BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Mustikkatäplä no voihan röhnä, toivottavasti uusi piikki tulee vielä.

rintojen arkuutta on ollut nyt vaan tässä ja edellisessä kierrossa, nämä ovat ensimmäiset sen jälkeen kun kierukka poistettiin lokakuussa. vaikea sanoa siis liittyykö normaaliin kiertoon vai olisiko jotain tarttunut kiinni. eipä näitä piinaviikoiksi turhaan kutsuta 😁

Täälläkin yksi bbt-mittaamisesta innostunut! Vasta kp 9 menossa ja ei mitään kovin mielenkiintoista FF-käppyrässä, niin en jaksa sitä vielä jakaa. Taidetaan @Ness olla aika samoissa päivissä kierrossa menossa.

Tsemppiä kaikille negan saaneille, pitkään yrittäneille ja menetyksen kokeneille :red-heart: Kyllä tää vaan osaa olla raastavaa touhua.

@Calliope tervetuloa mukaan! 😊

@salamana toivotaan kauheesti että jotain olis tarttunu 🤞🏻 kieltämättä hyvin samaa kaavaa lämmöissä kuin viime kierrossa. Jos jotain oon tässä oppinu niin sen että jossittelu on näissä asioissa todella raastavaa eikä johda mihinkään, mutta vaikeahan sitä on olla tekemättä. Tuskin buranat kuitenkaan on tossa ollu syynä.

@Mustikkatäplä hämmentävästi menee nyt tosiaan lämmöt ja testit sulla.

Täällä ei tänään mitään kummempaa, olisko minimaalisesti vv:t lisääntyny? Mutta ei ainakaan vielä mitään kipuja nyt kp10 kuten viime kierrossa. Varmaan huomenna tai ylihuomenna vois alottaa ovistestaukset, jotenkin en vieläkään luota että oireet tulee kuten ennen ja pelkään että ovis menee ohi vaikka ne on kyllä ollu joka kerta aivan selkeet 😅 mutta pieni hinta siitä tiedosta mitä niistä saa

Tänne on tullut niin paljon uusia viestejä, etten ihan kerennyt kaikkia lukemaan, mutta paljon lempeyttä ja positiivisia ajatuksia kaikille, joille edellinen kierto tuotti pettymyksen ❤️

Ja paljon plussaonnea toivon niille, jotka piinapäiviä viettävät 🤩

Oviksen metsästäjille tärppionnea 🥰

Ajattelin, että en ehkä enää kirjaile aktiivisesti ff:iin noita lämpöjä, toki oura ne mittaa automaattisesti. Tässä nyt tämänpäiväinen. Jään vähän taka-alalle tässä ketjussa, mutta oikeasti, olette kaikki ihan huippuja ja ihana oli löytää tämä ketju ja saada vertaistukea 😍 kiitos siitä!

Rauhallista joulunaikaa! Tulen päivittämään sitten viimeistään varhais-uä:n kuulumiset.

Screenshot_20241218_193349_FF App.jpg

20241217_080343.jpg

@salamana Okei eli voisi hyvin sit olla raskausoire toi rintojen arkuus. Miltä näytti tänä aamuna lämmöt, onko noussu? 👀

@Calliope Tervetuloa mukaan ketjuun! 🤩

@kaihotar Muakin ain jännittää, että ovis pääsee yllättää vaikka se kyl ilmottaa aina tulostaan. 😅 Testasitko tänä aamuna?

@Mustikkamarja Ihanaa, et testit vahvistuu ja käyrässäkin kaikki näyttää hyvältä. 🌈 Heipat tästä ketjusta ❤️ Hassun haikeaa, kun joku lähtee, säkin oot ollu niin aktiivinen täällä. Mut sehän tässä on tavoitteena, et päästäs tästä ketjusta pois vaikka ihana ketju onkin 😄

Täällä illalla ovistesti haalea ja tuli pientä kipua alavatsalle. Tänä aamuna lämmöt sit ourassa plussalle ja coverlinen (36,25°C) yli. Eli ovis tais olla nyt sit eilen. Eipä auta muu, ku toivoa, et munasolu ehti kypsyä. Viel ei FF reagoinu mitenkään, et pitää ehkä sit ite laittaa taas asetuksista.

