Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Saako narista siitä et lugesteronit on siis aivan perseestä.. sivuvaikutuslotossa oon näköjään saanut osakseni väsymyksen ja siis ihan järkyt PMS oireet. Tänään meni hermo koiranpentuun ja mieheen ja lopulta itkin sikiöasennossa lattialla --mä en tiiä miten mun pitäisi kestää itseäni tai miten mun perheen pitäisi kestää mua ensiviikon sunnuntaihin asti 🤯 mielialat heittää kuin pörssikurssit ja pinna palaa siis sadasosasekunnissa.. ja sit ne sanoo et IVF punktioineen on rankkaa - mä pistelisin mielummin niitä isoneulaisia ja kirveltäviä fyrmedalejakin mielummin kuin laitan noita lugeja - sottaa alkkaritkin 😒

@siska Hali ja jaksamista sinne! ❤️😥 Ei oo helppoa tämä, ei...

@Tonninseteli Sun harrastukset kuulostaa siitä kivoilta, että ne on varmaan hyviä stressin purkamiseen ja pitää kuntoa yllä. Minullakin on tullut painoa tässä yritysaikana, syytän siitä ajoittaista masentunutta mielialaa, mutta myös Letroja.
Mä tulen sitten jonkun verran sun jäljessä, kun ivf siirtyi alkaneen raskauden ja keskenmenon vuoksi. Laskin että varsinaiset pistokset alkavat aikaisintaan joskus maaliskuun loppupuolella vasta, jos kierrot eivät kovin veny! Pitkä kaava on piiiiiitkä kaava.

Mitä enemmän ajattelen, sen päättäväisempi olen sen suhteen, että me käydään vielä ensi kierrossa inssissä yksityisellä. 🤔

Olen miettinyt kaikkea mahdollista, että mikä oli se lääketieteellinen syy, miksi yk31 tärppäsi, vaikka keskenmeno tulikin. Kun sitä ennen ei edes haamua. Lista siitä, mitä tein / mitä tapahtui, on pitkä. Yritän pitää kiinni mahdollisimman monesta asiasta, vaikka on vaikea tietää, mikä vaikutti sitten lopulta ja mikä oli merkityksetöntä. Merkittävimmät lienevät listalla kaksi ensimmäistä ja ehkä viimeinen.
- inseminaatio
- progetuki
- kasvisten ja marjojen syönnin lisääminen viimeiset puoli vuotta
- ubikinonin syömisen aloitus (1 sadan kappaleen purkki syksyn aikana, joka päivä en muistanut ottaa)
- foolihapon vaihto folaattimuotoon
- syksyn aikana söin myös yhden purkin (100 tablettia) N-asetyylikysteiinia
- tavallista pidempiä kävelylenkkejä pari viikkoa ennen plussaa
- villasukat ja ylimääräinen peitto että lantion alue on yöllä lämmin
- kahvin juonnin rajoittaminen maks 3 dl päivä
- en tarvinnut siinä kierrossa kertaakaan ibuprofeenia, migreeniä ei ollut
- edellisessä kierrossa tehtiin nestetäyttö-uä kiinnikkeiden poissulkemiseksi (tekniikka sama kuin aukiolotutkimuksessa)

Mutta stressiä en saanut eliminoitua, olin aivan ahdistunut lähestyvästä ivf:stä ja valvoin öisin. Itkin päivisin usein ja olin huonolla tuulella.

🤔🤔🤔🤔

Palailen pienen joulutauon jälkeen tänne henkisesti vähän eheämpänä! Pari viikkoa meni niin että en halunnut yhtään miettiä koko yrittämistä. Tuota kehovihaa oli, suututti että miten on mahdollista että tämä keho ei onnistu raskautumaan, ja sit kun vihdoin onnistuu niin vuotaa vuolaasti verta niin kauan että saa varmasti huuhdottua pois kyytiläisen... Huh. Mutta järki on palannut taloon, nyt ajattelen että todellisuudessa todennäköisin syy keskenmenoon oli kromosomihäiriö. Tärppäsi kuitenkin heti ensimmäisestä alkionsiirrosta, eli pieni toivo on siinä että meidän suurin ongelma olis se että sukusolut ei löydä toisiaan, ja siihen auttaa se että biologi avustaa ne toistensa luo.

Lämmöt on sekoillu keskenmenon jälkeen urakalla. Nyt on ehkä joko dpo 5, 10 tai 12. Tän kierron jälkeen pitää odottaa vielä yksi kierto ennen kuin päästään PASiin meidän yhen pakkasessa odottelevan viispäiväisen kanssa.

