Ei tää voi olla näin vaikeeta!

@Nurppu
Joo kirjottelinkin niistä aiemmin täällä vai toisella puolella. Miehelle joo ja hänen suvulle varmasti tulee olemaan kova paikka mitä lääkäri sitten kertoo (anoppikin on sitä mieltä että ”minä tiedän ettei minun pojassani ole mitään vikaa”)
He on siis eri kulttuuritaustaisia niin voi olla tosi kova paikka muutenkin. Ei heidän suvussa muilla ole ollut lapsettomuusonhelmia, kohtukuolemia ja synnytyksiin menehdyksiä taasen on.
Eikä minun puolella kenelläkään mitään ikinä.

Anoppihan siis jo mulle sanoi että kun menen sinne niin vie minut siellä lääkäriin tutkittavaksi, totesin et miks turhaan jos täällä jo lääkärit toteaa jotain ja päästään hoitoihin.
Toki siellä rahalla saa nopeammin tutkimuksia/hoitoja kun täällä.

Isot halaukset ja tsempit sinnekkin jatkoihin, toivottavasti seuraavana kierroksella tarttuu

@Onnenomena
Hei ei se mitään, ei kaikkea voi muistaa enkä varmasti itekkään muista mitä kaikkea olen täällä kertonut tai muut kirjotelleet, varmasti itekkin kirjottelen samoja asioita kun ei muista.

Saas nähdä, nyt on niin auki kaikki enkä ole miestäkään viitsinyt stressata sen enempää ennen lääkörinkäyntejä.
Hän oli sitä mieltä ettei sinne käynnille tarvitsisi tulkkiakaan mut aion kyllä vaatia et hän ottaa sen tulkin kun hän ei suomea osaa kunnolla niin että ymmärtäisi kaiken ja ajatteli että riittää että minä tulkkaan 😏 kuitenkaan lääk.tieteellinen sanasto hänen kielellä ei ole mulla hallussa.
Tosin ei ole kyllä usein noilla ”virallisilla” tulkeillakaan mitä olen sivussa kuunnellut omassa työssä sairaalassa.

Btw. Miten muilla on töissä suhtauduttu hoitojen poissaolojen kanssa, pelkään että sanomista tulee jos paljon poissaoloja alkaa olemaan.
Mietin jo sitä hssg ja mahd.inssejä kun ne tulee aika lyhyelläkin varotusajalla sitten kun ei voi tehdä milloin vaan.

Ootteko kertoneet esimiehelle suoraan että tällänen juttu ja poissaoloja tulee tästä syystä.
Joutuukohan ottamaan sitten palkattomana ja/tai käyttää lomapäiviä niihin, vai saako sieltä polilta todistuksia?
Onneksi olen siinä hyvässä asemassa että itselle nuo esh pkl käynnit on aina maksuttomia kun työskentelen itse samassa organisaatiossa.
Siis saako teillä HUS:lla työntekijät ESH käynnit ilmaiseksi? Aikamoista! Itsekin siis eräässä sairaanhoitopiirillä töissä niin ei meillä tuollaista etua ole.

Siis saako teillä HUS:lla työntekijät ESH käynnit ilmaiseksi? Aikamoista! Itsekin siis eräässä sairaanhoitopiirillä töissä niin ei meillä tuollaista etua ole.

Joo saadaan kun ollaan ”omaa väkeä”.
Esim lile leikkauksessa kun kävin niin maksoin ainoastaan leikkauksen jälkeiset hoitopöivämaksut osastolla.
Itse käynneistä en mitään.

Joo saadaan kun ollaan ”omaa väkeä”.
Esim lile leikkauksessa kun kävin niin maksoin ainoastaan leikkauksen jälkeiset hoitopöivämaksut osastolla.
Itse käynneistä en mitään.

Sama pätee myös silloin jos on esim äitiyslomalla, virkavapaalla(paitsi jos on samaan aikaan muualla töissä) tai sairaslomalla.
Myös määräaikaiset jos on työsuhde voimassa.

Tarkistin niin kaikki muut paitsi päiväkirurgia ja vuodeosastohoidot on maksuttomia.

Mä en ole kyllä ikinä kuullut että noita saisi ilmaiseksi jos on samassa lafkassa töissä. On kyllä laskut kolahtanut säännölliseen postiluukusta sillon kun olin vielä töissä hus:lla.. toisaalta en yhtään taas yllättyisi että jos työnantaja teknisesti on huslab/hus kuvantaminen/jne, eikä hus niin ei tällänen etu kuulu. Itse sain inssit kyllä vapaaksi ihan vaan sillä et "oma meno/lääkäri".. tein tunnit takas tai käytin pankkitunteja. Inssit oli siitä helpompia, että ne oli ip aikoja ja meillä se ns kiireisin osuus oli aamusta puoleen päivään. Mut ultrat oli kyllä vähän miten sattui, mut ne mä pystyin usein laskemaan jotenkuten etukäteen niin sain suunniteltua iltavuoroiksi/vapaiksi tms.. ivf osuuden aikaan oon tehnyt vaan satunnaisia vuoroja ja kouluhommia niin ei oo tarvinnu stressata.

