Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Täällä dpo12 ja puhdas nega. No eipä oireitakaan ollut. Tää oli sit meiän viimenen luomuyritys tälle vuodelle ja tammikuussa pitäs hope so alkaa ivf hoito. ei ollu odotukset korkeella, mut toivohan sitä ihmettä viimeseen asti.😔 mä jään taustailee, meillä kun ei jatku yritys tänä vuonna enää.

Plussatuulia muille❤
Pahoittelut negasta! ❤️ Toivottavasti pystyt hengähtämään odotusaikana. Alkuvuodesta ollaan sitten varmaan suunnilleen samoihin aikoihin ivf:ssä. 🌈 Itsestäni tuntuu, että se on ihan pian!

Mahdollisimman hyvää syksyä! ❤️

Pahoittelut negasta! ❤️ Toivottavasti pystyt hengähtämään odotusaikana. Alkuvuodesta ollaan sitten varmaan suunnilleen samoihin aikoihin ivf:ssä. 🌈 Itsestäni tuntuu, että se on ihan pian!

Mahdollisimman hyvää syksyä! ❤️
Kiitos❤ yritän nyt keskittyä muihin juttuihin. Kaikki pyörinyt nyt tässä yrityksen ympärillä. Josko pystyisin nauttimaan esikoisestakin täysillä nyt❤ surettaa kun hänen vauvavuotensa ja alku taaperotaivalki menny niin syvis vesis monessa mielessä...

Toivotaan meille lyhyttä ivf taivalta sitten❤ "kiva" kun jollain menee suht samois sit hoitojen kanssa.

Täälläkin isot pahoittelut @Juliet92 tämän kierron negasta 😞 tuo on kyllä niin ikävää kun tän homman pitää varjostaa kaikkea muuta elämää, sun kohdalla esimerkiks just tuota taaperoarkea. Mut @Onnenomena :n kanssa ihan samaa mieltä, että teidän molempien hoidot on ihan kohta! Tuo aika menee lopulta tosi nopeesti! Toivotaan tosiaan että taival olisi mahdollisimman lyhyt :)

Täälläkin isot pahoittelut @Juliet92 tämän kierron negasta 😞 tuo on kyllä niin ikävää kun tän homman pitää varjostaa kaikkea muuta elämää, sun kohdalla esimerkiks just tuota taaperoarkea. Mut @Onnenomena :n kanssa ihan samaa mieltä, että teidän molempien hoidot on ihan kohta! Tuo aika menee lopulta tosi nopeesti! Toivotaan tosiaan että taival olisi mahdollisimman lyhyt :)
Kiitos❤ aika on nytkin menny tosi nopeesti, niin eiköhän tää odottelu tammikuullekin. Mitä mieltä sä oot tosta lugekikkailusta jos tässä kierrossa ja ens kierrossa venyttäisin menkkoja niillä, et saisin menkat alkamaa tammikuu alkupuolel? Tuskin siitä haittaakaa kun sulleki sanottii et primoil voi ajottaa menkat hoitokiertoa varten? Ja ennusteen mukaan olis menkat jouluna ja sekään ei kiva🤣

@Juliet92 mullahan se siirto hysteroskopiaa varten tehtiin niin että alotettiin progetuki ennen ovista ja sillä varhaistettiin seuraavaa kiertoa! Muistan täällä lukeneeni että joillain on alkanu uus kierto lugejen läpikin. En siks osaa varmaks sanoa kuin hyvin se venytys onnistuu :D mut sanoisin, että voihan sitä kokeilla, en ainakaan ite nää mitään selvää haittaa! Mut en oo lääkäri :D

@Juliet92 mullahan se siirto hysteroskopiaa varten tehtiin niin että alotettiin progetuki ennen ovista ja sillä varhaistettiin seuraavaa kiertoa! Muistan täällä lukeneeni että joillain on alkanu uus kierto lugejen läpikin. En siks osaa varmaks sanoa kuin hyvin se venytys onnistuu :D mut sanoisin, että voihan sitä kokeilla, en ainakaan ite nää mitään selvää haittaa! Mut en oo lääkäri :D
Mulla ainaki viime kierros piti poissa hyvin vuodo. Vikan luge otin la ja ti alko menkat. Voisin kyl kokeilla.

Mulla ainaki viime kierros piti poissa hyvin vuodo. Vikan luge otin la ja ti alko menkat. Voisin kyl kokeilla.
Mulla kans mun kahdessa lugekierrossa veny kierto oikeen kivasti sillä just sen pari päivää pidemmäks ja 3-5 päivää vikasta lugesta alko vuoto.

@CherryRed nyt kun mainitsit endometrioosin, niin osaatko vinkata mitään hyvää tietolähdettä siihen liittyen? Muutkin saa siis vinkata! Mulle nuorena mainittiin sen mahdollisuus kun oli niin voimakkaat kuukautiskivut, mutta mitään siihen viittaavaa ei ole ikinä ultrassa tai edes hysteroskopiassa näkynyt. Kerran otettiin myös joku koepala kohdun seinästä eikä siinäkään ollut mitään epänormaalia. Mutta nyt esimerkiksi parissa viime kierrossa on luteaalin mailla ollut sen verran kaikenlaista nippailua että alkanut mietityttää että voisiko kuitenkin olla joku piilevä endometrioosi. Mullakin on joskus ollut vaikea ultrata toista munasarjaa kun on ollut jossain piilossa, tuo oli esimerkiksi mulle uusi juttu että se voisi olla yksi merkki. Haluaisin ymmärtää, että jos kerran ei hysteroskopiassa näkynyt mitään, kuinka todennäköistä se sitten on, ja kuinka pahasti voisi vaikuttaa lapsen hankintaan?