Ai @Onnenomena ehtikin jo bongata mut, kiitos! 😄 Luin sun viestejä ja kyllä osasit sanoittaa hyvin niitä tuntemuksia mitä itsekin kävin läpi. Toivotaan kovasti että molemmilla olisi mahdollisimman lyhyt matka nyt tästä seuraavaan plussaan, ja että seuraava ei jättäytyisi enää matkasta...!

Palailen pienen joulutauon jälkeen tänne henkisesti vähän eheämpänä! Pari viikkoa meni niin että en halunnut yhtään miettiä koko yrittämistä. Tuota kehovihaa oli, suututti että miten on mahdollista että tämä keho ei onnistu raskautumaan, ja sit kun vihdoin onnistuu niin vuotaa vuolaasti verta niin kauan että saa varmasti huuhdottua pois kyytiläisen... Huh. Mutta järki on palannut taloon, nyt ajattelen että todellisuudessa todennäköisin syy keskenmenoon oli kromosomihäiriö. Tärppäsi kuitenkin heti ensimmäisestä alkionsiirrosta, eli pieni toivo on siinä että meidän suurin ongelma olis se että sukusolut ei löydä toisiaan, ja siihen auttaa se että biologi avustaa ne toistensa luo.

Lämmöt on sekoillu keskenmenon jälkeen urakalla. Nyt on ehkä joko dpo 5, 10 tai 12. Tän kierron jälkeen pitää odottaa vielä yksi kierto ennen kuin päästään PASiin meidän yhen pakkasessa odottelevan viispäiväisen kanssa.

Ai @Onnenomena ehtikin jo bongata mut, kiitos! 😄 Luin sun viestejä ja kyllä osasit sanoittaa hyvin niitä tuntemuksia mitä itsekin kävin läpi. Toivotaan kovasti että molemmilla olisi mahdollisimman lyhyt matka nyt tästä seuraavaan plussaan, ja että seuraava ei jättäytyisi enää matkasta...!
Kiva kuulla susta, voimia toipumiseen ja tulevaan! *hali*

@siska toivotamme onnea kyytiläiselle :Two-hearts: 🍤

Itse kapusin vaakaa rasittamaan kun piti IVF kiertoa varten punnita itsensä kp1. 71,8kg. Vartta löytyy 163cm. Järkytys. Tässä inssien ja stressien aikana kahdessa vuodessa tullut melkein 10kg lisää painoa. Siinä siis tavoitetta tälle vuodelle... Aloitin poistamalla ruokavaliosta herkut ja leikkailemalla hiilarimäärää muutenkin.

En kuitenkaan tee pelkkää ruokarajoittamista vaan ennemmin liikunnan kautta. Ensi viikolla onneksi alkaa taas nyrkkeily ja kilpatanssi. Uutena tuttavuutena aloitan aikuisbaletin, varsinainen norsu posliinikaupassa 😅 Tietenkin tunnen myös suurta ahdistusta ja pelkoa uuden koronavariantin takia. Syyllistän itseäni harrastuksista ja ihmisten ilmoilla liikkumisesta ennen IVF:n alkua, mutta pakko se on, pää hajoaisi muuten kotona. Mies kumminkin lähtee taas Irlantiin viikon päästä sunnuntaina, eli tauti tulee jos on tullakseen....
Mullakin oli nyt joulun jälkeen vaa'alla käynti järkytys. Muutama kilo vähemmän mitä sulla, mutta samoin alkais olla lähes 10kg ylimääräistä. 😳🙈 Ensin esikoisesta jäi pari kiloa "tiputetaan sitten joskus", sitten tuli koronaepidemia ja liikuntaharrastukset oli osittain tauollakin ja pyöriessäänkin vähän eri tyyliin kuin aiemmin, joten taas tuli pari kiloa. Nyt sitten syksyn keskenmenon&koronan heikentämän kunnon seurauksena ehkä kilo taas lisää. Joulukuussa olleesta keskenmenosta/kemiallisesta jäi turvotus (toivottavasti seuraavat menkat auttais) ja jouluherkut päälle, niin viimeisen kk saldo olikin +3kg. 😬😳🙈 Eikä asiaa yhtään auta, että mies kantaa kaupasta joululimsaa "kun vielä löytyi" ja mozzarellatikkuja ranskalaisten kaveriksi. 🤦‍♀️ Mulla olis kohtuu hyvä itsekuri, kun kukaan ei kantais ihan nenän eteen tyrkylle, mutta sitten ei enää pysty kieltäytymään. 😆
Pakko tässä olis ottaa itseään niskasta ja tiputtaa edes nämä viimeisimmät syksyn&joulun aikana tulleet kilot, multa loppuu vaatteetkin kohta ja olo on hyvin kankea&tukala, kun olen eläissäni painanut näin paljon vain esikoisen odotusaikana. 😬

