Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Uskokaa tai älkää mutta pääsin ultraan! Alkuun hyvät uutiset: kohdun seinämä oli lääkärin sanoin, aivan mahtavan näköinen ja vasemmalta löytyi 20mm folli. Eli ovis luulis tulevan piekoin. Lääkäri myös näytti vihreää valoa mun idealle että seuraavat PAS:t tehtäisiin gonal pistoksilla ja irrotuspiikillä, koska letrojen sivuvaikutukset - tää on esim taysissa ilmeisesti käytössä enemmänkin, hussilla sit mielummin vaan suoraan lääkkeellisenä, koska pistohoidoilla aikaan saatu ovis saattaa vaatia enemmän säätöä ja käyntejä (joita ne tietenkin haluaa mahdollisemman vähän 😏). Mulle taas todnäk täysin lääkkeellinen kierto aiheuttais letrojakin enemmän oireita.

Sit niihin noh.. negatiivisiin.. sielä oli taas se yksi kätilö joka on niiiin väärässä paikassa töissä. Sattunut sama kahteen inssiin ja nyt. Jos vielä nään niin saatan jo oikeesti sanoa päin naamaa, että kiitos kun saat mut tuntemaan itseni liukuhihna siitos lehmäksi. Yritti tavallaan usuttaa mua ulos ovesta ennen kuin aloin kyseleen mitään, lyttäs mun irrotuspiikki kysymyksen koska pakkasessa eri ikäisiä alkioita (lääkäri ei sitten ottanut itse kantaa), ja ihan oikeesti ihan validiin kysymykseen totes: kato kuule sieltä omapolulta.. ihan kuin en olis jo yrittänyt etsiä kyseiseen kysymykseen sieltä vastausta 🙄 sit koska se lääkäri joutui konsultoimaan kolleegaa kun kysyin letrojen vaihdosta niin hän oikeesti huokaili, pyöritteli silmiä ja tuijotteli kelloa.. en ihan tiiä kumpi oli se onglema, se että lääkäri joutui kysyyn jeesiä vai että minä kyselin. Lähtökohtaisestihan ei ole mun ongelma että he olis 20min ajasta jäljessä, mä olin kyllä hyvissä ajoin paikalla.. plus kuin hirveetä jos oot alotteleva lääkäri ja joudut tommosen lohikäärmeen kanssa työpariksi. Ja siis itsekin oon hoitoalalla töissä, et kyllä resurssipula vituttaa ja joskus on huonoja päiviä, mut toi oli ala arvoista, ja ei tosiaan ollut eka kerta kun käyttäytyy ala arvoisesti 😑

No nyt toivotaan pikaista ovis plussaa niin homma etenis 🌈
Ai että ärsyttää noi ihmiset ketkä on väärässä paikassa töissä. Tää on muutenkin niin raadollista ja herkkää et ei todellakaan kaipaa mitään ylimääräistä. Hali ♥️

En olekaan hetkeen kirjoitellut tähän ketjuun (tai kovin aktiivisesti muuallekaan), kun on tuntunut, ettei omassa tilanteessa ole mitään kerrottavaa. Mitkään testien kanssa jännittelyt ei oikein kiinnosta, kun odotusarvo on tällä historialla aika nollissa (ei kertaakaan plussaa).