Screenshot_20241219_082437_FF App.jpg

@kaihotar näinhän se on että spekulaatio on turhaa :)

@Mustikkamarja onnea tästä ketjusta valmistumisesta <3 rauhallista joulua!

@Mustikkatäplä harmi että osui nyt näin aikaiseen, onko useasti näin lyhyt alkuvaihe vai joku kerran oikku tämä?

Täällä taas lämmöt ja sykkeet nousuun päin eli siksakki jatkuu 🫢 sykkeet oli kyllä harvinaisen korkealla mutta syitä tälle voi olla miljoona - aamulla oli kurkku vähän kipeä, eilen oli iltatreenit mikä saattaa vaikuttaa, yms yms.

Screenshot 2024-12-19 at 8.58.28.png

@salamana Toissa kierrossa oli kans ovis kp10, mut muuten on ollu vähintään kp13 ja dataa on 12 kierrosta eli siitä asti ku menkat alko uudestaan. Eikä kyl aiemmissa yrityksissäkään myöskään oo ollu näin aikasia oviksia. Sehän on lähestyvän menopaussin merkki, et kierrot ja etenkin siis alkukierto lyhenee. 🙃 Mut toivotaan, et johtuis vaan noista yrityksen tuomista kiertosekoiluista.

Näissä kahdessa kierrossa yhteistä on ollu siis se, et edellinen kierto on venähtänyt (edellisessä kemiallinen ja nyt viime kierrossa jostain syystä x). Mul usein kierrot kyl kompensoituu, et jos edellinen ollu lyhyt/pitkä, niin seuraava sit lyhyempi. Et voihan olla, et se munasolu on siel jo alkanut kypsyä etukäteen??? Ja positiivista on, et menkat alko jo kp1 edeltävänä iltana vaik laskennallisesti seuraava päivä merkkautui viralliseksi kp1:ksi. Ja ovis on ollu aikasintaan myöhään eilen. Eli on ollu ehkä tavallaan lähemmäs kp11, joka on se riittävän raja.

Ja siis sillon toissakiertohan oli kans kemiallinen, et kyl siitäkin hedelmöittyminen tapahtui, et ei ainakaan siihen vaikuttanut. Mut oliko sen takia kemiallinen? Vaikuttaako kypsyys vain hedelmöittymismahdollisuuksiin vai voiko sillä olla muutakin vaikutusta? 🤔 Yhteistä kaikilla kp10 oviksesta plussa -tarinoilla mitä löysin, tuntu olevan se, et meni kesken. 😔

Mut hei sulla näyttää siel kyl tosi hyvältä. On kyl niin oikeeoppinen käyrä, et ollu pari päivää sit kiinnittyminen ja nyt sit lämmöt ja sykkeet lähteny nousuun 🤩🤩 Toivottavasti jatkavat ylöspäin! 🌈

@Mustikkatäplä joo, ultra-aika on tammikuun loppupuolella. Nyt sit vaan venaillaab sitä + mun kilpparikontrollia. Oho siellä tulikin ovis aika pian ja yllättäen! Toivotaan kuitenkin parasta että olisi ehtinyt kypsyä 🩷

@Calliope tervetuloa mukaan mittailemaan ☺️ Sama tilanne, tää alkukierron käyrä ei oo kovin mielenkiintoinen. Koska sulle ennustelee ovista tulevaksi? Alatko tikuttamaan ovista vai menetkö vain oireiden perusteella?

@kaihotar mihin sulla ennusteli ovista? Oliko kans jouluun? Ei sitä viitsi jättää testaamatta ovista, kun on sit ihan hermona et oliko et tänään vai eilen vai koska… 🤣 vaikka eihän sillä nyt niin väliä ole jos talletteluja tapahtuu sillä ovisviikolla kuitenkin 😆

@Mustikkamarja ihanaa, olen onnellinen teidän puolesta. Kiva kuulla sit miten meni vu jne 💕 Onnellista odotusta sinne!