Pahoittelen nyt pitkästä postista, mutta haluan vuodattaa endometrioosi asiaa tähän kunnolla, että voitte hyötyä mun jo kokemasta polusta ja tiedonhausta kolmen vuoden ajalta.
Mulla on meilkein vain Englanninkielisiä luotettavia paikkoja linkattavaksi, koska Suomessa endon hoito on aivan surkealla tasolla ja Suomenkieliset lähteet on melkein aina täynnä misinformaatiota. Suomessa siis edelleen uskotaan n.100 vuotta vanhaan syntyteoriaan joka on maailmalla jo kumottu, ns. retrograde menstruation teoria, että endo tulisi siitä, että kuukautiset vuotaisi väärään suuntaan. Tämä on siis kumottu, kun endoa on löydetty myös vauvoilta, miehiltä ja muunsukupuolisilta sekä ihmisiltä joilla ei vielä ole kuukautisia. Sekä hirveän monella on tutkimusten mukaan tätä retrograde vuotoa, mutta läheskään kaikilla niillä ei ole endoa, eli teoria ei täsmää. Tämä määritelmä on sen takia todella tärkeä, koska toi taudin syntyteoria vaikuttaa endon nykyiseen hoitoon.

Endo määritelmässäänkin se kasvaa kohdun ulkopuolella, niin kohdun biopsia ei valitettavasti voi myöskään kertoa sitä, onko endometrioosia muualla vai ei. Se, että Suomeksi taudin nimi on onnettomasti kohdun limakalvon sirottumatauti, niin sekin johtuu tuosta vanhentuneesta tautimääritelmästä. Kohdun limakalvo on samankailtainen, kuin endometrioosi muualla elimistössä, mutta ei samanlainen. Endometrioosia kun on löydetty kaikista elimistä esim. retrovaginallisesti, sul-de-sac:issa, suolessa, maksassa, palleassa, kehukoissa, silmässä jne. Mikroskooppisesti tutkittuna endometrioosi on erilainen kudos, kuin kohdun limakalvo. Ja kun endo leesiot ja kudos erittää omaa estrogeeniä paikallisesti, niin se eroaa siinäkin kohdun limakalvosta. Ja mikään estrogeenin poisto ei estä tautia etenemästä. Ja kohdun poisto ei auta endometrioosiin, koska endo ei ole kohdun tauti, vaan muualla.

Adenomyoosi on kohdun tauti ja siihen käytetty hoito on sitten kohdun poisto. Eli jos kohdussa on häikkää, niin se voi olla adenomyoosi tai fibroomia. Endo ei sijaitse kohdussa. Voi sijaita kyllä kohdun ulkopinnalla leesioina. Muttä tätä ei voi varmistaa vasta kun laparoskopiassa.

Monessa maassa edelleen mennään ton vanhan määritelmän mukaan, koska sen mukaan voi lääkitä endoa sairastavia vain hormoneilla (esim. lopettaa menkat). Parhaimmassa tapauksessa hormonit voi hävittää oireita kyllä potilailta, esim. spesifisti vähentää menkkakipuja, mutta tauti etenee koko ajan taustalla, koska siihen ei ole parannusta, eikä sen etenemistä voida estää edes hormonien poistolla, vaikka moni taho niin väittää. Jos joku lääkäri väittää esim. että estrogeenin poistolla voi parantaa endoa, niin kannattaa juosta pois. Niillä lääkkeillä on hirveitä sivuvaikutuksia mm. loppuelämän vaikea osteoporoosi. nimim. itsekin otin yhden 2-3kk kuurin ja katunut sitä sen jälkeen ja jäin vihaiseksi lääkärille, koska mistään riskeistä hän ei varoittanut.

Itse olen asennoitunut endoon niin, että sekin, niinkuin lapsettomuushoidot, vaatii itseopiskelua. Oli henkisesti rankkaa kun piti molempia opetella samaan aikaan kun sain diagnoosin endoon aika hedelmöityspolun alussa. Mun diagnoosin sain endospesialistin Minna Kaukon vastaanotolla Helsingissä oirekuvan ja sisätutkimuksen sekä ultran yhteistulosten vuoksi. Lopullinen diagnoosi tulee vasta laparoskopiassa eli tähystysleikkauksessa kun kudoksia lähetetään patologin tutkittavaksi. Mä en ole vielä käynyt leikkauksessa. Ultrassa ei voi varmistaa yksin endoa, koska se voi kasvaa esim. vain elinten pinnalla, niin sitä ei pysty ultrassa luotettavasti erottamaan. Mutta endon aiheuttamat fysiologiset muutokset, esim. munasarjojen oudot paikat tai suolen vääntyminen voi näkyä ultrassa. Suklaakystan voi nähdä ultrassa, kun ne on yleensä senttimetrejä isoja massoja munasarjoissa.

Tässä ihan parhaat lähteet mitä itse seuraan instassa koko ajan ja edelleen opin uutta näiden kautta koko taudista. Seuraan monta muutakin endo tiliä, mutta tässä tiedepohjaisimmat ja muutama alkuun.:Slightly Smiling Face: Nämä ekat löytyy myös netistä että myös instasta.
insta:
endofuckthisosis
endometriosis_surgeon
extrapelvicnotrare

