BBT - basal body temperature

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mannikka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Maana Mannila Nukun alasti, ja mulla on lämpimät peitot. Pidän mittaria yöpöydän laatikossa ja sieltö nappaan sen heti herättyä. Mutta juu, ymmärrän ettei kiinnosta alkaa riisumaan montaa vaatekerrosta pois mittauksen takia. Itsellä ahdistaa kaikki vaatteet yöllä, ei puhettakaan että voisi pitää edes yöpaitaa.

Huomasin, että Oura mittailee Fertility friendiin myös iltapäivällä noita lämpöjä, jos sormus ei ole yöllä ollut sormessa. Onko sulla kokemusta @Maana Mannila tai jollakulla toisella? Ei kai nuo pm-mittaukset ole vertailukelpoisia aamulämpöihin.

Huomasin, että Oura mittailee Fertility friendiin myös iltapäivällä noita lämpöjä, jos sormus ei ole yöllä ollut sormessa. Onko sulla kokemusta @Maana Mannila tai jollakulla toisella? Ei kai nuo pm-mittaukset ole vertailukelpoisia aamulämpöihin.
Joo itse asias mun eka mittaus oli joskus 12.30 maissa, kun latasin ff:n silloin ja yhdistin Ouran siihen. Muuten on kyl mitannut aamul herätessä. Mulla on Oura kyl joka yö sormes paitsi, kun olen odottanut takuusta uutta sormuksen hajottua.

Joo itse asias mun eka mittaus oli joskus 12.30 maissa, kun latasin ff:n silloin ja yhdistin Ouran siihen. Muuten on kyl mitannut aamul herätessä. Mulla on Oura kyl joka yö sormes paitsi, kun olen odottanut takuusta uutta sormuksen hajottua.
Mulla näkyi olevan useampi mittaus viideltä alkuillasta, joten ei ihme, jos on vähän vuoristoista käyrää.

Mulla oura on mitannut aina aamuyöllä tai aikaisin aamulla, mutta silti ouran lämmöt heittelee kovasti verrattuna pimppilämpöihin. Tässä alla näkyy sinisellä bbt-vaginaaliset lämmöt ja oranssilla ouran (fingerT) lämmöt.

IMG_7413.png

Jos tää ouran siksakki on pahentunut useilla lähiaikoina niin olisko niillä joku päivitys, joka heikentänyt lämpöjen mittauksen tarkkuutta... Kunhan vain heitin tällaisen ajatuksen, ei välttämättä mitään perää 😅

@Kumpare mulla tosiaan trikoot/colleget, pitkähihainen trikoo-/collegepaita, sukat ja villasukat + tietty alkkarit ja rintsikat. Paksu ja lämmin untuvapeitto on myös kesät, talvet.

Yritän aina silloin tällöin nukkua alasti, ku must se olis coolia ja jotenki boheemia, mut ei siit tuu koskaan mitään. Tuntuu, että kaikki mahdolliset hiet ja eritteet tarttuu lakanoihin, vaikkei mitään mistään valuisikaan, ja henkilökohtainen hygienia on siis mulla ihan mintssä. Lisäksi palelen sit.

Oon siis kade sulle, osaisimpa mäki nukkuu nakkena. 🫶

@Suskikitten suusta mittaamista itseki miettiny, että vois olla hyvä vaihtoehto. Mut toisaalt lämpökäyrän sahaamisesta huolimatta Ouran kiertoennusteet osuu tosi hyvin kohdalleen myös silloin, kun kierrossa on vaihtelua, joten meen toistaiseksi tällä. Jännä nähdä, miten FF nyt näyttää, kun on koko kierron käytössä. 🤩

Liitteet

• IMG_9925.jpeg
    IMG_9925.jpeg
    231 KB · Katsottu: 20
@Maana Mannila Mulla ahdistaa, kun vaatteet menee kierteelle asentoa vaihtaessa. 😅 Mulla kestää nukahtaminen 30-60 minuuttia ja joudun hakemaan hyvää asentoa pitkään enkä vaan nukahda, jos on yhtään kiristävä olo. Siksi nukun paksujen peittojen alla alasti ja yleensä kädet seilaa välillä peiton alla ja peiton päällä vähän sen mukaan miten pyörin yöllä. Heräilen myös pitkin yötä ja havahdun kokonaan hereille, jos joudun korjailemaan vaatteita suoraan, joten mun unihygienian kannalta parasta on nukkua ilman mitään.

Oranssi on oura, sininen bbt-mittari. Ovisplussa tuli kp10 illalla, ja ekat krampit tuli kp11 päivällä-alkuillasta. Oletan, että ovis oli eilen illalla. Nyt dpo1/kp12 ja tuntuu alamahassa herkältä.

Ourassa lämmöt tuli viime yönä alas, bbt-mittarilla sen sijaan tuli ylös. Kokeilen nyt mihin oura laittaa ovulaation itsekseen ilman että merkkaan sinne positiivista ovistestiä. Ennustaa ainakin tällä hetkellä ovista ensi viikon tiistaille, mikä eroaa neljällä päivällä tuosta tikutetusta.