@salamana tosi hyvältä näyttää! Toivotaan et dippi käyrässä olisi ollut kiinnittyminen! Meinasitko lähteä testailemaan jo ennen menkkojen oletettua alkupäivää?

@Mustikkatäplä kieltämättä näyttäis merkit viittaavan ovulaatioon 🤔 mutta ei kai kp10 oo mitenkään ihan liian aikainen sentään? Toivotaan nyt parasta.

@salamana lupaavan näköinen käyrä, onks sulla nyt ollu oireita? 😊

@Ness joo Premom ennustelee ovista 23. päivälle ja Flo 24. päivälle eli kp15/16. Hartaasti toivon että se tulis jo tollon 23. mutta pahoin pelkään et tulee vasta 25. mikä olis kyllä huonoin mahdollinen 😅

En nyt kuitenkaan viittiny tehdä ovistestiä vielä tänään kun vv oli aamulla vielä niin vähäistä. Nyt päivän aikana lisääntyny, joten enköhän huomisaamusta alota.

Heippa! Nyt kun on yritystä ollut jo hetki takana ja mieli alkaa olla vähän malttamaton, olisin ollut valmis tervetulottamaan pienen nyytin syliini jo monen monta vuotta sitten, mutta varsinainesti yrittämään päästiin vasta kesän jälkeen.. niin on sellainen olo, että tahtoisin ottaa kaikki keinot kehiin!

Mulla tuntuu olevan ovulaatioiden bongaaminen tikuilla hieman haastavaa. En tiedä johtuuko tikuista vai minusta 🤷 olen vain yhden kerran saanut selkeän plussan ovistikuilla, muina kertoina se on jäänyt selkeästi haaleammaksi kuin kontrolliviiva. Kova stressi on toki voinut aiheuttaa sitäkin ettei sitä oo aina tapahtunutkaan, en tiedä. Joten mietin että lämmön mittaaminen voisi olla hyvä tapa saada vähän lisätietoa tästä oman kropan toiminnasta. Oon täällä melkein hullunkiilto silmissä lähdössä uuteen kiertoon valmiina sijoittamaan vaikka ja mihin apukeinoihin ourasta kalliisiin sovelluksiin lähtien! 😂 Mutta jospa nyt kuitenkin aloittaisi pienestä, eli olisiko teillä suositella esim jotain hyvää lämpömittaria? Olisiko mitään muita vinkkejä vasta-alkajalle? ✨

@Mustikkatäplä toivottavasti olisi venynyt sinne kp11 puolelle, se tuntuu nopean googletuksen perusteella olevan joku mystinen raja. kemiallisessahan hCG:t ei nouse kauhean korkealle niin oman logiikan mukaan (en ole lääkäri) ei kuulosta mahdottomalta että olisi voinut jo siellä vähän kypsytellä etukäteen. mutta spekulointia tämäkin on :)

@Ness yritän malttaa nyt tuonne ens maanantaihin (annoin salaa luvan itselleni jo sunnuntaiksi jos siltä tuntuu, silloin dpo13). Kierron pituus on nyt ollut keskimäärin 25 päivää mikä tulee huomenna täyteen.

@kaihotar nännit on arat, väsyttää, sykkeet käy välillä jossain ihan hulluissa luvuissa ja kokoajan vähän sellainen olo että kohta tekisi mieli itkeä 😁 en näitä sen kummemmin uskalla tulkita kun 3v on just ollut kipeenä ja voi olla että se on iskemässä nyt vuorostaan minuun, ja PMS-oireet on niin samanlaisia kun varhaiset raskausoireet muutenkin.

@SyysSumu tervetuloa! lämpömittarista en osaa sanoa kun on Oura käytössä mittaamiseen, mutta kirjaamiseen ja analysointiin FertilityFriend:ille puolikkaan kierron perusteella vahva suositus :) aikaisemmin oli Natural Cycles-sovellus käytössä mutta siitä ei ole kauheasti hyvää sanottavaa. Joissain älykelloissa saattaa myös olla sellaista dataa mitä saisi tähän käyttöön hyödynnettyä.