Endo ei kaikilla huononna hedelmällisyyttä, mutta n.puolella potilaista vaikuttaa. Voi vaikuttaa munien laatuun, varsinkin jos endo on munasarjoissa. Endo on niin erilainen jokaisella potilaalla, että on vaikea arvioida miten se voi kenelläkin vaikuttaa lasten hankintaan. Sekä endo lisää keskenmenon riskejä, koska on tulehduksellinen tauti ja voi pitää matala-asteista tulehdusta päällä muualla elimistössä. Meilläkin meni yksi kromosomitestattu alkio kesken. Endo on voinut olla osasyy, mutta voi olla mikrotukoskin, koska ei ollut siinä siirrossa verenohennusta tukilääkkeenä. Tämä syy ei selvinnyt.
Ennen hoitoja en tullut koskaan raskaaksi, eli joku ei mun kropassa ollut kunnossa, tästä epäilen endometrioosia kyllä. Olin siihen mennessä käyttänyt n.15 vuotta hormonaalista ehkäisyä, joka oli ehkä piilottanut endon oireita. Koska kun lopetin ehkäisyn ensikerran 2012 niin alkoi pian tulla outoja oireita. Endopotilaat voi saada ensin esim. IBM diagnoosin, niinkuin minäkin sain, jos on suolioireita. Mulla siis alkoi oireet kylkikipuna toisella puolella ja sitä kipua oli pitkin kuukautta, ei pelkästää kuukautisten aikaan ja kävin suolentähystyksessäkin minkä tuloksena IBS->ei muita jatkotutkimuksia. Yksi epäilys on että endo on hyökännyt mun munuaiseen ja siitä kylkikipu.

Jos mun tekstistä kuultaa epäluottamus Suomen hoitoon tässä, niin se on juurikin totta. En ole mikään salaliittoteoreetikko, vaan uskon kovasti tieteeseen ja en kestä sitä että meillä ollaan endon hoidossa niin takaperälässä, vaikka oikeaa tietoa on olemassa. Käypähoitosuositusta pitäisi päivittää. Tauti on kuitenkin yhtä yleinen globaalisti kuin astma tai diabetes: n.10% prosenttia väestöstä.

Olen käynyt myös korennon ( Suomessa oleva yhdistys) vertaisryhmässä, ja siellä olen kuunnellut tarinoita, kuinka pahaksi täällä päästetään tauti hormoneilla ja pelkillä kipulääkkeillä, ennenkuin joku osaava lääkäri edes jonkun verran leikkaa endoa pois. Potilaat eivät saa kunnon informaatiota lääkkeiden riskeistä ja osaavia kirurgeja ei Suomessa ole kuin pari. Tähän vielä huomio, että koska muutkin lääkärit leikkaa Suomessa endoa, vaikka heidän ei pitäisi, niin osa potilaista saa sen takia huonoa leikkaushoitoa ja endoa jää edelleen kehoon. Sen vuoksi kuulee että leikkaus ei auttanut. Kyllä se auttaa jos sen tekee oikea spesialisti tiimi.

Jos olisin itse nuorempi, edes alle 40 niin olisin jo käynyt ensin leikkauksessa ja sitten vasta aloittanut hedelmöityshoidot. Mutta mulla ei ollut ajan takia tätä mahdollisuutta, kun hoidot alkoi vasta 40 vee. Mun endo on pahentunut hormonihoidoista sekä raskauskin on pahentanut oireita, kun raskaus lisää mm. estrogeeniä kropassa. Olen itse asennoitunut menemään lapsettomuushoitoputken päätyttyä ulkomaille spesialisti tiimin leikkaukseen (Bukarestiin), koska tiedän että mulla on endoa mm. suolessa, sekä retrovaginaalisesti ja cul-de-sacin alueella. Suolen operoimiseen tarvii oman spesialistin kuin muihin elimiin.

Toivottavasti ei tullut liian sekainen viesti... Mun tarkoitus ei ole pelotella ketään, vaan jakaa oikeaa tietoa. Sekä ehkä sytyttää intoa ottamaan selvää endosta tarkemmin jos sitä epäilee, että saisi diagnoosin aikaisin ja voi vaatia itselleen parempaa hoitoa! :Slightly Smiling Face: Lääkäreitä voi haastaa.

Muokattu viimeksi:
Pahoittelen nyt pitkästä postista, mutta haluan vuodattaa endometrioosi asiaa tähän kunnolla, että voitte hyötyä mun jo kokemasta polusta ja tiedonhausta kolmen vuoden ajalta.
Mulla on meilkein vain Englanninkielisiä luotettavia paikkoja linkattavaksi, koska Suomessa endon hoito on aivan surkealla tasolla ja Suomenkieliset lähteet on melkein aina täynnä misinformaatiota. Suomessa siis edelleen uskotaan n.100 vuotta vanhaan syntyteoriaan joka on maailmalla jo kumottu, ns. retrograde menstruation teoria, että endo tulisi siitä, että kuukautiset vuotaisi väärään suuntaan. Tämä on siis kumottu, kun endoa on löydetty myös vauvoilta, miehiltä ja muunsukupuolisilta sekä ihmisiltä joilla ei vielä ole kuukautisia. Sekä hirveän monella on tutkimusten mukaan tätä retrograde vuotoa, mutta läheskään kaikilla niillä ei ole endoa, eli teoria ei täsmää. Tämä määritelmä on sen takia todella tärkeä, koska toi taudin syntyteoria vaikuttaa endon nykyiseen hoitoon.

Endo määritelmässäänkin se kasvaa kohdun ulkopuolella, niin kohdun biopsia ei valitettavasti voi myöskään kertoa sitä, onko endometrioosia muualla vai ei. Se, että Suomeksi taudin nimi on onnettomasti kohdun limakalvon sirottumatauti, niin sekin johtuu tuosta vanhentuneesta tautimääritelmästä. Kohdun limakalvo on samankailtainen, kuin endometrioosi muualla elimistössä, mutta ei samanlainen. Endometrioosia kun on löydetty kaikista elimistä esim. retrovaginallisesti, sul-de-sac:issa, suolessa, maksassa, palleassa, kehukoissa, silmässä jne. Mikroskooppisesti tutkittuna endometrioosi on erilainen kudos, kuin kohdun limakalvo. Ja kun endo leesiot ja kudos erittää omaa estrogeeniä paikallisesti, niin se eroaa siinäkin kohdun limakalvosta. Ja mikään estrogeenin poisto ei estä tautia etenemästä. Ja kohdun poisto ei auta endometrioosiin, koska endo ei ole kohdun tauti, vaan muualla.

