BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Mustikkatäplä kiitos kysymästä, täällä nyt menossa 16+5 ja tällä hetkellä menee oikein hyvin (eli normaalisti 😅). Alussa oli tosiaan kaikkea hurjaa kun vuotelin verta ja ekassa varhaisultrassa löyty yhdestä johtofollikkelista huolimatta kaks alkioo joilla ei ollu sykettä eikä vastannu viikkoja, viikkoa myöhemmin toinen oli menny kesken mutta toinen vastas viikkoja ja syke löyty. Tällä sinnikkäämmällä yksilöllä oli nt-ultrassa kaikki hyvin ja dopplerin perusteella yhä matkassa mukana, ens viikolla mennään selvittään yksityiselle sukupuolta 😊

Toivottavasti täällä plussa-aalto jatkuu!

Apua kun tänne tulee paljon viestejä!🤣

@Ness Joo silloin marraskuussa oli suunnitelmana just tuo, että toimenpiteen jälkeen 3kk päästä kontrollinäyte ja sit lähete hoitoihin, mutta varmistelen vielä ens viikolla mikä tilanne kun ilmoitan sinne että tuo toimenpide on nyt tehty😊
Sielä lämmöt ainakin näyttää sille että vois pikkuhiljaa alkaa ovisaika olla lähellä, kun tuli kunnon pudotus!🤞🏼

@Saaruski Tsemppiä hoitoihin!💕

@Mustikkatäplä Eikä!!! Hirmuisesti onnea sinneKIN🥰 hienosti kyllä vahvistuu oikein ja noille päiville oikein hienot viivat🙏🏼 ihana mikä plussa aalto nyt tulikaan😄❤️

@Jolinda Mie en nää noissa väriä mutta on kyllä muutenkin niin aikaset päivät että voiskin ihan hyvin vielä viivat alkaa vahvistumaan!🤞🏼🤞🏼 pidetään peukkuja että sieläkin tulis nyt jonon jatkeeksi plussa🤭

@kaihotar Oi ei, sielä olis kaksoset sitten ollu🥺 no, onneksi edes toinen jaksoi pysyä matkassa ja ihanaa, että on nyt mennyt hyvin alun haasteista huolimatta ❤️ Onko sulla fiilistä tuleeko tyttö vai poika?🙈

Täällä käyrä tasanen ja ovistestit iiihan haaleat. Taitaa siis tämän kierron ovis mennä ohi, mikäli mies on sen toimenpiteen jälkeen kykenemätön suorittamaan😓 Toki, ei ole ”haastava” toimenpide mutta saattaa se silti olla kivuliasta, kun luultavasti ensi viikon alkupuolella pitäisi ovisplussan tulla. Äh, ei voi mitään, pienet ne mahdollisuudet muutenkin olisi mutta harmittaa silti odottaa taas kuukausi lisää😅
IMG_9359.jpeg
IMG_9358.jpeg

Hei, kiva ollut lukea täällä ihmisten kuulumisia, vaikka itsellä raskaaksi tuleminen ei juuri nyt olekaan ajankohtaista - Lähitulevaisuudessa kuitenkin.

Kyselin vähän aikaa sitten kokemuksia bbt mittauksista epäsäännöllisillä yöunilla ja sain muutaman vastauksen eri näkökulmista 🩷

Ajattelin palata kertomaan, että olen päätynyt mittaamaan nyt aamulämmön pisimmän yhtenäisen unijakson päätteeksi. Tunnen itsekin aika hyvin, milloin lepoa on ikään kuin tullut riittävästi. Jos unet ovat jääneet järkyttävän lyhyiksi, olen skipannut mittailut. Lämmöt olen sitten kirjannut Fertility Friendiin ja tehnyt parissa kierrossa vielä ovulaatiotestikin vahvistamaan dataa. Näyttää tälläkin metodilla tuo bbt seuranta toimivan ja lämpökäyrä aivan oikeassa suhteessa kiertoon, ovulaation ajankohtaan, oireisiin, jne.

Kenties tämä hyvä kertoa tänne kokemuksena, mikäli täällä on muitakin, joiden unirytmi on "vähän sinne päin"... :)

Muokattu viimeksi:
@Ness miltä käyrä näyttää tänään? Onko ovista tullut?

@Ansq onpa tympeää, jos kierto menee ohi 😔 toivotaan, että mies palautuisi operaatiosta nopeasti!