Tänään toisessa inssissä olikin kiva kuulla, että pakko yrittää näitä yhteensä neljä kiertoa, vaikka ensikäynnillä oli puhe kolmesta tai neljästä inssistä. Oli kuulemma väärin ymmärretty, että kertojen määrää voisi harkita tilanteen mukaan (oli siis eri lääkäri ensikäynnillä). 🤨 Tyksissä tehdään kuulemma aina neljä inssiä selittämättömästi lapsettomille. 😒 Lääkäri oli muutenkin aika tympeällä päällä, hyvä kun ei pyöritellyt silmiään mun tyhmille (?) kysymyksille. Ymmärrän tietysti, että meillä käynnissä vasta yk 16, mutta usko inssien voimaan on aika vähäistä, kun mitään vikaa ei (muka) ole, mutta kertaakaan ei olla saatu raskautta alkuun. En vaan ymmärrä minkä ongelman nämä inssit korjaavat, eikä ilmeisesti lääkäritkään. Tietysti ottaisin insseillä alkaneen raskauden vastaan riemusta kiljuen, mutta ongelma taitaa valitettavasti olla jossain ihan muualla. Hohhoijaa, kuinkahan kauan tätä "odotusaulassa" roikkumista on tiedossa, kun ainakin joulukuu jää pyhien vuoksi välistä ja sitten jos insseillä ei keväällä tärppää, niin sitten odotellaan taas kuukausia lisää. Siihen kesätauot sun muut päälle, niin varmaan ensi syksyllä olisi ivf ajankohtainen. Mietin varmaan tätä ihan liian pitkälle, mutta kyllä korpeaa kun alkuvuonna tulee taas uusi ikävuosi mittariin. Tuntuu, että oikeasti tehokkaat hoitomuodot on niin tiukasti portinvartijoiden takana, että miten sitä jaksaa odotella niin pitkälle.

Kylläpäs tulikin taas pitkä valitusvirsi, mutta kyllä tää tilanteen ennakoimattomuus, selittämättömyys, jonot yms. ottaa ihan kunnolla päähän! Onneksi sain vinguttua lähetteen psykologin käynnille, jos sieltä saisi apua tämän käsittelyyn.

Ja pahoittelut kaikista vastoinkäymisistä, kuulostaa kyllä hurjalta nuo teidän aikataulujen veivaamiset ynnä muut! Stressaisin itselleni varmaan jonkun vatsahaavan vastaavassa tilanteessa. 😂 On kyllä perseestä, kun joutuu jännittämään varsinaisen aiheen lisäksi vielä sitä toteutuuko käynnit vai ei 😞

@siska Voi kökkö mikä hoitaja osui :Angry Face: Itellä käynyt hyvä tuuri kun hoitajat aina olleet niitä enkeleitä, pelastelleet lääkäreiden sammakoilta...

Kaikilla aloilla niitä mätiä omenoita. Oma suosikki oli tänään töissä rekkakuski, joka soitti ettei pääse purkamaan kun mäessä on loskaa... Melkein kysyin et mitäs se meinaa et tehdään? Odotellaan kevättä? :Face Without Mouth: Puhelin kauniiseen käteen ja Vantaan kaupunki lähetti aura-auton! (Uskomattoman hyvää palvelua muuten! Luulin, että se on joku kuiva virastotäti kuitenkin luurin päässä, vaan olinpa todella väärässä!)

Alcean viestistä tuli mieleen, että joskus tuntuu kyllä että lääkärit ja hoitohenkilökunta tyystin unohtaa että ihmiset elää tätä läpi joka päivä. Esim kun pohdin lääkärin kanssa sitä letrojen vaihtamista gonaliin, niin se tuumasi "että nyt kun teillä on alkiot pakkasessa turvassa niin mikäs kiire meillä tässä on, jos se nyt ei heti ota toimiakseen".. ja se oli siis toki positiivinen kommentti, että ei nähnyt ongelmana sitä, että jos se ei heti ekalla annostuksella esim pelitä tms, et sit sitä voi säätää.. mut sit toisaalta -- niin eihän heillä mihinkään kiire ole - ja sen tosiaan meidänkin kohdalla sen huomaa, ollaan aloitettu ekat oi-hoidot elokuussa 21, puhumattakaan siitä millon me ollaan ekaa kertaa edes astuttu koko rakennukseen.. millonkohan se oli, joskus syksyllä 20? Ja siis kohta on jo vuosi 23.. toki siis tää meidän tie nyt kaikkinensa ei ole se perinteisin kaikkine välivaiheineen, mutta kuitenkin..