Adenomyoosi on kohdun tauti ja siihen käytetty hoito on sitten kohdun poisto. Eli jos kohdussa on häikkää, niin se voi olla adenomyoosi tai fibroomia. Endo ei sijaitse kohdussa. Voi sijaita kyllä kohdun ulkopinnalla leesioina. Muttä tätä ei voi varmistaa vasta kun laparoskopiassa.

Monessa maassa edelleen mennään ton vanhan määritelmän mukaan, koska sen mukaan voi lääkitä endoa sairastavia vain hormoneilla (esim. lopettaa menkat). Parhaimmassa tapauksessa hormonit voi hävittää oireita kyllä potilailta, esim. spesifisti vähentää menkkakipuja, mutta tauti etenee koko ajan taustalla, koska siihen ei ole parannusta, eikä sen etenemistä voida estää edes hormonien poistolla, vaikka moni taho niin väittää. Jos joku lääkäri väittää esim. että estrogeenin poistolla voi parantaa endoa, niin kannattaa juosta pois. Niillä lääkkeillä on hirveitä sivuvaikutuksia mm. loppuelämän vaikea osteoporoosi. nimim. itsekin otin yhden 2-3kk kuurin ja katunut sitä sen jälkeen ja jäin vihaiseksi lääkärille, koska mistään riskeistä hän ei varoittanut.

Itse olen asennoitunut endoon niin, että sekin, niinkuin lapsettomuushoidot, vaatii itseopiskelua. Oli henkisesti rankkaa kun piti molempia opetella samaan aikaan kun sain diagnoosin endoon aika hedelmöityspolun alussa. Mun diagnoosin sain endospesialistin Minna Kaukon vastaanotolla Helsingissä oirekuvan ja sisätutkimuksen sekä ultran yhteistulosten vuoksi. Lopullinen diagnoosi tulee vasta laparoskopiassa eli tähystysleikkauksessa kun kudoksia lähetetään patologin tutkittavaksi. Mä en ole vielä käynyt leikkauksessa. Ultrassa ei voi varmistaa yksin endoa, koska se voi kasvaa esim. vain elinten pinnalla, niin sitä ei pysty ultrassa luotettavasti erottamaan. Mutta endon aiheuttamat fysiologiset muutokset, esim. munasarjojen oudot paikat tai suolen vääntyminen voi näkyä ultrassa. Suklaakystan voi nähdä ultrassa, kun ne on yleensä senttimetrejä isoja massoja munasarjoissa.

Tässä ihan parhaat lähteet mitä itse seuraan instassa koko ajan ja edelleen opin uutta näiden kautta koko taudista. Seuraan monta muutakin endo tiliä, mutta tässä tiedepohjaisimmat ja muutama alkuun.:Slightly Smiling Face: Nämä ekat löytyy myös netistä että myös instasta.
insta:
endofuckthisosis
endometriosis_surgeon
extrapelvicnotrare

Endo ei kaikilla huononna hedelmällisyyttä, mutta n.puolella potilaista vaikuttaa. Voi vaikuttaa munien laatuun, varsinkin jos endo on munasarjoissa. Endo on niin erilainen jokaisella potilaalla, että on vaikea arvioida miten se voi kenelläkin vaikuttaa lasten hankintaan. Sekä endo lisää keskenmenon riskejä, koska on tulehduksellinen tauti ja voi pitää matala-asteista tulehdusta päällä muualla elimistössä. Meilläkin meni yksi kromosomitestattu alkio kesken. Endo on voinut olla osasyy, mutta voi olla mikrotukoskin, koska ei ollut siinä siirrossa verenohennusta tukilääkkeenä. Tämä syy ei selvinnyt.
Ennen hoitoja en tullut koskaan raskaaksi, eli joku ei mun kropassa ollut kunnossa, tästä epäilen endometrioosia kyllä. Olin siihen mennessä käyttänyt n.15 vuotta hormonaalista ehkäisyä, joka oli ehkä piilottanut endon oireita. Koska kun lopetin lääkkeet ensikerran 2012 niin alkoi pian tulla outoja oireita. Endopotilaat voi saada ensin esim. IBM diagnoosin, niinkuin minäkin sain, jos on suolioireita. Mulla siis alkoi oireet kylkikipuna toisella puolella ja sitä kipua oli pitkin kuukautta, ei pelkästää kuukautisten aikaan ja kävin suolentähystyksessäkin minkä tuloksena IBS->ei muita jatkotutkimuksia. Yksi epäilys on että endo on hyökännyt mun munuaiseen ja siitä kylkikipu.

Jos mun tekstistä kuultaa epäluottamus Suomen hoitoon tässä, niin se on juurikin totta. En ole mikään salaliittoteoreetikko, vaan uskon kovasti tieteeseen ja en kestä sitä että meillä ollaan endon hoidossa niin takaperälässä, vaikka oikeaa tietoa on olemassa. Käypähoitosuositusta pitäisi päivittää. Tauti on kuitenkin yhtä yleinen globaalisti kuin astma tai diabetes: n.10% prosenttia väestöstä.

