Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Tässä ketjussa en olekaan kertonut, että kävin hysteroskopiassa ja siellä poistettiin minulta polyyppi. Nyt on taas uutta toivoa.

Toimenpiteen vuoksi tässä kierrossa ei ole suuria mahdollisuuksia,joten en edes tikuttanut ovista. Luulen, että on dpo6.

Huomattava ero aikaisempiin kiertoihin on, että tässä vaiheessa tyypillinen alavatsan jomotus on tyystin poissa - ihan "hiljaista" siellä. Toimenpiteen jälkeen viikon verran jomotti voimakkaasti samalla tavalla ja samasta paikasta kuin luteaalivaiheessa usein. Jospa se olisi ollut siitä polyypista kiinni ja kohta onnistaisi! :smiley-angelic001

Tässä kun on kiva vertailla itteensä muihin, niin kun alettiin tätä kolmatta yrittämään 9/2019, niin yks tuttu vielä odotti toista lastaan.
No tähän päivään mennessä hän on saanu jo kolmannen, joka just täytti vuoden. Siinä sitä huomaan kuin hienosti muilla tää homma toimii.
Tää tuttu odottaa nyt jo neljättä ja siinäkin raskaudessa jo puolivälissä. Mä oon ihan rikki. Ei oo juu multa pois mut...:loudlycrying:

Tässä ketjussa en olekaan kertonut, että kävin hysteroskopiassa ja siellä poistettiin minulta polyyppi. Nyt on taas uutta toivoa.

Toimenpiteen vuoksi tässä kierrossa ei ole suuria mahdollisuuksia,joten en edes tikuttanut ovista. Luulen, että on dpo6.

Huomattava ero aikaisempiin kiertoihin on, että tässä vaiheessa tyypillinen alavatsan jomotus on tyystin poissa - ihan "hiljaista" siellä. Toimenpiteen jälkeen viikon verran jomotti voimakkaasti samalla tavalla ja samasta paikasta kuin luteaalivaiheessa usein. Jospa se olisi ollut siitä polyypista kiinni ja kohta onnistaisi! :smiley-angelic001
Mä täällä seuraan ompun jalanjäljissä, tänään keittosuolaliuosultrassa todettiin mullakin polyyppi! Nyt odotellaan julkisella puolella tähystykseen pääsyä, tässä kuulemma pari kuukautta voi mennä odotellessa. Oon nyt kaivellu vaik kuin monta aika tuoretta tutkimusta missä on todettu, että polyyppien ja lapsettomuuden välillä on todettu yhteys. Niin ihanaa, että vihdoin löytynyt joku oikeasti mahdollinen selitys näille vaikeuksille! Voi kun tämä olis nyt se ratkaisu! Sekä minulla että ompulla! :Two-hearts:

Mä täällä seuraan ompun jalanjäljissä, tänään keittosuolaliuosultrassa todettiin mullakin polyyppi! Nyt odotellaan julkisella puolella tähystykseen pääsyä, tässä kuulemma pari kuukautta voi mennä odotellessa. Oon nyt kaivellu vaik kuin monta aika tuoretta tutkimusta missä on todettu, että polyyppien ja lapsettomuuden välillä on todettu yhteys. Niin ihanaa, että vihdoin löytynyt joku oikeasti mahdollinen selitys näille vaikeuksille! Voi kun tämä olis nyt se ratkaisu! Sekä minulla että ompulla! :Two-hearts:

Vautsi, jospa meillä molemmilla nyt!!! Mahtavaa, että sinulla löytyi syy!

Kun ajattelen, että lähes pari vuotta me yritettiin tietämättä tästä... Mikä määrä kyyneliä ja hukkaan mennyttä aikaa.

Nurpulle ja Ompulle nyt isot peukut että polyyppien poisto auttais saamaan plussan.
On niin helpottavaa tietää et on jokin "vika" joka voidaan korjata.
Selittämätön lapsettomuus ois aika raastavaa.