Mullakin oli nyt joulun jälkeen vaa'alla käynti järkytys. Muutama kilo vähemmän mitä sulla, mutta samoin alkais olla lähes 10kg ylimääräistä. 😳🙈 Ensin esikoisesta jäi pari kiloa "tiputetaan sitten joskus", sitten tuli koronaepidemia ja liikuntaharrastukset oli osittain tauollakin ja pyöriessäänkin vähän eri tyyliin kuin aiemmin, joten taas tuli pari kiloa. Nyt sitten syksyn keskenmenon&koronan heikentämän kunnon seurauksena ehkä kilo taas lisää. Joulukuussa olleesta keskenmenosta/kemiallisesta jäi turvotus (toivottavasti seuraavat menkat auttais) ja jouluherkut päälle, niin viimeisen kk saldo olikin +3kg. 😬😳🙈 Eikä asiaa yhtään auta, että mies kantaa kaupasta joululimsaa "kun vielä löytyi" ja mozzarellatikkuja ranskalaisten kaveriksi. 🤦‍♀️ Mulla olis kohtuu hyvä itsekuri, kun kukaan ei kantais ihan nenän eteen tyrkylle, mutta sitten ei enää pysty kieltäytymään. 😆
Pakko tässä olis ottaa itseään niskasta ja tiputtaa edes nämä viimeisimmät syksyn&joulun aikana tulleet kilot, multa loppuu vaatteetkin kohta ja olo on hyvin kankea&tukala, kun olen eläissäni painanut näin paljon vain esikoisen odotusaikana. 😬
Ymmärrän hyvin, että itsekuri on hankala laji, jos kotiin ilmestyy herkkuja 'itsestään'... Meillä mies on ilmoittanut tukevansa mun kuntokuuria syömällä salaa karkkivarastot tyhjiksi :rolling: No ei kai siinä, ihan avuliasta toki :Upside Down Face:

Olen kyllä miettinyt tuota sokerien ja höttöhiilarien vaikutusta hedelmällisyyteen. Olisko tärppi todennäköisempi, jos nuo jättäisi kokonaan ruokavaliosta? 🤔 Mun ei tosiaan painoa tarvitse tiputtaa sen kummemmin, normaalipainon alaosissa ollaan, mutta tosiaan onko ruokavalio silti miten merkittävä? No, eipä siitä terveellisestä syömisestä ainakaan haittaa liene, joten nyt sitten panostan tähän. Heti ens viikonloppuna vaan ystäväperhe tulossa yökylään, joten pitää keksiä kahvipöytään ja lasten herkuiksi jotain astetta parempia vaihtoehtoja... Onko teillä mitään suosikkireseptejä tai muita vinkkejä tähän liittyen? :Slightly Smiling Face:

@Nurppu, ymmärrän hyvin tauon tarpeen. Tervetuloa takaisin! :red-heart: Toivottavasti PASin kanssa teillä vihdoin olisi onni myötä! Ymmärrän, että keskenmeno oli ja on iso pettymys, mutta tosiaan toivoa on, jos nyt ensimmäistä kertaa raskaus kuitenkin alkoi. :Slightly Smiling Face:

@Onnenomenalla myös hyviä pohdintoja. Ei siitä varmasti haittaa ole, jos yrittää pitää olosuhteet samantyyppisinä kuin tärppihetkellä, vaikka todennäköisempää tosiaan lienee, että hoidot vaikuttivat enemmän kuin esim. villasukat. :Upside Down Face: Mutta ehdottomasti, kaikki keinot käyttöön.

@Tonninseteli, harrastukset on mun mielestä ehdottoman tärkeitä tässä suossa! Toki jonkun ruton voi aina saada, kävi missä tahansa, mutta ei sitä vaan voi kotiinsa lukittautua pidemmän päälle. On se henkinen jaksaminenkin kuitenkin iso asia. Hyvillä mielin harrastuksiin vaan, sanon minä :thumbs-up:

@Maakku, en usko, että tavanomainen liikunta kiinnittymisyritystä pilaa. Lisääntynyt verenkierto ainakin on hyvästä ja tietenkin myös liikunnan positiiviset vaikutukset henkiseen puoleen on niin merkittäviä, että ehdottomasti kannattaa liikkua. Kyllähän lääkärit sen kieltäisivät, jos aihetta olisi.