@salamana joo noiden oireiden arviointi on kyllä aina vähän riskipeliä 😄 lupaavalta kuulostaa mutta toki myös samankaltaiselta kun PMS-oireetkin.

@SyysSumu mulla on iha joku tollanen microlife-merkkinen kahden desimaalin mittari, ei mitään valittamista. Tervetuloa mukaan 😊 mulla vähän tuplasovellukset, käytän Premom-sovellusta kun sinne saa kuvat ovulaatiostesteistä ja numeraaliset arviot niiden vahvuudesta ja kaavioon rinnalle lämmöt, mutta käytän lisänä myös tota FertilityFriendiä kun sieltä saa vähän selkeempänä näkyviin koko kierron lämmöt.

Nyt nousi pelko ovuloimattomasta kierrosta. Eilen illalla pyyhkiessä paperiin tuli pieni määrä verta. Viimeks mulla tuli tällänen välivuoto keväällä, sitä oli seurannu pari päivää aiemmin, jo kp8 positiivinen ovulaatiotesti (mistä puuttu kaikki ovisoireet) minkä jälkeen lämmöt ei lähtenykään nousuun ja kierto venähti, mistä päättelin olevan ovuloimaton. En sitten koskaan selvitelly tota tarkemmin kun ajattelin johtuvan reilu kuukausi aiemmin lopetetusta hormonaalisesta ehkäisystä. Nyt tosiaan ihmetyttää kovasti mistä tää vois johtua, kai joku hematooma tai kysta tms olis näkyny jommassakummassa varhaisultrassa, Naistenklinikan keskenmenoultrassa missä tutkittiin kohdun kunto yleisesti tai sitä seuraavassa yksityisen gynen ultrassa missä vielä tarkistettiin kohtu että on tyhjentyny? 😅 Toivottavasti olis nyt jotain kuivaa limakalvoo tms, ovuloimaton kierto tästä nyt vielä puuttuiskin. Ovistesti oli myös suht hailakka (vielä? 🤞🏻)

1000024814.jpg

@salamana Kiitos! 😊 Mun älykello itseasiassa mittaa yölämpöä, mutta ilmoittaa sen jotenkin "muutos lämpötilassa -0,3" tms, enkä oikein ole osannut oikein hyödyntää sitä mitenkään. Täytyypä tutkata sitä enemmän... FertilityFriendin latasinkin samantien, kiitos!

@kaihotar Kiitti 🤗No mäpäs laitoinkin saman merkkisen mittarin tilaukseen just, täällä päin ei suoraan apteekeista löytynyt kahden desimaalin mittaria. Äh malttamattomana odotan sen saapumista kun olisi ollut kiva päästä tarkastelemaan heti tätä alkanutta kiertoa!

@SyysSumu Tervetuloa ketjuun mukaan! Tosta oviksesta tai mahdollisesta ovuloimattomuudesta. Onko sulla kuinka säännöllinen kierto? Ovuloimattomat kierrot on monesti hassun pituisia. Ja oletko huomannut ovisoireita? Vetistä/valkuaismaista valkovuotoa ja jomotusta/vihlontaa oviksen aikoihin, esim. siinä kierrossa, kun sait tikuilla LH-huipun kiinni? Ja sit noista ovistikuista, minkä merkkisiä sä oot käyttänyt? Se vaatii joskus vähän hakemista, et mitkä itselle sopii. Jotkut tarvii herkempiä testejä, että LH-huipun saa kiinni. Esim. digitestit on tällasia, mut tietty kalliimpia. Ja sit jos huomaa oireita, niin kannattaa testata useemman kerran päivässä, kun se huippu voi mennä ohi, jos testaa vaan kerran vrk. Premom sovellus sopii aika kivasti oviksen bongailuun, kun se analysoi niitä testejä ja kertoo, milloin on ollu vahvin testi, vaikka ei olisi ihan tasavahvoja viivoja saanutkaan. Se voi auttaa kans löytää, millon LH-huippu on ollut.