Meillä oli tänään eka punktio. 11 munasolua saatiin ja huomenna tietää että montako hedelmöittyi. Muutama vaikutti kai epäkypsiltä mut jos nyt vaik 3 saatais niin olisin ilonen.

Nurpulle ja Ompulle nyt isot peukut että polyypouen poisto auttais saamaan plussan.
On niin helpottavaa tietää et on jokin "vika" joka voidaan korjata.
Selittämätön lapsettomuus ois aika raastavaa.

Kiitos! Joo ja kun tähän asti me on oltu selittämättömiä mun miehen kanssa. Tai siis diagnoosi on ollut naisesta johtuva selittämätön lapsettomuus. Jos nyt tärppää, niin voi todeta että syy siihen selittämättömyyteen on ollut se ettei ole tutkittu tarpeeksi...

Minä olen vähän rentoutunut noiden kaikkien juttujen kanssa, aiemmin olen stressannut esim hampaiden lankaamisesta, kuinka paljon kahvia voi juoda ja haittaako kolme-neljä liikakiloani raskautumista. Jos kaikki johtuikin polyypista, desi kahvia enemmän päivässä tuskin vaikuttaa... Sitä paitsi paljastui, että siskollani on ollut hampaan juuressa piilevä mätäpaise monta vuotta. Ja hän on saanut samana aikana neljä lasta. Että se niistä otsikoista että suun terveydenhuolto vaikuttaa raskaaksi tuloon jne. Koen, että voin lähes unohtaa ne nyt. Mutta nyt kun koen että voin unohtaa, olen jaksanut langata hampaita paremmin kuin aikoihin ja vähentänyt kahvin kahteen - kolmeen pieneen kuppiin päivässä ilman stressiä! Ja syönyt terveellisesti ja kuntoillut.

Kunpa vain tärppäisi. En pidä sitä itsestään selvänä, vähän jopa pelottaa, jos ei autakaan. Ymmärrän myös, ettei se välttämättä heti tärppää, vaikka olisikin tähän asti ollut kiinni siitä polyypista.

Jäin vielä miettimään, mitenkähän yleisiä nuo polyypit ovat, kun selittämätöntä lapsettomuutta on aika paljon.

Muokattu viimeksi:
Meillä oli tänään eka punktio. 11 munasolua saatiin ja huomenna tietää että montako hedelmöittyi. Muutama vaikutti kai epäkypsiltä mut jos nyt vaik 3 saatais niin olisin ilonen.

Oi, toivottavasti mahdollisimman monta hyvää alkiota saatte! :red-heart: Vau, olet selvinnyt paljosta. Millainen kokemus oli kasvatella munasoluja ja käydä punktiossa sinulla?

Oi, toivottavasti mahdollisimman monta hyvää alkiota saatte! :red-heart: Vau, olet selvinnyt paljosta. Millainen kokemus oli kasvatella munasoluja ja käydä punktiossa sinulla?
Nyt kun oli eka IVF ikinä niin lähdettiin aika varovasti kasvattelee. Kun on pco niin niitä rakkuloita on valmiiks jo paljon ja lääkäri koitti välttää hyperiä.
Loppujen lopuks piikitin 19 päivää ja tää punktio oli kp24. Vähän alkoi kyl turhauttaa kun ei oikeen aluks kasvanu rakkulat.
Piikit itsessään oli helppo laittaa en kokenut ikävänä sitä. Mulla meni gonal f ja fyremadel, sit irrotukseen gonapeptyl 2x1ml.
Punktio sujui kivassa hiprakassa lääkkeiden ansioista, niin se ei juurikaan sattunut, muutama ikävämpi nipistys oli.
Rakkuloita tyhjennettiin 24 ja niissä nuo 11 munasolua.

