BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon nyt harjoitellut täällä ovulaatiomittarin käyttöä, ja puolittain odottanut että kierto vaihtuu ja saan tietää myös ne itselle tyypilliset ovulaatiota edeltävät lämmöt, kun nyt oli koko ajan epävarma olo että tapahtuiko koko ovulaatiota edes. Mutta ilmeisesti tapahtui, kun nyt on tilanne tämä 🧐

Screenshot_20241221_094505_Flo.jpg

20241221_062151.jpg

Jännittävää. Toivottavasti tää lähtee vahvistumaan 🙏

@kaihotar ok no toi on hyvä juttu jos oli vain yhden illan aikana tuli vähän, veikkaisin vaan jotain limakalvohommaa kun ei pidempään jatkunut. Eiköhän se ovis sieltä tule 🌈🌈✨

@salamana aijai!! Toi on kyllä niin tuskallista kun joutuu venaamaan, et mitä tulee tapahtumaan 😆 onko mitään raskauteen viittaavaa oiretta tai PMS? Toki oireethan voi olla ihan samat oli kumpi tahansa kyseessä 😅

@käpylintu onnittelut plussasta 😍 nyt toivotaan kovasti vahvistumista💕 tarrasukkia!

Meillä tuli siemennesteanalyysin tulokset. Diagnoosina edelleen oligoasthenozoospermia. Määrä oli kuitenkin parempi kuin viimeksi, liikkuvuus about samaa luokkaa. Sen lisäksi diagnoosi ”hypospermatia”, eli itse sperman määrä matala. Tämä oli viimeksi normaali. Mielenkiinnolla nyt sitten odotellaan tammikuuta, että kannattaako tälläisillä arvoilla inssiin mennä, vai onko edessä suoraan IVF.

@käpylintu ihanaa, onnea 😍 ootko testannut vielä uudestaan?

@Ness hyvä kuulla että tutkimukset edistyy, toivottavasti pian tulee jatkosta selkeyttä.

täällä rinnat kipeenä ja mielialat heittelee, mutta eipä oikein tälle kierrolle ole uskoa näiden lämpöjen perusteella. nyt odottelen menkkoja alkavaksi ja katse kohti seuraavia virheitä päiviä 🙂

näillä näkymin osuu tammikuun ekaan viikonloppuun jolloin meidän pitäisi olla mun vanhemmilla kyläilemässä eli anteeksi äiti ja iskä, toivottavasti käytte jossain kohtaa kaupoilla tai jotain 😂
Screenshot_2024-12-22-09-42-44-36_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

@käpylintu onnea tosi paljon 😊

@Ness ähh voi harmi 😔 hyvä kuitenkin että tutkimukset jatkuu ja ette joudu iteksenne pohtiin seuraavia steppejä.

@salamana päädyitkö lopulta testaamaan ollenkaan vai ootatko nyt vaan menkkoja?

Mä alan oleen koko ajan vakuuttuneempi siitä ovuloimattomasta kierrosta... Kp14 menossa eikä normaaleja ovulaatio-oireita, vv vaan vähenty aiemmasta ja kohdunsuu on ylhäällä ja kivikova. Myös testi oli huomattavasti hailakampi kun normisti tässä kohtaa 😔 toki mulla on myöhimmillään tapahtunu ovulaatio kp21, se oli kyllä heti keskenmenon jälkeen kun kroppa muutenkin ihan sekasin, mutta onhan tässä vielä hetki aikaa odotella.

Lämmötkin ihan hullua siksakkia:
1000024830.jpg

@kaihotar vielä on hyvin aikaa oviksen tulla! Toivotaan parasta ✨

@salamana kyllähän nuo lämmöt viittaa menkkojen alkuun. Tsemppiä jos uusi kierto alkaa!

@Ness oliko teillä jo tammikuulle se aika ihan tiedossa? Varmaan vähän sekalaiset fiilikset noista tuloksista, kun osin parantuneet mut sit taas myös jotain huonompaa 😔 miten teillä mies on ottanu tän? Toivottavasti hoidot tuo teille pian vauvan ❤️

@käpylintu valtavan paljon onnea 😍

@Mustikkatäplä tsemppiä piinailuun! FF laittaa sen oviksen yleensä heti, ku se kolme nousevaa päivää ollut lämmössä. Neljäntenä päivänä saattaa vielä vaihtaa sit oviksen paikkaa. Mulle ainakin gyne sanoi, että ovis kp 10 on ihan normaalia eikä oo este raskaudelle (pari ekaa kiertoa ehkäisyn jättämisen jälkeen mullakin oli aikainen ovis).