Olen käynyt myös korennon ( Suomessa oleva yhdistys) vertaisryhmässä, ja siellä olen kuunnellut tarinoita, kuinka pahaksi täällä päästetään tauti hormoneilla ja pelkillä kipulääkkeillä, ennenkuin joku osaava lääkäri edes jonkun verran leikkaa endoa pois. Potilaat eivät saa kunnon informaatiota lääkkeiden riskeistä ja osaavia kirurgeja ei Suomessa ole kuin pari. Tähän vielä huomio, että koska muutkin lääkärit leikkaa Suomessa endoa, vaikka heidän ei pitäisi, niin osa potilaista saa sen takia huonoa leikkaushoitoa ja endoa jää edelleen kehoon. Sen vuoksi kuulee että leikkaus ei auttanut. Kyllä se auttaa jos sen tekee oikea spesialisti tiimi.

Jos olisin itse nuorempi, edes alle 40 niin olisin jo käynyt ensin leikkauksessa ja sitten vasta aloittanut hedelmöityshoidot. Mutta mulla ei ollut ajan takia tätä mahdollisuutta, kun hoidot alkoi vasta 40 vee. Mun endo on pahentunut hormonihoidoista sekä raskauskin on pahentanut oireita, kun raskaus lisää mm. estrogeeniä kropassa. Olen itse asennoitunut menemään lapsettomuushoitoputken päätyttyä ulkomaille spesialisti tiimin leikkaukseen (Bukarestiin), koska tiedän että mulla on endoa mm. suolessa, sekä retrovaginaalisesti ja cul-de-sacin alueella. Suolen operoimiseen tarvii oman spesialistin kuin muihin elimiin.

Toivottavasti ei tullut liian sekainen viesti... Mun tarkoitus ei ole pelotella ketään, vaan jakaa oikeaa tietoa. Sekä ehkä sytyttää intoa ottamaan selvää endosta tarkemmin jos sitä epäilee, että saisi diagnoosin aikaisin ja voi vaatia itselleen parempaa hoitoa! :Slightly Smiling Face: Lääkäreitä voi haastaa.
Kiitos tuhannesti kun jaksoit kirjoittaa näin yksityiskohtaisesti ja linkkien kera! Nyt on paljon materiaalia mihin tutustua! Kuten kysymyksestä näkyi niin selvästi oli mullakin ihan hakusessa että mistä on kyse. Arvostan todella!

Kiitos tuhannesti kun jaksoit kirjoittaa näin yksityiskohtaisesti ja linkkien kera! Nyt on paljon materiaalia mihin tutustua! Kuten kysymyksestä näkyi niin selvästi oli mullakin ihan hakusessa että mistä on kyse. Arvostan todella!
Eipä kestä. Lisää kysymyksiä saa myös laittaa :Slightly Smiling Face:

Eipä kestä. Lisää kysymyksiä saa myös laittaa :Slightly Smiling Face:
Tässä kun lähdin lukemaan yhtä noista linkeistä, niin alkoi mietityttämään että mistä sen tietää mikä on normaalia ja mikä ei. Tosi moneen boksiin tulee kyllä ruksi, mutta silti mietityttää että olisiko sattumaa.

On ilmeisesti jossainmäärin "normaalia", että teini-iässä on kivuliaan menkat. Mulla oli teininä ja nuorena aikuisena tosiaan kivuliaat, mutta helpotti kun jossain vaiheessa aloin käyttämään hormonaalista ehkäisyä. Oireet ei oo palannu lähellekään samassa mittakaavassa, vaikka vuosia sit lopetin - enää arviolta kerran vuodessa on tosi kovat kivut, eikä nekään tavoita kyllä tuota nuorena koettua. Musta nopeasti kuulosti että endometrioosi ei helpota vaan ainoastaan pahenee - eli olisiko tämä oireiden helpottaminen mahdollisesti yksi vinkki siitä että kyseessä ei ehkä olisi endometrioosi?

Mulla on myös ollut kaikenmaailman IBS oireita, mutta ne ovat myös helpottaneet vuosien saatossa kun opin välttelemään tiettyjä ruoka-aineita. Tältäkin osin kuulostaa, että endometrioosin aiheuttamana oireet ei helpottaisi?

Kaikenmaailman kylki- alavatsa- ja alaselkäkipujakin on pitkin kiertoa. Mutta ne menee yleensä pois jonkun ajan päästä. Itse olen joskus ajatellut, että mulla on jotenkin erityisherkät hermopäät tuolla suolissa/sisuskaluissa, jotka lähettää yliherkästi signaalia ja valittaa kipua kun vaikka joku isompi kaasukupla kulkee suolessa.

Lähinnä siis mietityttää, että ylitulkitseeko omia oireita. Ehkä isoin juttu olis just ymmärtää tuo, että meneekö endometrioosi aina vaan pahempaan suuntaan, vai voiko se helpottaa vuosiksi?

Minäkin tutustun näihin @CherryRed n lähteisiin, endoa ei ole itsellä tutkittu - vaikka sikäli oisi siihen viittaavia oireitakin. Toisaalta en tunnista että näissä olis sillain syklisyyttä, ellei lasketa nuoruusvuosien menkkakipuja. Ehkä merkittävintä heille (HUS:lla) oli se, että koska esikoisen jälkeen menkkakivut on olleet helpommat ja vuoto vähempää, niin turha epäillä endoa, plus munasarjat selkeästi PCO tyyppiset. Toisaalta olen myös joskus kaivellut jotain tietoa ja ilmeisesti jos on PCOS ja endo molemmat, niin ne vähän niinkuin "korjaa" toisiaan vastakkaisilla hormonimekanismeillaan (tai miten tän nyt selittäisi). Toisaalta koska mulla ei ole pcos:n klassisimpia oireita niin mulla ei julkisella kriteerit täyty, yksityisellä kyllä. Sitä mä myös mietin, että koska IVF:n punktiossa munasarjat kuitenkin saatiin hyvin näkyviin, että voisko vaan ne munikset muuten vaan majailla oudoissa paikoissa - toisaalta niitä folleja oli niin maan perkeleesti ja hyperistä vielä nestettäkin, että eihän se välttämättä kerro ettei kiinikkeitä ole, vaikka punktio onnistuikin ilman kummempaa sähläämistä (toisaalta eipä se nyt mitään kivutontakaan ollut humautuksista huolimatta).

