33 ja mun arvo on tällä hetkellä 3,51.

Joo ei luoteta pelkästään tuohon, sitten siellä ensikäynnillä saadaan tietää lisää 🤞🏽
Mulla ei pcos viittaavia oireita.
Runsaat ja kivuliaat kuukautiset on jotka alkoi lile leikkauksen jälkeen joka aika yleistä mitä vertaistukiryhmissä kuullut. Ennen sitä ei ollut.
Aikoinaan 2019 ultrattu kohtu ja munikset ja oli silloin kaikki ok
 
Joo ei luoteta pelkästään tuohon, sitten siellä ensikäynnillä saadaan tietää lisää 🤞🏽
Mulla ei pcos viittaavia oireita.
Runsaat ja kivuliaat kuukautiset on jotka alkoi lile leikkauksen jälkeen joka aika yleistä mitä vertaistukiryhmissä kuullut. Ennen sitä ei ollut.
Aikoinaan 2019 ultrattu kohtu ja munikset ja oli silloin kaikki ok
Joo sanoinkin ton pcos rajan sillä että myöskään super iso arvo ei oo hyvä vaan voi sitten viitata johonkin muuhun 😊
 
@Jefar @Kuuttituutti Nuo PCOS raja-arvot on mielenkiintoiset kun mulla AMH on yli 6 mutta ultrassa ei ole löytynyt mitään siihen viittaavaa. Muuten esim. nuorempana sitkeän aknen takia epäilin itse sitä. Kuukautisetkin on olleet melko normaalit ja säännölliset, että en ole epäillyt ovuloimattomuuttakaan, mutta jostain syystä tuo luku on kuitenkin ikään (36v) nähden epäluonnollisen korkea. Epäselvä diagnoosi on tosiaan epäselvä. :Upside Down Face:
 
@Jefar @Kuuttituutti Nuo PCOS raja-arvot on mielenkiintoiset kun mulla AMH on yli 6 mutta ultrassa ei ole löytynyt mitään siihen viittaavaa. Muuten esim. nuorempana sitkeän aknen takia epäilin itse sitä. Kuukautisetkin on olleet melko normaalit ja säännölliset, että en ole epäillyt ovuloimattomuuttakaan, mutta jostain syystä tuo luku on kuitenkin ikään (36v) nähden epäluonnollisen korkea. Epäselvä diagnoosi on tosiaan epäselvä. :Upside Down Face:

Joo ei ole vielä mitään diagnoosia, odotellaan niitä ensikäynti aikoja
 
@Jefar @Kuuttituutti Nuo PCOS raja-arvot on mielenkiintoiset kun mulla AMH on yli 6 mutta ultrassa ei ole löytynyt mitään siihen viittaavaa. Muuten esim. nuorempana sitkeän aknen takia epäilin itse sitä. Kuukautisetkin on olleet melko normaalit ja säännölliset, että en ole epäillyt ovuloimattomuuttakaan, mutta jostain syystä tuo luku on kuitenkin ikään (36v) nähden epäluonnollisen korkea. Epäselvä diagnoosi on tosiaan epäselvä. :Upside Down Face:
En tiedä onko tässä hommassa mitään mikä ois yksiselitteistä ja sekös vasta mukavaa onkin 😅 no ei kyllä ollenkaan 😂
 
Nähtiin miehen spa lausunto jossa hypospermia ja oligozoospermia luki

Nyt vasta stressaakin 😭
En tiedä lohduttaako viestini yhtään, mutta ajattelin kirjoittaa, meillä oli nimittäin simppanäytteissä vikaa. Alkuun kun tämä meille selvisi, oli se aikamoinen shokki. Syksyllä 2021 oltiin ehditty aloittaa lapsettomuustutkimuksia ja silloin miehellä oli normaali näyte, siittiöitä 60 milj/ml ja liikkuvuus hyvä. Silloin jo bongattiin leukosytoosi näytteessä, mutta tilanne ei silloin vielä ollut hälyttävä. Meillä tärppäsi juuri ennen hoitojen aloitusta 2021, mutta se raskaus meni kesken. Sitten 3/2022 inseminaatiossa siittiömäärät olivatkin romahtaneet ja leukosytoosi oli pahentunut. Oltiin aivan ihmeissämme, kun oltiin koko ajan ajateltu, että vika on minussa eikä miehessä. Omalta osaltani ei mitään selkeästi lapsettomuutta selittävää löytynyt.. Mulla oli epäsäännöllinen kierto, mutta ovuloin kuitenkin ja AMH oli 3,06 vuonna 2021 (täytän nyt tänä vuonna 33v). Meillä insseissä miehen näyte oli joka kerta vähän huonompi, vaikka leukosytoosi saatiinkin hoidettua. Oli tuota hypospermiaa, näytteet n.0,5-0,9 ml kun olisi pitänyt olla ainakin 1,5 ml, siittiömäärät 7,5-15 milj/ml ja kesäkuun 2022 näytteessä ei ollut ainuttakaan eteenpäin liikkuvaa siittiötä. Meille suositeltiin ICSI-hoitoja ja olin toiveikas, että viimeistään sillä onnistutaan. Mutta meillä kävi taas tällanen ylläriplussa, että ilman hoitoja saikin raskaus alkunsa, joka nyt on viikolla 28+0.