@Ansq @Misa @summerlemon @SilenceSing ootte olleet ajatuksissa vaikka ette nyt ookaan kirjoitelleet. Ihanaa joulun aikaa ja uutta vuotta ❤️

Täällä alkoi aamulla uusi kierto. Eli yk 8 käyntiin. Fiilikset on tosi sekavat ja oon ollut aika maissa, surullinen ja itkuinen pari päivää. Päätin, että pidän nyt välikierron bbt:n mittailusta, koska mulla alkoi loma ja haluun antaa pienen breikin itselleni. Ovulaatiokin ennustetusti osuu vielä loman loppupuolelle. Yritetään kyllä tässäkin kierrossa toki. Ovis ja kierto olleet nyt sen verran säännölliset ja seksiä on tiuhaan, et yks hengähdys kaikesta seurannasta tekee ehkä hyvää. 3.1. sit se gynen soitto.

En tiedä kehtaanko tulla kertoo kuulumisia ilman lämpökäyriä, se ehkä vähän vesittää ketjun ideaa 😅 mut enköhän seuraile teidän kuulumisia sivusta kuitenkin 😊 ihanaa joulunaikaa kaikille ❤️🎄

Screenshot_2024-12-22-12-03-13-77_643fd85e22280202a4ab8a1e0e48d4cd.jpg

Kiitos kaikille onnitteluista 🙏 Vielähän tässä hyvin alkumetreillä mennään ja tuskallisen vahvasti tiedossa, että paljon näitä tässä vaiheessa vielä keskeytyykin.

@salamana oon testannut, ja kemiallisen pelossa aion varmaan salakulkettaa testit ja pissikupit joulun sukulointireissuillekin 😅

Tänään oli aamulämpö vähän matalampi, 36,69 kun se ehti olla päälle 36,8 tässä pari päivää. Kannattaakohan tätä lämpöjen seurailua jatkaa, onko kellään kokemusta? 🤔 Voiko se seuranta paljastaa vaikkapa sen kemiallisen

Kuumotti kyllä aika paljon tehdä uusi testi eilisen jälkeen, mutta viiva oli onneksi vahvistunut. 🙏 Jos eilinen oli haamu niin oisko tää jo se plussa:
202412_dpo14_8min_jlk.jpg

Mutta toivon niin paljon hyvää mieltä kaikille tänne 🤗 Jospa tää ihana pyhien ja herkuttelun vuodenaika ees vähän rauhoittaisi mieltä ja toisi iloa, riippumatta siitä mikä tilanne lapsihaaveiden suhteen on parhaillaan 🧘‍♀️

testi näytti puhtaan negan eli en stressaa aisaa enää, vuodenvaihteesta sitten uutta yritystä päälle 🙂 graavikalat ja homejuustot lohduttaa ❤️‍🩹 kiitokset tsempeistä.

@käpylintu itsellä näkyi kemiallinen lämmöissä, mutta tuo testi on niin selkeästi vahvistunut vuorokaudessa että itse lopettaisin lämpöjen seurannan kokonaan. omat testit ei silloin hailuraa vahvemmaksi tullut, tuo kehitys näyttää jo tosi hyvältä ✨

Siis apua miten ihana foorumi tämä on ja kuinka ihania auttavaisia ihmisiä täällä on, meinaa melkein itku tulla 😭 (oon vähän herkkis).

@Mustikkatäplä
Kierrossa on ollut vaihteluja puolen vuoden sisällä (stressi ilmeisesti), mutta silti gyne sen määritteli normaaliksi kierroksi. Aiemmin kierto ollut aika jämpti 26-27 pvä, kesän se oli 22-25. Nyt kierto on vähän taas pidentynyt, onneksi. Tuotakin mietin, että ihan kuin olisin jostain lukenut että ovuloimaton kierto olisi enemmänkin liian pitkä eikä lyhyt...
Pääosin ovislimat olen kyllä aina jossain määrin joka kierrosta bongannut. Esimerkiksi edeltävässä kierrossa (jossa en saanut ovisplussaa) oli ihan selkeät limat. Nuorena ovis tuntui joskus nippailuna, mutta vanhempana ei ole juurikaan tuntunut. Ovistestejä oon kokeillut erilaisia, alkuun oli apteekkien omia ja nyt edeltävässä oli rfsu:n. Digitesteihin en raaski ostaa, vaikka ne varmaan olisikin mun tapauksessa järkevimmät. Nyt ostin tähän kiertoon preckchekin, joita @Ness tuolla suosittelikin (kiitos ❤️). Aiemmissa kierroissa oon testannut kerran päivässä, mutta viime kierrossa testasin kaksi kertaa päivässä, mutta valitettavasti aikalailla samaa ne näytti. Tässä kierrossa täytyy kokeilla ahkerampaa testailua!