Toisaalta kipukroonikolta (krooninen migreeni, IBS, ja yksi muu) on hirveen tyhmää kysyä kuinka kipeää joku tekee, koska meinasinhan mä myös synnyttää kotiin/matkalle (onneksi lapsen asento ei ollut optimi, niin putkahti maailmaan vasta synnärillä avustettuna), koska "odottelin" sitä että millon en enää pärjää kotona - puhelimessakin oikeastaan naikkari sanoi että älä tuu jos pärjäät kipujen kanssa kotona.. jep jep :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: IBS -> tutkivat keliakian kyllä keskenmenotutkimusten yhteydessä.

Toisaalta pidän @Onnenomena n lihaksisto ehdotustakin ihan järkevänä, koska osa oireista on alkanut ilmetä kkm tyhjennyksen jälkeen, ja esim itsellä synnytyksen jälkeen meni todella pitkään että lihaksisto rentoutui (ja kyllä, menin sitten virheellisesti vielä treenaamaan neuvolan ohjeiden mukaan lantionpohjan lihaksia ja pahensin asiaa). Että voisin kyllä harkita jospa kävis jollain asiaan vihkiytyneellä fyssarilla tms.

Miljoona kiitosta @CherryRed! Itsellä diagnosointiin vähän aikaa sitten endometrioosi (juurikin tuollainen monen sentin suklaakysta niin ei jäänyt epäselväksi), enkä oikein ole tiennyt mistä suunnasta lähtisi tietoa hakemaan. Mutta nyt on mistä lueskella. Kiitos vielä!

IMG_20221101_065139.jpg

Mä olin niin varma ettei tässä kierrossa tapahdu mitään, mut tulihan se sieltä! Nyt on kp 24, että ei tästä mikään lyhyt kierto tuu, mut kiva kuitenkin saada testiin hymynaama. Nyt vaan pitää toivoa että PAS kierron siirtelyt ei osuis viikonloppuun tai itsenäisyyspäivään.. toki tästä kierrosta päästään ensin vielä piinailemmaankin 🌈

Tässä kun lähdin lukemaan yhtä noista linkeistä, niin alkoi mietityttämään että mistä sen tietää mikä on normaalia ja mikä ei. Tosi moneen boksiin tulee kyllä ruksi, mutta silti mietityttää että olisiko sattumaa.

On ilmeisesti jossainmäärin "normaalia", että teini-iässä on kivuliaan menkat. Mulla oli teininä ja nuorena aikuisena tosiaan kivuliaat, mutta helpotti kun jossain vaiheessa aloin käyttämään hormonaalista ehkäisyä. Oireet ei oo palannu lähellekään samassa mittakaavassa, vaikka vuosia sit lopetin - enää arviolta kerran vuodessa on tosi kovat kivut, eikä nekään tavoita kyllä tuota nuorena koettua. Musta nopeasti kuulosti että endometrioosi ei helpota vaan ainoastaan pahenee - eli olisiko tämä oireiden helpottaminen mahdollisesti yksi vinkki siitä että kyseessä ei ehkä olisi endometrioosi?

Mulla on myös ollut kaikenmaailman IBS oireita, mutta ne ovat myös helpottaneet vuosien saatossa kun opin välttelemään tiettyjä ruoka-aineita. Tältäkin osin kuulostaa, että endometrioosin aiheuttamana oireet ei helpottaisi?

Kaikenmaailman kylki- alavatsa- ja alaselkäkipujakin on pitkin kiertoa. Mutta ne menee yleensä pois jonkun ajan päästä. Itse olen joskus ajatellut, että mulla on jotenkin erityisherkät hermopäät tuolla suolissa/sisuskaluissa, jotka lähettää yliherkästi signaalia ja valittaa kipua kun vaikka joku isompi kaasukupla kulkee suolessa.

Lähinnä siis mietityttää, että ylitulkitseeko omia oireita. Ehkä isoin juttu olis just ymmärtää tuo, että meneekö endometrioosi aina vaan pahempaan suuntaan, vai voiko se helpottaa vuosiksi?

Osut juuri oikeaan näillä mietinnöillä! Monesti meille menstruoiville sanotaan, että kivut on normaalia. Mulla oli kans menkkakipuja, jotka paheni yli 20-kymppisenä ja ehkäsypillerit vähensi selkeästi niitä kipuja. Tuo kipujen normalisointi on huono homma, koska me aletaan itse gaslightaamaan itseämme ja uskomaan sitä että kipu on normaalia. Kivuliaat menkat ei ole normaalia. Mullakin kesti 10 vuotta saada diagnoosi ensimmäisistä haittaavista oireista, että hyvin onnistutuin itse normalisoimaan kipua, kun siitä oli aina vaan puhuttu sävyyn "kipu kuuluu naiseuteen" ainakin meidä suvussa. (monilla kivuliaat menkat).