Minua lohdutti aikanaan tieto siitä, että miesten kohdalla tuo näyte voi vaihdella paljonkin. Siittiöillä kestää uusiutua noin 3-4kk ja vaikka tulisi joskus huonompi tulos, niin se voi myöhemmin olla parempi ja tietty ikävä kyllä myös toisinpäin. Me otettiin lisäravinteita käyttöön kesällä 2022, mieheni käytti sellaista Inoman-valmistetta 3-4kk ajan säännöllisen epäsäännöllisesti siittiötuotantoa tehostamaan ja itse popsin ubikinonia 3 kk ennen viimeisintä plussausta. En tiedä oliko niistä apua, mutta moni noita valmisteita kehuu. Niitä ei määrätty meille polilta, vaan ihan omatoimisesti otettiin kokeiluun.

Haluan siis sanoa, että vaikka tilanne voisi näyttää pahalta ja jos on kuitenkin edes jonkin verran siittiöitä näytteessä, niin toivoa on! 💜 Se yksikin sitkeä sintti voi riittää. Paljon tsemppiä! 🧡
 
En tiedä lohduttaako viestini yhtään, mutta ajattelin kirjoittaa, meillä oli nimittäin simppanäytteissä vikaa. Alkuun kun tämä meille selvisi, oli se aikamoinen shokki. Syksyllä 2021 oltiin ehditty aloittaa lapsettomuustutkimuksia ja silloin miehellä oli normaali näyte, siittiöitä 60 milj/ml ja liikkuvuus hyvä. Silloin jo bongattiin leukosytoosi näytteessä, mutta tilanne ei silloin vielä ollut hälyttävä. Meillä tärppäsi juuri ennen hoitojen aloitusta 2021, mutta se raskaus meni kesken. Sitten 3/2022 inseminaatiossa siittiömäärät olivatkin romahtaneet ja leukosytoosi oli pahentunut. Oltiin aivan ihmeissämme, kun oltiin koko ajan ajateltu, että vika on minussa eikä miehessä. Omalta osaltani ei mitään selkeästi lapsettomuutta selittävää löytynyt.. Mulla oli epäsäännöllinen kierto, mutta ovuloin kuitenkin ja AMH oli 3,06 vuonna 2021 (täytän nyt tänä vuonna 33v). Meillä insseissä miehen näyte oli joka kerta vähän huonompi, vaikka leukosytoosi saatiinkin hoidettua. Oli tuota hypospermiaa, näytteet n.0,5-0,9 ml kun olisi pitänyt olla ainakin 1,5 ml, siittiömäärät 7,5-15 milj/ml ja kesäkuun 2022 näytteessä ei ollut ainuttakaan eteenpäin liikkuvaa siittiötä. Meille suositeltiin ICSI-hoitoja ja olin toiveikas, että viimeistään sillä onnistutaan. Mutta meillä kävi taas tällanen ylläriplussa, että ilman hoitoja saikin raskaus alkunsa, joka nyt on viikolla 28+0.

Minua lohdutti aikanaan tieto siitä, että miesten kohdalla tuo näyte voi vaihdella paljonkin. Siittiöillä kestää uusiutua noin 3-4kk ja vaikka tulisi joskus huonompi tulos, niin se voi myöhemmin olla parempi ja tietty ikävä kyllä myös toisinpäin. Me otettiin lisäravinteita käyttöön kesällä 2022, mieheni käytti sellaista Inoman-valmistetta 3-4kk ajan säännöllisen epäsäännöllisesti siittiötuotantoa tehostamaan ja itse popsin ubikinonia 3 kk ennen viimeisintä plussausta. En tiedä oliko niistä apua, mutta moni noita valmisteita kehuu. Niitä ei määrätty meille polilta, vaan ihan omatoimisesti otettiin kokeiluun.