@Jefar toivottavasti teille osuis joku oikein hyvä tulkki, itsekin työssäni törmännyt noh.. kaiken näköisiin. Kyllähän se nyt jotain kertoo että kun et tiedä toisen kielestä mitään ja älyät siltikin et tulkkaukset ei osu kohdilleen niin kertoohan se aika paljon. Saakohan siihen itse vaikuttaa, et jos on esim tiedossa joku hyvä tulkki niin saako sen itse tilata paikalle?

Mä en ole kyllä ikinä kuullut että noita saisi ilmaiseksi jos on samassa lafkassa töissä. On kyllä laskut kolahtanut säännölliseen postiluukusta sillon kun olin vielä töissä hus:lla.. toisaalta en yhtään taas yllättyisi että jos työnantaja teknisesti on huslab/hus kuvantaminen/jne, eikä hus niin ei tällänen etu kuulu. Itse sain inssit kyllä vapaaksi ihan vaan sillä et "oma meno/lääkäri".. tein tunnit takas tai käytin pankkitunteja. Inssit oli siitä helpompia, että ne oli ip aikoja ja meillä se ns kiireisin osuus oli aamusta puoleen päivään. Mut ultrat oli kyllä vähän miten sattui, mut ne mä pystyin usein laskemaan jotenkuten etukäteen niin sain suunniteltua iltavuoroiksi/vapaiksi tms.. ivf osuuden aikaan oon tehnyt vaan satunnaisia vuoroja ja kouluhommia niin ei oo tarvinnu stressata.

@Jefar toivottavasti teille osuis joku oikein hyvä tulkki, itsekin työssäni törmännyt noh.. kaiken näköisiin. Kyllähän se nyt jotain kertoo että kun et tiedä toisen kielestä mitään ja älyät siltikin et tulkkaukset ei osu kohdilleen niin kertoohan se aika paljon. Saakohan siihen itse vaikuttaa, et jos on esim tiedossa joku hyvä tulkki niin saako sen itse tilata paikalle?

Kyllä kuuluu vaikka ois kuinka ”eri” hus kun kaikki kuuluu kuitenkin hus alle.

Joo ne laskut joskus saattaa tullakkin jos ei oo muistettu huomioida sitä mut sen kun ilmottaa sinne laskutukseen et olen hus työntekijä ja lasku on aiheeton ni ne peruu sen.
Oon pari kertaa joutunu ottaa sinne yhteyttä kun sain laskun esim Jorvin ravitsemusterapiasta vai hoitajan käynnilt.
Toki en usko rtttollaset inssit tms ois maksuttomia.
Pitää selvittää.

Ja siis meillä on miehenkanssa yhteisenä kielenä hänen kotikieli mutta itse en tietenkään sitä täydellisesti puhu/ymmärrä.
Oon muutaman kerran hänen sukulaisen mukana ollut lääkärissä ja tulkki mukana ollut niin vähän joskus korjannut.

No aina pitäis olla sairaalasta tulkki tilattuna sairaalan tulkkifirmoista et periaattessa ei saa käyttää omia tulkkeja/sukulaisia tms

@siska Meillä ainakin saa toivoa tulkkia. Että silloin kun soitetaan tulkkikeskukseen niin voi ilmoittaa tulkin nimen. Mä teen töitä hyvin spesiaalilla erikoisalalla niin sit kokemus kertoi myös tulkkeja jotka ei meillä pärjänneet ja tulkkikeskus teki niistä myös listan että tiettyjä tyyppejä ei meille enää lähetetä.

@siska Meillä ainakin saa toivoa tulkkia. Että silloin kun soitetaan tulkkikeskukseen niin voi ilmoittaa tulkin nimen. Mä teen töitä hyvin spesiaalilla erikoisalalla niin sit kokemus kertoi myös tulkkeja jotka ei meillä pärjänneet ja tulkkikeskus teki niistä myös listan että tiettyjä tyyppejä ei meille enää lähetetä.