Endometrioosin oireet voi helpottua joillain juurikin horonivalmisteilla ja ruokavaliollakin. Eli voi saada oireisiin helpotusta vuosiksi. Itsellä ehkäisypillerit oli vuosia peittänyt endon oireita ja kun kiinnitin huomiota ruokavalioon IBS diagnoosin kanssa, niin sain jotain helpotusta suolisto-oireisiinkin. Silloin kukana ei ollut vielä puhunut mulle endosta, ja ajattelin että hienoa, kun se IBS saatiin kuriin, mutta kyllä se mun kylkikipu edelleen vaivasi välillä. Mutta kun ei ollut "tyypillisiä" endon oireita, niin kukaan ei yhdistänyt mun jänniä oireita yhteen sinä 10 vuotena, kun vasta lapsettomuuslääkäri. Koska stimulaatiolääkkeistä alkoi tulla "tyypillisimpiä" oireita, esim, kivuliasta seksiä.

Siitä ei ole kyse. Kyllä on keinoja millä oireita saa helpotettu (joillain, ei kaikilla) -väliaikaisesti- mutta itse tauti kyllä etenee ilman oireitakin. Sitten on vaan edessä vaikeampaa leikkausta kun tauti on edennyt esim. yli 10 vuotta, kun hoidetaan hormoneilla ja ruokavaliolla oireita vähemmäksi. Osa potilaista tekee tätä koska leikkaukset pelottaa. Ja ymmärrän sen, koska niinkuin yllä kirjoitin, kaikki leikkaukset eivät todellakaan ole samanarvoisia tai yhtä hyviä. Kun Suomessa voi leikkaa osaamatonkin lääkäri, joka ei ymmärrä endoa. Tai käyttää ablaatiota leikkausmenetelmänä=tässä poltetaan endoa kudoksesta, mutta ei poisteta sitä, eli taudin "juuri" jää vielä kudokseen ja jatkaa taas etenemistä. Osalla ablaatio voi jopa pahentaa oireita, koska endon lisäksi tuli arpikudosta. Sen lisäksi että ablaatio jättää arpia kudoksiin niin niihin voi erikseen alkaa muodostua arpiendometrioosia. Myöhemmät leikkaukset on ablaation jälkeen vaikeampia, jos on paljon tuota ablaatioarpikudosta. Pitäisi siis potilaana osata tiedustella ennen leikkausta, mitä he aikoo tehdä sekä asettaa kielto ablaatiolle. Tai kukaan ihan oikea endo spesialisti ei ehdottaisikaan ablaatiota, että jos joku sitä ehdottaa "hyvänä vaihtoehtona", pitää taas juosta pois sieltä vastaanotolta:Smiling Face With Smiling Eyes:

En osaa sanoa siis ylitulkitsetko oireita. Itse normalisoin oman kivun niin moneksi vuodeksi, että sen sanon että ei terveellä ihmisellä pitäisi olla kaikennäköisiä kipuja ja oireita. Tietysti taustalla voi olla jotain muutaki kuin endo, mutta kyllä kipuja ja niiden syitä pitäisi tutkia.

@siska Siis myös näiden hedelmöityshoitojen yhteydessä lääkäri totesi, että mulla on varmaan nuorena ollut PCOS tyyppiset munasarjat, koska folleja löytyi edelleen 42 veenä tosi hyvin. Että tavallaan pcos auttoi siinä, että follikkeleja löytyi mun ikään nähden epätyypillisen hyvin, mutta sitten se laatu... sehän ei ollut niin hyvä. Jos on ikää ja jos kuuluu siihen osaan ihmisiä, joilla endo vaikuttaa epäsuotuisasti hedelmällisyteen (itse uskon kuuluvani siihen porukkaan, kun ei yhtään aikaisemmin raskauksia koko elämän aikana, vaikka ilman ehkäisyäkin välillä) niin pcos voi auttaa follien yleismäärässä, mutta se on sitten eri kuin laatu, kun kumpikin tauti voi huonontaa munien laatua. Ilmeisesti jos endoa löytyy munasarjoista tai niiden läheltä, niin munasolujen laatu voi kärsiä suhteettoman paljon. Mutta sitten taas endo muualla elimistössä voi haittaa itse raskautumisen mekanismia ja aiheuttaa keskenmenoja sillä yleisellä tulehdustilalla. Mä uskon siihen, että kannattaa aloittaa se tutkimuspolku jostain, vaikka sitten fyssarilta. He nyt ei välttämättä tiedä endosta mitään, mutta ei juttelusta ole haittaakaan,! Ja voi päästä asiassa kuitenkin eteenpäin.

@Monni92 Hyvä, että sait diagnoosin, mutta pahoittelut tähän kerhoon kuulumisesta... <3
Sulla varmaan tulee jonkunlainen hoitosuunnitelma. N.80% tapauksissa tuo suklaakystä ei ole yksin. Kystan lisäksi miltei aina löytyy endoa jostain syvemmältä kudoksista ja ihan muualta kuin munasarjoista, eli niin sanottua syvää endoa (deep infiltrating endometriosis). Eli jos hoitotaho puhuu vain siitä kystasta, niin voi olla hyvä haastaa heitä tutkimaan muitankin paikkoja, jos siis leikkaavat sua. Tai ainakin on hyvä ymmärtää, että jos leikkaavat vain sen kystan, niin voi olla todennäköistä, että endoa jää muualle. Ja toivottavasti mieluummin leikkaavat pois kystan, kuin tyhjentävät. Noilla suklaakystilla on tapana tulla takaisin, jos niitä ei poisteta leikkaamalla kokonaan.