Oon myös kuullut tän: "mikäs kiire tässä on, tehän ootte vielä nuoria".. Sillain, etkö sä just sanonut että mulla on munasarjat täynnä rakkuloita ja en ovuloi - onko se aika tai ikä nyt tässä mitenkään olennaista :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat::tears:

Äh, onpa nyt ollut paljon nuivia hoitajia ja lääkäreitä liikkeellä. Ikäviä tilanteita varmasti, kun muutenkin tunteet pinnassa.

Ajan kulumiseen liittyen, kieltämättä tuntuu, että aika vain valuu sormien välistä, kun raskaus ei alkanutkaan niin heti ja helposti kuin alussa suunnitteli. Siinä mielessä ollaan onnekkaita, että päästiin saman tien järeämpiin hoitoihin, mutta se on kyllä myös merkki siitä, että tilanne on niin huono, että pakko tehdä äkkiä jotain. Saa nähdä oltiinko tarpeeksi ajoissa.

Huomenna taas ultraan. Piti nostaa piikitysannostusta, kun maanantaina näytti, että pieniä ovat pallurat stimulaation vaiheeseen nähden. Olisivatpa kasvaneet järkevästi, niin keskiviikkona pääsisi punktioon.

Alcean viestistä tuli mieleen, että joskus tuntuu kyllä että lääkärit ja hoitohenkilökunta tyystin unohtaa että ihmiset elää tätä läpi joka päivä. Esim kun pohdin lääkärin kanssa sitä letrojen vaihtamista gonaliin, niin se tuumasi "että nyt kun teillä on alkiot pakkasessa turvassa niin mikäs kiire meillä tässä on, jos se nyt ei heti ota toimiakseen".. ja se oli siis toki positiivinen kommentti, että ei nähnyt ongelmana sitä, että jos se ei heti ekalla annostuksella esim pelitä tms, et sit sitä voi säätää.. mut sit toisaalta -- niin eihän heillä mihinkään kiire ole - ja sen tosiaan meidänkin kohdalla sen huomaa, ollaan aloitettu ekat oi-hoidot elokuussa 21, puhumattakaan siitä millon me ollaan ekaa kertaa edes astuttu koko rakennukseen.. millonkohan se oli, joskus syksyllä 20? Ja siis kohta on jo vuosi 23.. toki siis tää meidän tie nyt kaikkinensa ei ole se perinteisin kaikkine välivaiheineen, mutta kuitenkin..

Oon myös kuullut tän: "mikäs kiire tässä on, tehän ootte vielä nuoria".. Sillain, etkö sä just sanonut että mulla on munasarjat täynnä rakkuloita ja en ovuloi - onko se aika tai ikä nyt tässä mitenkään olennaista :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat::tears:
Joo toi nuoruuskin on niin suhteellista. Julkisessa keskustelussa päivitellään jatkuvasti kuinka myöhään lasten ”hankkimista” lykätään ja kuinka ikäloppuja synnyttäjät nykyään ovat, mutta lapsettomuushoidoissa ei ole yhtäkkiä kiire mihinkään 😅

Joo toi nuoruuskin on niin suhteellista. Julkisessa keskustelussa päivitellään jatkuvasti kuinka myöhään lasten ”hankkimista” lykätään ja kuinka ikäloppuja synnyttäjät nykyään ovat, mutta lapsettomuushoidoissa ei ole yhtäkkiä kiire mihinkään 😅

Se just! Ja jos näin ensimmäistä yrittävänä haluaisikin vaikka kaksi lasta!? Ekan tekemiseen menee se 4 vuotta. Vaikka olisi palluroita pakkasessa, niin synnytyksestä pitää olla se vuosi(ko?) ja imetys loppu. Äkkiä ollaan jo yllättävän lähellä oh my god, tämä valmiiksi raihnainen kroppa ei kyllä enää selviä tästä -ikää.