Mut tosiaan noi lämmöt on sit se luotettavin tapa tarkastella, et onko se ovis lopulta tapahtunut. Jos sun älykello mittaa jo lämpöjä, niin kannattaa kyl sitä hyödyntää. Tääl on vinkattu, et kannattaa kääntää se ranteen sisäpuolelle yöksi, niin mittaa tarkemmin. Noi tosiaan taitaa pääasiassa ilmoittaa sitä +/- eroa keskivertoon, mut se ei haittaa. Sillä tarkalla lämpötilalla ei ole väliä. Ainoostaa sillä, että missä kohtaa vaihtuu plussan puolelle. Ootko käynyt kattomassa miltä se sun lämpötila trendi näyttää? Onko alkukierrossa lämmöt enemmän miinuksella ja loppukierrossa plussalla? Kato etenkin sitä kiertoa, missä sait lh-huipun kiinni ja vertaa muihin kiertoihin. Alla on esimerkki kuvaa mun ourasta, joka mittaa lämpöjä siis samalla tavalla, että ei kerro sitä lämpötilaa, vaan ainostaan, et paljon ero keskivertoon. Ekassa kuvassa näkyy mun kaks viimesintä kiertoa. Selkeesti erottaa alku- ja loppukierrot ja oviksen paikat. Toinen kuva taas on 2kk sellaiselta ajalta, kun ei ollu mitään kuukautiskiertoa (synnytyksen jäljiltä), ei näy mitään kaavaa. Onko sun kellon mittaamissa lämmöissä havaittavissa tämmöstä? Voit laittaa myös tänne kuvaa, jos haluat, et me analysoidaan :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Screenshot_20241220_135731_Oura.jpg

Screenshot_20241220_130002_Oura.jpg

FertilityFriendiin pysyy kai ilmeisesti liittämään Apple watchin ja ouran, muut pitää kai syöttää itse. Mut ei siinäkään sit muuta kuin päättää vaan, et se kellon 0,0 taso on vaik 36,3 ja sit sen mukaan plussaa tai miinustaa siitä sen, mitä kello näyttää kunakin päivänä. Mä tein tätä kun vielä käytin toista sovellusta. FF nyt onneksi itse siirtää mun ouran arvot, 0,0 tasoksi se on määritellyt n. 36,25C. Tällaisia vinkkejä tuli mulle mieleen, kauhea kysymystulva kylläkin :No Evil Monkey::No Evil Monkey::No Evil Monkey: Toivottavasti oli jotain apua!

@kaihotar Toivotaan, että se ovis sieltä vielä tulee ja oli vain jtn ylimääräistä tiputtelua. En usko, ett on mitään hematoomaa ym. koska olisi juurikin ultrassa varmaankin silloin jo näkynyt. Ehkä sulle tosiaan olisi niistä lääkityksistä apua tohon, että tiputtelua ei tulisi kesken kierron.

@salamana Edelleen ah niin hyvän näköinen lämpökäyrä, oikein ihailen täällä sitä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Täällä lämmöt jatkaa kohoamista, eipä sit muuta kun oottamaan tuloksia. FF taas hölmösti laitto ton oviksen liian aikaisin. Ja coverlinekin ihan höhlässä kohdassa. Vaihdan ne ite kohta 36,25c ja kp10. Hassu kyl, kun se väittää olevansa "advanced" oviksen määrittäjä, mut oikeestihan se kattoo vaan lämpökäyrää, eikä ota yhtään mitään muuta huomioon, kuten ovistestiä tai ovulaatiokipua. Miks sen vaihtoehdon nimi ei oo vaan temperature. 😅 No onneksi itse tietää paremmin ja voi vaihtaa.