En jaksa tänään enää ehdotella miehelle, mutta en kieltäydy jos tekee aloitteen itse. Eilen illalla saatiin vielä onnistumaan, mutta itsellä ei kiinnosta kyllä enää yhtään. 🫣 Jos eilen oli ovis niin ihan hyvät päivät saatiin, kun on dpo0, -1 ja -3.

IMG_7419.jpeg

@Kumpare joo mulla taas ihan päinvastoin, etten tykkää, että iho koskee ihoo, esim. reidet. Jos taas paan peiton jalkojen väliin ja oon nakuna, ni tuntuu, että valkovuodot ym. valuu lakanoihin. 🙈 Ja siis joo on kans toi, etten kestä kierteellä ja rutussa olevia vaatteita, mut mul ne ei mee kierteelle tai ruttuun, ja jos menee, ni oikasen ja sit ei mee enää uudestaa. 😅 Mä tosin nukahdan yleensä nopeesti, mut heräilen sit aamuyöstä enkä saa enää unta vaatteilla tai ilman.

Tää on kyl ihan henkimaailman hommaa, ja jokaisel oma tapansa. Onksul ihan normi digitaalinen kuumemittari käytös?

Ja jännä kyl, miten paljon eroaa Ouran ennuste ovisplussasta ja omista tuntemuksista. Voi kun teil nyt tärppäis! Tuntuu tutult toi, että jossain kohtaa homma alkaa käydä työstä ja ei välttämättä onnistu, vaikka haluaisikin saada sen onnistuu.

Meil viime kierros, ku jouduttii kerran lopettaa kesken (dpo -1), oli just alkaas Suomen peli olympialaisis. Mies kertoi erätauolla, että hän vaan katsoi kelloa ja mietti, että voi perkele se peli alkaa, nyt pitää äkkii saada hommat pakettiin — ja ruokakin on viel laittamatta ja kaljaa pitää saada kylmään. Ei ihme, ettei noilla paineilla pussit tyhjene. 🤣

@Maana Mannila Meillä kans tässä kierrossa jäi kesken yhden kerran, kun miestä oli kesken kaiken kans alkanut vaivaamaan piippaava pesukone ja mikähän se toinen asia olikaan.. 🤭 Siinä mielessä naisella on pienemmät suorituspaineet, kun ei viime ködessä ole meistä kiinni se suoriutuminen.

@Nukkelapsi Tsemppiä ❤️ Toivottavasti ei ole pitkä jono IVF:ään.

Jaaha, se olisi täällä dpo12 ja nega raskaustesti. Lämmöt vielä pysyneet ylhäällä, toki tässä kierros ollut normaalia alemmalla tasolla. Alkuluteaalissa flunssa nosti varmaan tuon piikin. Nyt sitten odotan, että menkat alkais ja saisi alkaa pistelemään.

Liitteet

• IMG_20260307_093835.jpg
    IMG_20260307_093835.jpg
    212.4 KB · Katsottu: 16
En tiiä kyllä tätä Ouran sekoilua, näyttäisi olevan sen mukaan lämmöt laskussa. Enkä kyllä tiiä, missä tässä kierrossa on ovulaatio ollut jos on ollut, sen verran on sahalaitaista.

1000023465.jpg

@Kumpare joo okei hyvä tietää. Ehkä tän kierron jälkeen koklaan sit mittaa kielen alta tollasel, jos ei nyt aukkaris selvii jotain ihan uutta tietoa tai jos ei se auta mua tulee raskaaksi. Pidäksä sen muutaman minuutin mittarii pimpis vai otaks piippauksen jälkeen pois? Mietin, että sellane korvakuumemittari vois olla kans, ja mittais korvast lämmöt… 🤔

@Puolikuu jep siis sepäs se, että miehen homma on tavallaan kiva, mutta ei hekään koneita ole, joilla ei vaikuttais tunteet ja ympäristö näihin asioihin. 😅 Iteki kyl sit ku tota naurettiin, ni sanoin miehelle, että peli alkaa vasta myöhemmin. 🙈

Toivottavasti uusi kierto alkais pian, ni pääsisitte eteenpäin polulla. 🤟

@Pakkanen näyttää ihan mun luteaalikäyrältä viime kierrossa. 🥹

Mä otin tuon Fertility friendin käyttöön tässä yrityskierrossa, mutta olin alkukierrosta vähän laiska lämpöjen suhteen, enkä siis edelleenkään mittaa niitä aamulla. En vaan saa sitä jotenkin sopimaan omaan aamurutiiniin, mutta olen pyrkinyt sitten mittaamaan muuten samaan aikaan päivästä. Onko se tässä genressä miten tarkkaa, että sen pitäisi olla nimenomaan aamulämpö?

Nyt taitaa olla DPO 9, näköjään eilen oli jopa havaittava dippi lämmöissä, mutta en nyt haluaisi innostua tästä vielä yhtään. Nyt olisi oikeasti vuoden sisään ehkä just se sellainen kierto, jossa harmittaisi kaikista vähiten jos ei tärppäisi, mutta ironia toki on ollut ystäväni monesti aikaisemmin.

Muokattu viimeksi:
Mä otin tuon Fertility friendin käyttöön tässä yrityskierrossa, mutta olin alkukierrosta vähän laiska lämpöjen suhteen, enkä siis edelleenkään mittaa niitä aamulla. En vaan saa sitä jotenkin sopimaan omaan aamurutiiniin, mutta olen pyrkinyt sitten mittaamaan muuten samaan aikaan päivästä. Onko se tässä genressä miten tarkkaa, että sen pitäisi olla nimenomaan aamulämpö?

Nyt taitaa olla DPO 9, näköjään eilen oli jopa havaittava dippi lämmöissä, mutta en nyt haluaisi innostua tästä vielä yhtään. Nyt olisi oikeasti vuoden sisään ehkä just se sellainen kierto, jossa harmittaisi kaikista vähiten jos ei tärppäisi, mutta ironia toki on ollut ystäväni monesti aikaisemmin.
Päivällä kehon lämpöön vaikuttaa kaikki olosuhteet: vaatetus, kuinka rivakasti kävelit kauppaan, sää, söitkö lämmintä ruokaa jne lista on loputon. Siks se lämpö mitataan aamulla heti herätessä mieluiten samaan aikaan ja ennen kuin on eväänsä liikuttanut sängystä ettei lämpö kohoa liikkumisesta. Eli olosuhteissa missä ulkopuolisia vaikutteita olisi mahdollisimman vähän.

Toki sit jos on esim älyrannekello tai älysormus tai vastaava, joka mittaa lämmön puolesta niin se on helpompaa.

Vähän nihkeesti nousee, mutta koko ajan suunta ylöspäin! Merkkaiskohan ff oviksen huomenna? 🤔 Ourakin tajusi nousta pykälän ylöspäin, mutta sen ovisveikkaus on yhä huomiselle. Merkkaan ouraan sen positiivisen ovistestin vähän viiveellä, sillä haluan nähdä mihin se nyt tuon laittaa itsekseen.

IMG_7427.jpeg

1000046301.jpg

Täällä kun teitä kokeineita on, niin mitä tarkoittaa tuo lämpökäyrän bbt spike(B)?

Muoks. Selvis. T: Vähän pöljä

Muokattu viimeksi:
Tuli nukutuksi taas vähän univelkoja pois eli heräsin myöhään ja lämmöt varmaan siksi vähän nousseet verrattuna eiliseen. Aloitan ovulaation tikuttamisen Clearbluen lilalla testillä varmaan kp 6 tai kp 7. Kun nää testit on käytetty, jatkan varmaan PC:n analogisilla testeillä tai sit CB:n pinkeillä. Toiveena tietty, ettei tarvis enää tikutella, mut ei pidätellä hengitystä

Liitteet

• IMG_9929.jpeg
    IMG_9929.jpeg
    246.8 KB · Katsottu: 17
Mulla on nyt ihan jäänyt mittailut, kun meille iski flunssa ja taapero on heräillyt yöllä ja nukkunut mun vieressä, eikä kunnon unipätkää ole tullut itselle pariin yöhön.. Omakin olo ollut puolikuntoinen, joten lämmöt tuskin edes sen puolesta olisivat totuudenmukaiset.
Ovulaatiota aloin testata eilen kp9 illalla.

Mulla tilanne vähän "eskaloitunut" edellisestä viestistäni jossa iloitsin menkkojen jälkeisen tiputtelun puuttumisesta. Vuoto taukosi n. vuorokaudeksi ja alkoikin sitten uudestaan 🤯 Ja nyt onkin sitten ollut verensekaista vuotoa edelleen, tosiaan kp10 menossa ja heti aamun vessakäynnillä ihan kunnolla vielä verta paperiin. Suivaannuin tästä sen verran, että varasin iltapäivälle ajan gynelle. Ei todellakaan ole mulle tyypillistä vuotaa enää tässä kohtaa, kyllä se niukka tiputtelu on aina päättynyt viimeistään kp8 ja sekin on pitkittynyt aika mitä mulla esim. ennen esikoista on ollut. Yritin mahdollisimman tiukasti vaatia sellaista lääkäriä, jolle nämä vuotohäiriöt ja hormonaaliset ongelmat olisivat tuttuja. Ensikäyntiin on vielä sen verran aikaa, että haluan tarkistaa tämän tilanteen jo etukäteen, enkä odottaa jos vaikka sinne asti vuoto jatkuisikin, tai jos vaikka onki joku tulehdus🫠 On tää kyllä välillä niin tympeää.. Vitsit vähän pelottaa, jos siellä onkin jotain löydöksiä mitkä on syksyn lääkärikäynnillä vaikka jäänyt näkemättä. Siitäkin on kokemusta, ettei lääkäri ole osannut katsoa kunnolla ja seuraava tehnyt ihan eri mittakaavan havainnot.

Mites muilla, onko positiivisempia viboja ilmassa? 😁🌈❤️

Takaisin