Omaa napaa: Täällä testit antaa yhä yhtä hailuraa viivaa, jossa ei ole punaista väriä, eli tuntuu, että näihin ei oikeen voi luottaa, vaikka ennen eivät ole antaneet turhia viivoja. Luulisi, että tänään testi olisi vahvempi kuin eilen, mutta on saman vahvuinen, jollei hennompi viiva tänään.. nukuin tosi huonosti yön, niin lämmöt on mittarilla otettuna sen mukaiset, mutta kellolla otettu lämpö noussut. Sykkeet nousi myös eilen, mikä laittoi toiveet hetkeksi ylös, mutta nyt alan jo katselemaan uutta kiertoa.

Sain myös eilen tulokset verikokeista ja mun prolaktiini arvo oli yli 800, kun viitearvo on vähän alle 500 😔 toi korkea prolaktiini just aiheuttaa kiertohäiriöitä, vaikeuttaa kiinnittymistä ja voi aiheuttaa keskenmenoja 😣 toivon, että lääkäri soittaa heti maanantaina, niin voisin ehtiä saada lääkkeet ensi kiertoon, mutta pelottaa että haluavat uudestaan testata ja tutkia, ja että hoidot myöhästyy nyt tämän takia. Ärsyttää myös, että tätä prolaktiinia ei olisi ollenkaan tutkittu, jos en itse olisi omakustanteisesti käynyt verikokeissa ja niiden tulosten takia ottanut asiaa puheeksi, vaikka mun kiertohäiriöiden ja historian takia tän pitäisi olla ollut omasta mielestä aika "basic testi" tarkastaa..

Liitteet

• Screenshot_20250504_080910_FF App.jpg
    Screenshot_20250504_080910_FF App.jpg
    137 KB · Katsottu: 51
@Jolinda mä kyllä näin kans jonku haamujen esiasteen tuossa sun testissä! Mutta tosi paha sanoa, et mikä on oikeasti tilanne. Huomenna varmaan pitäisi vähän näkyä jo vahvistumista jos siellä joku ottaa kiinni? Tosi jännä tuo prolaktiini, ettei sitä ole mitattu 🤔 Tilkassa se oli ainakin ihan jo niissä verikokeissa mitkä otetaan ennen ensikäyntiä. Toivottavasti saat siihen pian lääkkeet eivätkä vaadi uusintatestiä. Toisaalta sen uuden näytteen voi varmaan ottaa aika piankin, jos sellaiselle tarve?

@Ansq harmi jos siellä menee ovis ohi. Itsekin just jännitteen et meneekö ohitse, kun mies lähdössä reissuun huomenna 😅 et ehtiikö nää tallettelut yhtään mihinkään. Vaikka tietää et mahdollisuudet pienet, niin joka kierrossa sitä haluaisi kuitenkin yrittää 😆

@kaihotar kiva kuulla että toinen on terve ja pysyi matkassa mukana 💕Onnellista odotusta sinne 🥰

Mulla ovistestit lähteneet vahvistumaan. Nyt käytössä pregcheck joka antaa mulla tosi tummaa tulosta, saattaa olla kolme päivääkin plussalla, niin en tiedä et onko ovis oikeasti huomenna vai alkuviikosta joku päivä. Jos nää olisi niitä onestepin testejä niin näillä tummuuksillä ovis olis ihan nurkan takana. Jännitys tiivistyy 😆
IMG_8376.jpeg
IMG_8375.jpeg

@Ness Vau siellä näyttää hyvältä noi ovistestit, mutta jännä miten paljon eroja eri merkkien väleillä on! Toivottavasti ovis tulisi nyt, niin miehen matka ei pilaisi mahdollisuuksia tähän kiertoon 🌈 oon kyllä samanlainen, että vaikka tietää luomukierron mahdollisuuksien olevan lähellä nollaa, ei sitä haluaisi silti heittää hukkaan.

Tosta prolaktiinista: mulla on mitattu se parikin kertaa hoitojen alussa ja ollut aina korkeampi kuin viitearvot, mutta lääkärit ei oo oikein välittäneet siitä jostain syystä. Nyt kuitenkin oli noussut vanhoista tuloksista vielä ylemmäs.. Mulla on nyt neljä eri gyneä epäillyt PCOS:ia, niin alan kans uskomaan siihen, kun toi korkea arvo myös voi viitata siihen. Mulla kans viikon mittainen työmatka alkamassa maanantaina, niin se vähän vaikeuttaa verikokeita, mutta pitää toivoa, että ne voisi saada järjestettyä mahdollisesti toisella puolella maata myös 😊