Jos muuten taittuu Ruotsi, niin tässä hyvä vaikuttaja: endometrioskamp (insta)
Ruotsissa ilmeisesti endon hoito yhtä kuralla kuin Suomessa. Hän on juuri metkustamassa ensi viikolla leikkaukseen tuonne Bukarestiin, koska hormonit, kipulääkkeet tai muut keinot eivät enää hänen edistyneeseen tautiin auta, vaan elämä on aika tuskallista.
Tässä myös tarina leikkauksesta toipuvaan endopotilaaseen briteissä: reythewarrior (insta)

Muokattu viimeksi:
@CherryRed, joo ei todellakaan ole yksin tuo suklaakysta siellä harmia aiheuttamassa, mutta se vain oli se selkeimmin todettavissa oleva, niin mainitsin sen. Todennäköisestihän olen mennyt tässä jonkinlaisella "Kerää koko sarja" -systeemillä, sillä tuon kystan lisäksi löytyy kylki- ja olkapääkipuja, mikä viittais mahdollisesti siihen, että endoa on palleassa asti. Virtsateitä ei onneksi ollut kuronut mitenkään, kun sekin tarkastettiin. Mutta näiden lisäksi on sitten todennäköisesti myös syvä endometrioosi, koska siitäkin löytyi tutkimuksessa viitteitä, ja on arka ja arpeutunut sieltä mistä sorkittiin. Eilen sitten innostuin enempi googlaamaan tuota syvää endometrioosia, ja ehkä ois kannattanu pitää pää pensaassa, koska eihän nuo todennäköisyydet millään tavalla hyvät oo edes hoitojen kanssa. Vaihteli prosentit kyllä vaikka miten maan ja taivaan välillä, mutta ei ollut kyllä rohkaisevaa luettavaa. Hoidot meillä siis on jo aluillaan ja punktio suunniteltu joulukuun alkuun. Saa nähdä miten käy.

View attachment 116767

Mä olin niin varma ettei tässä kierrossa tapahdu mitään, mut tulihan se sieltä! Nyt on kp 24, että ei tästä mikään lyhyt kierto tuu, mut kiva kuitenkin saada testiin hymynaama. Nyt vaan pitää toivoa että PAS kierron siirtelyt ei osuis viikonloppuun tai itsenäisyyspäivään.. toki tästä kierrosta päästään ensin vielä piinailemmaankin 🌈
Toivottavasti kaikki menee aikataulujen suhteen hyvin! 🍀 Ellei tärppää jo nyt!!!

@CherryRed Sinulla on valtavasti tietoa endosta! Mietin, että kokoaisitko copy-pastella nuo tiedot uuteen ketjuun lapsettomuus-puolelle, niin olisi myöhemminkin jollekin hyötyä? Näissä ketjuissa hukkuvat viestien virtaan... En siis pakota, mutta minun perustamaa inssiketjua siellä on kiitelty ja jopa itselleni on ollut siitä hyötyä kun on voinut tarkistaa sieltä unohtamani asian.

Täällä yk30, dpo8. Huomenna menen tämän flunssan kanssa lääkäriin. Pitää varmaan testata aamulla, vaikka en yhtään tykkää aikaisesta testaamisesta ja ei se välttämättä huomenna edes näy... Mutta jos näkyisi - hekoheko - niin voisi lääkärille sanoa... Toisaalta joka tapauksessa aion sanoa että on raskauden mahdollisuus, joten onko se testaaminen sitten niin tarpeellista... 🤔 Ääh.

Odotan kauhulla loppuviikkoa, kun totuus taas iskee, se on ollut ihan kauheaa viimeiset 29 kertaa.

Ja silti tulee mieleen sellainen ajatus että kolmasKYMMENES kerta toden sanoo. 🤯 Toivottavasti ei kuitenkaan, jos tulee nega.

Olen myöskin muistellut yhtä kertaa kun miehen kanssa istuttiin inssin jälkeen hampurilaisella... Ikkunan takana oli parkissa auto, jonka rekkari oli IVF- ja mimä toivoin ettei se olisi enne. Taisi kuitenkin olla.

@CherryRed Sinulla on valtavasti tietoa endosta! Mietin, että kokoaisitko copy-pastella nuo tiedot uuteen ketjuun lapsettomuus-puolelle, niin olisi myöhemminkin jollekin hyötyä? Näissä ketjuissa hukkuvat viestien virtaan... En siis pakota, mutta minun perustamaa inssiketjua siellä on kiitelty ja jopa itselleni on ollut siitä hyötyä kun on voinut tarkistaa sieltä unohtamani asian.

Täällä yk30, dpo8. Huomenna menen tämän flunssan kanssa lääkäriin. Pitää varmaan testata aamulla, vaikka en yhtään tykkää aikaisesta testaamisesta ja ei se välttämättä huomenna edes näy... Mutta jos näkyisi - hekoheko - niin voisi lääkärille sanoa... Toisaalta joka tapauksessa aion sanoa että on raskauden mahdollisuus, joten onko se testaaminen sitten niin tarpeellista... 🤔 Ääh.

Odotan kauhulla loppuviikkoa, kun totuus taas iskee, se on ollut ihan kauheaa viimeiset 29 kertaa.

Ja silti tulee mieleen sellainen ajatus että kolmasKYMMENES kerta toden sanoo. 🤯 Toivottavasti ei kuitenkaan, jos tulee nega.

Olen myöskin muistellut yhtä kertaa kun miehen kanssa istuttiin inssin jälkeen hampurilaisella... Ikkunan takana oli parkissa auto, jonka rekkari oli IVF- ja mimä toivoin ettei se olisi enne. Taisi kuitenkin olla.
Hyvä, et meet lääkäriin ton pitkittyneen kuumeilun takia. Jos jotain helpotusta sais👌 voi kun siellä testissä näkyis jotain😍 dpo 9 on kyl aikast, mut testaisin kans.

Surullinen enne. Itsekin tulee kiinnitettyä tollasiin juttuihin huomiota. Itteä harmittaa, kun täs loppukierron aikana näin eka unta räikyvästä plussatestistä ja sit tos pari yöt sit unta meidän toisen vauva ristiäisist, joissa mentiin myös sit naimisii miehen kanssa. Ilkeitä unia😔

Takaisin