Haluan siis sanoa, että vaikka tilanne voisi näyttää pahalta ja jos on kuitenkin edes jonkin verran siittiöitä näytteessä, niin toivoa on! 💜 Se yksikin sitkeä sintti voi riittää. Paljon tsemppiä! 🧡

Ihana kiitos kun jaoit tarinanne ❤️

Tää on tällästä stressamista kun ollaan niin hoitopolun alussa vielä ja tietämättömiä.
Miehen näyte oli tilav 0,5 ja S.yht 26,00
Mitkään muut ei olleet punaisella.

Ensikäynnillä ollaan sitten viisaampia
 
Ihana kiitos kun jaoit tarinanne ❤️

Tää on tällästä stressamista kun ollaan niin hoitopolun alussa vielä ja tietämättömiä.
Miehen näyte oli tilav 0,5 ja S.yht 26,00
Mitkään muut ei olleet punaisella.

Ensikäynnillä ollaan sitten viisaampia
Onneksi hoidoilla on paljon tehtävissä. 😊 Ja usein epätietoisuus on kaikkein pahinta.. Ensikäynnillä varmasti selviää lisää ja helpottaa kun tietää miten edetä. 🧡
 
@Jefar Pahoittelut tilanteesta! 🥺 Onneksi on varmasti paljon tehtävissä, ainakin ICSI. Ja Indin kokemus on myös erittäin lohdullinen. Mutta kyllähän nämä masentaa ja miehelle voi käydä miehisen itsetunnon päälle. 💔😔
 
@Jefar Pahoittelut tilanteesta! 🥺 Onneksi on varmasti paljon tehtävissä, ainakin ICSI. Ja Indin kokemus on myös erittäin lohdullinen. Mutta kyllähän nämä masentaa ja miehelle voi käydä miehisen itsetunnon päälle. 💔😔

❤️
Kyllä tää oma ”alkujärkytys” vähän jo helpottaa ja kun nettiä tutkiskellut yms. vertaistukikeskusteluja lueskellut niin ymmärtänyt ettei tilanne ihan toivoton ole pelkän tuon simppatulosten perusteella.

Mekun miehen kanssa ennen keskusteltiin ettei lähdetä ivf yms hoitoihin edes. Inssit tms kevyemmät ok, jos ei niin jätetään Luojan käsiin sitten.
Mut katsotaan kun tässä on lääkärillä käyty jne muuttuuko mieli.

Miestä enemmän murehdin kun itseä, itsellä kaikki tulokset ok mut hänellä sit onkin punasella tuloksia ja kun suht nuori vielä(34v)
Tulossa itselle vielä hssg ainakin tosin
Nyt odottaa että tulis ne ajat nopeasti niin pääsis tästäkin
 
@Jefar joo onhan noi jutut aina järkytyksiä 😔 muistelen jossain keskustelussa lukeneeni että teillä mies oli aiemmin vahvasti sitä mieltä että sinussa on oltava vika eikä hänessä ole mitään, varmasti silloin tosiaan on kova pala niellä se että tulokset kertookin muuta. Nyt ehditte onneksi ainakin hetken miettiä asioita ennen sitä ensikäyntiä, ettei siellä ensimmäisen kerran lävähdä päin näköä kaikki.

Täällä en vielä tainnut mainitakaan, mutta meillä ei nyt tarrannut Aslak kiinni, eli meidän ensimmäinen IVF kierros on nyt taputeltu. Tuloksena 6 munasolua, joista kaksi alkionsiirtoa, ja yksi varhainen keskenmeno (joka siis julkisella luokitellaan biokemialliseksi raskaudeksi kun ei ultraan ehditty). Solumäärään nähden ihan hyvä tulos vaikka ei toivottua tulosta tullut. Toivon kovasti että seuraavalla kierroksella onnistuttaisiin jallittamaan keho kasvattamaan enemmän soluja, että olisi enemmän yrityskertoja.

Ens viikon torstaina vasta virallinen testipäivä, jonka jälkeen saadaan tietää koska voidaan seuraavaan IVF:n ilmottautua. Jännittää kans kuulla että tehdäänkö ens kerralla taas lyhyellä kaavalla isommilla annoksilla, vai pitkällä kaavalla tällä kertaa (esitin toiveen että kokeiltaisiin pitkää kaavaa).
 
❤️
Kyllä tää oma ”alkujärkytys” vähän jo helpottaa ja kun nettiä tutkiskellut yms. vertaistukikeskusteluja lueskellut niin ymmärtänyt ettei tilanne ihan toivoton ole pelkän tuon simppatulosten perusteella.

Mekun miehen kanssa ennen keskusteltiin ettei lähdetä ivf yms hoitoihin edes. Inssit tms kevyemmät ok, jos ei niin jätetään Luojan käsiin sitten.
Mut katsotaan kun tässä on lääkärillä käyty jne muuttuuko mieli.