@Ansq Millon sulla on yleensä ovis tullu? Ehtiskö, jos tallettelis just ennen miehen toimenpidettä, että ei ainakaan kokonaan menis kierto ohi? 🤔

@Ness Millos siellä mies palaamassa ehtiskö mahdollisesti reissun jälkeen viel yrittää? 🤔

@Jolinda Voi vitsit, toivottavasti ne testit lähtis viel tummumaan. Erikoista kyl, et jos normaalisti ei anna vääriä viivoja, et nyt olis kaks peräkkäin, ilman et sille olis joku syy. 🤔🤔 Toivotaan, et huomenna näkyis kunnolla jotain 🌈🌈 Jännä toi prolaktiini, toivottavasti siihen saisit nyt avun. Mullakin gyne syksyllä laitto siihen lähetteen, mut en oo viel käyny kun ei tuntunu todennäköiseltä. Jos tällä kertaa käy köplästi, niin sit voisin käydä itekin sen otattaa. 🤔

Tääl lämpökäyrä vähän laskeva, mut ei mitään hälyyttävää. Saatoin ehkä unohtaa eilen aamun lugesteronin. 🤔 Mielestäni laitoin, mut illalla oli erikoisen möhnätöntä ja lääkeliuskakin mielestäni vastas sitä, että jäi väliin. Vois selittää vähän matalampaa lämpölukemaa tänään.

Testit on vähän vahvistuneet, mut ei kyl superpaljon, mut yhden päivän perusteella vaikee sanoa viel mitään. Huomenna näkee sit mihin suuntaan mennään. 🤔

Screenshot_20250504_184019_FF App.jpg

20250504_171843.jpg

@Jolinda testeissä on kyllä eroja! Aloin katsomaan premom kuvia taaksepäin ja oon käyttänyt pregcheckin liuskoja viimeksi marraskuussa. Silloin ne oli ihan eri näköisiä, onkohan nämä muuttuneet tässä välissä 😆 Ja okei! Onneksi on kuitenkin prolaktiini mitattu, niin on vertailukohtaa. Mut on kyllä ihme ettei oo tartuttu tuohon. Sehän voi vaikuttaa isosti raskautumiseen ja keskenmenoihin. Välillä kyllä tuntuu et saa itse katsoa, et kaikki tarpeellinen testataan ja huomioidaan 😅 Raskasta tän kaiken muun stressaamisen lisäksi. Miltä testi näytti tänään?

@Mustikkatäplä hyvin mun mielestä vahvistuu testit, etenkin jos katsoo joka toisen päivän vahvistumisia. Voi kun pysyisi matkassa mukana tämä🥰 Miltäs näytti testi tänään?

Mulla ovisplus oli sit kuitenkin eilen illasta! Tänään vielä testit vahvat mut selvästi peak oli sunnuntaina, eli tallettelut ehtivät just hyvin ✨🎉 Positiivista myös, että kierto ei veny🙏 viime kuussa ovis+ tuli vasta kp21. Lienee myo-inositolilla oikeasti hyötyä mulle kierron tasaamiseen, vaikkei POCS:ia olekaan.

IMG_8381.jpeg

@Ness Ihan mahtavaa, että ovis tuli aikaisin ja ehditte hyödyntää kierron 🌈 toivotaan nyt plussaa 😍 kiva kuulla, että myo-inisitol on auttanut! Mä kans juonut donefertyä tässä kierrossa ja ovis yllätti aikaisemmin, eli luulen että mullakin auttaa 🌈

@Mustikkatäplä testit on mun mielestä vahvistuneet hienosti 😍 toivottavasti pysyy matkassa loppuun saakka!

Täällä testit negat aamulla.. eilen illalla oli vahvempi viivanpaikka, tänään ei mitään 🫣 ja rfsu:n herkkään tuli aamulla viivanpaikka, mutta näihin tulee kai usein, eikä tossa näy väriä.. eli vaikuttaa siltä, että osassa mun e@a testeissä on jotain "vikaa" ja näyttelee viivanpaikkaa enemmän kuin tavallisesti. Huomenna on dpo11, testaan vielä huomenna ja jos on aivan selkeä nega, niin lopetan varmaan cyclot, kun muuten on vaara, että ei ehditä hoitoihin 😬 ärsyttää kun tässä kuussa mulla ja mun miehellä on paljon työmatkoja, niin on aikamoinen sumpliminen, että ovis osuu oikeaan kohtaan..20250504_202703.jpg20250505_064104.jpg20250505_064325.jpg