Se just! Ja jos näin ensimmäistä yrittävänä haluaisikin vaikka kaksi lasta!? Ekan tekemiseen menee se 4 vuotta. Vaikka olisi palluroita pakkasessa, niin synnytyksestä pitää olla se vuosi(ko?) ja imetys loppu. Äkkiä ollaan jo yllättävän lähellä oh my god, tämä valmiiksi raihnainen kroppa ei kyllä enää selviä tästä -ikää.
Nimenomaan! Kerran itseasiassa puhuinkin tuosta lapsiluvusta lääkärille vastauksena ”eihän tässä mikään kiire ole” kommenttiin. Tämä lääkäri tuntui ihan ymmärtävän pointin ja sanoikin, ettei jonoissa ja kevyissä hoidoissa tarvitse ikuisesti roikkua, jos inssejä menee ajoituksen vuoksi ohi, vaan voidaan edetä kolmellakin kerralla. No, tämä uusi lääkäri oli tietty sitä mieltä, että ehdottomasti kaikki neljä inssiä täytyy tehdä. 😒 Aika paljon kuluu sitten vaan aikaa siihen mahdolliseen tärppiin, jos ongelma onkin sellainen, johon inssit ei auta.

Jee, täällä hymynaama ovis testissä! En tiiä oisinko melkeen toivonut sen mielummin huomiselle, koska sit olis voitu siirtää sekä 2 että 5 päiväinen. Nyt sit vaan ootellaan että joku ilmottelee päästäänkö? En tiiä voiko tässä vaiheessa enää käydä niin ettei päästäis - ellei niillä olis jo täyttä tj.. mut jos nyt oikein lasken niin 5 päiväisen siirtäisivät ens keskiviikkona. Outoa muuten että ei oo ollu yhtään mitään ovis oireita tässä letro kierrossa, olin siis todella yllättynyt sielä eilisessä ultrassa että siel oli iso folli ja hyvä kohdun seinämä :smiling-eyes:

@Nurppu mites teillä muuten tilanne etenee? Onko viivat vahvitunut.. en oo nyt jaksanut muita ketjuja seurata niin tulit vaan mieleen 🌈

@Nurppu mites teillä muuten tilanne etenee? Onko viivat vahvitunut.. en oo nyt jaksanut muita ketjuja seurata niin tulit vaan mieleen 🌈
Kiitos kysymästä ❤️ tänään oli virallinen testipäivä ja tässä päivän testisaldo:

PXL_20221201_061938220.jpg

Digi oli tosi ilonen yllätys, yritin jotain tilastoja kattoa ja tulkitsin et saatetaan olla rajoilla onko 1-2 vai 2-3. Mut mulla on ollu nyt jo monta päivää vaihtelevia vuotoja mitkä huolestuttaa kovasti. Ei vielä menkkamäärissä mutta siteitä pitää käyttää. Ja mun silmään noi liuskatestit ei näytä tummemmilta ku kaks päivää sit. Eli vaikka viikkodigi oli ihana yllätys niin huolettaa kovasti. Yritin nyt pyytää HUSilta verikokeita ettei tarvis odotella varhaisultraan. Mut en usko oikeen että saan (vaikka luulis että nekin arvostais että vois perua sen ultran jos verikokeet osottais että turha sinne on tulla!)

Ihanaa @siska että näyttää lupaavalta PASin suhteen teillä!! 🥰

Kiitos kysymästä ❤️ tänään oli virallinen testipäivä ja tässä päivän testisaldo:

View attachment 117494

Digi oli tosi ilonen yllätys, yritin jotain tilastoja kattoa ja tulkitsin et saatetaan olla rajoilla onko 1-2 vai 2-3. Mut mulla on ollu nyt jo monta päivää vaihtelevia vuotoja mitkä huolestuttaa kovasti. Ei vielä menkkamäärissä mutta siteitä pitää käyttää. Ja mun silmään noi liuskatestit ei näytä tummemmilta ku kaks päivää sit. Eli vaikka viikkodigi oli ihana yllätys niin huolettaa kovasti. Yritin nyt pyytää HUSilta verikokeita ettei tarvis odotella varhaisultraan. Mut en usko oikeen että saan (vaikka luulis että nekin arvostais että vois perua sen ultran jos verikokeet osottais että turha sinne on tulla!)