Tsempit @siska! Ei kyllä kuulosta kovin hehkeältä tuo lääkitys, toivottavasti on sitten edes vaivan väärtti!

Herkkujen vähentämiskerhoon täältäkin mukaan yksi! 😁 Mutta vasta sitten kun kaikki joulusuklaat ja pakkasesta kaukut ym on loppu ja ja.. tekosyitähän riittää. Mutta kyllä tämä arki tästä taas tuo ryhtiä elämään myös syömisten saralla.

Omaa napaa sen verran, että heräsin yöllä ihan hirveään mahakipuun. Eilen ei ole kyllä edes syöty mitään ihmeellistä. Heti mielessä että Dpo 6 meneillään, kunpa joku kaivertaisi itseään kiinni 🤞

Herkkujen vähentämiskerhoon täältäkin mukaan yksi! 😁 Mutta vasta sitten kun kaikki joulusuklaat ja pakkasesta kaukut ym on loppu ja ja.. tekosyitähän riittää. Mutta kyllä tämä arki tästä taas tuo ryhtiä elämään myös syömisten saralla.

Omaa napaa sen verran, että heräsin yöllä ihan hirveään mahakipuun. Eilen ei ole kyllä edes syöty mitään ihmeellistä. Heti mielessä että Dpo 6 meneillään, kunpa joku kaivertaisi itseään kiinni 🤞
Vieläkö sun mahakivut jatkuu @Maakku?

Itsellä myös oudosti kipeä vatsa tänään, mikäköhän rutto nyt on iskemässä? 🤔 :No Evil Monkey:

Kp20, digi hymyili. 🙂 Kummasti se piristää...

Yllättävän vähän tosiaan kierto sekosi keskenmenosta.
Täällä kp 19 ja viittävaille plussa. Just niinkuin kaikissa kierroissa keskenmenon jälkeen 😅 Turhauttaa että kun keho toimii päivälleen samaa tahtia ja silti ei kuulu tärppiä. Toisaalta se myös tuo lohtua koska kierto on niin säännöllinen ja tietää että niitä oikeita asioita tapahtuu. Kunnon ristiriitaiset fiilikset 😅

@Onnenomena, tosiaan tosi hyvin kroppa toimii heti keskenmenon jälkeen, jos nyt noin hyvässä aikataulussa olis ovis tulossa. Toivotaan parasta tilanteen etenemisen suhteen :folded:

@Maakku, joo on se kumma kun kaikki olot pitää analysoida joka välissä. Tietenkin hyvä, että sun vatsakipu helpotti, mutta toivotaan, että liittyi johonkin olennaiseen kropassa meneillään olevaan :Slightly Smiling Face: Mulla vatsakipu jatkuu, välillä tuntuu enemmän ja välillä vähemmän 🤔 Kp 24 näyttäis olevan menossa. Ärsyttävää vaivana ollutta loppukierron tiputtelua ei sentään vielä näy, mutta eiköhän sekin vielä ehdi ilmaantua :No Evil Monkey: Rinnat ei oo kipeytyneet loppukierrolle tyypilliseen tapaan, ainakin luulen niin. Vähän vaikea tosin analysoida, kun kuntoiluputken vuoksi rintalihakset sen sijaan on hiton kipeinä :rolling:

Varasin gyneajan ensi kierron oletetun puolivälin paikkeille. Pitää olla ajoissa asialla, kun tuo gyne on sen verran suosittu ja aika pitää tietty jotenkin järkevästi sopia työaikatauluihin ja -matkoihin myös. Ajattelin, että se voisi olla hyvä hetki käydä näytillä, kun edellinen käynti oli loppukeväänä ja siitä asti ollut noita ärsyttäviä tiputtelupäiviä loppukierrosta. Terolutit ei siis niitä pidä pois.

