@SyysSumu Tervetuloa ketjuun mukaan! Tosta oviksesta tai mahdollisesta ovuloimattomuudesta. Onko sulla kuinka säännöllinen kierto? Ovuloimattomat kierrot on monesti hassun pituisia. Ja oletko huomannut ovisoireita? Vetistä/valkuaismaista valkovuotoa ja jomotusta/vihlontaa oviksen aikoihin, esim. siinä kierrossa, kun sait tikuilla LH-huipun kiinni? Ja sit noista ovistikuista, minkä merkkisiä sä oot käyttänyt? Se vaatii joskus vähän hakemista, et mitkä itselle sopii. Jotkut tarvii herkempiä testejä, että LH-huipun saa kiinni. Esim. digitestit on tällasia, mut tietty kalliimpia. Ja sit jos huomaa oireita, niin kannattaa testata useemman kerran päivässä, kun se huippu voi mennä ohi, jos testaa vaan kerran vrk. Premom sovellus sopii aika kivasti oviksen bongailuun, kun se analysoi niitä testejä ja kertoo, milloin on ollu vahvin testi, vaikka ei olisi ihan tasavahvoja viivoja saanutkaan. Se voi auttaa kans löytää, millon LH-huippu on ollut.
Mut tosiaan noi lämmöt on sit se luotettavin tapa tarkastella, et onko se ovis lopulta tapahtunut. Jos sun älykello mittaa jo lämpöjä, niin kannattaa kyl sitä hyödyntää. Tääl on vinkattu, et kannattaa kääntää se ranteen sisäpuolelle yöksi, niin mittaa tarkemmin. Noi tosiaan taitaa pääasiassa ilmoittaa sitä +/- eroa keskivertoon, mut se ei haittaa. Sillä tarkalla lämpötilalla ei ole väliä. Ainoostaa sillä, että missä kohtaa vaihtuu plussan puolelle. Ootko käynyt kattomassa miltä se sun lämpötila trendi näyttää? Onko alkukierrossa lämmöt enemmän miinuksella ja loppukierrossa plussalla? Kato etenkin sitä kiertoa, missä sait lh-huipun kiinni ja vertaa muihin kiertoihin. Alla on esimerkki kuvaa mun ourasta, joka mittaa lämpöjä siis samalla tavalla, että ei kerro sitä lämpötilaa, vaan ainostaan, et paljon ero keskivertoon. Ekassa kuvassa näkyy mun kaks viimesintä kiertoa. Selkeesti erottaa alku- ja loppukierrot ja oviksen paikat. Toinen kuva taas on 2kk sellaiselta ajalta, kun ei ollu mitään kuukautiskiertoa (synnytyksen jäljiltä), ei näy mitään kaavaa. Onko sun kellon mittaamissa lämmöissä havaittavissa tämmöstä? Voit laittaa myös tänne kuvaa, jos haluat, et me analysoidaan
FertilityFriendiin pysyy kai ilmeisesti liittämään Apple watchin ja ouran, muut pitää kai syöttää itse. Mut ei siinäkään sit muuta kuin päättää vaan, et se kellon 0,0 taso on vaik 36,3 ja sit sen mukaan plussaa tai miinustaa siitä sen, mitä kello näyttää kunakin päivänä. Mä tein tätä kun vielä käytin toista sovellusta. FF nyt onneksi itse siirtää mun ouran arvot, 0,0 tasoksi se on määritellyt n. 36,25C. Tällaisia vinkkejä tuli mulle mieleen, kauhea kysymystulva kylläkin
Toivottavasti oli jotain apua!
@kaihotar Toivotaan, että se ovis sieltä vielä tulee ja oli vain jtn ylimääräistä tiputtelua. En usko, ett on mitään hematoomaa ym. koska olisi juurikin ultrassa varmaankin silloin jo näkynyt. Ehkä sulle tosiaan olisi niistä lääkityksistä apua tohon, että tiputtelua ei tulisi kesken kierron.
@salamana Edelleen ah niin hyvän näköinen lämpökäyrä, oikein ihailen täällä sitä
Täällä lämmöt jatkaa kohoamista, eipä sit muuta kun oottamaan tuloksia. FF taas hölmösti laitto ton oviksen liian aikaisin. Ja coverlinekin ihan höhlässä kohdassa. Vaihdan ne ite kohta 36,25c ja kp10. Hassu kyl, kun se väittää olevansa "advanced" oviksen määrittäjä, mut oikeestihan se kattoo vaan lämpökäyrää, eikä ota yhtään mitään muuta huomioon, kuten ovistestiä tai ovulaatiokipua. Miks sen vaihtoehdon nimi ei oo vaan temperature.
No onneksi itse tietää paremmin ja voi vaihtaa.
Jotenkin hassu olo tästä kierrosta. Mähän sillon toissakierron jälkeen "päätin" et seuraava on kierto nega, et saa vähän hengähtää kemiallisten jälkeen ja nauttia joulusta. Ja sit sitä seuraava on sit se the pysyvä plussa kierto ja latasin kaikki odotukset siihen (ei kauheen fiksua kylläkään...
). Sen negan jälkeen keskityinkin sit vaan nauttimaan joulunodotuksesta ja mietin, et palataan sit joulun jälkeen tosiaan asiaa. Jossain vaiheessa sit tajusin, et niin vaikka mahdollinen plussan saanti menee kyl sinne joulun jälkeen, niin se the kierto on kyl jo käynnissä.
Sen tajuamisen myötä mureni ne mielikuvat siitä et seuraava kierto oli plussa, koska ei nyt oo kyl yhtään sellanen fiilis, et tää kierto olis se.
Mutta eipä se ole siitä fiiliksestä kiinni. Pitää nyt sit vaan kattoa miten käy. Mut ehkä nega on sit helpompi ottaa näin pessimistisesti vastaan kuin suurten odotusten jälkeen.