En oo kelloni datasta kaavioita löytänyt ja aloin nyt tekstisi pohjalta miettimään että eihän siinä oo mitään järkeä näyttää tietoja vain päivittäisinä numeroina, et jostakinhan ne on löydyttävä! Joten googlettelun kautta sain kuin sainkin kaaviot näkyviin 😀. Harmi vaan että tuon kellon kaaviot ei ole kyllä yhtään niin selkeitä kun vaikka ouran. Eikä näihin valitettavasti saa kokonaisia kiertoja näkyviin, näkyvät muun datan ohessa, noin kuukausi kerrallaan. Vertailin nyt lokakuun ja marraskuun kaaviota tuohon syyskuun kaavioon, josta sen täydellisen ovisplussan sain.. Syyskuulta oli järkevähkömpi kaavio, kun taas loka-marras oli sellaista siksakkailua että en äkkiseltään edes erottanut kierron keskikohtaa (liekö se stressi heitellyt lämpöjä). Mutta sitten myös mietin vähän sitäkin että kuinka luotettavia nuo kellon lukemat on. Alla syyskuu (kierto 27 pvä) ja lokakuu (25 pvä) kuvissa, ympyröin alas kohdan joina kohtina ovulaation olisi pitänyt tapahtua. Tuossa lokakuussakin sain vaan hailakkaa viivaa.

IMG_20241221_122134.jpg

IMG_20241222_135437.jpg

Viimeisimmässä kierrossa en käyttänyt kelloa koko aikaa, niin siitä ei ole dataa. No, jatkan nyt kellon käyttämistä ja katselen siitä dataa siihen saakka kunnes posti toimittaa mulle sen lämpömittarin, mutta luulen että sillä saa järkevämmin katsottua kuin tällä kellolla.

Muokattu viimeksi:
@salamana pahoittelut lämpöjen dropista 😞 Kyllähän tuo vähän vaikuttaa, että uusi kierto olisi alkamassa. Noh, saapahan ottaa rennosti joulupöydässä 💫

@kaihotar mäkään en heittäisi vielä kirvestä kaivoon! Ovis on vaan saattanut myöhästyä. Syytä näille ei koskaan okein tiedä, olis se sit stressi, kaamos tai kuun ja tähtien asento 😆

@minttutuuli lämmin halaus❤️ Ehkä pieni breikki tekee tosiaan hyvää. Eihän näitä lämpö/ovistestailuja sinänsä tarvitse jos läpi kierron on paljon talletteluja. Antavat vain lisätietoa (ja joskus myös sitä stressiä). Onneksi gynen soitto odottaa heti tammikuussa ja saatte apuja ✨ Joo, olihan se pettymys, että miehen tulokset edelleen alle viitearvojen, kun tietysti olisi ollut kiva, jos olisivat olleet normaalit. Toki kolikon kääntöpuolena se, että nyt meillä on diagnoosi ja syy, miksi yli vuoteen ei mitään ole luonnollisesti tapahtunut. Mies otti tämän yllättävän hyvin - ehkä johtuu siitä, että se ajattelee tälläisen enemmän järjellä kuin tunteella ja luottaa lääketieteeseen, tilastoihin ym 😆 Jos tuloksista olisi selvinnyt vaikka että mun munasolut on kuraa, tai AMH niin surkea, että mahdollisuudet huonot, niin olisin varmaan ollut aivan hajalla. Ja hei totta kai voit tulla päivittelemään kuulumisia, vaikka et nyt mittailekaan 💕✨

@käpylintu paljon onnea ja toivottavasti teillä kaikki menee hyvin ❤️

@SyysSumu mä kyllä sanoisin että molemmissa, syys sekä lokakuun kaavioissa on ovis tapahtunut. Onhan tuolla vähän siksakkia ja välillä noita droppeja tai lämpöpomppuja tulee, mut jos pääosin on lämmöt ton nollalinjan alla niin on menossa follivaihe ja jos sen nollalinjan yli, niin luteaalivaihe. Luulen kyllä et kun alat perusmittarilla mittaamaan, niin tulee tarkempaa lukemaa.