@Kuuttituutti, hienoa, että ovikset pyörii noin tarkalla aikataululla. Toivotaan, että tärppi osuisi kohdalle piakkoin! Säännöllinen kierto ja ovis ovat kyllä tosi isoja asioita tässä suossa, onneksi sulla on ne puolellasi :Slightly Smiling Face:

Nonni tsempit @Onnenomena ja @Kuuttituutti ovisten kanssa ja tsempit teille piinailijoille 🌈 Ja ihana kuulla susta @Nurppu :Yellow Heart:

Täällä kans piinaillaan! Nyt parina päivänä ollut outoa repivää tunnetta alavatsalla ajoittain (voi toki olla myös ummetuksen sivutuote), mut tänään ihan siis semmosta menkkamaista juilintaa. Nyt viikko 2 päiväisen siirrosta, et nytkö tää piinailu alkaa? Sunnuntaina todennäköisesti testaan, koska sillon on vika pv kun pitäisi käyttää noita lugesteroneja ja luulen et jatkan niitä jos tulee plussa ihan varuiksi. Luget on edelleen sieltä ja syvältä, mut pahin PMS häröily on onneksi tasoittunut - tai luulin eilen ainakin niin, kunnes miehelle iski miesflunssa.. oisko tää jo kolmas tänä talvena :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: ja siis en mä nyt sano, etteikö se joskus olis ihan oikeastikin kipeä ja oikeutettu siihen kipeenä olemiseen, mut siis kun sit on erikseen nää pahemman laadun miesflunssat - voin sanoa, että tuli todettua, että eips, kyllä se edelleen vaan päässä itsellä viiraa, kiitos hormonien :No Evil Monkey: Melkeen oikeesti naurattaa välillä oman pään kolinat, kun tietää ettei normaalisti ole tälläistä.. mut pääasia, että on joko tasoittunut tai oon jo tottunut :Grimacing Face:

Okei, nyt mulla on tissitkin kipeät.. jos tää johtuu vaan progetuesta niin voi kun kiva :Grimacing Face: tästä tulee piiiiitkä odotus ellen sorru testaan aikaissemmin, mut päätin kyllä jo että en testaa näin aikaisin. Millonkohan mä viimeks testasin ekan, et mahtoiko mulla viime kierrossakin olla jotain oireita tässä vaiheessa ja sorruin :Eyes: hiton oviskin kun onnistu tuleen luomusti, niin ei oo mitään mahdollisia ovitrellen jämiäkään mitä pitäisi odotella poistuvaksi..

Okei, nyt mulla on tissitkin kipeät.. jos tää johtuu vaan progetuesta niin voi kun kiva :Grimacing Face: tästä tulee piiiiitkä odotus ellen sorru testaan aikaissemmin, mut päätin kyllä jo että en testaa näin aikaisin. Millonkohan mä viimeks testasin ekan, et mahtoiko mulla viime kierrossakin olla jotain oireita tässä vaiheessa ja sorruin :Eyes: hiton oviskin kun onnistu tuleen luomusti, niin ei oo mitään mahdollisia ovitrellen jämiäkään mitä pitäisi odotella poistuvaksi..
Tuo on kyllä ärsyttävää, että ei voi erottaa ollenkaan, mitkä oireet johtuu lääkkeistä. Itse olin hoitokierrossa ihan innoissani, kun tuli vaikka mitä oireita, mitä ei oo ennen ollu, mutta todennäköisesti lääkkeethän ne sitten aiheutti, kun ei minkäänlaista plussan tapaistakaan tullut. Toivotaan, että siellä on kyse juuri siitä itsestään, kun ei oo Ovitrellekään sotkemassa asioita🤞Pitkää pinnaa pitkään piinaan!

Täällä kans piinailuajankohta aluillaan, ehkä, kai. En tikuttanut ovulaatiota tai mitään, ja seksiäkin ollut vähän miten mieli tehnyt, eikä suoraan sanottuna ole aavistustakaan, mikä kierron päivä menossa (enkä aio tarkistaa). Onnistuu tämä rentoilukin näköjään välillä, kun tietää, että seuraavassa kierrossa toivottavasti PAS luvassa 😁

@siska täällähän on uteliaat ullat heti valmiina tiirailemaan kun oot valmis testaamaan 😂 alkuviikon oviksissa pn muuten se hyvä puoli että pääsee jo seuraavasta viikosta loppuviikosta testailemaan niin ei tunnu aika niin pitkältä. Koska testistä testiinhän tässä eletään 😅 me ollaan sopivasti appivanhempien kanssa reissussa silloin, kun meidän piinapäivät loppuu, että siinä sitten on kiva heille selittää miksi mut on löydetty aamulla vessasta itkemästä (kävi miten kävi niin se itku tulee kuitenkin)😅

Takaisin