Liitteet

• Screenshot_20250505_065042_FF App.jpg
    Screenshot_20250505_065042_FF App.jpg
    137.9 KB · Katsottu: 41
Tässä kävikin nyt niin että tämä lanka on niin kotoisa paikka ettei tuonne tammikuisiin ollutkaan vielä asiaa 🥲

Testit haalistuneet, lämmöt pudonnut. Nyt vaan odottelen vuotoa, soittelen tänään kuitenkin neuvolaan ja kyselen jos pääsisi lääkärin juttusille. Eihän nuo pudonneet lämmöt oo hyvää lupaillut mutta toivoa oli vielä kun oireet jatkui ja testit näytti plussaa.

Kauheesti tsemppiä ja tarrasukkia kaikille muille plussa-aallon suffaajille ❤️ toivottavasti pysysi mahdollisimma moni siellä mukana.

1746421576318.png

@Ness Mahtavaa, et ajoitukset osui kohilleen 🥳

@Jolinda No höh 😔 Harmi, ettei viivat lähteny vahvistumaan. 4 eri testiä peräkkäin viivanpaikkoja tuntuu musta kyl liian isolta sattumalta, että olisivat olleet vaan viallisia testejä. Mut eipä se tieto hirveästi auta, et kumpi oli. 💔

Täällä nyt jännät paikat. Lämmöt romahti. Testeistä vaikea sanoa, ehkä aavistus vahvistumista? En ehtinyt ottaa kuivuneena kuvaa, kun piti lähtee töihin, niin vaikea arvioida sitä vahvistumista. 🤔 Pitää sit iltapäivällä kattoo miltä näyttää. Sykkeet sentään vielä ylhäällä.

Screenshot_20250505_080147_FF App.jpg

@Mustikkatäplä varovaiset onnittelut! Mullakin tuli dpo 14 lämpödippi, mut sit nousi taas ja viivat vahvistui hyvin. Toivotaan, ettei sielläkään tarkoittaisi mitään huonoa. Laitan tähän tän oman plussakierron, vaikka onkin puutteellinen käyrä sen alun kuumeilun takia. Ja ouran takia kun tuota dataa edelleen piirtyy. Reilun tunnin päästä vu, jännittää aivan sairaasti 😬 ja olokin on tosi huono, oksennellut aamun 🤢

Screenshot_2025-05-05-09-28-03-82_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

@Jolinda Tuo dpo9 dippikin vois olla hyvin vaikka kiinnittymiseen viittaavaa kun silloin sykkeetkin nousseet ja sen takia testit vois vielä olla negaa. Jospa se vielä plussaksi sieltä kääntyisi🤞🏼🤞🏼 ja outoa, ettei tota prolaktiinia kontrolloitu jo aiemmin automaattisesti🫣

@Ness Supee hyvä ajoitus tuolle plussalle, että saitte ennen miehen reissua hyödynnettyä! 🤞🏼 nyt sit vaan odottelemaan.😂

@salamana Oon tosi pahoillani!!😭❤️‍🩹❤️‍🩹

@Mustikkatäplä Mulla tosiaan ovis plussa aina kp12-15 välillä.
Ei vielä onneksi haittaa vaikka ei joka päivä testit tummuiskaan, kuitenkin kun n. jokatoinen päivä pitäis hcgn tuplaantua! Ja noita lämpödippejäkin onneksi näkee monissa plussakäyrissä eikä ne mitään merkkaa. Toivon todella että tämä olisi nyt teille se pysyvä plussa🙏🏼

@minttutuuli Ihan mielettömästi onnea, ja ihanaa odotusaikaa❤️ toivottavasti pahoinvointikin väistyisi pian jotta pääsisi nauttimaan paremmin raskaudesta🫶🏻