Muokattu viimeksi:
@minttutuuli rauhallista joulunaikaa sinne ja hyvää mittailutaukoa <3

@kaihotar testasin negan ja eilen alkoikin tiputtelu, tänään kunnon vuodot. oon muuten tosi tyytyväinen tän kierron käyrään, nyt ainakin tiedän miltä se normikierto ilman mitään ehkäisyä voi näissä näyttää ni on hyvä vertailukohde :) miten sun käyrät on edistynyt?

@Ness näinhän se meni 💫 ei muuta kuin graavikalaa ja viinilasia kohti :)

@SyysSumu mun mielestä noista selkeästi näkee myös folli vs luteaalin :) eli näkee onko joko alle tai yli ton 0-tason. Jotkut pitää kelloa ranteen sisäpuolella öisin, se saattaa tarjota vähän tarkempia lukemia.

tänään tosiaan kp1 ja jään myös alkukierron mittausvapaille viettämään joulua, vuodenvaihteen jälkeen sitten taas yritys käyntiin 🙂🎄 rauhallista joulua ja alkavaa vuotta kaikille. tämä ketju on tosi ihana tukipaikka tässä yrittämisen keskellä, ootte huipputyyppejä!

@minttutuuli voi hitto, tsemppiä ❤️😔 varmaan pieni mittailutauko tekee ihan hyvää, pääsee keskittyyn muihin asioihin.

@salamana tsemppiä myös sinne menkkoihin ja uuden kierron alkuun ❤️

@SyysSumu kieltämättä ei ehkä käyttäjäystävällisin näkymä tossa, mutta väittäisin myös että näyttää ovulaation tapahtumista kun loppukiertoa kohti on noussu.

Täällä toiveet ei oo yhtään noussu, päinvastoin. Eilen käytin aika paljon aikaa ovuloimattoman kierron googlailuun ja siellä tosiaan oli, että samat hormoniepätasapainot jotka aiheuttaa ovuloimattomuutta voi aiheuttaa myös välivuotoa. Eli kyllä mä aika vahvasti nyt uskon ettei ovulaatioo tuu tapahtuun, oireita ei oo vieläkään. Ilmeisesti on ihan yleistä että kerran vuodessa on ovuloimaton kierto, mutta tää olis nyt tosiaan jo toinen tänä vuonna 😭 mietin et voisko tääkin johtua jotenkin niistä gelee royaleista jos ne on pistäny hormonit sekasin. Toivon niin hartaasti että nyt tapahtuis joku ihme, alkais vielä oireet ja saisin joululahjaks ovis+

1000024847.jpg

Mä en ole jaksanut nyt oikeen mitään. Lannistunut olo. Tuntuu että tää kierto jäi ovuloimattomaksi tai sitten ovulaatio on ollut jo kp 8 kun en vielä testannut ja siitä munasolusta ei kyllä olisi mihinkään niin varhain. Lämmöt pomppasi yhtäkkiä taivaisiin ja samalla ovistestit senkun heikkenee. Toinen viiva on aivan olematon ja selvästi haaleampi kuin kp 9 testattu. Jo viime kierrossa oli fiilis ettei ovulaatiota tapahtunut kun testit ei ottanut sitä selvästi kiinni niin nyt toinen tämmönen putkeen lannistaa.

Liitteet

• Screenshot_20241223_144353_FF App.jpg
    Screenshot_20241223_144353_FF App.jpg
    118.4 KB · Katsottu: 83
@kaihotar ovuloimaton kierto on tosiaan normaalia sen 1-2 kertaa vuodessa, jos sen useammin niin sitten menisin käymään gynellä. Täällä palstalla on myös osa raportoinut, että geleen käyttö on pidentänyt kiertoa. En sitten tiedä kuinka yleistä tämä on. Toivotaan kuitenkin, että se ovis sieltä tulee. Oletko tehnyt ovistestejä, että näkis jos testit lähtee tummenemaan?

@Pottis mä kyllä sanoisin lämpöjen perusteella, että ovis ollut kp9-10. Mielenkiintoista kuitenkin nähdä, että jatkaako lämmöt nousua. Oliko sulla siis viime kierto ovuloimaton?

@Ness en oo varma viime kierrosta kun en saanut selkeää posia ovistestistä. Lämmöt puolsi sitä että ovulaatio on saattanut olla mutten huomannut mitään oireitakaan. Viimeks oli sentään enemmän väriä kun nyt testeissä mutta vaikea sanoa.

@Pottis no voi hitsi. Olisikohan toi tm sekoittanut kiertoja jotenkin. Olet kuitenkin aikaisemmin saanut selkeät plussat ovistesteihin ja nyt pariin kiertoon näyttää hailuraa vaikka lämmöt nousseet?