Ihanaa @siska että näyttää lupaavalta PASin suhteen teillä!! 🥰

Tsemppiä kovasti, vuotelu on niin niin stressaavaa - ja sormet ja varpaat ristissä teidän puolesta, että matkalainen pysyy kovasti tarratuneena :red-heart: Mä koitan aina lohduttaa sillä, että mä oon vuodellut kaikkein eniten mun onnistuneessa raskaudessa.. mullekaan ei tosiaan viimeksi tilkasta herunut labroja tai tukilääkityksiä, yksityisellä kävin ottaa kahdesti hcg ja luge tuki olis jatkunut nt-ultraan asti..

Tsemppiä kovasti, vuotelu on niin niin stressaavaa - ja sormet ja varpaat ristissä teidän puolesta, että matkalainen pysyy kovasti tarratuneena :red-heart: Mä koitan aina lohduttaa sillä, että mä oon vuodellut kaikkein eniten mun onnistuneessa raskaudessa.. mullekaan ei tosiaan viimeksi tilkasta herunut labroja tai tukilääkityksiä, yksityisellä kävin ottaa kahdesti hcg ja luge tuki olis jatkunut nt-ultraan asti..
Kiitos ❤️ joo, jos pitäis arvata niin arvaisin valitettavasti että kyytiläinen on lopettanu kasvun. Mun mielestä vuoto ja viivojen tummumisen loppuminen alko nimittäin samoihin aikoihin näin jälkikäteen katottuna. Mut on mul pieni toivo siinä että oon ollu janonen nyt kans pari päivää ja pissa ollu laimeempaa sen takia, en oo enää saanu testattua sellasista kunnon tummista pissoista niin ku aiemmin.

Ei auta ku seuraa tilannetta ja toivoa että HUS oliskin armollinen ja antais verikokeet. Olishan tää helppoa kun vaan tottelis HUSia, ei olis yhtään testannu ennen ku tänään viikkodigin, ja ei testailis enää 😌 sit vaa olis tyytyväisenä pari viikkoa raskaana kunnes varhaisultra palauttais rytinällä alas.

@Nurppu Voi että noi kaikki vuodot on ihan hirveitä ♥️ mulla kans oli vuotoja sekä onnistuneessa että epäonnistuneessa raskaudessa. Toivotaan kovasti et pääsisit verikokeisiin. Se epätietoinen tilanne on kaikista pahin.

En tiiä oonko laskenut jotenkin ihan päin prinkkalaa, mut ne nyt siirtää 2 päiväisen lauantaina - kauheeta kuin nopeesti 😳 onks se sit o+ päivästä + pakastealkion ikä? Mä olin käsittänyt että ovulaatiopäivästä.. vai voiko se jotenkin vaihdella.. mulla olis kyl kieltämättä isompi luotto meidän blastoihin kuin noihin 2 päiväisiin, mut mennään nyt tällä - pääasia on että aika saatu ja nyt jännäämään lauantaihin että on kans sit jotain siirrettävää kun sulattelevat 🌈🤞

En tiiä oonko laskenut jotenkin ihan päin prinkkalaa, mut ne nyt siirtää 2 päiväisen lauantaina - kauheeta kuin nopeesti 😳 onks se sit o+ päivästä + pakastealkion ikä? Mä olin käsittänyt että ovulaatiopäivästä.. vai voiko se jotenkin vaihdella.. mulla olis kyl kieltämättä isompi luotto meidän blastoihin kuin noihin 2 päiväisiin, mut mennään nyt tällä - pääasia on että aika saatu ja nyt jännäämään lauantaihin että on kans sit jotain siirrettävää kun sulattelevat 🌈🤞

Jeiii jännää!

Huh, sain nyt HUSilta ainakin tälle päivälle hCG verikokeen ja lääkäri huomenna ilmottaa sen perusteella miten jatketaan. Ja lääkäri myös sanoi että voi jatkaa toistaiseksi lugesteroneja (ohje oli siis lopettaa ne tiistaina, mutta oon jatkanut omatoimisesti niitä koska oli tiputtelua ja vielä niitä jäljellä).

Takaisin