Jotenkin hassu olo tästä kierrosta. Mähän sillon toissakierron jälkeen "päätin" et seuraava on kierto nega, et saa vähän hengähtää kemiallisten jälkeen ja nauttia joulusta. Ja sit sitä seuraava on sit se the pysyvä plussa kierto ja latasin kaikki odotukset siihen (ei kauheen fiksua kylläkään... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:). Sen negan jälkeen keskityinkin sit vaan nauttimaan joulunodotuksesta ja mietin, et palataan sit joulun jälkeen tosiaan asiaa. Jossain vaiheessa sit tajusin, et niin vaikka mahdollinen plussan saanti menee kyl sinne joulun jälkeen, niin se the kierto on kyl jo käynnissä. :tears::tears: Sen tajuamisen myötä mureni ne mielikuvat siitä et seuraava kierto oli plussa, koska ei nyt oo kyl yhtään sellanen fiilis, et tää kierto olis se.

Mutta eipä se ole siitä fiiliksestä kiinni. Pitää nyt sit vaan kattoa miten käy. Mut ehkä nega on sit helpompi ottaa näin pessimistisesti vastaan kuin suurten odotusten jälkeen. 🤷‍♀️

Screenshot_20241220_140008_FF App.jpg

@salamana en ite kyllä malttais olla testaamatta, sen verran hyvännäköiset lämmöt! Mieletön joululahja kyllä olis.

@Mustikkatäplä joo luulis kyllä että olis tosiaan ultrassa näkyny jos olis jotain ollu 🤔 Isot odotukset ymmärrän paremmin kun hyvin, sitä asettaa itelleen kyllä niin erikoisia tavotteita ja deadlinejä. Just kuten että raskaus tärppäs yk3 niin kai sen pitäis keskenmenon jälkeenkin tärpätä yk3. Sullakin varmaan just ton "sallitun" negakierron jälkeen nyt toiveet uudella tavalla korkeella. Toivotaan että nyt onnistuukin 🤞🏻

Mä olin yhteydessä työterveyteen kun epäilytti toi vuotelu niin paljon, ja sieltä sanottiin ettei tälläsestä satunnaisesta tarvi olla huolissaan. Sano että voi johtua vaan ovulaatiota edeltävästä estrogeenitason noususta, toivotaan että olis sitä. Pientä jomottelua on tuntunu tänään mutta eggiksistä ei kyllä vielä tietoakaan, ei siis luultavasti oo ovista vielä pariin päivään. Mutta sama se vaikka vähän venähtäis kunhan kuitenkin tulis.

@kaihotar mä luulen kans et pieni vuoto silloin tällöin on ihan normia. Tuliko sitä vaan yhtenä päivänä vai jatkuiko pidempään / edelleen tiputteluna? Mul on kans välillä ollut oviksen jälkeen kylläkin tiputteluja, mut aika harvoin. Näitä sattuu. Ja jos alkukierrosta on ollut kuivakkaa ja ootte lemmenleikkejä harrastellut, niin sehän voi olla ihan vain joku limakalvonirhaumakin 🤔 Veikkaan, et ovis on vielä tulossa päin. Minä kierron päivänä sulla on yleensä tullut ovis+?

@SyysSumu tervetuloa mukaan! Mustikkatäplä listasikin sulle hyvän määrän ohjeita mitä olisin itsekin vinkannut. Nyt vaan mukaan lämpöjä seurailemaan ✨✨ jos liuskatestejä haluat tehdä, niin herkemmäsä päästä on pregcheck merkin testit. Niissä näkyy plussat useimmilla!

@salamana tosi hieno käyrä!! Toivottavasti jatkuu nousu ja kohtahan se olisi testipäiväkin ovella 🤞 toivotaan parasta!

@Mustikkatäplä noniin, siellä on päästy piinapäiville! Aika jännää. Toivotaan parasta 🤞🤞✨

@Ness tuli vaan tossa illan aikana vähän, ei oo tullu tänään enää ollenkaan eli lyhyeks tiputteluks jäi. Mulla on yleensä ollu ovis kp16-18 eli paikkeilla, viime kierron kp14 oli tosiaan täys poikkeus jonka epäilen johtuvan siitä gelee royalesta (mitä otin nyt vaan kierron parina ekana päivänä ja lopetin). Eli sen puolesta en odotakaan ovulaatioo vielä moneen päivään ja toivoa on.

Takaisin