Täällä ovismetsästelyt alkaneet, vielä näytää hailuraa, mut eiköhän se siitä taas loppuviikkoa kohti pärähdä plussalle 😆

Ihana ja rauhallista joulua kaikille mittailijoille🎄🎄❤️❤️
IMG_6310.jpeg

@Ness Tm kierrosta löytyi selvä plussa ja sitä ennen en oikein testaillut aktiivisesti ovista. Taustalla 10 vuotta kierukkaa ilman minkäänlaisia kuukautisia niin onhan tää vielä oman kehon opettelua. Ehkä mä vaan nyt syytän sitä keskenmenoa vielä ja otan ihan rauhassa 😄 tsemppiä sun odotteluun!

Ja rauhallista joulua kaikille❤️ nauttikaahan siihen kykenevät pöydän herkuista!

@Pottis kyllä toi munkin silmään näyttäis siltä että kp9 olis ovis tapahtunu mutta hämmentävää tietysti jos ei mitään oireita jos niitä yleensä on 🤔 miltä lämmöt näytti tänään?

@Ness ähh ai noinkin monta on vielä normaalia, vuodessa 2/12 ovuloimatonta kuulostaa kyllä omaan korvaan tosi isolta määrältä 😬 en kyllä ymmärrä miks nytkin sellanen olis 😔 tosiaan testit on ollu ihan hailuraa.
Toivottavasti saat pian ovis+ 🤞🏻

Vv:t loppu käytännössä täysin, ei merkkiäkään siitä että ovista tulis. Mutta ens kierrossa sit ne letrot käyttöön, olispa se sit meidän kierto. Todella raskas ajatus että nyt joutuu odotteleen kuukauden ilman mitään mahdollisuuksia sitä pääsee ees yrittään 😔

Yritän nyt jotenkin saada parempaa fiilistä jouluun vaikka vaikeelta tuntuu. Ihanaa joulua täältäkin ❤️🎄

/Muoks kuvat jäi
1000024854.jpg
1000024855.jpg

Muokattu viimeksi:
@Pottis Okei! Sit ihan ymmärrettävää, et hetki menee kaiken tän luomuhomman selvittelyyn. Ovistestaus on kans aikamoista salapoliisityötä välillä - kaikilla ei kaikki testit toimi / näytä LH-piikkiä. Joskus piikki jää niin lyhyeksi tai tulee yöllä niin ei saa kiinni, joskus ovuloimaton kierto, joskus stressi/ravintolisät voi pidentää kiertoa jne 😅😅 Toivotaan kuitenkin että sulla tasaantuu pian ja jos kierto on kierrosta toiseen hirmuisen lyhyt, niin sit varmaan hyvä käydä gynen luona 🩷

@kaihotar hurjasti tsemppiä 💕 Tietysti aina harmittaa jos/kun tulee odottelua ja ”hukkakiertoja”. Positiivista kuitenkin se, että sulla letrot odottelemassa jolla saadaan tuota ovulaatiota tehostettua jos sulla siinä tosiaan on jotain häikkää✨ Toivotaan että seuraava kierto on se teidän ☺️

Nyt täytyy tulla ihan häntä koipien välissä kaiken valituksen jälkeen tänne toteamaan että tänään tuli kyllä aivan selkeä ovis+ 🙈 mutta puolustukseks sanottakoon että eggiksiä ei oo kyllä normaaliin tapaan näkyny vieläkään ja toi lh:n nousu eilisestä oli aika poikkeuksellinen mulle. Eilen illalla alko sattua vatsaan ja siitä nousi pieni toiveikkuus. Tuntuu että tää pelasti nyt täysin joulun ja oon mielettömän onnellinen pelkästään tästä 😂 nyt vaan toivotaan että lämmötkin nousee.

1000024884.jpg

1000024886.jpg

Liitteet

• 1000024884.jpg
    1000024884.jpg
    55.2 KB · Katsottu: 67
@kaihotar hieno homma että plussa tuli! Ihan selkeähän tuo on. Näitä joutuu välillä odottelemaan :) Mulla käy myös usein noin, että hailurasta pomppaa plussalle nopeasti.

Omaa napaa: täällä tuli myös ovisplus tänään. Aamun testi jo plussalla, mut ip:n kyllä niin selkeä plussa ettei tarvi arvailla 😆 Viimeyön lämmöt koholla kun tuli saunottus aika urakalla ja pari lasia meni viiniä joulupöydässä 😆
IMG_6356.jpeg
IMG_6355.jpeg

Takaisin