Miestä enemmän murehdin kun itseä, itsellä kaikki tulokset ok mut hänellä sit onkin punasella tuloksia ja kun suht nuori vielä(34v)
Tulossa itselle vielä hssg ainakin tosin
Nyt odottaa että tulis ne ajat nopeasti niin pääsis tästäkin
Hyvä, että pahin tunnereaktio hellittää!

Minä ymmärrän hyvin, jos ette lähde pitkälle menevämpiin hoitoihin ja olinhan minä ajatuksiasi niistä lukenut, anteeksi kun unohdin. Itsekin olin aika vastahakoinen aluksi ja kesti pitkään "taipua" siihen, että lähdettiin kuitenkin. Jostain Lääkärilehden artikkelista luinkin, että vaikka pari tulisi lapsettomuustutkimuksiin, kaikki eivät välttämättä halua hoitoja.
 
@Nurppu
Joo kirjottelinkin niistä aiemmin täällä vai toisella puolella. Miehelle joo ja hänen suvulle varmasti tulee olemaan kova paikka mitä lääkäri sitten kertoo (anoppikin on sitä mieltä että ”minä tiedän ettei minun pojassani ole mitään vikaa”)
Tosiaan hänhän oli sitä mieltä kun on niin nuori vielä että EI VOI OLLA hänessä vikaa, ajatteli jooa niin että että on tosi noloa ja häpeä mennä tämän ikäisenä lääkärin eteen kertomaan ettei saa vainoa raskaaksi
Ja kun minussa oltava se vika kun olen aikoinaan yhden keskeytyksen tehnyt yli 10v sitten nuorena ja yhdessä vaiheessa syönyt mieliala ja unilääkkeitä ja käynyt läpi lile leikkauksen 🤦🏽‍♀️
En alkanut jankkaamaan niistä sen enempää vaan totesin joo niin voihan se olla.

He on siis eri kulttuuritaustaisia niin voi olla tosi kova paikka muutenkin. Ei heidän suvussa muilla ole ollut lapsettomuusonhelmia, kohtukuolemia ja synnytyksiin menehdyksiä taasen on.
Eikä minun puolella kenelläkään mitään ikinä.

Anoppihan siis jo mulle sanoi että kun menen sinne niin vie minut siellä lääkäriin tutkittavaksi, totesin et miks turhaan jos täällä jo lääkärit toteaa jotain ja päästään hoitoihin.
Toki siellä rahalla saa nopeammin tutkimuksia/hoitoja kun täällä.

Isot halaukset ja tsempit sinnekkin jatkoihin, toivottavasti seuraavana kierroksella tarttuu

@Onnenomena
Hei ei se mitään, ei kaikkea voi muistaa enkä varmasti itekkään muista mitä kaikkea olen täällä kertonut tai muut kirjotelleet, varmasti itekkin kirjottelen samoja asioita kun ei muista.

Saas nähdä, nyt on niin auki kaikki enkä ole miestäkään viitsinyt stressata sen enempää ennen lääkörinkäyntejä.
Hän oli sitä mieltä ettei sinne käynnille tarvitsisi tulkkiakaan mut aion kyllä vaatia et hän ottaa sen tulkin kun hän ei suomea osaa kunnolla niin että ymmärtäisi kaiken ja ajatteli että riittää että minä tulkkaan 😏 kuitenkaan lääk.tieteellinen sanasto hänen kielellä ei ole mulla hallussa.
Tosin ei ole kyllä usein noilla ”virallisilla” tulkeillakaan mitä olen sivussa kuunnellut omassa työssä sairaalassa.

Btw. Miten muilla on töissä suhtauduttu hoitojen poissaolojen kanssa, pelkään että sanomista tulee jos paljon poissaoloja alkaa olemaan.
Mietin jo sitä hssg ja mahd.inssejä kun ne tulee aika lyhyelläkin varotusajalla sitten kun ei voi tehdä milloin vaan.

Ootteko kertoneet esimiehelle suoraan että tällänen juttu ja poissaoloja tulee tästä syystä.
Joutuukohan ottamaan sitten palkattomana ja/tai käyttää lomapäiviä niihin, vai saako sieltä polilta todistuksia?
Onneksi olen siinä hyvässä asemassa että itselle nuo esh pkl käynnit on aina maksuttomia kun työskentelen itse samassa organisaatiossa.

Hei ja kiitos teille kaikille ja sivusta lukeville kun jaksatte kuunnella/lukea näitä ❤️
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top