Täällä sit tosiaan ovisplussa yllätti ihan puun takaa😄 meinasin jo, etten eilen testaisi kun oli ihan haalea tuo kp11 testi, onneksi testasin. Tänään aamulla sit tuli limat ja vihlonnat. Tosin ei sit eilen kuitenkaan ehditty hyödyntää tätä ovista, koska oltiin sängyssä tosi myöhään ja miehellä ennen kuutta herätys, joten oli pakko käydä nukkumaan. Eli viimeisin kerta lauantai aamulle, joku sitkee simppa nyt saattaisikin olla elossa vielä huomennakin, mutta luulen, että tämä kierto meni nyt vähän ohi, mutta ei voi minkään😊 onneksi ei tuu pitkää kiertoa, niin pääsee sit taas ensi kierrosta yrittämään.
Miehen toimenpide tosiaan on ohi, ja torstaina lapsettomuusplk lääkäri kommentoi meidän jatkoja. Uskoisin kuitenkin, että alkuperäisellä suunnitelmalla mennään, eli elokuussa jatkuu😄 tuun sit toki kertomaan! Voi olla että en oo niin aktiivisesti kuitenkaan päivittelemässä tässä kierrossa koska ei oo mitään odotuksia tälle kiertoa nyt tuon ajoituksen takia, mutta luen kyllä teidän juttuja!💕
IMG_9382.jpeg
IMG_9383.jpeg

@Jolinda no kylläpä nyt pitää jännityksessä! Voisko olla että siellä jotain yrittää tai on yrittänyt kuitenkin tapahtua, mut sit ei ole jatkunutkaan. Yleensähän tuommoisia ei välttämättä edes huomaa ellei testaa aina tosi aikaseen. Toivotaan kuitenkin, että huomenna näkyisi jo jotain ✨✨

@salamana voi harmitus 😭 paljon jaksamista sinne ❤️‍🩹❤️‍🩹

@Mustikkatäplä toivotaan että tuo on vain yksittäinen lämpödroppi ja et huomenna näkyy taas testissä vahvistumista🙏🙏🌈

@minttutuuli hurjasti vielä onnea ❤️ Nyt voi hyvillä mielin jatkaa odotusta 🥰

@Ansq jee pääset mun kanssa samaan aikaan piinailukerhoon! Hyvin voi riittää tuo yksikin tallettelu, ei näistä koskaan tiedä 😄 Ihanaa et se miehen toimenpide on nyt kans ohitse, niin pääsee odottelemaan et hoidot alkaa ! Ja noin nopsaan myös tuo lapsettomuuslääkärin kommentointi!

Huomasin Ovumialla olevan huomenna webinaarin miehen hedelmällisyydestä. Ihan mielenkiintoinen aihe siis ainakin meille kenen miehillä on simppatuloksissa sanomista 😆 https://ovumia.fi/ajankohtaista/webinaari-miehen-hedelmallisyys/

@Ness Voi hitsi toi olis ollu mielenkiintoinen mutta just huomenna en millään ehdi tuota kuunnella😩 jos kuuntelet niin jaa ihmeessä sitten joitain hyviä pointteja mitä sieltä tuli! Olispa ollu kyllä kiva kuulla tuo.

@salamana oon tosi pahoillani 😩💔

@minttutuuli ihana kuulla 😍 hirmuisesti onnea ja toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka ❤️ en tiedä käytätkö pahoinvointilääkkeitä, mutta suosittelen hankkimaan reseptin. Mulla ne helpotti alussa aika paljon ja sit loppuakohden oksentelin niidenkin läpi, mutta vähän vähemmän kuin ilman niitä 😅 paljon tsemppiä, toi pahoinvointi on ihan hirveää, mulla vielä tosi tuoreessa muisissa se yökötys 🤢🤮

@Mustikkatäplä miltä käyrä ja testit nyt näyttää? 🥰 toivon vahvistimista!

@Ansq ihan mahtavaa toi ovis yllätys! Nyt sit piinailemaan 😍 toivotaan että tärppäisi!

@Ness hyvä vinkki toi ovumian luento!

Täällä testit yhä negaa, unohdin kans ottaa suusta lämmön, niin on vaan kellon lämpö käyrässä.. mutta oon työmatkalla ja tää hotelli oli tosi kuuma yöllä, niin laitan sen piikkiin nousun. Lääkäristä ei ole kuulunut vielä mitään, saa nähdä pitääkö itse soitella perään 😅 mä lopetan tänään cyclot, ei tää tästä enää plussaksi muutu ja jos odotan vielä päivän, niin on liian iso riski, että ei onnistuta ajoittamaan hoitoja.

Mä vähän luulen, että mulla on ollut kiinnittymisyritystä, kun niin moni testi antoi epämääräistä hailuraa ja nyt ei mitään sit 😅 mutta eihän tällä tiedolla oikeen mitään tee, ehkä se tukee sitä, että olisi tärkeää saada prolaktiini alas 🤷‍♀️

Liitteet

• Screenshot_20250506_072347_FF App.jpg
    Screenshot_20250506_072347_FF App.jpg
    143.1 KB · Katsottu: 40
Takaisin