Nyt kun oli eka IVF ikinä niin lähdettiin aika varovasti kasvattelee. Kun on pco niin niitä rakkuloita on valmiiks jo paljon ja lääkäri koitti välttää hyperiä.
Loppujen lopuks piikitin 19 päivää ja tää punktio oli kp24. Vähän alkoi kyl turhauttaa kun ei oikeen aluks kasvanu rakkulat.
Piikit itsessään oli helppo laittaa en kokenut ikävänä sitä. Mulla meni gonal f ja fyremadel, sit irrotukseen gonapeptyl 2x1ml.
Punktio sujui kivassa hiprakassa lääkkeiden ansioista, niin se ei juurikaan sattunut, muutama ikävämpi nipistys oli.
Rakkuloita tyhjennettiin 24 ja niissä nuo 11 munasolua.
Kuulostaa tosi hyvältä! :) Toivotaan että sieltä tulee mahdollisimman monta alkiota!

Mäkin nyt suhtaudun tuohon polyyppiin niin, että ihan hyvin voi olla muitakin juttuja mitkä tätä vaikeuttaa. Mutta me on kans oltu selittämättömiä (eli naisen selittämätön lapsettomuus), ja tuntuu tosi hienolta, että vihdoin löytynyt joku juttu, joka oikeasti voi heikentää mahdollisuuksia, ja joka on helppo hoitaa. Luo ihan uutta toivoa :)

Meillä tehdään sen hysteroskopian jälkeen vielä yksi inssi, jonka jälkeen mennään IVF jonoon jossa kai menee noin puoli vuotta. Jos tuo polyyppi olisi meidän pääasiallinen ongelma, niin tuossa inssi + puolen vuoden luomuyritys aikana olis aika hyvät saumat sit onnistua. Ja musta on aika kiva, että jos siinä ei onnistu, niin sit ollaankin jo tehokkaissa hoidoissa. :)

3 oli hedelmöittynyt. Eli aikamoinen kato kävi. Nyt vaan toivotaan että nuo jaksaa maanantaihin asti jakautua normaalisti.

Minä olen vähän rentoutunut noiden kaikkien juttujen kanssa, aiemmin olen stressannut esim hampaiden lankaamisesta, kuinka paljon kahvia voi juoda ja haittaako kolme-neljä liikakiloani raskautumista. Jos kaikki johtuikin polyypista, desi kahvia enemmän päivässä tuskin vaikuttaa... Sitä paitsi paljastui, että siskollani on ollut hampaan juuressa piilevä mätäpaise monta vuotta. Ja hän on saanut samana aikana neljä lasta. Että se niistä otsikoista että suun terveydenhuolto vaikuttaa raskaaksi tuloon jne. Koen, että voin lähes unohtaa ne nyt. Mutta nyt kun koen että voin unohtaa, olen jaksanut langata hampaita paremmin kuin aikoihin ja vähentänyt kahvin kahteen - kolmeen pieneen kuppiin päivässä ilman stressiä! Ja syönyt terveellisesti ja kuntoillut.
Mä oon kans nyt niin tällä kannalla! Luonnollistahan se on, että etenkin selittämättömänä yrittää kaivella kaikenmaailman juttuja mitkä jonkun tutkimuksen mukaan voi hitusen vaikuttaa. Mut nyt on vaan alkanut tuntumaan vahvasti siltä, että ei se nyt voi olla kiinni jostain parista kahvikupista tai siitä, että painoindeksi ei ole optimaalinen! Siis jos tälläiset jutut on sellaisissa rajoissa, että eivät esim aiheuta ovuloimattomuutta.

Selittämättömyys vaan tarkoittaa, että nykyisillä tutkimuksilla ei syytä löytynyt. Mutta joku syy siellä on. Julkisella (ymmärrettävästi) koitetaan selvittää ne yleisimmät tai helpoiten löytyvät ja hoidettavat jutut. Ei heillä ole resursseja esim tehdä hysteroskopiaa kaikille selittämättömille naisille. He optimoivat todennäköisyyksillä. Eikä heidän kannaltaan edes ole niin suurta merkitystä syyllä, jos se on joku harvinaisempi. Todennäköisyydet on sen puolella, että viimeistään IVF/ICSI toimii, eli hoito löytyy. Eli ihan ymmärrettävästi moni jää tilastoihin selittämättöminä.