Joo tämä meilläkin

Moikka! Te ketkä olette hoitoihin hakeutuneet, pitikö teidän puolison myös tulla mukaan siihen terveyskeskuksen lääkärikäyntiin?
Meillä siis 1,5v yritystä takana jonka aikana yksi kohdun ulkoinen, sen takia toinen munajohdin poistettu, ja yksi varhainen keskemeno.
Pyysin keltarauhashormonia kokeiluun kun mulla luteaalivaihe niin lyhyt ja sanottiin että molempien täytyy tulla vastaanotolle ja sen jälkeen sitten lähete eteenpäin ja sieltä sitten katsotaan mitä tehdään...
Mun mielestä outoa että ei voida mulle antaa lääkäriaika lyhyen luteaalivaiheen takia, vaan molempien täytyy mennä..

Moikka! Te ketkä olette hoitoihin hakeutuneet, pitikö teidän puolison myös tulla mukaan siihen terveyskeskuksen lääkärikäyntiin?
Meillä siis 1,5v yritystä takana jonka aikana yksi kohdun ulkoinen, sen takia toinen munajohdin poistettu, ja yksi varhainen keskemeno.
Pyysin keltarauhashormonia kokeiluun kun mulla luteaalivaihe niin lyhyt ja sanottiin että molempien täytyy tulla vastaanotolle ja sen jälkeen sitten lähete eteenpäin ja sieltä sitten katsotaan mitä tehdään...
Mun mielestä outoa että ei voida mulle antaa lääkäriaika lyhyen luteaalivaiheen takia, vaan molempien täytyy mennä..
Hmm, sen muistan että mekin oltiin molemmat siellä ekalla terkkarikäynnillä, eli kai se kutsu tosiaan oli molemmille. Kaiketi siinä jotenkin kun pariskuntana hakeudutaan lapsettomuushoitoihin, haluavat varmistaa että molemmat on tosiaan asiassa mukana. Ja julkisella ehkä eivät sit suostu edes tuon tason hoitoa antamaan yleispuolella vaan tarvii siirtyä sinne erikoissairaanhoidon puolelle. Yksityisellä varmasti saisit sen reseptin yksinäsikin, mutta se sit tietty maksaa enempi enkä tiedä laitetaanko sieltäkään sit julkiselle lähetettä lapsettomuushoitoihin ilman että molemmat olette paikalla. Eli jos haette julkisen kautta pariskuntana apua lapsettomuuteen, niin molemmat ottaa osaa, vaikka lapsettomuusen syy olisi vain toisessa teistä.

Mun mies ei ollut mukana terveysaseman käynnillä.
Tosin itse kävin joulukuussa kuukautisvaivojen (ja lapsettomuusongelmien) vuoksi ta:lla, jolloin lääkäri laittoi konsultaation lisääntymislääketieteen polille josta tuli vastaus kuukautislääkityksiin ja maininta että jos raskaus ei ala 12kk TAI kuukautiset kivuliaat lääkityksestä huolimatta sa laittaa suoraan lähetteen PARISKUNNASTA heille.
Helmikuussa sitten otin yhteyttä ihan vaan Maisa viestillä lääkärille että kuukautiset edelleen kivualiaat että voisinko saada lähetteen sinne polille niinkuin on luvattu.
Lääkäri vastasi samantien että ok, teen lähetteen.
Vastasin vielä että tässä puolison tiedot jne. Lupasi laittaa eteenpäin JOS niitä pyydetään.

Ja niin tuli molemmille kutsut Tilkan Viuhkaan lapsettomuus selvittelyihin.

Mutta tosiaan se tarvitsee olla molempien suostumus hoitoihin yms. Kannattaa katsoa Hedelmöityshoitolaki

Okei, nojoo ihan ymmärrettävää. Ihmettelin vain kun muutama tuttu saanut samaan vaivaan niin helposti reseptin.
Mutta ehkä parempi näin, selviää sitten missä vika on jos ei johdu lyhyestä luteaalista.. Mutta nyt meillä on parin viikon päästä lääkäriaika ja toivotaan että saadaan lähete eteenpäin :)

Okei, nojoo ihan ymmärrettävää. Ihmettelin vain kun muutama tuttu saanut samaan vaivaan niin helposti reseptin.
Mutta ehkä parempi näin, selviää sitten missä vika on jos ei johdu lyhyestä luteaalista.. Mutta nyt meillä on parin viikon päästä lääkäriaika ja toivotaan että saadaan lähete eteenpäin :)

Joo nää on niin outoja et miten ilmaiset aina varatessa.

esim kun sain ajan Joulukuun käynnille kysyin koskeeko tuo käynti vain minua vai minua ja puolisoa sain vastauksen:
Lapsettomuustutkimukset aloitetaan ehkäisy- ja perhesuunnitteluneuvolassa ja sinne voi ottaa yhteyttä, kun yritystä on ollut vuoden ajan.

Mutta sitten kuitenkin lääkäri kuitenkin tuolloin laittoi meidät eteenpäin. 🤷🏻‍♀️

Jännää miten nää eroaa niin paljon. Jostain luin että keskenmenot nollaa yritysajan ja ajattelin että ei mitään järkeä edes vielä yrittää päästä hoitoihin kun edellisestä keskenmenosta on vain muutama kuukausi aikaa.

Vaikuttaako antibioottikuuri raskautumiseen/hedelmöittymiseen?
Sain just viikon amorion comp kuurin joka pakko syödä.

Kp 13 ja ovistesti plussalla nyt aamusta (yhtä vahva kontrolliviivan kanssa)

Kaivaudun esiin kuopastani. Kovasti oli luettavaa palstatauon jäljiltä, raskaita kokemuksia ja sentään onnistuminenkin mukana. :red-heart: Erityisesti @Kuuttituutti jäi mieleen, olen niin pahoillani teidän tilanteesta. Miten jaksat?

On tää kyllä sellainen suo, että ei syvemmästä väliä. Otin itse siis negan ja venyneen kierron sekä anoppilareissun puitteissa vähän taukoa palstalta. Kyllähän se kierto sit lopulta katkesi ja Niagara-menkat alkoi anoppilassa, kerrassaan ihanaa. Lisäksi heti kun oltiin päästy ovesta sisään anoppi alkoi selittää, että meidän pitää purkaa pinnasänky sieltä pois ennen kuin lähdetään. Hän laittaa sen myyntiin tai lahjoittaa ukranainalaisille. Muut vauvatavarat laittoi sieltä jakoon jo viime kesänä, multa kysymättä. Siitä purnasinkin kyllä täällä silloin. Eikä siinä, vaikka olis multa kysynyt niin enhän olisi mitään siihen voinut sanoa kuitenkaan, kun en halua tilannetta missään nimessä anopille jakaa. Pinnasänky +menkat -yhdistelmä olikin sitten oikein mieltäylentävä :disappointed-face: Mutta protestina jätettiin sänky paikalleen ohjeista huolimatta :tears: Anoppi oli siis lähtenyt mökiltä jo ennen meitä. No, sama sänky (ja anoppi) on vastassa sitten taas kun seuraavan kerran mennään, että eipä tuo nyt mitään auta pidemmän päälle. Venyttää vaan tilannetta, mutta ei nyt vaan jaksanut pystyä tuohon tällä kertaa. Ja saahan niitä sänkyjä uusia, mutta ymmärrätte varmaan, että ei jaksaisi kaikkea tällaista ekstraa vielä muun päälle.

Jos otetaan positiivisen kautta, niin kaiketi enää yksi pettymys jäljellä, kenties kaksi, ja sitten syksyn työreissuja ja isoa projektia reissuineen ei raskaus ehtisi häiritä. Ei nuokaan nyt silti hirveästi jaksa kiinnostaa tai innostaa, toissijaisia asioita kuitenkin tämän haaveen rinnalla. :disappointed-face:

@Mrs Willow tervetuloa takaisin kuopasta ❤️ voin vaan kuvitella sitä menkkojen ja anopin ”purkakaa pinnasänky” aiheuttamaa tunnevyöryä ja kuohua. Tuommoiset on yksissäänkin jo pinnan alle osuvia ja sit siihen menkat päälle niin aikamoista. Tunnistan tuon myös että muut muuten kivat asiat ei inspiroi niin paöjon kun jossain toisessa tilanteessa ne inspiroisi kun tää isoin ja suurin unelma ei vaan ota tuulta alleen.

Kiitos kysymästä, mä jaksan vaihdellen. Viimeset päivät on ollut sellainen fiilis että oon jossain niin syvällä *askassa että miten täältä koskaan pääsee irti. Toki oon ollut iloinen ja onnellinen hyvistä ultrakuulumisista mitä lähipiiriin on tullut mutta silti, oon niin kateellinen siitä että miks me ei voitaisiin olla jo samassa pisteessä. Meillä on ens viikolla yksityiselle aika ja katsotaan mitä se tuo tullessaan. Oon ystäville sanonut että jos tästä kaikesta on jotain hyvää tullut niin se on kyllä se että mun puoliso on täyttä timanttia ja meidän tiimi menee läpi vaikka mistä. Että tervetuloa kolikot ja yöheräämiset, otetaan teidät jopa innolla vastaan kunhan vaan saadaan elävä lapsi.

Bongasin toisesta ketjusta mutta kun en siellä oo aktiivinen niin en viitsinyt sinne kirjoitella mutta @Tonninseteli aivan hurjasti onnea plussasta! 😍😍 Huikea Helinä teillä siellä. Minkälaiset fiilikset on nyt?

Takaisin