Mut sit kun itse on se kohde, niin olis kovin kiva tietää se syy. :P ja olis myös jotenkin kiva, että avoimemmin selitettäs tuo selittämättömyys konseptina. Siis just, että joku syyhän kaikkeen aina on olemassa, mutta sitä vaan ei nykysillä testeillä ole löydetty. Eikä sitä välttämättä tarvitse löytääkään, koska hoidot (viimeistään IVF/ICSI) auttaa silti suurinta osaa.

No nytpä otin oikein kapinahengessä sunnuntain kunniaks TOKAN tuplaespresson :Flexed Biceps::Raised Hand With Middle And Ring Fingers::Fisted Hand Sign::Dancer: (hehe, foorumin hymiöistä löytyy kyl kaks eri kaljahymiöö, mut en löytäny yhtäkään kahvihymiöö :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:)

No nytpä otin oikein kapinahengessä sunnuntain kunniaks TOKAN tuplaespresson :Flexed Biceps::Raised Hand With Middle And Ring Fingers::Fisted Hand Sign::Dancer: (hehe, foorumin hymiöistä löytyy kyl kaks eri kaljahymiöö, mut en löytäny yhtäkään kahvihymiöö :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:)
Se on hyvä elää vähän vaarallisesti.:thumbs-up:

Tiäkkö nyt kun mainitsit noista hymiöistä ni tajusin vasta että niitä on aika helvetisti enemmän kuin vain tuo "hymiöt" osio. Mä oon ihmetelly et miks ei oo enempää merkkejä kuin noi 10 ja mistä muut on saanu niitä merkkejä tänne.:rolling:
Wau, mun foorumimaailma avautu ihan uudella tavalla.

Mites muilla vaikeilijoilla sujuu yritys?

Me ollaan nyt IVF jonossa, jätettiin vika (kolmas) inssi tekemättä alhasten siittiömäärien vuoks. Heinäkuun lopussa hoitojensuunnitteluaika. Tän kuun lopussa multa poistetaan polyyppi, ja sitä varten pitää epäsäännöllisten kiertojen takia syödä keltarauhashormonikuuri. Nyt täällä jännäilen aikani kuluks, että ehtiikö ovulaatio tulla ennen tuon kuurin alottamista vai ei - oletan että mahikset tässä kierrossa on (vielä entistäkin) olemattomammat jos tuo kuuri alkaa ennen ovista. Mutta jos ei ehdi ovis tulla, niin saapahan pitkästä aikaa rentoutua luteaalin kun ei oikeesti oo mitään odotettavaa :P

Meil ei oo reiluun puoleen vuoteen ollu mitää ehkäsyy käytössä, mut en ovuloi nii tää nyt on tämmöstä ootteluu tää meidän elämä ja vauvahaaveet. :sad-face: kierrot ei oo alkanu edellisen raskauden jälkee. Luultavasti ei alakaan. Tai ainaki ne oli ihan kateissa enne raskautta monta vuotta myös.

Mut jos joskus syksyllä pääsisin lääkäriin ja asioita sit eteenpäin :Hugging Face: välillä menee aika iisisti ja välillä kyl turhauttaa todella paljon, ku käytännössä ei oo ollenkaan mahdollisuutta raskautuu tällä hetkellä.

Meillä oli ensimmäinen PAS huhtikuussa. Oltiin onnekkaita ja se tuotti plussan.:Two-hearts: Varhaisultra on ens viikolla. La menee ihan vuoden viimeisille päiville.
Vaikea tätä on uskoa 2,5v yrityksen jälkeen.

Meillä oli ensimmäinen PAS huhtikuussa. Oltiin onnekkaita ja se tuotti plussan.:Two-hearts: Varhaisultra on ens viikolla. La menee ihan vuoden viimeisille päiville.
Vaikea tätä on uskoa 2,5v yrityksen jälkeen.
Ihanaa! Onneks olkoon tosi paljon. :Two-hearts: tsemppiä ultraan. Onneks se on jo kohta, vaikka nuo päivät voi kyl tuntuu toooodella pitkiltä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin